F1 2010 (PS3/X360) – Poradnik do trofeów i osiągnięć

 

Platyna w  F1 2010 to kawał ciężkiej, długiej i żmudnej roboty. Jeśli ktoś szuka szybkich pucharków, to niestety tutaj ich nie znajdzie.  Jest to jedna z najdłuższych platyn jakie przyszło mi robić. O ile na początku gra sprawia niesamowitą frajdę, to w miarę upływu czasu i odkrywania kolejnych baboli, gra staje się udręką.

 

Informacje ogólne:

  • Stopień trudności wbicia platyny: 8/10
  • Liczba trofeów: platynax1zlotox3 x5 x41
  • Liczba trofeów offline: 45
  • Liczba trofeów online: 5
  • Minimalna liczba przejść: Tryb kariery na najtrudniejszym + grind w online
  • Trofea możliwe do przeoczenia: BRAK
  • Zglitchowane trofea: BRAK
  • Czas do zdobycia platyny: 100+ godzin

Krok po kroku:

KROK #1 – Ukończ tryb kampanii (poziom Expert)

Na początku radzę się skupić tylko i wyłącznie na singlu. Poznanie zachowania bolidów, torów, punktów dohamowań, itd. Myślę, że jeden pełny sezon możecie sobie spokojnie przejechać bez konieczności zaglądania do trybu online. Oczywiście jeśli ktoś celuje w platynę, to przyjdzie mu się zmierzyć z trofeum Nifty 50 oraz World Champion – Expert. Ale na szczęście jest inna droga do ich zdobycia, prostsza, szybsza i mniej stresująca. Jak to zrobić przeczytacie rzecz jasna w opisie poszczególnych dzbanków.

Jeśli czujecie się na siłach, możecie od razu rozpocząć kampanię na najtrudniejszym poziomie – Expert. Na szczęście jest metoda, dzięki której unikniecie sporej dozy frustracji, a w razie gdyby nie działała w momencie, gdy to czytacie, to zapewne wystarczy usunąć patch i grać bez aktualizowania gry. W przypadku wersji cyfrowej może to być niestety niemożliwe. Jednak jak znam Codemasters to pewnie zostawili to tak jak wtedy, gdy pisałem ten poradnik “na świeżo”.

 

KROK #2 – Tryb online

Tutaj spędzicie niestety najwięcej czasu. Z racji, że online w tej grze jest już martwy to musicie mieć przynajmniej jednego partnera do pomocy (albo drugą konsolę z tą samą grą). Nie zmienia to faktu, że platyna wciąż jest osiągalna, wymaga jednak troszkę więcej zachodu i czasu niż kiedyś. W opisie pucharku związanego z 50 poziomem w trybie online, rozpisałem wszystkie możliwe wskazówki oraz metody jak najszybszego grindu.

 

KROK #3 – Pozostałości

Ostatni najłatwiejszy krok, czyli robimy to co zostało do zrobienia na liście. Teraz to już prosta droga ku platynie, jeśli zrobiliście już poprzednie dwa kroki. Również miejcie na uwadze to, że kilka trofeów można zrobić za jednym razem, np. podczas robienia Tifosi, można zrobić od razu Semi-Auto, True Racer, Rain Meister, itd.

 

Poradnik:

platyna Zdobywanie szacunku / Complete
Udało ci się pokonać twojego kolegę w pierwszym sezonie z nowym zespołem / Congratulations. You’ve completed F1 2010™

Jasna sprawa, zdobądź wszystkie inne trofea, co nie będzie takie łatwe, możecie mi wierzyć na słowo.

 

braz Zdobywanie szacunku / Rocking the boat GS: 15
Udało ci się pokonać twojego kolegę w pierwszym sezonie z nowym zespołem / You have finished ahead of your senior team-mate in your first season with a team

Wpadnie zapewne już przy pierwszym wyścigu podczas Waszej kariery. Wystarczy uplasować się na mecie przed Waszym zespołowym kolegą. Jeśli jednak jakimś cudem będziecie mieć problemy to ustawcie sobie pojedynczy wyścig (Grand Prix), poziom trudności zmniejszcie na najłatwiejszy i weźcie najsłabszy zespół. Wy przebijecie się bez problemu do przodu, a Wasz partner zostanie z tyłu.

 

braz Trening czyni mistrzem / Practice makes perfect GS: 10
Udało ci się zaliczyć wszystkie 3 sesje treningowe weekendu / You have taken part in all 3 Practice sessions of a race weekend

Ważne jest, aby w momencie jak jesteście w Waszej przyczepie, ustawić pełny weekend, tylko wtedy będziecie mieli dostęp do 3 sesji treningowych. Potem pozostaje tylko udać się na tor, przejechać kilka kółek podczas każdej sesji i trofeum powinno wpaść bez problemu. W garażu możecie przyspieszyć czas lub przeskoczyć od razu do następnej sesji. Radziłbym jednak opcje z przewijaniem czasu, wtedy gra widzi, że ukończyłeś 3 pełne sesje.

 

braz Żółtodziób / Rookie driver GS: 10
Udało ci się ukończyć pierwszy wyścig w karierze / You have completed your first career race

Wystarczy ukończyć pierwszy wyścig, nie musicie go wygrywać, co zresztą na początku może i tak być dość trudne.

