Lacuna – Poradnik do trofeów

14 stycznia 2022
0

 

Historia opowiedziana w Lacuna wciąga za pierwszym razem, lecz zglitchowane trofeum związane z jej wielokrotnym przechodzeniem skutecznie zniechęca do zgłębiania jej.

 

[poll id=”148″]

 

  • Stopień trudności wbicia platyny: 2/10
  • Czas do zdobycia platyny: 18-22 godzin
  • Liczba trofeów: platynax1zlotox7 x9 x9
  • Minimalna liczba przejść: 8 (?)
  • Trofea możliwe do przeoczenia: Większość
  • Zglitchowane trofea: zloto Enter The Multiverse

 

Opinia znajduje się TUTAJ!

 

Krok po kroku:

Lacuna to przygodówka / visual novel, w której większość trofeów zależy od wyborów jakich dokonasz w trakcie gry. Duża część pucharów zmusza do wybrania ścieżki A lub ścieżki B i nie da się ich odblokować za jednym zamachem. Na szczęście (haha) jedno trofeum – zloto Enter The Multiverse – polega na obejrzeniu wszystkich możliwych zakończeń, co wymaga wielu przejść całej gry. Niestety autorzy nie pokusili się o opcję wyboru poziomów lub chociaż pomijania części fabuły, która nie zmienia się niezależnie od wyborów. W związku z tym przygotujcie się na szybkie bieganie od lokacji do lokacji i przeklikiwanie dialogów, żeby tylko dotrzeć do tych decyzji, które mają wpływ na zakończenia. UWAGA! Do tego momentu nie udało mi się odblokować tego trofeum, mimo przejścia gry 9 razy i kombinowania z wysyłaniem zapisów do chmury. Autorzy gry potwierdzili, że trofeum jest zglitchowane i pracują nad łatką.

Zarówno kroki poniżej jak i opisy trofeów będą obfitować w spoilery. Jeśli chcesz ich uniknąć polecam przejść grę za pierwszym razem na własną rękę, bez podpowiedzi. Historia jest naprawdę ciekawa i warto doświadczyć ją bez psujek. Pozwoli Ci to też dobrze poznać grę i lepiej zrozumieć kim są osoby wymieniane w poradniku. Kolejne przejścia gry powinny zająć Ci jakieś półtorej – dwie godziny każde.

 

KROK 1. Dobry glina

Za pierwszym podejściem proponuję podejście dobrego i uzdolnionego gliniarza. Głównym celem tego przejścia jest poprawne rozwiązanie wszystkich zadań oraz bycie uprzejmym w dialogach. Aby osiągnąć najlepsze zakończenie odwiedzaj też swoją byłą w jej mieszkaniu kiedy tylko nadarzy się taka okazja i również w rozmowach z nią bądź miły. Dodatkowo ignoruj też wszystkie miejsca, w których możesz palić papierosy. Podczas tego podejścia możesz karmić jaszczurkę w swoim mieszkaniu. Będziesz z nim wchodzić w interakcję trzy razy i za każdym razem musisz wybierać tę opcję. W ostatnim rozdziale gdy będziesz mieć okazję aresztować mężczyznę w pociągu, zrób to. Gdy dostaniesz email od szefa podczas podróży windą przy swoim mieszkaniu idź zjedz z nim śniadanie. Na koniec gry zdecyduj się wypuścić poufne dane do prasy i przystań na propozycję Saito. Szczegóły dotyczące wszystkich wspomnianych wyborów doczytaj w opisie trofeów poniżej. Po ukończeniu gry odblokujesz:

  • braz Jorus Plaza
  • braz Corian Church
  • braz Rescue Mission
  • srebro Will It Have Mattered
  • srebro Matching Description
  • srebro Crisis Averted
  • srebro A Little Justice Served
  • zloto Is This The Right Thing?
  • braz Chonky Boi
  • zloto Healthy Lifestyle
  • srebro Good Cop
  • zloto Master Investigator
  • zloto Rescued
  • srebro Reunited At Last

Znaczące wybory: Wykonuj zadania Zory; poprawnie wypełnij arkusz 'Dane’; zgódź się na ofertę Saito pod koniec gry.

