Moss – Poradnik do trofeów

Mała myszka, o imieniu Quill, oczarowała wszystkich gdy po raz pierwszy powitała nas z ekranu podczas konferencji E3 w 2017 roku. Od tego czasu o tej słodkiej bohaterce nie było dużo słychać, a tymczasem zakradła się ona na nasze konsole pod koniec lutego jako protagonistka gry Moss. Sam czekałem na ten tytuł z zaciekawieniem, gdyż szykowała się kolejna kompletna produkcja na PSVR, która obiecywała więcej niż proste minigierki czy strzelanie. Trzeba przyznać, że Moss nie zawiódł.

Jak zwykle w przypadku gier na VR warto przyjrzeć się temu w jaki sposób wykorzystują tę technologię. Moss robi to bardzo ciekawie. Gracz steruje tak naprawdę dwoma postaciami – jedną z nich jest Quill, którą porusza za pomocą kontrolera, a drugą jest Czytelnik (Reader), którego można przyrównać do kamery, która porusza się wraz z goglami VR. Dzięki takiemu zabiegowi deweloperzy z Polyarc poradzili sobie z podstawowym problemem niektórych gier wykorzystujących wirtualną rzeczywistość, a mianowicie problem ruchu. Świat gry w Moss podzielony jest na ekrany i w każdym z nich głowa gracza umieszczona jest w jednym, zafiksowanym miejscu. Oczywiście wychylając się zmienia się odpowiednio kąt widzenia kamery, ale Quill będzie poruszać się niezależnie od tej pozycji. To wszystko powoduje, że być może nie ma tutaj tak dużej swobody i gracz nie czuje się tak zanurzony w tytuł jak na przykład w Superhot VR. Z drugiej strony, bardzo dobre zaplanowanie poziomów, a w tym ciekawe ukrywanie znajdziek czy ścieżek, po których gracz kontroluje Quill, powoduje że użycie gogli VR jest uzasadnione.

Cześć Quill! Miło Cię poznać!

U podstaw, Moss jest platformówką, do której dorzucono zagadki środowiskowych i walkę wręcz. Na drodze Quill staną trzy rodzaje przeciwników, z którymi musi sobie poradzić swoim małym mieczem. Na szczęście Czytelnik może pomagać jej w walce swoją magiczną niebieską kulą, którą steruje gracz za pomocą światła na kontrolerze PS4, dokładając trzecią warstwę sterowania do gry. Dzięki magicznej kuli Czytelnik może przejmować wrogów, dzięki czemu przestają atakować naszą myszkę, a nawet skorzystać z ich własnych ataków do pokonania innych przeciwników. Magiczna niebieska kula jest też wykorzystywana do przesuwania niektórych przedmiotów w świecie gry, umożliwiając Quill kontynuowanie swojej przygody. Wszystkie elementy mechaniki zostały w Moss zaimplementowane naprawdę dobrze i są na dawkowane w odpowiedni sposób, przez co nie sposób się w tej grze nudzić. Po kilku ekranach platformowania przyjdzie nam rozwiązać jakąś zagadkę, a następnie pokonać kilku przeciwników, aby następnie wrócić do skakania nad przepaściami.

Wspomniana wcześniej przygoda Quill prowadzi ją przez piękny zielony las, tajemnicze ruiny świątyni, opuszczone miasteczko czy kopalnie. Świat gry jest bardzo różnorodny i wygląda równie ładnie. Oczywiście dają o sobie znać ograniczenia technologii PSVR ale Moss daje sobie z nimi świetnie radę. Jest to być może najładniejsza gra na PSVR, w jaką miałem okazję zagrać. Dochodzą do tego wręcz genialne animacje głównej bohaterki jak skacze, wspina się czy atakuje mieczem. A jeśli Czytelnik odpowiednio dobrze poprowadzi ją przez szczególnie zdradziecki fragment gry, potrafi wyciągnąć do niego dłoń czekając na przybicie piątki. Właśnie takie szczegóły i ogólny poziom oszlifowania gry stawia ją bardzo wysoko na liście tytułów PSVR.