 

braz Zmierz się z mediami / Face the press GS: 10
Udało ci się przetrwać spotkanie z mediami / You have completed your first interview with the media

Po każdym wyścigu lub sesji kwalifikacyjnej będziemy mogli przeprowadzić wywiad. Jeśli zajęliśmy “pudło” (miejsce 1, 2 oraz 3) to wywiad będziemy przeprowadzać w sali konferencyjnej. Jeśli jednak byliśmy nieco w tyle, to wywiad będzie przeprowadzał z nami dziennikarz w padoku, obok naszej przyczepu. Nie sposób go przegapić. Pamiętajcie, że odpowiedzi na pytania mają wpływ na to jaki reszta zespołu ma stosunek do Ciebie. Wywiady warto przeprowadzać za każdym razem, ponieważ ich pominięcie prowadzi do samych minusów.

 

braz Tuningowiec / Seeking performance GS: 10
Udało ci się pomyślnie ukończyć test R&D / You have successfully completed an R&D test

Testy R&D (Research and Development), to stały punkt F1. Na początku nie będziemy mieli do nich dostępu, ponieważ jesteśmy drugim kierowcą. Musimy osiągnąć kilka lepszych wyników od naszego partnera z zespołu, aby zespół dał nam możliwość przeprowadzania testów R&D. Testy te można przeprowadzać podczas praktyk. Ograniczają się one do przejechania okrążenia w wyznaczonym czasie. Bez obaw, czasy są bardzo słabe i każdy bez problemu da sobie rady. Nikt tutaj nie powinien mieć problemów.

 

braz Gorący towar / Hot property GS: 15
Gratulacje! Udało ci się podpisać kontrakt z zespołem znajdującym się wyżej w tabeli / Congratulations! You have won a lucrative contract with a higher placed team

W miarę naszej rozgrywki podczas kariery, będziemy widzieli nasze postępy nie tylko w tabeli z punktami. Każdy zespół ma na nas oko i mniej więcej od połowy sezonu powinniśmy dostawać kolejne oferty kontraktów. Wystarczy podpisać kontrakt na przyszły sezon z lepszym zespołem (musi być wyżej od nas w klasyfikacji konstruktorów) od naszego obecnego i pucharek jest nasz.

 

braz Podwójne zwycięstwo / One-Two GS: 10
Wspaniale! Udało ci się zdobyć podwójne zwycięstwo w wyścigu kariery / Excellent! You have achieved a one-two finish with your team-mate in a career race

To trofeum możecie zrobić tylko i wyłącznie podczas kariery.

Pojedyncze GP tutaj nie zadziała. Na początku nawet nie myślcie o tym pucharku bo nie ma szans, żeby partner ze słabego zespołu dostał się do czołówki. Dopiero jak traficie do zespołów takich jak Ferrari, McLaren czy RedBull, będziecie w stanie zrobić ten puchar. Mi osobiście on wpadł podczas normalnej gry, nie robiłem nic specjalnego, nie blokowałem innych żeby mój partner się przebił, itd. Wystarczy spokojnie jechać na 1 miejscu i liczyć, że nasz kolega się przebije. Najważniejsze to po prostu dostać się do czołowego zespołu.

 

braz Bezwypadkowa jazda / Clean license GS: 15
Piękna jazda! Udało ci się ukończyć wyścig bez wypadku / Nicely driven. You have completed a race without incident

Jeśli nie zrobicie tego podczas kariery, to możecie założyć osobne GP (1 okrążenie, żeby jak najszybciej to zrobić). Pamiętajcie, że nie musicie wygrać wyścigu! Wystarczy ukończyć go bez żadnych kolizji, kar, itd. Najlepszym sposobem na to jest ominięcie praktyk i kwalifikacji, tak żeby być na ostatnim miejscu, a podczas wyścigu poczekać aż się wszyscy oddalą. Potem spokojnie dojechać do mety i pucharek powinien wpaść.

 

braz Demon szybkości / Speed demon GS: 10
Udało ci się przekroczyć bolidem prędkość 220 mph (353 km/h) / You have driven your Formula 1 car above 220 mph / 353 kph

O dziwo wiele osób ma problemy z tym pucharkiem. Dzięki mojej wskazówce, trofeum Wam wpadnie bez żadnych problemów. Sprawa jest bardzo prosta.

Wybieramy pojedyncze GP, tor Monza, bolid najlepiej McLaren, u inżyniera w garażu wybieramy ostatni kwadracik po prawej i jedziemy! Pucharek powinien wpaść przy pierwszym lub drugim kółku na prostej startowej.

 

braz Perfekcyjnie chroniony / Well protected GS: 10
Udało ci się ukończyć wyścig dla jednego gracza, korzystając wyłącznie z widoku z kokpitu / You completed a single player race using only the cockpit view

Wystarczy ustawić kamerę na tą w kokpicie i ukończyć wyścig. Nie musimy wygrywać. Najlepiej włączyć pojedyncze GP, tor Sao Paulo (Brazylia), 1 okrążenie, poziom najłatwiejszy, podczas kwalifikacji lub praktyk ustawić już kamerę na tą z kokpitu, tak żeby podczas wyścigu startować już z niej. Kończymy wyścig i pucharek powinien wpaść.

