Torment: Tides of Numenera to klasyczna gra RPG z widokiem izometrycznym i turową walką. Tytuł nawiązuje do kultowego Planescape Torment, jednakże poza byciem duchowym spadkobiercom nie ma z nim nic wspólnego. Rozgrywka bazuje na papierowej wersji systemu Numenera odpowiednio przełożonej na potrzeby świata gry. Niezwykle istotny mamy tu aspekt rozmów oraz wyborów moralnych. Wielokrotnie stosując rozmaite umiejętności możemy całkowicie się wymigać od walki. Wcielamy się w Ostatniego Porzuconego, który rozbija się po niesamowitym upadku w mieście Klify Sagusa. Jako ostatni z potężnych „dzieci” Pana Wcieleń przyjdzie nam znaleźć swoje miejsce w świecie i wpłynąć na niejedno życie.
Krok po kroku:
Minimalna liczba przejść: 1 plus liczne zapisy i wczytywania, ale zalecam ograć na 2-3 przejścia
Na wstępie dziękuję użytkownikom forum Girmuar Sferowca za pomoc w rozkminianiu trofeów. Nie ma to jak weterani gatunku 🙂
Specjalne podziękowania należą się użytkownikowi Akemi za dopiski odnośnie części pucharków.
Zasadniczo w Tormencie platynę można zaliczyć za jednym przejściem, jeśli się ktoś uprze. Najważniejszym jest robienie zapisów w kluczowych momentach. Polecam w szczególności zapisywać sobie grę zaraz po odwiedzeniu każdej nowej lokacji. Początek w Klifach Sagusa, Dolinie Upadłych Bohaterów, Miel Avest, Wykwicie. Dzięki temu w razie potrzeby nie będzie trzeba przechodzić całej gry od samego początku. I bardzo ułatwia to sprawę zgarnięcia pomniejszych pominiętych dzbanków.
Przede wszystkim podczas przechodzenia należy się skupić na trofeach Bóg w ludzkiej skórze oraz Memovira, gdyż dążenie do nich wymaga dłuższego posiedzenia. Podobnie ma się sytuacja z trofeami związanymi ze znajdźkami: Zdobywca Zwierciadeł Duszy oraz Ściana wspomnień .
Podczas gry możemy większość walk całkowicie pominąć korzystając z umiejętności naszego bohatera oraz towarzyszy. Zdecydowanie ułatwia i przyspiesza to zbieranie trofeów. W przypadku jednak trofeum Memovira warto ubić wszystko co stanie nam na drodze. Nie jest to warunek konieczny, ale zalecany.
Warto przy każdym przejściu zdobyć Kulę z brązu związaną z pucharkiem Zawsze w zasięgu . Dzięki niej możliwe jest zmienianie i przywoływanie towarzyszy w dalszej części gry.
Towarzysze:
- Aligerna spotkamy już na samym początku gry. Sam w walce nie sprawdza się może najlepiej, ale za to jego umiejętności klasy Nano dobrze wspierają drużynę. Wraz z rozwojem można z niego uczynić dobrą postać leczącą. Dotyczą go pucharki: Kapłan przywrócony oraz Trzymaj swoich przyjaciół blisko, przy czym ten drugi wymaga posiadania go w drużynie w końcowym etapie gry w trakcie zdobywania trofeum Bóg w ludzkiej skórze. Ze względu na złe stosunki z Callistege nie możemy mieć jej jednocześnie w drużynie.
- Callistege także poznajemy już na samym początku gry. Podobnie jak Aligern specjalizuje się ona w klasie Nano. Z tą różnicą jednak, że jej moce służą przeszkadzaniu przeciwnikom zamiast pomocy sojusznikom. Warto wyposażyć ją w broń dystansową korzystająca z puli inteligencji. Dotyczą jej pucharki: Ludzkie, arcyludzkie oraz Wstąpienie. Podobnie jak wyżej nie dołączy ona do nas, gdy będziemy podróżować z Algiernem.
- Erritis pojawia się w dzielnicy Skraj Klifu w pierwszej lokacji. Zdecydowanie warto go zabrać ze względu na umiejętności bojowe. Po naszym bohaterze nikt nie dorówna mu w walce. Ponadto łatwo zaskarbić sobie zarówno jego przyjaźń, jak i wrogość do odpowiednich pucharków. Wyposażamy go w solidną ciężką broń i mamy tanka w składzie. Wiążą się z nim pucharki Ginące światło oraz Powrót do farmy.
- Matkina to bardzo ciekawa towarzyszka. I nie tylko we względzie fabularnym. Potrafi zadać całkiem poważne obrażenia wrogom oraz wykonać różne akcje osłabiające i przeszkadzające oponentom. Zdecydowanie warto mieć ją w drużynie. Można ją zaprosić do wspólnej podróży wraz z postępem wątku głównego w pierwszej lokacji. Wiążą się z nią pucharki Niebezpieczni idealiści oraz Następczyni.
- Rhin to pozornie mało przydatna postać. Poza ciekawą warstwą fabularną początkowo nie przydaje się specjalnie. Szczególnie jeśli chodzi o walkę. Z czasem jednak można z niej uczynić bardzo dobrą postać leczącą, czy korzystającą z enigmatów wielokrotnie. Zalecam wyposażyć ją w jakąś lekką broń dystansową. Odnajdziemy ją wykonując poboczne zadanie od Tol Maguur w pierwszej lokacji. Możemy w ów czas zdecydować, aby podróżowała z nami. Warto zaznaczyć, że jej jednej nie można potem wypraszać z ekipy i przywoływać Kulą z brązu. Wiążą się z nią pucharki: Do domu, Nowa rodzina oraz Tak będzie lepiej.
- Tybir jest już ostatnią postacią, jaką możemy wcielić do drużyny. Ze wszystkich osobiście pasował mi najmniej. W walce jest niespecjalnie przydatny niezależnie od tego jaką broń mu przekażemy. Warto go jednak mieć do korzystania z umiejętności wymagających Perswazji, Zwinnych rąk, czy podobnych. Ktoś taki się zwykle przydaje. Tybira spotkamy w pierwszej okazji w Małym Rynku stojącego w tłumie ludzi obserwujących egzekucje. Aby z nami został będziemy musieli pomóc mu uratować skazańca. Wiążą się z nim pucharki: Odzyskana miłość oraz Zapnij pasy.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Ostatni porzucony / The Last Castoff
Odblokowałeś wszystkie pozostałe trofea. / Unlocked all trophies!
Platynowe trofeum. Jeśli się udało należą się gratulacje.
Jeszcze na dwóch nogach / Not Dead Yet
Uciekłeś Smutkowi… na jakiś czas. / Escaped the Sorrow... for now.
Trofeum fabularne niemożliwe do pominięcia. Zdobędziemy je zaraz na samym początku jak tylko nasza postać się obudzi we właściwej grze.
Miasto wykute w kamieniu / A City Carved in Stone
Doszedłeś do Klifów Sagusa. / Reached Sagus Cliffs.
Trofeum fabularne niemożliwe do pominięcia. Wpadnie jak tylko zrobimy sobie przechadzkę po pierwszej lokacji.
Życie w innym życiu / Live Another Life
Ukończyłeś Marę. / Completed a Mere.
Trofeum fabularne niemożliwe do pominięcia. Wpadnie gdy odnajdziemy Matkinę.
Pomniki przeszłości / Monuments to the Past
Doszedłeś do Doliny Poległych Bohaterów. / Reached the Valley of Dead Heroes.
Trofeum fabularne niemożliwe do pominięcia. Wpadnie gdy tylko dotrzemy do drugiej lokacji w grze – Doliny Poległych Bohaterów.
Sanktuarium / Sanctuary
Odnalazłeś Miel Avest. / Found Miel Avest.
Trofeum fabularne niemożliwe do pominięcia. Wpadnie jak uda nam się dotrzeć do następnej lokacji – Miel Avest.
Brzuch bestii / Belly of the Beast
Doszedłeś do Rozkwitu. / Reached the Bloom.
Trofeum fabularne niemożliwe do pominięcia. I kolejne trofeum związane z okrywaniem lokacji. Tym razem chodzi o Wykwit. W tłumaczeniu pucharków jest jakaś rozbieżność.
Kryształowy krajobraz / Crystalline Vista
Doszedłeś do Wstąpienia. / Reached the Ascension.
Trofeum fabularne niemożliwe do pominięcia. Wpadnie podczas realizacji głównego zadania w Wykwicie.
