Serii Tomb Raider oraz archeolog Lary Croft, która z wiekiem staje się młodsza i piękniejsza, raczej nikomu nie trzeba przedstawiać. W tym roku seria obchodzi 20-lecie i z tej okazji na konsole PS4 została wydana specjalna edycja Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration. Posiadacze XBOXów oraz PC-tów mogli tytuł ograć dużo wcześniej, ale za to my – posiadacze PS4, dostajemy kompletne wydanie ze wszystkimi dodatkami, artbookiem oraz nowy rozdział przeznaczony na Playstation VR. Więc myślę, że w jakiś sposób zostaliśmy wynagrodzeni za czekanie.
Informacje ogólne:
- Stopień trudności wbicia platyny: 4-5/10
- Czas do zdobycia platyny: ok. 40 godzin
- Liczba trofeów: 65 x1/ x1 / x0 / x64
- Liczba trofeów offline: 63
- Liczba trofeów online: 2
- Minimalna liczba przejść: 2 (Kampania i Tryb Atak na wynik)
- Trofea możliwe do przeoczenia: Brak (Możliwość kontynuowania rozgrywki po wątku fabularnym oraz wybór rozdziałów do powtórzenia)
- Zglitchowane trofea: 3 ( Zawsze do usług, Nałogowiec, Zapalony zakupowicz)
- Poradnik napisany jest do wersji gry 1.04, która posiadała kłopot z nieodblokowywanymi pucharkami. Obecnie jest już nowsza wersja gry, która niweluje ten problem.
Jeżeli w jakiś sposób poradnik Ci pomógł to w ramach podziękowania możesz postawić mi kawkę. Dziękuję!
Druga część odnowionej serii wpadła mi w oko podczas prezentacji nowej konsoli PS4 Pro i gra tak mi się spodobała, że postanowiłem szybciutko kupić pierwszą część Tomb Raider: Definitive Edition, aby zobaczyć początek nowych przygód Lary. I powiem Wam, że to był najlepszy wybór do ogrania.
Pierwsza część bardzo mi się spodobała. Fajna historia, którą przeszedłem w kilka dni i ta grywalność, która nie pozwalała się od niej oderwać. Będąc na wyspie Yamatai bawiłem się świetnie i na pewno gra zapadnie mi długo w pamięci. Sam tytuł udało mi się splatynować kilka dni przed premierą dwójki, więc z czystym sumieniem zasiadłem do Rise of the Tomb Raider.
Tym razem Lara wyrusza na Syberię w celu odnalezienia tajemniczego Proroka oraz źródła nieśmiertelności, które badał jej ojciec. Jeśli spodobała Wam się rozgrywka w pierwszej części, to tutaj twórcy dali to samo, tyle tylko, że o wiele więcej. Mamy większe tereny do eksploracji, więcej przedmiotów do szukania oraz większe możliwości zabijania, a wszystko to poprzez system craftingu, który umożliwia nam tworzenie m.in. koktajli Mołotowa oraz zatrutych strzał.
Graficznie druga część wygląda bardzo dobrze. Krajobrazy gór pokryte śniegiem wyglądają pięknie jak prawdziwe. Trochę szkoda, że historia dzieje się w mroźnych terenach tajgi, królestwa drzew iglastych. Z miłą chęcią powróciłbym na egzotyczne tereny, aby ponownie zobaczyć ich piękno, które już w remasterowanej pierwszej części wyglądały świetnie. Choć Lara na chwilę znajdzie się w Syrii, gdzie zobaczymy trochę roślinności i niesamowite wodospady, ale to zdecydowanie za mało. Trzeba również wspomnieć o efektach specjalnych, które rzucają się w oczy. Wszystkie światła, cienie oraz rozmycia wyglądają pięknie, a przerywniki filmowe są na światowym poziomie.
Sama bohaterka już w pierwszej części zrobiła na mnie ogromne wrażenie. Lara na wyspie miała masę upadków, została złapana w sidła oraz pobita. Wyciągnęła nawet grot z własnego ciała, a później ranę przypaliła ostrzem. Cóż to za twarda babka – pomyślałem sobie. Bardzo mi się to w niej spodobało, że po tylu przeciwnościach, wstawała i dążyła dalej. Natomiast w drugiej części moim zdaniem trochę jej odpuścili. Nie ma już tak emocjonalnych scen, jak w jedynce, ale i tutaj życie Lary będzie nie jednokrotnie zagrożone.
Pamiętacie multiplayera z jedynki? Tym razem został zastąpiony trybem Atak na wynik. Polega on na tym, że każdy rozdział, który poznamy podczas przechodzenia kampanii, musimy przejść na czas oraz osiągnąć w nim określoną liczbę punktów, tak zwany złoty wynik. Osoby, które nie przepadają za 'speedrunem’ mogą napsuć sobie trochę nerwów, ponieważ kilka poziomów będziemy powtarzać, aż do skutku.
Pucharki nie są trudne, może oprócz związanych z powyższym trybem. Mamy tutaj trofea za znajdźki oraz zabójstwa, które zdobędziemy podczas kampanii lub wbijemy poprzez wybór rozdziału. Trzeba wspomnieć również o zbugowanych trofeach, z którymi sam miałem problem i spowodowało to kolejne przejście gry. Prawdopodobnie czytając to, nie musicie się już o to martwić. Jest obecnie nowsza wersja gry, która naprawia ten błąd. Wszyscy, którzy rozpoczną nową grę na tej wersji, powinni bez problemu zdobyć wszystkie trofea.
