Rise of the Ronin

Zobacz recenzję
19 października 2024
0
4/10
50+H
x1
x2
x9
x39
51
0
0
0
1
Cover Art:Rise of the Ronin – Poradnik do trofeów
51
0
0
0
1

Szybka i przyjemna droga do platyny w Rise of the Ronin. Zapraszamy do skorzystania z naszego poradnika.

 

Krok po kroku w Rise of the Ronin:

Twórcy dobrze przyjętej serii gier soulslike Nioh powrócili z nową produkcją, tym razem w otwartym świecie. Rise of the Ronin stawia na wymagającą walkę i eksplorację Japonii w czasach rządów szogunatu. By zdobyć platynowe trofeum czeka nas głównie ukończenie całej fabuły, ale też wykonanie wszystkich zadań więzi dla postaci drugoplanowych, zrobienie kilku pobocznych aktywności i zebranie kilku spośród wszystkich dostępnych znajdziek (pogłaskanie wszystkich kotów, zrobienie wszystkich zdjęć).

 

Ważne wskazówki:

  • Żadne trofeum nie jest pomijalne, więc możemy grać w swoim tempie i bez przejmowania się, że coś przegapimy. Po dotarciu do drugiego rozdziału historii odblokujemy możliwość wracania do przeszłych wydarzeń i lokacji przy pomocy tzw. Świadectwa Duszy.
  • Możemy grać na najniższym poziomie trudności, aby ułatwić sobie drogę do platyny
  • Aby jak najbardziej usprawnić przechodzenie gry i nie musieć korzystać ze Świadectwa Duszy, musimy podjąć następujące kroki:

Staramy się czyścić mapkę przed ukończeniem rozdziału, zanim przejdziemy do kolejnej lokacji. Głównie zależy nam na kotach i zdjęciach. Musimy też zbierać skrzynie, w których możemy natrafić na zagraniczne książki oraz zabić 50 zbiegów. Jeśli napotkamy wydarzenie losowe, to staramy się je ukończyć, ponieważ musimy tego dokonać 50 razy, a nie chcemy po ukończeniu gry polować na przypadkowe spotkania. Staramy się również zabić 100 przeciwników po cichu.

 

ABY NIE MUSIEĆ POWTARZAĆ ŻADNEJ MISJI PRZY POMOCY ŚWIADECTWA DUSZY:

– W misji „Kurtyna w dół, kurtyna w górę” musimy na końcu darować życie Gonzo, aby móc później wykonać dla niego misję więzi i odblokować go jako towarzysza.

– W misji „Incydent pod bramą Sakurada” musimy oszczędzić Naosuke Li, aby w późniejszym etapie móc wykonać misję więzi dla Akikatsu Manabe i odblokować go jako towarzysza.

– Kończymy wszystkie misje więzi od razu jak staną się dostępne, tak, aby jak zakończymy fabułę w danym regionie, mieć go już również oczyszczonego z zadań pobocznych.

– W trzecim rozdziale gry stajemy po stronie szogunatu, aby uratować życie Shinsaku Takasugiego i Soji Okity.

  • Wykonując misje staramy się za każdym razem zabierać do pomocy innego towarzysza, aż zabierzemy każdego.
  • Po wykonaniu wszystkich misji więzi i zadań głównych, oraz wyczyszczeniu map ze znajdziek pozostaje nam tylko powrót przy pomocy Świadectwa Duszy do misji „Infiltracja Czarnego Okrętu” i pokonanie tamtejszego bossa, ukończenie jednej z misji w trybie trudności „Północ”.
Disclaimer
Poradnik napisany w całości na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Grę udostępnił wydawca
Ikona osiągnięcia: Powstanie ronina</span> / <span>Rise of the Ronin

Powstanie ronina / Rise of the Ronin

Zdobyto wszystkie trofea. / Obtained all trophies.

Trofeum platynowe do zdobycia za zebranie wszystkich pozostałych pucharów.

Ikona osiągnięcia: Pierwszy lot</span> / <span>Flying the Nest

Pierwszy lot / Flying the Nest

Ukończono prolog. / Cleared the Prologue.

Fabularne

Trofeum niemożliwe do pominięcia. Otrzymamy je po ukończeniu prologu.

 

Ikona osiągnięcia: Kurtyna w dół, kurtyna w górę</span> / <span>Curtain Falls, Curtain Rises

Kurtyna w dół, kurtyna w górę / Curtain Falls, Curtain Rises

Potwierdzono, że Bliźnię Miecza nadal żyje. / Learned that your Blade Twin is still alive.

Fabularne

Trofeum niemożliwe do pominięcia. Otrzymamy je jeszcze trakcie pierwszego rozdziału gry, po ukończeniu zadania „Kurtyna w dół, kurtyna w górę”.

Ikona osiągnięcia: Infiltracja więzienia</span> / <span>Infiltrate the Prison Complex

Infiltracja więzienia / Infiltrate the Prison Complex

Dotarto do Shoina Yoshidy. / Made your way to Shoin Yoshida.

Fabularne

Trofeum niemożliwe do pominięcia. Otrzymamy je po ukończeniu głównego zadania „Ci, którzy znają Shoina”.

Ikona osiągnięcia: Miłe wspomnienie</span> / <span>A Happy Memory

Miłe wspomnienie / A Happy Memory

Zrobiono zdjęcie na prośbę Taki Murayamy. / Took a photograph at the request of Taka Murayama.

Musimy rozpocząć zadanie więzi dla Taki Murayamy „Światło w ciemności”. Na końcu będziemy musieli zrobić jej zdjęcie i dzięki temu otrzymamy to trofeum.

