Informacje ogólne:
Stopień trudności wbicia platyny: 1/10
Liczba trofeów:x1/ x10 / x3 / x0
Liczba trofeów offline: 14
Liczba trofeów online: 0
Minimalna liczba przejść: 3
Trofea możliwe do przeoczenia: Wszystkie oprócz This House is Clear
Zglitchowane trofea: Brak
Czas do zdobycia platyny: 10-12 godzin
Krok po kroku:
Oxenfree opowiada ciekawą, trochę straszną i bardzo nadprzyrodzoną historię o Alex, która z przyjaciółmi postanawia spędzić noc na opuszczonej wyspie. Grupa nastolatków? Tak. Brak łączności ze światem zewnętrznym? Tak. Tajemnicza śmierć ostatniej mieszkanki wyspy kilka dni przed wizytą dzieciaków? Tak. Wiadomo, że zaczną dziać się ciekawe rzeczy. Nie chcę już w tym miejscu spoilować informacjami o tym, z kim i jak mamy do czynienia a także jaki wpływ mają działania gracza na zakończenie, o ile w ogóle o zakończeniu w przypadku Oxenfree można mówić.
Gra prezentuje się ładnie w rysunkowej grafice 2.5D. Pod względem rozgrywki przypomina gry od Telltale Games, czyli gracz decyduje o tym jakie kwestie wypowiada główna bohaterka. System dialogowy zaimplementowany jest rewelacyjnie, gdyż gra nie czeka na nasze decyzje i jeśli w odpowiednim czasie nie wybierzemy jednej z nich, Alex pozostaje cicho a współtowarzysze w bardzo naturalny sposób kontynuują rozmowę. Wszystko dzieje się płynnie i szybko. Z tymi wyborami związane są trzy podstawowe ścieżki, którymi możemy potoczyć fabułę, chcąc zdobyć komplet trofeów w grze. Indywidualnych wyborów jest jeszcze więcej i przekładają się one na kilka zróżnicowanych zakończeń. Co ciekawe, zmiany w fabule są naprawdę istotne i wszystkie trzy przejścia gry niezbędne do odblokowania Platyny różnią się pod względem historii na tyle mocno, że nie czuć przy nich znudzenia.
Jak zwykle w przypadku gier polegających w dużej mierze na historii, polecam ślepe podejście do pierwszego przejścia gry. Najprawdopodobniej skończy się ono podobnie jak jedno z trzech przedstawionych poniżej. Jeśli chcesz mieć jednak pewność, że nie przeoczysz czegoś w trakcie gry i nie będziesz musieć podchodzić do gry cztery razy, skorzystaj z naszych podpowiedzi.
Krok 1. Przejdź grę, będąc miłym dla wszystkich i zbierając wszystkie znajdźki.
W trakcie tej rozgrywki bądź ‚miłą’ Alex. Staraj się rozwiązywać wszystkie konflikty i nie antagonizować nikogo, nawet Clarissy. Słuchaj swoich przyjaciół i wchodź z nimi w interakcje, gdy opowiadają Ci swoje historie. Zwróć szczególną uwagę na trofeum I’m the Firestarter i wykonuj wszystko przeciwnie do tego, co tam opisano. Zrób też wszystko, aby odblokować trofeum Matchmaker, gdyż nie będzie to możliwe w dwóch kolejnych przejściach.
Oprócz pucharów związanych z fabułą, odblokuj Adler Letters, Pt. 1, Adler Letters, Pt. 2, Adler Letters, Pt. 3 i Ghost Stories, przyznawane za znajdźki. W opisach poszczególnych trofeów zamieściliśmy graficzne pomocniki, które powinny przyspieszyć poszukiwania.
Po skończeniu Oxenfree po raz pierwszy na Twoim koncie powinny pojawić się następujące trofea:
- „This House is Clear”
- New Beginnings
- Matchmaker
- Adler Letters, Pt. 1
- Adler Letters, Pt. 2
- Adler Letters, Pt. 3
- Ghost Stories
- It’s A Me
Krok 2. Przejdź grę, antagonizując wszystkich przyjaciół.
Za drugim razem wcielisz się we wredną Alex. Zawsze dolewaj oliwy do ognia, ignoruj lub denerwuj się na przyjaciół. W większości przypadków sprowadza się to do wybierania opcji dialogowych przeciwnych do tych z pierwszego przejścia. Szczegółowe informacje na temat kluczowych wyborów w trakcie historii opisaliśmy przy trofeum I’m the Firestarter. Po drugim przejściu zdobędziesz kolejne puchary:
- I’m the Firestarter
- You’d Just End Up Hating Each Other
- Renjamin Spanklin
Krok 3. Przejdź grę na cicho.
Trzecie przejście powinno zająć Ci najmniej czasu. Będziesz znać już dobrze kolejne kroki fabuły a poruszanie się między lokacjami przyjdzie Ci z łatwością. Możesz też ignorować wszystkie opcjonalne rozmowy, gdyż przez całą grę Twoim zadaniem będzie trzymanie języka Alex za zębami. Nie możesz ani razu wcisnąć , ani . W przypadkach, w których musisz wejść w interakcję z przyjaciółmi lub środowiskiem przy użyciu , zrób to – nie zablokuje to trofeum The Strong, Silent Type, które jest Twoim głównym celem. Po zakończeniu gry po raz trzeci do Twojej kolekcji dojdą pozostałe puchary:
- Thicker than Water
- The Strong, Silent Type
- Leave Possible?
Poradnik:
Leave Possible?
Collect all trophies.
Każde z trzech przejść oferuje inne przeżycia historii, więc Platyna na pewno nie znudzi.
„This House is Clear”
Complete the Story.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po przejściu Oxenfree, niezależnie od wybranej ścieżki.
Thicker than Water
Bring Michael back from the dead.
W grze tak pokręconej jak Oxenfree, wskrzeszenie zmarłych nie jest niemożliwe. Aby to zrobić, w trakcie przebitek z przeszłości, w których rozmawiasz z Michaelem, spróbuj skłonić go do pozostania w domu i odpuszczeniu sobie studiów poza miastem. Trofeum to wyklucza się z pucharem New Beginnings, więc możesz je zdobyć tylko podczas ‚niemiłego’ przejścia. Jeśli nie uda Ci się wtedy zdobyć tego trofeum, odblokujesz je automatycznie podczas ‚cichego’ przejścia.
New Beginnings
Jonas is your new step brother.
Odblokuj to trofeum podczas ‚miłego’ przejścia gry. Rozmawiaj z Jonasem w uprzejmy sposób, staraj się aby czuł się dobrze w nowej rodzinie, słuchaj jego opowieści i zawsze wybieraj jego towarzystwo. Jeśli w konwersacjach będziesz utrzymywać miły ton, zdobędziesz to trofeum na koniec rozgrywki. Nie uda Ci się zdobyć tego trofeum ani podczas ‚niemiłego’ ani podczas ‚cichego’ przejścia.
I’m the Firestarter
Make enemies with all of your friends.
Aby odblokować to trofeum, w trakcie rozgrywki zawsze wybieraj niemiłe wypowiedzi Alex. Pamiętaj, że zawsze możesz wybrać ciszę, jeśli nie masz nic niemiłego do powiedzenia.
Poniższe decyzje są kluczowe i ich wykonanie powinno zagwarantować ‚złe’ zakończenie:
- W miejscach, w których możesz pomóc swoim przyjaciołom – podczas testu w szkole i podczas poszukiwań w domu pani Adler – nie rób tego. Pozwól, aby demony się nad nimi znęcały
- Gdy Alex musi wybrać z kim iść do miasta po klucze do łodzi, wybierz Norę
- W rozmowie ze Złem, kiedy zaproponują Ci bezpieczeństwo w zamian za zatrzymanie Clarissy, zgódź się na to i opowiadaj o tym przyjaciołom przy każdej okazji
- Po wejściu do bunkra, nie pomagaj Jonasowi z magnetofonem i nalegaj, aby przejść przez drzwi po lewej stronie
- Podczas ostatniego spotkania z duchami, nie zamykaj portalu radiem, lecz po prostu opuść tę lokację, zostawiając Clarissę
Matchmaker
Get Ren and Nona to date.
Odblokujesz to trofeum podczas ‚miłego’ przejścia. Kluczowe decyzje, które pomogą Ci zdobyć ten puchar:
- Podczas zabawy przy ognisku, nie zdradzaj, że Ren podkochuje się w Norze
- Idź z Jonasem do Rena, zanim udasz się do Clarissy
- Za każdym razem, gdy spotkasz Norę, rozmawiaj z nią w uprzejmy sposób i słuchaj, co ma do powiedzenia
- Gdy spotkasz Norę w lesie, spacerując z Jonasem, nie zbliżaj się do niej, lecz porozmawiaj spokojnie i pozwól jej uciec
- Kiedy staniesz przed wyborem towarzysza, z którym Alex pójdzie do miasta po klucze do łodzi, pozwól aby Ren i Nora zostali w wieży ze sobą
O sukcesie Twoich czynów dowiesz się przy wejściu do bunkra. Ren powinien oświadczyć, że postanowili z Norą pójść na randkę. Trofeum odblokuje się jednak po zakończeniu rozgrywki.
You’d Just End Up Hating Each Other
Keep Ren and Nona from dating.
Zdobędziesz to trofeum podczas drugiego lub trzeciego przejścia. Rób wszystko przeciwnie do tego, co opisaliśmy przy pucharze Matchmaker.
Adler Letters, Pt. 1
Collect 4 of Maggie’s letters.
Patrz opis trofeum Adler Letters, Pt. 3.
Adler Letters, Pt. 2
Collect 8 of Maggie’s letters.
Patrz opis trofeum Adler Letters, Pt. 3.
Adler Letters, Pt. 3
Collect all of Maggie’s letters.
Gdy Alex z wybranym towarzyszem uda się do miasta w poszukiwaniu klucza, znajdzie przy okazji radio z rozszerzonym zakresem częstotliwości. Służy ono do otwierania niektórych zamków, lecz dodatkowo na częstotliwości 140.1 możesz usłyszeć wskazówki dotyczące miejsc ukrycia listów Maggie Adler. Praktycznie w każdej lokacji znajduje się jeden list. Można go poznać po błysku, który generuje na ekranie. Miejsca ukrycia wszystkich listów przedstawiamy poniżej w kolejności, w jakiej listowane są w menu gry, nie w kolejności zwiedzania lokacji.
Ghost Stories
Find all hidden frequencies.
Kluczowym elementem gry jest korzystanie z radia Alex, do komunikacji z duchami. Na początku gry Ren zwróci uwagę na kopczyki przed jaskinią, mówiąc że oznaczają one miejsca, w których komunikacja z duchami jest możliwa. W grze znajduje się 12 opcjonalnych kopczyków, przy których Alex może dostroić radio do konkretnej częstotliwości i usłyszeć tajemniczą wiadomość. Filmik poniżej pokazuje gdzie one się znajdują i jak się do nich dostroić.
It’s A Me
Jump the crazy chasm in the woods.
W lokacji Towhee Woods, do której dotrzesz z Jonasem po drodze do Rena, znajduje się przepaść trochę większa od spotykanych wcześniej w grze. Mimo to, zamiast przechodzić długą trasą, schodząc na dół poziomu i wdrapując się znowu na górę, możesz przeskoczyć przez przepaść i odblokować to trofeum. Zrzut ekranu poniżej pokazuje gdzie to zrobić.
Renjamin Spanklin
Slap Ren in the face.
Odblokuj to trofeum podczas ‚niemiłego’ przejścia. Na początku gry, podczas zabawy przy ognisku, zdradź Rena i powiedz wszystkim o tym, że podkochuje się w Norze. Zrób to wtedy, gdy Clarissa spyta go o jego uczucia. Kontynuuj temat, dzięki czemu Ren ‚przegra’ zabawę, co pozwoli Ci na uderzenie go w twarz. Podejdź wtedy do niego i wciśnij , a puchar będzie Twój.
The Strong, Silent Type
Play the whole game without saying anything.
Podczas ‚cichego’ przejścia gry, nigdy nie wciskaj , ani , gdy nad Alex pokażą się potencjalne kwestie dialogowe. W niektórych fragmentach Alex będzie mówić sama z siebie, lecz dopóki nie zostanie to spowodowane przez gracza, trofeum odblokuje się na koniec gry. Również wchodzenie w interakcję z przedmiotami i postaciami przy użyciu nie zablokuje tego pucharu.
Materiał zrealizowany na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!