No cóż… na koniec powiem Wam, że grało mi się cudnie. Nie żałuję wydanej gotówki, ponieważ spędziłem przy niej kilkanaście godzin, a zostały mi jeszcze dodatki, przy których sądzę, że spędzę tyle samo czasu. Więc, jeśli jesteście fanami przygodówek akcji, to śmiało polecam. Będziecie na pewno zadowoleni. Teraz tylko wyczekiwać oficjalnego ogłoszenia trzeciej części, która być może będzie nosić tytuł Shadow of the Tomb Raider, ale czas pokaże. Jedno jest pewne.. będzie to mój absolutny 'must have’.
Krok po kroku:
Krok 1. Twardziel na 100%
Rozpoczynając nową grę, koniecznie pamiętajcie, aby wybrać poziom trudności Twardziel. Wymaga tego pucharek Mistrzyni surwiwalu (Ukończ grę na poziomie trudności Twardziel). Jeśli tego nie zrobimy, będzie nas czekało kolejne przejście gry.
Jako że jestem graczem, który najpierw sprawdzi każde drzewo oraz kamień, nim popchnie fabułę do przodu, starałem się w ten sposób każdy obszar odkryć na 100%. I powiem szczerze… również Wam tak polecam, w ten sposób po skończeniu historii skupimy się na innych pucharkach, a nie będziemy musieli wracać do poprzednich lokacji i szukać brakujących przedmiotów. Oczywiście na początku nie będziemy mieli dostępu co do niektórych jaskiń oraz pomieszczeń, ponieważ do odblokowania przejścia będzie nam potrzebne odpowiednie narzędzie, ale zawsze wracałem do nich po ich zdobyciu.
Po dotarciu do Sklepu z zaopatrzeniem jako pierwsze polecam zakupić granatnik, dzięki temu już na początku odblokujemy większość pomieszczeń. Jeśli w Syrii coś pominiemy, to nie musicie się martwić. Po ukończeniu wątku fabularnego, zostaną tam odblokowane trzy obozy. Pamiętajcie o spamowaniu Instynktem przetrwania , wszystkie przedmioty, które możemy zebrać zostają podświetlone.
Jeśli to czytasz, to pewnie chciałbyś wiedzieć, czy można coś pominąć, ale tak nie jest. Jak wspomniałem we wstępie, po skończeniu historii możemy nadal kontynuować rozgrywkę i mamy możliwość powtórek rozdziałów. Dzięki temu wbijemy kilkanaście pucharków. Podczas fabuły polecam skupić się na pięciu pucharkach:
- Gra w nogę (Zabij 10 wrogów strzałami w nogę)
- Renegatka (Walcząc wręcz, zepchnij 5 wrogów z półki skalnej)
- Ostrze sprawiedliwości (Przeprowadź 25 zabójstw po cichu przy użyciu noża)
- Snajper (Wykonaj 25 strzałów w głowę przy użyciu karabinu powtarzalnego)
- Wyrazy szacunku (Weź udział w pogrzebie)
Jak widzicie, pucharki polegają na zabiciu kilkunastu wrogów różnymi sposobami. Trofea najlepiej wykonać podczas kampanii. W ich opisach zobaczycie gdzie najlepiej to zrobić. Dodam, że zepchnięcia z półek oraz zabicia z noża, możemy wykonać w jednym miejscu, a pogrzeb możemy przegapić, co spowoduje powtórzenie całego rozdziału, aby ponownie się na nim znaleźć. Dlatego polecam zapoznać się z opisem powyższych pucharków.
Krok 2. Karty oraz czyszczenie
Po zdobyciu jedynego złotego pucharka Poruszyć niebo i ziemię (Ukończ grę w 100%) zabieramy się za dwa online’owe pucharki:
Karty można zakupić w internetowym sklepie, dlatego wymagają dostępu do sieci. Po ich zdobyciu otwieramy spis pucharków i wykonujemy brakujące trofea.
Krok 3. Tryb Atak na wynik
Na koniec zabieramy się za drugie przejście gry, tym razem na czas i będziemy musieli zdobyć określoną liczbę punktów, tak zwany „złoty wynik” na każdym z 27 poziomów. Mamy siedem pucharków związanych z tym trybem:
- Brawo (W trybie Atak na wynik ukończ wszystkie poziomy z co najmniej z wynikiem brązowym)
- Złote dziecko (W trybie Atak na wynik ukończ każdy poziom ze złotym wynikiem)
- Pozłacany (W trybie Atak na wynik ukończ poziom ze złotym wynikiem)
- Grunt to iść za ciosem (W trybie Atak na wynik ukończ 10 różnych poziomów ze złotym wynikiem)
- Mój najgorszy wróg (W trybie Atak na wynik ukończ poziom z premią za karty wynoszącą co najmniej 200%)
- Żelazna wola (W trybie Atak na wynik ukończ poziom, wykorzystując 5 kart)
- Tylko na tyle cię stać? (W trybie Atak na wynik ukończ poziom, przechodząc 3 ponowne wyzwania)
Po zaliczeniu ostatniego poziomu na złoty wynik, powinniśmy zdobyć upragnioną platynkę.
Poradnik:
Platynowy / Platinum
Odblokowałeś wszystkie trofea w grze / You unlocked every trophy in the game.
Gratuluję! Odkryłeś wszystkie skarby oraz poniższe trofea.
Podpalaczka / Firestarter GS: 5
Pokonaj co najmniej dwóch wrogów przy użyciu jednego koktajlu Mołotowa / Defeat 2 enemies or more using a single Molotov Cocktail.
Do zrobienia Koktajlu Mołotowa będzie nam potrzebna butelka z alkoholem oraz z kawałek tkaniny. Pierwszą taką butelkę znajdziemy w Hucie Miedzi na terenie Kompleksu Radzieckiego. Po jej zdobyciu przytrzymujemy , aby stworzyć ognisty koktajl. Wrogów natomiast nie musimy daleko szukać. Zaraz jak wyjdziemy z pomieszczenia zauważymy trzy-osobową grupkę. Wystarczy po cichu zakraść się, tak aby nas nie zauważyli i przycelować w środkowego. W tym miejscu wpadł mi ów pucharek, więc myślę, że u Was będzie podobnie.