Ikona osiągnięcia: Czarne okręty, długie cienie</span> / <span>Black Ships, Long Shadows

Czarne okręty, długie cienie / Black Ships, Long Shadows

Ukończono rozdział 1. / Cleared Chapter 1.

Fabularne

Trofeum niemożliwe do pominięcia. Otrzymamy je po ukończeniu wszystkich zadań głównych w pierwszym rozdziale gry.

Ikona osiągnięcia: Spotkanie z Kaishu Katsu</span> / <span>Meeting Kaishu Katsu

Spotkanie z Kaishu Katsu / Meeting Kaishu Katsu

Odbyto rozmowę z Kaishu Katsu nad rzeką Sumida. / Spoke with Kaishu Katsu at the Sumida River.

Fabularne

Trofeum niemożliwe do pominięcia. Otrzymamy je po ukończeniu głównego zadania „Decyzje”.

Ikona osiągnięcia: Pokaz dla szoguna</span> / <span>A Show for the Shogun

Pokaz dla szoguna / A Show for the Shogun

Poznano tożsamość tajemniczego samuraja podczas pojedynku. / Learned the identity of the mysterious samurai at the duel.

Fabularne

Trofeum niemożliwe do pominięcia. Otrzymamy je po ukończeniu głównego zadania „Pokaz dla szoguna”.

Ikona osiągnięcia: Osobliwy sojusz</span> / <span>Strange Bedfellows

Osobliwy sojusz / Strange Bedfellows

Wynegocjowano sojusz pomiędzy Roshigumi i klanem Choshu. / Brokered a truce between the Roshigumi and the Choshu clan.

Fabularne

Trofeum niemożliwe do pominięcia. Otrzymamy je po ukończeniu głównego zadania „Osobliwy sojusz”.

Ikona osiągnięcia: Miasta ciemności</span> / <span>Cities of Darkness

Miasta ciemności / Cities of Darkness

Ukończono rozdział 2. / Cleared Chapter 2.

Fabularne

Trofeum niemożliwe do pominięcia. Otrzymamy je po ukończeniu wszystkich misji głównych w drugim rozdziale gry.

Ikona osiągnięcia: Sojusz klanów Satsuma i Choshu</span> / <span>The Satsuma-Choshu Alliance

Sojusz klanów Satsuma i Choshu / The Satsuma-Choshu Alliance

Przekonano Takamoriego Saigo. / Persuaded Takamori Saigo.

Fabularne

Trofeum niemożliwe do pominięcia. Otrzymamy je po ukończeniu głównego zadania „Sojusz klanów Satsuma i Choshu”.

Ikona osiągnięcia: Bitwa pod Toba-Fushimi</span> / <span>The Battle of Toba-Fushimi

Bitwa pod Toba-Fushimi / The Battle of Toba-Fushimi

Zakończono bitwę pod Toba-Fushimi. / Brought the Battle of Toba-Fushimi to an end.

Fabularne

Trofeum niemożliwe do pominięcia. Otrzymamy je po ukończeniu głównego zadania „Bitwa pod Toba-Fushimi”.

Ikona osiągnięcia: Przyszłość Ukrytego Ostrza</span> / <span>A Veiled Edge's Future

Przyszłość Ukrytego Ostrza / A Veiled Edge's Future

Przypieczętowano los Bliźnięcia Miecza. / Sealed the fate of your Blade Twin.

Fabularne

Trofeum niemożliwe do pominięcia. Otrzymamy je po ukończeniu głównego zadania „Ukryte Ostrze”.

Ikona osiągnięcia: Świt nowej Japonii</span> / <span>The Dawn of a New Japan

Świt nowej Japonii / The Dawn of a New Japan

Ukończono rozdział 3. / Cleared Chapter 3.

Fabularne

Trofeum niemożliwe do pominięcia. Otrzymamy je po ukończeniu wszystkich misji głównych w trzecim rozdziale gry.

Ikona osiągnięcia: Nici losu</span> / <span>Threads of Fate

Nici losu / Threads of Fate

Nawiązano pierwszą więź. / Established your first bond.

Fabularne

Trofeum niemożliwe do pominięcia. Już na początku rozdziału pierwszego gry, spotkamy na swojej drodze Ryomę Sakamoto. Ukończymy wtedy dodatkowe zadanie „Nagroda czeka w jaskini”, nawiążemy więź z Ryomą i trofeum będzie nasze.

Ikona osiągnięcia: Przysługa za przysługę</span> / <span>One Good Turn Deserves Another

Przysługa za przysługę / One Good Turn Deserves Another

Wręczono pierwszy prezent. / Gave your first gift.

Z każdą z postaci, z którą możemy nawiązać relację możemy porozmawiać albo w świecie gry, albo spotykając ją w naszej kryjówce. Podczas rozmowy będziemy mieli możliwość obdarowania danej postaci jakimś prezentem. Po wręczeniu pierwszego otrzymamy to trofeum. Pamiętajmy, że prezent z małą ikonką serduszka, będzie o wiele lepiej przyjęty i bardziej wzmocni nasze relacje z obdarowanym. Przedmiot „węzeł przeznaczenia” znacząco wzmocni nasze więzi z każdą postacią, niezależnie od preferencji.

Ikona osiągnięcia: Ukryta Przysięga</span> / <span>Veiled Vow

Ukryta Przysięga / Veiled Vow

Rozpoczęto pierwszy związek romantyczny. / Started your first romantic relationship.