Jedynym problemem może być czas rozgrywki, który potrafi zejść nawet do około trzech godzin. Wszystko zależy od tego czy gracz ma ochotę przeczesywać poszczególne ekrany w poszukiwaniu ukrytych znajdziek i jak dobrze radzi sobie z rozwiązywaniem niektórych zagadek. Warto jednak nie spieszyć się i zanurzyć się w świecie gry na dodatkową godzinę lub dwie. Co więcej, oglądając ponownie trailer z E3 2017 widać, że większość pokazanych tam rzeczy znalazło się w ostatecznej wersji gry, co być może nie dziwi, biorąc pod uwagę jak szybko po targach gra została wydana. Tym bardziej zastanawiam się czy Moss nie został specjalnie skrócony, aby Sony mogło pochwalić się kolejnym tytułem na VR, szczególnie że zakończenie gry daje mocno do zrozumienia, że przygoda Quill nie dobiegła jeszcze końca.

Pozostaje tylko mieć nadzieję, że tak faktycznie jest i przyjdzie nam jeszcze nie raz spotkać się z tą sympatyczną myszką w świecie wirtualnej rzeczywistości. Moss jest zdecydowanie godny polecenia wszystkim posiadaczom PSVR. Nie pokuszę się o stwierdzenie, że jest to gra, która uzasadnia kupienie tego sprzętu – na razie tylko Superhot VR może pochwalić się tym wyróżnieniem w moich oczach – ale jeśli tylko macie do niego dostęp nie zastanawiajcie się ani chwili, biegnijcie do cyfrowego sklepu i dajcie się porwać magicznej przygodzie.

 

PLUSY:

  • dobrze rozwiązany problem ruchu w VR,
  • ciekawe rozbicie sterowania w grze na trzy warstwy,
  • piękna grafika i animacje,
  • różnorodne środowiska,
  • przesympatyczna protagonistka,

MINUSY:

  • czas gry.

 

 

Informacje ogólne:

Stopień trudności wbicia platyny: 5/10
Liczba trofeów x1/ x6 / x8 / x17
Liczba trofeów offline: 32
Liczba trofeów online: 0
Minimalna liczba przejść: 1 + wybory rozdziałów; polecam 2
Trofea możliwe do przeoczenia: Wszystkie oprócz Protector of the Realm można zdobyć przez wybór rozdziałów
Zglitchowane trofea: What Remains of Power
Czas do zdobycia platyny: 5-7 godzin

 

Krok po kroku:

Krok 1.

Przejdź grę i delektuj się przygodą Quill.

Podróż Quill nie należy do najdłuższych. Nawet zaglądając we wszystkie zakamarki powinno udać Ci się skończyć grę w około pięć godzin. Jest jednak duża szansa, że zginiesz przynajmniej raz w trakcie jej przechodzenia, przez co nie uda Ci się odblokować trofeum Protector of the Realm. Nie ma potrzeby silić się na zdobycie tego trofeum podczas pierwszego przejścia. Lepiej poznać dobrze grę, dobrze się przy niej bawić, i dopiero za drugim razem skupić się na unikaniu wszystkich niebezpieczeństw.

Podobnie sprawa się ma ze wszystkimi znajdźkami i trofeami dodatkowymi. Gra oferuje wybór rozdziałów (jest ich 6), dzięki czemu dość szybko będziesz w stanie wrócić do wszystkich miejsc, w których nie udało Ci się czegoś zebrać lub zdobyć pucharu specyficznego dla danego miejsca. Polecam jednak szybko odblokować Battle for ControlGhostface Crushah i Hedge Knight, które wymagają zrobienia niektórych rzeczy ‚dużo’ razy. Gra nie precyzuje, co to znaczy dużo, więc rób je od samego początku, aż do zdobycia trofeów, żeby nie zaprzątać sobie nimi głowy. Po ukończeniu gry po raz pierwszy na Twoim koncie powinny pojawić się następujące puchary:

  • A Fragment of Fate braz
  • Dust Collector I braz
  • The First Trial braz
  • Tools of the Enemy braz
  • Thank you. braz
  • An Unlikely Hero zloto
  • An Arcane Key braz
  • The Clearing braz
  • The Impassable Mire braz
  • The Mire Temple braz
  • Namelhook Mining Co. braz
  • The Abandoned City braz
  • The Ascent braz
  • A Promising Beginning zloto

 

Krok 2.