Podczas naszej przygody nie raz napotkamy taką grupę i butelki z alkoholem wokół nich, więc będziemy mieli wiele sytuacji, aby wykonać powyższy pucharek. W razie czego, jeśli jakimś cudem nie wpadło nam podczas fabuły, to w Menu wybieramy Wyprawy -> Powtórka rozdziału – Tryb Elitarny -> Huta Miedzi i jakikolwiek poziom trudności. Teraz wystarczy dobiec do opisanej wyżej butelki i wykonać pucharek. Filmik pomocniczy:
Bijatyka / Bar Brawl GS: 10
Zabij przeciwnika w walce wręcz przy użyciu butelki / Melee kill an enemy using a bottle.
Powiem szczerze, że powyższy pucharek umknął mi jakoś i nie miałem możliwości wykonać tego podczas kampanii, a okazuje się bardzo prosty i jeśli mamy butelkę pod ręką to można na kimś wykonać zabójstwo. W razie czego przyjdzie z pomocą Powtórka rozdziału.
Do powyższego pucharka będzie nam również potrzebna jedna z umiejętności z drzewka Awanturnika:
- Śmiercionośna Siła – Ciche ciosy kończące pozwalają zabić wrogów dużo szybciej przy użyciu brutalnej siły. Naciśnij , aby zabić pobliskich, nieświadomych wrogów.
Wystarczy teraz znaleźć przy wrogach jakąś butelkę. Podkradamy się po cichu do jednego, mając cały czas butelkę w ręku, kiedy pojawi się nad jego głową to w dwóch ciosach zabijamy go, a nam wpada trofeum.
Więc jeśli nie mieliście okazji wykonać tego podczas kampanii, to w Menu wybieramy Wyprawy -> Powtórka rozdziału – Tryb Elitarny -> Akropol i jakikolwiek poziom trudności. Dobiegamy teraz do pierwszych wrogów, przy nich po prawej stronie znajdziemy butelkę. Zabijamy z niej jednego z nich i mamy zaliczone. Filmik pomocniczy:
Szybki powrót do zdrowia / Rapid Recovery GS: 5
Trzykrotnie zregeneruj zdrowie podczas walki / Heal yourself in combat 3 times.
Zdrowie zregenerujemy dzięki bandażom, które możemy zrobić mając kawałek tkaniny oraz zioła. Tkaninę znajdziemy przy wrogach oraz w małych skrzyneczkach. Zioła rosną na krzakach lub znajdziemy w pomieszczeniach w małych koszyczkach. Teraz będąc na granicy życia i śmierci (szary ekran) szybko przytrzymujemy , aby obandażować rany. Po trzech takich wyleczeniach powinien pojawić się pucharek.
Renegatka / Renegade GS: 10
Walcząc wręcz, zepchnij 5 wrogów z półki skalnej / Melee 5 enemies off a ledge.
Pucharek udało mi się zdobyć na Nieśmiertelnych pod koniec gry. W pewnym momencie będziemy się wspinać po półce skalnej i kiedy wejdziemy na nią zaczną nas atakować. Wystarczy wybić łuczników i poczekać na mieczników, aby zbliżyli się do krawędzi. Teraz okładamy ich naszym czekanem , aby spadli w przepaść. UWAGA! Można samemu zginąć, aby zresetować punkt kontrolny, ale robimy to, jeśli mamy pewność, że nie zrzucimy pięciu osób. Poniżej przedstawiam dwa inne miejsca, w których można zdobyć trofeum.
Jedno z nich to Huta Miedzi, miejsce gdzie znajdziemy butelkę z alkoholem. Mamy tam cztery osoby i zaraz przy nich brakuje osłony i właśnie tam będziemy ich spychać. Nie możemy zabić wszystkich, ponieważ nadpisze nam się punkt kontrolny. Zrzucamy 2-3 i sami giniemy. Ewentualnie robimy to w Powtórce rozdziału.
Kolejnym miejscem jest Geotermiczna Dolina, ale północno-wschodnia część, czyli będzie dostępna, kiedy wrócimy z Akropolu. Mamy tam pionową ścianę, gdzie na szczycie znajduje się jeden z wrogów. Musimy zwrócić na siebie jego uwagę i kiedy się do nas odwróci to go spychamy i zaraz sami spadamy, aby powtórzyć to jeszcze cztery razy.
UWAGA! w tym sam miejscu można wykonać inny pucharek, a mianowicie: Ostrze sprawiedliwości (Przeprowadź 25 zabójstw po cichu przy użyciu noża), więc zapraszam do jego opisu.
Potrójny grom / Triple Threat GS: 10
Zabij 3 wrogów jednym strzałem ze strzelby / Kill 3 enemies with 1 Shotgun blast.
Strzelba zostanie odblokowana wraz z postępem fabularnym, a będzie to w Geotermicznej Dolinie. Od tego momentu możemy próbować wykonać pucharek, ale powiem Wam, że będzie ciężko. Wszystko przez to, że wrogowie w dalszej części są dobrze opancerzeni i muszą trzech znaleźć się w jednym miejscu. Próbowałem, ale jednak podczas całej kampanii nie udało mi go zdobyć.
Tutaj przyjdzie nam z pomocą Powtórka rozdziału. W Menu wybieramy Wyprawy -> Powtórka rozdziału – Tryb Elitarny -> Kompleks Radziecki i koniecznie na najłatwiejszym poziomie trudności Poszukiwacz Przygód. Musimy teraz przejść, aż do pomieszczenia z rannym wrogiem i resztę wykonać jak na poniższym filmiku. W razie czego jak nam się nie powiedzie, to wracamy do punktu kontrolnego.