 

KROK 2. Zły glina

Aby odblokować część trofeów, które wykluczały się z pierwszym przejściem, musisz grać rolę złego gliny. We wszystkich możliwych dialogach w pierwszym rozdziale gry staraj się zaognić sytuację lub wymuszać swoją rację. Nie ma znaczenia czy dobrze rozwiążesz arkusze ze śledztwa, oprócz ostatniego – The Data. Wypełnij go poprawnie, lecz na koniec zdecyduj się nie wypuszczać danych do prasy. W rozmowach z Zorą możesz być uległy, a za każdym razem gdy taka opcja będzie do wyboru, wybierz kwestię 'I Agree’. Odwiedź wszystkie miejsca, gdzie można palić papierosy i wypal ich tyle, ile możesz. Zamiast karmić, trzy razy pogłaszcz jaszczurkę w mieszkaniu. Na koniec gry zdecyduj się samemu ruszyć na spotkanie z najemnikami, odrzucając propozycję Saito. To przejście odblokuje kolejne trofea:

  • zloto Or Is This The Right thing?
  • braz Happy Boi
  • srebro Chain Smoker
  • srebro Bad Cop
  • srebro She’s Got A Point

Znaczące wybory: Wykonuj zadania Zory; poprawnie wypełnij arkusz 'Dane’; nie zgódź się na ofertę Saito pod koniec gry.

 

KROK 3. „Speedrun”

Jednym z najdziwniejszych trofeów w grze jest zloto Shortcuts, które sprowadza się do przejścia gry z jak najmniejszą liczbą kroków lub pokonując jak najmniejszy dystans. Więcej szczegółów podam w opisie tego pucharka, lecz aby ułatwić sobie zadanie przede wszystkim ŹLE rozwiązuj wszystkie arkusze śledztw. Pozwoli Ci to ominąć niektóre fragmenty gry. Bądź też raczej oschłym i niepomocnym gliną, żeby nie pomagać dodatkowo ludziom. Odblokowane trofeum:

  • zloto Shortcuts

Znaczące wybory: Nie wykonuj zadań Zory; niepoprawnie wypełnij arkusz 'Dane’; nie zgódź się na ofertę Saito pod koniec gry.

 

KROK 4. Kolejne przejścia – wszystkie zakończenia (zglitchowane)

To trofeum pozostaje na ten moment zagadką, gdyż ciągle jestem w trakcie odblokowywania wszystkich dostępnych zakończeń. Więcej o tych zmaganiach w opisie trofeum zloto Enter The Multiverse. Przy okazji tych wszystkich przejść zdobędziesz też pozostałe trofea, które wymagają wykonania konkretnych akcji przez określony czas.

  • zloto Enter The Multiverse
  • braz Groupie
  • braz Consumer
  • braz Couch Potato
  • braz afk?
  • platyna The Whole Picture

 

Poradnik:

platyna The Whole Picture 
Unlock all trophies.

Męcząca i długa platyna, która wymaga wielokrotnego przechodzenia całej gry.

 

braz Jorus Plaza 35
Complete the first act.

Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po ukończeniu pierwszego rozdziału.

 

braz Corion Church 35
Complete the second act.

Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po ukończeniu drugiego rozdziału.

 

braz Rescue Mission 35
Complete the third act.

Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po ukończeniu trzeciego rozdziału.

 

srebro Will It Have Mattered? 55 
Tell your story.

Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po pierwszym ukończeniu całej gry.

 

zloto Enter The Multiverse 55
Tell all the stories.

Trofeum zglitchowane. Aby zdobyć to trofeum musisz zobaczyć wszystko, co gra ma do zaoferowania. Cały czas jestem w trakcie zrozumienia, o co tak naprawdę chodzi. Deweloperzy podzielili się informacją na forum Steam, że gra ma 8 możliwych zakończeń oraz więcej scenek w epilogu w zależności od podejmowanych decyzji. Główne zakończenia odpowiadają następującym decyzjom lub zachowaniom:

  • W trakcie gry współpracujesz i rozmawiasz z Zorą, przekazujesz od niej wiadomość do Boyta (Aby móc to zrobić musisz poprawnie wypełnić arkusz Banny’s murderer) i z powrotem, próbujesz ją przekonać, że myli się co do swojego nihilizmu – lub nie.
    • Podczas przesłuchania Boyta wspomnij Zorę a następnie spytaj o przekazany jej dysk z danymi jeśli chcesz, aby Zora była po Twojej stronie na koniec gry.
  • Pod koniec gry poprawnie wypełniasz arkusz 'The Data’ (Sector II incident, 1800, Drovia) – lub nie.
  • Pod koniec gry korzystasz z propozycji Saito – lub wyruszasz na ostatnią misję sam.

