SYMMETRY – Poradnik do trofeów

Rekinek

 

 Materiał zrealizowany dzięki uprzejmości Sleepless Clinic

Planeta, której każdy się obawiał…

Sygnał, który ich tam zwabił…

SYMMETRY

Na skutek przechwycenia nieznanego sygnału, agencja wysyła ośmioosobową załogę na nieznaną planetę, w celu zbadania go. Dodatkowo naukowcy mają sprawdzić, czy planeta nadaje się do osiedlenia. Niestety, podczas lądowania, rozbijają się na skutej lodem powierzchni planety, przez co ich plany ulegają znaczącej zmianie. Ekipa postanawia jak najszybciej naprawić statek i wyrwać się z tego niesprzyjającego środowiska. Zadanie jednak nie jest takie proste, jak się pierwotnie spodziewano. Pojawiają się zmęczenie, głód i odrealnione wizje, prześladujące naszych członków. Zastanawiający też zaczyna być fakt, dlaczego agencja tak długo omijała tą planetę w celach badawczych.

 

 

Tak pokrótce rozpoczyna się przygoda z  SYMMETRY – grą ekipy Sleepless Clinic z Bielska-Białej. Czy zrobili kawał dobrej roboty? Poniżej pokrótce odpowiemy sobie na to pytanie.

Grę rozpoczniemy z trójką losowo wybranych członków. Będziemy musieli natychmiast im przydzielić zadania – nie można tracić czasu. Z podręcznego menu każdej osoby wyznaczamy, czym ma się zajmować: produkcją jedzenia, zbieraniem opału czy zbieraniem elektroodpadów. Na uwadze musimy mieć to, że każda postać ma inne zdolności, co możemy zweryfikować, po wybraniu odpowiedniej opcji. Wraz z upływem czasu do naszego zespołu będą dołączać następni członkowie. Otrzymamy tym samym możliwość operowania elektrownią a dokładniej możliwość korzystania z baterii. Ikonki nad postaciami przedstawią nam ogólny stan zadowolenia, na który wpływają stan zdrowia i zapchany brzuch. Sama placówka, w której jest nam dane przebywać, składa się z pieca, komór regeneracyjnych, komputera, służącego do podnoszenia kwalifikacji drużyny, maszyny do produkcji jedzenia, lodówki do przechowywania żywności, pojemnika na elektroodpady, elektrowni razem z bateriami oraz stacji meteorologicznej. Wszystkie te elementy będą miały wpływ na to, jak długo przetrwamy i czy uda nam się wydostać z tej nieprzyjaznej planety.

 

 

Z upływem czasu „opieka” nad załogantami przekształca się w żonglowanie statystykami, odpowiednie zarządzanie drużyną, dbanie nie tylko o wystarczającą ilość surowców ale i o stan urządzeń placówki. Oczywiście grę można tu zapauzować, jak również przyspieszyć, ale liczcie się z tym, że pierwsze podejścia do tematu, mogą okazać się fiaskiem. Głównym czynnikiem, wpływającym na niepowodzenia jest oczywiście to, że minie trochę czasu, zanim zaznajomimy się z grą i mechaniką jej działania. Dopiero kolejne podejścia do przetrwania, będą skutkowały coraz lepszym zarządzaniem zasobami, przydzielaniem odpowiednich ludzi do odpowiednich zadań czy uczeniu poszczególnych członków ekipy innych, bardziej wskazanych, zdolności.

Większość problemów podczas rozgrywki wynika ze zbyt dużej odległości oraz częstych awarii urządzeń. Im dalej zajdziemy, tym dalej musimy wysyłać ludzi po surowce. Z opałem nie jest tak źle, ale jeśli wyślemy postać po elektroodpady, zniknie nam z pola widzenia, a  wtedy nie będziemy mieć nad nią żadnej kontroli. Nie ma bowiem na ekranie żadnego znacznika, co się z takim człowiekiem dzieje, lub w jakim jest stanie. Zważywszy na fakt, że warunki pogodowe z dnia na dzień są coraz gorsze, musimy liczyć się z tym, że taka osoba już do nas nie wróci. A wtedy cóż… Nie pozostaje nam nic innego jak pochować poległego lub go zjeść. Nie ma tu (niestety) miejsca na rozterki z gatunku tzw. “człowieczeństwa”. Jeśli damy polecenie głodnej osobie, aby skonsumowała członka załogi, zrobi to bez żadnej reakcji.

O jednym aspekcie gry nie wspomniałem, mianowicie o AI. Jak ten element na nas wpływa? Mam nadzieję, że sami to odkryjecie oraz zapoznacie się z uczuciami, historią i przemyśleniami członków też nieszczęsnej drużyny.