Zaufany stary przyjaciel / A Trusty Old Friend GS: 10
Zabij 5 wrogów w ciągu 10 sekund przy użyciu dowolnego karabinu / Kill 5 enemies within 10 seconds using any rifle.
Najlepszym do tego będzie Karabin Szturmowy, którego zdobędziemy podczas fabuły w Kompleksie Radzieckim. Teraz najlepiej znaleźć dość dużą grupę wrogów. Najszybciej napotkamy ją w Akropolu zaraz po pierwszym obozie. Musimy zwrócić ich uwagę na siebie i się schować. Kiedy zaczną wychodzić i na celowniku będziemy mieli pięciu wrogów to oddajemy celne strzały w głowę.
Jeśli jesteście już po tym fragmencie to nie musicie się martwić. Po ukończeniu gry możemy Powtórzyć rozdział. W Menu wybieramy Wyprawy -> Powtórka rozdziału – Tryb Elitarny -> Kompleks Radziecki i koniecznie na najłatwiejszym poziom trudności Poszukiwacz Przygód. Dobiegamy do opisanej powyżej grupy i ich likwidujemy.
Nieustraszona / Fearless GS: 15
Pokonaj Nieśmiertelnego z mieczem wyłącznie walką wręcz i atakiem kończącym / Defeat a Deathless Swordsman using only melee attacks and a finisher.
Nieśmiertelnych napotkamy dopiero pod koniec gry w obszarze Ścieżka Nieśmiertelnych. A pucharek zdobędziemy już na pierwszym napotkanym przeciwniku, który będzie dzierżył dwa miecze. Do tego czasu musimy wykupić trzy umiejętności z kategorii Awanturnik:
- Kontra po uniku – Możliwość obezwładnienia nieopancerzonego wroga podczas uniku poprzez naciśnięcie w odpowiednim momencie przycisku .
- Śmiercionośny unik – Możliwość zabicia nieopancerzonego wroga podczas KONTRY PO UNIKU poprzez naciśnięcie w idealnym momencie przycisku .
- Mistrz uników – Możliwość błyskawicznego zabicia opancerzonego wroga poprzez naciśnięcie w idealnym momencie przycisku podczas KONTRY PO UNIKU.
Kiedy miecznik nas zaatakuje, szybko wciskamy unik i zaraz w odpowiednim momencie kontratak . Po dwóch, trzech takich sekwencjach zabijamy rycerza i zdobywamy trofeum.
Jeśli podczas naszej przygody pominęliśmy opisany powyżej sposób zabicia, zrobimy to dzięki Powtórce rozdziału. W Menu wybieramy Wyprawy -> Powtórka rozdziału – Tryb Elitarny -> Ścieżka Nieśmiertelnych i jakikolwiek poziom trudności. Wystarczy teraz dobiec do miecznika i go zabić.
Gra w nogę / Fall Guys GS: 10
Zabij 10 wrogów strzałami w nogę / Kill 10 enemies by shooting them in the leg.
Do tego pucharka polecam już podejść jak tylko dostaniemy krótki pistolet, a będzie to w Kompleksie Radzieckim. Musimy celować w nogę wroga i jak upadnie nie możemy go zabić tylko czekamy jak wstanie i ponownie strzelamy w nogę. Zabójstwo zaliczy nam, gdy po strzale w nogę dostaniemy punkty doświadczenia.
Jednostronna rozmowa / One-Sided Conversation GS: 10
Wyeliminuj wroga zabójstwem po cichu, gdy ten będzie w trakcie rozmowy / Stealth kill an enemy while they are having a conversation.
Pucharek powinniście, tak jak ja zdobyć w Syberyjskiej dziczy. Kiedy wrogowie zaatakują nasz obóz jednego wyeliminujemy ze skoku z drzewa, a drugiego po cichu z krzaków. Czekamy jak pojawi się i go zabijamy. Rozmawia on przez walkie-talkie i taką rozmowę również zalicza do pucharka. W późniejszym etapie również napotkacie rozmawiających ze sobą przeciwników. Wystarczy podkraść się do jednego i zabić, kiedy ze sobą rozmawiają.
Bul bul bul / Glub Glub Glub GS: 10
Utop 3 wrogów, wykonując atak kończący w wodzie / Drown 3 enemies using a water finisher.
Pierwszym dogodnym miejscem i moim zdaniem najlepszym do wykonania zabójstw z wody jest Geotermiczna Dolina, tylko że obszar, który będzie dostępny po powrocie z Akropolu. Będziemy przemierzać rzekę i po dotarciu do brzegu tyłem do nas będzie stał jeden z wrogów. Powoli do niego podpływamy i go zabijamy. Można teraz zginąć lub załadować punkt kontrolny, aby powtórzyć jeszcze dwa razy zabójstwo na tym przeciwniku.
W późniejszych etapach również będzie możliwość zabijania z wody, będzie to w Podtopionych Archiwach i w Bazie Badawczej, więc jeśli nie ginęliście na pierwszym przeciwniku to pucharek bez problemu powinien wpaść później.
W razie czego, jeśli jakimś cudem przegapiliście zdobycie pucharka to ponownie pomoże nam Powtórka rozdziału. W Menu wybieramy Wyprawy -> Powtórka rozdziału – Tryb Elitarny -> Nadciągająca burza i jakikolwiek poziom trudności. Dopływamy do opisanego powyżej przeciwnika i zabijamy go trzy razy.