Los porzuconego / Castoff's Fate
Aktywowałeś Komorę Rezonansu. / Activated the Resonance Chamber.
Trofeum fabularne niemożliwe do pominięcia. Wpadnie, gdy Komora Rezonansu zostanie aktywowana i znajdziemy się w Labiryncie.
Dziedzictwo / Legacy
Ukończyłeś grę. / Completed the game.
Trofeum fabularne niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po zakończeniu gry w dowolny sposób.
Prędkość graniczna / Terminal Velocity
Zakończyłeś życie, zanim to się na dobre rozpoczęło. / Ended your life before it truly began.
Pierwszy pucharek jaki możemy wbić. Jest to dość zabawne, bo polega na zginięciu zanim jeszcze na dobre rozpocznie się gra. Dokonujemy tego w prologu czytanym przez narratora – Piotra Fronczewskiego. Musimy wtedy wybrać opcje: „Pikuj w kierunku lądu„, a potem „Pikuj – im szybciej, tym lepiej!„.
Dla wiedzy? / For Knowledge?
Zgładziłeś Nyktymerona. / Slew the Nychthemeron.
Pucharek ten możliwy jest do wbicia podczas realizacji pobocznego zadania „Beleazar i Bestia”. Na zleceniodawcę Beleazara natkniemy się w pobliżu charakterystycznego energetycznego więzienia na środku rynku w mieście. Zgadzamy się mu pomóc. Są różne metody ukończenia tego zdania jednak do trofeum wymagana jest jedna konkretna. Należy udać się do stojącego w pobliżu El-Jinho i wyrazić chęć przyjrzenia się stworowi z bliska. Będzie to nas kosztowało 25 błyszczków lub 10 jeśli skorzystamy z opcji perswazji. Teraz możemy podejść do więzienia i przymocować otrzymane od Beleazara urządzenie teleportacyjne. Będzie to wymagało zaliczenia trudniejszego testu na szybkość związanego z umiejętnością Zwinne ręce. Gdy się uda stwór zostanie teleportowany na Rafę Upadłych Światów. Jest to lokacja z której wchodziliśmy do miasta. Radzę się jednak do tej walki przygotować bo jest to dość wymagająca potyczka i dobrze mieć ze sobą trzech towarzyszy. Bo ubiciu stwora pucharek wpada. A mózg możemy potem oddać zleceniodawcy za nagrodę.
Wolne umysły / Free Minds
Pokonałeś Adwersarza. / Defeated the Adversary.
Pucharek ten możliwy jest do wbicia podczas realizacji pobocznego zadania „Oczy Adwersarza”. Quest ten jest dostępny w tawernie Piąte Oko w Skraju Klifu. Zaczynamy je rozmawiając z znajdującym się tam Dhamą z Wykwitu. Warto pozwolić mu zbadać nasz umysł, gdyż dostaniemy trwale +1 do intelektu. Z rozmowy dowiemy się, iż jegomość szuka wspomnianego w opisie pucharku Adwersarza. Naszym zadaniem będzie go odnaleźć. Aby tego dokonać kierujemy się do baru i kosztujemy tam każdego z niebezpiecznych drinków. Koszt to 10 błyszczków sztuka. Po drugim drinku nasz bohater wyciągnie kopyta, jednak nie przejmujmy się i wróćmy z labiryntu, aby wypić ostatnią niebezpieczną substancję. Po takim doprawieniu będziemy w stanie zauważyć stojącego w pobliżu Dhamy Maraz’ma. Zaczynamy z nim rozmowę, ale nie zgadzajmy się na żadną grę. Opowiedzmy o wszystkim zleceniodawcy. Będzie czekać nas walka. Możemy zgodzić się na pomoc Dhamy i jego oddziału. Będzie w tedy łatwiej. Walka nie jest specjalnie trudna, ale zalicza się do większych starć. Polecam oponować oponentów pojedynczo i brać się za następnego, gdy poprzedni kopnie w kalendarz. Po wygranej potyczce trofeum jest nasze.
Tylko jeden gryz / Just a Taste
Stałeś się daniem głównym na uczcie Dendra O'hur. / Became the main course in a Dendra O'hur feast.
Zagadkowe trofeum i ciężko się samemu domyślić jak je wykonać. Będzie możliwe do zdobycia po tym, gdy wraz z biegiem głównego wątku odnajdziemy Matkinę. Wychodząc z jej jaskini na zewnątrz znajdziemy się na półce skalnej. Naszym zadaniem będzie z niej skoczyć. Zakończy się to śmiercią głównego bohatera i jego pojawieniem w Labiryncie. Po wróceniu do życia ockniemy się w siedzibie kultu Dendra O’hur. Jego członkowie będą chcieli nas skosztować. Musimy się na to zgodzić. Trwale utracimy 2 punkty życia, jednak zyskamy dobry item do wykorzystania oraz zdobędziemy dany pucharek.
Nowy dom / A New Home
Dowiedz się, skąd naprawdę pochodzi Jherem. / Learn the truth of where Jherem came from.
Jherem to chłopczyk biegający po targu w Klifach Sagusa. Aby zdobyć pucharek będziemy musieli mieć w zespole Rhin. Dzięki temu pojawi się nowy dialog o jego pochodzeniu. Następnie będziemy musieli porozmawiać na ten temat z jego rodzicami. Są to Paja i Kellenor. Wymagane tu będzie użycie opcji Perswazji. Po uzyskaniu informacji otrzymamy trofeum.
To MÓJ zakon / This is MY Cult
Przekonaj Zakon w Klifach Sagusa, że jesteś Tysiącem Twarzy. / Convince the Cult in Sagus Cliffs that you're the Changing God.
Bardzo proste trofeum. Owych zakonników Kasminę i Mimeona spotkamy w Małym Rynku w pierwszym mieście. Są związani z głównym questem odnośnie uruchomienia zegara. Podczas rozmowy będziemy mogli ich przekonać, że jesteśmy Panem Wcieleń. Nie jest wymagana do tego żadna umiejętność. Uwierzą nam bez problemu. Warto ich okłamać, gdyż wtedy będziemy mogli spać w ich obozie za darmo, a to bardzo przydatna opcja.
Zawsze w zasięgu / Always in Touch
Odnalazłeś Salę Reliktów. / Found the Hall of Relics.
Pucharek będzie można zdobyć podczas głównego zadania „Chłodny, opanowany szelma”. Wraz z biegiem gry znajdziemy się w Zasypanym Rozwidleniu i będziemy musieli odszukać tam charakterystyczny obiekt z lustrami. Należy zainteresować się małym owalnym lustrem. Zdobędziemy wtedy przedmiot – Kulę z brązu oraz niniejszy pucharek. Sama kula jest bardzo przydatna, bo dzięki niej możemy zmieniać skład naszej drużyny.
Brygadziści nie zapominają / Foremen Don't Forget
Odkryłeś wstydliwy sekret Mina z rodu Tan Liang. / Discovered Min of Tan Liang's embarrassing secret.
Bardzo łatwo minąć ten pucharek, gdyż wymaga odbycia konkretnych rozmów podczas jednego z pobocznych zadań. Podczas wizyty w Bebechach natkniemy się na uszkodzonego Brygadzistę. Zgadzamy się mu pomoc i otrzymujemy zadanie „Potomstwo Brygadzisty”. Następnie wyczerpujemy wszelkie dialogi z Głównym brygadzistą oraz Mistrzem Rzemieślnikiem. Aby zdobyć pucharek musimy się udać do Mina z Tan Liang, który znajduje się w siedzibie Zakonu Prawdy w Dzielnicy Rządowej i porozmawiać na temat wspomnianego zadania. Nie pomoże nam, jednak powie, abyśmy pozdrowili od niego Mistrza Rzemieślnika. Robimy więc tak i w ten sposób odkrywamy sekret.
Chodzę i brzęczę / I Clank When I Walk
Wyposażyłeś się w każde z ulepszeń Jernaugha. / Equipped every one of Jernaugh's upgrades.
Jernaugh prowadzi gabinet chirurgiczny w dzielnicy Skraj Klifu. Możemy tam za opłatą wyposażyć naszego bohatera w różne implanty. Warto zaznaczyć, że każda operacja zada obrażenia naszemu bohaterowi. Warto więc odpocząć w przypadku posiadania małej ilości zdrowia, aby czasem nie zginąć podczas zabiegu. Poniżej zaprezentuje listę implantów wraz z kosztem oraz bonusami płynącymi z ich użycia. Kupienie wszystkich będzie wymagało wydania niemałej sumki, wiec możemy wcześniej zrobić szybki zapis i potem bo zdobyciu pucharka szybkie wczytanie jeśli nie czujemy potrzeby posiadania wszystkich.
