Forgotton Anne przykuło moją uwagę w pierwszej kolejności stylem graficznym. Nie wiedziałem tak naprawdę ani jaka historia jest opowiedziana w tej grze ani nawet do jakiego gatunku należy. Wystarczył jednak trailer ze świetnie wykonanymi postaciami, niczym z filmów Studia Ghibli, a byłem pewien, że gra zapunktuje u mnie samym wyglądem. Na szczęście okazało się, że pozostałe elementy rozgrywki też stoją na wysokim poziomie, dzięki czemu przyszło mi spędzić kilka miłych godzin w świecie zapomnianym przez ludzi.
Opinia znajduje się TUTAJ!
Informacje ogólne:
- Stopień trudności wbicia platyny: 2/10
- Liczba trofeów: x1/ x6 / x7 / x20
- Liczba trofeów offline: 34
- Liczba trofeów online: 0
- Minimalna liczba przejść: 1
- Trofea możliwe do przeoczenia: Pacifist
- Zglitchowane trofea: BRAK
- Czas do zdobycia platyny: 8-10 godzin
Krok po kroku:
Krok 1.
Przejdź grę nie robiąc nikomu krzywdy + znajdźki.
Wszystkie trofea w grze da się odblokować za jednym podejściem. Będzie to wymagało przeładowania automatycznego zapisu gry w niektórych miejscach, lecz nie jest to skomplikowany proces. Najważniejsze, aby w trakcie rozgrywki nie ‚zabić’ żadnego z mieszkańców świata, w którym przyjdzie nam kontrolować Anne. Wyposażona w potężny kryształ bohaterka potrafi ‚wydestylować’ forgotlingi, efektywnie wysysając z nich esencję życiowa. Jeśli w którymkolwiek momencie zrobisz to, gdy jest dostępna inna ścieżka, zablokujesz sobie możliwość zdobycia trofeum Pacifist i może też przełożyć się to na puchar Empathic. Dlatego w całej grze szukaj pokojowych rozwiązań i staraj się wybierać spokojne wypowiedzi, nie obnażając swojego pełnego potencjału. Więcej szczegółów na ten temat znajdziesz w opisach wspomnianych trofeów.
Po przejściu gry dostaniesz dostęp do miejsca, z którego możesz ‚podróżowac w czasie’, czyli wybierania rozdziałów, które chcesz rozegrać jeszcze raz. Może się to przydać w przypadku niektórych trofeów, które wymagają wykonania konkretnej czynności w konkretnym miejscu. Zwróć jednak uwagę na puchary True Collector i Quiet Observer, które nie są ograniczone do jednego miejsca i spełnienie ich wymagać może być problematyczne przy użyciu wyboru rozdziałów. Spróbuj je odblokować podczas pierwszego przejścia gry.
Jeśli zdecydujesz się na szukanie wszystkich znajdziek, odblokujesz też kilka innych trofeów, które stoją na drodze poszukiwanych przedmiotów. Wtedy po pierwszym przejściu na Twoim koncie na pewno zagoszczą następujące puchary
- Reflections
- Plot Thickens
- Hide & Seek
- Eavesdropper
- Launch Site
- Old Friends
- Empathic
- Quiet Observer
- Tower Hawk
- Stair Master
- Remember Anne
- Pacifist
- Explorer
- Grab it!
- True Collector
Krok 2.
Czyszczenie
Poniższe trofea możesz odblokować już podczas pierwszego przechodzenia gry i na pewno uda Ci się to z częścią z nich. Większość z nich nie zawiera spoilerów dotyczących fabuły, nie licząc wspominania miejsc i postaci, które spotkasz w dalszej części gry. Jeśli nie jest to dla Ciebie problem, polecam zapoznać się z nimi przed przystąpieniem do gry i monitorowaniem, które z nich da się odblokować w trakcie rozgrywki. Jeśli coś jednak pominiesz, możesz do nich wrócić korzystając z opcji wyboru rozdziałów.