Ostrze sprawiedliwości / Blade of Justice GS: 10
Przeprowadź 25 zabójstw po cichu przy użyciu noża / Perform 25 special stealth kills with the knife.
Do tego pucharka będzie nam oczywiście potrzebny nóż, który zdobędziemy podczas fabuły w Opuszczonej kopalni. Druga rzecz to umiejętność z kategorii Awanturnik, którą będziemy musieli wykupić:
- Śmiercionośna Siła – Ciche ciosy kończące pozwalają zabić wrogów dużo szybciej przy użyciu brutalnej siły. Naciśnij , aby zabić pobliskich, nieświadomych wrogów.
Kiedy mamy obydwie rzeczy można podkradać się do wrogów i po cichu przy użyciu noża ich zabijać. Polecam zrobić to podczas fabuły, ponieważ będziemy musieli po jej ukończeniu szukać wrogów i zabijać ich tą metodą. Będziemy mieli wiele takich sytuacji, gdzie można wykorzystać nóż, ale trzeba o tym koniecznie pamiętać.
Jeśli natomiast chcielibyście mieć pucharek z głowy to polecę Wam jedno miejsce, gdzie można zboostować powyższą czynność. Kiedy trafimy do Geotermicznej Doliny po powrocie z Akropolu dojdziemy do pionowej ściany, na którą trzeba będzie się wspiąć. Na jej szczycie znajdziemy jednego z wrogów, którego wystarczy zabić za pomocą noża. Po tym skaczemy w dół i powtarzamy tyle razy, aż pojawi się pucharek.
UWAGA! w tym sam miejscu można wykonać inny pucharek, a mianowicie: Renegatka (Walcząc wręcz, zepchnij 5 wrogów z półki skalnej), więc zapraszam do jego opisu.
Czy to było konieczne? / Was That Really Necessary? GS: 10
Zabij dowolne zwierzę ładunkiem wybuchowym / Kill any animal with an explosive.
W grze mamy dwa rodzaje ładunków wybuchowych: strzały wybuchające, które odblokujemy z biegiem fabuły oraz granatnik dostępny za antyczne monety w Sklepie z zaopatrzeniem (będzie doczepiany do Karabinów). Jeśli zdobędziemy któreś z nich wystarczy przenieść się do obszaru z dużą ilością zwierząt: Syberyjska dzicz, Kompleks Radziecki lub Geotermiczna Dolina i zabić jakiekolwiek zwierzę z tej broni.
Odczytywanie przeszłości / Reading the Past GS: 10
Przetłumacz jeden monolit / Translate a Monolith.
Będzie to nasze pierwsze trofeum, które zdobędziemy w grze. Pierwszy monolit napotkamy w Syrii. Jest to kamienna kolumna, która po przetłumaczeniu wskazuje miejsce zakopania skrzyń z antycznymi monetami. Jeśli chcemy ją przetłumaczyć, musimy posiadać dany poziom znajomości języka na filarze – zwiększamy go poprzez czytanie dokumentów i odczytywaniem fresków.
Aby przetłumaczyć syryjski monolit musimy podejść do wszystkich fresków znajdujących się na ścianach jaskini. Po ich odczytaniu zdobędziemy pierwszy poziom języka greckiego, który umożliwi nam jego przetłumaczenie.
Broń to podstawa / Weaponsmith GS: 10
W pełni ulepsz jedną broń / Fully upgrade any weapon.
W grze mamy pięć rodzai broni: Łuki, Broń Krótka, Karabiny, Strzelby i nasz Czekan wspinaczkowy. Każda broń ma po kilkanaście ulepszeń. Kosztem ich ulepszenia są surowce, tkaniny, drewno, przeróżne skóry oraz części mechaniczne, które znajdziemy w każdej lokacji. Najlepszą bronią do pełni ulepszenia będzie nasz Czekan. Ma tylko cztery ulepszenia, które bardzo szybko wykupimy. Broń ulepszymy w każdym obozie, siedząc przy ognisku.
Rzemieślniczka / Craftswoman GS: 10
Wykonaj 5 elementów wyposażenia / Craft 5 pieces of Equipment.
W grze mamy możliwość wytworzenia nowego wyposażenia. Mowa o większych kołczanach, torbach na surowce i zasobnikach na naboje. Tak jak w przypadku ulepszenia broni, również i tutaj będą nam potrzebne surowce, które napotkamy w grze. Najszybciej trofeum zdobędziemy, jeśli wykonamy po jednym wyposażeniu z każdego rodzaju. Zrobimy to w każdym obozie, siedząc przy ognisku.
Mistrzyni rękodzieła / Master Fletcher GS: 10
Wykonaj po 25 strzał specjalnych każdego typu (zapalające, wybuchowe, zatrute) / Craft 25 of each special arrow type (Fire, Grenade, Poison).
Wszystkie typy strzał odblokujemy wraz z wątkiem fabularnym. Oprócz zwykłych strzał, każdy rodzaj potrzebuje specjalnego składnika do wytworzenia, a więc:
- Strzały zapalające – do ich wytworzenia potrzebujemy dodatkowo Tkaniny oraz Ropy.
- Strzały wybuchające – do ich wytworzenia potrzebujemy dodatkowo Tkaniny oraz Magnezytu.
- Strzały trujące – do ich wytworzenia potrzebujemy dodatkowo Tkaniny oraz Grzybów.
Strzały możemy wytworzyć w obozie przy ognisku, ale również będąc w terenie. Wystarczy wybrać potrzebny rodzaj strzał i przytrzymać . Jeśli będziecie ich dużo używać podczas walk, to pucharek tak jak mi, powinien pojawić się podczas grania.
Mania samodoskonalenia / Self-Improvement Junkie GS: 10
Kup wszystkie umiejętności w jednej kategorii / Purchase all skills in a single category.