- Rękawice z Pazurami (125 błyszczków) – Wzmocnienie ataków bez broni poprzez wyposażenie bohatera w wysuwane ostrza, które zadają 4 punkty obrażeń fizycznych.
- Strzęp Wspomnienia (110 błyszczków) – +1 do obrażeń relatywistycznych na ataki wręcz bronią.
- Osaczająca Ciemność (100 błyszczków) – Przywrócenie 8 punktów zdrowia. Umiejętności możemy użyć raz dziennie.
- Nanity Krwi (95 błyszczków) – Zapewnienie niewrażliwości na większość stanów, które zadają obrażenia co rundę (np. krwawienie).
- Analizator Numener (95 błyszczków) – Zwiększenie o 5% akcji Wiedza o maszynerii, Wiedza mistyczna i Wiedza o naturze.
- Sztuczne Oko (110 błyszczków) – Zwiększenie poziomu wyszkolenia w zdolności Percepcja o 1 punkt.
Przypadkowy zbawiciel / Accidental Savior
Uratowałeś Memoralistów w Dolinie Poległych Bohaterów dzięki temu, że ich nie odnalazłeś. / Rescued the Memorialists in the Valley of Dead Heroes by failing to find them.
Pierwsze trofeum możliwe do zdobycia w drugiej lokacji. Warto zapisać sobie grę przed wyruszeniem do Doliny Poległych Bohaterów. Gdy już się tam znajdziemy zaczepi nas trzech podejrzanych typów i rozkaże pomóc szukać dwójki uciekinierów. Musimy się zgodzić. Nie okłamujemy ich, ani nie zastraszamy. Zwyczajnie posłusznie zgadzamy się pomóc. Wspomniana dwójka ukryta jest w zasłoniętej jaskini za nami. Podczas jej przeszukiwania pojawi się test na Percepcję. Aby zdobyć ten pucharek musimy zrąbać ten test. Dlatego należy wybrać najbardziej ślepego z towarzyszy, aby dokonał badania. W ten sposób nikogo nie znajdziemy i będziemy mogli bez kłamstwa przyznać, że nie udało nam się odnaleźć poszukiwanych. Kultyści sobie pójdą, a my niespodziewanie uratujemy Memoralistów i dostaniemy pucharek.
Miłośnik wiedzy / Knowlege Seeker
Podjąłeś się zadania Tantaluma polegającego na zbadaniu krypt w Nekropolii. / Undertook Tantalum's quest to explore the tombs of the Necropolis.
Tantalum jest handlarzem, którego spotkamy w Dolinie Upadłych Bohaterów. Podczas rozmowy możemy przyjąć jego wyzwanie dotyczące badania krypt. Krypty będziemy mogli badać wraz z postępem fabuły w danej lokacji, gdy zdobędziemy dostęp do panelu kontrolnego w Nekropolii. Gdy już tak się stanie wystarczy, że zaczniemy odwiedzać kolejne krypty albo samemu wystukując jakieś kombinacje numerów, albo wybierając opcje losowego wciśnięcia przycisków. W każdej kolejnej krypcie badamy wszystkie znajdujące się tam nagrobki, bo czym skaczemy dalej. W czasie badań spotkamy dwóch innych badaczy. Trofeum odblokuje się, gdy znajdziemy przedmiot – Filakterium. Jest on losowo generowany i znajdujemy go po przeszukaniu określonej liczby nagrobków.
Bohater Doliny / Valley's Hero
Uwolniłeś Dolinę od Dzieci Wiecznych Wrót. / Freed the Valley from the Children of the Endless Gate.
Pucharek związany z zadaniem pobocznym „Strach bez końca” w Dolinie Upadłych Bohaterów. Zadanie to aktywujemy rozmawiając Beltraxem lub z Ronosem Cai’Sulem. Możemy je zacząć już na początku gry w Dolinie, gdy zaczepią nas kultyści. Wystarczy się im wtedy sprzeciwić. Rozwiązania są różne. Wersja agresywna polega na zaatakowaniu spotkanej na początku trójki, a następnie walki z Pstrym i obstawą w Nekropolii. Walka nie należy do najłatwiejszych, ale nie jest też skrajnie trudna. Możemy też mimo wszystko w pierwszej fazie sprzymierzyć się z kultystami. W przypadku wsparcia kultystów po zdobyciu wraz z biegiem fabuły kodu aktywującego konsolę w Nekropolii musimy się sprzeciwić ich próbie zabicia Memorialistów, a następnie zagrozić, że rozprawimy się z ich przywódcom. Przed skorzystaniem z konsoli zalecam zabrać się za zadanie „Odcięte dziecko” związane z pucharkiem Przynoszący pokój, gdyż dzięki niemu zdobędziemy jeszcze jedną alternatywną możliwość rozwiązania zadania, oraz znajdziemy retrospektor związany z pucharkiem Zdobywca Zwierciadeł Duszy.
Gdy będziemy gotowi czas wyruszyć do krypty 1254. Spotkamy tam kultystów, którzy niezależnie od naszych słów uciekną przez portal. Ruszymy za nimi. Czeka nas droga pomiędzy gęstym mrokiem. Po drodze możemy spotkać dziwne stworzenia, których zabicie odkryje skróty umożliwiając uniknięcie walki z kultystami. Polecam z nich skorzystać, jeśli chcemy rozwiązać sprawę pokojowo. Na końcu spotykamy kolejnego porzuconego – Inifere. Wyjścia są trzy: trudna walka, skorzystanie z umiejętności słownych lub użycie znalezionego podczas zadania „Odcięte dziecko” retrospektora. Niezależenie od wybranej opcji po załatwieniu sprawy kultyści przestaną nękać Dolinę Upadłych Bohaterów, a my otrzymamy trofeum.
Wzlatujący Feniks / Rising Phoenix
Pomogłeś Feniksowi w odnalezieniu odpowiedzi, których szukał. / Helped Phoenix find the answer he seeks.
Pucharek związany z dodatkowym zadaniem „Mądrość Feniksa”. Feniksa możemy odnaleźć stojącego na ogromnej czaszce w Dolinie Upadłych Bohaterów. Wyczerpujemy wszystkie opcje rozmowy i dowiadujemy się, że należy udowodnić Feniksowi, iż jesteśmy godni, by podzielił się on z nami swoją wiedzą. Otrzymujemy od niego notatkę. Oglądamy ją w inwentarzu i znajdujemy kod 1535. Wystarczy udać się do owej krypty i aktywować świecący obiekt, aby wysłuchać wiadomości. I to koniec zadania. Wracamy do zleceniodawcy i zadanko zaliczone.
Międzywymiarowa akuszerka / Transdimensional Midwife
Przyprowadziłeś na świat nową parę minnimów. / Brought a new minnim pair to life.
Trofeum związane z eksploracją Doliny Upadłych Bohaterów. Naszym zadaniem będzie aktywować dwa teleporty. Jeden jest widoczny zaraz po przybyciu do Doliny w pobliżu trzech wodospadów lawy. Badamy go dokładnie wykorzystując wszystkie opcje. Drugi pojawi się dopiero po odwiedzeniu Nekropolii w pobliżu wejścia do niej. Należy tylko teraz dokładnie zbadać kolejny. Tym sposobem zyskamy trofeum i możliwość teleportacji między tymi punktami.
Przynoszący pokój / Peace Bringer
Przyniosłeś pokój duszy Choi. / Brought peace to Choi's spirit.
Trofeum związane z zadaniem pobocznym „Odcięte dziecko”. Pamiętajmy, aby zająć się tym zadaniem zanim skierujemy do Wiecznych Wrót w ramach innego pobocznego questu – „Strach bez końca”. W przeciwnym razie dokończenie opisywanego zadania nie będzie możliwe. Zadanie to aktywujemy uważnie badając kryształ na lewo od wejścia do Nekropolii. Dalszy ciąg zadania jest inny w zależności od tego kogo popraliśmy w wątku głównym. Jeśli wsparliśmy kultystów będziemy musieli porozmawiać z Pstrym, jeśli Memorialistów musimy odnaleźć karteczkę, którą zostawił po sobie Pstry. Dowiemy się w ów czas o krypcie 5143. W tym grobowcu wyczerpujemy wszelkie dialogi z Oddwaldem i dzięki temu otrzymujemy kolejny kod – 4221. Badamy kolejną kryptę. Po uzyskanych informacjach będziemy musieli spotkać się w Dolinie z Ronosem Cai’Sulem. W ten sposób dostaniem następny kod – 2413. Badamy dany grobowiec i uzyskujemy ostatni już kod – 1254. Zanim udamy się do tej krypty warto aktywować zadanie „Strach bez końca” związane z pucharkiem Bohater Doliny. Oba te zadania się ze sobą wiążą.
