Alien: Isolation to jedna z najlepszych gier w tym uniwersum jakie ujrzały świat. Gra jest mroczna, cały czas czujemy napięcie prześladowania, a do tego nie napastuje nas tanimi sztuczkami z wrzeszczącymi stworami, itd. Niestety gra jest jedną z tych, o których mówimy, że są niedocenione. Pomimo wysokich ocen oraz pozytywnej opinii w sieci, gra nie sprzedała się nazbyt dobrze. Miejmy jednak nadzieję, że sequel powstanie i będzie jeszcze lepszy niż oryginał. Gra obecnie kosztuje śmieszne pieniądze, każdy fan po prostu musi zagrać w ten tytuł bo jest po prostu genialny. Platyna również nie jest trudna, acz wymaga ukończenia gry na poziomie HARD, jednak z moim poradnikiem powinno Wam być znacznie łatwiej.
Informacje ogólne:
Trudność platyny: 6/10
Liczba trofeów: x1 / x3 / x5 / x42
Liczba trofeów offline: 51
Ilość trofeów online: 0
Najtrudniejsze trofea: Niedobitek / Litość czy roztropność? / Jedna szansa
Trofea możliwe do pominięcia: Litość czy roztropność? / Jedna szansa
Minimalna ilość przejść: 1 (jeśli zaczynacie od HARD)
Czas do zdobycia platyny: 30 godzin
Krok po kroku:
KROK #1 – Ukończ grę na poziomie HARD bez zabijania ludzi oraz bez umierania.
Pomimo, że gra oferuje jeszcze wyższy poziom pt. „Survivor”, to nie jest on wymagany do platyny. Został on po prostu dodany wraz z którymś patchem, także poziom, który nas interesuje to HARD. Oczywiście jak ktoś lubi wyzwania może jak najbardziej próbować na w/w poziomie, pucharek za HARD wpadnie tak samo. HARD różni się tym, że Alien jest znacznie bardziej wyczulony na nasze ruchy i znacznie szybciej reaguje. Dlatego trzeba cały czas poruszać się wręcz żółwim tempem, nigdy nie biegać i zawsze mieć drogę awaryjną, czyli gdzie będziecie uciekać i chować się w razie pojawienia się Obcego, a ten będzie się pojawiał bardzo często, czasami aż nazbyt. Osobiście zalecam chowanie się pod stołami, biurkami, itd. Czytałem wiele opinii w sieci i są to najlepsze miejsca, ponieważ macie cały czas podgląd na otoczenie, zaś będąc w szafce jesteście zdani na łaskę Obcego. Więcej przydatnych taktyk opisałem w pucharku dot. ukończenia gry na poziomie HARD. Drugą rzeczą, nad którą musicie się skupić to nie zabijać ludzi. Poza Obcym, przyjdzie się Wam zmierzyć z androidami oraz właśnie ludźmi, ponieważ nie wszyscy są nastawieni pokojowo w stosunku do nas. O ile androidy możecie normalnie zabijać, tak ludzi musicie najzwyczajniej w świecie unikać. Obcy może ich zabić w Waszej obecności, ale nie mogą zginąć z Waszej ręki. Na końcu chciałbym dodać, że opcjonalnie możecie skupić się jeszcze na ukończeniu gry bez umierania. Oczywiście będziecie umierać non-stop, tym bardziej przy pierwszym podejściu na HARD, ale dzięki kilku prostym sztuczkom unikniecie ryzyka oraz ubijecie kilka najtrudniejszych pucharów przy jednym podejściu. Nie jest to trudne, dlatego warto się skupić również i nad tym pucharkiem, a więcej informacji opisałem w opisie samego pucharka.
Przy okazji warto skupić się na znajdźkach, acz nie jest to wymagane, jako że możecie je dozbierać po ukończeniu gry (gra oferuje wybór misji). Jednak cokolwiek uda się Wam znaleźć podczas tego przejścia, spowoduje że później nie będziecie musieli tyle szukać, ponieważ znajdźki zapisują się bez względu na poziom trudności.
KROK #2 – Dozbieraj wszystkie znajdźki.
Jak już pisałem wyżej, cokolwiek uda Wam się znaleźć w pierwszym podejściu oszczędzi Wam czasu tutaj. W grze mamy dwa rodzaje znajdziek, czyli: ID Tagi (identyfikatory) oraz logi Nostromo. Całość gry to tzw. „Metroidvania”, czyli do wielu miejsc dostaniemy się dopiero po znalezieniu danego przedmiotu, pomimo że drzwi mogą być praktycznie na początku samej gry. Nie ma się czego obawiać, jako że w opisie pucharku umieszczam bardzo pomocne video, na którym wszystko jest przedstawione krok po kroku. Pamiętajcie, że po ukończeniu gry na HARD, macie później możliwość wyboru misji, od której chcecie startować. W dodatku możecie zmienić poziom gry na EASY bądź SUPER EASY, aby jeszcze bardziej ułatwić sobie zbieractwo. Wszystko co znaleźliście w poprzednim podejściu gry jest zapisane, więc nie trzeba tego zbierać ponownie.