 

 

Do paru elementów mógłbym się przyczepić np. do informowania gracza o stanie załogi. Nie jest niestety zbyt dobre. Inne zarzuty to zbyt częste psucie się urządzeń w bazie oraz zbyt długi czas potrzebny na regenerację zdrowia. Wszystko dzieje się moim zdaniem zbyt szybko, przez co często popełniamy błędy. Podejrzewam jednak, że taki był zamysł twórców. Chcieli, abyśmy czuli ciągłą presję i zweryfikowali swoją odporność na stres.

Przez całą rozgrywkę dążymy do tego, aby naprawić moduły rozbitego statku i zawinąć się z tego miejsca. Nie jest jednak wiadome, czy nam się to uda. Gra stawia przed nami wysokie wyzwanie już pierwszego dnia pobytu na planecie. Jeżeli dobrze się nie zorganizujemy, zostaniemy tu pochowani, zjedzeni lub będziemy musieli stwierdzić, że dalsze działania nie mają sensu i jedynym roztropnym wyjściem z sytuacji jest odebranie sobie życia. W każdej sekundzie gry, czujemy ogromną presję oraz odpowiedzialność za podejmowanie ryzyka. Szczególnie widoczne jest to w momentach, gdy np. nasza stacja pogody jest niesprawna a my musimy wysłać kogoś po elektroodpady. Taki nieostrożny ruch często kończy się śmiercią.

Całość dostajemy w bardzo ładnej szacie graficznej, wzbogaconej o minimalistyczne elementy audio.  Wektorowe pastele oraz oprawa muzyczna i dźwiękowa, doskonale ze sobą współpracują, tworząc spójną całość. Wszystkie opisane powyżej elementy sprawiają, że często wracam, żeby rozegrać sobie partyjkę.

Obawiam się jednak, że gra nie dotrze do szerszego grona. A szkoda! Tytuł jest trudny i stawia przed nami wysokie wyzwanie, szczególnie jeśli będziemy dążyć do opuszczenia planety ze zdrową załogą. Tytuł polecam szczególnie “hardkorowcom”, którzy nie boją się wyzwania, a innym nabywcom (i sobie), życzę powodzenia w przetrwaniu tych okrutnych warunków, w które wszyscy zostaliśmy rzuceni. 

PRZEGLĄD:

  • Trudność zdobycia 100%: 4/10
  • Czas potrzebny na zaliczenie 100%: nawet do 20h
  • Trofea offline: 14 (11 x, 2 x, 1 x)
  • Trofea online: 0
  • Minimalna liczba przejść: 3
  • Zalecana ilość przejść: 3+ więcej
  • Trofea do pominięcia: nie
  • Zabugowane trofea: nie

MAPA PRZEJŚCIA:

Gra kręci się wokół elementu przetrwania – możemy uruchamiać ją do woli, a jedno pełne przejście, podczas którego albo naprawimy statek i odlecimy, albo zginiemy, zajmuje niecałe 2 godziny. Poniżej rozpisałem, w jaki sposób i w ilu grach udało mi się “scalakować” tytuł.

Krok 1 – Pierwsze przejście. Zapoznajemy się z samą grą i jej mechaniką. Poznajemy co z czym się je.  Na tym etapie możemy spokojnie wbić takie pucharki:

  •  Będzie krew
  •  Smacznego
  •  Grabarz

Krok 2 – Jeżeli zapoznaliście się z mechaniką gry, w kolejnych podejściach możecie zaliczyć wszystkie pucharki, związane z ulepszeniem elementów placówki. Można to zrobić w jednym przejściu lub w dwóch oddzielnych, co polecam. Na tym etapie powinny wam wpaść takie pucharki:

  •  Drwal
  •  Poniżej zera
  •  Recycling
  •  Zasilanie zapasowe
  •  Prognoza pogody

Krok 3 – Na tym etapie powinniście skupić się, żeby zaliczyć trofea za przetrwanie 30 dni na planecie oraz ucieczce z niej, ze zdrową (lub nie) pięcioosobową załogą. Pucharki, które powinny wam wpaść w tym kroku to:

  •  Hardcore Survivor
  •  Pacjent zero

lub

  •  Niedzielna wycieczka

Krok 4  – Czyszczenie. Jeżeli został nam jakiś pucharek, to teraz możemy o niego powalczyć.

 

Mam nadzieję że uda wam się zdobyć 100% lub calaka. Powodzenia.