 

braz Srebrna strzała / Silver arrow GS: 10
Udało ci się zdobyć Grand Prix Niemiec, grając w trybie jednego gracza i jeżdżąc dla Mercedesa / You have won the German Grand Prix in single player driving for Mercedes

Wybieramy jeden z dwóch bolidów Mercedesa, tor to oczywiście Hockenheim, 1 okrążenie i jedziemy! Jeśli macie problemy z wygraniem to ustawcie sobie poziom przeciwników na najłatwiejszy, lub troszkę więcej okrążeń.

 

braz Jeździec deszczu / Rain meister GS: 20
Wygrywasz Grand Prix w trybie pojedynczego gracza w czasie ulewy z przewagą 20% długości / You won a single player Grand Prix of 20% distance or higher in heavy rain

Pucharek może wpaść podczas kariery, ale nie musi. Pamiętajcie, że chodzi o ciężki deszcz, który musi padać przez cały wyścig, od startu do mety. Mi osobiście podczas grania 7 sezonów nie zdarzyło się, żeby przez cały wyścig padał ciężki deszcz. Najlepiej jest wybrać pojedynczy wyścig, jakikolwiek tor, dystans 20%, pogoda oczywiście Heavy Rain (ulewa), do tego ewentualnie poziom trudności na najłatwiejszy i nie pozostaje nam nic innego jak tylko wygrać wyścig.

 

braz Wbrew przesłankom / Against all odds GS: 30
Udało ci się wygrać wyścig dla jednego gracza, zaczynając z ostatniej pozycji startowej / You won a single player race after starting in last place.

Bardzo proste do zrobienia, jeśli tylko ustawimy poziom trudności na najłatwiejszy. Wtedy bez problemu przebijemy się z ostatniego miejsca na pierwsze. Można to zrobić zarówno podczas kariery jak i pojedynczego GP. Polecam takie tory jak chociażby Monza, gdzie AI bardzo mocno zwalnia na pierwszej szykanie i można bez problemu większość wyprzedzić właśnie tutaj.

 

braz Perfekcyjne ustawienia / It’s a set-up GS: 15
Udało ci się wygrać wyścig własnoręcznie ustawionym bolidem / You successfully won a race using a car set-up which you’ve created

W garażu macie możliwość wybrania gotowych ustawień od inżyniera (kwadraciki) lub możliwość ręcznej konfiguracji poszczególnych elementów. Wystarczy zmienić jedną dowolną rzecz, np. ustawienie silnika ze Standard na Fast, lub zmienić pozycje skrzydła. Następnie wyruszamy na tor i wygrywamy wyścig. Możecie również poszukać sobie gotowych setupów robionych przez ludzi, niektóre są bardzo dobre i dają sporą przewagę.

Strona z setupami: RaceDepartment

 

braz Kto się boi duchów? / I ain’t afraid of no ghost GS: 15
Udało ci się ustalić rekord w Próbie czasu / You’ve posted a time in Time Trial mode

Włączamy tryb Time Trial, wybieramy dowolny bolid, tor i ruszamy! Musimy pamiętać, żeby nie ścinać za bardzo zakrętów, ponieważ wtedy nie zaliczy nam okrążenia. Wystarczy zrobić jedno okrążenie pomiarowe i gotowe!

 

braz Druga szansa / 2nd chance GS: 10
Udało ci się wygrać wyścig po skorzystaniu z opcji natychmiastowej powtórki / You have used the Flashback feature and gone on to win the race

Kto grał w poprzednie produkcje CM, takie jak DIRT, GRID, to z opcją flashback powinien być już zapoznany z tą funkcją. Wytłumaczenie dla nowych graczy: Opcja flashback to nic innego jak możliwość cofnięcia się o krótki okres czasu.

Dostęp do opcji flashback mamy poprzez przycisk SELECT, a następnie po wybraniu odpowiedniego momentu do którego chcemy się cofnąć, klikamy . Najłatwiej zrobić ten pucharek jadąc już na pierwszym miejscu i po prostu używając tej opcji na jednej z prostych. Pamiętajcie, że flashbacki w trybie Expert nie są dostępne, musicie zmienić poziom trudności, aby móc ich używać.

 

srebro Sezonowy / Seasoned GS: 25
Udało ci się ukończyć pierwszy sezon w Formule 1 / You have completed your first season in Formula 1

Tak jak sama nazwa mówi. Po ukończeniu naszego pierwszego sezonu dostaniemy pucharek. Nie ma tutaj za wiele do pisania, po prostu musicie jechać najlepiej jak potraficie. Warto jedynie dodać, że nie musicie go wygrać.

 

braz Dobrze wyuczeni / Well drilled GS: 15
Udało ci się wykonać perfekcyjnie wyliczony pit-stop!/ Slick!! You performed a perfectly timed pit stop

Do wykonania perfekcyjnego pit-stopu będziemy musieli najpierw go ustawić na manualny. Jazda w pit-stopie ogranicza się tylko i wyłącznie do hamowania i przyspieszania, kierownicę kontroluje w tym momencie komputer. Przed wjazdem do pit-stopu włączacie ogranicznik przyciskiem . Gdy włączycie już ogranicznik trzymacie gaz do dechy i jedziecie w stronę swojego boksu. Bardzo ważny jest punkt dohamowania! Wszystko zależy właśnie od niego. Jeśli zahamujecie za wcześnie to stracicie czas na dojazd, jeśli za późno to potrącicie mechanika. Jako punkt dohamowania dobrze jest dobrać jedno ze stanowisk inżynierów na przeciwko boksów. Ja zawsze tak robiłem i prawie zawsze miałem idealny pit-stop. Gdy już jesteście w boksie to od momentu jak lizakowy odwróci znak, wciskacie gaz do dechy i wyjeżdżacie. Jeśli zrobiliście pit-stop poniżej 5 sekund to pucharek powinien wpaść.