KROK #3 – Dozbieraj resztę pucharków.
Większość rzeczy powinna wpaść podczas pierwszego przechodzenia gry, jednak jeśli cokolwiek Wam umknęło to warto się skupić na tym teraz. Częstym pucharkiem, który ludzie muszą „grindować” jest poniesienie śmierci 100x razy z rąk Obcego. Idealnym miejscem na to jest tryb „Survivor”, jako że można tam się dać zabić i natychmiast restartować misję. Jeśli jeszcze czegoś Wam brakuje, to zapraszam do opisu indywidualnych pucharków, wszystko zostało tam opisane.
KROK #4 – Ukończ grę bez umierania (jeśli nie zrobiłeś tego w KROKU #1).
Jeśli pominęliście ten punkt w kroku pierwszym to nic się nie stało, będziecie po prostu musieli ukończyć grę drugi raz, z tym że teraz możecie to zrobić nawet na najłatwiejszym poziomie SUPER EASY. Jak już wspominałem wyżej, w razie śmierci wystarczy zastosować stary patent z załadowaniem poprzedniego save’a, dlatego właśnie zalecam zrobienie tego od razu w KROKU #1, jako że oszczędzi Wam to kolejnego przechodzenia gry.
Poradnik:
Obcy: Izolacja / Alien: Isolation
Odblokowano wszystkie trofea w grze Obcy: Izolacja / Unlocked every Alien: Isolation trophy
Platyna nie jest trudna, wymaga jedynie sporej dozy cierpliwości, jako że to jedna z tych gier, gdzie pośpiech nie popłaca. Dlatego jeśli jesteście nerwowymi osobami to zalecam meliskę i przede wszystkim robić wszystko bardzo powoli i ostrożnie, a platyna nie powinna sprawić wielu kłopotów.
Przebudzenie / Awake
Ukończ pierwszą misję / Complete the first mission
Wystarczy ukończyć pierwszą misję fabularną, nie da się tego pominąć.
Witamy na Sewastopolu / Welcome to Sevastopol
Ukończ drugą misję / Complete the second mission
Wystarczy ukończyć drugą misję fabularną, nie da się tego pominąć.
Polowanie czas zacząć / A Hunt Begins
Ukończ trzecią misję / Complete the third mission
Wystarczy ukończyć trzecią misję fabularną, nie da się tego pominąć.
Nie powinno cię tam być / You Shouldn’t Be There.
Ukończ czwartą misję / Complete the fourth mission
Wystarczy ukończyć czwartą misję fabularną, nie da się tego pominąć.
Jak się czujesz? / How Do You Feel?
Ukończ piątą misję / Complete the fifth mission
Wystarczy ukończyć piątą misję fabularną, nie da się tego pominąć.
W potrzasku / Caught in the Trap
Ukończ szóstą misję / Complete the sixth mission
Wystarczy ukończyć szóstą misję fabularną, nie da się tego pominąć.
Przyczółek postępu / An Outpost of Progress
Ukończ siódmą misję / Complete the seventh mission
Wystarczy ukończyć siódmą misję fabularną, nie da się tego pominąć.
Wstrząs dla systemu / Shock to the System
Użyj pałki ogłuszającej / Use the stun baton
Stun Baton (pałkę ogłuszającą) otrzymamy dopiero w misji szóstej. Najlepsze jest to, że nie musicie jej nawet używać na przeciwniku, wystarczy podejść do ściany i ją użyć. Przede wszystkim wybieramy ją z ekwipunku poprzez przytrzymanie , a następnie przytrzymujemy i naciskamy i gotowe! Nic prostszego. Poniżej jak owe narzędzie wygląda w praktyce:
Przynęta / Bait
Ukończ dziesiątą misję / Complete the tenth mission
Wystarczy ukończyć dziesiątą misję fabularną, nie da się tego pominąć.
Zagrożenie skażeniem / Hazard Containment
Ukończ jedenastą misję / Complete the eleventh mission
Wystarczy ukończyć jedenastą misję fabularną, nie da się tego pominąć.
Syntetyczne rozwiązanie / A Synthetic Solution
Ukończ dwunastą misję / Complete the twelfth mission
Wystarczy ukończyć dwunastą misję fabularną, nie da się tego pominąć.
Konsultacja / Consultation
Ukończ trzynastą misję / Complete the thirteenth mission
Wystarczy ukończyć trzynastą misję fabularną, nie da się tego pominąć.
Niedobitek / Survivor
Ukończ grę na najwyższym poziomie trudności / Complete the game on the hardest difficulty setting
UWAGA: Gry NIE trzeba zaliczać na poziomie Survivor! Wystarczy poziom HARD / TRUDNY.
Po prostu, od któregoś patcha zostały dodane poziomy trudności takie jak Survivor oraz Super Easy. Oczywiście pucharek zostanie zaliczony jeśli ukończycie grę na Survivor, ale robicie to na własną odpowiedzialność. Jak wspominałem na samym początku, główna różnica to „czułość” pozostałych przeciwników oraz samego Obcego na Waszą obecność. Musicie być dużo bardziej ostrożni, poruszać się cały czas kucając, nigdy nie biegać i chować się w miejscach, z których w razie czego łatwo uciec i dają podgląd na otoczenie (np. biurka, stoły, itd.). Starajcie się nie chować w szafkach, ponieważ Obcy czy androidy są w stanie bardzo łatwo Was tam namierzyć. Jeśli słyszycie obcego w szybie wentylacyjnym, w większości przypadków możecie być pewni, że za chwilę zejdzie na dół. Dlatego jak tylko słyszycie ten dźwięk, czym prędzej szukajcie schronienia. Będąc już schowanym, czy to pod stołem czy biurkiem, czekajcie aż Obcy się schowa. Nie przebiegajcie za jego plecami, nie próbujcie uciekać, ponieważ w 99% Wam się nie uda. Ta gra charakteryzuje się cierpliwością, więc grzecznie siedzicie i czekacie aż nie usłyszycie dźwięku jak Obcy wchodzi z powrotem do szybu. Uważajcie również na Detektor Ruchu, jako że on również generuje dźwięki, które przyciągają wszystkich w około, nie mówiąc już o samym Obcym. Wyciągacie go dosłownie na chwilę, sprawdzacie czy wszystko jest ok i chowacie go. Nie łaźcie z nim non-stop wyciągniętym, ponieważ to jedna z metod, przez którą bardzo szybko zginiecie. Opcjonalnie mógłbym Wam polecić używanie reszty gadżetów, takich jak wabiki. Jednak ja osobiście nigdy ich nie używałem grając na HARD i bez problemu sobie dałem radę, więc kwestię używania ich pozostawiam Wam. Problemem jest to, że większość pomieszczeń jest bardzo ciasna, przez co ciężko rzucić gdzieś wabik, żeby Wasza droga ucieczki nie przecięła się z drogą przeciwnika. Wabików zalecałbym używać w dużych pomieszczeniach, a najlepiej tam gdzie są inni ludzie (wrogo nastawieni do nas). Wtedy Obcy ładnie wszystkich wyczyści, a Wy możecie przeczekać rzeźnię w jakimś bezpiecznym miejscu. Poza samym Obcym, musicie zwrócić szczególną uwagę na Androidy. Jeśli Was zauważą to nie przestaną ścigać do momentu aż ich nie zabijecie, albo nie schowacie się w szybie wentylacyjnym. Idealnym rozwiązaniem na nich jest granat EMP, jednak warto je oszczędzać i używać tylko na grupki, albo w krytycznych sytuacjach. Najlepszym rozwiązaniem jest mimo wszystko unikanie jakiejkolwiek konfrontacji z nimi. Później jeszcze traficie na Androidy w skafandrach, wtedy granaty EMP nie działają. Polecam używanie Boltguna na nich, bo jeden naładowany strzał powala od razu przeciwnika, jednak strzał generuje sporo hałasu, także coś za coś.
Na sam koniec rzecz najważniejsza! Zapamiętujecie grę tylko i wyłącznie w bezpiecznej sytuacji! W tej grze jest tak, że nawet podczas robienia zapisu może Was zaatakować Obcy, więc zanim zrobicie zapis to upewnijcie się, że pomieszczenie jest bezpieczne i nic Was nie zaskoczy bądź nie zabije w sekundę po załadowaniu zapisu.
Podsumowując w skrócie:
- Poruszacie się żółwim tempem i nigdy nie biegacie.
- Jako schowków używacie stołów, biurek, itd. Unikajcie szafek i innych miejsc, z których nie możecie uciec w razie czego.
- Detektor Ruchu generuje dźwięk, więc używacie na kilka sekund i chowacie.
- Unikacie androidów za wszelką cenę. Jeśli dojdzie do konfrontacji to albo uciekacie do szybu wentylacyjnego, albo używacie granatów EMP + Klucza bądź Boltguna.
- Save robicie tylko i wyłącznie, gdy jesteście w 100% pewni, że jest bezpiecznie.
Koniec transmisji / Ripley, Signing Off
Ukończ grę na dowolnym poziomie trudności / Complete the game on any difficulty setting
Jak sam opis mówi, ukończcie grę na dowolnym poziomie trudności. Najlepiej zrobić od razu pucharek z poziomu HARD, przez co automatycznie ten pucharek zostanie również zaliczony. Po więcej informacji odnośnie przechodzenia gry na HARD, zapraszam do opisu pucharku Survivor / Niedobitek.
Zaginiony / The Missing
Znajdź identyfikator / Collect an ID tag
Czytaj opis pucharku The Taken / Porwani.
Porwani / The Taken
Zbierz wszystkie identyfikatory / Collect all ID tags
W grze mamy 50 identyfikatorów do zebrania. Potrzebujemy wszystkich, aby zdobyć puchar. Na szczęście, podczas gry możecie śmiało sprawdzić, które identyfikatory macie już znalezione. Wystarczy wejść w menu mapy i tam przejść na zakładkę z identyfikatorami. Pamiętajcie, że każdy podniesiony przedmiot jest automatycznie zapisywany! Nie musicie kończyć całego etapu, albo powtarzać gry. Wystarczy podnieść ID i po sprawie, zaliczony.
Tak wygląda lista wszystkich ID w grze:
W tym miejscu też, bezczelnie skorzystam już z gotowego spisu wszystkich identyfikatorów na filmiku video stworzonego przez PowerPyx. W opisie filmiku macie listę wszystkich ID, które są odnośnikami na klipie video oraz rzecz jasna cały klip poniżej.
Archiwista / Archivist
Zbierz 10 dzienników Nostromo w głównej kampanii / Collect 10 Nostromo logs in the main campaign
Sytuacja podobna jak powyżej, tyle że tutaj mamy „tylko” 10 logów Nostromo, które osobiście uważam za jedne z lepszych znajdziek w grach. Są to nagrania ze statku Nostromo, a co lepsze, stworzone przez oryginalną obsadę z pierwszej części Aliena, także gratka dla fanów. Tak samo jak z identyfikatorami, każdy log jest zapisywany od razu po odsłuchaniu. Nie musicie kończyć misji ani jej restartować. Wystarczy znaleźć log i zostaje on zapisany. Ilość znalezionych logów można tak samo sprawdzić w menu mapy na odpowiedniej zakładce, także nic Wam nie umknie. Chciałbym jeszcze dodać, że sporo drzwi, za którymi są logi, otworzycie dopiero pod koniec gry. Jeśli po ukończeniu gry nie udało Wam się ich znaleźć, to zalecam powtarzać MISJĘ #16. W tej misji macie dostęp do całej bazy oraz odpowiedni sprzęt, aby otworzyć każde możliwe drzwi. Poniżej filmik z wszystkimi logami Nostromo:
Podpalamy / Light ’em Up
Użyj miotacza ognia / Use the flamethrower
Miotacz ognia otrzymamy dopiero na początku Misji 10. Nie da się tego pominąć, więc automatycznie pucharek staje się bardzo prosty, ponieważ wystarczy użyć miotacza w dowolnym miejscu i gotowe. Aby go użyć, wystarczy przytrzymać , a następnie wybrać go z menu. Przytrzymujemy , aby wycelować, a następnie , aby zacząć strzelać. Nie musice atakować przeciwnika, wystarczy strzelić w pustą przestrzeń. Poniżej zdjęcie miotacza:
Tuż poza zasięgiem / Just out of Reach
Skontaktuj się z zespołem i ucieknij z działu łączności, nie dając się zaatakować androidowi / Contact your team and escape Comms without being attacked by an android
Pucharek można zrobić już w Misji 4, kiedy to znajdziemy się w Seegson Communications. Natrafimy tam na androidy, które nie mogą nas zaatakować. Jeśli Was zauważą to jest ok, ale jeśli Was złapią i zacznie się szarpanina to wtedy musicie zrestartować misję, ponieważ pucharek nie wpadnie. W pomieszczeniu tym jest dużo skrytek, szczególnie szybów wentylacyjnych w ziemi, do których można spokojnie wejść. Do momentu aż nie skontaktujecie się z własnym zespołem jest w miarę prosto, dopiero potem wszystkie androidy zostają zaalarmowane i pójdą w Waszą stronę. Dobrze jest wtedy schować się za pobliską skrzynią, a następnie znów użyć szybów wentylacyjnych, które są idealne przy robieniu tego pucharku. Jeśli macie problemy, to polecam znów filmik od PowerPyx’a, na którym zobaczycie jak łatwo zrobić ten pucharek:
Używaj z głową… / Use With Caution…
Użyj strzelby / Use the shotgun
Shothuna znajdziecie na początku Misji 11, czyli dość późno. Strzelba leży przy zwłokach, niedaleko drzwi do których potrzebna jest karta wejściowa, aby je otworzyć. Jak już zdobędziecie broń, to potem klasyka, czyli przytrzymujecie , wybieracie broń, następnie celujecie na i strzelacie na . Gotowe! Zdjęcie strzelby:
Liczy się każda kula / Every Bullet Counts
Użyj rewolweru / Use the revolver
Rewolwer znajdujemy w Misji 3. Dostajemy go wraz z rozwojem wydarzeń, więc nie sposób go pominąć. Procedura taka sama jak w przypadku całej reszty broni, czyli przytrzymujemy , potem celujemy i strzelamy i gotowe. Warto zrobić to w jakimś bezpiecznym miejscu, żeby się przeciwnicy i Obcy nie zlecieli. Zdjęcie rewolweru:
Samoobrona / Self Defense
Zabij 10 ludzi / Kill 10 humans
Pucharek bardzo prosty do zrobienia w Misji 7. Przed wejściem do windy, warto zrobić sobie save, ponieważ tutaj będziemy robić reload. Jak tylko wyjedziecie windą, to spotkacie grupkę ludzi, których można zabić. Metoda zabicia dowolna, także róbta co chceta. Jednak najszybsza opcja to flara + granat i gotowe. Jak tylko zabijecie wszystkich to robicie reload i od nowa aż nie wpadnie Wam pucharek. Zabity przeciwnik jest liczony od razu, nie trzeba kończyć etapu ani nic z tych rzeczy.
Bez zadraśnięcia / Not a Scratch
Wycofaj się ze starcia z androidem bez obrażeń / Escape from android combat without taking damage
UWAGA: Pucharek można zdobyć wraz z innymi, takimi jak My Turn Now / Teraz moja kolej oraz Fault Detected. Czytaj opis pucharku My Turn Now / Teraz moja kolej, aby dowiedzieć jak zrobić wszystkie 3 w tym samym czasie.
By zdobyć powyższy pucharek wystarczy zaatakować androida i następnie szybko się wycofać. Najłatwiej zrobić to w Misji 4, gdzie wystarczy zakraść się od tyłu do androida, uderzyć go kluczem i uciec jak najdalej. Pucharek wpadnie jak tylko android przestanie nas szukać. Zalecam jednak zrobienie tego pucharku wraz z opisanymi powyżej, ponieważ można ubić 3 trofea za jednym razem.
Ucieczka od ognia / Retreat From Fire
Zmuś Obcego do wycofania się za pomocą Mołotowa / Cause the Alien to retreat using a molotov
Schemat na Mołotowy dostaniecie w Misji 3, czyli w miarę szybko. By zdobyć pucharek, wystarczy zrobić Mołotowa (lub znaleźć gotowy) i po prostu rzucić w Obcego, gdy ten stanie na Waszej drodze. Nic prostszego.
Organizm doskonały / A Perfect Organism
Spotkaj Obcego na Sewastopolu / Encounter the Alien in Sevastopol for the first time
Pucharek związany z fabułą, czyli nie do pominięcia. Dostaniecie go pod koniec Misji 2, gdzie po raz pierwszy spotkacie Obcego.
Jest w kanałach wentylacyjnych / She’s in the Vents…
Skorzystaj z kanałów wentylacyjnych 20 razy / Use the vent system 20 times
Jak sam opis mówi, skorzystaj z kanałów wentylacyjnych 20 razy. Pucharek wpadnie Wam sam z czasem, jako że z kanałów będziecie korzystać praktycznie non-stop. Są to jedne z najlepszych miejsc do ucieczki przed androidami oraz ludźmi (ale nie przed Obcym, ten w kanałach też Was może znaleźć). Do tego są to świetne drogi do przemieszczania się po statku, więc prędzej czy później i tak dostaniecie to trofeum.
Podziwiam jego czystość / I Admire its Purity
Wykryj 30 celów za pomocą czujnika ruchu / Detect 30 targets with the motion tracker
Czujnik Ruchu otrzymacie już w Misji 4 i używacie go za pomocą przycisku . Jest to praktycznie najważniejsze narzędzie w grze, więc będziecie go używać non-stop. Pamiętajcie tylko, że czujnik generuje dźwięk, także nie trzymajcie go zbyt długo w rękach, jako że Obcy może pojawić się bardzo szybko. Sprawdzajcie każde pomieszczenie przed wejściem do niego, itd. Pucharek wpadnie Wam bardzo szybko, ponieważ liczony jest każdy poruszający się obiekt, nie tylko przeciwnicy.
Wycofanie / Back Off
Zmuś Obcego do wycofania się za pomocą miotacza ognia / Cause the Alien to retreat by using the flamethrower
Pucharek najlepiej zrobić w Misji 10, zaraz po otrzymaniu Miotacza Ognia. W tej misji, jak tylko pojawi się przed Wami Obcy, to użyjcie na nim miotacza i powinien uciec. Zaleca się strzelić minimum 2 razy z miotacza, bądź też przytrzymać dłużej strzał. Pucharek rzecz jasna wpadnie zaraz po tym.
Ogłuszono / Stunned
Ogłusz człowieka lub androida, nie zabijając go / Knock down a human or stun an android with a non-lethal attack
Brzmi trudno, ale pucharek jest w rzeczywistości banalny do zrobienia. W Misji 4, jak tylko dostaniecie schemat na granat EMP, to robicie go i rzucacie pod nogi androidowi. Ten dostaje padaczki, a pucharek wpada zaraz po tym. Prosta sprawa, nie da się tego zepsuć.
Twórz, aby przetrwać / Build to Survive
Skonstruuj przedmiot / Construct an item
Trofeum można już zrobić w Misji 2, kiedy to natkniecie się na schemat do robienia medkitów. Przytrzymujecie , wybieracie potrzebne materiały do zrobienia go (powinniście mieć już wystarczającą ilość w tym momencie) i wciskacie , aby wykonać. Pucharek wpada zaraz po zrobieniu przedmiotu.
Litość czy roztropność? / Mercy or Prudence?
Ukończ grę nie zabijając ani jednego człowieka / Complete the game without killing any humans
Przypominam, że chodzi tylko i wyłącznie o ludzi. Wszelkie androidy i inne stworzenia nie są liczone do zabić. Warto jeszcze dodać, że można używać wabika, aby Obcy zabił ludzi, wtedy również nie są liczeni na nasze konto. Dlatego też zalecam używanie tego sposobu, aby czyścić większe pomieszczenia z ludzi. Wystarczy rzucić wabik i schować się, reszta zrobi się sama. Oczywiście warto unikać wszelkich starć z nimi, jako że gra jest tak skonstruowana i daje nam możliwość uniknięcia większości potyczek. Używajcie kanałów wentylacyjnych, bocznych przejść, itd. Dzięki temu zrobienie tego pucharku nie będzie takie trudne jak się wydaje. Ludzkich przeciwników jest też stosunkowo mało, szczególnie na późniejszym etapie gry. Pamiętajcie też o częstym robieniu zapisów, ponieważ w razie jakiegoś przypadkowego zabicia człowieka macie możliwość powrotu do poprzedniego zapisu.
Patrz pod nogi / Mind Your Step
Nawiguj Działem konserwacji reaktora bez utraty życia / Navigate Reactor Maintenance without dying
Pucharek zrobicie tylko i wyłącznie w Misji 14, jako że jest to część fabuły, jednak można go pominąć! Misja zaczyna się, gdy zejdziecie do reaktora, aby przeładować rdzenie Alpha i Beta. Całość jest dość denerwująca, głównie ze względu na sporą ilość Obcych oraz Facehuggerów. Do tego jeszcze pełno jaj, z których w każdym momencie mogą wyjść. Zaleca się w tej misji używanie miotacza ognia, aby w razie czego bronić się przed Obcym oraz zabijać nadbiegające Facehuggery. Są one bardzo małe, jednak zanim zaczną do nas biegnąć to słychać specyficzny dźwięk, który wydają. Aby nie marnować amunicji, palcie tylko te jaja, z których zobaczycie że wychodzi Facehugger, na inne szkoda czasu. Nie muszę również przypominać, aby zrobić osobny save przed rozpoczęciem tej Misji. W razie czego robicie szybki reload i próbujecie od nowa. Może Wam to zająć kilka prób, dlatego nie denerwujcie się, poznajcie budowę mapy. Obcy w tej Misji przeważnie poruszają się w tych samych miejscach (ale nie zawsze), dlatego warto wiedzieć, gdzie można się go spodziewać. Facehuggery wychodzą zawsze w tych samych miejscach, także to też warto zapamiętać. Jak zwykle PowerPyx przychodzi z pomocą i dzieli się filmikiem, który może Wam pomóc z tym pucharkiem.
Obejście zabezpieczeń Seegsona / Seegson Security Bypass
Wykonaj 10 skutecznych włamań hakerskich / Perform 10 successful hacks
Urządzenie do hackowania dostaniecie już w Misji 3. Będziecie go używać do otwierania drzwi, hackowania terminali, paneli kontrolnych, itd. Całość polega głównie na dopasowywaniu obrazków, więc nie jest to nic trudnego. Pucharek wpadnie sam, więc nie musicie się specjalnie nim przejmować. Po prostu grajcie i używajcie tunera do hackowania, gdzie tylko możecie, a będzie to tylko kwestią czasu.
Ekspert ds. systemów Seegsona / Seegson Systems Expert
Ukończ z powodzeniem 10 minigier / Complete 10 minigames successfully
Minigierki włączają się przy hakowaniu terminali bez użycia tunera z powyższego pucharku. Różnica jest taka, że tego pucharku nie sposób pominąć, jako że aby odblokować dostęp do terminalu to musicie ukończyć daną minigierkę. Pucharek zdobędziecie mniej więcej przed końcem Misji 14, także trochę to potrwa, ale przynajmniej nie musicie się nim przejmować.
Zabawy z prądem / Power Games
Użyj 10 różnych skrzynek modyfikacji instalacji elektrycznej / Access 10 different rewire points
Skrzynki modyfikacji instalacji elektrycznej (sic!) znajdziecie na ścianach w różnych pomieszczeniach. Jak sama nazwa mówi, dzięki tej skrzynce przekierujecie napięcie do innego pomieszczenia bądź systemu wentylacji czy oświetlenia. Tych skrzynek jest dość sporo w grze, także wystarczy przekierować gdziekolwiek napięcie w każdej napotkanej skrzynce i gotowe, pucharek wpadnie po 10 takich użyciach. Tak wyglądają te skrzynki:
Prawdziwy inżynier / A True Engineer
Skonstruuj po jednym z przedmiotów / Construct one of each craftable item
W grze mamy 7 przedmiotów, które można zrobić mając odpowiednie materiały. Aby móc robić jakiś przedmiot, najpierw należ znaleźć odpowiedni schemat. Te znajdują się w różnych misjach i ciężko je pominąć. Poniżej znajduje się spis wszystkich schematów, które są Wam potrzebne do zrobienia wszystkich przedmiotów w grze. Aby zrobić przedmiot, należy najpierw dodać wymagane materiały przez wciśnięcie , a następnie by wykonać przedmiot.
Lista przedmiotów do zrobienia oraz gdzie znaleźć do nich schematy:
- – Medkit / Apteczka – Misja 2 – jak tylko przejdziemy pod przewodem elektrycznym, schemat powinien być przed nami.
- Smoke Bomb / Bomba Dymna – Misja 3 – jak tylko otrzymacie rewolwer, natkniecie się na drzwi które trzeba otworzyć kartą wejściową. Powinien tam być pokój z dwoma dużymi stołami, a schemat na jednym z nich.
- Flashbang / Granat Hukowy – Misja 3 – jak weźmiecie schemat na bombę dymną, w jednym z kolejnych pomieszczeń będzie ciało na krześle, a schemat będzie wisiał obok na ścianie.
- Noisemaker / Wabik – Misja 4 – dojdziecie w pewnym momencie do schodów, gdzie na górze jest punkt zapisu oraz zaryglowane drzwi. Otwórzcie te drzwi i schemat będzie leżał na stoliku.
- EMP Mine / Mina EMP – Misja 4 – gdy dojdziecie do pomieszczenia komunikacyjnego, z tyłu będzie kolejny pokoik z punktem zapisu, zaś schemat powinien leżeć na stoliku obok.
- Pipe Bomb / Rurobomba – Misja 5 – po znalezieniu Dr. Morley’a, wyjdźcie z pokoju i idźcie w prawo, schemat będzie na stoliku w pierwszym pokoju po prawej stronie.
- Molotov / Mołotow – Misja 6 – podczas szukania zestawu pourazowego, natkniecie się na pokój z punktem zapisu. Schemat znajduje się w tym pokoju
Zapis katastrofy / A Record of Disaster
Zbierz wpis z dziennika / Collect an archive log
Czytaj opis pucharku Voices of Sevastopol / Głosy Sewastopolu
Głosy Sewastopolu / Voices of Sevastopol
Zbierz 100 wpisów z dzienników / Collect 100 archive logs
Dzienniki znajdujecie w terminalach, jest ich dokładnie 151 w całej grze, ale do pucharku wystarczy 100 sztuk. Mają one formę tekstową bądź w postaci nagrania audio. W przypadku dzienników sytuacja jest taka sama jak z resztą, czyli gdy tylko odczytamy bądź odsłuchamy dowolny dziennik, to jest on automatycznie zapisywany na nasze konto.Ze znalezieniem 100 sztuk dzienników nie powinno być problemów, ponieważ jeśli jesteście typami lubiącymi lizać ściany, to pucharek wpadnie już przy pierwszym przejściu gry. Wystarczy otwierać tylko każdy napotkany komputer i sprawdzać wszystko co tylko się da. Jeśli bardzo Wam zależy na znalezieniu 151 sztuk, bądź macie problem ze znalezieniem 100, poniżej daję odnośnik do filmików, na których są wyszczególnione wszystkie dzienniki, identyfikatory oraz logi NOstromo:
Wykryto błąd / Fault Detected
Zabij androida / Kill an Android
UWAGA: Pucharek można zdobyć wraz z innymi, takimi jak My Turn Now / Teraz moja kolej oraz Not a Scratch / Bez zadraśnięcia.
Czytaj opis pucharku My Turn Now / Teraz moja kolej, aby dowiedzieć jak zrobić wszystkie 3 w tym samym czasie. Do samego pucharku wystarczy zabić androida w dowolny sposób. Najlepiej jest zajść go od tyłu i uderzyć kluczem, a następnie dobić. Możecie też rzecz jasna użyć broni palnej czy też innych przedmiotów. Pamiętajcie tylko o hałasie, więc jeśli chcecie uniknąć starcia z Obcym to zalecam pozostanie przy kluczu. Zalecam mimo wszystko zrobić te 3 pucharki za jednym razem, dlatego też jeszcze raz odsyłam do opisu pucharku My Turn Now / Teraz moja kolej.
O 100 razy za dużo / 100 Times Too Many
Zgiń 100 razy z rąk Obcego / Get killed by the Alien 100 times
Jak można się domyślić, jest to jeden z najprostszych pucharków, który wpadnie sam. Nie trzeba się specjalnie starać, bo umrzeć 100 razy z rąk Obcego to po prostu kwestia kilku bądź kilkunastu misji. Jednak jeśli robicie podejście bez ginięcia to trzeba zrobić to poniższym sposobem. W takim wypadku przychodzi z pomocą tryb Survivor. Odpalacie dowolną misję, wbiegacie do pierwszego pomieszczenia i dajecie się jak najszybciej zabić. Następnie restart i powtarzacie do momentu aż nie wpadnie Wam pucharek.
Machnięcie przełącznika / Throwing the Switch
Ukończ czternastą misję / Complete the fourteenth mission
Wystarczy ukończyć czternastą misję fabularną, nie da się tego pominąć.
Wiadomość / The Message
Ukończ pietnastą misję / Complete the fifteenth mission
Wystarczy ukończyć piętnastą misję fabularną, nie da się tego pominąć.
Uciekaj. Kryj się. Przeżyj. / Hide. Run. Survive.
Ukończ piątą misję nie dając się zabić Obcemu / Complete the fifth mission without being killed by the Alien
Jak sam opis mówi, pucharek robimy w Misji 5. Gdy tylko wyjdziemy z kanału wentylacyjnego, natkniemy się na Obcego. Kluczem w tej misji jest poruszanie się tylko i wyłącznie na kuckach oraz sprawne używanie detektora ruchu (ale nie za długo, aby Obcy nas nie złapał). Dobrymi miejscami do chowania się są stoły i biurka, ale unikajcie wszelkich szafek bo łatwo dać się tam zabić. Wykonajcie misję jak najszybciej, aby Obcy Was nie zauważył i pucharek jest Wasz. Oczywiście pamiętajcie o punkcie zapisu, aby w razie śmierci móc spróbować ponownie. Poniżej daję filmik, który może Wam pomóc:
Nie pierwszy / Not the First
Wyłącz sygnał ostrzegawczy / Turn off the beacon
Pucharek jest związany z fabułą, więc nie da się go pominąć.
Transmisja / Transmission
Ukończ szesnastą misję / Complete the sixteenth mission
Wystarczy ukończyć szesnastą misję fabularną, nie da się tego pominąć.
Jedna szansa / One Shot
Ukończ grę, nie umierając / Complete the game without dying
Jeden z najtrudniejszych pucharków, można go zrobić wspólnie z pucharkiem Survivor / Niedobitek. Zalecam również przeczytanie jego opisu, aby zapoznać się z podstawowymi zasadami przeżycia w grze i sprawnego radzenia sobie w ciężkich sytuacjach. Nie będę drugi raz wklejał tego tutaj, bo szkoda na to miejsca wg mnie.
Jeśli robicie ten pucharek osobno, to rzecz jasna polecam robić go na najprostszym poziomie, czyli EASY bądź VERY EASY, który został dodany w jednej z łatek.
Poradę o robieniu częstego zapisu opisałem w powyższym pucharku, jednak chciałbym ją znów tutaj przytoczyć, jako że jest to kluczowa zasada przy robieniu tego trofeum. Zalecam również robienie kopii save’a na USB bądź chmurę Plusa, w razie gdyby coś poszło nie tak w późniejszym etapie gry, a jest to bardzo możliwe, szczególnie w Misji 14 oraz 18, gdzie musicie unikać nadjeżdżających kolejek. Jeśli tylko czujecie, że idziecie zbyt wolno to zróbcie reload, bo szkoda rozpoczynać misję od nowa. Pamiętajcie, że do momentu aż nie umrzecie, możecie jeszcze zrobić szybki reload. Także jeśli zauważy Was Obcy i zaatakuje, to możecie jeszcze szybko zrobić pauzę i wznowić grę z ostatniego punktu zapisu.
UWAGA: Jeśli umrzecie i nie posiadacie poprzedniego zapisu bez śmierci to musicie zrestartować całą misję z menu. Nie trzeba powtarzać całej gry, więc jest to o tyle dobre rozwiązanie, że w najgorszym wypadku wystarczy rozpocząć misję od nowa.
Sugerując się infografiką użytkownika swotam z forum Playstationtrophies.org, zrobiłem szybki polski odpowiednik, aby każdy mógł się rozeznać w jakiej sytuacji i co może zrobić dalej. Infografika:
Uwolnij Torrensa / Free the Torrens
Ukończ siedemnastą misję / Complete the seventeenth mission
Wystarczy ukończyć siedemnastą misję fabularną, nie da się tego pominąć.
Koniec polowania / End of the Hunt
Ukończ osiemnastą misję / Complete the eighteenth mission
Wystarczy ukończyć osiemnastą misję fabularną, nie da się tego pominąć.
To powinno zadziałać / This Should Work
Użyj kołkownicy / Use the bolt gun
Kołkownica to bodajże najlepsza broń na androidy, szczególnie na wersje w skafandrach, które są odporne na granaty EMP. Jeden celny strzał w głowę jest w stanie położyć androida. Niestety na Obcego ta broń nie ma sensu, jednak w każdym innym wypadku potrafi uratować życie. Kołkownicę znajdziecie podczas Misji 14. Klasycznie przytrzymujecie , wybieracie broń i następnie celujecie z , trzymacie , aby naładować strzał i puszczacie , gdy będzie w pełni naładowany. Pamiętajcie, że zwykły strzał zadaje znacznie mniej obrażeń.Zdjęcie kołkownicy:
Teraz moja kolej / My Turn Now
Zabij androida przy użyciu młotoklucza / Kill an android using only the maintenance jack
UWAGA: Pucharek można zdobyć wraz z innymi, takimi jak Not a Scratch / Bez zadraśnięcia oraz Fault Detected / Teraz moja kolej.
By zdobyć pucharek, należy zabić androida przy użyciu klucza. Najwcześniej można to zrobić w Misji 4. Najprostszy sposób to zakradnięcie się od tyłu do androida, a następnie uderzenie go i ucieczka aż nie przestanie Was gonić. Następnie powtarzacie czynność aż android nie padnie. By zdobyć 3 pucharki za jednym podejściem, nie możecie dać się mu złapać. Czyli trzeba szybko uderzyć i uciekać, najlepiej do jakiegoś szybu wentylacyjnego. Jeśli wszystko pójdzie ok, to wpadną Wam 3 trofea za jednym razem. Poniżej filmik jak wykonać pucharek:
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!