Senua’s Saga: Hellblade II to kontynuacja ogólnie uznanej pierwszej części. Po czasie wyszła także w wersji PS5 oferując pewne zmiany w trofeach. Osiągnięcia pierwotnie były banalnie proste do zdobycia i skupiały się w większości na fabule. Do tego dochodzą dwa związane ze znajdźkami oraz jedno z trybem fotograficznym i jedno z trybem nowej gry dostępnym po ukończeniu fabuły. Do platyny wymagany jest jednak nowy, wyjątkowo upierdliwy tryb.
Krok po kroku w Hellblade II:
Osiągnieć w Senua’s Saga: Hellblade II nie ma za wiele, a w dodatku nie wymagają one jakiejś dużej uwagi. Zdobycie calaka jest tu czystą formalnością nawet dla osób wyjątkowo nie radzących sobie z growym medium. Nie zajmie nam to też wiele czasu. Możemy od razu zabrać się za zebranie znajdziek w postaci słupów runicznych i ukrytych twarzy. Materiał wideo dotyczący ich lokalizacji znajduje się w opisie osiągnięcia Opowieści z Midgardu. Nie musimy się jednak przejmować, gdybyśmy coś przegapili, bo gra pozwala spokojnie wrócić do każdego etapu przez wybór rozdziału i zebrać brakującą znajdźkę.
Oprócz tego raz odpalamy tryb fotograficzny oraz rozpoczynamy nową grę z innym narratorem. I to już wszystko. Calaczek siedzi nam ładnie na koncie.
Gra stara się być niezwykle przystępna też i dla graczy z niepełnosprawnościami i oferuje duże możliwości w zakresie różnych ustawień w menu gry. Jest tam między innymi możliwość ustawienia walki na automatyczną pod kątem ataków lub/i obrony. Wtedy całość się praktycznie sama przechodzi. Nie polecam od siebie jednak wybierać tej opcji, gdyż walka wygląda dużo lepiej w przypadku, gdy sami nią kierujemy. A i wtedy nie jest w żadnym razie wymagająca jakby ktoś się obawiał.
Tryb Czarnej zgnilizny
W wersji PS5 oraz aktualizacji gry na Xboxie otrzymaliśmy nowy tryb gry. Będzie on dostępny po ukończeniu normalnej rozgrywki. W przypadku trofeów/osiągnięć różnica jest taka, że na Xboxie osiągnięcie to jest dostępne w ramach pakietu DLC, natomiast w przypadku PS5 jego zdobycie jest wymagane do platyny. Stąd nagle gwałtownie skoczył poziom trudności. Po więcej informacji zapraszam do opisu pucharka Ukończono Czarną zgniliznę.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Szczyt doskonałości / Non Plus Ultra
Zbierz wszystkie trofea. / Collect all trophies.
Platynowy pucharek. Wpadnie, gdy uporamy się z pozostałymi.

Opowieści z Midgardu / Tales of Midgard
Zbierz wszystkie słupy runiczne. / Collect all the Lorestangir.
Osiągnięcie związane ze znajdźkami. W grze mamy do odnalezienia dokładnie 18 słupów runicznych. Nie musimy się jednak przejmować, gdybyśmy coś przegapili, bo gra pozwala spokojnie wrócić do każdego etapu przez wybór rozdziału i znaleźć brakujący słup. Poniżej znajduje się materiał wideo z lokalizacją wszystkich znajdziek w grze.

Przebłyski bogów / Glimpses of the Gods
Odkryj sekretne ścieżki za ukrytymi twarzami. / Reveal secret paths behind hidden faces.
Osiągnięcie związane ze znajdźkami. W grze mamy do odnalezienia dokładnie 17 ukrytych twarzy. Nie musimy się jednak przejmować, gdybyśmy coś przegapili, bo gra pozwala spokojnie wrócić do każdego etapu przez wybór rozdziału i znaleźć brakującą twarz. Materiał wideo dotyczący lokalizacji wszystkich znajdziek w grze znajduje się w opisie Opowieści z Midgardu.

Następny znak / The Next Sign
Przeżyj katastrofę statku i pojmij handlarza niewolników Bjargów. / Survive the shipwreck and capture the Bjarg slavemaster.
Osiągnięcie fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pokonaniu głównego przeciwnika w pierwszym etapie gry.

