Enigmatis: The Ghosts of Maple Creek jest jedną z dziesiątek gier polskiego studia Artifex Mundi, która łączy elementy gry przygodowej z zagadkami ukrytych przedmiotów. Jako fan tego pierwszego gatunku zwróciłem uwagę na twórczość studia przy okazji przeceny ich innej gry na PSN, Nightmares from the Deep: The Cursed Heart, więc do „nowego” tytułu podszedłem wiedząc, czego się spodziewać. Cudzysłów jest w tym miejscu jak najbardziej wskazany, gdyż Enigmatis ukazało się po raz pierwszy w 2011 roku na PC i platformy mobilne. Według spisu gier na stronie studia była to ich druga produkcja, po której Artifex Mundi wydało kolejne… 47 gier, w tym dwie kolejne części Enigmatis.
W grze wcielamy się w rolę pani detektyw, która budzi się w miasteczku Maple Creek z częściowym zanikiem pamięci i próbuje dojść do tego, w jaki sposób znalazła się w tym miejscu i jaki jest cel jej wizyty. Dość szybko dowiadujemy się, że jej zadaniem jest odnalezienie zaginionej dziewczyny, lecz jest to tylko czubek góry lodowej mistycznych tajemnic małego tego miasteczka. Fabuła gry próbuje prowadzić nas w kierunku klimatu Miasteczka Twin Peaks, lecz brakuje jej głębi, która potrafiłaby oczarować gracza. Historia nie jest zła, i zawiera kilka ciekawych zwrotów, lecz nie powala na kolana i czasami trąci sztampą. Wielkim minusem, który zdecydowanie wyrywa z zaangażowania w fabułę, są głosy aktorów. Dawno nie słyszałem tak źle i beznamiętnie wypowiadanych kwestii, nie mówiąc o niskiej jakości samego nagrania. Na szczególne niziny zawędrował się aktor, grający detektywa Hamiltona. Dopóki nie usłyszycie to nie uwierzycie. Rozumiem, że wydawanie takiej liczby gier nie pozwala na zatrudnianie najlepszych aktorów, lecz jestem prawie pewien, że członkowie studia daliby lepiej radę niż ten pan.
Dodatkowo, gra bardzo oszczędnie podchodzi do animacji. Oprócz kilku prerenderowanych filmików, które wyglądają na starsze niż z 2011 roku, postaci w samej grze nie są wcale animowane. Zjawisko ruchu przedstawiane jest albo jako przesuwanie całego modelu postaci w obszarze gry lub jako zmiana jednej lub dwóch klatek. Takie podejście do sprawy jest zrozumiałe w przypadku ręcznie malowanych środowisk – pełna animacja wymagałaby bardzo dużo wysiłku – nie przystoi jednak pełnoprawnej grze wydawanej w roku 2017. Mniej rażące byłoby wykorzystanie komiksowych dymków przy statycznych modelach postaci.
Dużo lepiej prezentują się inne elementy otoczenia, a szczególnie ekrany z ukrytymi przedmiotami, które są głównym elementem gry. Mimo iż ciągle szukamy podobnych przedmiotów – piłek, linijek, kluczy – odnalezienie ich na ekranie często wymaga dużej koncentracji i skupienia. Kiedy na jednym z ekranów gra kazała mi szukać mrówki, zacząłem przyglądać się najmniejszym szczegółom obrazu. Dopiero po kilku frustrujących minutach zorientowałem się, że dzięki perspektywie i ustawieniu go z przodu, zwierzę zyskało kilka rozmiarów i skutecznie oszukało mój mózg, który ignorował duże przedmioty. Tego typu momentów ‚aha!’ przy szukaniu przedmiotów jest dużo, lecz nie dla wszystkich może to być dobra rozrywka. Pod koniec gry miałem już ich trochę dosyć i wolałem skupić się na rozwiązywaniu zagadek, związanych z odnalezionymi przedmiotami, niż ich szukać na kolejnych zabałaganionych stołach. Szczególnym problemem był dla mnie fakt, że jesteśmy zmuszeni przeglądać te same ekrany kilkakrotnie w ciągu gry. Aktywują się one dopiero wtedy, gdy gra zdecyduje, że powinniśmy na nich znaleźć kolejny przedmiot, istotny dla fabuły. Często powoduje to przestoje, w których nie wiemy co dalej zrobić i odwiedzamy wszystkie lokacje w poszukiwaniu aktywnego miejsca.
