Wspaniałe pożegnanie generacji. Ghost of Tsushima to cudowna gra, piękne widoki, wciągająca fabuła, a co ważniejsze, normalne trofea, które nie wymagają nadludzkich zdolności oraz setek godzin w grze.
- Stopień trudności wbicia platyny: 3/10
- Czas do zdobycia platyny: 60 – 70 godzin
- Liczba trofeów: x1/ x2 / x9 / x40
- Liczba trofeów offline: 52
- Liczba trofeów online: 0
- Minimalna liczba przejść: 1
- Trofea możliwe do przeoczenia: BRAK, ale zwróćcie szczególną uwagę na trofeum Miłego spadania / Have a Nice Fall
- Zglitchowane trofea: BRAK
Opinia znajduje się TUTAJ!
Wstępne wskazówki:
- Poziom trudności nie ma znaczenia, więc możecie grać wg własnego uznania. W patchu 1.05 został dodany nowy poziom trudności, w którym padacie dosłownie od kilku uderzeń, ale Wy również jesteście w stanie zabić kilkoma celnymi machnięciami. Do tego jest również opcja spowolnienia reakcji przeciwników, dzięki czemu macie więcej czasów na parowanie oraz unikanie ataków. Wybór pozostawiam Wam.
- Wszystkie znajdźki możecie podnieść w dowolnym momencie gry, nic nie przepada. Do tego po założeniu Ubrania Wędrowca, będziecie mogli dokładnie śledzić położenie każdego elementu na mapie za pomocą wiatru.
- Nie marnujcie czasu na odkrywanie całej mapy „ręcznie”. Po przejęciu wszystkich wrogów obozów, cała mapa odkrywa się automatycznie, a do tego pokazuje miejscówki wszystkich znajdziek.
- Podczas podróżowania, nie raz traficie na żółtego ptaszka, który będzie prowadzić Was do znajdziek (ciepłe źródła, haiku, lisy, świątynie, kapliczki, elementy stroju, itd.). Starajcie się zawsze podążać za nim jak tylko go zobaczycie, dzięki czemu zaoszczędzicie trochę czasu w przyszłości.
- Postarajcie się znaleźć jak najwcześniej Talizman Inari, który znajdziecie w jednej ze świątyń na pierwszej mapie (dokładna lokacja podana w sekcji „Krok po Kroku”). Dzięki niemu będziecie podnosić więcej materiałów, które są wymagane do ulepszenia naszego sprzętu.
- Wraz z progresem, będziecie odkrywać kolejne postawy (kamień, woda, wiatr, księżyc), które są kluczowe podczas każdej walki. Do każdego typu przeciwnika musicie zawsze dobierać odpowiednią postawę (kamień na miecze, woda na tarcze, wiatr na włóczenie, księżyc na dryblasów). Używanie innej postawy niż ta przeznaczona na danego przeciwnika będzie znacznie wolniej oszołamiać oraz zadawać mniej obrażeń.
- Gdy będziecie przejmować wrogie obozy, nieraz traficie na generałów, których można obserwować (pojawi się przycisk obok nich jak się zbliżycie). Zróbcie to nim go zabijecie, dzięki czemu otrzymacie dodatkowy punkt do nowej postawy.
- Zwiedzajcie ile tylko możecie, ponieważ eksploracja jest tutaj sowicie nagradzana, zaczynając od znajdziek, kapliczek, ciepłych źródeł, a na nowych przedmiotach do stroju czy materiałach do ulepszania kończąc.
- Jeśli potrzebujecie świetnej interaktywnej mapy ze wszystkimi przedmiotami, to zapraszam pod ten link: https://mapgenie.io/ghost-of-tsushima
Krok po kroku:
KROK #1 – Znaleźć „Talizman Inari” i zwiedzać jak najwięcej tylko możecie
Talizman Inari jest bardzo pomocny, szczególnie na początku gry. Dzięki niemu będziecie podnosić znacznie więcej materiałów do ulepszania sprzętu. Znajdziecie go w jednej z Kapliczek Shinto, na pierwszej mapie. Jak tylko go znajdziecie to załóżcie i nie zdejmujcie przez większość gry. Poniżej możecie zobaczyć dokładną lokację tej kapliczki.
Co prawda nie jest on aż tak bardzo wymagany, bez niego również dacie sobie spokojnie radę. Wszystkich materiałów w grze jest aż nadmiar, więc jeśli tylko zwiedzacie spore ilości mapy to tym bardziej nie będzie on Wam aż tak potrzebny. Tak jak wspomniałem wcześniej, daje on spore korzyści na samym początku, bo możecie ulepszyć sprzęt, dzięki czemu będziecie jeszcze szybciej wykańczać przeciwników. Jeśli jednak wolicie mieć ubrane inne talizmany to nie krępujcie się, w drodze po platynę i tak będziecie musieli wszystko zwiedzić oraz zrobić, więc materiałów Wam do niczego nie powinno brakować.
KROK #2 – Zrobić wszystkie główne i poboczne opowieści
Nie jest to wymagane, ale ułatwi Wam sprawę, gdy ukończycie grę. Nim przejdziecie na kolejną mapę, starajcie się najpierw zrobić wszystkie możliwe Opowieści Cuszimy oraz Mityczne Opowieści . Są one odpowiednio zaznaczone na mapie i nie sposób ich przeoczyć. Osobiście zawsze czyściłem mapę ze wszystkich misji pobocznych, nim ruszyłem z główną osią fabularną, czyli Podróżą Jina . Poza samym aspektem wyczyszczenia mapy, kończenie opowieści wiąże się z dodatkowymi profitami w postaci zbroi, nowych umiejętności, rynsztunku kosmetycznego oraz rzecz jasna masą materiałów. Za kończenie niektórych opowieści, a szczególnie mitycznych, będziecie otrzymywać najrzadsze materiały (drewno hazenoki, złoto, jedwab), które są niezbędne do maksymalnego ulepszenia zbroi czy miecza.
Podczas robienia obozów oraz misji, zwróćcie uwagę na trofeum Miłego spadania / Have a Nice Fall. Wymaga ono zabicia przeciwnika poprzez zrzucenie go z klifu. Musicie posiadać kupioną odpowiednią umiejętność lub odkrytą postawę wiatru (kopnięcie tajfunu). W przypadku obozów wystarczy wejść na wieżyczkę i zrzucić przeciwnika, który już tam jest, albo zwabić tam resztę. W przypadku misji, jest jedna w początkowym etapie gry (misja u kapeluszników), w której zrobicie jeśli tylko posiadacie umiejętność uderzenia barkiem lub postawę wiatru.
KROK #3 – Przejąć wszystkie wrogie obozy
Na początku wszystkie wrogie obozy są rzecz jasna ukryte. Możecie kontynuować główną przygodę, odkryć je automatycznie i dopiero potem czyścić, albo po prostu zwiedzać samemu. Spora część opowieści głównych oraz poboczny również obejmuje przejmowanie niektórych obiektów, dlatego warto najpierw skupić się na Kroku #2. Obozy łatwo namierzycie z daleka, ponieważ już z oddali będziecie widzieć kłęby czarnego dymu. Przejęcie wszystkich wrogów obozów, twierdz oraz zamku wiąże się z odkryciem całej mapy, łącznie ze wszystkimi miejscówkami specjalnymi (kapliczki, świątynie, ciepłe źródła, itd.), dzięki czemu nie musicie niepotrzebnie latać po każdym centymetrze mapy i liczyć, że czegoś nie przeoczyliście. Dlatego warto robić misje, zamiast niepotrzebnie błąkać się po mapie. Wszystkie miejscówki mongolskich obozów znajdziecie w opisach trofeów z nimi związanych (dół poradnika).
KROK #4 – Ukończyć grę oraz wyczyścić pozostałości
Teraz zostało Wam już tylko dokończenie misji, odkrycie map i wyczyszczenie tego co Wam zostało. W tym momencie powinniście mieć już zrobioną praktycznie całą resztę trofeów. Większość z nich wpada po prostu samemu. Cokolwiek musicie jeszcze zrobić, czytajcie opisy poszczególnych trofeów, aby dowiedzieć co trzeba zrobić, aby je zdobyć.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Żywa legenda / Living Legend
Zdobądź wszystkie trofea. / Obtain all trophies.
Bardzo łatwa i przyjemna platyna. Nie ma tutaj nic do pominięcia, a sama gra jest tak cudowna, że kolejnych godzin po prostu nie czuć. Po ukończeniu gry i czyszczeniu map w miarę możliwości, powinniście mieć około 80%-90% zdobytych pucharków.
Nadciągająca burza / Gathering Storm
Odzyskaj katanę klanu Sakaiów. / Recover the katana of clan Sakai.
Jeden z pierwszych trofeów, o ile nie pierwszy, który Wam wpadnie. Po ukończeniu prologu i odzyskaniu przytomności w domu Yuny, pierwsze co będziecie musieli zrobić to odzyskać katanę. Jest to prosta liniowa misja, którą można uznać za swego rodzaju tutorial, na końcu którego zdobywacie najważniejszy oręż w grze. Pucharek jest nie do pominięcia.
Bez odwrotu / Point of No Return
Złam swoje zasady, aby pomóc nowej przyjaciółce. / Break your code to help a new friend.