- Afraid Of The Dark
- Investigator
- Lonely Enforcer
- Reluctant Helper
- Good Cop, Bad Cop
- Millenium Actress
- Detective Anne
- Traceuse
- Stealthy
- Cartographer
- Rhytmic
- Companionship
- Alma Mater
- In the Lead
- Hidden Thespian
- Nostalgia
- Bookworm
- Diarist
- Thank You For Playing!
Poradnik:
Thank You For Playing!
You’ve been all around the Forgotten Lands. Thank you for your time!
Przyjemna, klkugodzinna platyna, spędzona w magicznym świecie. Warto.
Afraid Of The Dark
Turn on bedside lamp.
Trofeum to możesz odblokować na początku gry. Po włączeniu zasilania w mieszkaniu, podejdź do lampki obok łóżka i włącz ją.
Investigator
Say 'hi’ to Pavil.
Po wyjściu ze swojej wieży, zanim udasz się w lewo w kierunku Warsztatu, skieruj się w prawo. Po chwili dojdziesz do miejsca, w którym postawione jest rusztowanie. Na nim forgotling Pavil zajęty jest dość pracochłonną czynnością. Porozmawiaj z nim, a trofeum będzie Twoje.
Lonely Enforcer
Converse with the Practice Dummy.
Kukła do ćwiczeń znajduje sie w tym samym obszarze, w którym Anne spotyka Tiphany. Zejdź drabiną na dół i użyj dźwigni po tym, jak dostarczysz animę do zasilających ją układów. Otworzy to ukryte pomieszczenie z kukłą. Aby odblokować trofeum naładuj ją i energią i ‚wydestyluj’ ją kilka razy.
Reflections
Take a breather in the storage room.
W tym samym pomieszczeniu, co trofeum Lonely Enforcer udaj się w lewo. Dojdziesz do zaciemnionego pomieszczenia. Możesz włączyć w nim światło, korzystając z animy. Następnie usiądź na znajdującym się tam krześle a trofeum będzie Twoje. To krzesło liczy się do trofeum Quiet Observer.
Reluctant Helper
Take CCU to Struct.
Gdy dojdziesz do Warsztatu i porozmawiasz z forgotlingiem Struct, poprosi Cię on o przyniesienie mu skrzynki z narzędziami. Wróć do miejsca, w którym Anne spotkała lampę Tiphany. Narzędzia znajdują się wewnątrz budynku na jednym z biurek. Zanieś je Structowi, a trofeum trafi do Twojej kolekcji.
Plot Thickens
Examine PAX’s secret room.
Na stacji kolejowej musisz dowiedzieć się która z dwóch postaci jest rebeliantem – Pax lub Secti. Rozmawiaj z nimi na przemian tak długo, jak będzie taka możliwość (wykrzyknik nad postacią). Gdy wyczerpiesz wszystkie opcje dialogowe, podejdź do Paxa i wejdź w tryb Arca (/), po czym nakieruj celownik na forgotlinga i wciśnij / raz, aby go zastraszyć ale nie wydestylować. Przyzna się on do współpracy z rebeliantami i otworzy sekretne drzwi. Wejdź do pomieszczenia i zbadaj je dokładnie a trofeum będzie Twoje.
Jadąc pociągiem, idź w lewo, aż dotrzesz do drugiego wagonu. Gdy miniesz walizkę Sull i koc Blanket, zejdź schodami. Zanim wejdziesz do przedziału po lewej stronie, otwórz schowek po prawej zmieniając położenie przełącznika (zrób to w trybie Arca – wciśnij /). Następnie wejdź do przedziału a Quill zacznie od Ciebie uciekać. Gdy wbiegnie do otwartego przed chwilą schowka, zamknij go tam, aby odblokować trofeum.
Good Cop, Bad Cop
Get Magnum to do your dirty work.
