Zombie, zombie, zombie! Przed Wami krótka opinia nt. naszej rodzimej produkcji Dying Light z dodatkiem The Following, który niedawno wszedł na rynek. Dying Light za pierwszym razem kończyłam na PC, więc korzystając z okazji jaką podsunął mi los, postanowiłam przejść ją ponownie i splatynować i stworzyć dla Was poradnik, który znajdziecie poniżej. Jak zapewne wszyscy wiecie – grę stworzył Techland i aż serce się raduje, że Polacy potrafią robić tak świetne gry, które zrzeszają graczy na całym świecie. Może wysunę daleko idące wnioski, ale zaraz po serii Resident Evil to właśnie Dying Light trafia się zaszczytne drugie miejsce w mojej top liście gier z zombiakami. Ale do rzeczy.
Informacje ogólne:
- Stopień trudności wbicia platyny: 4/10
- Liczba trofeów: x1/ x2 / x10 / x38
- Liczba trofeów offline: 46
- Liczba trofeów online: 5
- Minimalna liczba przejść: 1
- Trofea możliwe do przeoczenia: BRAK
- Zglitchowane trofea: BRAK (po patchu 1.04 nie ma problemów z wbijaniem trofeów – jeżeli napotkałeś jakiś bug, daj znać w komentarzu poniżej)
- Czas do zdobycia platyny: 50 godzin
Krok po kroku:
- Misje główne + wykonywanie questów związanych z ratowaniem ludzi – w grze mamy 15 misji głównych, które nie powinny sprawić problemu, jeżeli zadbamy o odpowiednie uzbrojenie. Osobiście polecam od początku grać ze znajomym, a jeszcze lepiej, jeżeli Twój znajomy jest już trochę dalej w fabule i może obdarować Cię lepszym ekwipunkiem. Wracając do main questów, całość powinieneś skończyć w 6-9 godzin w zależności od umiejętności zabijania zombie.
- Misje poboczne + strefy kwarantanny + bezpieczne strefy – Dying Light oferuje 51 questów pobocznych, które są oznaczone na mapie białym wykrzyknikiem !. Czekają na Ciebie też strefy kwarantanny i bezpieczne strefy, w których musisz zabić wszystkich przeciwników i ewentualnie włączyć zasilanie lub zastawić drzwi jakimś meblem.
- Co-op (w międzyczasie) – najwięcej frajdy sprawia w tej grze gra ze znajomym, kilka trofeów jest związanych z wykonywaniem misji z partnerem i są to trofea związane z wyzwaniami (ukończ 10 wyzwań, wygraj 7 wyzwań), kończenie misji z 4 graczami oraz rozegranie misji w trybie współpracy, które wpadnie pierwsze.
- Znajdźki – to jest to, co każdy trophy hunter kocha… Twórcy zafundowali nam 67 dokumentów do zebrania.
- Clean up – prawdopodobnie zostanie Ci kilka trofków, które trzeba będzie dodatkowo grindować. Tutaj zalicza się na pewno wspinaczka na 8848 metrów, uratowanie 15 ocalałych przed ludźmi Raisa, zabicie 100 wrogów przez kopnięcie z gzymsu.
Poradnik:
Pogadamy o tym przy następnym spotkaniu. / We’ll talk about it next time I see you
Zdobądź wszystkie trofea. / Get all game trophies.
Gratulacje!
Lot żurawia / Flight of the Crane
Zeskocz z żurawia. / Jump from the Crane.
Trofeum związane z fabułą. Nie do pominięcia.
Moja lewa, czy twoja? / My left or your left?
Spotkaj się z Raisem. / Meet with Rais.
Trofeum związane z fabułą. Nie do pominięcia.
Wąż w trawie / Snake in the grass
Ucieknij z areny. / Escape the arena.
Trofeum związane z fabułą. Nie do pominięcia.
Wycieczka na starówkę / Sightseeing
Dotrzyj na stare miasto. / Reach the Old Town.
Trofeum związane z fabułą. Nie do pominięcia.
Parcie na szkło / Making Faces
Pokaż światu na zewnątrz, że wciąż żyjesz. / Show the outside world that you’re still alive.
Trofeum związane z fabułą. Nie do pominięcia.
To trzeba było zrobić / Tied loose end
Załatw sprawę z Tahirem. / Deal with Tahir.
Trofeum związane z fabułą. Nie do pominięcia.
Teraz może pan wejść / Now You Can Come In
Znajdź Camdena. / Find Camden.
Trofeum związane z fabułą. Nie do pominięcia.
Zawrót głowy / Vertigo
Uruchom wzmacniacz. / Activate the Amplifier.
Trofeum związane z fabułą. Nie do pominięcia.
Słodko gorzki / Bittersweet
Ukończ grę. / Complete the game.
Trofeum związane z fabułą. Nie do pominięcia. Jedyna misja, której nie można rozegrać w co-op!
Teraz znacie całą historię / The Whole Story
Ukończ wszystkie misje poboczne. / Finish all side quests.
Po patchu 1.04 nie występują problemy z wbiciem tego trofka, jednakże polecam zrobić dodatkowego save’a przed ukończeniem ostatniej misji. Gra posiada 51 misji pobocznych. Jedne są dłuższe, inne są krótsze, jednak sprawiają równie dużo przyjemności co wątek fabularny. Każda z nich jest zaznaczona wykrzyknikiem ! na mapie. Poniżej lista z wszystkimi misjami oraz ich przybliżoną lokalizacją oraz nagrodą jaką otrzymacie po ukończeniu questa.