Człowiek pośrodku / The Man in the Middle
Uratuj nieznajomego przed rytuałem draugrów. / Rescue the stranger from the draugar ritual.
Osiągnięcie fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po uratowaniu nowego sprzymierzeńca.

Powrót na Ziemię / Returned to the Earth
Wypowiedz imię Ingunn i uwolnij Illtaugę od jej furii. / Speak Ingunn’s name, and release Illtauga from her rage.
Osiągnięcie fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pokonaniu pierwszego olbrzyma.

Cisza po burzy / The Storm Calmed
Wypowiedz imię Saegeirra i zakończ izolację Sjávarrisiego. / Speak Saegeirr’s name, and end Sjávarrisi’s isolation.
Osiągnięcie fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pokonaniu drugiego olbrzyma.

Światło przewodnie / A Guiding Light
Poprowadź swoich towarzyszy przez las, aby dotrzeć do Borgarvirki. / Guide your followers through the forest to reach Borgavirki.
Osiągnięcie fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po przejściu przez tajemniczy las.

Koniec tyranii / End the Tyranny
Obnaż kłamstwa Goðiego i zakończ jego tyranię. / Expose the Godi’s lies and end the tyranny.
Osiągnięcie fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pokonaniu finałowego bossa gry.

Warte tysiąca słów / Worth a Thousand Words
Otwórz tryb fotograficzny. / Open photo mode.
Tryb fotograficzny możemy włączyć albo przez menu pauzy albo wciskając . Nie musimy nawet nic więcej zmieniać, czy robić zdjęcia. Osiągnięcia wpada po jednokrotnym włączeniu tego trybu. Acz pobawić się można, bo widoki są ładne i okazji na fajne screeny nie brakuje.