Odblokowanie tego trofeum zablokuje puchar Emphatic, więc najlepiej zabrać się za nie po ukończeniu gry poprzez wybór rozdziałów albo poprzez przeładowanie stanu gry z kopii zapasowej, którą najlepiej zrobić zaraz po wejściu do pomieszczenia, w którym przetrzymywany jest rebeliant Heeltoe.
W trakcie przesłuchania wybieraj następujące opcje:
- You should!
- If you don’t talk…
- I know about Fig
- We also found a wig
- Fig is the leader!
- I can protect you.
- You’ve been there, liar!
Gdy opuścisz pokój przesłuchań, powiedz Magnum, aby kontynuował, a trofeum odblokuje się gdy upora się z rebeliantem. Pamiętaj, aby wczytać zapasowy stan gry, jeśli chcesz odblokować to trofeum podczas głównego przejścia gry.
Eavesdropper
Overhearing private conversations.
Przemierzając ulice miasta Anne usłyszy konwersacje nieznajomych forgotlingów. Do odblokowania tego trofeum musisz posłuchać kilka rozmów:
- Na lewo od salonu fryzjerskiego.
- Podczas wchodzenia po schodach w domu, w którym mieszka pani Hue.
- Podczas wchodzenia po drabinie, po tym jak Anne spotka Hounda, rozmowa Mop i Right.
- Idź w lewo od poprzedniej konwersacji – posłuchaj piosenki Camellii (ta ‚rozmowa’ być może nie jest wymagana).
- Na prawo od lustra w tej samej scenie, co powyżej (idź w prawo na tym samym poziomie, co lustro).
- Po opuszczeniu domu Wee idź w lewo aż dojdziesz do ostatniej rozmowy.
Trofeum to możesz odblokować w nawiedzonym domu, przez który Anne przechodzi w drodze do teatru. Znajdują się w nim drzwi, które możesz otworzyć, rozwiązując zagadkę. Ten sam rodzaj zagadki (przesuwanie kul na powierzchni drzwi) powinien być Ci znany z wcześniejszych lokacji. Po otworzeniu drzwi przejdź do zamkniętego wcześniej pomieszczenia i wskocz na samą górę, gdzie zobaczysz rakietę, co pozwoli Ci zdobyć kolejny puchar.
Millenium Actress
Try on dress.
Zwiedzając teatr trafisz do garderoby, w której znajdują się trzy sukienki. Aby odblokować trofeum, podejdź do każdej z nich i wciśnij /, aby Anne ją ‚przymierzyła’.
Detective Anne
Speak to all forgotlings at Scrappers.
W trakcie poszukiwań przywódcy rebeliantów Anne trafi do baru Scrappers. Musi w nim porozmawiać ze wszystkimi gośćmi, próbując wyciągnąć od nich informacje. Wejdź w interakcję z następującymi postaciami, aby odblokować to trofeum:
- Malone (barman) – porozmawia z Tobą automatycznie po wejściu do baru.
- Gracze w pokera (idź w lewo od baru i wejdź po drabinie) – porozmawiaj z nimi bez zabierania im animy ze zbiornika.
- Widzowie w kinie (idź w prawo od stołu pokerowego, po schodach w górę i do końca w lewo) – porozmawiaj z nimi bez wyłączania projektora.
- Dwa telewizory na kanapach (idź w prawo od sali kinowej i zeskocz z platformy).
- Franz i Twine (idź w prawo od baru, wejdź na karuzelę, po schodach na górę i w prawo).
- Sidereus (idź w prawo od ostatniej konwersacji).
Traceuse
Don’t fall during Roof Chase.
Gdy po raz pierwszy spotkasz Figa, Anne będzie go gonić skacząc po dachach. Aby odblokować to trofeum musisz dotrwać do momentu, w którym Anne spada na Dolne Ulice, nie dotykając ziemi anie nie przewracając się. Tuż przed tą sekwencją gra dokonuje automatycznego zapisu, więc w razie niepowodzenia możesz wyjść do menu głównego i wczytać ponownie stan gry. Jeśli nie jesteś w stanie odblokować tego pucharu, upewnij się, że skaczesz nad zbiornikiem, pod którym Fig wysypuje kulki. Jeśli wbiegniesz w nie, Anne się przewróci, co uniemożliwia zdobycie trofeum. Całą sekwencja pościgu pokazana jest na filmiku poniżej.
Stealthy
Don’t get jumped by lost pieces.
To trofeum jest do odblokowania zaraz po tym, jak Anne spadnie kilka pięter w dół podczas pościgu za Figiem. Spotka tutaj pierwszy raz zagubione kawałki (lost pieces) – małe fragmenty przedmiotów, które przyciąga anima. Celem Anne jest przejście przez budynek w taki sposób, aby ominąć ataki kawałków. Nie jest to bardzo skomplikowane i w razie niepowodzenia łatwo powtórzyć tę sekwencję, wgrywając automatyczny stan gry. Najbardziej problematyczne może być uniknięcie pierwszych kawałków. Aby to zrobić Anne musi stanąć w taki miejscu aby mieć w zasięgu Arci zarówno zbiornik z animą zasilający latarnię (po prawej stronie) jak i zbiornik zasilający drzwi (po lewej stronie). Wejdź w tryb Arca w momencie, w którym kawałki odbiją się od bariery światła i zaczną uciekać w prawo. Zabierz wtedy animę z prawego zbiornika i jak najszybciej przekaż ją do lewego, nie pozwalając, aby kawałki Cię zaatakowały. Możesz zobaczyć, że Anne jest ‚zainfekowane’, patrząc na wskaźnik poziomu animy w prawym dolnym rogu. Jeśli zobaczysz tam kręcące się czarne fragmenty będziesz wiedzieć, że musisz zacząć od nowa.
Po wejściu przez drzwi, zabierz energię ze zbiornika, który je zasila. Idź w lewo bez strachu – nie dosięgną Cię tutaj żadne kawałki. Zejdź na dół pomiędzy klatkę z kawałkami a drugim rojem, który szaleje w kolejnym pomieszczeniu i przelej energię do kolejnego zbiornika po lewej stronie. Następnie wróć w prawo i wyssij energię ze zbiornika, leżącego na ziemi. Idź górą w lewo, przechodząc przez nowootwarte drzwi. Skocza na platformę po lewej stronie i zasil źródło światła dalej w lewo. Zeskocz na dół i wejdź w zasięg światła, na tyle blisko, aby wyciągnąć animę ze zbiornika po prawej stronie. Korzystając ze skrzydeł wskocz na górę.
Po zeskoczeniu z platformy po lewej stronie od razu przelej energię do zbiornika na lewo, co spowoduje wysunięcie mostu. Zabierz energię ze zbiornika po prawej, którym Anne wcześniej zasiliła światło. Gdy most całkowicie się wysunie, weź rozbieg i wykonaj daleki skok z pomocą skrzydeł. Anne złapie się drabinki, po której może się wspiąć i upuścić budynek. Trofeum odblokujesz w trakcie przerywnika na zewnątrz budynku.
Cartographer
Find way through sewers without getting lost.
Wychodząc ze ścieków Anne będzie musiała przejść przez bardzo prosty labirynt w postaci kilku pomieszczeń, gdzie do wyboru będzie kilka drzwi. Jeśli za każdym razem wybierzesz lewe drzwi, trofeum będzie Twoje już po przejściu przez dwa pomieszczenia.
Rhythmic
Keep a steady pace while pumping.
Jadąc z Figiem kolejką szynową Anne będzie musiała regularnie pociągać za dźwignię, aby utrzymać tempo jazdy. Aby odblokować to trofeum, nie przejmuj się szybkością jazdy, lecz po prostu w regularnych odstępach, bez dużych przerw, aktywuj dźwignię, przed którą stoi bohaterka.
Companionship
Keep up with Fig.
Podróżując z Figiem dotrzesz do miejsca, w którym będziecie musieli wskoczyć na duże zielone kontenery, które poruszają się na szynach. Aby zdobyć to trofeum, musisz wskoczyć na ten sam kontener, na który wskakuje Fig. Mi udało się to tylko na drugim kontenerze, a mimo wszystko trofeum zostało odblokowane. Dla bezpieczeństwa, polecam jednak trzymać się jak najbliżej towarzysza przez całą sekwencję.
Alma Mater
Instill all fallen rebels.
Gdy Anne powróci do ścieków wyposażona w moc ożywiania forgotlingów, będzie mogła ją wykorzystać na poległych w walce rebeliantach. Jest ich osiem (Third, Pinhit, Playful, Joust, Broom, Vinyl, Jinx, Umbrella) a ich lokalizacja pokazana jest na filmiku poniżej.
Biegnąc z Figiem po dachach w drodze powrotnej do wieży, niedługo po tym jak oboje zostaną wyniesieni na powierzchnię przez zapomniane kawałki (lost pieces), Anne może próbować wyprzedzić Figa. Jeśli jej się to uda, odblokujesz to trofeum. Pokazujemy jak to zrobić na filmiku poniżej. Głównym trickiem jest unikanie skakania między balkonami i zeskoczenie bezpośrednio na kolejny budynek. Po tym wystarczy tylko przeskoczyć między dwoma balkonami. Będziesz wiedzieć, że udało Ci się wyprzedzić Figa, gdy Anne powie ‚Are you keeping up, Fig?’.
Hidden Thespian
Listen to Fig’s entire monologue before distilling him.
Gdy razem z Figiem dotrzesz do stacji kolejowej, umówicie się, aby go wydestylować, w celu przekonania innych postaci, że Anne jest po ich stronie. Zanim to jednak zrobisz, daj się wygadać Figowi. Czekaj z destylacją dopóki nie zobaczysz, że trofeum zostało odblokowane. Ten akt destylacji nie wpływa na trofeum Pacifist i nie da się go uniknąć.
Old Friends
Don’t distill Tiphany.
Wracając do wieży z Figiem spotkasz Tiphany. Jeśli nie uda Ci się jej przekonać, aby otworzyła dla Ciebie zamknięte drzwi, poczekaj chwilę, a Fig zrobi to dla Ciebie. Pod żadnym pozorem nie destyluj jej – w tym samym pomieszczeniu znajduje się pojemnik z animą, który możesz wykorzystać do odnowienia energii.
Wewnątrz swojego mieszkania w wieży, wyjdź jeszcze raz na balkon, a trofeum będzie Twoje.
W jednej z ostatnich lokacji w grze, bibliotece, możesz znaleźć osiem książek, którym możesz się przyjrzeć, wciskając /. Filmik poniżej pokazuje gdzie trzeba ich szukać. Nie są one szczególnie ukryte, lecz trzeba przejść przez wszystkie poziomy biblioteki zarówno na bliższym jak i dalszym planie.
Empathic
Get past Tink without tearing her apart.
Aby odblokować to trofeum musisz przekonać TInk, aby przepuściła Cię do Bonku bez destylowania jej. Aby to zrobić musisz odpowiednio poprowadzić z nią konwersację po tym, jak uwolnisz Figa. W trakcie rozmowy przyznaj się do tego, że Anne jest rebeliantką. Dodatkowo, gdy Tink spyta czy zostanie zdestylowana, jeśli nie przepuści Anne, powiedz że tak. Pozostałe odpowiedzi mogą nie mieć tak dużego znaczenia, lecz staraj się odpowiadać szczerze i raczej przyjaźnie.
Quiet Observer
Sit on all chairs.
Anne może usiąść na różnego rodzaju siedziskach w czterech lokacjach w grze:
- Krzesło w budynku, gdzie spotyka Tiphany (patrz trofeum Reflections).
- Cztery miejsca w pierwszym wagonie pociągu.
- Kanapa w windzie w barze.
- Kanapa w przedziale VIP podczas drugiej podróży pociągiem.
Skorzystaj ze wszystkich siedmiu opcjonalnych miejsc, aby odblokować to trofeum.
Tower Hawk
Wing-jump 100 times.
Trofeum to możesz odblokować w dowolnym momencie po tym, jak zdobędziesz skrzydła w budynku Tiphany. Najprawdopodobniej odblokujesz je automatycznie, po prostu przechodząc grę. W pewnym momencie Anne traci jednak dostęp do skrzydeł. Jeśli trofeum nie wpadnie zanim Anne i Fig dostaną się do Fabryki, skacz z wykorzystaniem skrzydeł, dopóki go nie odblokujesz.
Stair Master
Take 1000 stair steps.
Nie wydaje mi się, aby możliwe było przejście gry bez odblokowania tego trofeum. Schody są wszędzie a Anne chodzi po nich praktycznie w każdej lokacji.
Trofeum zdobędziesz po dokonaniu ostatniego wyboru i ukończeniu gry.
Diarist
Read 10 diary entries.
W trakcie rozgrywki będziesz odblokowywać wpisy w dzienniku, które będą służyć za podpowiedzi w grze i za podsumowanie dotychczasowych wydarzeń. Czytanie ich nie jest jednak niezbędne do ukończenia gry. Jest jednak wymagane do odblokowania tego trofeum. Jeśli nie czytasz dziennika na bieżąco, otwórz go, gdy uzbierasz 10 lub więcej wpisów i przekartkuj go, a puchar będzie Twój.
Explorer
Collect two mementos.
Patrz opis trofeum True Collector.
Grab It!
Collect half of all mementos.
Patrz opis trofeum True Collector.
True Collector
Collect all mementos.
W grze jest do zebrania 26 pamiątek, poukrywanych w różnych lokacjach. Część z nich jest dość łatwo dostępna i na widoku, lecz niektóre wymagają zboczenia z głównej ścieżki przygody. Dodatkowo, część z nich może doprowadzić do unieważnienia innych trofeów:
- List w ściekach – znajduje się za jednym z nieprawidłowych wyjść ze ścieków i neguje trofeum Cartographer. Aby nie stracić szans na ten puchar, po podniesieniu pamiątki, wyjdź do menu głównego i wczytaj stan gry, po czym wypełnij warunek trofeum Cartographer.
- Ulotka ‚Act Now! – Pominiesz ją podczas ‚wyścigu’, który musisz wygrać do trofeum In the Lead. Podobnie, jak w poprzednim przypadku – najpierw podnieś pamiątkę, a następnie wczytaj stan gry i zdobądź drugie trofeum.
Pacifist
Don’t distill any forgotling.
Trofeum możliwe do przeoczenia!
Podczas swojej podróży Anne kilkakrotnie natknie się na sytuacje, w których może rozwiązać konflikt poprzez destylację innych postaci. Ze wszystkich sytuacji jest jednak pokojowe rozwiązanie, które musisz znaleźć, aby odblokować to trofeum. W większości przypadków sprowadza się to do rozwiązania dodatkowej zagadki lub znalezienia źródła animy do uruchomienia jakiegoś mechanizmu. Zwróć też uwagę na trofeum Empathic, które ma wpływ na ten puchar. Nie przejmuj się jednak destylacją Figa na stacji kolejowej – jest to stała scena w grze, której nie da się uniknąć, lecz nie wpływa ona na pacyfistyczny licznik.
Materiał zrealizowany na bazie własnych doświadczeń z grą!
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Grę do materiału dostarczył wydawca – Kartridge.