- Dzień matki – slumsy – dostępna po ukończeniu misji fabularnej „Pierwsze zadanie” – 3500 punktów przetrwania.
- Dobrej nocy, Panie Bahir – slumsy – misja dostępna w pokoju 202 w wieży – 3500 punktów przetrwania.
- Rewolwerowiec – slumsy – misja dostępna w wieży, porozmawiaj z Dawudem – 3500 punktów przetrwania.
- Napięcie – slumsy – misja dostępna w wieży, na parterze, porozmawiaj z Alfiem – 4500 punktów przetrwania.
- Człowiek w masce – slumsy – misja dostępna w wiosce rybackiej, porozmawiaj z Musą – 5000 punktów przetrwania.
- Syn marnotrawny – slumsy – misja dostępna przy antenie komunikacyjnej, porozmawiaj z Alexi’em – 5000 punktów przetrwania.
- Kto zakręcił kurek? – slumsy – misja dostępna po otrzymaniu radiowego komunikatu od Alfi’ego – 5000 punktów przetrwania
- Wonne zioła – slumsy – misja dostępna na tablicy w wieży – 3500 punktów przetrwania, 1000$.
- Zapasowe okulary – slumsy – misja dostępna na tablicy w wieży – 3500 punktów przetrwania, 1000$.
- Szperacze – slumsy – misja dostępna w wieży, porozmawiaj z Alfiem – 5000 punktów przetrwania.
- Haki – slumsy – misja dostępna w wieży, następnie wysłuchaj komunikatu od Tolgi i Fatina – 1000 punktów przetrwania.
- Widzenie tunelowe- slumsy – misja dostępna w wieży, porozmawiaj z Blakiem, udaj się do budynku, z którego wydobywa się czerwony dym – 5000 punktów przetrwania, 1000$.
- Ognik – slumsy – misja dostępna w bezpiecznej strefie, porozmawiaj z Zaidem – 5000 punktów przetrwania.
- Kto okrada złodzieja… – slumsy – misja dostępna w bezpiecznej strefie, porozmawiaj z Jaffarem – 5000 punktów przetrwania, 1000$.
- Wodorosty – slumsy – misja dostępna na tablicy w wiosce rybackiej – 2500 punktów przetrwania, plan.
- Lornetka – slumsy – misja dostępna na tablicy w wiosce rybackiej – 2500 punktów przetrwania, 1000$.
- Gdzie jest moja matka? – slumsy – misja dostępna w wiosce rybackiej, porozmawiaj z Melihą – 5000 punktów przetrwania, 1000$.
- Jak przeżyć w krainie zombie – slumsy – misja dostępna w przystani promowej, porozmawiaj z Neielem – 5000 punktów przetrwania, 1000$.
- Bracie, gdzie jesteś? – slumsy – misja dostępna w kryjówce w tunelu, porozmawiaj z Osmanem – 5000 punktów przetrwania, 1000$.
- Trujące zioła – slumsy – misja dostępna na tablicy w wiosce rybackiej – 2500 puntów przetrwania, 1000$.
- Nocny ognik – slumsy – misja dostępna na tablicy w wiosce rybackiej – 2500 puntów przetrwania, 1000$.
- Teoria wielkiego wybuchu – slumsy – misja dostępna po otrzymaniu radiowego komunikatu od Kurta – 4500 puntów przetrwania, plan.
- Bezpieczeństwo za wszelką cenę – slumsy – misja dostępna w bezpiecznej strefie, porozmawiaj z Jaffarem – 7500 puntów przetrwania, 1000$.
- Kredki dla dzieci – slumsy – misja dostępna na tablicy w wieży – 2500 puntów przetrwania, 1200$.
- Części elektroniczne – slumsy – misja dostępna na tablicy w wieży – 2500 puntów przetrwania, plan.
- Poród – slumsy – misja dostępna po rozmowie z Macarym w budynku na południowym-wschodzie mapki – 5000 punktów przetrwania.
- Królowa wiedźm – slumsy – misja dostępna w bezpiecznej strefie, porozmawiaj z Dahlią – 1500 punktów przetrwania, plan.
- Gaz do zapalniczek – slumsy – misja dostępna na tablicy w wieży – 2500 punktów przetrwania, plan.
- Kawa – slumsy – misja dostępna na tablicy w wieży – 2500 punktów przetrwania, 1200$.
- Opatrunki i leki – slumsy – misja dostępna na tablicy w wieży – 2500 punktów przetrwania, 1500$.
- Szturm i akumulatory – slumsy – misja dostępna po otrzymaniu radiowego komunikatu od Tolgi i Fatina – 1000 punktów przetrwania.
- Święty spokój – slumsy – misja dostępna w szkole, porozmawiaj z Edwardem i Erolem – 1000 punktów przetrwania.
- Narzędzia – slumsy – misja dostępna po otrzymaniu radiowego komunikatu od Tolgi i Fatina – 1000 punktów przetrwania.
- Polowanie na zbója – slumsy – misja dostępna w bezpiecznej strefie, porozmawiaj z Dahlią – 1500 punktów przetrwania.
- Nerkówka – slumsy – misja dostępna w bezpiecznej strefie, porozmawiaj z Dahlią – 2000 punktów przetrwania, plan.
- W pogoni za rozumem – slumsy – misja dostępna w bezpiecznej strefie, porozmawiaj z Dahlią – 2000 punktów przetrwania.