Trofeum otrzymamy po tym, jak wyznamy sobie miłość z pierwszą osobą. Nie musimy się o to specjalnie starać, ponieważ i tak musimy zebrać wszystkie poukrywane w świecie gry 100 kotów, a poszukująca ich gejsza Usugymo Dayu, mniej więcej przy zebraniu połowy z nich zakocha się w nas na zabój 😉 Potem wystarczy jedynie z nią porozmawiać, odwzajemnić uczucia i oto mamy związek romantyczny i przy okazji nowy pucharek.

Ikona osiągnięcia: Nieuchronne spotkanie</span> / <span>Fateful Encounter

Nieuchronne spotkanie / Fateful Encounter

Osiągnięto pierwszą więź osobistą poziomu 4. / Achieved your first Lv.4 Personal Bond.

Podobnie jak z trofeum za związek romantyczny, więź osobista będzie wzrastać w miarę rozmów z postaciami pobocznymi i wręczaniem im prezentów. Również tak jak w wypadku romansu, chcąc nie chcąc Usugumo Dayu z każdym zebranym kotem będzie nawiązywać z nami coraz wyższą więź, aż do poziomu 4.

Ikona osiągnięcia: Nie ma to jak w domu</span> / <span>Home Sweet Home

Nie ma to jak w domu / Home Sweet Home

Osiągnięto pierwszą więź poziomu 3 z obszarem. / Achieved your first Lv.3 Area Bond.

Mapa gry jest podzielona na wiele mniejszych obszarów. Każdy z nich ma swój zestaw różnych aktywności, znajdziek, punktów orientacyjnych czy służących jako punkty kontrolne i szybkiej podróży sztandary. Każda zebrana znajdźka, każda misja ukończona w tym regionie będą zwiększać nasz poziom więzi z tym obszarem. Na szczęście wraz z postępami, kolejne punkty na mapie będą się nam pokazywać automatycznie, więc wystarczy sobie dany nieodkryty element zaznaczyć na mapie. Po osiągnięciu poziomu 3 (czyli najczęściej zebraniu i odkryciu wszystkiego w danym rejonie) to trofeum będzie nasze.

Ikona osiągnięcia: Kolekcjoner</span> / <span>Collector

Kolekcjoner / Collector

Zdobyto pierwszą nagrodę za ukończenie. / Earned your first Completion Reward.

Po zebraniu wszystkich znajdziek i odkryciu każdego interesującego punktu na mapie konkretnego mniejszego regionu czeka nagroda za ukończenie. Sprawa jest banalnie prosta, zwłaszcza, że wraz z postępami w regionie, istotne miejsca i znajdźki automatycznie pojawiają się na mapie. Możemy śledzić nasz postęp w zakładce „więzi” gdzie mamy podkategorie z naszym poziomem ronina, poziomami więzi z postaciami pobocznymi oraz poziomami więzi obszarów.

Ikona osiągnięcia: Pełna gotowość</span> / <span>Good to Go

Pełna gotowość / Good to Go

Ulepszono pancerz, broń oraz broń dodatkową. / Upgraded your armor, weapon and sub-weapon.

Aby odblokować to trofeum musimy odwiedzić kowala oznaczonego na mapie ikoną skrzyżowanych szczypiec i młota. W trakcie rozmowy wybieramy opcję „ulepsz” i wystarczy, że ulepszymy jeden element pancerza, jedną broń białą i jedną broń dystansową, a trofeum będzie nasze.

Ikona osiągnięcia: Przeniesienie mocy</span> / <span>Transfer of Power

Przeniesienie mocy / Transfer of Power

Po raz pierwszy przeprowadzono przeniesienie więzi. / Performed your first Bond Transfer.

Przeniesienie więzi to usługa świadczona przez kowali. Znajdziemy jednego z nich szukając na mapie ikony skrzyżowanych szczypiec i młota. Musimy posiadać przy sobie przedmiot zwany „klejnotem więzi”. Po wybraniu u kowala opcji „przeniesienie więzi” i oddaniu klejnotu, możemy przenieść specjalne właściwości danej broni do innej.

Ikona osiągnięcia: Synergia</span> / <span>Resonance

Synergia / Resonance

Po raz pierwszy wyposażono cztery lub więcej elementów wyposażenia z tą samą premią za zestaw. / Equipped four or more pieces of equipment with the same set bonus for the first time.

Każdy element wyposażenia oprócz specjalnych statystyk może być również opisany dodatkowym tajemniczo brzmiącym określeniem złotymi literami, np: Potężny wojownik. Jeśli założymy więcej niż jeden przedmiot z takim samym złotym przydomkiem, dostaniemy pewne bonusowe statystyki. Trofeum otrzymamy po ubraniu co najmniej czterech elementów wyposażenia tworzących komplet.

Ikona osiągnięcia: Nowy początek</span> / <span>Fresh Start

Nowy początek / Fresh Start

Po raz pierwszy zmieniono wystrój długiego domu. / Remodeled your longhouse for the first time.

Długi dom będzie naszą kryjówką i bazą wypadową. W każdej chwili możemy się do niego udać, porozmawiać z odwiedzającymi nas kompanami, przenieść przedmioty do schowka i z powrotem lub zmienić wygląd postaci lub domu. Korzystając z opcji „prowadzenie domu” a potem „zmiana wystroju” możemy wyeksponować jakąś broń, ubiór, czy powiesić na ścianie obraz lub wiszące płótno. Co ciekawe nasz wybór da nam również pewne niewielkie bonusy do statystyk. Gdy po raz pierwszy zmienimy elementy wystroju naszego domu otrzymamy też to trofeum.

Ikona osiągnięcia: Podróże w czasie</span> / <span>Traveling Through Time

Podróże w czasie / Traveling Through Time

Spróbowano ukończyć misję ponownie, wykorzystując Świadectwo Duszy. / Retried a mission for the first time using the Testament of the Soul.