Polecam w pierwszej kolejności wykupić wszystkie umiejętności z kategorii Awanturnika, ponieważ co niektóre będą nam potrzebne do pucharków związanych z zabijaniem. Warto również zwrócić uwagę na inne umiejętności z innych kategorii, które zwiększą naszą liczbę zdobywanych Punktów Doświadczenia, co umożliwi nam wykupienie wszystkich umiejętności z każdej kategorii:
- Szermierka z kat. Awanturnik – wydłużenie czasu na wykonanie skutecznej KONTRY PO UNIKU i możliwość zdobycia dodatkowych PD po skutecznym ŚMIERCIONOŚNYM UNIKU.
- Finezja z kat. Łowca – możliwość zdobycia dodatkowych PD za serię śmiertelnych trafień w głowę, zabójstw po cichu lub ZABÓJCZYCH ATAKÓW Z GÓRY. Dłuższe serie powodują zwiększenie mnożnika.
- Zaradność w walce z kat. Twardziel – zwiększenie liczby PD za zabicie lub ogłuszenie wroga przy użyciu przedmiotów własnej roboty.
- Skuteczna nauka z kat. Twardziel – możliwość uzyskania dodatkowych PD, dzięki zestawom surwiwalowym, dokumentom, artefaktom oraz wyzwaniom.
Elokwencja / Fluent GS: 10
Uzyskaj maksymalną biegłość w jednym języku / Reach max proficiency in any language.
W grze mamy trzy języki: mongolski, rosyjski i grecki, z którymi Lara będzie miała styczność. Aby uzyskać maksymalną biegłość w którymś z nich, musimy zbierać dokumenty i artefakty. Pucharek wpadnie sam w drodze do Poruszyć niebo i ziemię (Ukończ grę w 100%), więc raczej nie ma co się nim przejmować.
Maksymalne poziomy jakie możemy uzyskać:
Ostatnia sprawiedliwa / Laying Down the Law GS: 15
Zabij 6 wrogów z rewolweru bez przeładowywania / Kill 6 enemies with the Revolver without reloading.
Rewolwer wpadnie nam w Kompleksie Radzieckim, a pucharek jest prosty. Mamy sześć kul i tymi kulami musimy zabić 6 osób, czyli koniecznie celujemy w głowę. Pamiętajcie, aby podczas ulepszenia broni, po opuszczeniu obozu mieć wybrany rewolwer. Nie raz przytrafiło mi się, że wykonałem celnie sześć headshotów, ale na innej krótkiej broni. No i przed rozpoczęciem zabijania, koniecznie przeładujcie broń, aby nie okazało się, że po pięciu strzałach, zabraknie nam naboi.
Pucharek można wykonać w każdym miejscu, na nieopancerzonych wrogach (bez hełmów). W moim przypadku pucharek wpadł mi w Akropolu. Po przeturlaniu się pod bramą, znalazłem się w dużej sali, gdzie przede mną stało tyłem do mnie trzech wrogów. Zdejmujemy ich strzałami w głowę i czekamy na kolejnych trzech, którzy wyjdą z okien przed nami. Jeśli kula minie któregoś to wracamy do punktu kontrolnego i zaczynamy od nowa.
Poniżej przedstawiam sposób zdobycia pucharka przez Rekina, również w Akropolu, ale na innej grupie przeciwników:
Angielski rodowód / English Pedigree GS: 15
Traf wroga w głowę strzałą z odległości większej niż 25 m / Headshot an enemy with an arrow from a distance beyond 25m.
Pucharek tak naprawdę wpadł mi, kiedy jeszcze o nim nie wiedziałem. Myślę, że można zrobić to w każdym miejscu. Jeśli widzimy wroga przed nami, cofamy się na tyle, aby mieć pewność, że go trafimy. U mnie pucharek wpadł na pierwszej grupie, którą spotkałem w Kompleksie Radzieckim. Wyeliminowałem wroga, który spacerował po korytarzu w zniszczonym budynku. Bez problemu zaliczycie to w innych miejscach.
Broń chemiczna / Chemical Warfare GS: 15
Zabij 5 wrogów jedną zatrutą strzałą / Kill 5 enemies with one Poison Arrow.
Zatrute strzały odblokujemy już na samym początku gry, natomiast pucharek zdobyłem przed samym „punktem bez powrotu”, czyli przed samym finałem w Zaginionym mieście. W pewnym momencie zostaniemy zaatakowani przez dużą grupę żołnierzy. Udało mi się zagonić ich w jedno miejsce i wypuściłem strzałę i się udało. Polecam wykupić jedną z umiejętności z kategorii Twardziel:
Strzały z chmurą śmierci – Zwiększenie zasięgu i wydłużenia czasu działania trującej chmury uwolnionej z zatrutej strzały.
W razie czego, jeśli nie mieliście okazji wbić tego podczas kampanii, to ponownie przyjdzie nam z pomocą Powtórka rozdziału. W Menu wybieramy Wyprawy -> Powtórka rozdziału – Tryb Elitarny -> Akropol i koniecznie na najłatwiejszym poziom trudności Poszukiwacz Przygód. Dobiegamy do pierwszej grupy wrogów i załatwiamy ich trującą strzałą.
Bystrooka / Keen Eye GS: 15
Wykop 40 zestawów surwiwalowych / Unearth 40 Survival Caches.
Zestawy surwiwalowe są zakopane prawie w każdej lokacji. Po wykopaniu zdobywamy jeden z dostępnych w grze surowców. Będąc blisko takiego zestawu, możemy go dostrzec poprzez jasne światło, które emituje. Jeśli natomiast chcemy odblokować na mapie w danym obszarze rozmieszczenie wszystkich zakopanych zestawów, musimy znaleźć Torbę Badacza, która oprócz zasobów pokaże nam wejścia do jaskiń oraz miejsce skrzyń. Pucharek powinien wpaść w drodze do Poruszyć niebo i ziemię(Ukończ grę w 100%).