Przejście gry bez śmierci.

Gra nie powinna mieć już przed Tobą żadnych tajemnic, więc jeśli nie udało Ci się jej przejść za pierwszym razem bez śmierci, powinno się to udać za drugim razem. Dla bezpieczeństwa, polecam robić kopię zapasową stanu gry w chmurze lub na nośniku USB między rozdziałami, żeby w razie pomyłki móc do niej wrócić. Innym rozwiązaniem jest szybkie zamknięcie gry w momencie, kiedy Quill zginie. Musisz jednak zdążyć zanim ekran stanie się czarny, żeby śmierć nie została policzona. Możesz też próbować wyczyścić niektóre inne trofea, których nie udało Ci się zdobyć za pierwszym razem, aczkolwiek zawsze będzie można do nich wrócić w kolejnym kroku. Przejście gry bez utraty życia pozwoli Ci odblokować trofeum:

  • Protector of the Realm zloto

 

Krok 3.

Czyszczenie znajdziek i trofeów dodatkowych.

Dzięki wyborowi rozdziałów możesz wrócić do wcześniej odwiedzonych miejsc i zebrać brakujące znajdźki oraz odblokować trofea związane z walką lub takie, które wymagają odpowiednich czynności w odpowiednich miejscach. W opisach poszczególnych trofeów znajdziesz na ten temat więcej informacji, jak również kilka filmików, które pomogą Ci w tych wyzwaniach. Ostatnie trofea na liście to:

  • The Author’s Plan zloto
  • Dust Collector II srebro
  • What Remains of Power zloto
  • Battle for Control srebro
  • I’m not scared! braz
  • Nice work, friend! braz
  • Don’t Pet the Animals braz
  • Idiurus Macrotis braz
  • Creative Cliffhanger srebro
  • Clever Shooting srebro
  • A Forged Maestro zloto
  • Pub Smash! braz
  • Ghostface Crushah srebro
  • Hedge Knight srebro
  • Thorn in Our Side srebro
  • A Sacred Oath srebro
  • Together We’re Twofold platyna

 

Uwaga: Zwróć uwagę na trofeum What Remains of Power, do którego odblokowania może zabraknąć Ci jednej sztuki Pyłu. Jeśli tak się stanie, spróbuj przejść grę jeszcze raz za pomocą opcji wybierania poziomów. W moim przypadku brakujący Pył znalazł się w rozdziale piątym przy drugim Strażniku. Inni gracze znajdywali do w rozdziale trzecim w komnacie ze skrzynią, więc jego lokacja może być losowa.

 

 

Poradnik:

platyna Together We’re Twofold
Collect all other Moss Trophies.

Gratulacje!

 

braz A Fragment of Fate
Discover your first forgotten fragment.

Zobacz opis trofeum The Author’s Plan.

 

zloto The Author’s Plan
Collect all of the forgotten fragments.

Zapomniane fragmenty przyjęły w Moss formę zwojów, które znajdziesz ukryte w różnych zakamarkach zwiedzanych miejsc. Często są one schowane w taki sposób, że musisz ruszyć głową (dosłownie) aby je dojrzeć. Aby odblokować trofeum musisz zebrać wszystkie 31 zwojów, a ich dokładne lokacje pokazujemy na filmiku poniżej.

 

braz Dust Collector I
Collect a small amount of Relic Dust.

Zobacz opis trofeum What Remains of Power.

 

srebro Dust Collector II
Collect a large amount of Relic Dust.

Zobacz opis trofeum What Remains of Power.

 

zloto What Remains of Power
Collect all of the Relic Dust.