Zobaczyć rzeczy inaczej / Seeing Things Differently
Uruchom dowolny rozdział z alternatywnym narratorem. / Launch any chapter with an alternate narrator.
Po jednokrotnym zakończeniu głównego wątku zyskamy możliwość rozpoczęcia nowej gry z opcją innych narratorów. Wybierając z menu „Nowa historia” można zdecydować się na skorzystanie z opcji „Inni” lub też „Druth” pod warunkiem, że odnaleźliśmy wszystkie słupy runiczne w grze. Do tego osiągnięcia wystarczy tylko odpalić grę z jedną z tych nowych opcji narracji. Nie musimy nawet jej przechodzić, bo osiągnięcie od razu ląduje na naszym koncie.
Ukończono Czarną zgniliznę / Dark Rot Complete
Ukończ historię w trybie Czarnej zgnilizny. / Complete the story in Dark Rot.
Tryb Czarnej zgnilizny to dodany w ramach wydania PS5 specjalny wariant rozgrywki. Odblokuje się on po ukończeniu gry w normalnym trybie. W przypadku wersji PS5 zdobycie tego trofeum jest wymagane do uzyskania platyny, więc składam wyrazy współczucia wszystkim łowcom.
Niestety tryb ten charakteryzuje się niezwykle upierdliwym zadaniem. Poziom trudności jest to drastycznie podniesiony. Wrogowie wielokrotnie mogą nas zabić jednym ciosem, same ataki bohaterki wydają się wolniejsze, a dodatkowo przeciwników się dłużej bije. Na deser jeszcze przychodzi fakt, że mamy tylko 3 życia i po ich wyczerpaniu czeka nas rozpoczęcie całej gry od nowa.
Jeśli chodzi o te życia jest to znacząco podbity motyw, którym twórcy niby mieli obdarzyć część pierwszą. Czyli jeśli zginiemy zbyt wiele razy to cała rozgrywka się kończy. Akurat ta sama idea jest spoko, a do tego została ładnie wizualnie zaprezentowana. Przy pierwszej śmierci, zgnilizna będzie zauważalna na łokciu bohaterki. Dokładnie poniżej czarnego paska wokół jej ramienia. Przy drugiej śmierci, zgnilizna przejdzie na całe ramię. Przy trzeciej śmierci, zgnilizna sięgnie do twarzy. A czwarta śmierć to koniec gry. Warto mieć to na uwadze, by wiedzieć w jakim momencie się obecnie znajdujemy. Postęp zgnilizny następuje nie tylko przy zgonach w walce, ale też i w wyniku innych sytuacji podczas rozgrywki jak zabicia przez olbrzymy.
Kluczowym problemem w tym trofeum jest jednak walka. Przy zwykłej rozgrywce jest ładny wizualnie, ale dość nudny schemat. Tu mamy tą samą nudę, ale doprawioną mocną irytacją, bo musimy przy każdym przeciwniku niczym maszyna powtarzać jedyny słuszny schemat. To typowa, niezwykle żmudna pamięciówka bez żadnej frajdy, czy poczucia sprawczości. Przed próbą dobrze sobie poćwiczyć trochę zwykłej rozgrywce na wysokim poziomie, by wyuczyć ruchy każdego typu przeciwnika. Najgorszymi momentami będzie walka z kultystami oraz starcie w wiosce pod koniec gry. Wiąże się to z faktem, że walczymy tam z większą grupą wrogów po kolei. Jeden błąd = strata życia.
Ułatwieniem może być korzystanie ze zgrywania zapisu do chmury. Zaleca się przed każdą walką i ogólnie co jakiś czas zgrywać zapisy, by w razie randomowego zgonu (a takich będzie sporo) nie zaczynać wszystkiego od nowa. Zrobienie tego bez trików zapisu to istna symfonia nudy przy grze tak pozbawionej choćby cienia regrywalności. Zapis odbywa się przykładowo starcie każdej walki. Jeśli jednak jest kilku przeciwników pod rząd to zapis dalej będzie nas wczytywał od pierwszego. Chyba, że poświęcimy jedno życie, gdzieś w połowie i zobaczymy, że odrodziliśmy się walcząc z którymś przeciwnikiem z kolei, nie z tym pierwszym. Warto wtedy rozważyć stratę pojedynczego życia, by zachować sobie zapis z ubitymi już kilkoma przeciwnikami.
Zgrywanie zapisów na PS5:
- Przesyłamy nasze zapisy do chmury (wymagany PS+). Ustawienia konsoli -> Zapisane dane i ustawienia gry/aplikacji -> Zapisane dane (PS5) -> Prześlij lub usuń z pamięci konsoli -> Przesyłamy zapis z Hellblade II do chmury.
- Wyłączamy automatyczne przesyłanie zapisu do chmury dla gry Hellblade II (wymagany PS+). Ustawienia konsoli -> Zapisane dane i ustawienia gry/aplikacji -> Zapisane dane (PS5) -> Synchronizuj zapisane dane -> Automatycznie synchronizuj zapisane dane -> Wyłączamy synchronizacje dla gry Hellblade II.
- Gdy bez śmierci przejdziemy dalej ponownie przesyłamy zapis do chmury tworząc tam bezpieczną kopię zapasową naszego postępu. Gdy natomiast zginiemy pobieramy zapis z chmury, by nie lecieć od nowa. Im częściej będziemy przesyłać postęp do chmury tym mniej nas czeka ewentualnego powtarzania.
Zgrywanie zapisów na Xboxie:
- Po dojściu do wybranego momentu, w którym gra zapisuje postęp pauzujemy grę, wciskamy przycisk Xboxa na padzie, zaznaczamy kafelek gry, naciskamy przycisk menu
na kontrolerze i zamykamy grę. Czekamy około dwudziestu sekund. Postęp zostanie przesłany do chmury.
- Analogicznie przesyłamy każdy kolejny zapis, gdy uda nam się dotrzeć w grze dalej bez żadnej śmierci.
- W przypadku śmierci NIE WYCHODZIMY z gry. Zamiast tego wciskamy przycisk Xboxa na padzie, zaznaczamy kafelek gry, naciskamy przycisk menu
na kontrolerze i wybieramy „Zarządzanie grą i dodatkami”. Znajdujemy zapisane dane i przy usuwaniu wybieramy „Usuń z konsoli”. Dla bezpieczeństwa sprawdzamy ponownie. Po usunięciu w ten sposób wyjdziemy z gry bez synchronizowania zapisu z nabitą śmiercią w grze.
- Odpalamy normalnie grę i zauważymy, że będzie ona pobierała z chmury nasz ostatni przesłany zapis. Czyli ten, sprzed momentu gdy zginęliśmy. Powtarzamy te kroki do zakończenia rozgrywki.