PORADNIK:

braz Drwal / Lumberjack
Maksymalnie rozbuduj pojemnik na drewno / Max upgrade wood container.

Maksymalnie rozbudowany pojemnik na opał będzie mógł przechowywać jednocześnie 100 jednostek drewna. Rozpoczynając grę, mamy miejsce tylko na 20 sztuk. Każdy etap ulepszenia będzie pochłaniał kolejno 6, 16, 24 i 32 jednostki elektroodpadów. Pojemność pojemnika będzie wzrastać odpowiednio o 40, 60, 80 i 100. Dla trofika musimy pojemnik ulepszyć maksymalnie. Więcej znajdziecie w pucharku  Hardcore Survivor.

Maksymalne ulepszenie pieca.

 

braz Poniżej zera / Sub Zero
Maksymalnie rozbuduj lodówkę / Max upgrade fridge.

Maksymalnie rozbudowana lodówka będzie mogła przechowywać jednocześnie 100 jednostek porcji. Rozpoczynając grę, mamy miejsce tylko na 20 sztuk. Każdy etap ulepszenia będzie pochłaniał kolejno 6, 16, 24 i 32 jednostki elektroodpadów. Pojemność lodówki będzie wzrastać odpowiednio o 40, 60, 80 i 100. Dla trofika musimy lodówkę ulepszyć maksymalnie. Więcej znajdziecie w pucharku Hardcore Survivor.

Maksymalne ulepszenie lodówki.

 

braz Recycling / Recycling
Maksymalnie rozbuduj pojemnik na elektro-odpady / Max upgrade electro waste container.

Maksymalnie rozbudowany pojemnik na elektroodpady będzie mógł przechowywać jednocześnie 100 jednostek elektroodpadów. Rozpoczynając grę, mamy miejsce tylko na 20 sztuk. Każdy etap ulepszenia będzie pochłaniał kolejno 6, 16, 24 i 32 jednostki elektroodpadów. Pojemność pojemnika będzie wzrastać odpowiednio o 40, 60, 80 i 100. Dla trofika musimy pojemnik ulepszyć maksymalnie. Więcej znajdziecie w pucharku   Hardcore Survivor.

Maksymalne ulepszenie pojemnika na elektro odpady. 

 

braz Zasilanie zapasowe / Backup power
Maksymalnie rozbuduj baterię / Max upgrade battery.

Maksymalnie rozbudowana bateria będzie miała wytrzymałość 72 godziny. Rozpoczynając grę, mamy dostępne tylko 14 godzin zapasu baterii. Każdy etap ulepszenia będzie pochłaniał kolejno 6, 16, 24 i 32 jednostki elektroodpadów. Pojemność baterii będzie wzrastać odpowiednio o 29, 43, 58 i 72 godziny. Dla trofika musimy baterię ulepszyć maksymalnie. Więcej znajdziecie w pucharku  Hardcore Survivor.

Maksymalne ulepszenie zasilania zapasowego.

 

braz Prognoza pogody / Weather forecast
Maksymalnie rozbuduj stację pogodową / Max upgrade weather station.

Z rozpoczęciem gry nasza stacja pogodowa będzie pokazywała wyłącznie aktualną temperaturę. Każdy etap ulepszenia będzie pochłaniał kolejno 4, 8, 12 i 16 jednostek elektroodpadów. Maksymalna rozbudowa pozwoli nam na zobaczenie prognozy do 5 dni wprzód.

Maksymalne ulepszenie stacji pogodowej.

 

braz Będzie krew / Ther will be blood
Zabij członka załogi / Kill a crew member.

Możemy ten pucharek zdobyć w dowolnym momencie gry. Wybieramy więc jakiegokolwiek członka naszej załogi i po wyświetleniu się menu, wybieramy po lewej stronie ikonkę czaszki, a następnie wciskamy . Natychmiastowo uśmierci to wskazaną postać. Dodatkowo, po śmierci ukaże nam się kolejne menu, w którym będziemy mogli wybrać, czy naszego kolegę pochować, czy też przerobić na jedzenie. Zobacz pucharek  Smacznego lub  Grabarz.

Menu postaci.

 

braz Smacznego / Bon apetit
Zjedz członka załogi / Eat a crew member.

Możemy to zrobić w dowolnym momencie gry, jeżeli tylko uśmiercimy jednego z naszych załogantów – zobacz pucharek  Będzie krew. Jeśli nie chcemy uśmiercać członka załogi, na pewno zdarzy się, że ktoś z powodu naszego zaniedbania zginie bądź umrze z przyczyn naturalnych. Będziemy mogli wówczas wybrać z dostępnego menu, które ukaże się przy zwłokach czy postać przerobimy na jedzenie, czy ją pochowamy. Naturalnie wybieramy opcję jedzenia. Zobacz też pucharek  Grabarz.