Zagadki prezentują się w grze dość nieźle, zarówno jeśli chodzi o mini-gry logiczne, jak i o używanie przedmiotów na elementach środowiska. Fani gatunku nie znajdą tutaj szczególnych wyzwań ale przy bardzo ograniczonej liczbie staroszkolnych gier przygodowych, goszczących na konsolach, nie powinni wzgardzić ofertą Artifex Mundi. Gra często podpowiada jaki powinien być nasz kolejny krok, a dodatkowo dzieli miejsca na takie, gdzie możemy użyć przedmiotu i na takie, które możemy tylko obejrzeć. Taki zabieg może przekonać do siebie też graczy mniej doświadczonych z tego typu tytułami.
Enigmatis: The Ghosts of Maple Creek jest grą bardzo nierówną. Pod względem technicznym wypada słabo, w szczególności w sferze audio. Z kolei ręcznie malowane środowiska przywodzą na myśl gry sprzed lat i być może tą nostalgią zarabiają dla gry kilka plusów. Gracze szukający rozrywki, która nie wymaga szybkości w palcach i którzy nie mają problemu z gapieniem się przez kilka minut na ekran w poszukiwaniu ramy do obrazu ‚schowanej’ a telewizorze, znajdą tutaj coś dla siebie. Polecam jednak włączenie własnej muzyki. Mam nadzieję, że gry Artifex Mundi przyjmą się dobrze na nowej platformie i ich kolejne tytuły trafią na Playstation bliżej daty premiery na urządzenia mobilne a nie po sześciu latach.
Informacje ogólne:
- Stopień trudności wbicia platyny: 1/10
- Liczba trofeów: x1/ x11 / x0 / x0
- Liczba trofeów offline: 12
- Liczba trofeów online: 0
- Minimalna liczba przejść: 1
- Trofea możliwe do przeoczenia: 8 ( Szybszy od światła, Wprawny poszukiwacz, Mistrz poszukiwań, Doskonała precyzja, Błyskawiczne poszukiwania, Sokole oko, Błyskotliwy umysł, Mistrz zagadek)
- Zglitchowane trofea: BRAK
- Czas do zdobycia platyny: 2-3 godziny (z poradnikiem)
Krok po kroku:
Enigmatis jest świetnym tytułem dla łowców trofeów, gdyż w około 2-3 godziny pozwala zdobyć nie tylko puchar platynowy, lecz także 11 złotych. Mimo iż większość z nich jest pomijalna, ich odblokowanie nie jest trudne, a nasz poradnik powinien dodatkowo pomóc. Najważniejszą rzeczą, o której musisz pamiętać to uważanie na . Wciśnięcie tego przycisku podczas mini-gier lub zagadek z ukrytymi przedmiotami zablokuje zdobycie kilku trofeów. Zagadki w grze nie należą do najtrudniejszych, ale w razie problemów obejrzyj odpowiedni fragment naszej solucji wideo zanim zdecydujesz się na skorzystanie z wbudowanej pomocy. Ostrzeżenie to dotyczy tylko głównej części gry. Dodatkowy rozdział nie ogranicza już w ten sposób gracza, więc spokojnie możesz pomijać wszystkie zagadki.
Krok 1. Ukończ główną grę na poziomie eksperckim.
Gra na poziomie eksperckim wydłuża czas odświeżenia wbudowanej pomocy i nie pokazuje gdzie w danym momencie znajduje się jakaś akcja do wykonania. Nie jest to jednak żaden problem, gdyż z pomocą przychodzi nasza wideo solucja (patrz opis trofeum Detektyw) oraz opis przejścia gry krok po kroku. Jak już wspomniałem, nigdy nie wciskaj . Jeśli zrobisz to przez przypadek, jak najszybciej wyjdź z gry przez główne menu konsoli a następnie wczytaj ostatni stan. Gra cofnie Cię trochę, lecz nie powinna zapamiętać wykorzystanej podpowiedzi. Ponieważ i tak nie korzystasz z podpowiedzi, wykorzystaj to przejście gry na zdobycie wszystkich trofeów związanych z mini-grami i zagadkami z ukrytymi przedmiotami. Podczas tego przejścia zdobędziesz następujące trofea:
- Szybszy od światła
- Wprawny poszukiwacz
- Mistrz poszukiwań
- Doskonała precyzja
- Błyskawiczne poszukiwania
- Sokole oko
- Błyskotliwy umysł
- Mistrz zagadek
- Śledczy
- Detektyw
Krok 2. Ukończ dodatkowy rozdział.