Po ukończeniu pierwszego rozdziału fabuły, w naszym długim domu pojawi się opcja nazywana „świadectwem duszy”. Pozwala nam ona ponownie rozgrywać dowolną misję główną, ale również poboczną. Możemy wtedy dokonać innych wyborów fabularnych. Powtarzając jedno z wcześniejszych zadań odblokujemy ten pucharek.

Ikona osiągnięcia: Mistrz dojo</span> / <span>Striver's License

Mistrz dojo / Striver's License

Otrzymano najwyższą rangę (Mistrz) w dojo. / Received the highest rank (Master) at the dojo.

Gdy odwiedzimy dojo, będziemy mieli możliwość pojedynkowania się z naszymi towarzyszami. Taki pojedynek będzie oceniany i nagradzany specjalnymi bonusami. Aby otrzymać rangę mistrza, musimy po prostu dobrze parować, nie otrzymywać obrażeń i w miarę szybko zakończyć walkę. Po kilku próbach i skutecznym przytłoczeniu przeciwnika atakami można tego całkiem łatwo dokonać.

Ikona osiągnięcia: Galopujący łucznik</span> / <span>Horseback Hero

Galopujący łucznik / Horseback Hero

Otrzymano najwyższą rangę (Mistrz) w łucznictwie konnym. / Received the highest rank (Master) in horseback archery.

Łucznictwo konne polega na przejechaniu od startu do mety na koniu, jednocześnie trafiając jak najwięcej celów znajdujących się po drodze. Ranga mistrza jest bardzo łatwa do zdobycia, zwłaszcza w Yokohamie, wystarczy spokojnie jechać, bez pośpiechu i starać się celować do tarcz z wyprzedzeniem.

Ikona osiągnięcia: Skrzydlaty wojownik</span> / <span>Winged Warrior

Skrzydlaty wojownik / Winged Warrior

Otrzymano najwyższą rangę (Mistrz) w treningu powietrznym. / Received the highest rank (Master) in gliding training.

Trening powietrzny polega na zaliczeniu jak największej ilości celów w trakcie lotu na lotni. Pomocne może być tutaj ulepszenie lotni u Igashichi Iizuki, naszego wynalazcy, aby z łatwością zdobyć rangę mistrza. Liczy się czas ukończenia i zniszczone po drodze cele.

Ikona osiągnięcia: Strzelecki geniusz</span> / <span>Firearm Genius

Strzelecki geniusz / Firearm Genius

Otrzymano najwyższą rangę (Mistrz) w treningu strzeleckim. / Received the highest rank (Master) in firearms training.

Trening strzelecki polega na strzelaniu do pojawiających się tarcz i zestrzeleniu jak największej ilości w określonym czasie. Trofeum bardzo łatwe do zdobycia, już na pierwszej odwiedzonej strzelnicy w Yokohamie.

Ikona osiągnięcia: Pogromca oszustów</span> / <span>Cheater Beater

Pogromca oszustów / Cheater Beater

Przyłapano 5 oszustów podczas gry w parzyste i nieparzyste. / Caught 5 cheaters while playing Odds and Evens.

Odwiedzając szulernię mamy możliwość wzięcia udziału w zabawie w parzyste i nieparzyste. Polega ona na obstawianiu czy wynik rzucony na kościach będzie parzysty czy nieparzysty. Za każdym razem po kilku rundach zobaczymy migającą fioletową poświatę i ostrzeżenie o oszuście. Możemy wtedy donieść na oszusta, co zakończy się walką. Po pięciokrotnym powtórzeniu tej akcji odblokujemy to trofeum.

Ikona osiągnięcia: Wszechstronny styl</span> / <span>Style Guru

Wszechstronny styl / Style Guru

Mistrzowsko opanowano trzy style walki. / Mastered three combat styles.

Trofeum niemożliwe do pominięcia. Otrzymamy je w trakcie trzeciego rozdziału gry. Style walki rozwijamy z każdym pokonanym przeciwnikiem używającym danej broni w odpowiednim stylu i po prostu walcząc tą konkretną bronią i konkretnym stylem.

Ikona osiągnięcia: Specjalista</span> / <span>A Jack of One Trade is a Master of All

Specjalista / A Jack of One Trade is a Master of All

Mistrzowsko rozwinięto jedną z czterech statystyk. / Mastered one of the four stat types.

Naszą postać definiują cztery główne statystyki: siła, zręczność, urok i intelekt. Aby otrzymać to trofeum musimy rozwinąć wszystkie umiejętności w jednym z drzewek rozwoju. Będziemy do tego potrzebować punktów umiejętności, oraz specjalnych punktów przypisanych do danego drzewka statystyki. Punkty umiejętności zdobywamy za zdobywanie kolejnych poziomów, za zbieranie znajdziek, rozwój więzi z postaciami, kończenie wyzwań strzeleckich, jeździeckich itp. Źrodeł jest wiele więc z łatwością zbierzemy wymagane punkty. W swojej rozgrywce udało mi się naraz rozwinąć do końca intelekt i urok. Jeśli z jakiegoś powodu tak rozdysponujemy punkty, że nie starczy nam ich na wymaksowanie jednej statystki, to możemy w długim domu użyć opcji „przekucie ostrza”, która zużywa przedmiot „zestaw pędzli” i pozwala ponownie przydzielić punkty umiejętności. Zestaw pędzli możemy kupić u handlarzy lub znaleźć w świecie gry.

Ikona osiągnięcia: Majster-klepka</span> / <span>Contraption Creator

Majster-klepka / Contraption Creator

Rozwinięto technologię 15 razy. / Conducted Technology Development 15 times.