- Rozgłośnia radiowa – Stare miasto – misja dostępna w siedzibie żaru, porozmawiaj z Savvym – 10000 punktów przetrwania.
- Posterunki – Stare miasto – misja dostępna w siedzibie żaru, porozmawiaj z Savvym – 10000 punktów przetrwania.
- Zagubieni – Stare miasto – misja dostępna w budynku, w którym ukrywa się Sammy – 5000 punktów przetrwania.
- Bunkier – Stare miasto – misja dostępna w bezpiecznej strefie, porozmawiaj z Ihsanem – 10000 punktów przetrwania.
- Rusznikarz Rupert – Stare miasto – misja dostępna na uniwersytecie, porozmawiaj z Fidanem – 5000 punktów przetrwania.
- Kwestia wiary – Stare miasto – misja dostępna na uniwersytecie, porozmawiaj z Mufidem – 10000 punktów przetrwania, 1500$.
- Strefa kibica – Stare miasto – misja dostępna w siedzibie żaru, porozmawiaj z Noah – 10000 punktów przetrwania, 1500$.
- Beznogi pająk – Stare miasto – misja dostępna po otrzymaniu radiowego komunikatu od Savvy’ego – 15000 punktów przetrwania, broń.
- Eliksir zdrowia – Stare miasto – misja dostępna po ukończeniu questu „Rusznikarz Rupert” – 10000 punktów przetrwania.
- Klocki dla chłopca – Stare miasto – misja dostępna w przedszkolu, porozmawiaj z Kadimem – 5000 punktów przetrwania.
- Loch – Stare miasto – misja dostępna w przedszkolu, porozmawiaj z Rupertem – 15000 punktów przetrwania.
- Troll – Stare miasto – misja dostępna w przedszkolu, porozmawiaj z małą dziewczynką – 10000 punktów przetrwania, plan.
- Cień króla – Stare miasto – misja dostępna po ukończeniu questu „Kwestia wiary” – 7500 punktów przetrwania.
- Ścigając przeszłość – Stare miasto – misja dostępna w bezpiecznej strefie, porozmawiaj z Tariqem – 10000 punktów przetrwania, 2000$
- Wodowanie – antena – misja dostępna po wysłuchaniu radiowego komunikatu od Volkana Dala – 10000 punktów przetrwania.
Podrzucam link do mapki, która pokazuje dokładne umiejscowienie misji (po najechaniu na numerek podświetla się nazwa misji) – SLUMSY i STARE MIASTO. W głównym menu, w opcji „Dodatki”, a następnie „Statystyki osobiste” możesz sprawdzić, których misji Ci nadal brakuje, a które już wykonałeś.
Pomoc dla ofiar / Disaster Recovery
Zdobądź 15 pakietów pomocowych. / Get 15 Relief Packages.
Pakiety pomocowe są zaznaczone i pokazują się losowo na mini mapce. Otoczone są zawsze przez większą grupkę zombie lub ludzi Raisa, więc pamiętaj o odpowiednim uzbrojeniu oraz o zapasie apteczek. Ze swojej strony polecam zajmować się tym trofeum grając w co-opie – jedna osoba otwiera wytrychem zamek (jeżeli nie masz wytrychów to zawsze je możesz wytworzyć, posiadając metalowe części – jeżeli ich nie masz to po prostu rozmontuj jakąś broń). Po otwarciu skrzynki zbierz łup i zanoś go do kwatermistrza, za co dostaniesz przydatne rzeczy.
Siedzimy w tym razem / We’re All In This Together
Uratuj 15 ocalałych przed zombie. / Save 15 survivors from zombies.
Questy te oznaczone są na mapie i pojawiają się losowo podczas eksploracji Harran. Po zobaczeniu takiej ikonki udaj się we wskazane miejsce i jeżeli człowiek będzie atakowany przez zombie, zabij je wszystkie, a następnie podejdź do ocalałego i odbierz nagrodę. Pamiętaj o szybkim załatwianiu sprawy, ponieważ człowiek ma ograniczoną żywotność. W głównym menu gry możesz sprawdzić statystyki wchodząc w „Dodatki”, następnie „Statystyki osobiste”.
Człowiek człowiekowi wilkiem / Homo Homini Lupus Est
Uratuj 15 ocalałych przed ludźmi Raisa. / Save 15 survivors from Rais’s men.
Te zadania są również oznaczone i pojawiają się losowo podczas eksploracji Harran. Niestety pojawiają się zdecydowanie rzadziej niż zombie i możemy je spotkać tylko w Starym mieście. W internecie krąży wiele niesprawdzonych informacji o domniemanym respawnowaniu się tych questów w określonych miejscach, jednak w moim przypadku to w ogóle nie podziałało i po prostu grałam dopóki nie pojawiały się te misje. Pamiętaj o zabiciu wszystkich przeciwników i koniecznie musisz odebrać nagrodę od ocalałego, ponieważ w przeciwnym wypadku ocalony nie zostanie zaliczony do statystyk. W głównym menu gry możesz sprawdzić statystyki wchodząc w „Dodatki”, następnie „Statystyki osobiste”.
Polowanie na sprinterów / Bolter Hunting
Złap 5 sprinterów. / Catch 5 Bolters.