FILMIK:

 

braz Półautomat / Semi auto GS: 20
Udało ci się ukończyć wyścig z manualną skrzynią biegów / You completed a race using manual gears

Domyślam się, że wielu z Was może mieć problemy z manualną skrzynią. Ale, żeby zrobić ten pucharek wystarczy ukończyć wyścig, nie trzeba być pierwszym, także nawet Ci co mają problemy nie powinni tutaj się zbytnio męczyć. Pamiętajcie jedynie, żeby zmieniać biegi zaraz jak się zapali czerwona kreska na obrotomierzu, nie żyłujcie za bardzo silnika. Operowanie manualną skrzynią sprowadza się głównie do słuchania obrotów silnika (lub zerkania na kierownicę, gdzie pokazuje limit obrotów). Każdy kto jeździ samochodem nie powinien mieć z tym raczej problemów.

 

braz Magiczna liczba / The magic number GS: 5
Udało ci się wygrać trzy wyścigi w karierze / You’ve won 3 career races

Po prostu graj i wygraj 3 wyścigi. Nie muszą być one pod rząd. Pucharek powinien Wam wpaść podczas robienia któregoś z sezonów. No, chyba że ustawiliście sobie najprostszy poziom, wtedy zapewne pucharek Wam wpadnie już podczas pierwszego sezonu. Zawsze warto starać się o zdobycie Pole Position (Pierwsze miejsce startowe). Jesteście wtedy w dużo lepszej sytuacji do wygrania wyścigu, a w dodatku jeśli wygracie wyścig z PP, to zalicza się on Wam do pucharku Schuperb.

 

braz Zaimponuj szefowi / Impress the boss GS: 10
Udało ci się przerosnąć oczekiwania zespołu / You’ve exceeded a career objective

Gdy podpisujecie kontrakt z nowym zespołem (lub przedłużacie z obecnym), to zawsze macie główne zadania na dany sezon. Np. jeśli macie za zadanie zdobyć 20 miejsce w klasyfikacji ogólnej, to żeby zdobyć trofeum wystarczy być na 19 miejscu (lub wyżej rzecz jasna). Mimo wszystko zalecałbym się bardzo postarać i zdobyć kilka miejsc wyżej, żeby nie było niepotrzebnych problemów.

 

braz Zwraca uwagę / Attracting attention GS: 15
Udało ci się odnieść zwycięstwo w wyścigu, który miał zapewnić ci nowy kontrakt / You’ve won a race while under offer of a new contract

Gdy dostaniecie ofertę kontraktu od nowego zespołu (lub przedłużenie od obecnego) to nie akceptujcie go od razu ani nie odrzucajcie. Pomińcie go i przejdźcie od razu do wyścigu. Gdy go wygracie to pucharek powinien Wam wpaść. Status kontraktu, ale zainteresowanie innych zespołów możesz zobaczyć u swojej agentki w przyczepie.

 

braz Wielki / The big one GS: 20
Udało ci się sprostać wymaganiom teamu prowadzącego w mistrzostwach / You’ve met the requirements of a Championship leading team

Ten pucharek dostaniecie dopiero w późniejszym etapie gry, jako że na początku nie macie co liczyć na kontrakty od Red Bulla czy Ferrari. Żeby otrzymać trofeum, musicie otrzymać kontrakt od obecnego lidera klasyfikacji konstruktorskiej. Przeważnie jest to Red Bull (mi nie zdarzyło się, żeby to był inny zespół). W momencie jak dostaniecie ofertę od nowego zespołu upewnijcie się, że jest on nadal na pierwszym miejscu. Jeśli tak jest, to podpisujecie kontrakt i pucharek powinien wpaść.

 

brazLider zespołu / Team leader GS: 25
Udało ci się zająć pozycję pierwszego kierowcy w zespole / You’ve taken the number 1 driver position within a team

Puchar można dostać na dwa sposoby:

  1. Jechać sezon w danym zespole i starać się być zawsze lepszym od swojego partnera z zespołu. Po przejechaniu ostatniego wyścigu ten pucharek powinien wpaść.
  2. Jest to pewniejsza metoda. W momencie jak dostaniecie kontrakt od obecnego zespołu, w którym jesteście, na bycie 1 kierowcą w zespole, wystarczy go podpisać i po problemie.

