Fani twórczości Fumito Uedy czekali na The Last Guardian prawie 10 lat. Gdy data premiery została w końcu zaklepana na 2016 rok, internet zahuczał od wypowiedzi osób, które zaczęły wspominać pierwsze wzmianki o The Last Guardian z 2007 roku i odliczały sekundy, kiedy będą mogły włożyć płytę do napędu i dać się zaprosić na niezapomnianą przygodę. Ja się do tej grupy nie zaliczam i podszedłem do gry nie znając dobrze ani Ico ani Shadow of the Colossus, więc moje okulary nie zaszły różowym kolorem i o nostalgii nie mogło być mowy. Jeśli jakikolwiek kolor miał wpływ na moje doznania z The Last Guardian, był to szaro-czarny, gdyż nasłuchałem się wcześniej narzekań na sterowanie, pracę kamery i inne sprawy techniczne. O nich jednak potem.
The Last Guardian opowiada historię chłopca, który budzi się w jaskini obok potężnej, ludożernej bestii – Trico. Mimo iż był ostrzegany przez starszyznę, że zwierzę jest niebezpieczne, postanawia pomóc zranionemu potworowi, usuwając włócznie z jego ciała i uwalniając go z łańcuchów. Początek ciekawy, intrygujący, baśniowy, pozostawiający wiele pytań. Kim jest chłopiec? Skąd się tam wziął? Dlaczego bestia nie chce go zjeść, mimo jej renomy? Skąd na ciele chłopca wzięły się tatuaże? Dalsza część gry stara się na te pytania odpowiedzieć. Mimo iż po ukończeniu rozgrywki nie byłem pewien, czy wszystko zrozumiałem (nie pomogło drugie… i trzecie przejście tytułu), przygoda, w jakiej biorą udział chłopiec oraz Trico jest przedstawiona w bardzo ciekawy sposób. Budowanie relacji między dwójką bohaterów, poprzez wzajemną pomoc przy pokonywaniu kolejnych przeszkód, przywodzi na myśl inną grę, której tytuł zaczyna się od The Last. Nie chcę tutaj zrównywać całości produkcji The Last Guardian i The Last of Us, jednak pod względem prowadzenia fabuły, japoński tytuł ma dużo do zaoferowania.
Tym bardziej szkoda, że całą frajdę z przeżywania historii psuje beznadziejne wykonanie techniczne. Wszystkie narzekania, o których słyszałem przed włączeniem gry spełniły się, a czasami było jeszcze gorzej. Szybka seria. Praca kamery, która znika w ścianach i w ciele Trico, szczególnie w mniej otwartych lokacjach, woła o pomstę do nieba. Drastyczne spadki płynności animacji są na porządku dziennym. Nieprecyzyjne sterowanie biegającym i skaczącym chłopcem kilkakrotnie zaowocowało spadkiem w głębooooką przepaść. Lokacje, mimo iż świetnie zaprojektowane pod względem spójności całego obszaru gry, nie powalają graficznie – niskiej jakości tekstury, przenikanie obiektów. Wiem, wiem, grafika i FPSy nie są najważniejszymi elementami gry. Liczy się mechanika, liczy się historia, liczy się przeżywanie. Zgadzam się z tym w zupełności. Kiedy jednak problemy techniczne wpływają właśnie na to przeżywanie, to mamy problem. Ostatni grzech gry zostawiłem na sam koniec. Trico, Trico, Trico… DLACZEGO SIĘ NIE SŁUCHASZ?!?! Znam argument, według którego AI bestii jest świetnie zaprojektowane i rewelacyjnie oddaje zachowanie prawdziwego zwierzaka, który nie reagowałby na wszystkie nasze komendy, chodziłby swoimi ścieżkami i ogólnie nas ignorowało (szczególnie, że jest przynajmniej w 1/3 kotem). Z tym argumentem jest jeden problem. To jest gra. Gra komputerowa. Od gry komputerowej oczekuję, że jeśli znajdę sposób na kontynuowanie historii, nie będę musiał cierpieć z powodu generatora liczb losowych, który akurat w tym momencie postanowił, że Trico nie wskoczy tam, gdzie chcę przez najbliższe dwie minuty. Do końca nie wiem czy The Last Guardian wymaga, aby konkretne komendy wykonywać w konkretnych miejscach i aby mieć pewność, że Trico nas posłucha, czy naprawdę mamy do czynienia z losowością. Jednak po trzech przejściach gry skłaniam się ku tej drugiej opcji.