Jeżeli posiadasz dodatek „The Following” trofeum to będzie banalnie proste, bo wystarczy przejechać lub porazić prądem z łazika sprintera. Sprinter jest oznaczony . Problem zaczyna się wtedy, gdy chcemy go zabić w podstawowej wersji gry. Najlepiej uzbroić się w jakąś broń długodystansową (karabin policyjny, strzelba, pistolet), które ułatwią nieco zabicie sprintera. Pojawiają się za dnia, ale głównie w nocy (w podstawowej wersji gry), co dodatkowo utrudnia zadanie. W nocy spotkasz je często, kiedy żywią się zwłokami. Pamiętaj wtedy o powolnym i cichym podchodzenia (wyłącz koniecznie latarkę, która spłoszy sprintera). Aby podejść do niego niezauważalnie możesz wymazać się krwią zombie (najpierw musisz wykupić umiejętność przetrwania „Kamuflaż”).
Biegam i walę, pełny serwis / I’m a Runner and a fighter
Ukończ 15 wyzwań Zwinności lub Siły. / Complete 15 Agility or Power Challenges.
Wyzwania zwinności są zaznaczone na mapie , a wyzwania siły . Osobiście polecam wykonywać te pierwsze, wydawały mi się łatwiejsze, szczególnie w pierwszej okolicy – slumsach. Polegają one na uciekaniu zombie bez żadnych wspomagaczy – np. kotwiczki. W sumie musisz wykonać 15 wyzwań, bez względu na kategorię.
Szczęśliwa siódemka / Lucky 7
Wygraj 7 zawodów w trybie współpracy. / Win 7 coop competitions.
Trofeum możliwe tylko w grze z przynajmniej jedną osobą online! Podczas eksploracji Harran, na górze ekranu będą pojawiały się propozycje wyzwań, które musisz wykonać i będziesz w nich rywalizował z osobą towarzyszącą. Stają się one dostępne zaraz na początku misji, w tej trakcie lub podczas zbliżenia się do jakiegoś wydarzenia. Aktywujesz je przez naciśnięcie touchpada i Twój towarzysz musi przyjąć propozycję wyzwania, w przeciwnym wypadku wyzwanie po prostu nie włączy się. Twoim zadaniem jest wygranie 7 zawodów. Trofeum możesz oczywiście wykonać ze znajomym w ustawce.
Igrzyska harrańskie / Harran Athletics
Weź udział w 10 zawodach w trybie współpracy. / Take part in 10 coop competitions.
Trofeum możliwe tylko w grze z przynajmniej jedną osobą online! Podczas eksploracji Harran, na górze ekranu będą pojawiały się propozycje wyzwań, które musisz wykonać i będziesz w nich rywalizował z osobą towarzyszącą. Stają się one dostępne zaraz na początku misji, w tej trakcie lub podczas zbliżenia się do jakiegoś wydarzenia. Aktywujesz je przez naciśnięcie touchpada i Twój towarzysz musi przyjąć propozycję wyzwania, w przeciwnym wypadku wyzwanie po prostu nie włączy się. Twoim zadaniem jest po prostu wzięcie udziału w 10 takich wyzwaniach. Trofeum możesz oczywiście wykonać ze znajomym w ustawce.
Smykałka do handlu / Trade Company
Sprzedaj przedmioty warte 10 000 dolarów. / Sell items worth 10,000 dollars.
Kolejne proste trofeum, które niewątpliwie wpadnie podczas swobodnej rozgrywki. Twoim zadaniem jest sprzedanie przedmiotów w sklepie o łącznej wartości 10000$. Najłatwiejszym sposobem jest sprzedawanie broni, ponieważ za nie dostajesz nawet 1500 dolarów, więc dziesięć tysięcy wpadnie stosunkowo szybko. Oczywiście nie musisz sprzedawać broni, a poszczególne przedmioty zdobyte podczas eksploracji mapy. Sklepy są zaznaczone ikonką $ i znajdują się zawsze w bezpiecznych strefach oraz są czasami rozlokowane w otwartym mieście. Po podejściu do sklepu naciśnij , wybierając zakładkę „SPRZEDAJ” i naciśnij , sprzedasz w ten sposób niepotrzebne rzeczy, których wartość będzie zależna od rodzaju zebranego łupu.
Nieproszony gość / Trespassing
Ukończ wszystkie strefy kwarantanny. / Complete all Quarantine Zones.
Stref kwarantanny w Harran jest 8 i oznaczone są :
- 5 w slumsach,
- 3 na starym mieście.
TUTAJ znajdziesz filmik z dokładną lokalizacją wszystkich stref, ponieważ nie są zaznaczone na mapie (pojawiają się tylko w momencie zbliżenia). Aby odblokować strefę musisz oczyścić cały teren z zombie, zebrać wszystkie zrzuty. Poniżej lista z wszystkimi strefami oraz z czasem, w którym pojawia się ona w filmiku
- Tunel w świetlistej górze (slumsy) – 0:05 – Zbierz 5 zrzutów.
- Skład chemikaliów (slumsy) – 0:30 – Zbierz 5 zrzutów.
- Słoneczne apartamenty (slumsy) – 0:54 – Zabij wszystkie zombie.
- Sklep Stuffed Turtle (slumsy) – 1:19 – Zbierz 5 zrzutów.
- Parking podziemny (slumsy) – 1:41 – Znajdź 5 zrzutów.
- Apartamenty „Nowa Antalya” (Stare miasto) – 1:59 – Odnajdź 5 zrzutów.
- Parking (Stare miasto) – 2:20 – Zabij wszystkie zombie.
- Hotel „Pasiasty Smok” (Stare miasto) – 2:40 – Odnajdź 5 zrzutów.
Teraz jest bezpiecznie / Now It’s Safe
Zajmij wszystkie bezpieczne strefy. / Capture all Safe Zones.
Bezpieczne strefy są zaznaczone na mapie . Jest ich w sumie 16:
- 12 w slumsach,
- 4 na starym mieście.
Aby zabezpieczyć strefę musisz zamknąć bramę/zastawić drzwi szafą, a następnie przywrócić w niej zasilanie oraz zabić wszystkie zombie na danym terenie. Gdy przejmiesz strefę jej kolor zmieni się na zielony.
Filippides / Pheidippides
Przebiegnij (zwykłym ruchem lub sprintem) 42,195 km. / Run (move or sprint) at least 42,195 m.
Trofeum to powinno wpaść mniej więcej w połowie głównego wątku fabularnego. Zanim dostaniesz linkę, która znacznie ułatwi poruszanie się po Harran, musisz poruszać się pieszo. Czterdzieści dwa kilometry przelecą jak w oka mgnieniu, więc nie ma sensu skupiać się na tym trofeum.
Mount Everest / Mount Everest
Wespnij się na co najmniej 8848 metrów na różnych obiektach. / Climb at least 8848 meters on various objects.
Prawdopodobnie ostatnie trofeum jakie zdobędziesz przed platyną. O ile przebiegnięcie 42 kilometrów minie szybko, tak ze wspinaczką będziesz musiał się trochę pomęczyć. Musisz wspinać się po gzymsach i rurach bez pomocy kotwiczki. Tylko ręczna wspinaczka wlicza się do tego trofeum. Na szczęście w mieście jest multum miejsc, na których można grindować to trofeum, a na poniższym filmiku pokazane jest dokładnie jak to zrobić. Nie dajcie się wrobić w spinanie się po najwyższej wieży w Harran, bo to zajmuje zdecydowanie więcej czasu niż metoda na poniższym filmiku.
Czy to naprawdę konieczne? / Is It Really Necessary?
Zabij jednego zarażonego. / Kill your first Infected.
Trofeum związane niejako z fabułą. Po prostu musisz zabić pierwszego zarażonego zombie. Nie da się tego pominąć.
Tańcz, głupi, tańcz / Everybody Dance Now
Poraź prądem elektrycznym pięciu zombie równocześnie. / Simultaneously shock 5 monsters with electricity.
Z pozoru trofeum może wydawać się trudne, ale wcale takie nie jest. Na terenie całego Harran znajdziesz skrzynki z wysoki napięciem i transformatory, a obok nich dużą kałużę. Twoim zadaniem jest zebranie grupki zombie i porażenie ich prądem – 5 przeciwników jednocześnie. Najpierw musisz zebrać zapasy domowe, które znajdziesz przeszukując mieszkania w Harran lub kupisz w sklepie. Z nich wytworzysz petardy, które przydadzą się w zebraniu przeciwników. Następnie udaj się w skazane na poniższej mapie miejsce (lub na filmiku), rzuć petardę w kałużę i poczekaj aż znajdzie się w niej odpowiednia ilość zombie. Podejdź do transformatora, naciśnij i poczekaj na dźwięk wbitego trofka. W razie problemów poniżej filmik.
Nietykalny / Can’t Touch This
Zabij 20 wrogów z rzędu bez odnoszenia obrażeń. / Kill 20 enemies in a row without taking damage.
Kolejno proste trofeum, do którego przyda się karabin policyjna, albo jakaś inna broń dystansowa. Stań na wysokim dachu i zacznij strzelać do zombie. Uważaj, żeby przeciwnik nie zaszedł Cię od tyłu. Jeżeli przed Tobą jest misja „Muzeum”, to w niej znajduje się idealna szansa na wbicie tego trofeum. W pewnym momencie będziesz musiał się przedrzeć przez setki zombie na drugą stronę pomieszczenia. Broni tam pod dostatkiem, więc wystarczy stanąć na jakimś podwyższeniu i zacząć strzelać do zombiaków.
To jest Harraaaaan! / This is Harraaaaan!
Zabij 100 wrogów, zrzucając ich kopniakami z dachu lub urwiska. / Kill 100 enemies by kicking them off the rooftops/cliffs.
To trofeum może zająć trochę czasu. Zacznijmy od tego, że najłatwiej zrobić je w starym mieście, z uwagi na wysokie budynki. Prawie na każdym rogu znajdziesz przeciwnika stojącego na budynku. Wystarczy do niego podejść i kopnąć go tak, aby spadł z wysokości za pomocą . Ja starałam się jak najwięcej wspinać i zabijać wrogów w ten sposób podczas przechodzenia fabuły. Jeżeli potrzebujesz grindować to trofeum to przenieś do slumsów i idź na most niesławy (ten sam co w trofeum „ Skok wariata„. Podejdź do przepaści i rzuć petardę blisko urwiska. Gdy zombie się zlecą po prostu kopnij je do wody, one się utopią, a Tobie zaliczy następnego killa do tego trofeum. Kilka powtórzeń i trofik będzie Twój. Za zabójstwo w ten sposób otrzymujesz 200/400 XP.
Usta szeroko otwarte / Mouths Wide Open
Zabij przemieńca. / Kill a Volatile.
Przemieniec to zombie, które pojawia się tylko w nocy. Na minimapce widzisz ich obecność (widać białe smugi światła, które pokazują, gdzie patrzy zombiak). Jest strasznie szybki i ciężko go zabić, dlatego w nocy musisz postarać się o lepszy ekwipunek i większy zapas apteczek. Nie ma wpływu to czy zombiak niechcący spadnie z wysokości, czy zabijesz go przez pułapkę elektryczną, czy też po prostu zadźgasz go na śmierć. Każdy sposób jest dobry na wbicie tego trofeum. Najlepiej robić to w okolicy wieży w slumsach, wokół której znajduje się dużo pułapek i zawsze w sytuacji krytycznej możesz uciec do safe house’u. W miarę postępu rozwoju Twoich zdolności będziesz zyskiwał bronie i ulepszenia, które będą zabijać przemieńców jednym ciosem.
Ach śpij, kochanie… / Hush, Hush Now
Zabij wyjca. / Quiet a Screamer.
Trofeum niejako związane z fabułą, ponieważ podczas ostatniej solowej misji musisz zabić wyjca, aby przejść dalej. Jest jeszcze kilka miejsc fabularnych, w których masz możliwość zabicia małego zombiaka, ale te miejsca przeważnie można pomijać. Jeżeli chodzi o samego przeciwnika to jest to rodzaj zombie, który wydaje nadzwyczaj nieprzyjemne dźwięki, które ranią naszego bohatera. Wyjca możesz zabić na dwa sposoby – poprzez podejście i naciśnięcie (swoją drogą nie polecam tego rozwiązania) lub strzał z broni dystansowej, co sama często praktykowałam.
Kurczak z rożna / BBQ
Nadziej płonącego zombie na kolce. / Stick a burning zombie on spikes.
Kolejne proste trofeum. Tym razem zaopatrz się w mołotowa oraz petardy i idź do miejsca pokazanego na poniższym filmie. Mając przed sobą kolce rzuć w ich pobliżu petardy, aby zombiaki się zeszły. Następnie odejdź na kilka metrów i rzuć w nich mołotowem i niezwłocznie podbiegnij i kopnij je w stronę kolców.
Łap! / A Game of Catch
Zabij 50 wrogów za pomocą broni miotanej. / Kill 50 enemies with throwing weapons.
Broń miotana to ta, która znajduje się pod przyciskiem (oprócz linki) i zadaje obrażenia przeciwnikowi. Są to więc różne gwiazdki do rzucania i tomahawki. Najlepiej wytworzyć sobie wybuchające lub zapalające gwiazdki, które są najbardziej skuteczne (jeden rzut = jedna śmierć). Do stworzenia ich będziesz potrzebował: gazy, chemikaliów i ostrzy, które możesz znaleźć w czasie eksploracji budynków Harran lub po prostu kupić w sklepie.
Co ci strzeliło do głowy? / Harran Shooting Club
Zabij 50 wrogów za pomocą broni strzeleckiej. / Kill 50 enemies with shooting weapons.
Broń strzelecką możesz kupić w sklepie lub podnieść po ludziach Raisa. W czasie fabuły będziesz miał mnóstwo okazji do zebrania różnych broni, więc trofeum nie powinno stanowić problemu. Najlepiej udać się na most niesławy w slumsach (po prawej stronie mapy) i strzelać do wszystkiego co się rusza.
Elektryzujące! / Electrified!
Złap 25 wrogów w pułapkę z płotu pod napięciem. / Catch 25 enemies in the Electric Fence trap.
Pułapki wyglądają tak jak na poniższym zdjęciu i są rozsiane po całym Harran, oznaczone . Pierwsze co musisz zrobić to zaopatrzyć się w petardy. Zrób sobie duży zapas i szukaj w Harran pułapek elektrycznych. Następnie rzuć w ich pobliżu petardy i zaczekaj na przyjście większej grupki zombie. Gdy nazbierasz już odpowiednią ilość włącz pułapkę (naciśnij ) i oglądaj jak zombiaki padają jeden po drugim. W sumie musisz zabić 25 zombie, więc będziesz musiał powtórzyć tę czynność jeszcze 3-4 razy. Jeżeli chodzi o same pułapki to są one zaznaczone.
Nie po oczach! / Blinded by the Lights
Oślep 25 przemieńców flarą lub latarką. / Blind 25 Volatiles with flares or a flashlight.
Latarkę UV otrzymasz zaraz na początku gry, natomiast jeżeli chodzi o flary to wykonasz je z jednej części plastiku, zapasów domowych i chemikaliów. Ja robiłam to trofeum latając z latarką i świecąc w oczy przemieńcom (to te zombie, które pojawiają się tylko w nocy i są ciężkie do zabicia). Pamiętaj, że musisz je oślepić, a nie tylko zaświecić im w twarz. Oślepienie zadziała w momencie, gdy przeciwnik stanie i zacznie osłaniać oczy.
Wysokie loty / High Flyer
Zabij 25 wrogów, używając fali uderzeniowej lub ataku z góry. / Kill 25 enemies using Ground Pound or Drop Attack.
Aby wykonać atak z góry musisz najpierw odblokować umiejętność siły „Atak z góry”. Przytrzymaj , gdy jesteś w powietrzu, mając w dłoni broń jednoręczną. Umiejętność ta wymaga 10. poziomu siły. Możesz zeskakiwać z murków, z kilkunastu metrów – bez znaczenia. Ważne, żebyś przytrzymał i zabił 25 zombie.
Mistrz judo / Judo Master
Rzuć 50 wrogami za pomocą rzutu judo. / Throw 50 enemies with Grapple.
Ta umiejętność będzie dostępna zaraz na początku gry. Możesz ją odblokować naciskając touchpad, przechodząc do zakładki umiejętności, następnie poziom zwinności i „Rzut judo”. Wymaga ona 3. poziomu zwinności. Gdy wróg szarżuje na ciebie, naciśnij i wskaż kierunek wykonania rzutu lewym analogie. Na szczęście możesz to wykonywać na jednym i tym samym zombie, więc nie musisz czekać na 50 różnych wrogów, którzy będą biec w Twoją stronę.
Szybcy i martwi / Prom Night
Przeżyj nocny pościg poziomu drugiego lub wyższego. / Survive night pursuit of level two or higher.
Nocny pościg jest czteropoziomowy. Pierwszy poziom włącza się w momencie zauważenia przez zwykłe zombie lub przemieńca. W miarę wzrastającej liczby wrogów i zabitych przez Ciebie zombiaków w trakcie pościgu, poziom ten wzrasta. Obok minimapki masz wskaźnik, który pokazuje na jakim etapie aktualnie jesteś. Gdy 2 diamenciki podświetlą się na czerwono używaj linki, aby uciec przeciwnikom, lub wskocz do wody (np. na moście niesławy w slumsach).
Oświecenie / Enlightened!
Oślep 25 wrogów za pomocą pułapek świetlnych. / Blind 25 enemies in the Light Trap.
Pułapki świetle działają tylko w nocy (chociaż możesz je włączyć w ciągu dnia to i tak nic nie dadzą). Pułapki świetlne to po prostu lampy UV oznaczone na minimapce . Zaopatrz się w petardy lub jakiś karabin, aby wykorzystać je do zwołania zombiaków. Podejdź do lampy i naciśnij . Oślep w ten sposób 25 przeciwników i trofeum wpadnie.
Czeladnik / Little Craftsman
Wykonaj swój pierwszy przedmiot. / Craft your first item.
Trofeum związane z fabułą. Nie do pominięcia. Twoim pierwszym wytworzonym przedmiotem będzie apteczka.
Mistrz rzemiosł różnych / Master Crafter
Użyj planów co najmniej 100 razy. / Use Blueprints at least 100 times.
Trofeum polega po prostu na wytworzeniu 100 przedmiotów. Obojętnie czy będą to apteczki, wytrychy czy bronie i ich modyfikacje. Wszystkie przedmioty sumują się, czyli nie musisz stworzyć np. 100 apteczek. Mogą to być różne przedmioty. Jeżeli musisz to trofeum grindować to najszybciej jest wykonywać wytrychy, które wykonujesz z metalowych części – możesz je zbierać eksplorując mapę lub rozmontowywać bronie i automatycznie je otrzymywać (w ekwipunku naciśnij , aby rozmontować). Przedmioty możesz wytworzyć naciskając na touchpad podczas gry, a następnie przechodząc do zakładki „Plany”.
Sezamie, otwórz się / Open Sesame
Otwórz 10 zamków za pomocą wytrychów. / Perform 10 successful Lockpicks.
Praktycznie trofeum tego nie da się pominąć, ponieważ wiele misji głównych nakazuje otwieranie zamkniętych drzwi. Po Harran rozsiane są różne skrzynie, które są zamknięte na klucz. Twoim zadaniem jest ich otworzenie za pomocą wytrychów, które wytworzysz z metalowych części lub możesz kupić w sklepie. Są 4 poziomy trudności zamków, a im ciężej tym lepsze rzeczy do znalezienia w środku. Otwieranie polega na kręceniu lewą i prawą gałką. Aby otworzyć zamek wytrychem użyj lewej gałki do obracania wytrychem i prawej gałki do obracania zamka śrubokrętem. Jeżeli wytrych zacznie wibrować – może pęknąć. Jeżeli nie wibruje to znaczy, że wytrych jest dobrze ustawiony.
Wszyscy znają Kyle’a / Everybody Knows Kyle
Osiągnij 12. poziom przetrwania. / Reach Survivor Rank lvl 12.
Patrz trofeum „ Legenda Harranu„.
Legenda Harranu / The Legend of Harran
Osiągnij 18. poziom przetrwania. / Reach Survivor Rank lvl 18.
Najtrudniejsze drzewko do rozwinięcia to drzewko przetrwania. Za każdą śmierć odbierane są punkty przetrwania, których potrzebujesz do tego trofeum. Punkty przetrwanie zdobywasz przez:
- wykonywanie misji głównych i pobocznych,
- wykonywanie losowych zdarzeń (np. ratowanie ocalonych przed zombie),
- dostarczanie zrzutów kwatermistrzowi,
- zbieranie znajdziek.
Poleca się również wykonywanie tych czynności w nocy, ponieważ punkty przyznawane są wtedy podwójne. Jednak chyba nie muszę przypominać, że przeciwnicy nocą są mocniejsi i łatwiej o zgon, którego musisz koniecznie unikać. Wybieraj się na misje z odpowiednim ekwipunkiem i dużą ilością apteczek.
Zwinny jak łasica / Agile
Osiągnij 10. poziom zwinności. / Reach Agility Prof. Lvl 10.
Zdecydowanie najłatwiejsze trofeum związane z rozwijaniem swoich umiejętności. Punkty doświadczenia zdobywasz przez:
- wspinaczkę,
- bieganie,
- skakanie,
- spadanie z wysokości do bezpiecznych stref (śmieci, auta, kartony).
Czyli za praktycznie wszystko co związane z parkourem. Po wbiciu 10 poziomu zwinności trofeum wpadnie.
Mocny jak tur / Strong
Osiągnij 10. poziom siły. / Reach Power Prof. Lvl 10.
10 poziom siły wpadnie mniej więcej pod koniec gry. Punkty doświadczenia zdobywasz przez:
- zabijanie przeciwników (w zależności od sposobu zabicia dostajesz różne ilości XP),
- kończenie wyzwań siły,
- aktywowanie pułapek świetlnych, samochodowych i elektrycznych.
Pamiętaj, aby wybierać się na nocne łowy, kiedy to masz podwójną ilość XP za zabijanie przeciwników. Należy jednak wspomnieć o tym, że przeciwnicy w porach nocnych są znacznie silniejsi, dlatego pamiętaj o zabraniu odpowiedniego ekwipunku i staraj się robić wszystko po cichu, bez zwracania uwagi mutantów. Po wbiciu 10 poziomu siły trofeum wpadnie.
Papier zniesie wszystko / It’s All In the Writing
Znajdź wszystkie dokumenty do zebrania. / Find all text collectibles.
W grze znajduje się 67 znajdziek: 34 notatek, 16 plików audio i 17 dzienników. Drugie najbardziej żmudne trofeum zaraz obok wspinania się na wysokość powyżej 8 kilometrów. Znajdźki mogą zostać zebrane w dowolnym momencie gry, aczkolwiek polecam zostawić je sobie na koniec, po ukończeniu wszystkich zadań pobocznych, które będą odblokowywały pomieszczenia, w których będą znajdować się przedmioty. Jeżeli chcesz sprawdzić ile z nich zebrałeś po prostu naciśnij w ekwipunku. Po kliknięciu w poniższe nazwy zostaniesz przeniesiony do filmów z lokalizacją wszystkich znajdziek.
NOTATKI, PLIKI AUDIO, DZIENNIKI
Pilnuję twoich pleców / I’ve Got Your Back
Wykonaj 1 misję w trybie współpracy. / Complete 1 quest in a co-op game.
Musisz ukończyć jedną misję – bez różnicy czy główną, czy poboczną – z przynajmniej jednym graczem w trybie co-op.
Poliamoria / Polyamory
Wykonaj 5 zadań w trybie współpracy podczas jednej sesji z trzema tymi samymi partnerami. / Complete 5 quests in a single co-op game with the same 3 partners.
Musisz ukończyć 5 misji z trzema innymi graczami (musi być jedna ekipa, nie może być tak, że jedna osoba wyjdzie i zostanie zastąpiona przez inną) podczas jednej sesji online. Jeżeli kogoś wyrzuci w trakcie sesji – trzeba liczyć wszystko od nowa.
Włoski hydraulik / Italian Plumber
Zabij wroga kluczem maszynowym, używając umiejętności wysokiego skoku, a następnie atak z góry. / Kill an enemy with a wrench, using Vault followed by Drop Attack.
Do tego trofeum potrzebujemy obojętnie jakiego klucza – może być np. francuski. O ile na początku gry możesz je kupować w sklepie, tak wraz rozwojem naszej postaci pozostanie Ci tylko możliwość zabrania go jakiemuś zombie-hydraulikowi. No właśnie. Znalezienie takiego zombie wcale nie jest łatwe. W misji pobocznej „Rewolwerowiec” otrzymasz możliwość wejścia do magazynu, w którym znajdziesz klucz. Jeżeli jesteś już po tej misji to pozostaje Ci tylko szukanie po kanałach (wejście zaznaczone na mapie na poniższym zdjęciu). Po wejściu w kanały skręć w prawo i szukaj hydraulików. Następnie musisz odblokować umiejętność siły „Atak z góry” oraz umiejętność zwinności „Przeskok”, bez których nie wbijesz tego trofeum. Wymagany poziom zwinności to poziom 4 oraz 10 poziom siły. Po znalezieniu klucza i wykupieniu umiejętności, biegnij w stronę przeciwnika (przytrzymaj lewy analog), naciśnij , a następnie od razu przytrzymaj , w celu zabicia przeciwnika.
Miecz archanioła / Gabriel’s Sword
Dodaj efekt płomienia do swojego miecza lub chopeszu. / Add a fire elemental effect to a sword or a khopesh.
Plan wykonania efektu płomienia, a dokładniej „Kozak” znajdziesz na starym mieście, w południowo-wschodniej części mapy (dokładna lokalizacja na filmiku poniżej). Miecze natomiast mogą być kupowane od 12 poziomu przetrwania oraz po ukończeniu fabuły. Wszystko co musisz zrobić to dodać ulepszenie do miecza i trofeum wpadnie. W razie problemów – poniżej filmik.
Skok wariata / A Long Way Down
Skocz nocą do wody z Mostu Niesławy (w slumsach). / Jump to the water from the Infamy Bridge (Slums) at night.
Most Niesławy znajduje się w slumsach, po prawej stronie mapy i Twoim zadaniem jest po prostu z niego zeskoczyć do wody. Trofeum można zdobyć tylko wtedy kiedy trwa noc, dlatego cały obszar będzie roił się od zombiaków. Osobiście polecam nie przejmować się przeciwnikami tylko biec przed siebie i skakać po samochodach w celu uniknięciu walki z zarażonymi. Na środku mostu znajduje się gapa, która jest najbezpieczniejszym miejscem do skoku do wody, ponieważ most w przeważającej większości znajduje się nad lądem, a nie nad wodą. W razie problemów poniżej filmik.
Materiał stworzony na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Materiał zrealizowany dzięki uprzejmości Techland Wydawnictwo.