The Outer Worlds nie ma trudnego zestawu pucharków. Najskuteczniej jest sobie rozłożyć platynę na dwa przejścia. Niestety będziemy zmuszeni do podejmowania konkretnych wyborów fabularnych dla trofeów, więc nasza swoboda decyzji zostanie przez to ograniczona.
Krok po kroku:
KROK I – Poziom trudności wycieczka
Przy pierwszym podejściu polecam wybrać najłatwiejszy dostępny poziom trudności – ze względu na to, iż łatwiej będzie nam ogarnąć wszystkie pucharki związane z walką, a trochę ich jest. Do tego dojdą trofea fabularne skutkujące większym konfliktem. Przede wszystkim róbmy wszelkie napotkanie zadania, aby udało nam się pod koniec gry zdobyć wystarczającą liczbę punktów doświadczenia dla Poziom 30.
Build postaci pod to przejście:
- Koniecznie ustawmy poziom Inteligencji na „Poniżej średniej”. Tylko tak można zdobyć trofeum Poparzenie słoneczne.
- Reszta parametrów w tym przejściu nie ma większego znaczenia i wybierzmy je wedle uznania. Ale polecam wraz z rozwojem postaci zainwestować w Perswazję. Przydaje się do części pucharków.
Kolejne trofea związane z wątkiem fabularnym do śledzenia:
- Lokacja: Nadbrzeże. Podczas gry musimy pozwolić, aby Parvati oraz Max przyłączyli się do naszej załogi dla między innymi Wszyscy za jednego.
- Lokacja: Nadbrzeże. Tu zaczynamy konkretny ciąg zdarzeń i musimy podjąć konkretną decyzję, aby później móc zdobyć Ludwig miał rację.
- Lokacja: Zawodny (nasz statek). Musimy sprawić, aby Sam przyłączył się do naszej załogi między innymi dla Wszyscy za jednego.
- Lokacja: Pionier. Podczas gry musimy pozwolić, aby Ellie oraz Felix przyłączyli się do naszej załogi dla między innymi Wszyscy za jednego.
- Lokacja: Pionier. Tu zaczynamy ciąg wydarzeń prowadzących do Kartografka.
- Lokacja: Pionier. Tu zaczynamy śledzić jedno z zadań pobocznych dla Dentastycznie.
- Lokacja: Pionier. Tu zaczynamy śledzić jedno z zadań pobocznych dla PodŚwiatło do samego końca.
- Lokacja: Monarch. Podczas gry musimy pozwolić, aby Nyoka się do naszej załogi dla między innymi Wszyscy za jednego.
- Lokacja: Monarch. Ogarniamy pucharek Monarch usłuchał.
- Lokacja: Monarch. Tu możemy odnaleźć jeden z elementów ubioru dla Modne odzienie.
- Lokacja: Bizancjum. Tu możemy zgarnąć Narodziny gwiazdy.
- Lokacja: Bizancjum. Tu zaczynamy śledzić jedno z zadań dla Modne odzienie.
- Lokacja: Nadzieja. Tu możemy zdobyć Poparzenie słoneczne.
Pozostałe pucharki do śledzenia w tym przejściu:
- Osłaniam cię
- Złotousty
- Niesportowe zachowanie
- Dostępne ulepszenia
- Cichociemny
- Krótkie spięcie
- Ubezpieczenie zdrowotne
- W proch się obrócisz
- Gwiazda ciepa
- Wszystko musi zejść
- Wszyscy mnie lubią
- Niszczyciel światów
- Bohater niedoskonały
- To niekoniecznie chluba
- Burza żywiołów
- Pacjent N
- Człowiek orkiestra
- Zbilansowane śniadanie
- Szalony naukowiec
- Niemożliwa misja
KROK II – Poziom trudności Supernowa
Po preferowany build postaci, dalszy rozwój oraz ogólne porady dotyczące tego poziomu trudności zapraszam do opisu pucharku Supernowa. Wbrew temu co może się wydawać nie jest to bardzo duże wyzwanie.
Kolejne trofea związane z wątkiem fabularnym do śledzenia:
- Lokacja: Nadbrzeże. Tu zaczynamy ciąg wydarzeń i podejmujemy konkretną decyzję, aby później móc zdobyć Silniejsze od miecza.
- Lokacja: Monarch. Tu zaczynamy ciąg wydarzeń i podejmujemy konkretne decyzje, aby później móc zdobyć Pokój za naszych czasów.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Platynowe trofeum The Outer Worlds / The Outer Worlds Platinum Trophy
Zebrano wszystkie trofea w The Outer Worlds. / Collected all trophies for The Outer Worlds.
Platynowy pucharek. Gratulacje!
The Outer Worlds / The Outer Worlds
Ukończono The Outer Worlds na dowolnym poziomie trudności. / Completed The Outer Worlds on any difficulty.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Trofeum otrzymamy wraz z zakończeniem gry.
Wysoki / Hard
Ukończono The Outer Worlds na wysokim poziomie trudności. / Completed The Outer Worlds on hard difficulty.
Ten pucharek otrzymamy automatycznie podczas zdobywania trofeum Supernowa.
Supernowa / Supernova
Ukończono The Outer Worlds na poziomie trudności Supernowa. / Completed The Outer Worlds on supernova difficulty.
Nie obniżajmy poziomu trudności podczas gry.
Najwyższy poziom trudności dostępny w The Outer Wolrds nie jest wcale taki straszny, na jaki wygląda. Wystarczy grać rozsądnie i nie będziemy mieli większych problemów z ogarnięciem tego zadania.
Elementy charakterystyczne poziomu Supernowa:
- Postać musi jeść, pić oraz spać. Dlatego też warto mieć przy sobie zawsze jakieś pożywienie oraz coś do picia. Warto zaznaczyć, że produkty alkoholowe się nie liczą. Gdy już będziemy posiadali sprawny statek, część prowiantu możemy przechowywać w skrzyni w kajucie kapitana, aby niepotrzebnie nie zajmował miejsca w ekwipunku. Jeśli chodzi o sen, to łóżko jest dostępne wyłącznie na statku. Na początku gry, gdy pracujemy nad jego uruchomieniem, możemy się przespać w magazynie, a potem już w kajucie kapitana.
- Towarzysze giną na stałe, wiec jeśli kogoś nam odstrzelą podczas walki, to już nie wstanie. Ogarniając ten pucharek polecam w ogóle olać towarzyszy. W walce specjalnie nas nie wesprą, a pewne perki pomagają w samotnym przemierzaniu świata.
- Broń i pancerz znacznie tracą statystyki wraz z niszczeniem się. Dlatego też zalecam na wszelki wypadek mieć w ekwipunku coś zapasowego i podczas pobytu w miastach naprawiać zużyty sprzęt.
- Szybka podróż jest dostępna tylko na nasz statek – wszędzie indziej musimy łazić z buta. Czasami lepiej przenieść się na statek i stąd kontynuować podróż niż iść gdzieś normalnie.
- Zapisywać można wyłącznie na statku, a automatyczny zapis jest ograniczony. Miejmy to na uwadze podczas eksploracji, bo duża część progresu może nam przez to przepaść. Autozapis gra robi w trakcie wejścia do łającej się ekranem loadingu lokacji. Warto z tego korzystać.
Polecany build postaci dla poziomu Supernowa:
- Jeśli chodzi o atrybuty, to zdecydowanie polecam ustawić Temperament na poziome bardzo wysokim. Przyspieszy to regeneracje naszego życia, a także pozwoli w finale gry uniknąć starcia (wraz z rozwiniętą maksymalnie Perswazją oraz Kłamstwem). Oprócz tego dobrym wyborem jest Urok na poziomie wysokim. Pozostała konfiguracja wedle uznania.
- Z umiejętności przede wszystkim dopakujmy na maksymalny poziom Perswazję oraz Kłamstwo. Pozwoli nam to uniknąć walki w finale gry i dzięki temu łatwo możemy manipulować postaciami bez wchodzenia w konflikt. Warto też rozbudować drzewko Ukrywania się. Skradanie w tym przejściu jest bardzo przydatne. Z broni polecam skupić się na dystansowej. Walka z bliska nie jest zbyt bezpieczna.
- Jest też kilka pomocnych atutów:
- Podróżnik (poziom 1) – dzięki niemu możemy wyładowani tonami sprzętu bez problemu przenieść się na statek, a ten zwykle stoi blisko miejsca, gdzie można wszystko sprzedać.
- Samotny wilk (poziom 1) – jako, że na tym poziomie lepiej grać bez towarzyszy podniesienie zadawanych przez nas obrażeń o 25% to bardzo dobry pomysł.
- Gepard (poziom 1) – szybszy sprint łatwiej pozwoli nam uciec z niebezpiecznej sytuacji. O ile nie jesteśmy przeładowani targanymi gratami.
- Dobre utrzymanie (poziom 1) – z uwagi na spadające z używaniem statystyki broni oraz pancerza warto zadbać, aby spadały nieco wolniej.
- Pancernik (poziom 3) – zwiększenie współczynników pancerza i generowanych bonusów może okazać się bardzo przydatne.
- Samotny skradacz (poziom 3) – ponownie jako, że lepiej jest nam tu grać bez towarzyszy zmniejszenie promienia wykrywania przez wrogów jest dobrym wyborem.
Polecana droga fabularna:
- Podczas głównego zadania na Nadbrzeżu przekierujmy zasilanie do miasta z fabryką konserw.
- Podczas pobytu na Pionierze rozpocznijmy zadanie związane z wydaniem Phineasa Radzie, tak jak do trofeum Kartografka.
- Podczas głównej misji na planecie Monarch, związanej z dotarciem do wieży radiowej, wybierzmy ścieżkę przez jaskinie. Przejście znajdziemy, patrząc na mapę nieco poniżej bazy, gdzie zaznaczona jest rzeka. Idąc jaskinią uważajmy na zamieszkujące ją kreatury. Pod koniec zobaczymy gościa proszącego nas o pomoc z wielką modliszycą. Dobrze jest mu jej udzielić. Walka może być o tyle ułatwiona, że możemy cały czas się ganiać z bestią w około tej naturalnej kolumny w jaskini. W ten sposób najłatwiej ją pokonać. Dzięki temu uratowany człowiek wraz ze swoim oddziałem może nam potem pomóc w odbiciu bazy od maruderów.
- Wykonujmy dalej linie fabularną dla Rady. A w finale gry jeśli stworzyliśmy postać według powyższych zaleceń, obejdzie się nawet bez walki.
Najlepszy przyjaciel / Best Friend
Zwerbowano towarzysza. / Recruited a companion.
Zobacz opis: Jeden za wszystkich.
Tym cięższy ich upadek / The Harder They Fall
Zabito megastworzenie. / Killed a mega creature.
Ten pucharek jest najpewniej niemożliwy do przeoczenia. Megastworzenie to nic innego jak większa i silniejsza wersja zwykłego stwora. Przyjdzie nam podczas gry pokonać kilka takich przerośniętych przedstawicieli swojego gatunku.
Osłaniam cię / Got Your Back
Zabito 50 wrogów z pomocą zdolności towarzyszy. / Killed 50 enemies with companion abilities.
W grze możemy jednocześnie korzystać z pomocy dwóch towarzyszy. Aby zdobyć pucharek, musimy nie tyle nakazać naszym towarzyszom kogoś ustrzelić, ale użyć ich specjalnych zdolności. By móc w ogóle skorzystać z tych ataków, musimy mieć rozwinięte Inspirowanie do 20 poziomu w drzewku Przywództwa.
Polecam w menu towarzyszy ustawić ich tryb na Pasywny, aby sami nie atakowali bez naszego rozkazu. Następnie po spotkaniu wrogów warto ich uprzednio trochę zmiękczyć samodzielnie, a gdy będą mieli już mniej punktów wytrzymałości, wcisnąć lub , aby użyć zdolności towarzysza. Trofeum otrzymamy, gdy 50 wrogów padnie po otrzymaniu takiego ciosu.
Złotousty / Silver Tongue
Użyto umiejętności Rozmowa 30-krotnie podczas konwersacji. / Used dialog skills 30 times in conversations.
Podczas gry będziemy toczyć wiele rozmów z napotkanymi bohaterami. Często pojawi się nam możliwość użycia danej umiejętności podczas dialogu. Musimy skorzystać z tego co najmniej 30 razy. Sytuacji mamy dużo więcej. Szczególnie często Perswazja jest do tego wykorzystywana. Teoretycznie można to przegapić, jeśli usilnie nie będziemy korzystać z dobrodziejstwa tych możliwości.
Niesportowe zachowanie / Poor Sportsmanship
Traf 30 wrogów w krocze podczas taktycznego spowolnienia czasu. / Hit 30 enemies in the groin during tactical time dilation.
Trofeum związane z walką – będziemy potrzebowali broni palnej. Najlepiej sprawdza się jakaś z dobrym przyrządem celowniczym. Nad tym możemy pracować spotykając ludzkich przeciwników. Najlepiej odszukać gdzieś wroga i się spokojnie podkraść. Potem celujemy z broni w krocze, włączany taktyczne spowolnienie czasu i strzelamy. Nie musimy zabić tym strzałem. Liczy się po prostu trafienie. Powtarzamy całość 30 razy.
Dostępne ulepszenia / Upgrades Available
Ulepszono ekwipunek 30-krotnie poprzez majsterkowanie i modyfikacje. / Improved your gear 30 times through tinkering and mods.
Dość nieoczywiste trofeum. Elementy ekwipunku takie jak broń czy pancerz możemy ulepszać przy dostępnych w grze stołach warsztatowych na dwa sposoby. Montując znalezione, bądź kupione modyfikacje, oraz majsterkując. Ta druga opcja wymaga rozwinięcia umiejętności Nauki ścisłe na 20 poziom w drzewku Technologia. Sęk w tym, że do pucharka liczy się 30 RÓŻNYCH przedmiotów. Polecam po prostu ogarnąć sobie to majsterkowanie i jednokrotnie używać go na wszystkich znalezionych sprzętach i dopiero potem je sprzedawać. Tak najszybciej możemy zdobyć ten pucharek.
Cichociemny / Never Seen
Zabito 50 wrogów przez ataki z zaskoczenia. / Killed 50 enemies with sneak attacks.
Ataki z zaskoczenia to bardzo przydatna rzecz. Aby móc je wykonać, musimy rozwinąć Skradanie się do 20 poziomu z drzewka Ukrywanie się. Dzięki temu możemy zadać większe obrażenia niczego niespodziewającemu się przeciwnikowi. Można korzystać zarówno z broni białej, jak i dystansowej. Sęk jednak w tym, że musimy takim atakiem zabić przeciwnika, a nie tylko zranić. Dobrym wyborem jest bliskie podkradniecie się ze strzelbą, albo strzał z dalszej odległości w głowę z broni snajperskiej. W razie czego można po pewnym czasie gry wrócić do starej lokacji, gdzie wrogowie będą od nas już dużo słabsi i wtedy bez problemu zdejmiemy ich jednym atakiem. Atak z zaskoczenia liczy się tylko jeśli będziemy w pozycji kucającej po wciśnięciu .
Krótkie spięcie / Short Circuit
Zabito 30 automaszyn przez porażenie prądem. / Killed 30 automechanicals with shock damage.
Tu musimy spełnić dwa warunki. Po pierwsze przeciwnik musi być automaszyną. Są to wszelkiego rodzaju mechaniczni wrogowie, tacy jak strażnicy, drony, bądź większe roboty. Musimy pokonać ich 30, korzystając z dowolnej broni charakteryzującej się typem obrażeń: Porażenie prądem. Nie ma znaczenia w jaki sposób zaatakujemy. Grunt, aby nasza broń korzystała z elektryczności.
Ubezpieczenie zdrowotne / Health Insurance
Użyto inhalatora medycznego 300 razy. / Used the medical inhaler 300 times.
Ten pucharek polecam wbić pod koniec naszej gry. Wczytujemy moment, gdzie posiadamy sporą liczbę inhalatorów medycznych. Następnie wciskając po kolei zużywamy je tak, aż skończą się nam zasoby. Ponownie wczytujemy grę i ponawiamy proces. Może to trochę zająć. Osobiście musiałem zużyć tego trochę więcej niż wymagane 300, więc warto mieć na to poprawkę. Tak czy siak opcja z wczytywaniem zapisu działa.
W proch się obrócisz / We All Fall Down
Spalono 100 wrogów na popiół, zadając obrażenia od plazmy. / Turned 100 enemies to ash with plasma damage.
Kolejny pucharek związany z walką. Tym razem musimy korzystać z dowolnej broni posiadającej typ obrażeń: Plazma. Nie ma znaczenia czy dystansowa, czy biała. Samo spalenie na popiół nie występuje przy każdym zabójstwie. Najlepiej korzystać z borni, w której najlepiej specjalizuje się nasza postać. Wtedy jest większa szansa na spopielenie. Najlepiej mi wychodziło, gdy strzelałem w klatkę piersiową ludzkich wrogów, ale każdego można spalić na popiół.
Gwiazda ciepa / Tossball All Star
Zabito 50 wrogów kijem lub blokerem do ciepa. / Killed 50 enemies with a tossball stick or tossball blocker.
Ten pucharek najlepiej ogarnąć na samym początku gry. Wtedy łatwo o broń białą jednoręczną – bloker do ciepa lub dwuręczną – kij do ciepa. I w tej fazie gry są to dość skuteczne sprzęty do walki. Z jej użyciem w dowolny sposób należy zatłuc 50 przeciwników, aby otrzymać trofeum.
Wszystko musi zejść / Everything Must Go
Sprzedano sklepikarzom przedmioty warte 10 000 bitów. / Sold 10,000 bits worth of items to vendors.
Proste trofeum kumulujące się przez całą grę. Wystarczy, że będziemy zbierać wszystko co nam wpadnie w łapy i potem sprzedawać to w miastach. Warto zainwestować w atut Podróżnik, który umożliwia nam szybką podróż nawet jeśli jesteśmy przeciążeni targanym sprzętem.
Wszyscy mnie lubią / Everybody Likes Me
Uzyskano co najmniej 75% pozytywnej reputacji u 3 frakcji. / Had 75% or higher positive reputation with 3 factions.
W sumie łatwy pucharek do uzyskania. W grze mamy 5 głównych frakcji oraz kilka pobocznych. Wystarczy wykonywać questy dla danej grupy, aby zyskać ich szacunek. Nie powinno być z tym najmniejszego problemu. Dodatkowo warto wspomnieć, że jeśli ustawimy wysoki poziom Uroku podczas tworzenia postaci szybciej będzie nam rósł wskaźnik pozytywnych relacji.
Niszczyciel światów / Destroyer of Worlds
Uzyskano co najmniej 75% negatywnej reputacji u 3 frakcji. / Had 75% or higher negative reputation with 3 factions.
No i trofeum odwrotne do powyższego, ale jeszcze łatwiejsze do osiągnięcia. Wystarczy, że zrobimy sobie automatyczny zapis gry, a następnie zaczniemy masowo zabijać członków po kolei 3 frakcji. Na łatwym poziomie spokojnie możemy być w stanie powybijać całe miasto. Wystarczy w ten sposób zrazić do siebie 3 różne fakcje i pucharek będzie nasz.
Bohater niedoskonały / Flawed Hero
Nabyto 3 wady. / Acquired 3 flaws.
Wady są w grze przyznawane w losowych momentach, na przykład w przypadku dłuższego wystawienia na obrażenia konkretnego typu albo atak konkretnych przeciwników. Musimy podczas jednej rozgrywki zaakceptować trzy takie wady. Wiąże się to z pewnymi słabościami, ale w nagrodę pozwala odblokować nowy atut dla naszej postaci.
To niekoniecznie chluba / Not the Best Choice
Jednocześnie użyto odzieży, nakrycia głowy i 4 broni Kosmoluba. / Simultaneously equipped Spacer's Choice brand clothing, headgear, and 4 weapons.
Ten pucharek możemy ogarnąć już na początku gry. Każdy przedmiot charakteryzuje się tym, że w swym opisie zawiera informacje o korporacji, która go wyprodukowała. Aby zdobyć ten pucharek, musimy jednocześnie mieć na wyposażeniu 4 bronie, ubranie oraz nakrycie głowy marki Kosmolub. W razie czego możemy ręcznie zapisać grę, zakupić dany sprzęt, wyposażyć go do pucharka, a potem wczytać grę, by nie tracić kasy.
Modne odzienie / Well Dressed
Jednocześnie założono Ładny kapelusz i Chimerę. / Wore 'A Nice Hat' and 'Chimaera' at the same time.
To jest dość irytujący pucharek wymagający sporo zabawy. Musimy jednocześnie założyć Ładny kapelusz i Chimerę. Z kapeluszem nie ma problemu. Można go łatwo odnaleźć, ale sama Chimera wymaga spełnienia zadania pobocznego „Wkładaj kombinezon i… zostań”, które zmusi nas do biegania po świcie gry. Poniżej po kolei prezentuję, jak zdobyć cały wymagany zestaw.
Lokalizacja Kapelusza
Kapelusz odszukamy na planecie Monarch w pobliżu Gwiezdnej Zatoki. Znajduje się on wewnątrz opustoszałego budynku kościoła. W okolicy mogą się kręcić maruderzy oraz jaszczury.
Zadanie – część 1
Gdy udamy się do Bizancjum, należy skierować się do sklepu zwanego Galanteria Jolicouer i porozmawiać ze sprzedawczynią. Otrzymamy wspomniane wyżej zadanie. Będziemy musieli zgromadzić trzy i zaprezentować jej zestawy strojów. Ikonklasty, Marudera oraz Kosmoluba.
Strój Ikonklasty
Z tym nie ma większego problemu. Zależnie od naszych wyborów stroje możemy zdobyć ubijając Ikonklastów lub kupując elementy ich stroju u sprzedawcy w Bursztynowych Wyżynach na planecie Monarch. Nie muszą to być dokładnie te same elementy, ale u mnie na nich zadanie zadziałało.
Strój Marudera
Z tym strojem też nie ma problemu. Maruderów możemy spotkać na większości planet. Wystarczy ustrzelić kilku i powinniśmy znaleźć wymagane elementy pancerza. Nie muszą to być dokładnie te same elementy, ale u mnie na nich zadanie zadziałało.
Strój Kosmoluba
Z tym jest największy problem, bo nie ma jako takiego stroju klasowego dla tego korpo. Mi udało się to ogarnąć z widocznym niżej zestawem. Można taki sprzęt kupić na Pionierze w sklepie Zborojownia Ike’a, lub ukraść. Kradzież wymaga od rozwiniętego skradania się na przynajmniej 40 poziomie. Wtedy możemy po cichu wejść do budki strażnika na Pionierze, zamknąć za sobą drzwi, kucnąć i zwędzić mu oba elementy stroju.
Zadanie – część 2
Po zaprezentowaniu sprzedawczyni wszystkich trzech zestawów strojów, otrzymamy zadanie zebrania surowców na uszycie pożądanej przez nas Chimery. Będziemy potrzebowali:
- 3 skóry z boków raptoidów – na planecie Monarch znajdziemy ich sporo.
- 10 skór pierwotnych – tych wielkich małp na dobrą sprawę mogliśmy nawet nie spotkać. Najlepiej udać się na Scyllę. Tam jest ich pod dostatkiem.
- Egzoszkielet modliszcy – ponownie na planecie Monarch żyje tych stworów sporo.
Następnie czeka nas już tylko trochę ganiania za paczką da sprzedawczyni i w końcu na zakończenie zadania uda nam się zdobyć Chimerę. Teraz wystarczy już ją włożyć razem z Ładnym kapeluszem i pucharek jest nasz.
Poziom 30 / Level 30
Osiągnięto 30. poziom postaci. / Character level 30 reached.
Aby osiągnąć taki poziom, konieczne będzie od nas kończenie dużej liczby zadań pobocznych. Gdy zbliżymy się do finału gry, zostaniemy zapytani o dokonanie zapisu przed udaniem się na ostateczną misję. Wtedy warto ogarnąć sobie jak najwyższy poziom nim wyruszymy ku zakończeniu gry i pokończyć wszystkie zaczęte zadania. Jeśli udamy się na ostatnią misję z nie za wysokim poziomem, a nie będziemy posiadali żadnego starszego zapisu, to możemy przegapić ten pucharek.
Dla przyjaciela wszystko / Anything for a Friend
Ukończono linię fabularną towarzysza. / Finished a companion's quest line.
Zobacz opis Wszyscy za jednego.
Burza żywiołów / Elemental Maelstrom
Zabito wroga trafionego wszystkimi 5 rodzajami obrażeń. / Killed an enemy that was hit with all 5 damage types.
Pucharek związany z walką. Polecam do tego wybrać jakiegoś nieco mocniejszego przeciwnika, aby był w stanie wytrzymać trafienie 5 rodzajami broni nim pożegna się z życiem. Polecam wraz z przebiegiem gry odkładać sobie do skrzyni bronie związane z każdym typem obrażeń i ogarnąć pucharek jak już zdobędziemy wszystkie. Następnie wystarczy zaatakować przeciwnika każdą z tych broni. Nie ma znaczenia która go ubije, ale musi on dostać przynajmniej jednego strzała z każdej.
Rodzaje obrażeń:
- Fizyczne – większość broni charakteryzuje się tym typem obrażeń.
- Porażenie prądem – można zgarnąć takie bronie już na początku gry. Związane jest to też z pucharkiem Krótkie spięcie.
- Plazma – także jest to dość powszechnie spotykana broń. Będzie potrzebna też do W proch się obrócisz.
- Substancje żrące – tu jest nieco trudniej. Spotykałem przede wszystkim miecze charakteryzujące się tym typem obrażeń. Jeden przykładowo ma nasza towarzyszka Ellie na swoim wyposażeniu.
- Promienie N – to najtrudniejsza do zdobycia broń. Osobiście znalazłem ją w laboratorium Phineasa po tym jak Rada zrobiła mu wjazd na chatę. Przyda się też do Pacjent N.
Pacjent N / Patient N
Zabito 20 wrogów trafionych promieniami N. / Killed 20 enemies that were infected by spreading N-rays.
Do tego trofeum musimy zdobyć broń charakteryzującą się typem obrażeń: Promienie N. Taką broń generalnie najtrudniej jest znaleźć. Osobiście udało mi się na takową natrafić w laboratorium Phineasa po tym jak Rada go złapała. Gdy już będziemy mieli w posiadaniu oręż szybko ogarniemy ten pucharek. Wystarczy za jego pomocą ubić raptem 20 przeciwników.
Zdolniacha / Skilled
Rozwinięto umiejętność do poziomu 100. / Raised a skill to 100.
Pucharek związany z ulepszaniem postaci. Musimy dowolną umiejętność rozwinąć do 100 poziomu. Istotne jest to, że musi to być władowane 100 punktów. Jeśli mamy już jakieś bonusy płynące z innych dróg jak np. uzbrojenia czy towarzyszy – nie będzie się to wliczało do wymaganej setki.
Człowiek orkiestra / Jack of All Trades
Zabito wroga trafieniem krytycznym w słaby punkt po ataku z zaskoczenia bronią naukową podczas TSC. / Killed an enemy with a science weapon sneak attack during TTD, with a weakspot critical hit.
Ten pucharek najlepiej zostawić na później, a to ze względu na to, że gra nie ma skalowania poziomu trudności i gdy po jakimś czasie wrócimy na starą lokację, rozwalenie tamtejszych przeciwników nie będzie stanowić najmniejszego problemu. Przed dokonaniem ataku zróbmy sobie manualny zapis, aby w razie czego móc go powtórzyć.
Składowe tego trofeum:
- Zabito wroga… – po naszym ataku przeciwnik musi paść martwy.
- …trafieniem krytycznym… – to już kwestia szczęścia, ale jeśli natrafimy na słabego przeciwnika i połączymy to z pozostałymi wymogami nie powinno być problemu.
- …w słaby punkt… – tu najlepiej niech to będzie ludzki przeciwnik i słabym punktem będzie głowa.
- …z zaskoczenia… – wymaga rozwinięcia umiejętności Skradanie się do przynajmniej 20 poziomu. Należy wcisnąć , by móc się podkraść i wykonać taki atak.
- …bronią naukową… – takich broni nie ma wiele i są związane z jednym z zadań w grze. Pierwszą broń zwaną Pomniejszaczem możemy łatwo znaleźć w laboratorium Phineasa.
- …podczas TSC. – atak musi być wykonany przy korzystaniu z taktycznego spowolnienia czasu. Korzystamy z niego wciskając .
Gdy uda nam się spełnić wszystkie powyższe warunki otrzymamy pucharek.
Zbilansowane śniadanie / Well Balanced Breakfast
Jednocześnie otrzymano premie za mięso, węglowodany, napoje słodkie, kofeinę i alkohol. / Simultaneously had bonuses for meat, carbohydrates, sugary drink, caffeine, and alcohol.
Ten pucharek możemy zdobyć już na początku gry. Wystarczy podczas zbierania napotkanych przedmiotów odkładać sobie po jednym produkcie z wymaganych kategorii. Produkt z każdej grupy możemy też bez problemu nabyć w pierwszym napotkanym automacie po wylądowaniu na Pionierze.
Przykładowe produkty:
- Mięso – Luksusowe filety ze słończyka.
- Węglowodany – Owsikluski.
- Napoje słodkie – Woda mineralna Arkadianka.
- Kofeina – Dwugodzinny energetyk.
- Alkohol – Niewarzkie.
Po zdobyciu konkretnych produktów otwieramy ekwipunek i po kolei na każdym z nich przytrzymujemy , by ich użyć.
Szalony naukowiec / Mad Scientist
Zabito wroga za pomocą efektów 4 broni naukowych. / Killed an enemy under the effects of 4 science weapons.
Znalezienie broni naukowych jest związane z zadaniem fabularnym – BROŃ Z PRÓŻNI. Aktywujemy je, przeszukując terminal w kajucie kapitana na naszym statku. Potem gra sama nas będzie prowadzić w lokacje, gdzie możemy zdobyć informacje o lokalizacji konkretnych broni naukowych. Wymagane informacje kupujemy u handlarzy i będziemy mieli dokładny znacznik na mapie pokazujący gdzie leży szukana przez nas broń. Broni do znalezienia jest 5, ale my będziemy potrzebować tylko 4 konkretnych.
Warto zaznaczyć, że przyda nam się nieco silniejszy przeciwnik, aby wytrzymał ataki czterema broniami nim zginie. Rozwinięcie umiejętności Nauki ścisłe dodatkowo polepszy nam efekty broni naukowych. W razie czego możemy zapisać grę i na statku w magazynie rozdysponować na nowo umiejętności specjalnie pod ten pucharek. Podczas atakowania trzeba mieć na uwadze, że nie każdy cios może skutkować powstaniem efektu broni naukowej. Poniżej na podstawie czterech broni opiszę jak rozpoznać, czy się udało.
Najlepiej skorzystać z tych broni:
- Pomniejszacz – efekt broni to chwilowe zmniejszenie rozmiaru przeciwnika. Trudno nie zauważyć.
- Żuchwołamacz – efekt broni to chwilowy paraliż przeciwnika. Przez pewien czas nie będzie się w ogóle ruszał.
- Hipnotyzator – efekt broni to chwilowe przeciągnięcie przeciwna na naszą stronę. Zobaczymy przy nim charakterystyczną ikonkę mózgu oznaczającą działanie efektu.
- Pistolet Maziowy – efekt broni to chwilowy brak grawitacji na trafionym wrogu. Będzie się wznosił w powietrzu. Łatwo zauważyć.
Gdy uda nam się nałożyć każdy z wymienionych efektów na pojedynczego przeciwnika i później go ubijemy tymi broniami, to otrzymamy trofeum.
Niemożliwa misja / Impossible Mission
Trzykrotnie przetestowano pomyślnie zdolność Rozmowy w jednym przebraniu. / Succeeded at 3 dialog conversation checks with a single disguise.
Przebrania to bardzo przydatna rzecz, pozwalająca poruszać się po zastrzeżonym obszarze. Aby móc z nich korzystać, musimy zabrać odpowiedni sprzęt z kajuty kapitana naszego statku. Potrzebne będą też odpowiednie karty magnetyczne. Pierwszą taką możemy zdobyć na Pionierze zaraz po tym, jak przejdziemy przez rozmowę z ochroniarzem. Karta leży na skrzyniach po lewej stronie kawałeczek dalej. Teraz możemy wejść na obszar zastrzeżony i przez określony czas mamy możliwość poruszania się w tym miejscu. Pasek wyczerpuje nam się z każdym krokiem. Gdy spadnie do zera, pierwsza napotkana osoba zwróci nam uwagę. Możemy się wymigać, używając umiejętności Perswazji, Kłamstwa lub Zastraszania. Należy zrobić to trzykrotnie, ale każdy kolejny test jest trudniejszy od poprzedniego. Jak nam się uda trzeci raz wymigać, otrzymamy trofeum.
Wszyscy za jednego / All for One
Ukończono zadania wszystkich towarzyszy. / Completed all companion quests.
Aby zdobyć to trofeum, musimy zgromadzić wszystkich towarzyszy i ukończyć dla nich wszystkie zadania w ciągu jednego przejścia gry. Aby tego dokonać, musimy się zgodzić na pomoc każdemu z nich i nie możemy kazać im spadać ze statku, ani ich olewać. Poniżej prezentuje listę zadań dla poszczególnych towarzyszy.
- PARVATI
- Pijąc szafirowe wino – zacznie się przy lądowaniu na Pionierze, gdzie Parvati poprosi nas o zabranie jej do mechanik z Pioniera. Potem będziemy musieli porozmawiać z nią na statku i zróbmy to nim zabierzemy się za cokolwiek innego.
- Nie kąsaj słońca – kolejne zadanie pojawi się po zakończeniu powyższego.
- MAX
- Podręcznik ilustrowany – zadanie dostępne jeszcze na Nadbrzeżu po tym jak razem z Parvati kontaktowaliśmy się z Maxem.
- Pusty człowiek – podczas gdy znajdziemy Reginalda Chaneya, musimy powstrzymać Maxa przed zaatakowaniem go, a następnie mu wybaczyć, aby dalej pozostał w drużynie.
- SAM
- Maszyna czyszcząca – tu mamy tylko jedno zadanie polegające na odnalezieniu spiętrzacza kwasu i uruchomieniu maszyny.
- FELIX
- Dług u przyjaciela – Felix będzie nas chciał do nas zagadać przy lądowaniu na Scylli w związku z zadaniem.
- ELLIE
- Najgorszy kontakt – zadanie to zaczynamy na Pionierze w klinice. Po jego wykonaniu Ellie może dołączyć do załogi.
- Przyziemna krucjata – rozmawiamy z Ellie przed lądowaniem w Bizancjum i następnie odwiedzamy tam jej rodziców.
- NYOKA
- Pasja w pigułce – małe zadanie podczas wątku głównego Radio Wolny Monarch.
- Towarzysze broni – wybierzmy ją z załogi podczas lądowania w Gwiezdnej Zatoce, a poprosi nas o rozmowę i otrzymamy zadanie.
Jeden za wszystkich / One for All
Zwerbowano wszystkich towarzyszy. / Recruited all of the companions.
Trofeum to można przegapić z uwagi na fakt, iż mamy nie musimy rekrutować członków załogi, a nawet po ich rekrutacji istnieje możliwość usunięcia. Nie możemy skorzystać z tych opcji, jeśli chcemy otrzymać ten pucharek.
Towarzysze:
- Parvati – ją spotykamy jako pierwszą na początku gry podczas głównego zadania Obcy w obcym kraju. Zgadzamy się na to, aby do nas dołączyła.
- Max – spotykamy na prośbę Parvati chwilę po jej poznaniu. Wykonujemy dla niego zadanie Podręcznik ilustrowany i zgadzamy się, aby do nas dołączył.
- Sam – gdy już naprawimy nasz statek, możemy odnaleźć go w jednym z pomieszczeń robota. Interakcja z nim zapoczątkuje zadanie skutkujące dołączeniem go do ekipy.
- Ellie – spotkamy ją na Pionierze w klinice. Po wykonaniu zadania Najgorszy kontakt będziemy mogli dołączyć ją do drużyny.
- Felix – spotkamy go na Pionierze. Gdy uzyskamy już możliwość odlotu ze stacji będzie czekał przed naszym statkiem i zaproponować dołączenie do nas.
- Nyoka – spotkamy ją na palniecie Monarch podczas wątku głównego Radio Wolny Monarch. Po zakończeniu dla niej zadania Pasja w pigułce, będziemy mogli zaprosić ją do ekipy.
Witamy w Arkadii! / Welcome to Halcyon!
Wylądowano w Szmaragdowej Dolinie. / Landed in Emerald Vale.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Pierwszy pucharek jaki otrzymamy jak tylko przejmiemy kontrolę nad postacią.
Bilet dokądkolwiek / Ticket to Anywhere
Zdobyto własny statek. / Got your very own ship.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Ten pucharek otrzymamy jak tylko przywrócimy zasilanie na naszym nowy statek po zakończeniu głównego wątku na Nabrzeżu.
Coś tu śmierdzi / Something's Fishy
Wylądowano w Gwiezdnej Zatoce. / Reached Stellar Bay.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Pucharek otrzymamy jak tylko znajdziemy się w mieście Gwiezdna Zatoka na planecie Monarch.
Raj odnaleziony / Paradise Found
Wylądowano w Bizancjum. / Landed in Byzantium.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Ten pucharek otrzymamy jak tylko uda nam się uzyskać dostęp i wylądować w Bizancjum.
Ciężkie czasy / Hard Time
Wylądowano na Tartarze. / Landed on Tartarus.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Jeden z ostatnich fabularnych pucharków. Jak się już tu znajdziemy – nie będzie powrotu. No chyba, że wykonaliśmy zapis przed lotem, gdy gra nas o to zapytała.
Znaleziona zguba / Lost and Found
Wykonano skok Nadzieją. / Skipped the Hope.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Ten pucharek otrzymamy jak tylko przejmiemy stery nad statkiem Nadzieja i wykonamy skok.
Pirackie radio / Pirate Radio
Przerwano audycje z Monarcha. / Stopped the Monarch broadcasts.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po zakończeniu głównego wątku na planecie Monarch.
Widownia zamarła / The Audience Gasps
Poznano wstrząsającą prawdę na temat kolonii. / Learned the shocking truth about the colony.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Ten pucharek otrzymamy po obejrzeniu wiadomości nadzorcy Rockwella.
PodŚwiatło do samego końca / SubLight to the End
Ukończono linie fabularne PodŚwiatła. / Completed the SubLight quest lines.
Pucharek związany z wątkiem pobocznym dla korporacji PodŚwiatła. Można je przegapić jeśli doprowadzimy do śmierci konkretnych osób, ale jeśli nie będziemy masowo zabijać napotkanych osób – nie powinno być problemów. Zadanie możemy zacząć na Pionierze po rozmowie z Lylią Hagen w siedzibie PodŚwiatła. Będziemy musieli udać się na Monarch, gdzie dostęp otrzymamy z czasem.
Linia fabularna składa się z zadań:
- Kontinuum Czasoprzestępcze
- Lodowy pałac
- Ostatni eksperyment chimerystki
W ostatnim zadaniu nie ma znaczenia, czy zabijemy panią doktor, czy nie. I tak otrzymamy trofeum niezależnie od dokonanej decyzji.
Pokój za naszych czasów / Peace in Our Time
Wynegocjowano pokój pomiędzy Ikonoklastami i MGG. / Brokered peace between the Iconoclasts and MSI.
Ten pucharek łączy się z naszymi działaniami podczas głównego zadnia Radio Wolny Monarch. Wymaga to podjęcia jednak konkretnych wyborów fabularnych podczas gry oraz finalnie posiadania rozwiniętej Perswazji, aby pogodzić obie strony. Poniżej prezentuję punkty, jakie należy spełnić w kierunku zdobycia tego trofeum.
- W Gwiezdnej Zatoce wykonujemy zadania dla Sanjara – W poszukiwaniu FPUL oraz Niedostrzeżone błędy.
- Wykonujemy dla Ikonoklastów zadanie Tam i z powrotem koniecznie odbierając od Carlotty zapasy dla Zory.
- Wykonujemy dla Ikonoklastów zadanie Druk ma swoją cenę koniecznie sprowadzając drużynę Zory, zamiast prosić ich o pomoc w szturmie na drukarnię.
- Dostaniemy od Zory zadanie Wabik na naiwnych, które musimy ukończyć.
- W czasie realizowania zadania Radio Wolny Monarch czeka nas scenka ze spadającym statkiem kosmicznym. Musimy udać się w miejsce katastrofy i odzyskać moduł celowniczy.
- Kontaktujemy się z Zorą i pomagamy jej obalić przywództwo Grahama. Następnie korzystając z Perswazji na wymaganym 55 poziomie możemy nakłonić ją do negocjacji pokojowych.
- Kontaktujemy się z Sajnarem i proponujemy rozwiązanie pokojowe. Będzie od nas chciał zdobyć ocenę pracowniczą Zory. Musimy mu ją dostarczyć.
- Nadzorujemy negocjacje między frakcjami tak, aby doprowadzić do pokoju.
Monarch usłuchał / Monarch Abides
Wygrano bitwę o Gwiezdną Zatokę. / Won the battle of Stellar Bay.
Pucharek związany z antagonistycznym podejściem do powyższego. Tutaj po zdobyciu modułu celowniczego z rozbitego statku, musimy przekazać go jednej ze stron konfliktu i pomóc jej wygrać bitwę o Gwiezdną Zatokę. Pucharek można przegapić jeśli wybierzemy pokojowe rozwiązanie.
Dentastycznie / Dentastic
Ocalono recepturę najlepszej we wszechświecie dietetycznej pasty do zębów. / Saved the universe's greatest diet toothpaste recipe.
Pucharek związany z pobocznym zadaniem Przyszła na Rozarium zagłada. Otrzymamy je od Gladys na Pionierze, jeśli zapytamy ją o możliwość dorobienia sobie. Ważne jest to, że podczas wykonywania zadania musimy dokonać konkretnych wyborów. Po zbadaniu sygnału alarmowego, gdy udamy się na Rozarium, zostaniemy poproszeni o odnalezienie receptury dietetycznej pasty do zębów przez naukowca, który wzywał pomoc. Badając już laboratorium okaże się, że sejf został zniszczony, a receptura wykradziona. Spotkamy kobietę, która tego dokonała. Mamy dwie możliwości. Pomagamy jej, ale będziemy musieli potem skorzystać z Perswazji, aby przekonać ją o oddaniu nam badań. Ewentualnie też możemy ją zastrzelić i zabrać potem badania. Samą recepturę musimy oddać naukowcowi, jeśli chcemy otrzymać pucharek. Jeśli sprzedamy ją Gladys – nie otrzymamy trofeum.
Silniejsze od miecza / Mightier than the Sword
Definitywnie ocalono Nadbrzeże. / Saved Edgewater permanently.
Pucharek zależny od decyzji fabularnych wykluczający się z trofeum poniżej. Aby go odblokować, musimy działać w następujący sposób:
- Podczas zwiedzania nadbrzeża w laboratorium botanicznym zostaniemy poproszeni przez strażniczkę o znalezienie zaginionej Zoe w ramach zadania pobocznego Kilka bratnich dusz. Nakłaniamy ją do powrotu.
- Podczas realizacji zadania głównego na Nadbrzeżu musimy przekierować zasilanie do miasta z fabryką konserw, a następnie przekonać dezerterów, by wrócili do pracy. Thomasa możemy namówić, aby został mechanikiem, a Grace zgodzi się z uwagi na wykonanie przez nas zadania z powyższego punktu.
- Adelaide zostawiamy w laboratorium botanicznym, a Reed zostaje na miejscu przywódcy.
- Dalej gramy zgodnie z wytycznymi pucharka Kartografka.
- Realizujemy dalej wątek główny po stronie Rady na planecie Monarch.
- Pucharek dostaniemy jakiś czas później, tuż przed naszym udaniem się na pokład Nadziei – po tym, jak przyboczna pogratuluje nam rozwiązanej sprawy na Nadbrzeżu.
Ludwig miał rację / Ludwig was Right
Sprowadzono robo-zniszczenie na Nadbrzeże. / Brought robo-destruction to Edgewater.
Pucharek zależny od decyzji fabularnych wykluczający się z trofeum powyżej. Aby go odblokować, musimy działać w następujący sposób:
- Podczas realizacji zadania głównego na Nadbrzeżu musimy przekierować zasilanie do laboratorium botanicznego. Ewentualnie możemy przekierować do fabryki konserw, ale wtedy musimy skłonić Reeda, aby odszedł i przekazał władzę Adelaide.
- Dalej gramy zgodnie z wytycznymi pucharka Kartografka.
- Realizujemy dalej wątek główny po stronie Rady na planecie Monarch.
- Po powrocie do przybocznej, otrzymamy zadanie Fundacja, po którego zakończeniu otrzymamy trofeum.
Narodziny gwiazdy / A Star is Born
Wystąpiono w filmie wytwórni Odeon. / Starred in an Odeon Pictures movie.
Pucharek ten możemy zdobyć podczas naszej pierwszej wizyty w Bizancjum. Podczas zwiedzania miasta możemy spotkać producenta filmowego Mavericka Johnsona. Gdy do niego zagadamy otrzymamy zadanie poboczne Kamera, akcja – realizujemy i stawiamy się na castingu. Niezależnie od tego jak nam pójdzie, otrzymamy trofeum.
Kartografka / The Cartographer
Załatwiono sprawę z kartografką. / Dealt with the cartographer.
Pucharek zależny od decyzji fabularnych. Sprawę z kartografką przyjdzie nam rozwiązać wyłącznie, jeśli podczas gry podejmiemy następujące wybory:
- Podczas pierwszej wizyty na Pionierze udajemy się do biura Rady prowadzonego przez Udoma Bedforda. I tak musimy tam iść w celu odblokowania naszego statku. Podczas rozmowy informujemy urzędnika, że mamy informacje na temat miejsca pobytu Phineasa. Rozpoacznie to zadanie Niespłacony dług. Musimy zgromadzić 8000 bitów, by odkupić pieczęć.
- Kończąc wspomniane wyżej zadanie, otrzymamy możliwość lądowania w Bizancjum i spotkania się z przyboczną Akande. Otrzymamy od niej zadanie Kobieta do przeróbki związane z kartografką. Po zlokalizowaniu kobiety pozbywamy się jej i otrzymujemy pucharek. Nie ma znaczenia, czy zabijemy ją my, czy ewentualnie pojawiający się inny łowca nagród.
Poparzenie słoneczne / Sunburn
Wykonano skok Nadzieją w słońce. / Skipped the Hope into the sun.
Aby zdobyć ten pucharek, nasza postać powinna mieć ustawioną w atrybutach inteligencje na poziomie poniżej przeciętnej. Tylko wtedy mamy możliwość skorzystania z głupoty w dialogach. Ewentualnie jest też możliwość obniżenia inteligencji poprzez stosowanie substancji Adrena-Czas. Po zakończonym efekcie czasowo obniży się wartość intelektu naszego bohatera. Zawsze jest to jakaś możliwość, jeśli akurat to nam zostało, a nie mamy głupawej postaci.
- Lecimy wątek fabularny aż do momentu, gdy kieruje nas na pokład Nadziei.
- Po przedostaniu się w miejsce głównego komputera mamy możliwość wykonania skoku. Wybieramy opcję, aby dokonać tego samodzielnie, bez pomocy ADY.
- Wybieramy dialog: [Głupota] Odsuń się, ADA. Umiem liczyć, więc liczę na siebie.
- Po tych słowach czeka nas animacja i otrzymamy trofeum.