O ile frustracja spowodowana zachowaniem naszego kompana jest na poziomie ponad normą przy zwykłym przechodzeniu gry, osiąga ona nieznane mi dotąd wyżyny przy przechodzeniu na czas. Nawet jeśli wiesz dokładnie gdzie i jak wykonać kolejny krok na trasie przygody, AI Trico może zdecydować, że nie chce tego robić, co kosztuje minuty z dość konkretnego limitu 5 godzin. Inne trofea również nie należą do światowej czołówki pod względem ilości zabawy, jaką przynosi pokonywanie kolejnych wyzwań. Jest dokładnie na odwrót. Chcesz skończyć grę bez uśmiercania chłopca? Przygotuj się na szybkie restartowanie punktów kontrolnych z powodu słabego sterowania. Chcesz być uratowanym przez ogon Trico 10 razy? Restartuj punktu kontrolne lub przejdź grę cztery razy. Chcesz wysłuchać wszystkie podpowiedzi w grze? Obejrzyj nasz filmik (Wygadany) bo samodzielnie nie masz na to żadnych szans. Gra ani nie śledzi postępu ani nie sugeruje gdzie podpowiedzi mogą wystąpić. Dodajmy do tego, że czasami trzeba odczekać dobre kilkanaście minut, żeby narrator w ogóle się odezwał. Zmuszanie gracza do grania źle i bieganie bez celu po świecie gry nominuję do kategorii najgorszego trofeum roku. Lista trofeów, między innymi, dobitnie pokazuje, że genDESIGN przez prawie 10 lat nie wiedzieli co dzieje się na nowoczesnym rynku gier. Szkoda, że nikt z SIE Japan Studio nie zwrócił im na to uwagi.
The Last Guardian jest tytułem, który mogę polecić tym, którzy chcą przeżyć magiczną przygodę z nieposłusznym pso-koto-ptakiem. Fabuła odkrywa kolejne tajemnice wydarzeń sprzed początku gry i doprowadza do satysfakcjonującego zakończenia. Jeśli szukasz jednak kolejnej gry do scalakowania, uciekaj stąd czym prędzej. Gra nie oferuje nic nowego w kolejnych podejściach (a będzie potrzebne co najmniej całe drugie i część trzeciego) a tylko uwydatnia niedociągnięcia techniczne. Jeśli mimo to chcesz się dowiedzieć jaka jest najszybsza droga do platyny, zapraszamy do poradnika poniżej.
Plusy:
- świetnie zaprojektowany świat,
- magiczna, tajemnicza historia,
Minusy:
- praca kamery,
- sterowanie,
- spadki płynności,
- nieposłuszny zwierz.
Informacje ogólne:
Stopień trudności platyny: 3/10
Ilość trofeów: x1 / x7 / x7 / x9
Ilość trofeów offline: 24
Ilość trofeów online: 0
Minimalna ilość przejść: 2+
Trofea możliwe do pominięcia:Wszystkie oprócz Pomimo dzielącej nas odległości / Though We Are Far Apart
Zglitchowane trofea: 0
Czas do zdobycia platyny: 20-30 godzin
Krok po kroku:
Droga do platyny w The Last Guardian jest długa i usłana różami. Ale tylko kolcami tych róż, niestety. Jak wspominałem w opinii, gra ma naprawdę dobrze nakreśloną warstwę fabularną, więc polecałbym przejść ją raz bez patrzenia w poradnik. Wszystkie znajdźki i wyzwania przechodzą do nowej gry, więc w kolejnych podejściach musisz zebrać tylko brakujące elementy. Szczególnie przyda się to do trofeum Taka piękna przyjaźń, które wymaga zebrania w sumie 96 beczek, a podczas jednego przejścia do znalezienia jest ich tylko 48. Biorąc pod uwagę fakt, że podczas gry na czas (Błyskawiczny Posłaniec) nie będzie czasu na zbieranie, potrzebne będzie prawie całe przejście gry po raz kolejny.