Pył jest drugim rodzajem znajdziek w Moss. Znajdziesz go we wszystkich przedmiotach, które Quill może rozwalić swoim mieczem a Ty, Czytelnik, korzystając ze swoich mocy. Do zebrania jest 375 fragmentów Pyłu, ukrytych w beczkach, skrzyniach i wazonach. Przechodząc kolejne lokacje upewnij się, że zostawiasz za sobą tylko destrukcję. Zwróć też uwagę na lokacje, w których zginiesz lub wyjdziesz z gry, żeby uniknąć śmierci. Niektóre z wcześniej rozbitych przedmiotów zresetują swój stan i trzeba będzie je rozbić ponownie, aby Quill wchłonęła Pył.

Uwaga: Trofeum można uznać za lekko zglitchowane. Przeszedłem grę trzy razy i za każdym z nich brakowało mi jednego lub dwóch ‚sztuk’ Pyłu. Granie w całą grę od nowa nie naprawiło problemu, lecz gdy postanowiłem skorzystać z opcji wyboru rozdziałów udało mi się znaleźć ‚brakujący’ Pył. Niestety, po sprawdzeniu oryginalnych taśm z pierwotnego przejścia gry okazało się, że już wcześniej zebrałem Pył z dokładnie tego samego dzbanka, z którego zrobiłem to poprzez wybór rozdziałów. W moim przypadku stało się to w rozdziale piątym przy zagadce z drugim Strażnikiem. Czytałem jednak, że inni gracze z podobnym problemem znajdywali swój brakujący Pył gdzie indziej (na przykład w komnacie ze skrzynią w rozdziale trzecim).

 

braz The First Trial
Defeat the Screechers first encountered in the Mire.

Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po pierwszym spotkaniu z czerwonymi wrogami na Bagnach.

 

srebro Battle for Control
Take control over many Forged enemies.

Nie wiem jaka jest konkretna liczba wrogów, których musisz przejąć, aby odblokować to trofeum, lecz powinno to nastąpić dość naturalnie, jeśli będziesz korzystać z mocy Czytelnika. Aby przejąć wroga, nakieruj na niego świetlistą kulę i przytrzymaj dowolny z przycisków na grzbiecie kontrolera. Przejmowanie przeciwników przydaje się szczególnie w późniejszych walkach, gdzie warto skorzystać z pomocy strzelających żuków do pozbywania się pozostałych wrogów.

 

braz Tools of the Enemy
Use a Screecher to unlock the path forward.

Trofeum związane z fabułą. Podczas jednej z pierwszych zagadek środowiskowych w Świątyni, przejmiesz czerwonego wroga i ustawisz go na przycisku na ziemi, aby otworzyć bramę. Zrobienie tego odblokuje puchar.

 

braz I’m not scared!
Startle Quill from behind.

Aby odblokować to trofeum, ustaw Quill tyłem do kamery, a następnie przybliż do niej głowę. Mysz odwróci się przestraszona, a Ty zdobędziesz brązowy puchar. Filmik, pokazujący jak łatwo to zrobić zamieściliśmy w opisie trofeum Don’t Pet the Animals.

 

braz Nice work, friend!
Give Quill a high five.

Po rozwiązaniu niektórych zagadek (na przykład obrotowa wieża w trzecim rozdziale) Quill wyciągnie do Ciebie rękę, czekając na przybicie „piątki”. Przybliż do niej wtedy niebieską kulę, aby pacnąć ją w łapkę a odblokujesz to trofeum.

 

braz Don’t Pet the Animals
Annoy Quill by delaying the adventure.

Aby odblokować to trofeum, w dowolnym momencie gry zacznij głaskać Quill przy użyciu swojej niebieskiej kuli i dowolnego z przycisków na grzbiecie kontrolera. Jeśli będziesz to robić odpowiednio długo, Quill się zdenerwuje i odtrąci Twoją ‚rękę’, chcąc kontynuować przygodę.

 

braz Idiurus Macrotis
Destroy a Forged enemy with an aerial attack.

Atak z wyskoku możesz wykonać w dowolnym miejscu z podwyższeniem, najpierw skacząc , a następnie wciskając przycisk uderzenia . Pamiętaj, że atakując w ten sposób zadajesz tylko jeden punkt obrażenia. Czerwoni przeciwnicy wymagają czterech uderzeń do ich pokonania, więc najpierw uderz jednego z nich trzykrotnie, a następnie nakieruj go tak, aby można było zadać mu kończące uderzenie z wyskoku. Możesz w tym celu przejąć go mocą Czytelnika, aby nie był w stanie uciec.