Kolejna misja fabularna, którą nie sposób przeoczyć. W pewnym momencie będziecie musieli grać „po cichaczu” i wykorzystywać nowe umiejętności. Musicie postępować wg wytycznych w samej grze, aby uratować Yunę i dostać trofik. Ukończenie tej misji odblokuje Wam również możliwość zabijania przeciwniku z ukrycia.
W towarzystwie wilków / Company of Wolves
Zwerbuj roninów ze Słomianych Kapeluszy. / Recruit the Straw Hat ronin.
UWAGA: Podczas robienia misji związanej z tym trofeum, można bardzo łatwo zrobić trofeum Miłego spadania / Have a Nice Fall
Kolejny fabularny trofik, które nie da się przegapić. Tym razem otrzymacie go po ukończeniu misji u kapeluszników/roninów. Misja, którą musicie wykonać zwie się „Opowieść Ryuza / The Tale of Ryuzo”. Poznacie w niej swojego dawnego znajomego i przyjdzie Wam infiltrować latarnie oraz jej okolice. Jak już wspomniałem wcześniej, jest to świetna okazja do zrobienia trofeum Miłego spadania / Have a Nice Fall. Jak tylko wejdziecie na teren latarni, obok niej będzie klif, a przy nim 2 odwróconych strażników, do których wystarczy podbiec i zrzucić (umiejętność uderzenia barkiem lub postawa wiatru i kopnięcie tajfunu). Sama misja zakończy się zadymą na placu, także uważajcie na upadającego kompana, ponieważ będziecie musieli go podnieść, albo jak najszybciej ukończyć walkę.
Wzniecanie ognia / Stoking the Flame
Ocal Takę z niewoli Mongołów. / Rescue Taka from Mongol captivity.
Tym razem to Wy będziecie pomagać Yunie odzyskać jej brata Taka. Opowieść nosi nazwę „Pokonany Kowal / The Broken Blacksmith” i jak można się domyślić, Taka to kowal, który wykuje później dla Was bardzo przydatny przedmiot, bez którego i tak nie ruszycie dalej fabuły. Sama misja to klasyczne śledzenie, które tak bardzo „lubimy”. Musicie trzymać dystans od NPC’a, którego śledzicie. Następnie musicie wyciągnąć jej brata z obozu pełnego mongołów bez wzniecania alarmu. Po wyjściu z obozu uważajcie jeszcze na nadciągające posiłki, można je spokojnie ominąć poprzez schowanie się w trawie lub po prostu zabić, Wasza wola.
Rodzinne spotkanie / Family Reunion
Uwolnij pana Shimurę z niewoli chana. / Free Lord Shimura from the Khan's clutches.
Opowieść, w której w końcu będziecie szturmować zamek oraz uwolnicie wuja Shimurę. Sam szturm to po prostu nawalanie kolejnych fal mongołów i kontynuowanie w stronę zamku. W pewnym momencie traficie jednak na starego znajomego, który Was zdradził. Oczywiście rozpocznie się między Wami walka 1 na 1 (duel) i jeśli nie jesteście jeszcze dobrze wprawieni w walce to będziecie na pewno powtarzać ją kilka razy.
Kluczem podczas walki jest parowanie ataków oraz wykonywanie uników, gdy pojawia się czerwony błysk na mieczu przeciwnika. Jeśli pojawia się niebieski błysk to możecie go sparować. Starajcie się parować w ostatnim możliwym momencie, dzięki czemu nastąpi zwolnienie i będziecie mogli zadawać sporo obrażeń (musicie mieć wykupione pierwsze możliwe ulepszenie z drzewka „Parowanie”). Zwróćcie szczególną uwagę, gdy schowa miecz i będzie przygotowywać się do ataku. Będzie wyprowadzać cios, którego nie da się zablokować, musicie robić unik, albo zadać mu obrażenia nim zdąży uderzyć. Nie „nawalajcie” w przycisk ataku bo nic Wam to nie da. Większość walk 1 na 1 to wyczekiwanie na ruch przeciwnika i kontrowanie go. Jeśli bardzo chcecie sami atakować to koniecznie dobierzcie odpowiednią postawę do przeciwnika (w tym wypadku Postawa Kamienia) i rozpocznijcie atak od przytrzymania . Po kilku razach nabierzecie w końcu wprawy i będziecie już wiedzieć kiedy parować, a kiedy robić uniki. Ta walka ma na celu nauczyć Was cierpliwości i parowania w odpowiednim czasie.
Po wygranej walce będziecie kontynuować szturm na zamek. Tak jak poprzednio, pozostały już standardowe starcia oraz sekwencje skradankowe, a na końcu uwolnicie Lorda Shimurę i zakończycie Akt I.
Przywódca ludu / Leader of the People
Zagrzej do walki wieśniaków z Yarikawy. / Rally the peasants of Yarikawa.
Pierwsza opowieść na nowej wyspie. Misja to „Duch Yarikawy / The Ghost of Yarikawa” i będziecie musieli bronić okolicznej wioski/fortu. Misja jest dość intensywna i będziecie walczyć ze sporą liczbą przeciwników. Nie bójcie się używać dodatkowych przedmiotów, takich jak bomba przylepna, dymna, wybuchowa, szczególnie gdy jesteście otoczeni grupką mongołów. Nie zapomnijcie również dobierać odpowiedniej postawy do przeciwnika, bo używanie innej postawy przypomina bardziej walenie głową w mur niż walkę. Po udanej obronie opowieść dobiegnie końca, a Wy dostaniecie trofik.
Pierworództwo / Birthright
Odzyskaj zbroję swojego ojca. / Recover your father's armor.
Misja „Duchy Przeszłości / Ghosts From the Past”, którą zalecam zrobić jak najszybciej po pojawieniu się na drugiej wyspie, głównie za sprawą pancerza, który wg mnie jest jednym z najlepszych w grze. Daje on zwiększone zadawane obrażenia, zwiększa liczbę przeciwników, których można zabić w prowokacji oraz daje szansę przerażenia innych przeciwników podczas walki, a do tego wygląda mega kozacko.
Sama misja jest bardzo prosta i spędzicie tutaj więcej czasu na samym podróżowaniu niż walce. Odwiedzicie swoja posiadłość oraz Waszą starą opiekunkę, która powie Wam dokładnie gdzie znajdziecie pancerz, a do tego nauczy Was używać strzałek z trucizną. Co prawda będziecie musieli zdobyć kwiaty z przejętej wioski, ale z nowym pancerzem nie powinno Wam to sprawić żadnych problemów.
Gasnący żar / Dying Embers
Pozbądź się zdrajców w imieniu poległego przyjaciela. / Eradicate the traitors in the name of a fallen friend.
Smutna misja, która jest związana z infiltracją Fortu Koyasan. Gdy już wszystko się posypie i odzyskacie kontrolę nad postacią, to pierwsze co musicie zrobić to odzyskać utracony rynsztunek (na szczęście znajdziecie go w skrzyni obok). Zaraz po tym dołączy do Was Yuna i nastąpi obrona przed nadciągającymi falami przeciwników. Po drodze będziecie walczyć z kapelusznikami, więc nastawcie się na srogie manto, ponieważ są oni znacznie trudniejsi od standardowych przeciwników. Potrafią używać uników oraz blokować Wasze ataki oraz sami atakują znacznie szybciej i agresywniej. Po opuszczeniu fortu misja dobiegnie końca.
Duch / The Ghost
Zaakceptuj swoją nową tożsamość. / Embrace your new identity.
Tym razem samego zamku. Waszym zadaniem jest otrucie mongolskich wojsk i uniknięcie rzezi, na którą prowadzi Lord Shimura. Cała misja jest związana ze skradaniem i przemieszczaniem się przy pomocy rozwieszonych lin nad obozem. Po dotarciu do pojemników z mlekiem, wystarczy wrzucić truciznę i oglądać cut-scenkę, po której będziecie znów walczyć ze starym znajomym, który zdradził Was w czasie szturmu na pierwszy zamek. Zakres jego ruchów jest praktycznie taki sam jak poprzednio, a Wy posiadacie już znacznie więcej umiejętności i doświadczenia, więc walka nie powinna być już tak problematyczna. Pamiętajcie tylko o wyczekiwaniu na jego ataki, parowaniu i robieniu uników w odpowiednim momencie.
Przymierze wygnanych / The Exiled Alliance
Spotkaj się z sojusznikami na mroźnej północy. / Reunite with your allies in the frozen north.
Opowieść „Wilki u Bram / Wolves at the Gate”, która znajduje się już w ostatnim rejonie mapy. Po jej ukończeniu znów będziecie mogli zwiedzać i podróżować po wszystkich mapach. Sama misja to po prostu wyczyszczenie fortu z przeciwników. Możecie to zrobić po „cichaczu” lub w stylu samuraja. Nowością jest tutaj hwacha, czyli mongolska wyrzutnia strzał, która znajduje się na wieżyczce. Dzięki niej możecie skroić masę przeciwników w bardzo krótkim czasie, więc zalecam przetestowanie tego potwora. Wyrzutnie będą się również pojawiać w różnych obozach w ostatnim rejonie, więc warto je wykorzystać, żeby szybko wyczyścić sobie teren. Po zabiciu wszystkich przeciwników nastąpi koniec misji.
Koniec imperium / Sovereign End
Skonfrontuj się z chanem. / Confront the Khan.