Naszym wynalazcą jest Igashichi Iizuka, którego spotkamy w Yokohamie, pierwszym regionie, który zwiedzamy w trakcie pierwszego rozdziału. Po wręczeniu mu zagranicznych książek, które będziemy znajdować ukryte w kufrach w świecie gry, będziemy mogli ulepszać nasze technologie. Gdy już opuścimy Yokohamę, w kolejnych regionach również spotkamy Iizukę. Po rozwinięciu naszych technologii co najmniej 15 razy odblokujemy to trofeum.

Ikona osiągnięcia: Mroczny prześladowca</span> / <span>Shadow Stalker

Mroczny prześladowca / Shadow Stalker

Pomyślnie ukończono 100 cichych zabójstw. / Succeeded in carrying out 100 assassinations.

Warto skupić się na zdobyciu tego pucharka już od początku rozgrywki i regularnie przy nadarzającej się okazji zabijać przeciwników zakradając się do nich i używając skrytobójstwa . Wielokrotnie będziemy napotykali „łatwe łupy” w postaci wrogów patrolujących wysoką trawę, czy siedzących tyłem przy ognisku. Po zabiciu po cichu 100 wrogów zdobędziemy ten pucharek.

Ikona osiągnięcia: Porządkowy</span> / <span>Keeper of the Peace

Porządkowy / Keeper of the Peace

Pokonano 50 zbiegów. / Defeated 50 fugitives.

Zbiedzy są jedną ze znajdziek, oznaczonych na mapie. To silniejsi przeciwnicy, którzy będą dla nas odrobinę większym wyzwaniem od zwykłych szeregowych trepów. Po zabiciu jedynie 50 z nich zdobędziemy trofeum.

Ikona osiągnięcia: Co za spotkanie!</span> / <span>Fancy Meeting You Here

Co za spotkanie! / Fancy Meeting You Here

Wzięto udział w 50 przypadkowych spotkaniach. / Had 50 Chance Encounters.

Przypadkowe spotkania to losowe wydarzenia, na które możemy się natknąć w trakcie wędrówki. Oznaczone są ikoną białej chorągiewki i będziemy na nie wpadać od czasu do czasu. Czasem będziemy musieli uratować przechodnia przed bandytami, czasem z kimś się pojedynkować itp. Aby nie musieć na końcu ich szukać na siłę, polecam za każdym razem jak zauważymy tę charakterystyczną ikonę w pobliżu, po prostu zboczyć z drogi i zająć się nią, by trofeum wpadło w miarę szybko i bezboleśnie.

Ikona osiągnięcia: Bogacz</span> / <span>Moneybags

Bogacz / Moneybags

Zaoszczędzono 150 000 senów. / Saved 150,000 sen.

Musimy jednorazowo posiadać przy sobie 150000 senów, czyli tutejszej waluty. Warto więc wstrzymać się z poważnymi zakupami do czasu, aż uzbieramy wymaganą do trofeum kwotę. Regularnie odwiedzając kupców i sprzedając im tony zbieranego żelastwa zdobędziemy tę kwotę całkiem szybko.

Ikona osiągnięcia: Wszechstronny ronin</span> / <span>Well-Rounded Ronin

Wszechstronny ronin / Well-Rounded Ronin

Osiągnięto 55. poziom. / Reached Level 55.

Musimy po prostu osiągnąć 55 poziom naszej postaci. Nie musimy się przejmować tym trofeum, ponieważ wpadnie nam naturalnie wraz z postępami w fabule i czyszczeniem map. Nie jest to też maksymalny poziom i będziemy mogli rozwijać naszą postać nawet bardziej.

Ikona osiągnięcia: Przyjazny ronin</span> / <span>Friendly Neighborhood Ronin

Przyjazny ronin / Friendly Neighborhood Ronin

Ukończono wszystkie misje więzi. / Completed all Bond Missions.

Łącznie w grze mamy do ukończenia 58 misji więzi, czyli zadań związanych z pogłębieniem relacji z postaciami pobocznymi, dające nam większy wgląd w ich historię. Aby nie musieć później używać Świadectwa Duszy i wracać do wcześniejszych regionów, najlepiej jest kończyć wszystkie dostępne misje więzi zanim zabierzemy się za zadania główne. Ponadto czasami, by rozpocząć misję więzi, będziemy musieli wcześniej pogłębić naszą relację z daną postacią. Uwaga,

Misje Ryomy Sakamoto:

  • Ludzie z Tosy (po misji głównej „Podążaj za Bliźnięciem Miecza”)
  • Dwóch uczniów (po misji głównej „Ci, którzy zbierają się w Edo”)
  • Podzielony dom (po misji głównej „Reformowanie szogunatu”)
  • Więzi, które wiążą (po misji głównej  „Los pokonanych”)
  • Rozdroża świtu (po misji głównej „Pożar” pod warunkiem, że Ryoma przeżył!)