Krok 1. Granie dla przyjemności
Przejdź grę swoim tempem i nie zwracaj uwagi na większość trofeów ‚znajdźkowych’. Najprawdopodobniej i tak większość z nich odblokujesz za trzecim razem. Zwróć jednak uwagę na beczki, żeby zebrać ich na tyle dużo, żeby za trzecim razem osiągnąć sumę 96. Możesz skorzystać z naszego filmiku do trofeum Z innej beczki, aby sprawdzić lokację ich wszystkich. Uważaj na spoilery! Radzę zignorować trofeum Wygadany, aby nie znienawidzić gry. Jeśli jednak chcesz zminimalizować czas z nią spędzony, obejrzyj nasz filmik, żeby zobaczyć gdzie występują podpowiedzi. Skup się natomiast na trofeum Intensywna opieka – nie opuszczaj żadnego pomieszczenia bez uprzedniego wyciągnięcia z ciała Trico wszystkich włóczni. Jeśli tego nie zrobisz, konieczne będzie trzecie przejście gry w całości. Trofea związane z różnego rodzaju wyzwaniami w świecie gry nie są zbyt skomplikowane i możesz ja odblokować za pierwszym razem. Po skończeniu gry możesz zdobyć następujące pucharki:
- Pomimo dzielącej nas odległości
- W sedno
- Szaleństwo
- Złaź ze mnie!
- Gromowładny
- W ostatniej chwili
- Zew natury
- Balansujące beczki
- Biegnij, biegnij!
- Bagaż doświadczeń
- Kryptozoolog
- Intensywna opieka
Krok 2. Gra na czas
Aby ukończyć grę poniżej 5 godzin i zdobyć trofeum Błyskawiczny posłaniec zignoruj wszystkie elementy gry, które nie są związane z jej ukończeniem. Nie zbieraj opcjonalnych beczek, nie zwiedzaj świata, jak najszybciej pokonuj strażników. Gra powinna Ci być na tyle dobrze znana, że możliwe będzie też przejście jej bez zginięcia. Odblokuje to trofeum Nietykalny posłaniec. Jeśli za pierwszym razem nie odblokowały się wszystkie pucharki związane z wyzwaniami w grze, zignoruj je, gdyż nie ma na to czasu. Cała gra i szybka droga do końca przedstawiona jest w filmiku przy trofeum Błyskawiczny posłaniec. Niestety, gra nie ma widzialnego zegara gry, więc skorzystaj z filmiku i stopera, aby orientować się czy zachowujesz dobre tempo rozgrywki. Jak widać, film trwa ponad 5 godzin, więc na pewno niektóre fragmenty nie są liczone jako ‚granie’, gdyż trofeum by się inaczej nie odblokowało. Po szybkim ukończeniu gry odblokujesz:
- Błyskawiczny posłaniec
- Chyży posłaniec
- Zwinny posłaniec
- Nietykalny posłaniec
Krok 3. Znajdźki i czyszczenie
Trzecie podejście to zmaganie się ze znalezieniem pozostałych beczek (Z innej beczki) i wysłuchaniem wszystkich podpowiedzi (Wygadany). Przy okazji zbierania beczek, staraj się nimi rzucać tak, aby Trico złapał je z powietrza, co odblokuje Ćwiczenie czyni mistrza. Jeśli pozostały Ci jeszcze jakieś inne trofea, odblokuj je podczas trzeciego przejścia.
- Z innej beczki
- Wygadany
- Elegant
- Taka piękna przyjaźń
- Ćwiczenie czyni mistrza
- Obroża
- Linia życia
- Ostatni strażnik
Poradnik:
Ostatni strażnik / The Last Guardian
Zdobądź wszystkie trofea. / Collect all other trophies.
Droga przez mękę. Mam nadzieję, że nasz poradnik wam w niej ulży.
Pomimo dzielącej nas odległości / Though We Are Far Apart
Zagraj aż do samego końca. / Play the game all the way to the end.
Nie do pominięcia. Trofeum odblokuje się jak ukończysz grę po raz pierwszy.
Błyskawiczny posłaniec / Lightning Emissary
Ukończ grę w 5 godzin lub mniej. / Reach the end of the game in 5 hours or less.
Zignoruj wszystkie znajdźki i wyzwania. Liczy się tylko szybkość. Filmik poniżej pokaże Ci szybką drogę do końca gry. Mimo iż trwa powyżej 5 godzin, trofeum się odblokowało. Najwyraźniej niektóre fragmenty rozgrywki nie są wliczane w czas gry. Nie jest niestety dostępny wbudowany zegar, więc radzę posiłkować się naszym filmem i stoperem, aby sprawdzać czy tempo gry jest wystarczające.
Chyży posłaniec / Fleet Emissary
Ukończ grę w 15 godzin lub mniej. / Reach the end of the game in 15 hours or less.
Patrz opis trofeum Błyskawiczny posłaniec.
Zwinny posłaniec / Spry Emissary
Ukończ grę w 30 godzin lub mniej. / Reach the end of the game in 30 hours or less.
Patrz opis trofeum Błyskawiczny posłaniec.
Nietykalny posłaniec / Untouchable Emissary
Ukończ grę tak, żeby ani razu nie zginąć. / Reach the end of the game without a game over.
Najlepiej odblokować to trofeum podczas gry na czas. Pamiętaj, że jeśli chłopiec zacznie spadać w przepaść lub będzie na innej drodze do śmierci, możesz spauzować grę i wznowić ją od ostatniego punktu kontrolnego. Taki restart nie jest liczony jako ‚game over’. Zwróć uwagę, że wszystkie znajdźki, podpowiedzi i wyzwania zdobyte w tym czasie również zostaną zresetowane.
Z innej beczki / Lock, Stock, and Barrel
Daj Trico wszystkie beczki. / Give Trico every single barrel.
W grze do znalezienia jest 48 beczek. Ich lokacje są sygnalizowane w grze niebieskimi motylami. Liczba motyli (od jednego do trzech) pokazuje jak blisko jesteś danej beczki. Filmik poniżej pokazuje lokacje ich wszystkich.
Wygadany / All Talked Out
Wysłuchaj wszystkich wskazówek. / Hear every hint.
W niektórych fragmentach gry, jeśli przez jakiś czas nie wykonasz akcji, która popchnie fabułę do przodu, narrator zdradzi Ci podpowiedź. Gra nie sugeruje gdzie występują podpowiedzi, ile ich jest ani ile już zostało wysłuchane. Niektóre podpowiedzi występują w scenkach przerywnikowych, więc nie przeskakuj ich przynajmniej podczas jednej z rozgrywek. Nie jest do końca jasne czy te komentarze narratora wliczają się do trofeum, ale lepiej dmuchać na zimne. Filmik poniżej pokazuje lokacje wszystkich podpowiedzi. Zwróć uwagę, że w niektórych miejscach usłyszysz więcej niż jedną podpowiedź do tej samej akcji. Aby uzyskać ostatnią wskazówkę, w przeciwieństwie do filmiku, NIE rozkazuj Trico, aby odleciał, dopóki nie usłyszysz głosu narratora.
Gorące podziękowania w pomocy odblokowania tego trofeum przekazuję całej społeczności na http://www.powerpyx.com/.
Elegant / Dressed for the Fest
Zbierz wszystkie kostiumy chłopca i załóż je. / Collect all of the boy’s costumes and equip them.
Kostiumy są dostępne podczas drugiej przeprawy przez grę. W opcjach w menu znajduje się sekcja Items, w której możesz zmienić strój chłopca. Aby odblokować wszystkie ubrania musisz znaleźć w sumie 96 beczek (dwukrotne znalezienie całego kompletu). Do zdobycia trofeum, wybierz każdy przedmiot garderoby raz, wychodząc z menu po jego ubraniu. Patrz opis trofeum „Z innej beczki” po lokalizację znajdziek.
W sedno / That Hits the Spot
Traf zbroje co najmniej 20 beczkami lub dzbanami. / Hit suits of armour with 20 or more barrels or pots.
Podczas niektórych walk ze zbrojami znajdziesz na ziemi beczki lub dzbany. Podnosząc je możesz nimi następnie rzucić . Najlepiej jest zrobić to w miejscu, w którym Trico nie będzie w stanie szybko zaatakować przeciwnika. Możesz wykorzystać moment, w którym Trico czeka na beczkę, aby kontynuować podróż. Dzieje się to w miejscu, gdzie musisz zjechać windą na poziom niżej i użyć hełmu, aby aktywować zbroję. Za zbroją znajduje się beczka. Biegając na platformie z windą, zbroja nie jest w stanie Cię dosięgnąć. Odciągnij ją od beczki, a następnie pobiegnij do niej, podnieś i rzuć, gdy zbroja będzie blisko. Powtórz to 20 razy, aby odblokować trofeum.
Szaleństwo / Losing Their Minds
Pokonaj co najmniej 10 zbrój usuwając im głowy. / Defeat 10 or more suits of armour by removing their heads.
Niektóre zbroje nie giną od jednego ciosu Trico. Leżącą zbroję możesz złapać za głowę i ciągnąć, dopóki głowa nie zostanie usunięta. Dobrym miejscem na to są dwie ostatnie walki w grze, gdy już dotrzesz do wieży. Po wylądowaniu na zewnątrz zaatakuje was dużo strażników. Następnie, po wjechaniu windą na wyższy poziom wieży, zaatakuje was kilka fal zbroi. Oba te miejsca są dobre do odblokowania wszystkich trofeów związanych z walką.
Złaź ze mnie! / Get Off My Back!
Utrzymaj się przez co najmniej 30 sekund na grzbiecie zbroi. / Cling onto a suit of armour’s back for 30 seconds or longer.
Abu złapać się zbroi, skocz na nią i w locie przytrzymaj . Po złapaniu, machaj lewym drążkiem w lewo i prawo. Kiedy zobaczysz, że zbroja podnosi nogę, przestań ruszać drążkiem. Gdy ją opuści, kontynuuj. Jeśli Trico uderzy zbroję z tobą na jej grzbiecie, trofeum nie zostanie odblokowane. Dlatego dobrze jest znaleźć miejsce, w którym występuje dużo przeciwników (patrz Szaleństwo) lub gdzie Trico nie jest w stanie pomóc Ci w walce (patrz W sedno).
Gromowładny / Thundering Wonder
Pokonaj co najmniej 20 zbrój błyskawicami Trico. / Defeat 20 or more suits of armour with Trico’s lightning.
Trico potrafi strzelać błyskawicami w miejsce, które pokażesz mu tarczą, po wciśnięciu i przytrzymaniu . Gra wymaga, aby pokonać w ten sposób część przeciwników a dobić do 20 łatwo podczas ostatnich walk w wieży (patrz Szaleństwo).
W ostatniej chwili / Last-Minute Reprieve
Niech Trico pokona co najmniej 20 zbrój, które niosą chłopca. / Have Trico defeat 20 or more suits of armour while they are carrying the boy.
