Sam’s Story to drugi fabularny dodatek do Metro Exodus. Pokazuje on historię naszego amerykańskiego towarzysza po zakończeniu wątku z podstawki. Jest to już bardziej rozbudowany dodatek, dziejący się w całkiem sporym nowym obszarze. Trofea nie są trudne, acz czeka nas trochę zbieractwa.
Krok po kroku:
Podobnie jak w poprzednim dodatku, tak i tu można ogarnąć wszystkie trofea w jednym przejściu, jeśli chcemy. Łatwiej jest jednak rozbić to na dwa podejścia. Wybór należy do Was jak do tego podejdziecie.
KROK I – Zdobycie zaufania Kapitana oraz wszystkie znajdźki
Od początku tego przejście skupiamy się na zdobywaniu zaufania Kapitana potrzebnego do trofeum Słowny człowiek. Nie jest to trudne i instynktownie możemy tego dokonać, acz można to pominąć. Skupiamy się także na możliwych do pominięcia znajdźkach w postaci melodii oraz tajnych skrytek. Materiał wideo ich dotyczący znajduje się w opisie pucharka Meloman. Do trofeum za zdobycie wszystkich ulepszeń karabinu Sammy i pistoletu Ogier nie jest wymagane wideo. Te znajdziemy po drodze w różnych miejscach i przy okazji przeszukiwania tajnych skrzynek. Jak już dotrzemy w ramach szukania znajdziek na obszar kina od razu zdobądźmy tam pucharek możliwy do zdobycia w tym miejscu – Kinomaniak.
KROK II – Ukończenie na poziomie trudności normalnym bez śmierci w walce z demonami
Na koniec zostanie nam tylko przejście gry specjalnie pod trofeum Nietykalny. Jest to najtrudniejszy pucharek z dodatku, acz nie powinien sprawić nam wielkich problemów. Po więcej informacji zapraszam do opisu tego trofeum.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Kinomaniak / Cinephile
Pomyślnie zorganizowano projekcję filmu dokumentalnego w rozdziale SAM’S STORY. / Organize a documentary screening in the SAM'S STORY chapter.
Ten pucharek możemy zdobyć na początku gry. Po tym jak dostaniemy motorówkę jednym z miejsc w które możemy się udać jest kino okupywane przez bandytów. Po pozbyciu się przeciwników możemy dokonać tam pewnej interakcji. W jednym z pomieszczeń znajdziemy taśmy. Sam wybierze za nas tą właściwą. Wystarczy tylko podejść do projektora i zamienić filmy. W razie czego poniżej materiał wideo do tego trofeum.
Traper / Trapper
Pomyślnie rozstawiono 5 pułapek w rozdziale SAM’S STORY wedle rozkazów Kapitana. / Set all 5 traps in the SAM'S STORY chapter as the Captain requests.
Rozstawienie pułapek to poboczne zadanie zlecane nam przez Kapitana po wizycie w jego mieszkaniu. Musimy się tym zająć by otrzymać ten pucharek. Jest to też jeden z punktów do trofeum Słowny człowiek. By rozstawić pułapki wystarczy mieć przy sobie 5 sztuk koktajli Mołotowa. Następnie przy każdej ze specjalnie oznaczonych lokalizacji umieszczamy butelkę. Znalezienie wszystkich miejsc na pułapkę to żaden problem, ale w razie czego poniżej zamieszczam materiał wideo pokazujący całą drogę.
Nietykalny / Untouchable
Ukończono SAM’S STORY na normalnym lub wyższym poziomie trudności, nie ginąc w starciach z demonami. / Complete SAM'S STORY on Normal or higher difficulty without dying in Batwing encounters.
Pierwszym co należy zrobić chcąc wbić ten pucharek to upewnić się, że gramy na przynajmniej normalnym poziomie trudności. Ważną jest informacja, że nie możemy zginąć tylko w trzech kluczowych walkach z bossem. W pozostałej części gry nie ma z tym problemu. Sam zostałem głupio zastrzelony i dostałem trofeum.
Polecam dokonać sobie zapisów przed każdą walką z demonami tak na wszelki wypadek. Save kopiujemy na pendrive i gdyby przyszło nam zginąć nie będziemy musieli powtarzać całego dodatku od nowa, gdy użyjemy zachowanego sprzed walki zapisu. Mi się nie zdarzyło zginąć, ale po co ryzykować? Zapisów możemy dokonać w miejscach pokazanych na poniższych screenach.
- Pierwsze Starcie
Pierwszy pojedynek z demonem jest zaraz na samym początku gry. Jak tylko dostaniemy się na dach i pierwszy raz porozmawiamy z Kapitanem podczas zjazdu na linie zostaniemy zaatakowani. To starcie jest proste. Demon atakuje tylko z dwóch stron. Chowamy się za wagonem przed chmarą nietoperzy. Za każdym razem gdy zobaczymy demona strzelamy w niego z karabinu. Nie dajmy mu do nas dotrzeć, bo zrzuci nas z platformy i zginiemy. Nietoperze też mogą nadszarpnąć naszego zdrowia, więc jeśli widzimy czerwone obramowanie ekranu użyjmy apteczki. Dodatkowe naboje znajdziemy po obu stronach wagonu w skrzyniach, które trzeba otworzyć.
- Drugie Starcie
Druga walka jest już bardziej skomplikowana. Przed samą walką zaopatrzmy się w maksymalną ilość apteczek i naboi do karabinu maszynowego. Pojedynek dzieje się na złomowisku w około którego krąży demon. Musimy wypatrywać chmar nietoperzy by go zlokalizować. Gdy zobaczymy demona strzelamy w niego. Przed małymi nietoperzami kryjmy się za wrakami samochodów. Przede wszystkim radzę uważać na podstępne ataki demona polegające na zrzuceniu kupy złomu. Jeśli na nas spadnie zginiemy. Łatwo jednak zauważyć, ze coś kombinuje bo słychach jęk giętej blachy i widać miejsce w którym próbuje dokonać zniszczenia. Podczas całej walki zrobi ten trik trzy razy zmniejszając nam obszar areny. W pewnym momencie zaatakują nas też trzy naziemne potwory, które trzeba będzie odstrzelić. Po zrzuceniu trzech samochodów demon zacznie wraz z nietoperzami lecieć w naszą stronę. Musimy mieć go na oku i strzelać jak tylko się zbliży.
- Trzecie Starcie
Po znalezieniu skafandrów w jednostce strażackiej czeka nas zjazd po linie. Upewnijmy się jednak, że nim zjedziemy wyposażymy się w pełny zapas apteczki i naboi do karabinu maszynowego. Ostatnie starcie jest dość niespodziewane i różni się od poprzednich. Po zjeździe skierujemy się w stronę lasu i tam zostaniemy zaatakowani. Znajdziemy się na polance otoczonej drzewami. Musimy obserwować ruchy drzew by wiedzieć skąd demon wyskoczy. Jak go zauważymy to strzelamy. Później do zabawy tradycyjnie dołączą nietoperze, których trzeba będzie unikać. Z czasem zrobi się ciemniej i zacznie padać deszcz utrudniając nam zauważenie skąd nadchodzi atak. Jeśli jest dla was za ciemno zawsze można zwiększyć chwilowo gammę w ustawieniach obrazu. Cała walka jednak przebiega w tym stylu, że czekamy szukamy miejsca z którego wyskoczy wróg i jak tylko to zrobi strzelamy. Po ukończeniu tego starcia wystarczy już tylko zakończyć grę i otrzymamy pucharek o ile ani razu nie zginęliśmy podczas żadnej z opisywanych potyczek.
Ostatni bohater / The Last Hero
Ukończono rozdział SAM’S STORY. / Complete the SAM'S STORY chapter.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu dodatku na dowolnym poziomie trudności.
Słowny człowiek / A Man of Principle
Ukończono rozdział SAM’S STORY, jednocześnie zyskując zaufanie Kapitana. / Complete the SAM'S STORY chapter earning the Captain's full trust.
Pucharek związany z podejmowanymi decyzjami i wykonaniem pewnych czynności dodatkowych. W grze spotkamy Kapitana, który jest istotną postacią całej opowieści. By zdobyć trofeum musimy przez całą grę zdobyć sobie jego zaufanie. By tego dokonać wykonajmy poniższe kroki. Prawdopodobnie nie trzeba ich wykonać dokładnie wszystkich, ale radziłbym jednak zrobić jak najwięcej jeśli chcemy otrzymać pucharek.