 

srebro Zbudowany, by zwyciężać / Built to succeed GS: 40
Twój team zdobył nagrodę Najlepszych Konstruktorów / Your team has won the World Constructors’ Title

W tym przypadku osiągnięcie to trofeum dopiero z najlepszymi zespołami. Bo tutaj liczą się punkty nie tylko Twoje, ale również Twojego partnera z zespołu. Wystarczy, że traficie do lepszego zespołu np. Renault, Mercedes, McLaren, Ferrari, itd. i będzie w większości wyścigach na pierwszym miejscu, to powinniście bez problemu być liderem w konstruktorach. Jako ciekawostkę dodam, że jeżdżąc Lotusem w drugim sezonie i będąc non-stop pierwszym, brakło mi dosłownie 1 punkta do bycia liderem…

 

braz Druzgoczące zwycięstwo / Crushing victory GS: 20
Twój kolega zobaczył wreszcie, jak powinno się jeździć / You showed your team mate how it’s done

Musicie być w każdym wyścigu lepsi od Waszego partnera z zespołu. Nie musicie być na pierwszym miejscu, ale po prostu być przed nim na linii mety. Trofeum proste jeśli jedziecie w słabszym zespole, bo Wasz partner prawie zawsze będzie obstawiał tyły, albo środek stawki. W mocniejszych zespołach jak popełnicie błąd to może być różnie. Na koniec sezonu pucharek powinien być już Wasz.

 

braz Szuper / Schuperb GS: 35
Udało ci się pobić rekord 40 pole positions Michael Schumacher, grając w trybie jednego gracza / In single player you’ve beaten Michael Schumacher’s record of 40 wins from Pole Position

W polskiej wersji językowej gry, opis tego trofeum jest błędny, a przynajmniej był w momencie pisania poradnika.

Mówi tylko o wygraniu 40 wyścigów, a nie ma mowy o zajęciu PP w kwalifikacjach. Jeśli jedziecie więcej niż 3 sezony w karierze to pucharek powinien wpaść z biegiem czasu. Po prostu w każdym wyścigu zajmujcie pierwsze miejsce startowe w kwalifikacjach, a następnie wygrywajcie wyścig. 1 sezon = 19 wyścigów, także jeśli będziecie w każdym wyścigu pierwsi na starcie i mecie, to pucharek wpadnie mniej więcej na początku 3 sezonu.

 

braz Istna doskonałość / Made perfect GS: 20
Udało ci się ukończyć wszystkie 3 sesje treningowe na pierwszym miejscu / You placed first at the end of all 3 Practice Sessions of a race weekend

By zrobić to trofeum musicie ustawić Full Weekend. Następnie w każdej sesji treningowej zająć pierwsze miejsce. Zalecam przesunięcie czas gdzieś tak o 20 minut, żeby tor się nagumował. Zakładamy opony miękkie i robimy jak najlepszy czas. Warto ustawić sobie najłatwiejszy poziom przeciwników, żeby nagle ktoś pod koniec czasówki nie wyskoczył nam z lepszym czasem od naszego.

 

braz Pole position / Pole position GS: 20
Udało ci się zakwalifikować do wyścigu na pierwszym miejscu / You qualified in the number one spot in a single player race

Jak sama nazwa mówi. Podczas sesji kwalifikacyjnej musimy zająć pierwsze pole startowe i pucharek będzie nasz. Jeśli ktoś ma problemy to warto ustawić szybki weekend i łatwiejszy poziom przeciwników.

 

braz Finisz na podium / Podium finish GS: 25
Udało ci się stanąć na podium po wyścigu w Karierze lub Grand Prix / You finished on the podium in a Career or Grand Prix race

Trofeum Wam wpadnie podczas robienia kariery. W końcu zajmiecie miejsce na podium, a wtedy tylko wyczekujcie pucharku w prawym górnym rogu ekranu.

 

braz Najwyższy stopień / Top step GS: 30
Gratulacje! Udało ci się wygrać twój pierwszy wyścig w karierze lub Grand Prix / Congratulations! You took your first Career or Grand Prix victory

Grajcie karierę, a w końcu doczekacie się upragnionego pierwszego miejsca na linii mety. Jeśli jednak nie macie tyle cierpliwości, to wybieracie pojedyncze GP, 1 okrążenie, tor dowolny, najłatwiejszy poziom przeciwników i po chwili powinniście być właścicielami tego o to trofeum.

 

braz Niezapomniany / Unforgettable GS: 10
Udało ci się wygrać kwalifikacje oraz wyścig o Grand Prix Monaco w trybie pojedynczego gracza / You have taken pole and won the Monaco Grand Prix in a single player race

Monako, czyli jeden z najlepszych wyścigów w sezonie. Nie bez powodu dostaje osobny pucharek. Zdobycie go to nic trudnego. Możecie to zrobić zarówno podczas kariery jak i pojedynczego GP. W razie czego, wystarczy odpalić pojedyncze GP, ustawić poziom przeciwników na najłatwiejszy, zająć 1 miejsce w kwalifikacjach i po prostu dojechać w wyścigu na pierwszym miejscu.

 

braz Mistrz Świata / World Champion GS: 40
Udało ci się zdobyć tytuł Mistrza Świata Formuły 1 / You have won the Formula 1 Drivers’ Championship

Zapewne będziecie w stanie to zrobić nawet podczas pierwszego sezonu w karierze, jeśli tylko ustawicie sobie łatwiejszy poziom. Warto wygrać jak najszybciej mistrza, aby otrzymać oferty od najlepszych zespołów. Niestety nie mam tutaj dla Was jakiś ukrytych wskazówek, który by Wam pomogły. Znajomość tras, dobre tempo, i wszystko powinno pójść po Waszej myśli.

 

zloto Mistrz Świata – Ekspert / World Champion – Expert GS: 60
Udało ci się zostać mistrzem Formuły 1, grając na poziomie trudności Ekspert / You won the Formula 1 Drivers’ Championship on Expert difficulty

Ahh…jeden z najtrudniejszych pucharków w całej grze. Jednak jest metoda na zrobienie tego prostą drogą… Wystarczy stosować się do moich wskazówek, a nikt nie powinien mieć problemów z otrzymaniem tego złota.

W trybie Expert mamy wyłączone wszelkie wspomagacze, a przeciwnicy mają najwyższy poziom trudności.

Kilka wskazówek na początek:

  • Kluczem jest tutaj opanowanie idealnie gazu. Zbyt mocne wciśnięcie gazu na wyjściu zakrętu prawie zawsze będzie skutkować spinem. Radze Wam wciskać gaz dopiero wtedy, jak macie ustawione koła prosto. Ryzyko spina maleje prawie do 0. Nigdy nie dociskajcie gazu do maksa jeśli jesteście u szczytu zakrętu!
  • Hamujcie przed zakrętami, a same zakręty pokonujcie na minimalnym gazie lub bez gazu. Dopiero na wyjściu z zakrętu jak będzie ustawieni prosto w kierunku jazdy wciskajcie gaz.
  • Warto poszukać również setupów na stronie: RaceDepartment. Ludzie wrzucają tam ustawienia również pod pady, dlatego warto popróbować. Z dobrym setupami wyścig staje się dużo prostszy.
  • W miarę możliwości starajcie się grać na manualnej skrzyni biegów. Daje ona sporą przewagę przy dohamowaniach oraz przy przyspieszeniach. Automat nigdy nie dorówna manualnej i to powiem Wam każdy, kto chociaż trochę zna się tym.

Teraz przedstawię Wam 2 metody, którymi możecie pokonać ten tryb.

  • Metoda #1:
    Jeśli jesteście zapaleńcami takimi jak ja, to będziecie chcieli zrobić ten trofik “legalną” metodą, czyli bez żadnych przekrętów, itd. Kluczem do sukcesu tutaj jest idealne poznanie torów, posiadanie własnych i sprawdzonych setupów na każdy tor, zarówno na suchą jak i mokrą nawierzchnię. Nic więcej tutaj nie ma do dodania. Perfekcyjna jazda, dobre ustawienia i powinniście dać rady. Przed wykonaniem tej metody, warto zrzucić save (na pendrive’a) na samym początku każdego wyścigu. Unikniecie w ten sposób mozolnego przechodzenia sezonu, jeśli coś pójdzie nie tak.
  • Metoda #2:
    To jest metoda, którą zapewne większość z Was będzie wykorzystywać. Mianowicie podczas jazdy, gdy włączymy pauzę, to możemy zmieniać ustawienia naszych wspomagaczy. Tak jest, mimo trybu Expert, to podczas jazdy w kwalifikacjach czy wyścigu, możemy sobie włączyć dowolne wspomagacze. UWAGA: Przed zjechaniem do garażu, wyjściem do paddocku, ukończeniem wyścigu, czy jakąkolwiek inną akcją, która nie jest związana z kontynuowaniem jazdy MUSICIE zmienić ustawienia wspomagaczy z powrotem na domyślne! Czyli powyłączać wszystkie wspomagacze. Tak jak to jest w przypadku trybu Expert. Radzę Wam robić zrzut save’u na pendrive’a przed każdym wyścigiem. Ponieważ jeśli przez przypadek ukończycie wyścig czy zjedziecie do garażu podczas kwalifikacji z włączonymi wspomagaczmi, to będziecie musieli jechać całe mistrzostwa na trybie Expert od początku, bp zrobi się Wam autosave na zmienionych ustawieniach. A warto dodać, że sezonu nie będziecie mogli powtarzać, więc będziecie musieli znów dobrnąć do końca tego i zaczynać raz jeszcze przy następnym sezonie. Korzystając z metody #2 róbcie zawsze zrzut save’u po każdym wyścigu. Nie raz może się Wam zdarzyć zapomnieć z powrotem zmienić ustawienia wspomagaczy i wszystko pójdzie na marne.

 

srebro Dwukrotny Mistrz Świata / Double World Champion GS: 50
Po raz drugi udało ci się zdobyć tytuł Mistrza Świata Formuły 1 / You have won the Formula 1 Drivers’ World Championship for the second time

Nic dodać nic ująć. Po prostu zbierajcie punkty i wygrajcie w klasyfikacji kierowców po raz drugi. Nie musi to być drugi sezon pod rząd, ale dobrze by było.

 

zloto Trzykrotny Mistrz Świata / Triple World Champion GS: 60
Po raz trzeci udało ci się zdobyć tytuł Mistrza Świata Formuły 1 / You have won your third Formula 1 Drivers’ World Championship

Nic nowego do dodania. Wygrywacie sezon po raz trzeci, macie złoty pucharek.