Jak już udamy się do krypty badamy zakrwawioną skrytkę i dotykamy symbolu, żeby wejść w posiadanie Powykręcanego metalowego retrospektora. Wkraczamy w portal, którym uciekli kultyści. Najlepiej zgładzić dziwne istoty, aby odblokować skróty i uniknąć walki. Na końcu podczas spotkania z Inifere wybieramy opcję dialogową, żeby poruszyć temat pozyskanego retrospektora. Musimy nakłonić go, żeby otworzył retrospektor, ale konieczne będzie użycie Perswazji lub Zastraszenia, żeby to osiągnąć. Gdy uda nam się tego dokonać to do rozegrania będzie scena paragrafowa. W trakcie zaliczania tej sceny będziemy mogli uwolnić Choi. Wyczekujemy momentu, w którym główny bohater spróbuje nakłonić Inifere do przekazania dziewczynki. Zaliczamy w ów czas próbę z użycia Perswazji lub Anamnezy. Choi dzięki tym działaniom trafi do Labiryntu w umyśle głównego bohatera. Na koniec, aby uzyskać trofeum, należy jeszcze ponownie odwiedzić grobowiec Ronosa (2413 – badamy srebrny monument), grobowiec Choi (4221 – badamy filar) oraz Ronosa Cai’Sulea w Dolinie.
Memovira / Memovira
Stałeś się nowym Memovirem. / Became the new Memovira.
Trofeum jest albo lekko zbugowane albo wymaga podjęcia trudnych do zbadania kroków. Podchodziłem do niego paręnaście razy nim się udało. By stać się Memovirem musimy zaimponować Wykwitowi. Prawdopodobnie nie wszystkie poniższe kroki są wymagane, ale osobiście zalecam dmuchać na zimne i wykonać ich jak najwięcej.
Najważniejszą rzeczą jest to, aby pod żadnym pozorem nie otwierać paszczy Międzywymiarowym Ostrzem oraz podczas kontaktów ze zbitkami języków nie używać Jedności z Nurtami. Musimy zwyczajnie dać sobie wyrwać wspomnienie. Zostaniemy lekko zranieni, ale tylko tak się uda. Dobrze też grając pod ten pucharek po drodze ubić jak najwięcej wrogów i nabijać sobie nurt czerwony. To bardzo pomaga, gdy Wykwit uzna nas za drapieżnika.
Czynności lubiane przez Wykwit:
- Nie opieramy się podczas pierwszej wizyty po uciecze z Miel Avest.
- W pierwszej lokacji zastraszamy Quianne i zabieramy jej pieniądze. Przy okazji możemy wtedy odpoczywać tam za darmo. Nie pomagajmy jej jednak.
- W pierwszej lokacji mówimy Skaydi (stoi obok sadzawki), że Wykwitu nie da się pokonać. Aby to zrobić musimy najpierw zbadać jej zwierzaka, potem zabrać jej szal korzystając z umiejętności Zwinnych rąk, a następnie przekonać.
- Nie pomagamy strażnikom karawany wepchać wozu. Wóz zacznie się zapadać z czasem. Po prostu to olewamy. Łatwo tego w ogóle nie zauważyć, więc nie ma problemu. Ważne, aby nie pomagać.
- Pomagamy Kałamarzowi podczas sporu z Loxu. Ważne jest, że musimy zabić kupca i wyłączyć jego maszynę. Robimy to najpierw czytając notatki na biurku, a potem rozwalając urządzenie w środku pomieszczenia. Rozpocznie się kryzys, w którym musimy pokonać zarówno badacza jak i jego konstrukt.
- Badamy cystę w górnej części drugiej lokacji. Nie musimy podnosić uchwytu do ostrza. Grunt, aby dziwna istota uciekła.
- Pozbywamy się Sundermuna Młodzszego i Starszego. Są to kupcy znajdujący się w pobliżu cysty. Najpierw polecam kupić u nich zbroję, gdyż to kawał dobrego pancerza. Aby ich wyeliminować pytamy młodszego o podobieństwo. Potem poruszamy ten temat u starszego. Na koniec podczas rozmowy z młodszym będziemy mogli sprawdzić pewną tezę.
- Wybijamy wszystkich murdenów w Starych Kazmatach Niewolników.
- Podczas drogi do skarbca murdenów korzystając z szybkości wpychamy uciekającego z pomieszczenia mężczyznę z powrotem.
- Ogołocimy skarbiec murdenów do zera. Związane z Nieuczciwie zdobyte pieniądze.
- W dzielnicy Mały Nihilesh podczas konfliktu wspieramy mutantów wybijając strażników.
- Otwieramy paszczę do lokacji Zaginione Kotwicowisko poświęcając Herje.
- Wybijamy laskarów i kradniemy rdzeń. Polecam nie mówić zaginionej trójce o otwarciu paszczy. Wtedy mamy łatwiejszą walkę, bo trzech przeciwników mniej.
- Pokonujemy Czyhającego-Na-Ofiary. Związane z pucharkiem Machina wojenna .
- Otwieramy paszczę w Spadzie Chirurga poświęcając Artaglio.
- Wracając z jaskini z Magmatycznym Anuletem pokonujemy stojących nam na drodze kultystów.
- Zamiast Magmatycznego Anuletu oddajemy Dracogenowi rdzeń laskarów.
- Paszczy do serca Wykwitu oferujemy siebie jeśli to możliwe. Jeśli ubiliśmy dużo wrogów i mamy czerwony nurt jako jeden z dominacyjnych to paszcza nas zechce. Jeśli nie powinna wystarczyć głowa Czyhającego-Na-Ofiary.
- Dajemy wyrwać wspomnienie w pierwszej napotkanej zbitce językowej. Nie wysyłamy jednak walczących w inne miejsce. Stajemy z nimi do walki.
- W kolejnej zbitce ponownie dajemy sobie wyrwać wspomnienie i odsłaniamy paszczę. Badamy są i wypytujemy o wszystko stojące w pobliżu odbicie. Następnie przekonujemy stojącego nad wirem gościa, aby dał się pożreć. Nie wchodzimy jednak w otwartą w ten sposób paszczę.
- Pokonujemy Herje i inne odbicia w pomieszczeniu po lewej stronie od wiru.
- Widząc walkę uwolnionego wcześniej z cysty Abykosa z paszczami musimy dołączyć i zabić uwolnionego stwora.
Jeśli wszystko poszło dobrze po tych czynnościach kryzys ustanie, a my dając sobie wyrwać wspomnienia z wszystkich czterech zbitek językowych dostaniemy się do serca. Od razu będzie wiadomo czy się udało. Jeśli serce będzie z nami walczyć i się stawiać to poszło źle. Jeśli będziemy z nim tylko normalnie rozmawiać to możemy odetchnąć. Po wykonanej rozmowie pojawi się opcja zjednoczenia z sercem Wykwitu. Zgadzamy się i otrzymamy pucharek.
Własność osobista / Private Property
Kupiłeś niewolnika. / Purchased a slave.
Okazja do odblokowania tego trofeum pojawia się jak tylko trafimy do Wykwitu. Na widocznym podwyższeniu otoczonym przez gapiów znajduje się handlarz niewolników – Parsim Flint. Po nawiązaniu z nim rozmowy zaoferuje on nam Coty’ego za 400 błyszczków. Możemy zmniejszyć cenę do 300 błyszczków korzystając z Oszustwa. Po zakupie trofeum wpada.
Powrót do domu / Homeworld Bound
Pomogłeś laskarom wrócić do domu. / Returned the lascars to their home.