Misje Shinsaku Takasugiego

  • Próba szczęścia (po misji głównej „Podążaj za Bliźnięciem Miecza”)
  • Uwierzyć w coś (po misji głównej „Kiheitai z chińskiej dzielnicy”)
  • Chcieć to móc (po misji głównej „Rozstanie”)
  • Smak życia (po misji głównej „Starcie w Aburanokoji” i ukończeniu misji więzi „W poszukiwaniu nowych odkryć” dla Fukuzawy)

Misje Genzui Kusaki

  • Droga wojownika (po misji głównej „Podążaj za Bliźnięciem Miecza”)
  • Warunki umowy (po misji głównej „Przejęcie świątyni Hongakuji”)
  • U kresu szarży (po misji głównej „Prośba lekarki”)
  • Nowy początek (po ukończeniu poprzednich misji więzi i uzyskaniu 3 poziomu więzi)

Misje Kogoro Katsury

  • Kiełkująca wątpliwość (po misji głównej „Plan zabójstwa Harrisa”)
  • Kruche przymierze (po misji głównej „Zjadliwa zdrada”)

Misje Toshimichi Okubo

  • Starzy znajomi (po misji głównej „Ci, którzy zbierają się w Edo”)

Misje Kaishu Katsu

  • Filar Edo (po misji głównej „Pokaz dla szoguna” i osiągnięciu 2 poziomu więzi)
  • Tworzenie narodu (po misji głównej „Pożar”)

Misje Yukichi Fukuzawy

  • W poszukiwaniu nowej wiedzy (po misji głównej „Wymiana kulturowa” i osiągnięciu 2 poziomu więzi)
  • W poszukiwaniu nowych odkryć (po misji więzi „Owoce z odległych brzegów” dla Ine Kusumoto)

Misje Akikatsu Manabe

  • Strażnik (po misji głównej „Pożar” pod warunkiem, że darowaliśmy życie Naosuke Li w misji głównej „Incydent pod bramą Sakurada”)

Misje Igashichi Iizuki

  • Pożytek ze szczęśliwego znaleziska (po przekazaniu mu pierwszej zagranicznej książki)
  • Siekana wątróbka (po misji głównej „Wymiana kulturalna”)
  • Życie od nowa (po ukończeniu poprzednich misji i osiągnięciu 3 poziomu więzi)

Misje Felixa Beato

  • Połączone wizje (po misji głównej „Dobroć boli”)

Misje Marcusa Samuela

  • Czarny klejnot (dostępna po ukończeniu misji głównej „Kurtyna w górę, kurtyna w dół”)

Misje Roberta Fortune

  • Nagroda poza zasięgiem (po misji więzi „Owoce z odległych brzegów” dla Ine Kusumoto)

Misje Taki Murayamy

  • Nadciągające cienie (po misji głównej „Ukryte motywy”)
  • Światło w ciemności (w trakcie misji „Ci, którzy zbierają się w Edo” musimy być dla niej mili)

Misje Ito i Yamagaty

  • Siła w łagodności (po misji głównej „Pokaz dla szoguna”)
  • Przysięga stali (po misji głównej „Pożar”)

Misje Yoshinobu Tokugawy

  • Szturm o zmierzchu (po misji głównej „Pokaz dla szoguna”)
  • Zemsta o północy (po misji głównej „Los pokonanych” i osiągnięciu 2 poziomu więzi)
  • Bunt o świcie (po ukończeniu poprzednich misji i osiągnięciu 3 poziomu więzi)

Misje Isami Kondo

  • Wilki z Mibu (po misji głównej „Los pokonanych”)
  • Rywalizacja w Mibu (po misji głównej „Starcie w Aburanokoji” i osiągnięciu 2 poziomu więzi)

Misje Toshizo Hijikaty

  • Przez wzgląd na przyjaźń (po misji głównej „Pożar”)

Misje Ernesta Satowa

  • Bezcenny skarb (po misji głównej „Pożar”)
  • Piękno przyjaźni (po ukończeniu poprzedniej misji więzi)

Misje Eiichi Shibusawy

  • Niech świat zobaczy (po misji głównej „Patrząc w przyszłość)
  • Duch samuraja, umysł kupca (po ukończeniu poprzedniej misji więzi)

Misje Soji Okity

  • Najlepszy szermierz (po misji głównej „Los pokonanych”)
  • Przebłysk geniuszu (po misji głównej „Starcie w Aburanokoji”)

Misje Hajime Saito

  • Przyjacielska lojalność (po misji więzi „Przez wzgląd na przyjaźń” Hijikaty

Misje Nobutomo Odani

  • Trzy ostrza epoki (po misji głównej „Demoniczna Piękność i zabójcze ostrze”)
  • Święty Miecza (po ukończeniu poprzedniej misji więzi)

Misje Księżniczki Atsuko

  • Ideały i rzeczywistość (po misji głównej „Reformowanie szogunatu”)
  • Droga do rozwiązania (po misji głównej „Nagrody dla patriotów)

Misje Ine Kusumoto

  • Owoce z odległych brzegów (po misji głównej „Dobroć boli”)
  • Obawy Ine (po ukończeniu poprzedniej misji więzi)
  • Wytwarzanie lekarstwa (po ukończeniu poprzednich misji i osiągnięciu 3 poziomu więzi)

Misje Sany Chiby

  • Chaos w sercu (po misji głównej „Demoniczna Piękność i zabójcze ostrze”)
  • Okiełznana nawałnica (po misji głównej „Nagrody dla patriotów”)

Misje Matthew Perry’ego

  • Negocjacje pokojowe (po misji więzi „Czarny Klejnot” Marcusa Samuela
  • Próba przyjaźni (po ukończeniu poprzedniej misji więzi)

Misje Fumi Sugi

  • Ostatnie życzenia (po misji głównej „Los pokonanych” i osiągnięciu 2 poziomu więzi)

Misje Gonzo – musimy darować mu życie w misji głównej „Kurtyna w górę, kurtyna w dół”!

  • Niesforna banda (dostępna po misji głównej „Kurtyna w górę, kurtyna w dół”)

Misje Alexandrii Moreau

  • Odurzający kwiat (po misji więzi „Owoce z odległych brzegów” Ine Kusumoto)
Ikona osiągnięcia: Karierowicz</span> / <span>Social Climber

Karierowicz / Social Climber

Wzięto udział w misjach ze wszystkimi dostępnymi sojusznikami. / Took part in missions with all available allies.