Menu pośmiertne.

 

braz Grabarz / Undertaker
Pochowaj martwego członka załogi / Bury a dead crew member.

Możemy to zrobić w dowolnym momencie gry, jeżeli tylko uśmiercimy jednego z naszych załogantów – zobacz pucharek  Będzie krew. Jeśli nie chcemy uśmiercać członka załogi, na pewno zdarzy się, że ktoś z powodu naszego zaniedbania zginie bądź umrze z przyczyn naturalnych. Będziemy mogli wówczas wybrać z dostępnego menu, które ukaże się przy zwłokach czy postać przerobimy na jedzenie, czy ją pochowamy. Naturalnie wybieramy opcję pochówku. Zobacz też pucharek  Smacznego.

Menu pośmiertne.

 

braz Pierwszy kontakt / First contact
Pierwsze spotkanie z AI / First contact with AI.

Wystarczy, że dotrwamy do około 19 dnia (+/- jeden dzień). Na ekranie pojawi się komunikat. AI przywita się z nami. Gdy informacja zniknie, pojawi się pucharek.

Zobacz pucharek  Hardcore Survivor ze wskazówkami, jak przetrwać.

 

braz Inżynier jest tu / Engineer is in
Powrót Marka / Mark comes back

Wystarczy, że dotrwamy do około 9 dnia (+/- jeden dzień). Na ekranie pojawi się komunikat. Mark przywita się z nami. W tym samym momencie pojawi się pucharek.

Zobacz pucharek  Hardcore Survivor ze wskazówkami, jak przetrwać.

 

braz Nieoczekiwana wizyta / Unexpected visit
Powrót Richarda / Richard comes back.

Wystarczy, że dotrwamy do około 20 dnia (+/- jeden dzień). Na ekranie pojawi się informacja. Richard przywita się z nami. W tym samym momencie pojawi się pucharek.

Zobacz pucharek  Hardcore Survivor ze wskazówkami, jak przetrwać.

 

srebro Pacjent zero / Patient Zero
Zakończenie z zainfekowaną załogą / End with an infected crew.

By odlecieć z planety trzeba naprawić trzy elementy statku – moduł zasilania (90), prawy (70) i lewy silnik (50), czyli potrzeba łącznie 210 elektroodpadów.

Nasza załoga musi być w komplecie, czyli cała piątka, ale co najmniej jedna osoba musi być zainfekowana. Łatwo to rozpoznać: postać jest rozmazana i widać zniekształcenia. Wyzwanie jest podobne do trofika  Niedzielna wycieczka, ale znacznie łatwiej jest do niego dojść, co nie znaczy że łatwo. O dziwo trofeum mi wpadło, gdy miałem tylko 4 osoby w zespole. Oczywiście trzeba dbać o zdrowie i pełny brzuch oraz najważniejszy element całej gry – elektroodpady. Tylko dobre zarządzanie załogantami i surowcami pozwoli nam na zdobycie tego pucharka, ale nie będzie to łatwe.

Więcej wskazówek w trofiku Hardcore Survivor

 

srebro Niedzielna wycieczka / Sunday trip
Zakończenie ze zdrową załogą / End with a healthy creaw.

By odlecieć z planety trzeba naprawić trzy elementy statku – moduł zasilania (90), prawy (70) i lewy silnik (50), czyli potrzeba łącznie 210 elektroodpadów.

Tu niestety musimy mieć pełną załogę na statku i każda musi być zdrowa. Kiedy już zbliżamy się do momentu odlotu, czyli mamy wystarczająco dużo elektroodpadów, musimy sprawdzić, czy nikt z naszej ekipy nie jest zainfekowany. Takiego chorego dość łatwo wypatrzyć, postać jest rozmazana i widać zniekształcenia. Zainfekowanego albo należy nakarmić, albo wysłać do komory regeneracyjnej. Musimy oczywiście zgrać to w czasie. Naprawiamy ostatni moduł, a kiedy to nastąpi, wysyłamy zdrową załogę do statku. To jest bardzo trudny według mnie trofik do ogarnięcia, cała piątka i to jeszcze zdrowa… Tylko dobre zarządzanie załogantami i surowcami pozwoli nam na zdobycie tego pucharka.

Więcej wskazówek w trofiku Hardcore Survivor

 

zloto Hardcore Survivor / Hardcore survivor
Przeżyj 30 dni / Survive 30 days.