Przyszła pora na rozprawienie się z Khotun Khanem, naszym głównym nemesis w tej grze. Nim jednak przyjdzie do samej walki, będziecie musieli przypuścić atak na miejscówkę, w której się znajduje. Mówiąc krótko, najpierw trzeba pokonać tony przeciwników nim przyjdzie do prawdziwej walki. Gdy już rozpoczniecie walkę 1 na 1 z Khanem to jak zwykle zalecam cierpliwość i wyczekiwanie na jego ataki, żeby móc parować oraz robić uniki w ostatnim możliwym momencie. Pamiętajcie, że możecie założyć Talizman Mizu-No-Kami, dzięki któremu robienie perfekcyjnych parowań oraz uników jest znacznie łatwiejsze. Khan bardzo często atakuje szybkimi i bolesnymi seriami, więc jak zaczniecie robić uniki to nie przestawajcie aż sam nie przestanie atakować. Przeważnie po takiej serii jest chwila na wyprowadzenie ataków, więc zalecam standardowo przytrzymać i uderzać aż nie zacznie blokować.
Wygrana w walce 1 na 1 to jeszcze nie koniec, ale najtrudniejszy etap jest już za Wami. Teraz musicie podążać za nim i walczyć z nim na statku. Różnica jest taka, że walczycie z nim jak ze zwykłym przeciwnikiem i możecie korzystać ze wszystkich akcesoriów. Powiedziałbym, że gdyby nie jego ubiór to pomyślałbym, że walczę ze zwykłym przeciwnikiem. Oczywiście poza samym bossem, na arenie będzie znajdować się jeszcze kilku innych przeciwników, których warto zabić najpierw, żeby nie przeszkadzali, szczególnie łucznicy. Po pokonaniu go na statku następuje cut-scenka i trofik powinien być już Wasz.
Filmik z mojej walki:
Mono no aware / Mono No Aware
Odrzuć przeszłość i zaakceptuj brzemię nowego życia. / Leave the past behind and accept the burden of your new mantle.
Ostatnie fabularne trofeum. Przyjdzie Wam walczyć w duelu i to z samym Lordem Shimurą. Jak można się domyślić, walka z nim będzie wymagać wszystkiego co się do tej pory nauczyliście. Po raz kolejny, musicie skupić się na wyczekiwaniu na jego ataki i parować w odpowiednim momencie. Pamiętajcie o atakach, których nie da się sparować (czerwony błysk) oraz seriach. Na Waszą korzyść działa fakt, że w tym momencie powinniście być już mega koksami z odkrytymi wszystkimi umiejętnościami, co nie zmienia faktu, że i tak musicie być bardzo uważni. Nie miałem z nim większych problemów (poziom Normal), więc zapewne Wy też nie będziecie.
Wojowniczy mnich / The Warrior Monk
Ukończ wszystkie opowieści Noria. / Complete all of Norio's Tales.
Opowieść Noria składa się z 9 misji. Są one rozproszone po wszystkich mapach i niektóre pokażą się dopiero po odkryciu nowej mapy. Jeśli na obecnej mapy nie ma już znacznika opowieści, oznacza to, że trzeba kontynuować główną opowieść Jina.
Więcej informacji odnośnie opowieści przeczytacie w opisie trofeum Pomocna broń / Helping Sword Hand
Mściwa wojowniczka / The Vengeful Warrior
Ukończ wszystkie opowieści Masako. / Complete all of Masako's Tales.
Opowieść Masako składa się z 9 misji. Są one rozproszone po wszystkich mapach i niektóre pokażą się dopiero po odkryciu nowej mapy. Jeśli na obecnej mapy nie ma już znacznika opowieści, oznacza to, że trzeba kontynuować główną opowieść Jina.
Więcej informacji odnośnie opowieści przeczytacie w opisie trofeum Pomocna broń / Helping Sword Hand
Nieugięty łucznik / The Unbending Archer
Ukończ wszystkie opowieści Ishikawy. / Complete all of Ishikawa's Tales.
Opowieść Ishikawy składa się z 9 misji. Są one rozproszone po wszystkich mapach i niektóre pokażą się dopiero po odkryciu nowej mapy. Jeśli na obecnej mapy nie ma już znacznika opowieści, oznacza to, że trzeba kontynuować główną opowieść Jina. Pierwsza opowieść jest oznaczona złotą ikoną, ponieważ musicie ją zrobić, aby kontynuować historię oraz zdobyć łuk.
Więcej informacji odnośnie opowieści przeczytacie w opisie trofeum Pomocna broń / Helping Sword Hand
Uparta złodziejka / The Headstrong Thief
Ukończ wszystkie opowieści Yuny. / Complete all of Yuna's Tales.
Opowieść Yumy składa się z 4 misji. Są one rozproszone po wszystkich mapach i niektóre pokażą się dopiero po odkryciu nowej mapy. Jeśli na obecnej mapy nie ma już znacznika opowieści, oznacza to, że trzeba kontynuować główną opowieść Jina. Pierwsza opowieść jest oznaczona złotą ikoną, ponieważ musicie ją zrobić, aby kontynuować historię i nauczyć się zabijać przeciwników z ukrycia.
Więcej informacji odnośnie opowieści przeczytacie w opisie trofeum Pomocna broń / Helping Sword Hand
Mistrz opowieści / Teller of Tales
Ukończ wszystkie mityczne opowieści. / Complete all of the Mythic Tales.
Mityczne opowieści oznaczone są niebieską ikonką na mapie i pojawiają się po dokonaniu określonego postępu w fabule. Mitycznych opowieści jest tylko 7, ale jak tylko zobaczycie, że jakaś pojawiła się na mapie to zalecam od razu wykonanie jej, ponieważ daje jedne z najlepszych bonusów (pancerze, nowe umiejętności, itd.). Niektóre mityczne opowieści kończą się duelami, które są również liczone do trofeum z tym związanym. W razie czego, poniżej daję listę wszystkich mitycznych opowieści i gdzie je znaleźć:
Wyspa Izuhara:
- Niebiański Cios / The Heavenly Strike – nagrody: Niebiański Cios ( + ) oraz Zestaw do ozdabiania miecza
- Klątwa Uchitsunego / The Curse of Uchitsune – nagrody: Wybuchowa Strzała oraz Długi Łuk
- Legenda Tadayoriego / The Legend of Tadayori – nagrody: Zbroja Tadayoriego (pancerz dający głównie bonusy do łuku)
Wyspa Toyotama:
- Sześć ostrzy Kojira / The Six Blades of Kojiro – nagrody: Pancerz Kenseia (odzyskujesz więcej hartu ducha, bronie ducha zadają więcej obrażeń, uderzenie przeciwnika bronią ducha powoduje, że zadaje on mniej obrażeń i otrzymuje ich więcej)
- Niezwyciężony Gosaku / The Unbreakable Gosaku – nagrody: Zbroja Gosaku (zwiększone zdrowie, większe obrażenia oszołomionych przeciwników, zabicie oszołomionego przeciwnika zwraca trochę zdrowia)
- Duch zemsty Yarikawy / The Spirit of Yarikawa’s Vengeance – nagrody: Taniec Gniewu ( + ) oraz Zestaw do ozdabiania miecza
Wyspa Kamigata:
- Niegasnący Płomień / The Undying Flame -nagrody: Droga Ognia ( ) oraz Zestaw do ozdabiania miecza
Jeśli jakaś opowieść nie pojawia Wam się na mapie, to znaczy, że musicie wykonać pozostałe opowieści, które widnieją na mapie. Nie ma tutaj żadnych ukrytych aktywatorów, po prostu trzeba robić progres w głównej opowieści Jina oraz kończyć poboczne opowieści, a niebieski ikonki w końcu będą się pojawiać na mapie. W razie, w opisie trofeum Pomocna broń / Helping Sword Hand zamieściłem mapki, na których zaznaczyłem pozycje wszystkich opowieści, jakie pojawiają się w grze, łącznie z mitycznymi.
Pomocna broń / Helping Sword Hand
Ukończ wszystkie opowieści Cuszimy. / Complete all Tales of Tsushima.
Jeden z najdłuższych pucharków w grze. Wymaga on ukończenia wszystkich Opowieści Cuszimy, których w sumie jest 61. Są to poboczne misje oznaczone srebrną ikonką na mapie . Spora część z nich będzie się sama pojawiać na mapie, w miarę progresu w głównej opowieści Jina. Wyjątkiem są pierwsze misje dla Masako oraz Ishikawy. Ich ikonki na początku są złote i należą do głównej osi, ale nie ryszucie z fabułą jeśli ich nie zrobicie. Jest również sporo misji, które wymagają eksploracji terenu czy też rozmawiania z ludźmi w miastach i obozach (dymek z trzema kropkami ). Jak tylko widzicie, że można z kimś pogadać to od razu to zróbcie. W skład tych opowieści wchodzą również te z pucharków powyżej, dotyczące głównych postaci takich jak: Norio, Masako, Ishikawa, Kenji, Yuriko oraz Yuna. Każda z tych postaci posiada zestaw opowieści i ciągną się przez wszystkie Akty. Dlatego jak wyczyścicie zadania na jednej mapie i nie pokazują się już dalej, oznacza to, że musicie kontynuować przygodę Jina i odkryć kolejną mapę.