Daje nam to 8 różnych rezultatów. Zapisanie stanu gry w chmurze, wybranie jakiejś opcji, skończenie gry, wgranie zapisu z chmury i odblokowanie kolejnych zakończeń spełni wymaganie tego trofeum, lecz w tym momencie trofeum jest zglitchowane i nie da się go odblokować.

To, co pokazuje się w epilogu nie ma wpływ na trofeum (związek z byłą żoną, z córką, z szefem, itp.).

 

srebro Matching Description 35
Catch the sniper unharmed.

Trofeum pomijalne. Aby odblokować ten puchar musisz poprawnie wypełnić arkusz Banny’s Murderer pod koniec pierwszego aktu. Wybierz opcje:

  • bald
  • cut arm
  • shaved

 

srebro Crisis Averted 35
Catch the bomber.

Trofeum pomijalne. Aby odblokować ten puchar musisz poprawnie wypełnić arkusz The Broadcast pod koniec drugiego rozdziału. Wybierz opcję Moore.

 

srebro A Little Justice Served 35
Catch the mastermind.

Trofeum pomijalne. Aby zdobyć ten puchar musisz poprawnie uzupełnić arkusz The Liberators pod koniec gry. Spotkasz się wtedy z mężczyzną w pociągu i podczas rozmowy musisz go zaaresztować. Opcje do wybrania w arkuszu:

  • Dyson
  • Drovia
  • mining
  • tyllanium

 

zloto Is This The Right Thing? 35
Try to start a war.

Trofeum pomijalne. Do odblokowania tego trofeum musisz poprawnie wypełnić arkusz The Data pod koniec gry, a następnie zdecydować się przekazać te dane dziennikarzowi podczas rozmowy telefonicznej. Opcje do wypełnienia:

  • Sector II Incident
  • 1800
  • Drovia

 

zloto Or Is This The Right Thing? 35
Try to prevent a war.

Trofeum pomijalne. Do odblokowania tego trofeum musisz poprawnie wypełnić arkusz The Data pod koniec gry, a następnie zdecydować się NIE przekazywać tych danych dziennikarzowi podczas rozmowy telefonicznej. Opcje do wypełnienia:

  • Sector II Incident
  • 1800
  • Drovia

 

braz Chonky Boi 35
Serve up lots of insects.

Trofeum pomijalne. Podczas gry Conrad trzy razy zawita w swoim mieszkaniu i będzie mógł wejść w interakcję ze swoją jaszczurką. Aby zdobyć ten puchar musisz trzy razy nakarmić gada.

 

braz Happy Boi 35
Serve up lots of love.

Trofeum pomijalne. Podczas gry Conrad trzy razy zawita w swoim mieszkaniu i będzie mógł wejść w interakcję ze swoją jaszczurką. Aby zdobyć ten puchar musisz trzy razy pogłaskać gada.

 

srebro Chain Smoker 35
Punish your lungs.

Trofeum pomijalne. Główny bohater gry jest nałogowym palaczem i możemy mu w tym pomóc. W trakcie rozgrywki szukaj punktów, w których można zapalić i pal ile wlezie. Nie musisz znaleźć wszystkich punktów, w których można zapalić. Liczy się liczba wypalonych papierosów, więc możesz po prostu zawsze wypalić w jednym miejscu wszystko, co masz. Ja skończyłem grę z 26 wypalonymi papierosami i to wystarczyło.

Punkty do palenia:

  • Na samym początku gry idź w lewo nad stację metra i zapal przy muzykach.
  • Kup papierosy pod mieszkaniem.
  • W mieszkaniu na balkonie (kilka razy w ciągu gry).
  • Gdy dotrzesz na miejsce pierwszej zbrodni idź w prawo zamiast po schodach do willi w lewo – zapal pod drzewem.
  • W lokacji z Hotelem Sakura idź w lewo od miejsca, w którym spotkasz Saito. Zapal pod drzewem.
  • Kup papierosy w porcie.
  • Zapal na końcu przystani w porcie.
  • W dzielnicy mieszkalnej zapal pierwszy raz, idąc w prawo i zatrzymując się przy muzykach…
  • … i drugi raz idąc w lewo po wejściu po schodach.
  • Kup papierosy po drodze do mieszkania pani Moore.
  • W drugim rozdziale, gdy wrócisz do mieszkania pani Moore idź w lewo na najwyższym poziomie a zobaczysz grupkę muzyków – zapal przy nich.

Oprócz tego kupuj i pal papierosy za każdym razem, gdy jesteś przy mieszkaniu.

 

zloto Healthy Lifestyle 35
Be the good kind of quitter.

Trofeum pomijalne. W całej grze nie pal żadnego papierosa. Te wypalone gdy nie masz kontroli nad postacią nie liczą się.

 

braz Groupie 30 
Show some appreciation for the music.

Trofeum pomijalne. Aby je odblokować musisz posłuchać trochę muzyki. Przy każdej z grup muzyków znajduje się punkt do palenia, więc zobacz gdzie możesz ich znaleźć w opisie trofeum srebro Chain Smoker. Nie wiem jakie jest konkretne wymaganie dotyczące tego trofeum, ale po wypaleniu po jednym papierosie przy każdym z zespołów i postaniu trochę przy nich puchar po prostu odblokował się, chociaż zrobił to jakiś czas później.

 

srebro Good Cop 55 
Be nice and de-escalate.

Trofeum pomijalne. Aby je odblokować Conrad musi być miłym agentem podczas pierwszego aktu. Oto dialogi, które musisz wybierać:

  • Rozmowy z ochroniarzami w willi:
    • Please calm down, sir.
    • Please be reasonable.
  • Następnie podczas rozmowy z Garym powiedz, żeby dał im spokój:
    • Cut them some slack.
  • Rozmowa z kobietą z dronem w hotelu:
    • Stay calm, Ma’am. We’re with the CDI
  • Zidentyfikuj poprawnie, że to barmanka pomogła przestępcom w hotelu, lecz podczas rozmowy z nią wybierz:
    • I’ll think about it.
  • A następnie powiedz Gary’emu, żeby jej nie aresztował:
    • Leave her be
  • W porcie nie kłam, że jesteś z policji (nie wybieraj opcji [Lie]). Możesz też zgodzić się pomóc Edowi z jego łódką:
    • We help everyone
    • I’ll see what I can do
  • Rozmowa z szefem Agencji Lotus:
    • Please be reasonable
    • Powiedz, że pomożesz mu przekonać Sheilę do powrotu do pracy
  • Rozmowa z Sheilą i Antonim:
    • Why won’t you work for him?
    • You can trust me.
    • Alright.
  • Znowu w Agencji Lotus:
    • This is an opportunity for her.
  • W porcie udaj się do baru niedaleko badanej łodzi:
    • Do you know a guy called Ed?
    • [Pay for Ed]

 

srebro Bad Cop 55 
Nobody can stand in your way.

Trofeum pomijalne. Bez niespodzianek. Wybieraj przeciwne opcje do tych, które opisane są w trofeum Good Cop.

  • Rozmowy z ochroniarzami w willi:
    • Cooperation or consequences.
  • Następnie podczas rozmowy z Garym zgódź się, że muszą zostać ukarani:
    • They should be punished.
  • Rozmowa z kobietą z dronem w hotelu:
    • [Draw gun] Freeze! Deactivate the drone!
    • Final chance to comply.
    • [Shoot drone]
  • Zidentyfikuj poprawnie, że to barmanka pomogła przestępcom w hotelu, a podczas rozmowy z nią wybierz:
    • I can’t let that slip.
  • A następnie powiedz Gary’emu, żeby jej nie aresztował:
    • Let’s do that.
  • Rozmowa z Edem w porcie:
    • [Lie] Yes
    • I’m in the middle of an investigation.
    • I can’t help you with that.
    • I could arrest you for this.
  • Rozmowa z Robem w porcie:
    • [Lie] Sorry, but we’re here now
    • [Lie] Sure I am.
  • Rozmowa z szefem Agencji Lotus:
    • Do I have to get a court order?
    • Powiedz, że pomożesz mu przekonać Sheilę do powrotu do pracy
  • Rozmowa z Sheilą i Antonim:
    • The law is on hist side.
    • I will find out some way.
    • I can’t bend the law.
    • I’m sorry but no.
  • W porcie udaj się do baru niedaleko badanej łodzi:
    • Do you know a guy called Ed?
    • [Don’t pay for Ed]

 

zloto Master Investigator 75 
Demonstrate your sleuthing skills.

Trofeum pomijalne. Poprawnie wypełnij wszystkie arkusze:

  • The universe
    • Ghara, New Joran, tyllanium
  • The bullet
    • Sakura Hotel
  • Diaz’ escape
    • bartender
  • Banny’s murderer
    • bald, cut arm, shaved
  • The broadcast
    • Moore
  • The Liberators
    • Dyson, Drovia, mining, tyllanium
  • Moore’s motive
    • his sick wife
  • The data
    • Sector II incident, 1800, Drovia

 

zloto Rescued 30 
Bring her home.

Trofeum pomijalne. Aby odblokować ten puchar musisz uratować swoja córkę. Jeśli dobrze rozwiążesz wszystkie arkusze i pozytywnie wpłyniesz na Zorę (zaprzeczaj jej nihilistycznym twierdzeniom, słuchaj jej poleceń bez zawahania, przekaż jej wiadomość do i od Boyta) odblokujesz ten puchar w kroku pierwszym, jak opisano powyżej.

 

srebro Reunited At Last 30 
Get the girl.

Trofeum pomijalne. Ten puchar zdobędziesz jeśli naprawisz swój związek z Catherine. Rozmawiaj z nią, i z Laurą, za każdym razem, gdy jest taka możliwość – gdy wracasz do swojego mieszkania ze stacji metra.

 

braz Consumer 30 
Listen to the corporate overlords.

Aby odblokować to trofeum musisz oglądać reklamy, które są odtwarzane na przykład na stacji metra. Nie wiem jak długo trzeba przy nich stać, ale jeśli zrobisz sobie w tym czasie herbatę to powinno się udać, gdy wrócisz.

 

braz Couch Potato 30 
Catch a break.

Aby zdobyć ten puchar musisz dużo siedzieć. Jak długo? 20 minut. Siadaj gdzie się da i spędzaj na fotelu, ławce, krześle, kilkadziesiąt sekund (znowu okazja do zaparzenia herbaty). Conrad siedzi też długo w metrze, jeśli dobrze wypełnisz arkusz The data i to też liczy się do trofeum.

 

srebro She’s Got A Point 30 
Come to the dark side.

Trofeum pomijalne. Podczas rozmów z Zorą dwa razy masz okazję zgodzić się z tym, co mówi lub nie. Wybierz dwukrotnie 'I agree’, a trofeum będzie Twoje. Wydaje mi się, że pozostałe opcje dialogowe nie mają znaczenia. W moim przypadku odblokowałem to trofeum, mimo iż oprócz tych dwóch miejsc przeciwstawiałem się wszystkiemu, co chciała, żebym zrobił.

 

braz afk? 30 
Hello? Anyone there?

Trofeum to powinno udać Ci się odblokować przy okazji braz Consumer, braz Groupie lub braz Couch Potato. Nie ruszaj kontrolerem przez jakiś czas (minutę?), a puchar będzie Twój.

 

zloto Shortcuts 75 
Cut corners wherever possible. Literally.

Trofeum pomijalne. Aby je odblokować musisz skończyć grę, robiąc odpowiednio mało kroków. Limitem jest 5200 kroków – przy moim przejściu miałem ich 4248 (dystans 3398,4 m) tuż przed ostatnią rozmową z Saito w biurze CDI. Kluczem do tego pucharu jest NIEPOPRAWNE wypełnianie arkuszy oraz odmawianie dodatkowej pomocy (na przykład w agencji Lotus nie zgódź się pomóc z Sheilą, w porcie nie zgódź się na pomoc Edowi z łodzią). Ważne jest też, aby ignorować wszystkie opcjonalne cele – wizyty w domu Catherine, dodatkowe rozmowy w biurze, śniadanie z szefem. Musisz też oczywiście dobrze wiedzieć którędy chodzić, żeby się nie zgubić, szczególnie w bloku, gdzie znajdziesz Lilę. Polecam zabrać się za ten puchar za trzecim lub czwartym podejściem, gdy poznasz już grę dobrze i wiesz co się gdzie znajduje.

Jeśli szukacie dobrej solucji do gry polecamy ten materiał.

 

Materiał zrealizowany na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora.

Grę udostępnił wydawca.