Zbroje najczęściej biegną w kierunku chłopca, aby go złapać i przeprowadzić przez niebieskie drzwi. Gdy chłopiec jest porywany, niosąca go zbroja staje się priorytetem dla Trico. Jeśli możesz ryzykować śmierć chłopca (nie próbujesz zdobyć trofeum Nietykalny posłaniec) pozwól zbrojom porywać chłopca podczas każdego spotkania. Trico powinien sobie z nimi łatwo poradzić. Pokonanie zbroi musi zakończyć się jej całkowitą destrukcją. Jeśli masz do czynienia ze zbrojami, które wymagają więcej niż jednego uderzenia, Trico będzie musiał Cię ratować kilkakrotnie, aby zwiększyć licznik tego wyzwania.
Taka piękna przyjaźń / Beast Friends Forever
Pomaluj całe ciało Trico. / Paint Trico’s entire body.
Po zdobyciu ostatniego ubrania dla chłopca, będzie on mógł użyć magicznego mazaka, którym pomaluje Trico. Mazak działa jak tarcza. Przytrzymując , celuj w Trico i pokryj promieniem całe jego ciało.
Ćwiczenie czyni mistrza / Practice Makes Perfect
Niech Trico złapie beczkę w powietrzu 20 razy lub więcej. / Have Trico catch a thrown barrel in mid-air 20 times.
Aby Trico złapał beczkę, musisz ustawić się bezpośrednio przed nim, trzymając beczkę. Najlepiej być z nim na tej samej wysokości i poczekać aż usiądzie, zatrzyma się i zmieni kolor oczu. Rzuć wtedy beczkę w jego kierunku , a Trico złapie ją z powietrza. Przykłady dobrych rzutów znajdziesz na filmiku pokazującym lokacje wszystkich beczek (patrz Z innej beczki).
Zew natury / The Call of Nature
Przyłap Trico… na gorącym uczynku. / Catch Trico… in the act.
Jest to najbardziej losowe trofeum w grze. Aby złapać Trico na załatwianiu się musisz mieć po prostu szczęście. Staraj się często odwracać w jego kierunku, szczególnie spacerując po otwartych powierzchniach. Ja miałem szczęście i odblokowałem ten puchar podczas pierwszej gry.
Balansujące beczki / Balancing Barrels
Pokonaj co najmniej 10 metrów, przenosząc dwie beczki lub więcej. / Move 10 metres while carrying 2 or more stacked barrels.
W grze jest kilka miejsc, w którym masz do dyspozycji kilka beczek w jednym miejscu. Podnieś jedną z nich i postaw na podłodze . Następnie podnieś drugą i postaw na pierwszej . Kolejne wciśnięcie spowoduje, że chłopiec podniesie obie beczki. Zacznij iść przed siebie, bardzo lekko wychylając gałkę kontrolera. Po przejściu kilku kroków trofeum zostanie odblokowane. Na filmiku poniżej pokazujemy, jak to zrobić. Trico spadł właśnie w dół wieży, po walce z drugą bestią. Chłopiec musi znaleźć kilka beczek, aby przywrócić siły swojemu towarzyszowi.
Biegnij, biegnij! / Keep On Running
Trzymaj się z daleka od Trico przez 3 minuty lub więcej, gdy wpadnie w szał w pomieszczeniu antenowym. / Avoid Trico for 3 minutes or longer when he goes wild in an antenna room.
W grze trafisz do dwóch pokojów antenowych, w których Trico zostanie zawładnięty złymi falami i będzie próbował Cię złapać. Musisz mu na to pozwolić – wymaga tego fabuła. Spróbuj jednak wytrzymać co najmniej 3 minuty, biegając w kółko po pomieszczeniu i skacząc radośnie. Trico jest na tyle wolny, że jeśli pozostaniesz w ciągłym ruchu, nie da rady Cię złapać. Staraj się utrzymywać za jego plecami, zmieniając kierunek biegu.