Poniżej wstawiam listę wszystkich opowieści wymaganych do tego trofeum oraz mapki z ich lokacjami (gdy już je odkryjecie):
Wyspa Izuhara – Podróż Jina:
- Opowieść Senseia Ishikawy / The Tale of Sensei Ishikawa (1 z 9)
- Opowieść Pani Masako / The Tale of Lady Masako (1 z 9)
Wyspa Izuhara – Opowieści Cuszimy:
- Sensei i Uczeń / The Sensei and the Student (Opowieść Ishikawy 2 z 9)
- Przeszłość nigdy nie mija / The Past Never Passes (Opowieść Ishikawy 3 z 9)
- Droga Łuku / The Way of the Bow (Opowieść Ishikawy 4 z 9)
- Przywódca / The Headman (Opowieść Masako 2 z 9)
- Mąż / The Husband (Opowieść Masako 3 z 9)
- Zdrada / The Traitor (Opowieść Masako 4 z 9)
- Sługa Ludu / Servant of the People (Opowieść Kenjiego 1 z 3)
- Miejsce Zwane Domem / A Place to Call Home
- Szepty pośród Lasu / Whispers in the Woods
- Drugie oblicze Honoru / The Other Side of Honor
- Incydent w Wąwozie Hiyoshi / Incident at Hiyoshi Pass
- Niedokończone Porachunki / Unfinished Business
- Zaginiona na Morzu / Lost at Sea
- Uzdrowicielski Dotyk / A Healer’s Touch
- Puste Kosze / Empty Baskets
- Pogrzebany Honor / Honor Buried Deep
- Wartość Sake / The Value of Sake
- Za Cuszimę / For Tsushima
- Cena Żelaza / The Cost of Iron
- Matczyny Spokój / A Mother’s Peace (Opowieść Masako)
- Śmiech bandytów / The Laughing Bandits
Wyspa Toyotama – Opowieści Cuszimy:
- Ostatni wojowniczy Mnich / The Last Warrior Monk (Opowieść Norio 1 z 9)
- Trzy Działania, Trzy Iluzje / Three Actions, Three Illusions (Opowieść Norio 2 z 9)
- Duchy we Mgle / Ghosts in the Fog (Opowieść Norio 3 z 9)
- Źródło Cierpienia / The Birth of Suffering (Opowieść Norio 4 z 9)
- Krwawa Sutra / The Blood Sutra (Opowieść Norio 5 z 9)
- Przyczyna Cierpienia / The Cause of Suffering (Opowieść Norio 6z 9)
- Koniec Cierpienia / The End of Suffering (Opowieść Norio 7 z 9)
- Sny o Podboju / Dreams of Conquest (Opowieść Ishikawy 5 z 9)
- Duch i Demoniczny Sensei / The Ghost and the Demon Sensei (Opowieść Ishikawy 6 z 9)
- Postrach Otsuny / The Terror of Otsuna (Opowieść Ishikawy 7 z 9)
- Wieczny spoczynek / Laid to Rest (Opowieść Ishikawy 9 z 9) – Opowieść 8 z 9 znajduje się na ostatniej wyspie Kamigata
- Nattou i Sprzedawca Sake / Nattou and the Sake Seller (Opowieść Kenjiego 2 z 3)
- Subtelna Sztuka Negocjacji / The Delicate Art of Negotiation (Opowieść Kenjiego 3 z 3)
- Opowieść Yuny / The Tale of Yuna (Opowieść Yuny 1 z 4)
- Cicha Śmierć / Silent Death (Opowieść Yuny 2 z 4)
- Czarny Wilk / The Black Wolf (Opowieść Yuny 3 z 4)
- Krwawa Wiadomość / Message in Blood (Opowieść Yuny 4 z 4)
- Głupiec / The Fool (Opowieść Masako 5 z 9)
- Głowa Rodziny / The Family Man (Opowieść Masako 6 z 9)
- Złodziejka / The Thief (Opowieść Masako 7 z 9)
- Spiskowiec / The Conspirator (Opowieść Masako 8 z 9)
- Duma Przemija / The Proud Do Not Endure (Opowieść Yuriko 1 z 2)
- Sztuka Dostrzegania / The Art of Seeing (Opowieść Yuriko 2 z 2)
- Bogaczom niczego nie brakuje / A Wealthy Man Has All He Needs
- Złodziejka Niewinności / A Thief of Innocence
- Rzeczne Dzieci / The River Children
- Szczodrość Pani Sanjo / The Generosity of Lady Sanjo
- Boskie Zadośćuczynienie / Peace for the Divine
- Ciało i Kamień / Flesh and Stone
- Brzemię Kradzieży / The Burden of Theft
- Ostatnia Prośba / A Final Request
- Spłacony Dług / A Debt Repaid
Wyspa Kamigata – Opowieści Cuszimy:
- Przyjaciele mimo woli / Friends in Passing (Opowieść Ishikawy 8 z 9)
- Zdradzona Siostra / The Sister Betrayed (Opowieść Masako 9 z 9)
- Strażnik Cuszimy / The Guardian of Tsushima (Opowieść Norio 8 z 9)
- Ten Trojaki Świat / This Threefold World (Opowieść Norio 9 z 9)
- Godna Chana / Fit for the Khan
- Wybór Ojca / A Father’s Choice
- Ukryte w Śniegu / Hidden in Snow
- Cena Strachu / The Cost of Fear
Poniżej mapki każdej wyspy z rozmieszczeniem wszystkich Opowieści Cuszimy oraz Mitycznych Opowieści:
(Aby zobaczyć mapę w oryginalnym rozmiarze, na podglądzie kliknijcie prawym i dajcie „Otwórz obraz w nowej karcie/Podgląd obrazu”)
Błysk stali / Flash of Steel
Pokonaj 20 wrogów kontratakami po wykonaniu perfekcyjnego parowania. / Defeat 20 enemies with a counterattack after a Perfect Parry.
Musicie zabić 20 przeciwnik po wykonaniu perfekcyjnego parowania. Trofeum jest znacznie prostsze niż się wydaje, szczególnie że mechanikę parowania będziecie używać praktycznie non-stop. Parujecie przyciskiem , który trzeba wcisnąć najpóźniej jak to możliwe. Najlepiej zawsze zostawić sobie jednego przeciwnika i po prostu wyczekiwać na jego atak. Jeśli nie wyjdzie to nie zadawajcie mu obrażeń i czekajcie na jego kolejny atak. Perfekcyjne parowanie objawia się złotymi iskrami oraz zwolnieniem czasu. Po takim parowaniu przeciwnik jest otumaniony i można go siekać.
Jeśli macie problem z odpowiednim timingiem, możecie sobie nieco ułatwić sprawę:
- Pierwsza opcja to wykorzystanie Talizmanu Mizu-No-Kami, który ułatwia wykonanie perfekcyjnego parowania oraz uniku.
- Druga to ustawienie w opcjach gry wolniejszej reakcji przeciwników (opcja dostępna dopiero od patcha 1.05).
No to strzała / Witness Protection
Zastrzel przerażonego wroga strzałą, gdy ucieka. / Shoot a Terrified enemy with an arrow while they are fleeing.
Pucharek wydaje się skompilowany, ale taki nie jest. Bardziej jest on uzależniony od losowości niż naszej ingerencji, ale jest kilka trików, dzięki którym można sobie ułatwić cały proces. Przede wszystkim musicie znaleźć grupkę przeciwników, nie ma znaczenia czy jest to patrol w losowym miejscu na mapie, czy przeciwnicy w obozie. Podczas walki i zabijania kolejnych mongołów, co najmniej jeden z nich musi się przerazić, czyli upuści broń, wywróci się na ziemie, będzie wystraszony, a w końcu zacznie uciekać przed Wami. W tym momencie musicie dobić go strzałą z łuku, żeby wpadł pucharek.
Sprawę można nieco ułatwić za sprawą talizmanów oraz pancerzy, które zwiększają szansę na przerażenie przeciwników podczas walki:
- Talizman Ikazuchi-No-Kami – atuty i umiejętności wywołujące przerażenie aktywują się 25% częściej,
- Talizman Doktryny Ognia – podpalenie wroga gwarantuje 15% szansy na przerażenie pobliskich wrogów,
- Zbroja Klanu Sakaiów – wygranie prowokacji zwiększa procent szansy na przerażenie przeciwników,
- Zbroja Ducha – zabójstwa zwiększają procent szansy na przerażenie przeciwników.
Poniżej filmik, na którym możecie zobaczyć o co dokładnie chodzi:
To kwestia nadgarstka / All in the Wrist
Pokonaj maksymalną liczbę wrogów podczas jednej prowokacji. / Defeat the maximum amount of enemies within a single Standoff.
Trofeum będziecie mogli zrobić dopiero w Akcie II, kiedy odkryjecie kolejną wyspę. Pojawi się tam główna opowieść Jina „Duchy przeszłości / Ghosts From the Past”, która polega na odzyskaniu pancerza należącego do klanu Sakai. Pancerz ten, jako jeden z bonusów, posiada umiejętność zwiększającą liczbę możliwych przeciwników do zabicia podczas prowokacji. By zwiększyć ją maksymalnie, trzeba maksymalnie ulepszyć pancerz. Będziecie do tego potrzebować materiałów takich jak: zasoby, len, skóra, jedwab. Ten ostatni jest najtrudniej zdobyć, ponieważ można go dostać tylko i wyłącznie za wykonywanie poszczególnych opowieści głównych jak i pobocznych (zawsze macie informacje, jakie są nagrody za daną opowieść).