 

braz Siła charakteru / Strength of character GS: 15
Nie zabrakło ci odwagi, by rzucić wyzwanie najtrudniejszemu z rywali / You’ve selected the most challenging Championship Rival

Podczas swojego progresu w karierze, gdzieś tak w momencie 3/4 sezonu, dziennikarze zapytają Cię kto jest Twoim głównym rywalem na torze. Będziesz miał do wyboru 3 kierowców. Musisz po prostu wybrać tego, który jest najwyżej w tabeli. Warto wiedzieć kto jest na jakim miejscu, żeby czasem nie wybrać źle, bo wtedy kolejna szansa na zdobycie pucharku będzie pod koniec przyszłego sezonu.

 

braz Tifosi / Tifosi GS: 10
Udało ci się wygrać wyścig na torze Monza, jadąc w barwach Ferrari / You have won at Monza driving for Ferrari in a single player race

To samo co w przypadku pucharku Silver Arrow. Z tym, że tutaj wybieramy tor Monze, a bolid to czerwone Ferrari. Wygrywamy wyścig i trofeum jest nasze.

 

braz Przejdźmy do sieci / Taking it online GS: 10
Udało ci się po raz pierwszy wygrać w rankingowym Grand Prix online / You have beaten the rest to win your first online ranked Grand Prix

Żeby zdobyć to trofeum, trzeba wejść w tryb Multiplayer, a następnie w pokoju gdzie jest miejsce na 8 graczy zmieniamy tryb gry ze Sprintu na Grand Prix. Klikamy, żeby szukało i czekamy aż dołączymy do jakiegoś pokoju z graczami. Naszym zadaniem jest teraz wygrać. Warto zaopatrzyć się w setupy, bo pomagają one i to znacznie. Oczywiście należy również znać idealnie każdy tor, ponieważ w tym trybie, tory dobierane są losowo. Jeśli przegracie kwalifikacje to nie przejmujcie się. Podczas wyścigu panują zupełnie inne zasady. Czasami nawet lepiej być z tyłu, ponieważ w czole stawki zawsze panuje chaos i będąc z tyłu można gładko przemknąć obok tego wszystkiego i potem budować już sobie tylko przewagę. Ja miałem farta, ponieważ wszedłem do pokoju gdzie były 3 osoby, z czego jedna odeszła od razu. Z drugą wygrałem w kwalifikacjach i podczas wyścigu na pierwszym zakręcie za wszelką cenę chciała mnie staranować. Oczywiście udało mi się uniknąć kolizji, a delikwent poleciał sobie w piach po czym opuścił sesję. Zostałem sam, przejechałem kawałek toru i dostałem informacje, że wygrałem. Po chwili wpadł mi pucharek.

Obecnie ludzi w online jest tak mało (albo w ogóle), że nie powinniście mieć problemów ze znalezieniem siebie nawzajem. Wystarczy, że jedna osoba rozpocznie szukanie, a po chwili trafi do pustego pokoju. Teraz druga osoba rozpoczyna szukanie i robi to do skutku, aż się nie znajdziecie.

 

braz 2 i 5 / Perfect 10 GS: 10
Udało ci się osiągnąć 10 poziom online / You’ve achieved online ranking level 10

Czytaj opis pucharku: zloto Dostojna 50 / Nifty 50

 

srebro 2 i 5 / 2 and 5 GS: 25
Udało ci się osiągnąć 25 poziom online / You’ve achieved online ranking level 25

Czytaj opis pucharku: zloto Dostojna 50 / Nifty 50

 

zloto Dostojna 50 / Nifty 50 GS: 50
Udało ci się osiągnąć 50 poziom online / You’ve achieved online ranking level 50

Przyszedł czas na drugi najtrudniejszy pucharek w całej grze. Ale bez obaw, dzięki moim radom zaoszczędzicie masę czasu przy jego robieniu.

Do jego zrobienia wymagane jest około 1.000.000 punktów, gdzie za wygrany wyścig w pełnym pokoju dostajemy około 1000 punktów. Ile razy mamy pełny pokój w trybie Sprint? Prawie nigdy, a w dodatku cały czas jeździ tam banda dzieciaków, przez co utrzymanie 1 miejsca jest bardzo trudne. O normalnych metodach, typu granie Sprintów online nawet nie myślcie. Stosunek punktów do straconego czasu jest bardzo słaby, wręcz okropnie słaby. Poniżej przedstawię Wam metodę na szybkie levelowanie.

Metoda na szybkie levelowanie:

Najważniejszym tutaj jest, to posiadać drugą z osobę, z którą będziecie jeździć. Może być oczywiście więcej osób, ale dlaczego dwie to zaraz napiszę:

  1. Jedna z osób zakłada pokój: 1 okrążenie, bez kwalifikacji, asysty dowolnie, flagi wyłączone, kolizje wyłączone.
  2. Tor można wybrać 19 razy ten sam (np. najszybsze Sao Paulo lub Montreal), albo po prostu włączyć sobie Mistrzostwa Świata.
  3. Gdy jesteście już ze znajomym (lub znajomymi) w pokoju, to dodajecie kierowców AI i ustawiacie im poziom Legend. Zapełniacie w ten sposób cały pokój, czyli gracie Wy + kierowcy AI. W ten sposób macie zapełnioną całą stawkę.
  4. Włączacie wyścig i jedziecie 1 okrążenie. Bez problemu się przebijecie na 1 miejsce, ponieważ kolizje są wyłączone, przez co wszyscy są duchami. W dodatku wyłączenie flag powoduje, że nie dostaniemy kar za ścinanie, blokowanie, itd.
  5. I tak gracie i wygrywacie non stop maksymalną liczbę punktów możliwych do osiągnięcia.