Przejście głównej gry odblokuje dodatkowy rozdział. Jedyne trofeum z nim związane wymaga, aby go po prostu przejść. Możesz korzystać z podpowiedzi i pomijania zagadek, co jest najszybszą drogą na osiągnięcie tego celu. W razie problemów również i tutaj przygotowaliśmy solucje postaci wideo (patrz opis trofeum Cała historia) oraz opisu krok po kroku (LINK). Po skończeniu na Twoim koncie pojawią się trofea:
SOLUCJA KROK PO KROKU
Poradnik:
Platyna / Platinum
Odblokuj wszystkie trofea / Unlock every Trophy.
Kolejna szybka, łatwa i przyjemna platyna.
Szybszy od światła / Faster than light
Ukończ dowolną mini-grę w czasie krótszym niż 1 minuta. / Finish any Mini-Game in less than 1 minute.
Dużo mini-gier można ukończyć bardzo szybko, szczególnie jak zna się ich rozwiązanie. Wszystkie zagadki opisane są przy trofeum Mistrz zagadek. Nawet bez solucji, ułożenie kilkunastu kawałków puzzli nie powinno zająć więcej niż 60 sekund.
Wprawny poszukiwacz / Skilled searcher
Ukończ 7 zagadek ukrytych przedmiotów pod rząd, nie korzystając z podpowiedzi. / Finished 7 Hidden Object Puzzles in a row without using hints.
Patrz opis trofeum Mistrz Poszukiwań.
Mistrz poszukiwań / Master searcher
Ukończ wszystkie zagadki ukrytych przedmiotów, nie korzystając z podpowiedzi. / Finish all Hidden Object Puzzles without using hints.
Podpowiedzi aktywuje się poprzez wciśnięcie i niestety jest to łatwo zrobić przez przypadek, dlatego najlepiej rękę trzymać z dala od krzyżaka. W przypadku naciśnięcia zamknij grę, wychodząc do menu konsoli, i wczytaj ostatni stan. Użyta podpowiedź nie zostanie zapamiętana.
Zagadki ukrytych przedmiotów są generowane w grze w sposób częściowo losowy. Każda z nich posiada pewną liczbę przedmiotów, które należy znaleźć, lecz podczas każdego podejścia jednorazowo gra wymaga znalezienia dziewięciu z nich. Jednym z nich będzie zawsze przedmiot niezbędny do kontynuowania gry. Przy każdym podejściu i przy każdej nowej grze zestaw przedmiotów będzie wybrany ponownie. W przygotowanym filmie zobaczysz część z dostępnych przedmiotów, które gra wylosowała podczas mojej rozgrywki. Zagadki nie są trudne. Wymagają jednak odrobiny spostrzegawczości i cierpliwości.
- (1:40) Miasto – Głowa anioła,
- (2:46) Samochód – Szczypce do cięcia prętów,
- (6:13) Pokój w pensjonacie – Spinacz do papieru,
- (13:16) Kaplica – Latarka,
- (14:12) Piwnica – Siekierka,
- (18:23) Miasto – Kij do bilarda,
- (20:59) Kaplica – Młotek i gwoździe,
- (21:33) Samochód – Hak i lina,
- (22:46) Ogródek – Łom,
- (27:01) Kościół – Dłuto,
- (28:52) Ogródek – Lina,
- (29:38) Piwnica – Klucz,
- (30:24) Szopa – Łopata,
- (41:37) Szopa – Środek czyszczący,
- (42:12) Pokój w pensjonacie – Moneta,
- (45:44) Kościół – Kompas,
- (49:05) Kryjówka – Metalowa figurka,
- (50:19) Farma – Kawałek skóry,
- (51:16) Stodoła – Brzeszczot,
- (52:03) Miasto – Śrubokręt,
- (54:02) Szopa z łódką – Wiadro,
- (55:00) Piwnica – Pipeta,
- (1:01:02) Grobowiec – Rączka od siekiery,
- (1:02:35) Chata pustelnika – Rączka od drzwi,
- (1:04:06) Chata pustelnika – Rączka od lewarka,
- (1:05:06) Szopa – Klucz do kół,
- (1:06:16) Samochód – Smar,
- (1:07:14) Stodoła – Kanister,
- (1:08:00) Farma – Śruby,
- (1:09:51) Kryjówka – Brązowy fragment,
- (1:10:58) Grobowiec – Brązowy fragment,
- (1:11:38) Szopa z łódką – Skrobaczka,
- (1:14:21) Kaplica – Rogi,
- (1:15:03) Kryjówka – Czaszka,
Doskonała precyzja / Flawless aim
Ukończ dowolną zagadkę ukrytego przedmiotu popełniając mniej niż 4 błędy. / Finish any Hidden Object Puzzle with less than 4 mistakes.
Przy odpowiedniej dawce wspomnianej już cierpliwości to trofeum nie powinno stanowić problemu. Unikaj klikania w losowe miejsca na ekranie. Najpierw znajdź ‚w głowie’ wszystkie przedmioty a potem odznacz je jeden po drugim.
Błyskawiczne poszukiwania / Instant finding
Znajdź 3 ukryte przedmioty w ciągu 3 sekund. / Find 3 hidden-objects within 3 seconds.
Podobnie jak w przypadku trofeum Doskonała precyzja, zanim zaczniesz klikać odznacz sobie w pamięci wszystkie przedmioty a następnie wyklikaj je szybko kontrolerem.
Sokole oko / Eagle-eyed
Ukończ zagadkę ukrytego przedmiotu w czasie krótszym niż minuta. / Finish any Hidden Object Puzzle in less than 1 minute.
To trofeum powinno paść Twoim łupem bez większych problemów, szczególnie jeśli masz doświadczenie z zagadkami ukrytych przedmiotów. Jeśli nie, to Twoja umiejętność znajdowania skrzętnie ukrytych linijek i wieszaków powinna się rozwinąć przed końcem gry na tyle, żeby odhaczyć wszystkie przedmioty dość szybko. W najgorszym wypadku skup się na pierwszej zagadce w grze, do której szybko można dotrzeć zaczynając grę od nowa, i zapamiętaj jak najwięcej przedmiotów, żeby za drugim-trzecim razem znaleźć je poniżej minuty.
Błyskotliwy umysł / Bright mind
Ukończ 6 mini-gier pod rząd bez pomijania. / Finish 6 Mini-Games in a row without skipping.
Patrz opis trofeum Mistrz zagadek.
Mistrz zagadek / Puzzle expert
Ukończ wszystkie mini-gry bez pomijania. / Finish all Mini-Games without skipping.
Zagadki pomija się przyciskiem , więc przy ich rozwiązywaniu trzymaj palce z dala od krzyżaka, żeby nie musieć grać w grę kolejny raz. Rozwiązania wszystkich zagadek znajdziesz w filmie. Zwróć uwagę, że część z nich (np. magiczny obrazek) zmieniają się losowo. Znając jednak ogólną zasadę, ich rozwiązanie nie powinno być problemem.
- (06:53) Walizka – magiczny obrazek,
- (11:11) Drzwi do kaplicy – głowy aniołów (3 zagadki),
- (15:07) Łazienka – rury,
- (19:58) Kaplica – płaskorzeźba,
- (25:25) Brama kościelna – zamek,
- (31:13) Dom – układanka,
- (39:26) Ruiny – mapa,
- (43:42) Wieża obserwacyjna – luneta,
- (53:09) Szopa z łódką – wytrychy,
- (1:03:07) Chata pustelnika – ostrza,
- (1:12:40) Kryjówka w kościele – Asmodai,
Śledczy / Investigator
Ukończ grę na zwykłym poziomie trudności. / Finish game on normal difficulty.
Patrz opis trofeum Detektyw.
Detektyw / Detective
Ukończ grę na poziomie trudności eksperta. / Finish game on expert difficulty.
Grając na poziomie trudności eksperta nie dostaniesz podpowiedzi o dostępnych akcjach, a podpowiedzi i możliwość pomijania mini-gier będzie ładować się dłużej. Ponieważ brak podpowiedzi jest niezbędny do zdobycia innych trofeów, a wszystkie zagadki rozwiążesz dzięki filmikowi z solucją, wybór tej ścieżki nie zwiększa szczególnie trudności gry. Dla ułatwienia przygotowaliśmy też pisemną solucję krok po kroku.
Cała historia / The whole story
Ukończ dodatkowy rozdział. / Finish the bonus chapter.
Dodatkowy rozdział polecam ukończyć na zwykłym poziomie trudności i w razie problemów korzystać z pomijania mini-gier i podpowiedzi przy zagadkach z ukrytymi przedmiotami. Ani jedne ani drugie nie są trudniejsze od tych z głównej gry, lecz dzięki pomocy będziesz w stanie zaoszczędzić kilka minut. Filmik poniżej pokazuje pełną solucję do dodatkowego rozdziału (z pomijaniem mini-gier). Możesz też skorzystać z naszego opisu krok po kroku.
Materiał zrealizowany na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Materiał zrealizowany dzięki Artifex Mundi.