Obok maksymalnie ulepszonego pancerza klanu Sakai, musicie mieć również maksymalnie rozwinięta zdolność „Wydłużona seria prowokacji”. Możecie ją ulepszyć do 3 przeciwników podczas jednej prowokacji, co w połączeniu z pancerzem daje nam 5 zabić.
Teraz nie pozostaje nic innego jak znaleźć patrol lub obóz z wystarczająca liczbą przeciwników (minimum 5). Podchodzicie powoli do nich, aż u spodu ekranu nie pojawi się napis „Prowokacja / Standoff”. Mechanika samej prowokacji jest banalnie prosta, trzymacie i puszczacie go w momencie, gdy pierwszy przeciwnik ruszy się ze swojego miejsca i weźmie zamach bronią. Kolejni są już znacznie prostsi do ubicia bo wystarczy tylko wciskać lub , gdy się do Was zbliżą. Po zabiciu 5 mongoła skończy się sekwencja pojedynku, a Wy powinniście dostać pucharek.
Poniżej filmik:
Zapraszamy klientów / Open for Business
Pomyślnie oszołom wrogów 50 razy. / Successfully Stagger enemies 50 times.
Oszołomienie odbywa się poprzez napełnienie białego paska nad głową przeciwnika. Pasek napełnicie najszybciej poprzez dobranie odpowiedniej postawy do danego przeciwnika i atakowanie przy pomocy naładowanego ataku pod . Najlepiej po prostu naładować atak, poczekać aż przeciwnik podejdzie, puścić przycisk i naciskać powtórnie . Zobaczycie jak biały pasek się napełnia. Po całkowitym napełnieniu, pasek pęknie i przeciwnik będzie wystawiony nawet na najprostsze ataki. Można również używać innych postaw, jednak pasek będzie ładować się znacznie wolniej i istnieje spore ryzyko, że prędzej zabijecie przeciwnika niż go oszołomicie.
Pamiętajcie, że kluczowe jest dobranie odpowiedniej postawy do danego przeciwnika, czyli:
- Postawa Kamienia: przeciwko mieczom
- Postawa Wiatru: przeciwko włóczniom
- Postawa Wody: przeciwko tarczom
- Postawa Księżyca: przeciwko dryblasom/silnym wrogom
Inną bardzo prostą i szybką metodą na wbicie tego trofeum jest wykorzystanie wyrzutni hwacha, które pojawią się dopiero a Akcie III gry. Znajdziecie je w tamtejszych obozach, a ostrzał z nich powoduje, że przeciwnicy najpierw zostają oszołomieni (napełnienie białego paska), a dopiero potem zabici.
Może zostać tylko jeden / There Can Be Only One
Pomyślnie ukończ każdy pojedynek. / Successfully complete every duel.
W grze mamy 25 pojedynków 1 na 1 (duel). Wszystkie są uzależnione od Podróży Jina, Opowieści Cuszimy, Mitycznych Opowieści. Kilka dueli odbędzie się również z generałami w przejmowanych obozach mongołów. Pojedynki w obozach aktywują się dopiero, gdy wykonacie wszystkie zadania w obrębie przejmowanego miejsca. W drodze po platynę nie da się ich pominąć w żaden sposób. Do tego dochodzi jeszcze 5 pojedynków na mapie Toyotama, które można zrobić w dowolnym momencie lub podczas wykonywania opowieści, która jest bezpośrednio z nimi związana.
Poniżej lista wszystkich dueli oraz opowieści z nimi związanych:
Podróż Jina – 6 pojedynków:
- Khotun Khan – walka w samym prologu, nie ma znaczenia, że przegracie,
- Ryuzo – pierwsza walka odbędzie się podczas misji „Cień Samuraja / Shadow of the Samurai” (podczas szturmu na pierwszy zamek),
- Generał Temuge – w trakcie opowieści „Duch Yarikawy / The Ghost of Yarikawa”,
- Ryuzo – drugie starcie, tym razem w opowieści „Z Ciemności / From the Darkness”,
- Khotun Khan – ostatnie starcie z Khanem, opowieść „Wiecznie Błękitno Niebo / Eternal Blue Sky”,
- Lord Shimura – ostatni pojedynek w grze, opowieść „Opowieść Pana Shimury / The Tale of Lord Shimura”.
Opowieści Cuszimy – 4 pojedynki:
- Jinroku – opowieść „Drugie Oblicze Honoru / The other side of Honor” (region Izuhara),
- Spiskowiec / Conspirator – opowieść „Spiskowiec / The Conspirator” (Opowieść Masako 8 z 9, region Toyotama),
- Altan – opowieść „Krwawa Wiadomość / Message in Blood” (Opowieść Yuny 4 z 4, region Toyotama),
- Sanetoki – opowieść „Złodziejka Niewinności / A Thief of Innocence” (region Toyotama).
Mityczne Opowieści – 6 pojedynków:
- Kaede – opowieść „Legenda Tadayoriego / The Legend of Tadayori” (region Izuhara),
- Yasuhira Koga – opowieść „Niebiański Cios / The Heavenly Strike” (region Izuhara),
- Demon Tengu – opowieść „Klątwa Uchitsunego / The Curse of Uchitsune” (region Izuhara),
- Duch Yarikawy – opowieść „Duch zemsty Yarikawy / The Spirit of Yarikawa’s Vengeance” (region Toytama),
- Kojiro – opowieść „Sześć ostrzy Kojira / The Six Blades of Kojiro” (tutaj wykonujecie dodatkowo 5 pojedynków bezpośrednio dostępnych w regionie Toyotama),
- Bettomaru – opowieść „Niegasnący Płomień / The Undying Flame” (region Kamigata).
Generałowie Obozów – 4 pojedynki:
- Harunori – obóz „Zatoka Azamo”, część opowieści „Niedokończone Porachunki / Unfinished Business” (region Izuhara),
- Dogar – w trakcie odbijania „Dojo Ogawa” (region Izuhara),
- Bartu – w trakcie odbijania „Obóz Generała Bartu”, część opowieści „Godna Chana / Fit for the Khan” (region Kamigata),
- Dogshin – trakcie odbijania „Obóz Generała Dogshin”, część opowieści „Godna Chana / Fit for the Khan” (region Kamigata),
Mapa Toytama – 5 pojedynków
- Pojedynek bezpośrednio dostępny z mapy – część mitycznej opowieści „Sześć ostrzy Kojira / The Six Blades of Kojiro” (region Toyotama),
- Pojedynek bezpośrednio dostępny z mapy – część mitycznej opowieści „Sześć ostrzy Kojira / The Six Blades of Kojiro” (region Toyotama),
- Pojedynek bezpośrednio dostępny z mapy – część mitycznej opowieści „Sześć ostrzy Kojira / The Six Blades of Kojiro” (region Toyotama),
- Pojedynek bezpośrednio dostępny z mapy – część mitycznej opowieści „Sześć ostrzy Kojira / The Six Blades of Kojiro” (region Toyotama),
- Pojedynek bezpośrednio dostępny z mapy – część mitycznej opowieści „Sześć ostrzy Kojira / The Six Blades of Kojiro” (region Toyotama),
Miłego spadania / Have a Nice Fall
Zabij wroga, zrzucając go z dużej wysokości. / Kill an enemy with fall damage by knocking them off a ledge.
UWAGA: Warto zwrócić uwagę na to trofeum jeszcze we wczesnym etapie gry. Co prawda nie będzie problemu ze zrobieniem go nawet po całkowitym ukończeniu gry, ale przezorny zawsze ubezpieczony.
Całość opiera się na zrzuceniu i zabiciu przeciwnika z dużej wysokości. Może to być klif, skała, wieżyczka, itd. Po prostu po upadku musi umrzeć. Potrzebne Wam będą umiejętności takie jak Uderzenie Barkiem (SPRINT + ) lub Kopnięcie Tajfunu (przytrzymać ), które dostępne jest w Postawie Wiatru.
Idealnym miejscem do zrobienia tego jest bodajże pierwsza główna opowieść u kapeluszników „Opowieść Ryuza / The Tale of Ryuzo”. Będziecie razem z Ryuzo infiltrować okolice latarni. Zaraz po wejściu na teren wroga, zobaczycie ową latarnie, a obok niej ciągnący się klif. Wzdłuż niego będzie stało dwóch oddalonych od siebie strażników, którzy w dodatku stoją tyłem do Was. Jedyne co musicie zrobić do uderzyć ich z barku (SPRINT + ) lub wykorzystać Kopnięcie Tajfunu (przytrzymać w Postawie Wiatru).
Jeśli jesteście już dalej z fabułą, a wciąż nie macie trofeum to bez obaw. Kolejnym prostym rozwiązaniem jest wykorzystanie obozów wrogów, gdzie znajdują się wysokie wieżyczki. Niekiedy na takiej wieżyczce stoi już łucznik, więc wystarczy tam wejść i zrzucić go kopniakiem. Gdyby wieżyczka była pusta, to wystarczy ściągnąć przeciwników do siebie, wyjść na górę i poczekać aż któryś wyjdzie za Wami. Reszty chyba nie muszę tłumaczyć?