Jeśli dobrze pamiętam to tym sposobem jest około:

  • 1 miejsce – 1400 punktów
  • 2 miejsce – 1200 punktów

W punktacji mogę się mylić, ponieważ dawno już nie grałem. Ukończenie pełnych mistrzostw zajmuje około 30 – 40 minut i jeśli byliśmy cały czas pierwsi, to dostajemy około 20.000 punktów. Czyli, żeby zdobyć 1.000.000 punktów musicie ukończyć takie mistrzostwa około 50 razy. Co daje nam około 50 godzin grania. Ja sam korzystałem z tej metody. Jeśli tylko mamy z kim grać, to zdobycie tego pucharku powinno być kwestią czasu.

 

braz Prawdziwy gentleman / A True Gent GS: 10
Ukończ wyścig w trybie wieloosobowym nie zderzając się z żadnym przeciwnikiem / 

Będąc szczerym, to to trofeum jest możliwe do zrobienia tylko i wyłącznie w gronie znajomych. Najlepiej ustawić sesję, wyłączyć zupełnie kolizje i jechać do mety. W ten sposób pucharek wpadnie przy pierwszym podejściu.
Jeśli jednak nie macie z kim grać, możecie spróbować połączyć się z randomami, poczekać na starcie aż wszyscy odjadą i potem jechać do mety. Nie trzeba wygrać wyścigu, ale trzeba go ukończyć.

 

braz Pełen komplet / Full house GS: 10
Udało ci się wywalczyć najszybszy czas na treningu, zdobyć pole position i wygrać wyścig / You were fastest in practice, qualified on pole and finished first in a single player event

Pucharek zapewne wpadnie podczas robienia kariery. Nie musicie tego robić podczas pełnego weekendu, pucharek wpadnie również przy szybkim weekendzie. Zrobić najlepsze czasy podczas praktyk, zająć PP podczas kwalifikacji i wygrać wyścig.

 

braz Przewodnik / Limelight GS: 15
Udało ci się ukończyć sezon wyżej od twojego rywala / You finished the season ahead of your Championship Rival

Podczas wywiadu, gdy wybierzemy swojego rywala, musimy z nim wygrać na koniec sezonu. Nie ma tutaj za wiele do tłumaczenia. Po prostu zajmuj zawsze jak najwyższe pozycje i w końcu dostaniesz ten puchar.

 

braz Poświęcenie jest kluczem / Commitment is the key GS: 10
Udało ci się ukończyć siedem pełnych sezonów / You have completed 7 full seasons

Trofeum bardzo proste, ale zarówno bardzo nudne. Nie ma co ukrywać, ale ta gra tak od 3 – 4 sezonu przestaje zachwycać czymkolwiek, a każdy kolejny wyścig to po prostu brnięcie do mety bez żadnej ekscytacji czy motywacji. Mimo wszystko jeśli macie zrobioną już resztę pucharków, to żeby przyspieszyć wykonywanie tego trofeum wystarczy, że będziecie się rozwalać na starcie każdego wyścigu i przechodzili do kolejnego. W ten sposób oszczędzicie sporo czasu. Nie martwcie się, nie ma opcji, żeby jakiś zespół Was nie przyjął, także możecie rozwalać bolidy niczym Petrov do samego końca 7 sezonu.

 

braz Czysty przejazd / Clean sweep GS: 15
Zakwalifikowałeś się z pole postion jako najszybszy w każdym sektorze w trybie pojedynczego gracza / You qualified in pole position with the fastest time in each sector in a single player game

Tutaj radzę ustawić najprostszy poziom przeciwników, ponieważ są tory, gdzie w niektórych sektorach AI robi chore czasy nie do przebicie (np. catalunya). Wystarczy, że przejedziecie czyste i szybkie okrążenie, a na koniec sesji kwalifikacyjnej powinniście dostać trofik.

 

srebro Konsekwentnym trzeba być / Consistency is the key GS: 25
Udało ci się zdobyć punkt w każdej rundzie sezonu / You scored a point in each race of a season

Punkty dostajesz od pozycji 10 w górę. Czyli wystarczy, że podczas każdego wyścigu będziecie zajmować pozycję 10 lub lepszą. Pod koniec sezonu, jeśli wszystko się udało, to trofeum powinno wskoczyć.

 

braz Prawdziwy rajdowiec / True racer GS: 25
Udało ci się wygrać wyścig bez korzystania z systemów wspomagania jazdy / You won a single player race without using driver aids

Ten pucharek wpadnie Wam przy okazji robienia World Champion – Expert. Jeśli jednak za każdym razem stosowaliście metodę z włączaniem wspomagaczy, to ustawcie sobie pojedynczy wyścig, poziom najłatwiejszy, powyłączajcie wszelkie wspomagacze i wygrajcie go. Polecam tor w Kanadzie albo Włoszech, ponieważ są to dość szybkie i proste tory. Ewentualnie możecie ustawić Monako i blokować całą stawkę jeśli się do Was zbliży, wybór pozostawiam Wam.

 

Poradnik napisany w całości przeze mnie na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania oraz rozpowszechniania bez zgody autora!