Cena prawdy / The Price of Truth GS: 125
Ukończ grę na dowolnym poziomie trudności / Finish the game on any difficulty.
Pucharek zdobędziemy razem z Mistrzyni surwiwalu (Ukończ grę na poziomie trudności Twardziel).
Kłopoty to jej specjalność / Looking for Trouble GS: 10
Ukończ 5 wyzwań / Complete 5 Challenges.
Więcej informacji znajdziecie przy Nałogowiec (Ukończ wszystkie wyzwania). Jeśli robimy wszystko na bieżąco, to pucharek powinien nam wpaść w Kompleksie Radzieckim.
Dobra samarytanka / Good Samaritan GS: 10
Ukończ 3 misje / Complete 3 Missions.
Więcej informacji znajdziecie przy Zawsze do usług (Ukończ wszystkie misje). Jeśli robimy wszystko na bieżąco, to pucharek powinien nam wpaść w Kompleksie Radzieckim, gdzie mamy dostępne pięć misji.
Snajper / Dead Ringer GS: 10
Wykonaj 25 strzałów w głowę przy użyciu karabinu powtarzalnego / Get 25 headshots using the Bolt-Action Rifle.
Podczas fabuły w nasze dłonie wpadnie karabin Złoty Kieł, który mimo, że jest identyczny jak Karabin Powtarzalny, to nie zalicza nam zabić do pucharka. Będzie nam potrzebny ten drugi, którego odblokujemy poprzez zebranie czterech części ze skrzyń. Skrzynie napotkamy podczas naszej wędrówki i raczej nie będziemy musieli dużo za nimi się rozglądać. Dodatkowo Torby Badacza pomogą nam odkryć ich lokalizacje. Pamiętamy o spamowaniu – Instynkt przetrwania. Jeśli skompletujemy karabin, wybieramy go w ekwipunku i zabieramy się za headshoty.
Jeśli zabieracie się za to dość późno, polecam połączyć zabijanie z innym pucharkiem Syberyjski komandos (Wygraj 15 walk po ukończeniu gry). Będziemy musieli zlikwidować 15 grup wrogów, więc możemy ich zabić za pomocą strzałów w głowę.
Szybko i bezboleśnie / Quick and Painless GS: 10
Zastrzel 15 jeleni strzałem w serce / Shoot 15 deer in the heart.
Do tego pucharka zabieramy się po zdobyciu umiejętności z kategorii Łowca, którą odblokujemy poprzez splądrowanie grobowca Katakumb Świętych Wód:
- Tajniki Anatomii – Wyczuwanie serc zwierząt przy użyciu instynktu przetrwania . Zwiększenie szans zadania poważnych obrażeń. Nie dotyczy niedźwiedzi i dużych kotowatych.
Dzięki niej podczas celowania będziemy mieli zaznaczone serce, co nam bardzo ułatwi trafienie. Jelenie znajdziemy w trzech obszarach: Syberyjska dzicz, Kompleks Radziecki i Geotermiczna Dolina. Po wystrzelaniu zwierzyny na obecnym terenie przenosimy się na następny, aż do pojawienia się pucharka. Dla rozwiania wątpliwości, nie tylko męskie osobniki, ale również i sarny zalicza do tego pucharka.
Ambitnie / Challenging GS: 10
Przejdź dowolny grobowiec wyzwania / Complete any Challenge Tomb.
Pierwszy grobowiec spotkamy w Jaskini lodowca. Celem każdego grobowca jest odnalezienie księgi, która kryje w sobie nową umiejętność dla naszej bohaterki. Więcej informacji przy Tomb Raider.
Tomb Raider / Tomb Raider GS: 50
Przejdź wszystkie grobowce wyzwań w ramach jednej rozgrywki / Complete all Challenge Tombs.
Do splądrowania będziemy mieli 9 grobowców. Kiedy znajdziemy się blisko jego wejścia usłyszymy charakterystyczny dźwięk i miejsce zostanie oznaczone na mapie. Naszym celem jest księga, którą każdy grobowiec w sobie kryje, ale za nim do niej dotrzemy będziemy musieli odkryć drogę – prostą łamigłówkę jak się do niej dostać. Raczej nie powinno Wam to sprawić jakiegokolwiek problemu. W razie czego poniżej macie filmik od Rekina z lokalizacją każdego grobowca oraz przejściem do księgi:
Zawsze do usług / Woman of the People GS: 25
Ukończ wszystkie misje / Complete every Mission.
Wszystkich misji jest 9, pięć w Kompleksie Radzieckim i cztery w Geotermicznej Dolinie. Są to tak zwane misje poboczne, które będą nam zlecać Ocaleni. Misje nie są trudne. Przy użyciu Instynktu Przetrwania podświetlone zostaną lokalizacje i przedmioty niezbędne do ukończenia misji.
INFORMACJA O ZBUGOWANYM PUCHARKU!
Trofeum w wersji gry 1.04 potrafiło się zbugować co niektórym osobom. W chwili obecnej jest już nowsza wersja gry, która naprawia wszystkie zbugowane pucharki, więc prawdopodobnie jeśli rozpoczniemy nową grę na tej wersji, nie powinniśmy napotkać żadnych trudności w odblokowaniu wszystkich trofeów.
Poszukiwaczka prawdy / Truth Seeker GS: 10
Zbierz 25% z wszystkich obiektów, którym towarzyszy narracja (artefakty, freski i dokumenty) / Collect 25% of all narrative assets (relics, murals and documents).