W przypadku całkowitego ukończenia gry i ciągłego braku trofeum, pozostaje Wam jedynie szukanie patroli na mapie, najlepiej w pobliżu miejsc, gdzie znajdują się urwiska, skały, itd. Zwabiacie takie patrol jak najbliżej takiego miejsca (nie biegnijcie też zbyt daleko, bo patrol przestanie Was ścigać) i czekacie aż któryś grzecznie zbliży się do przepaści, a Wy robicie resztę.
Poniżej filmik jak ja to zrobiłem:
Upiorna precyzja / Haunting Precision
Zabij 20 wrogów atakami z Postawy Ducha. / Kill 20 enemies with Ghost Stance strikes.
Postawę Ducha odkryjecie dopiero w Akcie II, w trakcie głównej opowieści „Duch Yarikawy / The Ghost of Yarikawa”. Służy ona bardziej za coś w rodzaju ataku ostatecznego, który zabija wrogów jednym uderzeniem. Ładujecie tę postawę zabijając 7 wrogów pod rząd bez ponoszenia obrażeń (można zmniejszyć liczbę do 5 poprzez założenie Pancerza Ducha). Gdy już będziecie mieć naładowaną postawę, to ikonka w prawym dolnym rogu ekranu będzie podświetlona. Wystarczy teraz wcisnąć + , aby ją aktywować. W czasie jej trwania możecie zabić maksymalnie 3 przeciwników. Po zabiciu trzeciego wracacie do normalnej postawy.
Używajcie postawy w miejscach, gdzie macie minimum 3 przeciwników do ubicia, żeby niepotrzebnie jej nie marnować. Nie chomikujcie jej też niepotrzebnie, bo wystarczy najmniejsze obrażenie od przeciwnika, żeby ją zniwelować. Po prostu korzystajcie z niej kiedy tylko jest to możliwe.
Duch z legend / The Ghost of Legend
Zostań legendą, aby zdobyć tytuł Ducha Cuszimy. / Build your Legend to earn the title Ghost of Tsushima.
Tytuł ducha to po prostu ostatni poziom doświadczenia jaki można zdobyć w grze. W trakcie całej przygody będziecie zbierać punkty zwiększające Waszą legendę. Jeśli w miarę możliwości robicie wszystkie Podróże Juna, Opowieści Cuszimy, Mityczne Opowieści + mongolskie obozy + znajdźki to spokojnie wbijecie maksymalny poziom na grubo przed ukończeniem całej gry. Nawet skupiając się na samych misjach spokojnie dobijecie do tytułu ducha, więc tym bardziej nie musicie się nim przejmować. Po prostu grajcie swoje, a punkty będą lecieć same. Wystarczy grać i czyścić wszystko co tylko widzicie na mapie, a reszta zrobi się sama.
Pojętny uczeń / Quick Study
Naucz się Postawy Kamienia, Wody, Wiatru i Księżyca. / Learn the Stone, Water, Wind, and Moon combat stances.
W grze są dostępne 4 postawy:
- Postawa Kamienia: przeciwko mieczom
- Postawa Wiatru: przeciwko włóczniom
- Postawa Wody: przeciwko tarczom
- Postawa Księżyca: przeciwko dryblasom/silnym wrogom
O ile pierwsza z nich jest dostępna od samego początku, tak resztę trzeba odkryć samemu. Punkty do postawy zdobywacie tylko i wyłącznie za obserwację oraz zabijanie generałów we wrogich obozach. Pamiętajcie, że jeśli w jakimś obozie znajduje się generał, który jest w trakcie ćwiczenia, to wystarczy się do niego zakraść i wcisnąć , żeby go obserwować. Po udanej obserwacji dostaniecie punkt do postawy, a po zabiciu go dostaniecie kolejny. Dzięki temu możecie nieco przyspieszyć rozwój kolejnej postawy. Na każdą kolejną postawę będziecie potrzebować coraz więcej punktów, także jak macie w okolicy wrogie obozy to warto pomyśleć o ich przejęciu. Po odkryciu ostatniej postawy księżyca, trofeum będzie Wasze.
Każda sztuka i sztuczka / Every Trick in the Book
Poznaj wszystkie techniki rzucania bronią Ducha. / Acquire all the throwable Ghost Weapon techniques.
Bronie ducha zdobywamy poprzez wykupowanie odpowiedniej umiejętności w menu postaci. Po każdym wbiciu kolejnej rangi postaci, będziecie mieć okienko z wyborem broni ducha. Wybór jest dowolny, ponieważ i tak kupicie wszystkie prędzej czy później, sami musicie jedynie ustalić co bardziej potrzebujecie na początku.
Za bronie ducha uznaje się:
- Kunai
- Bomba z czarnego prochu
- Bomba przylepna
- Bomba dymna
- Dzwonek
- Petardy
Z Petardami jest nieco inaczej, ponieważ są one przypisane do drzewka Dzwonka, który po prostu trzeba ulepszyć punktami za poziom doświadczenia. Gdy odkryjecie ostatnią piątą broń, dostaniecie upragniony pucharek.
Mistrz miecza / The Perfect Storm
W pełni ulepsz swój miecz. / Fully upgrade your sword.
Musicie ulepszyć na maksa naszą kochaną katanę. Wszelkich ulepszeń możecie dokonać tylko i wyłącznie u mieczników/kowali, którzy znajdują się w większych miastach. Podobnie jak w przypadku pancerzy, do ulepszania naszego miecza będzie Wam potrzebne sporo materiałów, przede wszystkim zasoby, żelazo, stal oraz bardzo rzadkie złoto, które otrzymacie tylko i wyłącznie za kilka głównych i pobocznych opowieści. Bardzo mocno zalecam ubrać Talizman Inari, najlepiej już na samym początku gry, dzięki któremu będziecie podnosić znacznie więcej materiałów (te za opowieści pozostają bez zmian). Dostaniecie go na pierwszej wyspie Izuhara, po ukończeniu Kapliczki Shinto. Poniżej zamieszczam zdjęcie z jej dokładną lokalizacją:
Podczas przejmowania wrogi obozów czy twierdz, zawsze dokładnie szabrujcie każdy namiot, stodołę, dom, itd. Po prostu zaglądajcie do każdej mysiej dziury. Wszędzie rozrzucone są przeróżne materiały (poza tymi najrzadszymi), wymagane do ulepszenia miecza, łuku oraz pancerza. Nigdy nie opuszczałem obozu dopóki nie byłem pewny, że wszystkiego nie podniosłem. Wraz z talizmanem możecie wyciągnąć sporo materiałów za jednym razem.
Istnieje również patent na farmienie skrzynek (w momencie patcha 1.05 jeszcze działa), które znajdziecie w różnych wrogich obozach. Trik polega na tym, że nie możecie wszystkich zabić, obóz musi być cały czas podświetlony jako zajęty przez mongołów. Wystarczy opróżnić skrzynkę i dać się zabić lub opuścić obóz i wrócić do niego. Po powrocie skrzynka będzie znów zamknięta i możliwa do opróżnienia.Świetnym miejscem do farmienia skrzynek jest Stocznia po zachodniej stronie mapy:
Mimo wszystko, jeśli korzystacie z Talizmanu Inari to powyższa metoda ze skrzynkami nie jest w ogóle potrzebna, tym bardziej że najrzadsze materiały i tak będą Was blokować przed maksymalnym ulepszeniem, a te zdobędziecie dopiero pod koniec gry (sprytny mechanizm, żeby nie stać się koksem na dzień dobry). Pod koniec gry będziecie mieć już wszystkiego w maksymalnych ilościach i nie będziecie musieli nawet nic podnosić. Wystarczy cieszyć się grą i zaglądać w każdy kąt, a nie będziecie mieć żadnego problemu z maksymalnym ulepszeniem rynsztunku.
Mistrz talizmanów / A Charming Man
Umieść talizman w każdym z 6 dostępnych miejsc. / Equip a charm in all 6 slots.
Nasza postać może nosić maksymalnie 6 różnych talizmanów, 2 główne oraz 4 podrzędne (lub 6 podrzędny jak ktoś woli). Sloty na talizmany będziecie zdobywać poprzez odkrywanie Kapliczek Inari, które są związane z Lisimi Norami, a będąc dokładnym, z liskami, które znajdziecie w pobliżu drzew ze złotymi liśćmi. Podczas zbliżenia się do lisiej nory dostaniecie zawsze informacje na ekranie + lokacja zostanie zaznaczona na mapie. Pod drzewem znajdziecie liska (jeśli go nie ma to znaczy, że jesteście w trakcie jakiegoś zadania, które trzeba ukończyć), a ten zaprowadzi Was prosto do kapliczki, wystarczy za nim podążać.
Lokacje wszystkich Lisich Nor oraz Kapliczek Inari znajdziecie w opisie trofeum Ciało, umysł i dusza / Body, Mind, and Spirit
Obdarowanie / Gifted
Zbierz 10 darów. / Collect 10 gifts.