To dość skomplikowane trofeum do opisania. Wiąże się z ukończeniem dwóch zadań: „Utkwiłeś na Obcym Wybrzeżu” oraz „Znajome przestworza”. Pierwsze zadanie aktywujemy rozmawiając z Arechim w Rozległych Trzewiach. Na potrzeby tego zadania musimy dotrzeć do Paszczy w dzielnicy Mały Nihilesh i otworzyć przy niej portal prowadzący do Zaginionego Kotwicowiska. Dotyczy to jeszcze jednego zadania – Nowonarodzona Paszcza. Owe zadanie otrzymujemy od Gar-koto w dzielnicy Mały Nihilesh. Otworzyć Paszczę możemy na kilka sposobów: zdobywając międzywymiarowe ostrze (nie polecam, bo utrudnia późniejsze zadanie główne), dając Paszczy pożreć osoby takie jak Herja, Coty lub Aligern. Polecam wybrać tą pierwszą i z nią porozmawiać, a następnie dać znać Gar-koto. Po otwarciu paszczy rozmawiamy z Kapitan Janur, a następnie z Arechim oznajmiając, że może już wrócić. Kolejną rzeczą, jaką należy wykonać to rozmowa o kopaniu w śmieciach ze Ściskaczem w dzielnicy Mały Nihilesh. Po jej wykonaniu sami będziemy mogli sami spróbować szczęścia. Najdziemy tam hełm laskarów. Zakładamy go, odczytujemy wspomnienia i idziemy do Kotwicowiska. Informujemy o hełmie Kapitan Janur, ale nie oddajemy jej go. Następnie wyczerpujemy rozmowy z Majorem Genjesem i pytamy czy może nas oprowadzić po statku. W przypadku, gdyby się nie zgodził musimy spróbować otworzyć drzwi obok niego. Oznajmi nam, że nie wolno obcym tam wchodzić. Po tej czynności zgodzi się już nas oprowadzić. Zanim jednak go zapytamy zalecam na wszelki wypadek zapisać grę.
Teraz ważna rzecz: potrzebujemy przynajmniej trójki bohaterów. Jeden (1) z umiejętnością rozwalania lub wiedzą o maszynerii, drugi (2) z rozwiniętą umiejętnością zwinnych rąk i trzeci (3) najlepiej z umiejętnością biegania, choć nie jest to konieczne. Czwarta osoba po prostu będzie pomijała turę . Po tym, jak major zgodzi się nas oprowadzić włączy się kryzys. Czasu jest dość sporo, ale radzę się nie grzebać i podczas każdej tury zagadywać osobą 3 majora. W przeciwnym wypadku się nie uda. Działamy w następujący sposób:
- Osoba 1 kieruje się do drzwi z rdzeniem.
- Osoba 2 udaje się do głównego panelu kontrolnego znajdującego się w centrum okrągłego pomieszczenia.
- Osoba 3 zagaduje majora.
- Osoba 1 otwiera drzwi do komnaty z rdzeniem.
- Osoba 2 przygląda się pracującemu przy panelu laskarowi.
- Osoba 3 zagaduje majora.
- Osoba 1 aktywuje akcję związaną z wydaniem pierwszego polecenia odblokowania.
- Osoba 2 potwierdza na głównym panelu wydane potwierdzenie.
- Osoba 3 zagaduje majora.
- Osoba 1 aktywuje akcję związaną z wydaniem drugiego polecenia odblokowania.
- Osoba 2 potwierdza na głównym panelu wydane potwierdzenie.
- Osoba 3 zagaduje majora.
- Osoba 1 aktywuje akcję związaną z wydaniem trzeciego polecenia odblokowania.
- Osoba 2 potwierdza na głównym panelu wydane potwierdzenie.
- Osoba 3 zagaduje majora.
- Osoba 1 wydaje polecenie zbadania hełmu.
- Osoba 2 kieruje się w stronę Kapitan Janur.
- Osoba 3 zagaduje majora.
- Osoba 1 kradnie Rdzeń Nawigacyjny.
- Osoba 2 zaczyna rozmowę z Kapitan Janur i opowiada jej o znalezisku.
- Kapitan pobiegnie sprawdzić informacje przy rdzeniu.
- Możemy użyć kłamstwa i perswazji, by przekonać ich, że nie potrzebują już rdzenia.
- Mieszkańcy statku go opuszczą, a my otrzymamy trofeum.
Nieuczciwie zdobyte pieniądze / Ill-gotten Gains
Odnalazłeś skarbiec murdenów. / Found the murdens' treasure room
Wejście do skarbca jest w Starych Kazamatach Niewolników znajdujących się w Wykwicie. Musimy dostać się do ostatnich drzwi w tej lokacji. Są one jednak zamknięte. Możemy użyć umiejętności Rozwalania, bądź Zwinnych rąk, aby je otworzyć. Wpadnie wtedy na nas pewien mężczyzna. Pojawią się dwie opcje. Jedną jest przepuszczenie go i danie mu uciec. Wtedy wewnątrz czeka nas walka. Możemy jednak też korzystając z Szybkości wrzucić go ponownie do środka. Wtedy nieszczęśnik zginie, ale obejdzie się bez walki. Niezależnie od wyboru w odwiedzonym pomieszczeniu natkniemy się na Paszczę, która prowadzi właśnie do skarbca.
Machina wojenna / War Machine
Pokonałeś Czekającego-Na-Ofiary w walce. / Defeated Waits-for-Prey in combat.
Czekający-Na-Ofiary to niebezpiecznie wyglądający konstrukt stojący na Dziedzińcu Memoviry w Wykwicie. Możemy go wyzwać na pojedynek. Walka jednak jest naprawdę trudna, gdyż wróg ten podczas swojej tury używa po kilka naprawdę bolesnych ataków. Na domiar złego potrafi się teleportować. W Wykwicie jednak znajduje się pewien bardzo pomocny enigmat do walki z nim. Zwie się Panaceum i po użyciu go na wrogu przez całe 6 tur nie będzie on mógł atakować, a jedynie biegać po mapie. Zdobędziemy go w statku Laskarów w zamkniętym pomieszczeniu w prawym górnym rogu mapy. Dajemy go jednej z postaci. Warto jednak się przygotować do walki i wypocząć całą ekipą nim się za nią zabierzemy. Podczas samej walki Czekający-Na-Ofiary zawsze zaczyna pierwszy i atakuje swoimi pociskami całą drużynę. Następnie przystępujemy swoimi wojownikami do ataku, a osoba posiadająca Panaceum rzuca go w konstrukt. Teraz przez całe 6 tur będziemy mogli go bezkarnie okładać, a on będzie jedynie uciekał po mapie. Powinno to spokojnie wystarczyć, aby go ubić. Poniżej załączam filmik przedstawiający jak sam się za to zabrałem.
Życzenie śmierci / Death Wish
Umarłeś na skutek przedawkowania soku z Rozkwitu. / Died by drinking too much Bloom juice.
Bardzo łatwy pucharek do zdobycia. W Wykwicie znajdują się dwie sadzawki z których możemy się napić. Jeśli napijemy się dwa razy to nasz bohater zginie i przeniesie się do Labiryntu, a my otrzymamy pucharek.
Plan doskonały / Inside Man
Coty zdradził Pierwszą w twoim imieniu. / Coty betrayed the First on your behalf.
Pucharek związany z Własność osobista. Po tym, jak zakupimy sobie niewolnika Coty’ego i wyrazimy chęć zwrócenia mu wolności aktywujemy zadanie Wyzwoleniec dotyczące znalezienia mu pracy. Jedną z opcji jest możliwość uczynienia go Strażnikiem Memoviry. Aby tego dokonać musimy porozmawiać z dowódcą – Bruscą w pobliżu wejścia do Fortecy Memoviry. Zatrudnienie będzie jednak wymagało zapłacenia 300 błyszczków lub użycia zdolności Oszustwa. Po sukcesie Coty dostanie robotę. Potem wraz z biegiem zadania głównego „W głębiny” przyjdzie nam spotkać Pierwszą Porzuconą. Musimy tak poprowadzić rozmowę, aby doszło do walki. W sali będzie znajdował się Coty i zdradzi walcząc po naszej stronie. Gdy tylko zaatakuje dowolnego przeciwnika wpadnie nam trofeum. Polecam jednak potem wczytać grę i poprowadzić rozmowę tak, aby nie doszło do walki. Jest dużo łatwiej.
Bóg w ludzkiej skórze / A God in Human Skin
Stałeś się Tysiącem Twarzy. / Became The Changing God.