- Po pierwszym spotkaniu na samym początku gry odkładamy broń, gdy Kapitan nas o to poprosi.
- Gdy udamy się do zrujnowanego bloku w pewnym momencie Kapitan poprosi nas o pomoc z przesunięciem belki będącej pułapką na mutantów. Pomagamy mu.
- Płynąc łodzią zostaniemy zaatakowani przez snajpera. Po przebiciu się przez bandytów i dotarciu do strzelca ten po walce podda się. Nie zabijamy go.
- Podczas spotkania w domu Kapitana, gdy ten będzie nas częstował swoim trunkiem i żałował, że nie ma nic do zagryzienia to zaoferujmy mu prowiant.
- Chwilę później nastawiamy Kapitanowi nogę. Jest to niemożliwe do pominięcia, ale musimy wcisnąć w odpowiednim momencie.
- Opuszczając mieszkanie Kapitana rozstawiamy wszystkie 5 pułapek zgodnie z trofeum Traper.
- Najłatwiejsza do pominięcia rzecz – odszukanie jego zaginionych towarzyszy. Znajdziemy ich na obszarze bagien, gdzie będziemy przepływać motorówką. Zatrzymujemy się w miejscu wskazanym na mapie i podążamy dalszą drogą. Na koniec dotrzemy po drabinie na wyższy obszar gdzie znajdziemy ciała i zawiadomimy Kapitana.
- Podczas finalnego wyboru decydujemy się wysadzić łódź.
Wielka sowa / Great Owl
Pomyślnie znaleziono wszystkie tajne skrytki Nocnych Łowców w rozdziale SAM’S STORY. / Find all the Night Hunters' secret stashes in the SAM'S STORY chapter.
Trofeum związane ze znajdźkami. Tajne skrytki Nocnych Łowców to specjalne ukryte obszary w których możemy znaleźć przydatny sprzęt. Jest ich w grze dokładnie 8 i musimy w każdej postawić nogę. Przy okazji oczywiście zalecam ogołocić całe zgromadzone tam dobra. Film z lokalizacją wszystkich znajdziek znajduje się w opisie pucharka Meloman.
Meloman / Music Lover
Odszukano wszystkie melodie na harmonijkę w rozdziale SAM’S STORY. / Collect all harmonica melodies in the SAM'S STORY chapter.
Trofeum związane ze znajdźkami. Sam może odnajdywać w grze nowe melodie do gry na harmonijce. W grze mamy ich dokładnie 9 do znalezienia. Wystarczy zebrać wszystkie i otrzymamy pucharek. Poniżej materiał wideo z lokalizacją wszystkich melodii.
Pan wojny / Lord of War
Odszukano wszystkie ulepszenia karabinu Sammy i pistoletu Ogier w rozdziale SAM’S STORY. / Collect all the upgrades for Sammy rifle and Stallion pistol in the SAM'S STORY chapter.
Trofeum związane ze znajdźkami. Do ulepszeń jednak nie ma potrzeby śledzenia materiału wideo z uwagi, że sporo spotkamy naturalnie w grze. Wystarczy pamiętać, aby rozebrać każdą znalezioną broń na której zauważymy pomarańczowo zaznaczone elementy. Warto zaglądać w miejsca oznaczone znakami zapytania. Wtedy szybciej możemy zdobyć ulepszenia. Odwiedzając skrytki w ramach trofeum Wielka sowa także natkniemy się na kolejne ulepszenia do wymaganych broni.
Karabin SAMMY:
- Wyważona kolba, kolba snajperska, ciężka kolba
- System ognia ciągłego, system strzału serią, system ognia samopowtarzalnego
- Celownik mechaniczny, celownik kolimatorowy, luneta 6x
- Mały magazynek, podstawowy magazynek, magazynek o dużej pojemności
- Czerwony laser, zielony laser
Pistolet OGIER:
- Lekki chwyt, wyważony chwyt, ciężki chwyt
- Krótka lufa, krótka lufa i tłumik, długa lufa do ognia ciągłego
- Celownik mechaniczny, celownik kolimatorowy, zamknięty celownik kolimatorowy
- Mały magazynek, powiększony magazynek, magazynek o dużej pojemności
- Czerwony laser, zielony laser