W każdym dużym mieście/świątyni, obok handlarzy oraz wyrobników, zawsze będzie ołtarzyk z darami dla Was. Dary zawierają materiały, a czasami przedmioty kosmetyczne, takie jak maski czy opaski. Można je odebrać w dowolnym mieście, a pojawiają się one wraz z progresem głównej Podróży Jina. Tak naprawdę trofeum nie da się pomiąć, chyba że umyślnie nie będziecie podnosić darów. Nie musicie ich też podnosić za każdym razem jak tylko się pojawią, możecie przyjść później i zgarniecie wszystkie za jednym razem, nic nie przepada. Musicie po prostu zgarnąć 10 nagród, aby zdobyć trofeum.
Zabójczy wygląd / Slay
Zdobądź 30 elementów rynsztunku kosmetycznego. / Acquire 30 pieces of Vanity Gear.
Wystarczy zebrać 30 przedmiotów kosmetycznych. Zaliczają się do nich maski, opaski, kapelusze czy zdobienie miecza. Większość z nich znajdziecie w naturalny sposób lub po prostu kończąc kolejne opowieści. Inna metoda to prostu kupienie ich u handlarzy za zebrane kwiaty, chociaż odradzam tę metodę, a dlaczego to napisałem poniżej. Dlatego podczas eksploracji mapy, zawsze podnoście kwiaty, ponieważ nie pojawiają się one ponownie, a na kolejnych wyspach jest ich coraz mniej, a na ostatniej prawie w ogóle. Odwiedzajcie również wszystkie Filary Honoru, ponieważ przy każdym z nich znajduje się nowe zdobienie miecza.
Miejsca, w których możecie znaleźć/kupić takie rzeczy to:
- Rozrzucone po mapie – zaprowadzi Was do nich żółty ptaszek,
- Przy Filarach Honoru – zaprowadzi Was żółty ptaszek,
- Kupić u handlarzy (miasta, obozy) za zebrane kwiaty,
- W darach zebranych z ołtarzyka w dużych miastach,
- Wykonywanie Podróży Jina, Opowieści Cuszimy oraz Mitycznych Opowieści.
Podobnie jak w poprzednich pucharach, nie przejmujcie się zbytnio, ponieważ wszystko wpadnie Wam w miarę progresu gry. Nie marnujcie niepotrzebnie kwiatów na kupowanie przedmiotów, bo potem może Wam braknąć na fajne malowania pancerzy (szczególnie te białe).
Światełko w tunelu / Light the Way
Rozpal płomień w każdej z latarni morskich na Cuszimie. / Rekindle all the lighthouses of Tsushima.
W całej grze jest jedynie 8 latarni, z czego przynajmniej 2 zapalicie w trakcie opowieści. Są one doskonale widoczne z daleka i rozmieszczone głównie przy nabrzeżach. Nie znajdziecie latarni w środku mapy. By zaliczyć latarnię wystarczy wyjść na samą górę i wcisnąć przy ognisku, po czym odpali się animacja i latarnia zaliczona. Wystarczy zrobić tak 8 razy i po sprawie.
Poniżej zamieszczam mapę z lokacjami wszystkich latarni + filmik:
Kryjówka złodziei / Den of Thieves
Odkryj zatokę Umugi. / Discover Umugi Cove.
Musicie odkryć jedną miejscówkę, która znajduje się dopiero na drugiej wyspie Toyotama (Akt II). Znajdziecie ją dokładnie w jej lewym-dolnym rogu. Wystarczy wejść do miasteczka, żeby dostać trofeum. Najlepsze jest to, że to miasteczko i tak jest związane z kilkoma opowieściami, więc nie sposób go pominąć.
Poniżej lokacja na mapie.
Łaska kami / Favor of the Kami
Odszukaj wszystkie kapliczki shinto na Cuszimie i pomódl się przy nich. / Find and honor all of the Shinto Shrines on Tsushima.
Kapliczek Shinto jest 16 i oznaczone są na mapie ikonką bramy. Każda kapliczka wymaga innego podejścia, ponieważ główna ścieżka jest zawsze rozwalona. Trzeba wypatrywać bocznych przejść, skałek, szczelin, gałęzi, itd. Po wyjściu na górę i pomodleniu się, otrzymacie talizman + najrzadszy materiał – drewno hazenoki. Przy większości tych kapliczek znajduje się również dodatkowe drzewko hazenoki, więc warto się rozglądać w drodze na górę.
Liczba kapliczek na każdej wyspie:
- Izuhara – 7 kapliczek
- Toyotama – 6 kapliczek
- Kamigata – 3 kapliczki
Filmik ze wszystkimi kapliczkami:
Mapę ze wszystkimi znajdźkami, łącznie z miejscami do Pokłonu, znajdziecie w opisie trofeum: Ciało, umysł i dusza / Body, Mind, and Spirit
Pomódl się do kami / Honor the Unseen
Pokłoń się przed 10 ukrytymi ołtarzami w Cuszimie. / Bow to 10 hidden altars across Tsushima.
Kolejny typ znajdziek, z tym że w odróżnieniu od całej reszty, te nie są zaznaczone na mapie. Każde miejsce, gdzie można się pokłonić jest oznaczone specjalną tabliczką. Pokłon wykonujecie przesuwając palec w dół na touchpadzie. Zawsze jest to w pobliżu jakiegoś miejsca, np. grobu, filaru honoru, itd. Dobrze wykonanie pokłonienie się jest symbolizowane jakąś akcją, np. otoczą nas świetliki, albo z piasku wyjdą kraby czy w wodzie zaczną skakać ryby. Jeśli po pokłonieniu się nic się nie wydarzyło to spróbujcie stanąć w nieco innym miejscu, być może gra nie zarejestrowała Waszej akcji.
UWAGA: Niektóre opowieści kończą się przy grobie rodzinnym lub jakiegoś kompana. Pokłońcie się również w tych miejscach, bo pomimo że nie ma tabliczki to są one zaliczane do trofeum.
Mapę ze wszystkimi znajdźkami, łącznie z miejscami do Pokłonu, znajdziecie w opisie trofeum: Ciało, umysł i dusza / Body, Mind, and Spirit
Zgubione i znalezione / Lost and Found
Odkryj filar honoru i weź zestaw do ozdabiania miecza. / Discover a Pillar of Honor and collect its Sword Kit.
Podobnie jak reszta znajdziek, filary honoru są rozrzucone po całej mapie. Plus jest taki, że do trofeum oraz platyny wystarczy nam odkrycie tylko i wyłącznie jednego filaru. Przy każdym filarze będzie leżeć zestaw kosmetyczny dla miecza, więc warto je odkrywać chociażby pod trofeum Zabójczy wygląd / Slay. Zawsze, gdy będziecie się zbliżać do jakiegoś to pojawi się złoty ptaszek, który zaprowadzi Was do najbliższego punktu zainteresowania. Możecie również poczekać i odkryć od razu całą mapę jak przejmiecie wszystkie wrogie obozy i wtedy zacząć odkrywanie.
Mapę ze wszystkimi znajdźkami, łącznie z Filarami Honoru, znajdziecie w opisie trofeum: Ciało, umysł i dusza / Body, Mind, and Spirit
Mistrzowie czerni i bieli / Monochrome Masters
Kup przedmiot od handlarzy czarnymi i białymi barwnikami. / Purchase an item from the Black and White Dye Merchants.
Poza zwykłymi handlarzami malowaniami w miastach czy obozach, możecie znaleźć 2 ukrytych gości, gdzie jeden posiada tylko i wyłącznie białe malowania, a drugi czarne. Osobiście uważam, że białe malowania są najładniejsze w grze, ale to oczywiście kwestia gustu. NPC od białych farb znajduje się na pierwszej mapie Izuhara, zaś drugi na drugiej Toyotama. Wystarczy kupić od każdego po jednym malowaniu, nie ma znaczenia na jaki przedmiot.
Poniżej mapka z lokalizacją obu NPC’ów od białych i czarnych malowań:
Cosplayer klanu Cooper / Cooper Clan Cosplayer
Przebierz się za legendarnego złodzieja. / Dress up as a legendary thief.
Taki mały easter egg w stronę innej bardzo popularnej produkcji od studia Sucker Punch. No bo chyba każdy grał w Sly Coopera, prawda? Macie teraz okazję przyodziać się na wzór naszego złodziejaszka. Sprzęt do tego trofeum będziecie zdobywać przez prawię całą grę, ponieważ ostatni element będziecie mogli zdobyć dopiero na ostatniej mapie, przy świątyni Jogaku.
Lista przedmiotów wymaganych do ubioru oraz miejsca, gdzie je znajdziecie:
- Malowanie „Strażnik Oceanu / Oceans Guardian” – kupicie je od dowolnego handlarza w miastach lub obozach,
- Maska Złodzieja / Thief’s Wrap – dostaniecie ją jako dar przy ołtarzyku, wystarczy regularnie go odwiedzać w dowolnym mieście,
- Zbroja Gosaku – musicie ukończyć mityczną opowieść Niezwyciężony Gosaku / The Unbreakable Gosaku,
- Kosmetyka Miecza „Przebiegły Tanuki / Sly Tanuki” – przy filarze honoru na ostatniej wyspie Kamigata, filar po wschodniej stronie (charakterystyczny cypel),
- Opaska „Zakrzywionej Kamy / Crooked Kama” – na dachu jednego z „wieżowców” przy świątyni Jogaku (region Kamigata).
Po założeniu wszystkiego na siebie dostaniecie od razu pucharek, nie musicie nawet wychodzić z menu.