Łącznie poznamy w trakcie gry 32 sojuszników, którzy mogą nam towarzyszyć naszych misjach. W trakcie misji, możemy wybrać maksymalnie dwóch kompanów. Pamiętajmy więc w trakcie zabawy, aby regularnie zabierać ze sobą na misję zawsze inne postaci. Ja, by mieć pewność, że nie zapomniałem o żadnej z postaci, każdą, która brała już ze mną udział w misji oznaczałem jako ulubioną. Pojawia się wtedy przy postaci pomarańczowa chorągiewka.

Lista postaci do zabrania ze sobą w trakcie misji:

  • Ryoma Sakamoto – dostępny po misji głównej „Kurtyna w górę, kurtyna w dół”
  • Gonzo – musimy darować mu życie w misji „Kurtyna w górę, kurtyna w dół”
  • Shinsaku Takasugi – dostępny po jego misji więzi „Próba szczęścia”
  • Genzui Kusaka – dostępny po jego misji więzi „Droga wojownika”
  • Kogoro Katsura – dostępny po misji głównej „Plan zabójstwa Harrisa”
  • Takamori Saigo – dostępny po misji głównej „Sojusz klanów Satsuma i Choshu”
  • Toshimichi Okubo – dostępny po misji głównej „Dama w opałach”
  • Kaishu Katsu – dostępny po misji głównej „Spotkanie z Kaishu Katsu”
  • Akikatsu Manabe – dostępny po misji głównej „Pożar” pod warunkiem, że darowaliśmy życie Naosuke Li w misji „Incydent pod bramą Sakurada”
  • Yasusuke Sawamura – dostępny po misji więzi Fukuzawy „W poszukiwaniu nowej wiedzy”
  • Aritomo Yamagata – dostępny po misji głównej „Ognisty atak”
  • Hirobumi Ito – dostępny po misji głównej „Ognisty atak”
  • Yoshinobu Tokugawa – dostępny po misji głównej „Pokaz dla szoguna”
  • Isami Kondo – dostępny po misji głównej „Szogun przybywa do Kioto”
  • Toshizo Hijikata – dostępny po misji głównej „Szogun przybywa do Kioto”
  • Tesshu Yamaoka – dostępny po misji głównej „Spokojnie, spokojnie”
  • Kiyotaka Kuroda – dostępny po misji więzi Shibusawy „Niech świat zobaczy”
  • Jules Brunet – dostępny po misji głównej „Wymiana kulturowa”
  • Rutherford Alcock – dostępny po misji więzi Roberta Fortune „Nagroda poza zasięgiem”
  • Ernest Satow – dostępny po własnej misji więzi „Bezcenny skarb”
  • Eiichi Shibusawa – dostępny po własnej misji więzi „Niech świat zobaczy”
  • Motsugai Takeda – dostępny po misji więzi Fukuzawy „W poszukiwaniu nowych odkryć”
  • Soji Okita – dostępny po misji głównej „Szogun przybywa do Kioto”
  • Shinpachi Nagakura – dostępny po misji głównej „Zjadliwa zdrada”
  • Hajime Saito – dostępny po misji głównej „Zjadliwa zdrada”
  • Toranosuke Shimada – dostępny po misji więzi Odaniego „Trzy ostrza epoki”
  • Jigoro Kano – dostępny po misji więzi Ito i Yamagaty „Siła w łagodności”
  • Sana Chiba – dostępna po misji głównej „Demoniczna Piękność i zabójcze ostrze”
  • Koto Nakazawa – dostępna po misji głównej „Spokojnie, spokojnie”
  • Matthew Perry – dostępny po własnej misji więzi „Próba przyjaźni”
  • Alexandria Moreau – dostępna po własnej misji więzi „Odurzający kwiat”
  • Deishu Takahashi – po misji głównej „Pokaz dla szoguna” odblokujemy dostęp do Akademii wojskowej, a tam przy szogunie znajdziemy Deishu z ikoną dojo nad głową. Musimy z nim porozmawiać i wziąć udział w treningu, by nawiązać z nim relację.

Ikona osiągnięcia: Maniak sztuk walki</span> / <span>Martial Arts Maniac

Maniak sztuk walki / Martial Arts Maniac

Pokonano wrogów, wykorzystując każdą broń. / Defeated enemies using every weapon.

Różnych rodzajów broni mamy w grze dostępnych 9. Musimy pokonać wroga każdą z nich aby zdobyć ten pucharek. Warto więc pamiętać jakiej broni jeszcze nie testowaliśmy i jak tylko ją zdobędziemy postarać się zabić jakiegoś przeciwnika. Dostępne bronie to:

  • Dwa miecze
  • Odachi
  • Szabla
  • Naginata
  • Bagnet
  • Miecz dwuręczny
  • Dao
  • Katana
  • Włócznia
Ikona osiągnięcia: Turysta</span> / <span>Sightseer

Turysta / Sightseer

Zrobiono zdjęcia wszystkim miejscom do sfotografowania. / Completed all photograph spots.

Zdjęcia są jednym z rodzajów znajdziek, które czekają w świecie gry. Gdy już odblokujemy aparat, możemy szukać ikonki aparatu w odwiedzanych regionach i robić zdjęcia tych miejsc. Na szczęście wszystkie znajdźki są oznaczone na mapie wraz z postępami w regionie, więc zdobycie tego pucharka poza czasochłonnością nie powinno sprawiać problemów.