 

srebro Creative Cliffhanger
Find a low-hanging path to the town pub.

Trofeum to możesz odblokować w drugiej połowie gry, gdy dojdziesz do opuszczonego miasta. Starthing otworzy dla Ciebie jedne drzwi prowadzące do kościoła, a drugie do pubu. W obszarze z pubem musisz rozwiązać zagadkę polegającą na przesuwaniu platformy po szynach. Najpierw poprowadź Quill do dźwigni, która wypuści jednego Scorchera. Następnie podnieś szlaban i uczep się ruchomej platformy na krawędzi z lewej strony. Przejmij kontrolę nad Scorcherem i strzel w zwierciadło wewnątrz platformy na szynach. Dzięki temu Quill dostanie się do wejścia do pubu bez konieczności skakania po platformach, co odblokuje trofeum.

 

srebro Clever Shooting
Destroy a Forged enemy with a controlled Scorcher.

Scorcher to żółty przeciwnik, który atakuje ognistymi kulami. Aby wykorzystać jego broń, najpierw przejmij nad nim kontrolę. Następnie, korzystając z prawej gałki analogowej wskaż gdzie ma strzelić. Możesz w ten sposób zadawać obrażenia innym przeciwnikom. Odblokuj to trofeum, zabijając jednego z wrogów w ten sposób.

 

zloto A Forged Maestro
Destroy two or more Screecher enemies with a controlled Ticker.

Trofeum to możesz łatwo odblokować w jednej z ostatnich dużych walk w opuszczonym mieście. Kilkakrotnie na polu walki znajdziesz się w towarzystwie wszystkich rodzajów wrogów. Zacznij od przejęcia jednego z Tickerów, a następnie pokonaj wszystkich Scorcherów oraz Screecherów, zostawiając tylko dwóch. Zaatakuj ich mieczem trzy razy tak, żeby każdemu z nich został tylko jeden punkt życia. Następnie nakieruj na nich kontrolowanego Tickera i zwolnij swoją kontrolę nad przeciwnikiem gdy tamci znajdą się w jego pobliżu. Gdy Ticker wybuchnie, powinien zabrać ze sobą dwóch Screecherów, odblokowując puchar. Najlepiej próbować zdobyć to trofeum pod koniec piątego rozdziału, podczas dużej bitwy w opuszczonym mieście.

 

zloto Protector of the Realm
Rescue Argus without a single death.

Prawdopodobnie najtrudniejsze trofeum w grze, na które ciężko znaleźć sposób. Najprostszą sztuczką, która pomoże Ci w tym wyzwaniu jest manualne kopiowanie zapisanego stanu gry po przejściu pewnego fragmentu, dzięki czemu będzie możliwość powrotu do niego w przypadku śmierci Quill. Innym sposobem jest szybkie wyjście z gry, w momencie gdy Quill zginie. Musisz to zrobić zanim ekran zrobi się czarny, inaczej gra zaliczy na Twoim koncie śmierć głównej bohaterki.

Polecam jednak podejść do tego trofeum podczas ponownego przejścia gry, gdy poznasz już wszystkie zagadki i przeszkody, które gra rzuca pod nogi. Nie licząc końcowych fragmentów z ostatnim bossem, nie jest łatwo o śmierć, o ile dobrze kontroluje się Quill i nie zepchnie się jej do jednej z wielu przepaści. Gra na szybko powinna zająć Ci około półtorej godziny.

 

braz Thank you.
Use your power as a Reader to heal Quill for the first time.

Trofeum związane z fabułą. Gdy Quill dotrze do pierwszych cierni, ukłuje się i będzie Cię prosić o pomoc. Aby ją wyleczyć, zrób to samo, co w przypadku przejmowaniu kontroli nad przeciwnikami. Nakieruj na nią niebieską kulę, a następnie przytrzymaj dowolny z przycisków na grzbiecie kontrolera. Poczekaj chwilę na błysk światła. Gdy Quill poczuje się lepiej, trofeum zostanie Ci przyznane.