Poniżej filmik z lokacjami wymaganych przedmiotów:
Lament upadłej kuźni / Dirge of the Fallen Forge
Zagraj „Lament burzy” na grobie przyjaciela. / Play the "Lament of the Storm" at a friend's grave.
Nim przejdziecie do zagrania na grobie przyjaciela, będziecie potrzebować odkrytego drugiego utworu „Lament Burzy”. Utwory odblokujecie poprzez odkrywanie świerszczy. W całej grze jest ich 20 sztuk, ale do trofeum oraz platyny wystarczy jedynie 5. Taką liczbę znajdziecie bez większego problemu, ale jeśli chcecie przyspieszyć ten progres to możecie założyć Ubranie Wędrowca, a następnie na mapie wybrać naprowadzanie do najbliższego świerszcza.
W pewnym etapie fabuły, a dokładnie podczas Podróży Jina „Krwawy Sąd / Reckoning in Blood” w Akcie II, zginie Taka, brat Yuny. Dalsza część opowieści to obrona jego ciała oraz godny pochówek. Po ukończeniu tej opowieści zostaniemy automatycznie przeniesieni nad jego grób, przy którym będzie klęczeć Yuna. Musicie podejść do niego i zagrać na flecie utwór „Lament Burzy”” poprzez przesunięcie palcem w lewo na touchpadzie. Poniżej możecie zobaczyć lokację grobu w razie czego.
Zawieszony w czasie / A Moment in Time
Dostosuj wygląd zdjęcia w trybie fotograficznym. / Personalize a scene in Photo Mode.
Zapewne jeden z pierwszych, o ile nie pierwszy, pucharek jaki zdobędziecie w grze. Wystarczy włączyć tryb fotograficzny (Photo Mode) poprzez wciśnięcie bezpośrednio w grze, a następnie zmienić jedną z wielu dostępnych funkcji i gotowe! Tylko tyle.
Zapalony czytelnik / Avid Reader
Zbierz 20 zapisków. / Collect 20 Records.
W całej grze jest 40 zapisków, ale do platyny wystarczy zdobyć tylko 20. Są one rozrzucone głównie we wrogich obozach, dlatego zawsze przeszukujcie namioty, domy, stodoły, itd. Zalecam również koniecznie założyć Ubranie Wędrowca, dzięki czemu pad będzie wibrować (od patcha 1.06 jest również efekt dźwiękowy) jak tylko zbliżycie się do jakiejś znajdźki.
W razie czego gra wyciąga do nas rękę i daje możliwość namierzania każdego zapisku w grze przy pomocy wiatru. Wystarczy założyć Ubranie Wędrowca, wejść na mapę, a następnie wybrać jedną z opcji do śledzenia poprzez wciśnięcie (Cel Przewodniego Wiatru). Gdy wybierzecie zapiski, na mapie powinien od razu pojawić się kierunek, w który wieje wiatr. Wystarczy teraz tylko podążać za nim i gotowe.
Znaj swojego wroga / Know Your Enemy
Zbierz 20 mongolskich artefaktów. / Collect 20 Mongol artifacts.
Ciało, umysł i dusza / Body, Mind, and Spirit
Odwiedź wszystkie gorące źródła i kapliczki Inari, skomponuj wszystkie haiku i wykonaj wszystkie ćwiczenia przy bambusowych stojakach. / Complete all Hot Springs, Haiku, Inari Shrines, and Bamboo Strikes.
Pora na najdłuższe trofeum w grze, czyli zbieractwo wszystkiego co widoczne na mapie. Do każdego miejsca zaprowadzi Was złoty ptak, który będzie się pojawiać, gdy tylko znajdziecie się w okolicy nieodkrytego jeszcze miejsca. Dlatego jak tylko go widzicie to podążajcie za nim. Możecie również skupić się na wyczyszczeniu wszystkich wrogich obozów, dzięki czemu mapa sama się odkryje, łącznie ze wszystkimi znajdźkami. Co by nie było, musicie odwiedzić każde z poniższych miejsc i wykonać czynność z nim związana, np. zanurzyć się w gorącym źródle, stworzyć haiku, rozwalić bambus, itd. Nie wystarczy tylko odkryć samego miejsca. Kilka takich czynności jest związana z głównymi Podróżami Jina, np. stworzyć haiku razem z naszą starą opiekunką, albo ostatnie haiku z Lordem Shimurą, które również się wliczają do trofeum. Zwróćcie również szczególną uwagę na gorące źródło w wiosce Źródła Hiyoshi (Izuhara), które wymaga pogadania z NPC’em, który zaprowadzi Was do jednego z nich.
Poniżej lista wszystkich miejscówek oraz ich liczba:
- Gorące Źródła – 18
- Przecinanie Bambusa – 16
- Kapliczki Shinto – 16
- Latarnie – 8
- Kapliczki Inari – 49
- Haiku – 19
W grze pojawiają się jeszcze Filary Honoru oraz Pojedynki, ale nie są one wymagane do tego trofeum. Jednak odwiedzanie wszystkich filarów bardzo pomoże przy trofeum Zabójczy wygląd / Slay. W przypadku Pojedynków, to zrobicie je w ramach jednej z Mitycznych Opowieści, więc nie musicie sobie nimi głowy zawracać. Na poniższych mapach zaznaczyłem jednak wszystkie możliwe znajdźki, łącznie z miejscówkami do pokłonów, które jest potrzebne do trofeum Pomódl się do kami / Honor the Unseen.
Mapy ze wszystkimi znajdźkami:
Bohater ludu / Hero of the People
Wyzwól 12 okupowanych obszarów w Izuharze. / Liberate 12 occupied areas in Izuhara.
Czytaj opis trofeum Wielki wybawca / Master Liberator
Walka o wyspę / A Fight For The Isle….
Wyzwól wszystkie okupowane obszary w Izuharze. / Liberate all occupied areas in Izuhara.
Czytaj opis trofeum Wielki wybawca / Master Liberator
Krzyżyk na drogę / Good Riddance
Wyzwól 8 okupowanych obszarów w Toyotamie. / Liberate 8 occupied areas in Toyotama.
Czytaj opis trofeum Wielki wybawca / Master Liberator
Sanktuarium spokoju / Securing Sanctuary….
Wyzwól wszystkie okupowane obszary w Toyotamie. / Liberate all occupied areas in Toyotama.
Czytaj opis trofeum Wielki wybawca / Master Liberator
Zbiorowa eksmisja / Mass Eviction
Wyzwól 7 okupowanych obszarów w Kamiagacie. / Liberate 7 occupied areas in Kamiagata.
Czytaj opis trofeum Wielki wybawca / Master Liberator
Nowa bezpieczna przystań / A New Safe Haven
Wyzwól wszystkie okupowane obszary w Kamiagacie. / Liberate all occupied areas in Kamiagata.
Czytaj opis trofeum Wielki wybawca / Master Liberator
Wielki wybawca / Master Liberator
Wyzwól całą Cuszimę. / Liberate the entirety of Tsushima Island.
Każdy wrogi obóz jest zaznaczony czerwoną ikonką ma mapie.
Przejmowanie wrogich obozów to nie tylko wymóg do samego trofeum, ale również świetne źródło materiałów do ulepszenia sprzętu, artefaktów oraz zapisków. W praktycznie każdym obozie znajdziecie artefakt lub zapisek (albo oba naraz), więc zawsze dokładnie zwiedzajcie wszystkie przejęte przez mongołów miejscówki. Przejmowanie ma również inną zaletę, ponieważ przejęcie wszystkich obozów na mapie automatycznie ją odkrywa, łącznie ze wszystkimi znajdźkami. W obozach często znajdziecie również skrzynie z różnymi materiałami, które można farmić przy użyciu pewnego triku. Wystarczy nie zabijać wszystkich mongołów (aby nie przejąć obozu) i dać się zabić lub wyjść i wejść raz jeszcze. Skrzynia się odnowi i znów możecie podnieść materiały.
Przypominam również, że w sporej liczbie wrogich obozów będziecie mieć różne zadania do wykonania (np. uwolnić więźniów, sokoły, podpalić wóz, itd.). W każdym takim obozie będzie generał, po zabiciu którego otrzymacie punkt do nowej postawy. Jeśli dodatkowo wykonacie jego obserwację jak ćwiczy (pojawi się przycisk ) to dostaniecie kolejny punkt do postawy, dlatego warto sprawdzać czy w danym obozie nie można najpierw podejrzeć jakiegoś generała nim go zabijecie. Oczywiście jest ich w grze wystarczająca liczba, więc nawet jak jakiś pomięliście to spokojnie wystarczy Wam punktów do odkrycia wszystkich postaw.
Po przejęciu pierwszego zamku i rozpoczęciu Aktu II fabuły, będziecie musieli wrócić i przejąć zajęte farmy, zarówno na wyspie Izuhara jak i Toyotama. Są one tak samo liczone do wrogich obozów jak cała reszta.
Poniżej lista wszystkich obozów:
- Izuhara – 24 obozy (łącznie z farmami, miastami oraz zamkiem)
- Toyotama – 17 obozów (łącznie z farmami, miastami oraz zamkiem)
- Kamigata – 15 obozów (łącznie z farmami, miastami oraz zamkiem)
Mapy ze wszystkimi obozami oraz farmami do przejęcia: