Nobody Wants to Die

by
24 lipca 2024
0
1/10
5H
x1
x7
x9
x10
27
0
13
0
2
Cover Art:Nobody Wants to Die – Poradnik do trofeów i osiągnięć.
27
0
13
0
2

Nobody Wants to Die to przygodowa gra FPP, w której udajemy się do cyberpunkwego świata, dystopijnej wizji przyszłości doprawionej nutką retrofutury i klimatu neo-noir. Gra została stworzona na silniku Unreal Engine 5 i zabiera nas do Nowego Jorku. Historia opowiada o detektywie Departamentu Śmiertelności Jamesie Karra, który napotka na swojej drodze nie tylko zagadkę kryminalną, podczas której będzie podążał śladem seryjnego mordercy, ale również dylematy moralne nad ludzkim człowieczeństwem, granicą między życiem, a śmiercią oraz możliwością transferowania świadomości między „powłokami” (ciałami).

 

KROK PO KROKU:

KROK 1: przechodzimy grę standardowo do momentu, gdy wejdziemy do mieszkania Sary. Gra nie ma podziału na standardowe rozdziały, więc miejcie na uwadze wszystkie trofea możliwe do przeoczenia – w ich opisach jest informacja, w którym momencie historii można je wykonać. Ich kolejność wygląda następująco:

  1. Niespokojne dłonie
  2. Tajemniczy zapach
  3. Podpalacz / Dowody zbrodni
  4. Stary drań
  5. Gra
  6. Old Fashioned
  7. Masz wiadomość
  8. Promień światła
  9. Kurczak Sprawiedliwości
  10. Nieodebrane połączenie
  11. Koniec snów o śmierci / Udręka

 

KROK 2: jeśli zależy nam na jak najszybszej platynie, to w momencie, gdy wejdziemy do mieszkania Sary, wykonujemy kopię zapisu do chmury. Jeśli ten krok pominiemy, będziemy musieli całą grę przejść jeszcze raz (co też nie jest jakoś specjalnie długie – jedno przejście gry zajmuje 4h).

KROK 3: w momencie, gdy Sara zapyta nas kto stoi za morderstwami, mamy do wyboru Greena lub Mordercę. Wybieramy jedną z opcji i doprowadzamy rozgrywkę do końca. Szczegóły zakończeń w opisach trofeów Znajdź spokój (Dobre zakończenie) oraz Wróć do ciemności (Złe zakończenie).

KROK 4: importujemy zapis z chmury, wybieramy drugą opcję i wykonujemy drugie zakończenie.

Disclaimer
Poradnik napisany w całości na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Grę udostępnił wydawca
Ikona osiągnięcia: Nobody Wants To Die</span> / <span>Nobody Wants To Die

Nobody Wants To Die / Nobody Wants To Die

Zbierz wszystkie trofea / Collect all trophies

Gratulacje!

Ikona osiągnięcia: Mroczne Miasto</span> / <span>Dark City
30

Mroczne Miasto / Dark City

Wróć do życia / Come back to life

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia.

Ikona osiągnięcia: Kto się boi Greena?</span> / <span>Who's Afraid of Green

Kto się boi Greena? / Who's Afraid of Green

Sprawdź, czy był to wypadek / Check if it was an accident

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia.

Ikona osiągnięcia: Lokator</span> / <span>Tenant
30

Lokator / Tenant

Znajdź powiązanie / Find the connection

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia.

Ikona osiągnięcia: I... jak Ikar</span> / <span>I as in Icarus
30

I... jak Ikar / I as in Icarus

Poznaj prawdę / Discover the truth

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia.

Ikona osiągnięcia: Odmienne stany świadomości</span> / <span>Altered States
30

Odmienne stany świadomości / Altered States

Poznajcie się lepiej / Get to know each other better

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia.

Ikona osiągnięcia: W paszczy szaleństwa</span> / <span>In the Mouth of Madness
30

W paszczy szaleństwa / In the Mouth of Madness

Nie popadnij w szaleństwo / Don't fall into madness

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia.

Ikona osiągnięcia: Głęboka czerwień</span> / <span>Deep Red
50

Głęboka czerwień / Deep Red

Wróć do miejsca, w którym wszystko się zaczęło / Go back to where it all started

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia.

Ikona osiągnięcia: Ostatni dom po prawej</span> / <span>The Last House on the Right
45

Ostatni dom po prawej / The Last House on the Right

Znajdź miejsce pobytu Sary / Find Sara's location

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia.

Ikona osiągnięcia: Mrok pod schodami</span> / <span>Darkness Under the Stairs
30

Mrok pod schodami / Darkness Under the Stairs

Podążaj za wskazówkami / Follow the lead

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia.

Ikona osiągnięcia: Drabina Jamesa</span> / <span>James' Ladder
75

Drabina Jamesa / James' Ladder

Szukaj tego co niewidoczne dla oka / Look for what is not visible

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia.

Ikona osiągnięcia: Co się zdarzyło Jane Salmie?</span> / <span>What Ever Happened to Jane Salma?
75

Co się zdarzyło Jane Salmie? / What Ever Happened to Jane Salma?

Znajdź Salmę przed mordercą / Find Salma before the murderer

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia.

Ikona osiągnięcia: Ogniu krocz za mną</span> / <span>Fire Walk with Me
50

Ogniu krocz za mną / Fire Walk with Me

Znaleźć ukojenie... lub nie / Find solace... or not

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia.

Ikona osiągnięcia: Udręka</span> / <span>Anguish
100

Udręka / Anguish

Wróć do ciemności / Return to darkness

Możliwe do przeoczenia

Trofeum związane ze złym zakończeniem gry. Aby je odblokować musimy w trakcie gry podjąć następujące decyzje:

  1. Zastrzelić faceta w Barze Icarus.
  2. Podczas drugiej wizyty w apartamencie Greena pozostawić drzwi otwarte.
  3. W rozmowie z Sarą w jej mieszkaniu wskazać mordercę jako winnego.
  4. Próbować zastrzelić Salmę pod koniec gry.

Choć trzeba tu zaznaczyć, że tak naprawdę najważniejsze znaczenie ma tutaj tylko wybór nr 3 i tak naprawdę on definiuje zakończenie, ale w razie czego wykonajcie wszystkie wybory zgodnie z powyższym.

WAŻNE – aby nie przechodzić gry dwa razy, pamiętajcie o wykonaniu kopii zapisu do chmury (patrz opis Krok po Kroku u góry poradnika).

Ikona osiągnięcia: Koniec snów o śmierci</span> / <span>End of Deadly Dreams
100

Koniec snów o śmierci / End of Deadly Dreams

Znajdź spokój / Find peace

Możliwe do przeoczenia

Trofeum związane z dobrym zakończeniem gry. Aby je odblokować musimy w trakcie gry podjąć następujące decyzje:

  1. Zastrzelić faceta w Barze Icarus.
  2. Podczas drugiej wizyty w apartamencie Greena pozostawić drzwi otwarte.
  3. W rozmowie z Sarą w jej mieszkaniu wskazać Greena jako winnego.
  4. Upuścić pistolet (nie strzelać!) w rozmowie z Salmą.

Choć trzeba tu zaznaczyć, że tak naprawdę najważniejsze znaczenie mają tutaj wybory nr 3  i 4, i tak naprawdę one definiuje zakończenie, ale w razie czego wykonajcie wszystkie wybory zgodnie z powyższym.

WAŻNE – aby nie przechodzić gry dwa razy, pamiętajcie o wykonaniu kopii zapisu do chmury (patrz opis Krok po Kroku u góry poradnika).

Ikona osiągnięcia: Nieodebrane połączenie</span> / <span>One Missed Call
100

Nieodebrane połączenie / One Missed Call

Posłuchaj nagrania na sekretarce od Sary / Listen to the audio recording from Sara

Możliwe do przeoczenia

Musimy odsłuchać (do końca!) nagrania Sary podczas wyświetlania się napisów końcowych gry.

Ikona osiągnięcia: Niespokojne dłonie</span> / <span>Restless Hands
5

Niespokojne dłonie / Restless Hands

Wejdź w interakcję ze wszystkimi obiektami w samochodzie / Interact with all objects in the car

Możliwe do przeoczenia

Musimy wejść w interakcję ze wszystkimi przedmiotami podczas naszego pierwszego pobytu w samochodzie, na samym początku gry. Są to:

  • Gazeta
  • Butelka
  • Broszura
  • Pistolet
  • Tabletki
  • Figurka

Ikona osiągnięcia: Tajemniczy zapach</span> / <span>Scent of Mistery
30

Tajemniczy zapach / Scent of Mistery

Opisz Sarze zapach czekolady / Describe the smell of chocolate to Sara

Możliwe do przeoczenia

Podczas pierwszej wizyty w apartamencie Greena musimy podejść do zamkniętej w słoiku czekolady (jest na piętrze, po prawej stronie) i wtedy Sara poprosi nas o opisanie jej zapachu (wybór kwestii dialogowej nie ma znaczenia).

Ikona osiągnięcia: Podpalacz</span> / <span>Firestarter
5

Podpalacz / Firestarter

Spal dokumenty / Burn the documents

Możliwe do przeoczenia

Podczas pierwszej wizyty w apartamencie Greena musimy podejść do dokumentów, które znajdują się na biurku. Mamy dwie opcje – możemy dokumenty zostawić lub spalić. W tym wypadku wybieramy spalenie.

WAŻNE – mamy trofeum zarówno za spalenie, jak i pozostawienie dokumentów. W związku z tym, w momencie gdy wybierzemy opcję nr 1, najlepiej od razu wczytać grę, wrócić i wybrać opcję nr 2. Jeśli takiej możliwości już nie macie – to bez problemu można w 10-15 minut dotrzeć do tego miejsca zaczynając Nową Grę.

Ikona osiągnięcia: Dowody zbrodni</span> / <span>Cold Case
5

Dowody zbrodni / Cold Case

Pozostaw dokumenty / Leave the documents

Możliwe do przeoczenia

Podczas pierwszej wizyty w apartamencie Greena musimy podejść do dokumentów, które znajdują się na biurku. Mamy dwie opcje – możemy dokumenty zostawić lub spalić. W tym wypadku wybieramy ich pozostawienie.

WAŻNE – mamy trofeum zarówno za spalenie, jak i pozostawienie dokumentów. W związku z tym, w momencie gdy wybierzemy opcję nr 1, najlepiej od razu wczytać grę, wrócić i wybrać opcję nr 2. Jeśli takiej możliwości już nie macie – to bez problemu można w 10-15 minut dotrzeć do tego miejsca zaczynając Nową Grę.

Ikona osiągnięcia: Gra</span> / <span>The Game
30

Gra / The Game

Wygraj grę w dekontaminatorze / Win the Decontamination Game

Możliwe do przeoczenia

Podczas pierwszej wizyty w mieszkaniu Jamesa musimy udać się do łazienki, skorzystać z dekontaminatora i wybrać następujące kwestie dialogowe:

  1. Lewy prosty.
  2. Unik i hak z dołu.
  3. Przedramię na szyję

Poniżej screen jak wygląda dekontamintaor (w zasadzie prysznic).

Ikona osiągnięcia: Stary drań</span> / <span>Old Bastard
5

Stary drań / Old Bastard

Odsłuchaj wiadomość od swojego szefa / Listen to a message from your boss

Możliwe do przeoczenia

Podczas pierwszej wizyty w mieszkaniu Jamesa musimy wejść w interakcję z urządzeniem wiszącym pod sufitem. Poniżej screen.

Ikona osiągnięcia: Old Fashioned</span> / <span>Old Fashioned
25

Old Fashioned / Old Fashioned

Wypij szkocką, którą zabrałeś z Icarusa / Drink the Scotch you took from Icarus

Możliwe do przeoczenia

Podczas wizyty w Barze Icarus będziemy odtwarzać wydarzenia, który miały tam miejsce. W końcu będziemy mieli możliwość otworzyć sejf za barem. Musimy z niego zabrać szkocką whisky:

Następnie, jak wrócimy do samochodu, mamy możliwość wypić bimber lub szkocką. Wybieramy szkocką.

 

 

Ikona osiągnięcia: Masz wiadomość</span> / <span>You've Got Mail
5

Masz wiadomość / You've Got Mail

Złap wiadomość w powietrzu / Catch the message in the air

Możliwe do przeoczenia

Po rozmowie z policją, kolejnej wizji „plaży” i przemyślenach Jamesa, wysiądziemy z samochodu i będziemy stali na balkonie z widokiem na miasto. Gdy James zakończy monolog i przestanie łapać się poręczy, musimy spojrzeć w górę i złapać lecącą w dół wiadomość:

Ikona osiągnięcia: Promień światła</span> / <span>Ray of Light
30

Promień światła / Ray of Light

Uratuj drzewo / Save the tree

Możliwe do przeoczenia

Podczas drugiej wizyty w apartamencie Jamesa możemy zauważyć stłuczony pojemnik z drzewkiem. Musimy wejść z nim w interakcję i postawić z powrotem (jest to możliwe dopiero po wzięciu tabletek):

 

Ikona osiągnięcia: Kurczak Sprawiedliwości</span> / <span>Chicken of Justice
30

Kurczak Sprawiedliwości / Chicken of Justice

Rozwiąż zagadkę / Solve the puzzle

Możliwe do przeoczenia

Podczas wizyty w kryjówce Sary czeka nas zagadka związana z… kurczakiem. Musimy najpierw wejść w interakcję z komiksem, zapalamy odpowiednie lampy, otwierają się drzwi, idziemy na górę, a za kotarą czeka na nas kurczak, z którym również wchodzimy w interakcję. Wszystkie kroki na poniższych screenach.

Ikona osiągnięcia: Cena prawdy</span> / <span>Nothing But the Truth
25

Cena prawdy / Nothing But the Truth

Ukończ wszystkie plansze / Complete all boards

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia.