Titan Quest – Poradnik do trofeów

Titan Quest

 

 Materiał zrealizowany dzięki uprzejmości Pieces Interactive

Titan Quest w wydaniu na PS4 to przygotowana z okazji dziesiątej rocznicy premiery edycja klasycznego hack-and-slasha wraz z dodatkiem Immortal Throne. Usprawniono w niej sporo elementów i przygotowano pod konsolowe sterowanie. Sam rdzeń rozgrywki pozostał bez zmian. Jak więc sprawuje się ten uznany tytuł i jaki zestaw pucharków oferuje?

Pod kątem fabularnym gra osadzona została w czasach starożytnych i bazuje na wątkach zaczerpniętych z mitologii Grecji, Egiptu, Babilonu oraz Chin. Nie jest to nic nadzwyczajnego, ale czuć mitologiczny klimat każdej kolejno odwiedzanej lokacji. Nie można też narzekać na umiejscowienie wbudowanego dodatku Immortal Throne, który pozwoli nam przemierzyć królestwa Hadesu.

Ciekawie względem innych gier z tego gatunku prezentuje się rozwój naszego bohatera. Nie wybieramy bowiem na starcie żadnej klasy postaci. Zamiast tego po zdobyciu pierwszego poziomu otrzymujemy możliwość wyboru tak zwanego mistrzostwa, które jest drzewkiem rozwoju postaci. Wybór jest dość szeroki, jeśli chodzi o możliwości. Następnie po zdobyciu 8 poziomu odblokowujmy dostęp do kolejnego z dostępnych mistrzostw. I wtedy zaczyna się zabawa w kreowanie buildu postaci.

Nie jest to jednak prosta sprawa, bo skuteczność naszego bohatera zależy teraz od podjętych decyzji. Bardzo istotne staje się dobranie odpowiednich skilli, bo część zgrabnie łączonych osiąga naprawdę konkretne rezultaty. Szkoda, że ze względu na ogrom możliwości gra nie pozwala na eksperymentowanie z klasami postaci. Niestety raz zatwierdzone mistrzostwo na stałe zostaje przypisane do naszej postaci. Można jedynie resetować punkty umiejętności wydane na konkretne skille u odpowiednich kupców w mieście, choć jest to dość kosztowny interes. Całość sprawia, że początkującym graczom może być ciężko się w tym odnaleźć. A dodając do tego poziom trudności samej gry można się zniechęcić.

Wizyta w Egipcie udana. Naprawdę ładny i klimatyczny region.

 

Kolejna ważna do poruszenia sprawa to zaburzony balans poziomu trudności w grze. Dawno nie widziałem tak nierównej trudności. Bywało, że spokojnie kosiłem sobie grupki zwykłych wrogów i spotykałem jakiś inny rodzaj przeciwników, który stawiał większy opór, niż część napotkanych bossów. Najgorzej w tej kwestii prezentuje się obszar z czwartego aktu gry pochodzący z dodatku Immortal Throne.

Różnica jest ogromna i nagle gra staje się bardzo utrudniona, gdy duża część napotkanych zwykłych mobków jest śmiertelnym zagrożeniem. Ja rozumiem na wyższych poziomach trudności, ale na normalu takie sytuacje nie powinny mieć miejsca. Sam miałem moment słabości i myślałem, że w ogóle nie ukończę gry. Ostatecznie udało mi się prześlizgnąć jakoś przez cały Hades. Ale wymuszało to na mnie całkowite unikanie walki i bezmyślny bieg do następnych punktów kontrolnych, a to się całkowicie kłóci z ideą gry tego typu. Owszem, mogłem stawać do walki, ale zajęło by mi to masę czasu, zaś nagrody w postaci łupów i doświadczenia byłyby mocno nieadekwatne do wysiłku jaki włożyłbym w potyczki.

W nawiązaniu do powyższego akapitu problem stanowi też ilość zdobywanego doświadczenia. Irytujący jest fakt, gdy walczymy z grupą ciężkich przeciwników, a po ich pokonaniu otrzymamy tyle expa, co za zwykłych niemilców, których skosiliśmy bez wysiłku jakiś czas wcześniej. Bardzo zauważalne jest to po przejściu z jednego regionu do drugiego. Np. z Grecji do Egiptu. Często też po trafieniu do kolejnego regionu mimo ukończenia wszelkich questów pobocznych i wybicia wszelkich wrogów na swej drodze okazuje się, że jest zauważalnie trudniej. Dlatego, że mamy za niski poziom, aby w miarę dobrze móc dalej walczyć. Innymi słowy gra wymusza od nas konieczność grindingu, aby w miarę komfortowo przejść grę. Ja rozumiem, że ten typ gry mocno polega na samej idei ciągłego ulepszania postaci i zbierania coraz lepszego ekwipunku, ale wszelki mastering gry powinien się odbywać na kolejnych wyższych poziomach trudności, nie zaś na naszym pierwszym przejściu.

Przechadzka Chińskim Murem zostanie nam w pamięci.

 

Jeśli jednak jesteśmy zaprawionymi w bojach bohaterami lub nie przeszkadzają nam wady, które dały mi się we znaki i wymieniłem je wyżej to czeka nas bardzo ciekawa wędrówka przez pełne mitologicznych potworów krainy. Weterani gatunku muszą być tu wniebowzięci ze względu na wymagający przemyślenia build naszej postaci i stawiający wyzwanie poziom trudności. Może gra nie robi dużego wrażenia pod kątem graficznym czy samej mechaniki, ale satysfakcja po stworzeniu dobrego herosa, pokonaniu trudnych wrogów i ukończeniu samej gry jest naprawdę duża.

 

 

  • Trudność zdobycia platyny: 8/10 (w coopie mniej)
  • Czas na zaliczenie platyny: ponad 100h
  • Trofea offline: 25 (11 x, 6 x, 7 xZłoty, Platyna)
  • Trofea online: 0
  • Minimalna liczba przejść: 3
  • Zalecana liczba przejść: 3
  • Trofea do pominięcia: Brak
  • Zbugowane trofea: Brak

Zdobywanie platynowego pucharu w Titan Quest będzie wymagało od nas dużej cierpliwości. Zarówno pod względem wymaganego poświęcenia czasu, jak i zmaganiu się z dość wysokim poziomem trudności. Zdecydowanie warto grać w coopie, jeśli mamy kompanów również zainteresowanych tym tytułem. Jest zdecydowanie zabawniej i łatwiej mimo, iż poziom trudności jest skalowany względem liczby herosów.

Gra jak wspomniałem we wstępie ma problemy z balansem trudności. Przez to zdarzać się może natrafienie na tak zwaną ścianę. W takim przypadku musimy się gdzieś cofnąć i pogridnować trochę expa. Zdobywanie kolejnych poziomów ma naprawdę duże znaczenie nie tylko w kontekście odblokowania i ulepszania skilli, ale też w samej ogólnej sile naszej postaci. W razie czego istnieje też możliwość zaproszenia do gry naszego bardziej doświadczonego znajomego, który wspomoże nas w trudnych potyczkach. W zasadzie może nas nawet przeciągnąć przez całą grę.

W grze bardzo istotny jest build postaci i wzajemne uzupełnianie się umiejętności z obu zdobytych mistrzostw. Nie ma jednej słusznej konfiguracji, a weterani sprzeczają się w kwestii co jest lepsze jak to zwykle bywa. Internet jest jednak bogaty w różne proponowane i przemyślane konfiguracje, którymi możemy się kierować jeśli nie mamy własnej wizji na bohatera. Ja osobiście wybrałem Czempiona (wojna + natura) i skupiłem się na przyzywanych mobkach. Z własnego doświadczenia powiem, że warto zainwestować punkty w jakiś skill przyzywający nam pomocnego towarzysza. Dzięki temu część walk z bossami możemy sprytnie ukończyć trzymając się w dystansie do przeciwnika. Podczas gry co każdy kolejny level będziemy zdobywać po 3 punkty do rozdania w drzewku mistrzostw. W przypadku, gdy uznamy jakiś skill za nieprzydatny możemy go cofnąć za opłatą u mistyka w mieście. Warto jednak zaznaczyć, że punktów wydanych w ulepszenie danego mistrzostwa już cofnąć nie możemy.

Resetowanie przyznanych punktów na skille jest dość kosztowne, ale można z tego w razie potrzeby skorzystać.

 

KROK I – ukończenie gry na poziomie normalnym i wykonanie wszystkich zadań pobocznych w Grecji, Egipcie i Oriencie

Podczas pierwszego przejścia zapoznamy się dokładnie z grą i jej mechanizmami. Polecam tutaj dokładnie eksplorować każdy region. Badać wszelkie jaskinie i pokonywać wszystkich napotkanych wrogów. Jedyne na co zwracamy uwagę to zadania poboczne. Nie można ich pominąć, ponieważ zawsze istnieje możliwość powrotu do poprzednich lokacji, ale warto sobie je po kolei zaliczać, aby mieć to z głowy. I tak jest to opłacalne, bo ich kończenie daje duże ilości punktów doświadczenia. Największym problemem może okazać się tu finalny boss z podstawowej wersji gry – Tytan oraz cały akt 4 z DLC. Zauważalnie rośnie wtedy poziom trudności. Ogólnie akt 4 jest trudniejszy na normalu, niż cała reszta gry na epickim. Dlatego ostrzegam, że przeprawa może nie być łatwa.

Zadania poboczne są oznaczane tak jak w przypadku głównych. Musimy znaleźć osobę z wykrzyknikiem nad głową. Ona nam zleca questa.

 

W każdej chwili możemy sprawdzić które zadania poboczne mamy już zaliczone. Znajdziemy tam też krótki opis danych questów.

 

KROK II – ukończenie gry na poziomie epickim

Gdy uda nam się już raz ukończyć grę odblokujemy możliwość gry na epickim poziomie trudności. Z początku nie będzie on znacznie trudniejszy, bo akt 4 bardziej daje się we znaki. Z czasem jednak może się okazać, że bez zwiększenia poziomu naszego bohatera nie przebrniemy dalej. Polecam korzystać ze sposobu expienia wymienionego w opisie pucharka  Bóg. Przy tym przejściu nie musimy się niczym przejmować. Po prostu przechodzimy grę, choć samo to może czasem być irytujące.

 

KROK III – ukończenie gry na poziomie legendarnym, pokonanie specjalnych bossów i zdobycie 65 poziomu

Po ukończeniu gry na epickim poziomie trudności odblokujemy możliwość gry na poziomie legendarnym. Tu zdecydowanie już nie jest łatwo i nawet banda zwykłych mobków może nas zasiec wyjątkowo łatwo. Jeśli nie dajemy rady warto wrócić się na poziom ekspercki i pogrindować tam level metodą z opisu trofeum  Bóg. I tak w końcu trzeba zdobyć 65 poziom. Później warto zacząć już grindować w tym samym miejscu na legendarnym. Podczas tego przejścia zapolujemy też na czterech unikalnych bossów. Są to silni i niebezpieczni przeciwnicy, więc do walki warto się przygotować atakując z pełnym zdrowiem i odnowionymi wszystkimi umiejętnościami. Zaleca się też uprzednio wyczyścić pobliski obszar ze zwykłych mobków, aby niepotrzebnie się nie przypałętały dodatkowo utrudniając walkę. Po uporaniu się z nimi i ukończeniu gry najprawdopodobniej zostanie nam jeszcze parę leveli do zgrindowania, aby móc cieszyć się platyną.


platyna Syn Zeusa / Son of Zeus
Zdobądź wszystkie trofea / Get all trophies

Prawdziwie heroiczny wyczyn zasługujący na gratulacje 🙂

srebro Heros / Hero
Ukończ grę w trybie zwykłym / Complete the game in Normal mode

Trofeum fabularne niemożliwe do pominięcia związane z ukończeniem gry po raz pierwszy.

Pierwsze przejście gry może okazać się problemem dopiero przy bossie związanym z pucharkiem  Wybawca bogów oraz ukończeniem aktu 4 gry. Wtedy bowiem zauważalnie rośnie poziom trudności. Warto w ów czas cofnąć się do Egiptu i trochę dopakować postać levelując zgodnie z opisem zawartym przy pucharku  Bóg.

zloto Epicki heros / Epic Hero
Ukończ grę w trybie epickim / Complete the game in Epic mode

Trofeum fabularne niemożliwe do pominięcia związane z kolejnym ukończeniem gry.

Wyższy poziom trudności i większe wyzwanie. Aczkolwiek, jeśli dobrze dopakujemy postać powinno być nawet łatwiej, niż za pierwszym przejściem. Przynajmniej, aż do aktu 4 gdzie zawsze jest problematycznie. Optymalnie dobrze jest zaczynać nasze zmagania na tym poziome mając około 36-50 level.

zloto Legendarny heros / Legendary Hero
Ukończ grę w trybie legendarnym / Complete the game in Legendary mode

Trofeum fabularne niemożliwe do pominięcia.

Ostatni dostępny poziom trudności odblokowujący się po ukończeniu gry na epickim. Poziom trudności oczywiście rośnie, aczkolwiek nie tak gwałtownie. Preferowany level do gry na tym poziomie wynosi 51-75. Osobiście nie miałem tu dużych problemów po wcześniejszym popracowaniem nad levelem mojej postaci. Tradycyjnie dopiero w akcie 4 zaczęły się schody. W miarę możliwości olewałem tam walki z mobkami i biegłem przed siebie. Można korzystać z takiej taktyki, aczkolwiek w niektórych miejscach bardziej opłaca się wszystkich wybić. Między innymi w obszarach tuż przed walką z bossem, aby w razie zgonu nie musieć znowu się przebijać.

zloto Bóg / God
Osiągnij poziom 65. / Reach the level 65

Zdobycie poziomu 65 zajmie nam naprawdę sporo czasu, bo doświadczenie w grze zdobywa się stosunkowo wolno. Warto podczas naszych przejść wykonywać zadania poboczne, bo za nie dostajemy sporo expa. Pamiętajmy też, że w przypadku śmierci tracimy punkty doświadczenia i aby je odzyskać musimy udać się w to samo miejsce i ruszając nasz nagrobek odzyskać utracone cenne punkty. W przypadku jednak gdy dopiero co awansujemy nie musimy się obawiać, bo tracimy tylko te punkty, które zbieramy do kolejnego poziomu.

Najlepszym sposobem na gridnowanie expa jest końcówka regionu Egiptu. Po pokonaniu tamtejszego Telkina będziemy wychodzić z Teb i przedzierać się przez Świątynie Hatszepsut. Tam po drodze miniemy kilka Mrocznych Obelisków. Są to charakterystyczne obiekty stale przywołujące szkielety. Ich zniszczenie daje nam sporo punktów doświadczenia.

Zaraz po wejściu do wnętrza świątyni, należy aktywować znajdującą się tam fontannę reinkarnacji. Dzięki temu będziemy zawsze się odradzać w tym miejscu. Następnie wychodzimy na plac przed wejściem i niszczymy znajdujące się tam oba obeliski oraz wszystkich wrogów. Ewentualnie jeśli mamy siły możemy wejść jeszcze wgłąb świątyni gdzie w najbliższym pomieszczeniu znajdziemy trzy kolejne takie obiekty. Po zniszczeniu obelisków wychodzimy do menu gry, a następnie kontynuujemy ją. Dzięki temu obeliski pojawią się ponownie i będzie można je znowu niszczyć. Powtarzamy to w kółko stale zbierając expa. Szczęśliwie też każde kolejne odpalenie gry startujemy z zregenerowanymi wszystkimi skillami. Metoda ta działa na każdym z poziomów trudności. Wraz z progresem stosujemy ją na wyższym, aby zdobywać więcej doświadczenia. Jest to najszybszy sposób levelowania. Ja osobiście niszczyłem szybko te dwa obeliski na placu zużywając wszystkie skille na maxa. Dzięki temu szło to całkiem szybko.

Właśnie na tym placu grindowało mi się najefektywniej. Najważniejsze to zniszczyć oba obeliski.

 

Lokalizacja świątyni na mapie.

 

braz Uczeń / Apprentice
Odblokuj pierwsze mistrzostwo / Unlock the first mastery

Mistrzostwo w Titan Quest to nic innego jak klasa postaci. Pierwsze mistrzostwo będziemy mogli dla naszej postaci wybrać tuż po wbiciu 2 poziomu. Wybieramy jedno z dostępnych drzewek umiejętności. Warto zaznaczyć, że po zatwierdzeniu i przyznaniu punktów nie ma już odwrotu i będziemy zdani na ten wybór do końca gry.

braz Podwójny uczeń / Double Apprentice
Odblokuj drugie mistrzostwo / Unlock the second mastery

Drugie mistrzostwo odblokowujemy po zdobyciu 8 poziomu naszym herosem. Warto je dobrać tak, aby mogło się jakoś sensownie łączyć z pierwszym, które wybraliśmy. Ponownie pragnę zaznaczyć, że dokonany wybór nie może już być cofnięty.

srebro Pogromca Hydry / Hydra Killer
Pokonaj lernejską Hydrę (tylko tryb legendarny!) / Defeat the Lernean Hydra (Legendary mode only!)

Hydra Lernejska jest pierwszym unikalnym bossem, którego można spotkać. Oczywiście musimy grać na legendarnym poziomie trudności. Spotkamy ją w Grecji na Moczarach Ateńskich. Jest to dość wymagający przeciwnik. Mi osobiście Hydra dała w kość bardziej, niż każdy kolejny boss. Po pierwsze przed samą walką radzę wybić z okolic bagien wszystkich przeciwników, aby niepotrzebnie nie utrudniali nam walki. Sama Hydra znajduje się w pobliżu ruin. Musimy uważać na jej obszarowe ataki. Zionięcie trucizną ma naprawdę spory zasięg. Można jednak się z nią bawić w ganianego. Atakujemy całą mocą jaką mamy i uciekamy z bagien. Czekamy, aż zregenerują się nam skille i powtarzamy manewr. W międzyczasie Hydra się nie leczy, więc można ją to wykorzystać.

Lokalizacja Hydry na mapie.

 

zloto Pogromca Matikory / Manticore Killer
Pokonaj Matikorę (tylko tryb legendarny!) / Defeat the Manticore (Legendary mode only!)

Mantikora to kolejny unikalny boss możliwy do spotkania na poziomie legendarnym. Znajduje się w Egipcie w Piaszczystej jaskini w okolicach oazy na Pustyni Fajum. Bardzo łatwo tam trafić, bo jest to tylko kawałek obok miasteczka na oazie. Jaskinia jednak jest dość długa i po drodze czyhają na nas też inne potworki, które trzeba będzie wybić. Na końcu trafimy do większego obszaru. Na jego środku znajdziemy Manikorę. Nim jednak przystąpimy do ataku warto wytłuc pobliskich przeciwników, bo jeśli zaatakują nas grupowo łatwo mogą nas załatwić. Sama Mantikora nie jest nadzwyczajnie trudna. Jej ataki zwykłe ataki pazurami nie są za silne. Uważać jednak musimy na zionięcie oraz strzelanie kolcami z ogona. Nie jest mściwa i nie będzie nas długo gonić, co pozwala w razie potrzeby oddalić i zregenerować skille.

Wejście do Piaszczystej jaskini.

 

Na końcu jaskini dokładnie na środku spotkamy Mantikorę.

 

zloto Pogromca Smoczego Licza / Dragon Liche Killer
Pokonaj Smoczego Licza (tylko tryb legendarny!) / Defeat the Dragon Liche (Legandary mode only!)

Smoczy Licz to kolejny unikalny boss dla poziomu legendarnego. Możemy go napotkać w regionie Orientu po przejściu przez jaskinię w Lasie Bambusowym w Quinba. Owa jaskinia ma dwa wejścia od strony lasu. Możemy przez nią przejść i dostać się do Kaplicy Zhong Kui. Właśnie tam sobie mieszka nasz przeciwnik. Po drodze czeka nas potyczka z różnymi przeciwnikami w samej jaskini i szkieletami zaraz po wyjściu z niej. Smoczy Licz ma kilka asów w rękawie. Między innymi potrafi nas uraczyć trucizną, czy też obrócić naszych przywołanych sojuszników przeciw nam. Ostatecznie jednak nie jest tak wymagający, jak można by się spodziewać. Także, jak inni bossowie nie będzie nas ścigał, dzięki czemu możemy w razie potrzeby się oddalić i zregenerować.

Wejścia do jaskini z Bambusowego lasu.

 

Obszar gdzie spotkamy Smoczego Licza.

 

zloto Pogromca Talosa / Talos Killer
Pokonaj Talosa (tylko tryb legendarny!) / Defeat Talos (Legendary mode only!)

Talos jest bossem, którego najłatwiej odnaleźć, bo dosłownie stoi nam na drodze, którą fabularnie musimy podążyć. Jest to wielki automat, którego spotkamy na końcu etapu Grecji w Pałacu Knossos tuż przed wejściem do labiryntu. Jest to dość powolny przeciwnik, aczkolwiek może okazać się niebezpieczny. Z daleka potrafi zaatakować na dość duży dystans miotaczem ognia. Z bliska zaś tupie nogą dodatkowo zadając obrażenia elektrycznością. W razie problemów łatwo się od niego oddalić.

Lokalizacja Talosa.

 

braz Ubój / Multi Kill
Zabij 10 potworów / Kill 10 monsters

Pierwszy pucharek jaki zdobędziemy. Zabicie 10 potworów to żaden problem.

braz Pogrom / Ultra Kill
Zabij 100 potworów / Kill 100 monsters

Kolejny pucharek związany z likwidowaniem potworów. Setka wpadnie nam nim się obejrzymy.

braz Rzeź / Monster Kill
Zabij 1000 potworów / Kill 1000 monsters

I ostatnie trofeum związane z pozbywaniem się potworów. Podczas naszej gry zlikwidujemy znacznie więcej przeciwników. W końcu gra tego typu opiera się właśnie na tym aspekcie. Nie ma się nawet co tym przejmować.

zloto Mistrz / Master
W pełni odblokuj mistrzostwo / Unlock a mastery completely

Każde z dwóch posiadanych mistrzostw możemy ulepszać inwestując w nie zdobyte podczas awansu na wyższy poziom punkty. Aby móc odblokować nowe skille wymagane jest przeznaczanie punktów w sam poziom mistrzostwa. Zaznaczę jednak po raz kolejny, że wydane tak punkty nie mogą już zostać cofnięte nawet korzystając z pomocy mistyka w mieście. Pełne odblokowanie mistrzostwa wymaga zainwestowania w nie 32 punktów, które przyznajemy w drzewku. Trofeum wpadnie wraz postępem gry, bo z czasem i tak najlepiej będzie oba mistrzostwa rozbudować do końca.

Titan Quest_20180316215120

Ja jako pierwsze maksymalnie rozwinąłem mistrzostwo natury.

 

srebro Wybawca Grecji / Greece Savior
Pokonaj pierwszego Telkina / Defeat the first Telkine

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. 

Pierwszy Telkin to finałowy boss w regionie Grecji. Z moich doświadczeń najbardziej denerwujący z całej spotkanej trójki. Spotkamy go na końcu labiryntu zaraz po pokonaniu króla minotaurów. Na początku cwaniak ożywi cztery całkiem wytrzymałe posągi, z którymi będziemy musieli się uporać. Są dość powolne, ale wytrzymałe i lepiej się za nie brać pojedynczo. Gdy padną zacznie się walka z bossem. Sam w sobie nie jest specjalnie niebezpieczny. Warto mieć na uwadze, że potrafi przejąć kontrolę nad przyzwanymi przez nas pomocnikami. Musimy unikać jego pocisków i będzie jakoś szło. Problem stanowi głównie jednak fakt, że przyzywa on dwóch limosów, którzy atakując nas regenerują mu zdrowie. Dobrze się jakoś zabezpieczyć przed wysysaniem zdrowia. Możemy w razie czego uciekać drogą, którą przeszliśmy i spamować na niego przyzwanych pomocników. Ja sobie poradziłem właśnie w ten sposób.

srebro Wybawca Egiptu / Egypt Savior
Pokonaj drugiego Telkina / Defeat the second Telkine

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia.

Drugi Telkin, czyli boss regionu Egiptu. Jest to w zasadzie najprostszy z przeciwników. Potrafi przyzwać najwyżej nieumarłych, czy skopiować siebie do trzech sztuk, aby atakować z kilku miejsc. Jedyne na co trzeba naprawdę uważać to świetliste promienie, które przyzywa. Stanie w nich dłuższą chwile gwarantuje zgon.

srebro Wybawca Orientu / Orient Savior
Pokonaj trzeciego Telkina / Defeat the third Telkine

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. 

Trzeci Telkin to ostatni, z którym przyjdzie nam się mierzyć pod koniec regionu Orientu. Podczas tej walki kluczowa jest mobilność. Uważamy na rzucane przez niego głazy. Szczególnie groźny jest jednak pocisk, którym strzela od czasu do czasu. Aby zniwelować jego zabójczość dobrze wyposażyć postać w coś zwiększającego odporność na witalność. Co jakiś czas przyzywa też demony, ale nie są one specjalnie niebezpieczne.

srebro Wybawca bogów / God Savior
Pokonaj Tytana / Defeat the Titan

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. 

Tu się zaczyna pierwszy naprawdę trudny moment w grze. Po ukończeniu Orientu trafimy do niewielkiego obszaru Olimpu, na końcu którego znajduje się właśnie ten boss. Jest to naprawdę ciężki przeciwnik. Szczególnie denerwujące jest, że potrafi wysysać manę oraz życie. W pewnym momencie możemy zauważyć jak aktywuje jedną z umiejętności i pojawiają się na nim kolce. Trzymajmy się wtedy z daleka, bo będzie odbijał zadane mu obrażenia na nas. Kolejny szczególnie niebezpieczny moment następuje, gdy wróg podnosi ręce do góry. W ów czas musimy uciekać bo ześle na nas stertę głazów, która może nas od razu załatwić.

Dlatego istotne jest, aby być w ruchu. W każdej chwili możemy się oddalić drogą, którą przyszliśmy. Tytan nie będzie za nami biegł. Jest pewne małe ułatwienie dla postaci przywołujących. Można bowiem się schować ze jednym z posągów. Nie zawsze się udaje i trzeba trochę pokrążyć po arenie, ale czasem wróg wraca na środek areny i zostawia nas w spokoju za jednym z posągów. Możemy spokojnie tam sobie stać i przyzwać pomocników, którzy będą go metodycznie atakować. Zginą w walce, ale my możemy grać na czas i czekać, aż zregeneruje się nam skill i ponownie wzywać pomoc. Może to mało efektowne, ale za to bezpieczne rozwiązanie.

Stając za jednym z posągów możemy stać się niewidoczni dla Tytana.

 

braz Bogaty jak kupiec / Rich like a merchant
Zgromadź 10 000 złota / Reach 10,000 gold

Gromadzenie złota nie stanowi większego problemu. Gra bardzo przyjemnie pozwala w każdym miejscu zostawić teleport i szybko przenieść się do miasta, aby sprzedać cały niepotrzebny sprzęt. Zgromadzenie 10 000 wpadnie szybko na początku gry.

braz Bogaty jak Midas / Rich like Midas
Zgromadź 100 000 złota / Reach 100,000 gold

Kontynuacja powyższego pucharka. Nie powinniśmy się tym martwić. Jeśli chcemy przyspieszyć sprawę możemy zbierać wszystkie przedmioty i metodycznie sprzedawać je w miastach.

 

braz Bogaty jak Krezus / Rich like Cresus
Zgromadź 1 000 000 złota / Reach 1,000,000 gold

Zgromadzenie pierwszego miliona. Osobiście zdobyłem ten pucharek podczas pierwszego przejścia jeszcze nim wyszedłem z obszaru Grecji. W zasadzie jednak nie trzeba się tym zupełnie przejmować, bo na wyższych poziomach trudności będziemy wykonywać w sklepach transakcje za naprawdę grube sumy.

 

braz Awanturnik z Grecji / Greek Adventurer
Ukończ wszystkie zadania poboczne w Grecji / Finish all the side quests in Greece

Zadania poboczne w obszarze Grecji nie trudne do znalezienia. Wystarczy dokładnie eksplorować całą mapę i nie będzie z tym żadnych problemów. Poniżej prezentuje się lista wszystkich zadań.

  • Helos
    • Potworni rozbójnicy
    • Człowiek przyparty do muru
    • Przechwycone lekarstwa
  • Sparta
    • Utracony posag
    • Legendarny wojownik
    • Zatrute źródło
  • Megara
    • Informacje o wraku
    • Szkielety atakują
  • Delfy
    • Właściwy podarunek
    • Dobry centaur
    • Mistrz kowalstwa
    • Porzucone towary
    • Rozpaczająca wdowa
  • Ateny
    • Uwięziony w ruinach
    • Zaginieni Spartanie
  • Knossos
    • Uzdrowiciel Ksantyppos
    • Nieumarły tyran

 

Potworni rozbójnicy – Przy wyjściu z wioski Helos zwróci się do nas wieśniak z prośbą o pomoc. Musimy przeszukać pobliską jaskinię  i uratować jego towarzysza.

Człowiek przytarty do muru – W drodze z wioski Helos do obozu Spartan zobaczymy człowieka uciekającego przed satyrami. Wystarczy, że pospieszymy mu na pomoc.

Przechwycone lekarstwa – Niedaleko po wykonaniu poprzedniego zadania przy drodze spotkamy podróżnika z wozem. Zleci on nam pokonanie silniejszego przewodnika blokującego drogę kawałek dalej. Musimy go pokonać.

Utracony posag – W okolicach obozu Spartan przy zniszczonym wozie spotkamy człowieka, który zleci nam odzyskanie posagu. Wystarczy udać się do pobliskiej jaskini, wybić wrogów i zwrócić wszystko zleceniodawcy.

Legendarny wojownik – W obozie Spartan jeden z wojowników poprosi nas o odnalezienie towarzysza. Znajdziemy go na okolicznej polanie. Wystarczy z nim porozmawiać, a potem wrócić do zleceniodawcy z informacjami.

Zatrute źródło – W wiosce Tegea spotkamy człowieka, który poprosi nas o rozwiązanie problemu zatrutej wody. Kierujemy się do pobliskich lasów. Spotkamy tam nimfę związaną z tym zadaniem. Po rozmowie będziemy musieli udać się do pobliskiej jaskini i pokonać wszystkich znajdujących się tam przeciwników.

Informacje o wraku – W mieście Megara obok przystani spotkamy człowieka który poinformuje nas o rozbitym statku. Naszym zadaniem będzie sprawdzić czy coś tam zostało. Miejsce, gdzie rozbił się statek znajdziemy kierując się w dalszą podróż. Po spotkaniu cyklopa na pobliskiej plaży znajdziemy skrzynie.

Szkielety atakują – W mieście Megara musimy porozmawiać z kilkoma mieszkańcami, który opowiedzą nam o problemach ze szkieletami. Aby je rozwiązać udajemy się do pobliskich ruin. Musimy tam odnaleźć i pokonać trzech książąt.

Dobry centaur –  Na polach uprawnych Ambrossos tuż przed wioską spotkamy przyjaźnie nastawionego centaura. Poprosi on nas o odzyskanie jego łuku. Aby tego dokonać kierujemy się pobliską drogą do jaskini, gdzie musimy stoczyć walkę z minibossem. Po jego pokonaniu możemy odnieść łuk właścicielowi.

Porzucone towary – Będąc w wiosce Ambrossos możemy porozmawiać z człowiekiem, który wyjawi nam, że zostawił swoje towary w pobliżu ruin. Natrafimy na nie kawałek dalej wraz z dalszą wędrówką. Wystarczy, że podejdziemy w pobliże skrzyń i zadanie zostanie zaliczone.

Mistrz kowalstwa – W wiosce Ambrossos jeden z mieszkańców poinformuje nas o ukrywającym się w pobliżu handlarzu. Odnajdziemy go kawałek dalej za ruinami związanymi z poprzednim zadaniem.

Właściwy podarunek – W mieście Megara kapłan poinformuje nas, że przed spotkaniem z wyrocznią należałoby jej ofiarować gałązkę oliwną. Znajdziemy ją po wyjściu z wioski Ambrossos. Będziemy musieli stoczyć walkę z pająkami i bossem na końcu. Gdy go pokonamy będziemy mogli zabrać gałązkę, którą wręczymy później kobiecie stojącej przed świątynią w Delfach.

Rozpaczająca wdowa – W Delfach spotkamy wdowę, która poprosi nas o zabicie dzikolida odpowiedzialnego za śmierć jej męża. Przeciwnika znajdziemy w Jaskiniach Delfickich przez które będziemy musieli przejść w dalszej wędrówce.

Uwięziony w ruinach – W drodze do Aten spotkamy Spartan, którym udało się uwięzić potwora w pilnowanych przez nich ruinach. Wystarczy, że go pokonamy i się tym pochwalimy.

Zaginieni Spartanie – Zaraz obok poprzedniego zleceniodawcy znajdziemy żołnierza, który poprosi nas o odnalezienie zaginionego patrolu. Żołnierze znajdują się na końcu pobliskiego regionu bagien.

Uzdrowiciel Ksantyppos – W Knossos dowiemy się, że zaginął uzdrowiciel. Idąc dalej po minięciu dwóch mostów przy wejściu do jednej z jaskiń spotkamy uzdrowiciela. Będziemy musieli odnaleźć jego kostur. Znajduje się on w jednej ze skrzyć w jaskini przy której stoi. Musimy zwrócić przedmiot właścicielowi.

Nieumarły tyran – W Knossos dowiemy się, że nieumarły tyran nawiedza okolicę. Będziemy musieli się go pozbyć. Idziemy w dalszą drogę mijając dwa mosty, przed trzecim mostem kierujemy się prosto. Powinniśmy trafić na grobowiec, gdzie znajdziemy tyrana.

braz Awanturnik z Egiptu / Egypt Adventurer
Ukończ wszystkie zadania poboczne w Egipcie / Finish all the side quests in Egypt

Na terenie Egiptu nie ma wielu zadań i nie są one szczególnie skomplikowane, czy trudne do odnalezienia. Szybko można się z nimi uporać. Poniżej prezentuje się lista wszystkich zadań.

  • Rakotis
    • Pamiątka rodzinna
  • Dolny Nil
    • Legendarna bestia
    • Niedola rolników znad Nilu
    • Otoczony prometejczyk
  • Memfis
    • Najpodlejsi z podłych
    • Zaginiony brat
    • Prośba wysokiego kapłana
  • Giza
    • Klątwa Cheopsa
  • Oaza Fajum
    • Problemy karawany
    • Ukryty skarb
  • Teby
    • Splugawiony kapłan

 

Pamiątka rodzinna – Przy wyjściu z Rakotis spotkamy wojownika, który poprosi nas o odzyskanie jego rodzinnego miecza. Znajdziemy go na terenie slumsów po pokonaniu jednego większego przeciwnika. Wystarczy zwrócić broń.

Legendarna bestia – Zaraz po wyjściu na Kaniony Wadjet spotkamy karawanę. Jeden z ludzi poprosi nas o pokonanie wielkiego skorpiona. Idziemy dalej i tuż przed mostem do dalszego regionu skręcamy prawo. Znajdziemy tam jaskinię, a w niej poszukiwanego przeciwnika.

Niedola rolników znad Nilu – Będąc w wiosce Sais jeden z rolników poprosi nas o zajęcie jaszczurami. Idziemy w stronę wody i przy brzegu eliminujemy wszystkich przeciwników. Wracamy do wioski, ale zdajemy raport farmerce kawałek dalej.

Otoczony Prometejczyk – Mijając Ruiny Starego Królestwa kierujemy się w prawo. Zobaczymy tam człowieka otoczonego przez wrogów. Musimy mu pomóc.

Najpodlejsi z podłych – Tuż przed wejściem do miasta Memfis napotkamy żebraka, który poprosi nas o pokonanie pobliskich przeciwników. Po uporaniu się z nimi wracamy z dobrymi nowinami.

Zaginiony brat – Zadanie otrzymamy od kobiety w Memfis. Będziemy musieli odnaleźć jej brata. Udajemy się na teren Gizy. Mijamy sfinksa i piramidę. Na końcu obszaru po prawej stronie znajdziemy jaskinię. Znajdziemy tam zaginionego człowieka. Będziemy musieli jeszcze stoczyć walkę z bossem, po czym możemy wrócić do miasta i zakończyć zadanie.

Prośba wysokiego kapłana – W mieście Memfis kapłan poprosi nas o odnalezienie Kostura Cheopsa. Ten znajdziemy w przeszukując piramidę w Gizie. Znaleziony przedmiot zwracamy.

Klątwa Cheopsa – Przed wejściem do piramidy w Gizie spotkamy człowieka, który poprosi nas o pokonanie przeciwników wewnątrz piramidy. Chodzi o to środkowe przejście. Gdy uporamy się z przeciwnikami zadanie będzie zaliczone.

Problemy karawany – W Oazie Fajum pewien człowiek poprosi nas o pokonanie przywódcy nękających ich potworów. Znajdziemy go w górnej części mapy niedługo po opuszczeniu oazy. Musimy się z nim rozprawić.

Ukryty skarb – W Oazie Fajum napotkany dzieciak poinformuje nas o grobowcu pełnym skarbów. Musimy go odnaleźć. Znajduje się w górnej części mapy. Kawałek dalej za miejscem, gdzie walczyliśmy z przywódcą do poprzedniego zadania.

Splugawiony kapłan – W Tebach jeden z kapłanów poprosi nas o pokonanie złego duchownego. Wychodzimy z miasta i kierujemy się przejściem z prawej strony. Dojdziemy tam do ruin i wejścia do podziemi. Tam spotkamy naszego przeciwnika. Po uporaniu się z nim możemy wrócić i poinformować zleceniodawcę.

braz Awanturnik z Orientu / Orient Adventurer
Ukończ wszystkie zadania poboczne w Oriencie / Finish all the side quests in Orient

Na terenie Orientu zdecydowanie najtrudniej zaliczyć wszystkie zadania. Można bowiem tam przeoczyć niektórych zleceniodawców. Nie jest to jednak nic specjalnie trudnego. Sprawna eksploracja spokojnie wystarczy do zaliczenia każdego z nich. Poniżej prezentuje się lista wszystkich zadań.

  • Babilon
    • Nasiona zniszczenia
  • Szlak Jedwabny
    • Gigantyczny yeti
    • Tajemnica gór
    • Karawana w opałach
  • Chiński Mur
    • Dziecko i drapieżcy
    • Problemy z pengiem
    • Leśny prześladowca
    • Bogaty kolekcjoner
    • Lekcja rozpaczy
  • Chang’an
    • Gliniani żołnierze cesarza
    • Terakotowi żołnierze
    • Za wodospadem
  • Qiyun
    • Odpoczywający generał
    • Mag pustelnik
    • Trzy siostry

 

Nasiona zniszczenia – Po wyjściu przez podziemia z Ogrodów Babilonu na otwarty teren zobaczymy uciekającego przed potworami człowieka. Poprosi on nas o pokonanie wszystkich przeciwników, którzy łażą po jego polach. Musimy się tym zająć.