 

braz Pub Smash!
Break everything within the town pub that can be broken.

Rozwałka na całego! Trofeum to powiązane jest z What Remains of Power i żeby odblokować tamten puchar, należy doprowadzić do pełnej demolki pubu. Filmik poniżej pokaże Ci gdzie znajdują się wszystkie przedmioty, które można zniszczyć. Niektóre z przedmiotów mogą być ciężkie do zauważenia, więc po prostu machaj mieczem jak popadnie i dodatkowo sprawdzaj przedmioty swoją niebieską kulą, wciskając na nich dowolny przycisk na grzbiecie kontrolera.

 

zloto An Unlikely Hero
Defeat the serpent Sarffog.

Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po pokonaniu ostatniego bossa.

 

srebro Ghostface Crushah
Use your power as a Reader to break many objects.

Korzystając z niebieskiej kuli i przycisków na grzbiecie kontrolera możesz przejmować wrogów, leczyć Quill, a także niszczyć niektóre elementy środowiska, takie jak beczki czy skrzynie. Zamiast podbiegać do nich z mieczem Quill, możesz to zrobić samodzielnie. Staraj się to robić tak często, jak to możliwe, a trofeum odblokujesz po zniszczeniu mniej więcej 20 obiektów.

 

srebro Hedge Knight
Use Quill’s sword to cut down a lot of grass.

Podobnie jak w przypadku trofeum Ghostface Crushah konkretna liczba źdźbeł trawy, jakie musisz ściąć do zdobycia tego trofeum nie jest mi znana. Rób to za każdym razem, gdy zobaczysz dłuższą trawę, a trofeum odblokujesz już na drugim lub trzecim ekranie gry.

 

srebro Thorn in Our Side
Guide Quill to destroy multiple thorn patches.

I ponownie puchar za niszczenie otoczenia. Ciernie bardzo często będą zagradzać Ci drogę podczas rozwiązywania zagadek, więc trofeum powinno zostać odblokowane bez większego trudu. W razie czego, staraj się niszczyć wszystkie widoczne ciernie na swojej drodze.

 

srebro A Sacred Oath
Light the torches of the Knights of the Sun.

Przemierzając Świątynię Bagienną dojdziesz do komnaty z ogromnymi wrotami i dwoma posągami po obu ich stronach. Zwróć uwagę, że posągi trzymają w rękach pochodnie. Nakieruj na nie niebieską kulę i zapal w nich ogień, korzystając z dowolnego przycisku na grzbiecie kontrolera. Zrób to samo na dwóch pochodniach we wcześniejszym pomieszczeniu a trofeum będzie Twoje.

 

braz An Arcane Key
Unlock the path to the Mire Temple’s altar room.

Trofeum związane z fabułą. Aby otworzyć wrota, o których mowa w trofeum musisz najpierw znaleźć do nich klucz. Zdobędziesz go wybierając ścieżkę w prawo w lokacji, z której dostajesz się pod wrota. Na końcu tej drogi znajdziesz skrzynię, a w niej klucz. Po zebraniu klucza udaj się do wrót i użyj klucza, przesuwając niebieską kulę na drzwi.

 

braz The Clearing
Enter the Clearing alongside Quill.

Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je na początku pierwszego rozdziału.

 

braz The Impassable Mire
Follow the Starthing and Quill into the impassable Mire.

Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je na początku drugiego rozdziału.

 

braz The Mire Temple
Enter the Mire Temple alongside Quill.

Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je na początku trzeciego rozdziału.

 

braz Namelhook Mining Co.
Enter the Namelhook Mining cave alongside Quill.

Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je na początku czwartego rozdziału.

 

braz The Abandoned City
Enter the Abandoned City alongside Quill.

Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je na początku piątego rozdziału.

 

braz The Ascent
Climb to the castle bridge alongside Quill.

Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je na początku szóstego rozdziału.

 

zloto A Promising Beginning
Finish the first book of Moss.

Trofeum związane z fabuła. Zdobędziesz je po ukończeniu całej gry.

 

Materiał zrealizowany na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora.

Materiał zrealizowany dzięki uprzejmości Kartridge.