Pucharek nad którym musimy pracować przez całą grę. Aby uzyskać to zakończenie należy grać i rozmawiać w ten sposób, aby uzyskać wiodące nurty – Srebrny oraz Niebieski. Róbmy szybki zapis przed każdą rozmową i w razie czego wczytujmy dokonując innego dialogu. Zawsze się pokazuje informacja jakiego nurtu użyliśmy. Istotnym jest fakt, że musimy mieć oba jako wiodące. Pojedynczy nie wystarczy, więc należy zbierać czasem jeden, czasem drugi. Obecny stan możemy sprawdzić wciskając w menu ekwipunku . Tam na dole w zakładce Karta postaci znajdziemy informacje o dominującym nurcie. Na samym końcu gry będziemy musieli przekonać Fantoma, że to my jesteśmy Panem Wcieleń. Tylko posiadając opisane wyżej nurty jest to możliwe. Zgadzamy się przejąć jego wspomnienia i trofeum wpada. Warto mieć ze sobą w drużynie Aligerna, aby uzyskać też trofeum Trzymaj swoich przyjaciół blisko.
Kapłan przywrócony / Priest Restored
Aligern odnalazł swoich przyjaciół i rodzinę. / Aligern found his friends and family.
Pucharek związany z naszym towarzyszem. W zasadzie co ciekawe, aby zdobyć to trofeum nawet nie musiałem mieć go w drużynie. Wpadł mi po zakończeniu gry mimo, że od początku ani razu nie podróżowałem z Aligernem. Jeśli korzystamy jednak z jego pomocy konieczne zapewne będzie wykonanie dlań zadania w Wykwicie – Pusta Klatka. Musimy się udać do lokacji Spad Chirurga. Spotkamy tam Orth Faunga z którym rozmowa zapoczątkuje zadanie. Cały quest polega na znalezieniu przedmiotu, który jest ukryty w skarbcu murdenów i zaniesieniu go do Ortha. Dotarcie do skarbca opisane jest w pucharku Nieuczciwie zdobyte pieniądze.
Trzymaj swoich przyjaciół blisko / Keep Your Friends Close
Sprawiłeś, że Aligern uwierzył, jakobyś był Tysiącem Twarzy… i tym samym zaskarbiłeś sobie jego miłość. / Made Aligern believe that you're the Changing God... and earned his love anyway.
Pucharek związany z Bóg w ludzkiej skórze. Aby go uzyskać musimy postępować przez całą grę jak w opisie wymienionego pucharku oraz dobrze traktować Aligerna i wykonać dla niego zadanie w Wykwicie opisane powyżej.
Ludzkie, arcyludzkie / All Too Human
Callistege na powrót stała się w pełni człowiekiem. / Callistege became fully human again.
Pucharek związany z naszą towarzyszką. Musimy mieć ją w zespole pod koniec gry podczas przebywania w Wykwicie. Następnie gdy wraz z postępem fabuły trafimy do Labiryntu w naszym umyśle będziemy musieli udać się do portalu Meandra Oazy. Tam znajdziemy Callistege. Polecam sobie zapisać grę, aby zdobyć od razu dwa pucharki dotyczące jej osoby. Podczas rozmowy musimy nakłonić ją, aby stała się w pełni człowiekiem zamiast uciekać do infosfery. Trzeba wybrać opcje rozmowy związana z zaufaniem.
Akemi: Będąc w sanktuarium pana wcieleń daj Callistege książkę, którą znajdziesz po lewej (możesz powiedzieć jej, że był powód by ją ukryć). W Dolinie Upadłych Bohaterów porozmawiaj z Tantalumem i udaj się do krypty, którą Ci wskazał. Znajdziesz tam instrument. Zagraj na nim (po naprawieniu go) z Callistege. Następnie będziesz musiał ją mieć w drużynie podczas drugiego spotkania z pierwszą. Po ustaniu kryzysu, udaj się do Meandra Oazy i pomóż jej dokonać wyboru, żeby nie transferować jej do infosfery.
Wstąpienie / Ascended
Przepisałeś świadomość Callistege do infosfery. / Translated Callistege's consciousness into the datasphere.
Trofeum przeciwne do powyższego. Tym razem będziemy musieli poradzić Callistege, aby się przeniosła do infosfery. Stracimy ją jednak wtedy całkowicie z drużyny.
Akemi: Daj Callistege wyżej wspomnianą książkę. Następnie w Wykwicie porozmawiaj z Demeray’em i Obervichem w spadzie Chiurga (mając Callistege w drużynie). Później po drugim spotkaniu z pierwszą udaj się do Meandra Oazy i zgódź się przetransferować ją do infosfery (nie będziesz mógł jej jednak przyłączyć do drużyny, więc lepiej przed tym zapisać grę).
Ginące światło / The Dying Light
Zasiliłeś nanity Erritisa. / Powered up Erritis' nanites.
Pucharek związany z jednym z towarzyszy. Związany jest z zadaniem pobocznym dla Erritisa – Zagubiony Pasterz. Początek ma ono w Dolinie Upadłych Bohaterów, gdy nasz towarzysz zacznie dziwnie się zachowywać. Musimy udać się do Świecącej Alkowy w pobliżu kupca Tantaluma i zbadać tam kij pasterski. Stworzy to odbicie Erritisa w naszym umyśle. Teraz będziemy musieli się jakoś zabić. Następna logiczna okazja ku temu jest np. w Wykwicie przedawkowując sok z sadzawki. Gdy będziemy już w Labiryncie trzeba porozmawiać z znajdującym się tam odbiciem naszego towarzysza. Zadanie będzie polegało na znalezieniu osoby mogącej pomóc. Jest nią Skoura znajdująca się w jednym z pomieszczeń Kazamatu Niewolników w Wykwicie. Najpierw musimy ukończyć jej zadanie polegające na odzyskaniu wzroku. Wystarczy, że udamy się do Spadu Chirurga i pogadamy z mieszkającymi tam chirurgami. Możemy sami podłożyć się do eksperymentu. Po wykonaniu tego zadania możemy zapytać kobietę o pomoc dla Erritisa. Znowu będziemy musieli dać się zabić, aby trafić do Labiryntu i nawiązać rozmowę z demonami. Aby otrzymać trofeum będziemy musieli zgodzić się na propozycję demonów, aby uczynić Erritisa silniejszym.
Powrót do farmy / Back to the Farm
Uwolniłeś Erritisa od Publiczności. / Freed Erritis from the Audience.
Musimy mieć Erritisa w zespole pod koniec gry podczas przebywania w Wykwicie. Następnie gdy wraz z postępem fabuły trafimy do Labiryntu w naszym umyśle będziemy musieli udać się do portalu Meandra Krefton. Tam znajdziemy naszego towarzysza. Aby go uwolnić od demonów trzeba będzie użyć umiejętności Jedność z nurtem. Warto jednak zaznaczyć, że gdy to zrobimy Erritis zniknie i nie będzie już nam dalej towarzyszył.
Odzyskana miłość / Love Restored
Pomogłeś Tybirowi pogodzić się z Auvigne. / Helped Tybir make peace with Auvigne.
Można ten trofek zdobyć w dwóch przypadkach. Ukończyć dla Tybira misję w Wykwicie w ten sposób, aby on nie udusił jegomościa w świątyni lub też w ogóle nie wykonywać zadania dla niego. Niezależnie od wyboru trzeba mieć Tybira w zespole pod koniec gry podczas przebywania w Wykwicie. Następnie gdy wraz z postępem fabuły trafimy do Labiryntu w naszym umyśle będziemy musieli udać się do portalu Meandra Oazy. Tam pomagamy mu pogodzić się ze stratą i gdy do nas dołączy otrzymamy pucharek.
Zapnij pasy / Buckle Down
Tybir zawarł niebezpieczny układ z Tol Maguur. / Tybir made a dangerous deal with Tol Maguur.
Aby uzyskać ten pucharek będziemy musieli na samym początku gry mieć w drużynie Tybira oraz Rhin. Z Rhin się wiążę zadanie poboczne, które zleca dla nas łowczyni niewolników Tol Maguur. Mamy dostarczyć jej dziewczynkę. Gdy tak zdobimy możemy wyrazić chęć jej odkupienia. Wtedy, jeśli mamy w drużynie Tybira zainterweniuje on sugerując pewien układ w zamian za uwolnienie dziewczynki. I w ten sposób zyskujemy pucharek.
Niebezpieczni idealiści / Dangerous Ideals
Matkina wyszła z odosobnienia. / Matkina turned away from her isolation.