Ikona osiągnięcia: Koty ponad wszystko</span> / <span>Cats Over All

Koty ponad wszystko / Cats Over All

Zebrano wszystkie koty. / Collected all cats.

Koty są jednym z rodzajów znajdziek, które czekają w świecie gry. Podchodzimy do kotka i wybieramy opcję pogłaskania go. Jedyną trudność mogą sprawiać rzadko spotykane śpiące koty. Do takiego kota będziemy musieli się zakraść i podejść go po cichu, inaczej się spłoszy i ucieknie i będziemy musieli po niego wrócić innym razem. Dodatkowo zbieranie kotów zwiększa naszą relację z gejszą Usugumo Dayu, co automatycznie da nam trofea braz Nieuchronne spotkanie oraz srebro Ukryta Przysięga. Na szczęście wszystkie znajdźki są oznaczone na mapie wraz z postępami w regionie, więc zdobycie tego pucharka poza czasochłonnością i skradaniem do śpiących kotów nie powinno sprawiać problemów.

Ikona osiągnięcia: Samotny ronin</span> / <span>Solitary Ronin

Samotny ronin / Solitary Ronin

Ukończono misję bez udziału sojuszników. / Completed a mission without allies.

Zaczynając każdą z misji na początku ujrzymy menu rozpoczynające zadanie. Mamy wtedy możliwość zmiany wyposażenia czy wybór towarzyszy do pomocy. Musimy wyjątkowo odznaczyć każdego z kompanów tak, aby ukończyć tę misję w samotności.

Ikona osiągnięcia: Wybawiciel</span> / <span>Life Saver

Wybawiciel / Life Saver

Ukończono cele misji bez zabijania. / Completed a No-Kill Mission's objectives.

Osobiście zdobyłem ten pucharek wykonując zadanie więzi dla Yukichi Fukuzawy „W poszukiwaniu nowej wiedzy”. W trakcie misji infiltrujemy czarny okręt. Warto zdjąć wszystkie bronie na czas tego zadania i walczyć gołymi pięściami. Wrogowie pokonani w ten sposób tracą tylko przytomność.

Ikona osiągnięcia: Łzy Niebieskiego Demona</span> / <span>Tears of a Blue Demon

Łzy Niebieskiego Demona / Tears of a Blue Demon

Pokonano Niebieskiego Demona na pokładzie czarnego okrętu. / Managed to beat the Blue Demon aboard the Black Ship.

W drugiej misji głównej „Infiltracja czarnego okrętu” na końcu staniemy do walki przeciw Niebieskiemu Demonowi. Walka ta jest skonstruowana tak, że mamy ją przegrać. Potem gdy już odblokujemy możliwość korzystania ze świadectwa duszy, możemy rozegrać tę misję ponownie, gdy już będziemy dużo potężniejsi. Wtedy powinno nam się udać pokonać tego bossa i zdobyć ten pucharek.

Ikona osiągnięcia: Północna przeprawa</span> / <span>Midnight Crossing

Północna przeprawa / Midnight Crossing

Ukończono opcjonalną misję ronina na poziomie trudności Północ. / Completed an optional ronin mission with the "Midnight" difficulty setting enabled.

Po ukończeniu całej gry odblokujemy nowy poziom trudności nazywany „Północ”. Możemy wtedy użyć świadectwa duszy w długim domu aby rozpocząć ponownie pierwszą misję główną na tym właśnie poziomie trudności.

Ikona osiągnięcia: Więcej możliwości</span> / <span>The Greater Opportunity

Więcej możliwości / The Greater Opportunity

Uratowano życie Shinsaku Takasugiego. / Saved Shinsaku Takasugi's life.

Aby odblokować to trofeum musimy ukończyć wszystkie cztery misje więzi dla Shinsaku. Ostatnia z nich aktywuje się w trzecim rozdziale gry, gdy nasza więź z Shinsaku osiągnie poziom trzeci. Ponadto, żeby przeżył, musimy w trzecim rozdziale stawać po stronie szogunatu. Wtedy w misji głównej „Bunt pod Zakazaną Bramą” Shinsaku przeżyje walkę przeciwko nam.

Ikona osiągnięcia: Pożegnanie z czarnym kotem</span> / <span>Farewell, Black Cat

Pożegnanie z czarnym kotem / Farewell, Black Cat

Uratowano życie Soji Okity. / Saved Soji Okita's life.

Aby odblokować to trofeum musimy ukończyć dwie misje więzi dla Soji, które będą miały miejsce w trakcie trzeciego rozdziału gry. Warto w trzecim rozdziale gry trzymać stronę szogunatu, by szybciej nawiązać więź z Soji Okitą i zagwarantować sobie jego przeżycie. 

Ikona osiągnięcia: Nocny szermierz</span> / <span>Twilight Fencer

Nocny szermierz / Twilight Fencer

Uratowano życie Ryomy Sakamoto. / Saved Ryoma Sakamoto's life.

Aby odblokować to trofeum musimy wykonać wszystkie misje więzi dla Ryomy zanim zaczniemy główne zadanie „Incydent w gospodzie Omi”. W przeciwnym wypadku Ryoma nie przeżyje potyczki z naszym Bliźnięciem Miecza.

Ikona osiągnięcia: Skok ronina</span> / <span>Dive of the Ronin

Skok ronina / Dive of the Ronin

Poszybowano z tarasu widokowego świątyni Kiyomizudera. / Glided from the elevated deck at Kiyomizudera Temple.

W trzecim rozdziale gry trafimy do Kyoto, gdzie znajdziemy tę świątynię w regionie Higashiyama. Wystarczy wspiąć się na taras widokowy i szybować przez kilka chwil.