W punktach wypiszę wam na co mniej więcej musicie zwracać uwagę. Od razu zaznaczę, że najważniejszym elementem, jest zbieranie elektroodpadów. W sumie na tym będzie opierać się to, czy przeżyjecie.

 

  • W pierwszej kolejności, po rozpoczęciu gry, musicie zwrócić uwagę, jaki członek ma jakie zdolności. Zawsze na pierwszy rzut do nauki idzie zdolność lepszego zbierania elektroodpadów. Wykorzystujecie do tego komputer.
  • Zawsze musicie dbać o to, żeby była wystarczająco duża ilość elektroodpadów. Często elementy placówki psują się. Są takie, które nie wymagają natychmiastowej naprawy, ale jeśli padnie wam zasilanie, lodówka czy komora regeneracyjna, musicie to naprawić bezwzględnie. Pojemnik na odpady zawsze musimy maksymalnie ulepszać, 100 jednostek.
  • Kolejna kwestia to jedzenie. Na nią składają się dwa elementy: maszyna do produkcji żywności i lodówka. Maszynę zawsze (!) musicie mieć sprawną, ewentualnie możecie ją ulepszyć do poziomu 40 jednostek. Lodówka spada na drugi plan. Jeżeli zaistnieje awaria, możecie ciągle w niej przechowywać jedzenie, ale wraz z upływem czasu, będzie ona malała.
  • Piec dostarczy nam ciepła. Ma też wpływ na stan zdrowia. Jeżeli będzie zimno w bazie, nasz pasek zdrowia będzie szybciej malał. Jest to istotne gdy nasze postacie będą przebywać długą drogę po surowce. Pojemnik możemy usprawnić do 40 jednostek.
  • 9 i 20 dnia przybędą nam nowi członkowie. Pierwszy z nich będzie miał możliwość ładowania baterii w elektrowni. Samą zapasową baterię możemy ulepszyć do 43h. Pozwoli to nam na ewentualne pozyskanie elektroodpadów.
  • Od samego początku gry musimy skupić się na tym, żeby załoga była przystosowana do nowych zadań lub jej zdolności były poszerzane o nowe. Najważniejszym elementem musi być zdolność pozyskiwania elektroodpadów. Co najmniej dwie osoby muszą wiedzieć, jak przygotować pożywienie. Co najmniej dwie osoby muszą mieć zdolność pozyskiwania drewna na opał. Do rozszerzania zdolności wykorzystujemy komputer. Zawsze podnosimy domyślną, lub nową zdolność do maksymalnego poziomu. Pozwoli to zawsze na pozyskanie 10 jednostek danego surowca.
  • Musicie prawie idealnie balansować, żeby utrzymać załogę w formie i mieć odpowiednią ilość materiałów/pożywienia. Pewne elementy możecie zepchnąć na drugi plan i nie traktować ich priorytetowo. Przykładem jest piec, bez którego damy radę trochę wytrzymać. Podobnie pokarm: jeżeli wcześniej zapchaliście brzuchy swoim podopiecznym, możecie sobie na chwilkę odpuścić jego produkcję.
  • Najszybciej marnuje się energia/zdrowie danej postaci. Czynność regeneracji zdrowia będziecie najczęściej powtarzali wraz z przemijaniem dni.
  • Nauczcie się korzystać z pauzy w grze. Można podczas jej trwania sprawdzić stan załogi oraz ewentualnie wydać polecenia członkom. Pauzę możecie zainicjować sami, w dowolnym momencie gry.
  • Nauczcie się umiejętnie wykorzystywać możliwość przewijania czasu. Pozwoli wam na szybsze operowanie, ale niesie ryzyko doprowadzenia przez nieuwagę do śmierci jednego z członków. Wykorzystujcie to na zmianę z pauzą.
  • Nauczcie się wykorzystywać stację prognozy. Jeżeli będzie niesprawna, to podejmujecie ryzyko czy dana osoba wróci z wyprawy po surowce. Polecam rozbudować ją co najmniej do poziomu pokazywania jednego dnia w przód. W dalszej części gry jest to twój przyjaciel.
  • W miarę możliwości, gdy większość lub wszyscy członkowie załogi będą mieli zdolność pozyskiwania elektroodpadów, wysyłajcie ich grupowo. Na przykład 2 załogantów o 5-7 rano, kolejnych 2-3 o 8-10 rano. Tak, żeby zdążyli wrócić przed północą. Pamiętajcie, żeby zawsze brać pod uwagę warunki panujące na zewnątrz stacji.

Możliwe, że nie napisałem wszystkiego, ale myślę że tyle wskazówek wam pomoże przetrwać.