Tajemnica gór – To najbardziej skomplikowane zadanie poboczne w grze. Jeden z mieszkańców Shangshung poprosi nas o odnalezienie syna. Musimy udać się w dalszą drogę aż do Doliny Chumbi. Tam zamiast przechodzić przez most kierujemy się do góry. Przed budynkiem spotkamy kolejną osobę związaną z zadaniem. Będziemy musieli oczyścić pobliską jaskinię i wrócić z wieściami. To nie zakończy jednak zadania. Będziemy kierować się drogą jeszcze dalej trafiając na kolejny górski obszar przysypany śniegiem. Tam natrafimy na zaginionego syna. Poprosi on nas o pokonanie wodza plemienia neandertalczyków. Będziemy musieli przebić się przez całą pobliską jaskinię. Po wyjściu z niej spotkamy bossa, którego należy ubić.

Gigantyczny yeti – To zadanie podobnie jak poprzednie otrzymamy od jednego z mieszkańców wioski Shangshung. Będziemy musieli pozbyć się tytułowego yeti. Znajdziemy go siłą rzeczy podczas dalszej podroży pod koniec przemierzania jaskiń Tsongmo.

Karawana w opałach – Zadanie otrzymujemy podczas podróży przez Grań Natu La. Zobaczymy tam nieszczęśnika uciekającego przed potworami. Wystarczy mu pomóc i załatwione.

Dziecko i drapieżcy – Kolejne nieskomplikowane zadanie. Tuż przed dotarciem do Chińskiego Muru będziemy przechodzić przez obóz sporych rozmiarów przeciwników. Spotkamy tak kobietę, która poprosi nas o uratowanie jej dziecka. Kawałeczek dalej zobaczymy dinozaura którego trzeba będzie się pozbyć. Gdy to zrobimy dziecko ucieknie, a my możemy zakończyć zadanie.

Problemy z pengiem – To zadanie trudno pominąć. Na początku Chińskiego Muru zleci je nam jeden z żołnierzy. B Będziemy musieli się pozbyć sporego potwora. Znajdziemy go wędrując wzdłuż muru. Po pokonaniu meldujemy sukces dowódcy znajdującemu się przy zejściu z muru kawałek dalej.

Leśny prześladowca – Zadanie zleca nam mieszkaniec wioski Zhidan. Będziemy musieli pozbyć się grasującej w lasach bestii. Znalezienie przeciwnika nie jest trudne. Wystarczy się poszwendać po lesie.

Bogaty kolekcjoner – To zadanie także otrzymamy od jednego z mieszkańców wioski Zhidan. Będziemy musieli znaleźć Jadeitową Figurkę. Odszukamy ją w jednej z jaskiń lasu Jingyang w skrzyni.

Lekcja rozpaczy – Przemierzając las Jingyang napotkamy przy wodzie grupkę potworów w pobliżu pojedynczego człowieka. Ratujemy go i wysłuchujemy jego smutnej historii.

Gliniani żołnierze cesarza – W mieście Chang’an napotkamy kapitana, który zleci nam pokonanie armii glinianych żołnierzy, która ożyła. Będziemy musieli się udać do pałacu przechodząc przez dwa mosty. Czeka nas tam potyczka z żołnierzami i czarownikiem.

Terakotowi żołnierze – W mieście Chang’an zaraz obok zleceniodawcy powyższego zadania spotkamy człowieka, który poprosi nas o pozbycie się wszystkich terakotowych żołnierzy, którzy ożyli w mieście. Musimy przejść się po całym dostępnym terenie i pokonać wszystkich wrogów.

Za wodospadem – Nie wiem, czemu to zadanie zostało przypisanie do tego regionu, bo możemy je aktywować dopiero później. Po przejściu przez bambusowy las za małą wioską z teleportem przechodzimy przez mostek i znajdziemy domostwo farmera, który poprosi nas o zbadanie jaskini w pobliżu wodospadu. Znajdziemy ją w lewym górnym rogu tego obszaru. Musimy pokonać znajdujących się tam wrogów i wrócić z informacjami do zleceniodawcy.

Odpoczywający generał – Zadanie to dostaniemy od człowieka spotkanego na początku bambusowego lasu. Opowie on nam o swojej starej zbroi, którą schował w jednej z jaskiń. Naszym zadaniem będzie ją odnaleźć. Znajdziemy ją w pobliskiej jaskini. Są do niej aż dwa wejścia w lesie. Zadanie zostanie zaliczone po odnalezieniu skrzyni.

Mag pustelnik – W wiosce Binxan spotkamy człowieka, który poprosi nas o sprawdzenie co się stało z pewnym magiem, który od dawna nie odwiedza osady. Będziemy musieli udać się w dalszą drogę przechodząc przez pobliski most, a potem następny. Natrafimy tam na obóz potworów, a w jego pobliżu zniszczone domostwo. Po dotarciu na miejsce zadanie zostanie zaliczone.

Trzy siostry – Wędrując w stronę Jadeitowego Pałacu spotkamy dziewczynę, która opowie nam o swoich dwóch siostrach, które będziemy musieli odnaleźć. Jedną spotkamy na bagnistych terenach odwiedzanych po wyjściu z pałacu i jaskiń. Znajdziemy ją przy domostwie na okolicznym wzniesieniu. Poprosi nas o odnalezienie trzeciej siostry. Kierujemy się dalej w prawą stronę mapy. Znajdziemy tam obóz potworów i uwięzioną dziewczynę. Pokonujemy przeciwników, rozmawiamy z uratowaną i wracamy zawiadomić najbliższą z sióstr.