Do tego pucharka musimy całą grę podróżować z Matkiną w drużynie. Istotne jest to, aby zawsze w rozmowach być dla niej uprzejmym. Wtedy pod sam koniec gry uda nam się sprowadzić ją do świata. Ważne, aby podczas finałowej rozmowy z Rozpaczą dokonać wyboru, aby wszystko było tak jak kiedyś. Nie możemy dokonać żadnego z wyborów związanych ze zniszczeniem porzuconych, gdyż Matkina też jest porzuconą i w ów czas zginie.
Następczyni / Successor
Matkina została nową Memovirą. / Matkina became the new Memovira.
Aby uzyskać ten pucharek musimy na samym końcu gry mieć w drużynie Matkinę. Podczas rozmowy z rozpaczą wtedy pojawi się opcja zakończenia poprzez połączenie wszystkich porzuconych w Matkinie. Gdy wybierzemy tą opcję otrzymamy trofeum.
Do domu / Going Home
Rhin powróciła do swojego prawdziwego domu. / Rhin returned to her true home.
Trofeum związane z zadaniem pobocznym dla Rhin. Jest łatwe do pominięcia. Będąc w Wykwicie w dzielnicy Mały Nihliesh możemy spotkać gościa o imeniu Aen-tozon. Jeśli Rhin będzie w naszej drużynie po rozmowie z nim poprosi nas o zamianę paru zdań. Następnie będziemy musieli przekazać jednego z naszych towarzyszy do ugryzienia lub skorzystać z ostrza międzywymiarowego, aby otworzyć przejście. Pojawi się kolejna postać – Kwherezimian. Rozmawiamy z nim, a potem ponownie z Aen-tozonem wypytując o połączenie z Rhin. Ponownie będziemy musieli dać kogoś z drużyny ugryźć lub skorzystać z ostrza międzywymiarowego, aby otworzyć przejście. Tym sposobem Rhin powróci do swego domu. Stracimy ją jednak z drużyny. Niemniej pod sam koniec gry będzie nam dane spotkać ją odmienioną w Labiryncie.
Nowa rodzina / A New Family
Rhin pozostała z Ostatnim Porzuconym. / Rhin stayed with the Last Castoff.
Aby otrzymać ten pucharek naszym zadaniem będzie do samego końca gry posiadać Rhin w drużynie. Warto być dla niej miłym. Nie możemy jednak wykonywać dla niej zadania w Wykwicie opisanego powyżej. Musimy też wybrać jednak takie zakończenie gry, w którym nasz bohater żyje. W ten sposób zdobędziemy owe trofeum.
Tak będzie lepiej / It's For the Best
Rhin odnalazła nową rodzinę w Domu Pustego Czasu. / Rhin found a new family through the House of Empty Time.
I trzeci pucharek dotyczący Rhin. Uzyskać możemy go na samym początku gry w pierwszej lokacji. Gdy tylko dołączymy Rhin do drużyny należy się udać do Małego Rynku i zdobyć pucharek Nowy dom . Dowiemy się w ów czas od rodziców chłopaka o tajemniczym Domu Pustego Czasu. Na Placu Rządowym musimy znaleźć Alcen Perie i z nią pozmawiać, aby Rhin odnalazła nową rodzinę w Domu Pustego Czasu. Gdy to wykonamy otrzymamy trofeum, ale na stałe stracimy dziewczynkę z drużyny.
Zdobywca Zwierciadeł Duszy / Mere Explorer
Odnalazłeś wszystkie Okna Duszy. / Found all Merecasters.
Ile nazw na to wymyślili… Chodzi o tak zwane Retrospektory. Urządzenia pozwalające oddziaływać na wspomnienia. Część jest związana z wątkiem głównym, niemożliwych do pominięcia, ale kilka łatwo przeoczyć. Istotną rzeczą jest też fakt, że najlepiej nie sprzedawać znalezionych retrospektorów i z każdego skorzystać. Nie jestem pewien, czy jest to konieczne, ale lepiej dmuchać na zimne, gdyż pucharek ten wymaga praktyczne całego przejścia gry.
Lista Retrospektorów z kolejnością ich zdobycia:
- Retrospektor Tasha – ściśle związany z fabułą, niemożliwy do pominięcia. Konieczne będzie z skorzystanie z niego podczas zadania Chłodny, opanowany szelma po odnalezieniu Matkiny. Nie otrzymamy go jednak w ekwipunku, także nie martwcie się tym.
- Elektrostatyczny retrospektor – odnajdziemy go w Grobowcu Oddwalda w Nekropolii odwiedzanym w ramach pobocznego zadania Odcięte dziecko. Kod do tego grobowca to 5143. Musimy zabrać go z pojemnika w krypcie nie zważając na protesty jej mieszkańca.
- Kwiatowy retrospektor – znajduje się w opcjonalnym grobowcu w Nekropolii. Kod do krypty 4135. Musimy zbadać duży posąg z lewej strony na końcu krypy.
- Cyrkulacyjny retrospektor – zdobywa się go podczas eksploracji grobowców w Nekropolii zgodnie z pucharkiem Miłośnik wiedzy. Gdy zwiedzimy dostatecznie dużo krypt powinniśmy samoistnie natrafić na numer 4443, gdzie spotkamy Hiro, który nam wręczy poszukiwany przedmiot.
- Powykręcany metalowy retrospektor – związany z pucharkiem Przynoszący pokój.
- Retrospektor Zeriana – niemożliwy do przegapienia związany z zadaniem Sanktuarium Miel Avest. Otrzymamy go od Aadiriis w Miel Avest. Podobnie jak w pierwszym nie zostanie on w naszym ekwipunku.
- Kalejdoskopiczny retrospektor – bardzo łatwy do przegapienia. Pojawia się podczas ataku Rozpaczy na Miel Avest. Podczas kryzysu leży on przy zwłokach jednego z porzuconych. Polecam gnać wszystkimi postaciami do wyjścia, a jedną, która umie najdalej biegać uzyskać ten retrospektor.
- Astronomiczny retrospektor – ten znajduje się w skarbcu mordenów. Dotarcie do skarbca opisane jest przy pucharku Nieuczciwie zdobyte pieniądze.
- Retrospektor z Błękitnej Stali – znajduje się w Świątynia Chili w Rozległych Trzewiach w Wykwicie. Aby go zdobyć musimy zbadać stół z datkami, a następnie porozmawiać z znajdującą się tam postacią. Pozwoli ona nam go zabrać.
- Owoidalny retrospektor – ten możemy otrzymać Dracogena w lokacji Dziedziniec Memoviry w Wykwicie. Ale tylko wtedy jeśli dostarczymy mu Magmatyczny Anulet związany w wątkiem główny oraz Rdzeń Nawigacyjny dotyczący pucharka Powrót do domu. Pierwszy przedmiot oddajemy zgodnie z daniem, za rdzeń zaś możemy otrzymać błyszczki, bądź retrospektor. Wybieramy to drugie.
- Beztarciowy retrospektor – już ostatni do zdobycia. Ten związany jest z głównym wątkiem fabularnym z zadaniem W głębiny i jest niemożliwy do pominięcia. Otrzymamy go od Mazzofa Zagubionego po oswobodzeniu go w Sercu Wykwitu.
Przeładowanie / Overload
Pozyskałeś o jeden szyfroid za dużo. / Acquired one too many cyphers.
Jeden z niewielu niefabularnych pucharków. I znowu niekonsekwencja w nazwach. Owymi szyfroidami są enigmaty. Przydatne jednorazowe urządzenia szczególnie stosowane podczas walki. Zależnie od przystosowania postaci może ona przenosić bezkarnie różne ilości enigmatów. W przypadku przekroczenia wymaganej dawki otrzymamy negatywny efekt tzw. choroby enigmatoidalnej. Wraz ze zwiększeniem ilości przenoszonych enigmatów w menu ekwipunku zauważymy zapełniający się okrąg. Gdy się on zapełni – mogiła. Musimy więc przegiąć na maksa. Można tego dokonać zarówno na naszej postaci, jak i na towarzyszu. Warto jednak uprzednio zapisać grę. Szczególnie jeśli chodzi o towarzysza. Najmniej opornym wydaje się być Tybir. Potrzebne będzie przekazanie mu dokładnie siedem enigmantów. Zdobyć je możemy wykonując różne zdania, bądź zdobywając u kupców. Gdy nieszczęśnik wyciągnie kopyta otrzymamy pucharek.
Nowy początek / A New Beginning
Obudziłeś się w Spokoju po śmierci. / Woke up in the Calm after dying.
To raczej pucharek nie do pominięcia. Podczas różnych zadań niejednokrotnie zdarzy się, że nasza postać zginie. Jest to częścią gry, gdy po śmierci trafiamy do Spokoju lub inaczej mówiąc Labiryntu.
Ściana wspomnień / Hall of Memories
Odblokowałeś wszystkie elementy w Spokoju. / Unlocked all elements in the Calm.
Aby zdobyć ten pucharek musimy zgromadzić wszelkie możliwe odbicia i meandry w naszym umyśle. Część jest niemożliwa do pominięcia, więc nie będę ich tu wymieniał. Skupię się na tych drugich.
Lista elementów wraz z kolejnością ich odblokowania:
- Nyktemeron – stwór związany z pucharkiem Dla wiedzy?. Aby jednak odblokować jego dobicie trzeba będzie rozwiązać zadanie inaczej. Zanim zbliżymy się do uwięzionego stwora z urządzeniem teleportującym musimy zepsuć uprzednio zadanie z zegarem dla Zakonu. Chodzi o tych z trofka To MÓJ zakon. Aby tego dokonać należy w trzech urządzeniach błędnie osadzić obrazy. Na przykład na dwóch pierwszych walnąć oblężenie, a na ostatnim zarośniętą dolinę. Potem rozwalamy sprzęt i korzystamy z zegara. Jeśli w tym obszarze zapanowała noc to się udało. Teraz możemy porozmawiać z potworem i przenieść go do naszego umysłu.
- Seria – związana z zadaniem „Ofiara Rozpaczy”. Qest zleca nam Zaofi Rzeźbiarz w Małym Rynku. Będzie trzeba się udać do Świątyni Dendry O’hur, w Bebechach i zbadać sprawę, a następnie zbadać ruiny domu w pobliżu gabinetu z trofka Chodzę i brzęczę. Utworzy to odbicie Seiry w naszym umyśle. Aby pchnąć zadanie dalej będziemy musieli zabrać od Aviny Międzywymiarową Zagadkostkę. Dziewczynka bawi się przy wysypisku śmieci w pobliżu.
- Meander Córki – związany z zadaniem „Szara imitacja”. Dostaniemy go w Widma Kobiety w Tawernie Piąte Oko. Musimy dać się udusić i następnie porozmawiać z kobietą w umyśle. Do rozwiązania zadania będziemy musieli znaleźć jeszcze inne związane z nim kobiety. Są to: Seira z akapitu powyżej, Biała Plama ze Skraju Klifu, Avina również związana z powyższym zadaniem oraz Syvin z Placu Rządowego.
- Meander Rozpaczy – dotyczy zadania „Infekcja”. Wraz z postępem fabuły możemy trafiając do umysłu możemy ponownie otworzyć Meadner Zegara, który odwiedzaliśmy wraz z głównym wątkiem. Czeka nas tam walka z cząstką rozpaczy w towarzystwie innych porzuconych. Po wygranej walce odblokuje się wspomniany meander.
- Erritis – odblokuje się po znalezieniu kija pasterskiego w Dolinie Poległych Bohaterów. Zobacz opis: Ginące światło.
- Choi – dotyczy pucharka Przynoszący pokój.
- Inifere – dotyczy pucharka Przynoszący pokój. Po zdobyciu pucharka odblokujemy oboje w umyśle.
- Duchy z Kateny – znajdują się w niewielkim pomieszczeniu do którego wejdziemy w dzielnicy Mały Nihilesh w Wykwicie. Musimy przekonać duchy, aby przeszły do naszego umysłu.
- Artaglio – dowódca najemników w Spadzie Chirurga w Wykwicie. Najpierw musimy go przekonać, aby stawił czoło paszczy. Gdy to się stanie spotkamy ponownie jego odbicie w późniejszej części gry. Wtedy musimy użyć zdolności Jedności z Nurtem, a następnie wykonać test na inteligencję, aby go wchłonąć.
Pucharek odblokuje się dopiero po Kryzysie, w który uwikłana jest Rozpacz i Pierwsza Porzucona. Jak tylko się skończy i załaduje się obszar naszego umysłu otrzymamy dzbanek.
Ograniczenia ludzkiego organizmu / Limits of Human Capacity
Osiągnąłeś maksymalny poziom rozwoju postaci. / Reached maximum character level.
Tym trofeum nie trzeba się, aż tak strasznie przejmować. Jeśli wykonujemy większość zadań powinniśmy spokojnie zdobyć ilość doświadczenia wymaganą do osiągnięcia granic ludzkiego organizmu. Nie potrzeba tu więcej tłumaczyć.
Bożyszcze / Beloved
Cała drużyna kocha Ostatniego Porzuconego. / The entire party loves the Last Castoff.
I jedno z dwóch trofeów związanych z nastawieniem naszych towarzyszy. Istotne jest, aby każdy z podróżującej z nami trójki bohaterów nas lubił. Jest to dużo łatwiejsze, niż przeciwny pucharek. Musimy być dla nich mili i uprzejmi. Wykonujemy związane z nimi zadania. Kupujemy każdemu ulepszenie stroju w Miel Avest od Lady Anshe. Nie karmimy żadnym z towarzyszy paszczy w Wykwicie. Nie powinno być z tym większego problemu.
Łajdak / Despised
Cała drużyna nie cierpi Ostatniego Porzuconego. / The entire party dislikes the Last Castoff.
Trofeum zabugowane. System relacji z drużyną niestety w grze jest kompletnie niejasny i zwyczajnie zepsuty. Jedyna osoba, którą można łatwo do siebie zniechęcić to Erritis, gdy wykonujemy dla niego misję i zdecydujemy się go wzmocnić zamiast uwolnić od demonów. Zdecydowanie za mało jest sposobności, by kogoś do siebie zniechęcić. W tej chwili jest to czysto losowe oparte na szczęściu trofeum i nie ma żadnych sensownych porad. Wspomnienia godne jest jedynie możliwe zepsucie relacji poprzez nakarmienie paszczy, którymś z towarzyszy w Wykwicie, bądź poddanie kogoś testom chirurgicznym w Spadzie Chirurga w Wykwicie.
Ja osobiście ogarnąłem to z ekipą: Tybir, Erritis i Matkina.
Tybira od początku oskarżałem za każdym razem o wszystko. Podczas jego zadania w Wykwicie zawsze powtarzałem, że nie mam czasu, że mnie nie to nie interesuje. A wykonując go postarałem się, aby udusił typa w świątyni. Warto zaznaczyć, że pytając go o relacje z nami zawsze będzie kłamał mówiąc, że jest świetnie skrywając prawdziwe uczucia. Z Erritisem poszło łatwo zgodnie z tym co pisałem powyżej. Dodatkowo wykorzystałem go jeszcze jako obiekt do eksperymentu w Spadzie Chirurga. Matkinę zaś zacząłem zniechęcać już w Miel Avest. Podczas pierwszej wizyty poparłem w rozmowie Paj Rakken, która nas zaczepia jak tylko się tam zjawimy. Następnie zawsze oczywiście się z nią nie zgadzałem w rozmowach. Ostatecznie trofeum wpadło jak nakarmiłem Matkiną paszczę w Wykwicie. Chodzi o tą prowadzącą do serca znajdującą się w świątyni.
Akemi: Trofeum Łajdak zrobiłem z ekipą: Matkina, Erritis, Aligern. Erritisa bardzo łatwo do siebie zniechęcić. Najpierw zwróć Rhin do Tol Maguur, miej też wtedy w drużynie Aligerna (co prawda zniechęci się do Ciebie, ale po chwilii wywiąże się rozmowa, gdzie będziesz musiał powiedzieć mu, że po nią wrócisz, czego nie rób. Potem wyrzuć Aligerna z drużyny i przyłącz kulą z brązu dopiero w Dolinie Upadłych Bohaterów). Następnie wykonaj to, co w trofeum Ginące Światło. Później, będąc w Wykwicie, poddaj Erritisa testom w Spadzie Chiurga. Aligerna zniechęć tak, jak pisałem wyżej (nie wiem czy to coś da, ale na wszelki wypadek mając go w drużynie przekonaj kultystów, że jesteś panem wcieleń). Później, w Wykwicie, nakarm nim paszczę w Małym Nihlieshu. Matkinę daj ugryźć Aen-Tozonowi. Później nakarm nią paszczę w świątyni prowadzącą do serca wykwitu. Możesz jeszcze w sercu Wykwitu dać wyrwać jej wspomnienia (będziesz musiał wcześniej pogorszyć relacje z Wykwitem, więc jeśli będziesz robić trofeum Memovira, zapisz wcześniej grę).