Bagaż doświadczeń / Broad-Backed
Wyląduj na grzbiecie Trico po tym jak wystrzeliłeś się wozem. / Land on Trico’s back after being propelled upwards from a cart.
Zdobycie tego trofeum możliwe jest tylko w jednym miejscu w grze. Po ucieczce z zapadającego się mostu trafisz na arenę, gdzie stawisz czoła kilku zbrojom. Po walce wskaż Trico mechanizm na ścianie. Otworzy on kilka bram. Za jedną z nich znajdziesz wózek, którego docelowo użyjesz, aby dostać się na górne piętro areny. Aby odblokować trofeum, musisz jednak ustawić go tak, aby nie trafić w kratkę w suficie, lecz odbić się od niego w taki sposób, żeby wylądować grzbiecie Trico. Filmik poniżej pokaże Ci, jak to zrobić.
Kryptozoolog / Cryptozoologist
Dotknij wszystkich wrogich bestii. / Touch all enemy beasts.
W jednej z ostatnich scen w grze, Trico zostanie zaatakowany przez siedem innych bestii. Zanim dobiegniesz do lustra, które stracisz na początku walki, podbiegnij do każdego zwierzęcia i skocz na nie, tak jak skacze się na Trico.
Intensywna opieka / Intensive Care
Jak najszybciej usuń wszystkie włócznie z ciała Trico. / Remove all spears from Trico as quickly as possible.
Niektóre zbroje są w stanie atakować Trico włóczniami. Mimo iż ich celność pozostawia wiele do życzenia, część z nich trafi w cel. Chłopiec jest w stanie usunąć włócznie, wspinając się na Trico i przytrzymując i odpowiedni kierunek na lewej gałce. Nie musisz usuwać włóczni przed ich złamaniem ale musisz to zrobić, zanim przejdziesz do kolejnej lokacji. Niektóre z nich mogą być dobrze schowane, na przykład na brzuchu lub szyi Twojego towarzysza, więc sprawdź go dokładnie. Alternatywnie, nie pozwól zbrojom oddać rzutu, rozpędzając się i rzucając się w nie, wciskając . Spowoduje to, że upuszczą włócznie i da to więcej czasu na rozprawienie się z nimi.
Obroża / Collar
Każ Trico włożyć głowę w każdy otwór. / Make Trico put his head in every hole.
W grze jest 13 opcjonalnych otworów, przez które Trico musi przełożyć głowę. Aby zmusić go do tego, stań po drugiej stronie otworu i zawołaj go . Filmik poniżej pokazuje Ci wszystkie lokacje. Nie są one poukrywane i znajdziesz je podczas przechodzenia gry. Dwie dodatkowe lokacje są niepomijalne i znajdują się w kopalni, gdzie Trico musi czołgać się przez wąskie tunele.
Linia życia / Lifeline
Spraw, by ogon Trico uratował cię przed upadkiem co najmniej 10 razy. / Saved from falling by Trico’s tail 10 or more times.
Po akcji na rozpadającym się moście, Trico zademonstruje, że potrafi złapać chłopca swoim ogonem. W kilku innych miejscach gry fabuła wymusi na nim wykorzystanie tej zdolności i trofeum odblokuje się naturalnie podczas trzeciego przechodzenia gry. Dobrym miejscem na zaliczenie dodatkowych ‚ratunków’ jest sekcja wspinaczkowa, w której chłopiec musi zniszczyć szklane oczy, których boi się Trico. Gdy oko spadnie w przepaść, Trico będzie czekał na chłopca na kolumnie, do której ten będzie musiał doskoczyć. Skocz tak, aby nie wylądować na grzbiecie, lecz na ogonie bestii. Takiemu ratunkowi ogonem towarzyszy efekt zwolnionego tempa w grze.
Materiał zrealizowany na bazie własnych doświadczeń z grą. Podziękowania dla społeczności www.powerpyx.com za pomoc w trofeum Wygadany.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Materiał zrealizowany dzięki uprzejmości Sony Computer Entertainment Polska.