Więcej informacji przy trofeum: Poruszyć niebo i ziemię (Ukończ grę w 100%).
Głosy z przeszłości / Voices of the Past GS: 15
Zbierz 75% z wszystkich obiektów, którym towarzyszy narracja (artefakty, freski i dokumenty) / Collect 75% of all narrative assets (relics, murals and documents).
Więcej informacji przy trofeum: Poruszyć niebo i ziemię (Ukończ grę w 100%).
Nałogowiec / Compulsive GS: 25
Ukończ wszystkie wyzwania / Complete every Challenge.
Wszystkich wyzwań jest 18. Są one praktycznie w każdej lokacji. Polegają one na odnalezieniu i zniszczeniu określonego elementu na danym obszarze. Co do niektórych będzie nam potrzebne odpowiednie narzędzie typu nóż lub strzały zapalające, które odblokujemy automatycznie z biegiem fabuły. Otwierając mapę mamy podgląd jakie oraz ile z danego wyzwania mamy zaliczone. Poniżej przedstawiam wszystkie 18 wyzwań:
01.
02.
03.
04.
05.
Do przecięcia lin, będzie nam potrzebny nóż, który zdobędziemy w Opuszczonej kopalni.
06.
Nie musimy czekać na odblokowanie strzał zapalających. Wszystkie plakaty udało mi się zniszczyć koktajlami Mołotowa.
07.
08.
09.
10.
Występują problemy z platformami z których skacze się do wody. Jeśli nam nie będzie zaliczało to stańcie obok niej i tam oddajcie skok i szybciutko w powietrzu wciskamy , aby Lara mogła zanurkować, czyli leciała w dół głową, a nie stopami. Przy skoku z wieży strażniczej, będziemy musieli najpierw zrobić misję poboczną związaną z naprawą wież. Odblokuje nam to drabinę, po której wespniemy się na wieże.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
INFORMACJA O ZBUGOWANYM PUCHARKU!
Trofeum w wersji 1.04 potrafiło się zbugować co niektórym osobom (w tym i mi niestety). W chwili obecnej jest już nowsza wersja gry, która naprawia wszystkie zbugowane pucharki, więc prawdopodobnie jeśli rozpoczniemy nową grę na tej wersji, nie powinniśmy napotkać żadnych trudności w odblokowaniu wszystkich pucharków.
Niezła sztuczka / Trick Shot GS: 10
Zestrzel butelkę, gdy znajdzie się w powietrzu / Shoot a bottle out of the air.
Za pucharek polecam zabrać się kiedy dotrzemy do Obozu w Ruinach w Geotermicznej Doliny. Zaraz obok ogniska stoi skrzynka z butelkami, gdzie mamy nieograniczony zapas butelek.
Dla ułatwienia sobie, poczekajmy na odblokowanie strzelby. Dzięki niej, wystrzelony śrut, który się rozpryśnie raczej nie ominie butelki. Poniżej filmik z lokalizacją obozu:
Rożen / Rotisserie GS: 10
Zastrzel kurę strzałą zapalającą, gdy znajdzie się w powietrzu / Shoot a chicken out of the air with a fire arrow.
Trofeum wykonujemy w tym samym obozie, gdzie mamy skrzynkę z butelkami. Wokół ogniska w ciągu dnia biega małe stadko kur i raczej nie powinno być problemu, aby jakąś złapać. Na wykonanie tego pucharka są dwa sposoby. Pierwszy, którym sam robiłem, to normalny sposób jego wykonania. Łapiemy kurę i podrzucamy ją do góry. Możemy w trakcie nacisnąć Instynkt przetrwania, co wydaje mi się, lekko spowalnia czas. Poniżej Rekin Wam to przedstawi:
Żyłka kolekcjonerska / Quite the Collector GS: 10
Zbierz 150 kart / Collect 150 Cards.
Trofeum online.
Więcej informacji przy trofeum: Zbiory muzealne.
Zbiory muzealne / These Belong in A Museum GS: 15
Zbierz 300 kart / Collect 300 Cards.
Trofeum online.
Karty możemy zdobyć z pakietów podarunkowych, za edycję, którą kupiliśmy i odblokowanie dodatków do niej oraz za wykonywanie misji fabularnych, ale to i tak będzie mało do wymaganej liczby. Resztę będziemy musieli kupić za kredyty w sklepie internetowym. Kredyty można zdobyć również w grze za wykonanie wyzwań, jak i za skończenie wątku fabularnego. W sklepie najtańszy pakiet kosztuje 5.000 kredytów. W tym pakiecie mamy 5 kart. Więc, jeśli potrzebujemy 300 kart, a w pakiecie mamy ich pięć, to będziemy musieli kupić 60 pakietów. 60 pakietów x 5.000 kredytów wyniesie 300.000 kredytów. Tyle będziemy musieli mieć na koncie, aby zdobyć trofeum tylko i wyłącznie kupowanych pakietów ze sklepu.
Karty przydadzą nam się w trybie Atak na wynik, gdzie tak naprawdę będą pełniły główną rolę. W tym trybie również będziemy zdobywać kredyty, za każdy zdobyty złoty wynik, będziemy dostawać 10.000 kredytów. Poziomów jest 27, więc za sam tryb zdobędziemy 270.000 kredytów.
Po zdobyciu złotego pucharka miałem tak naprawdę do otworzenia 24 pakietów i ok. 300.000 kredytów, gdzie przy takiej liczbie wystarczyło kupić tylko parę pakietów, aby trofeum wpadło na konto. Więc tak naprawdę nie ma co się przejmować taką ilością kart do zdobycia.
Brawo / Way to Go GS: 15
W trybie Atak na wynik ukończ wszystkie poziomy co najmniej z wynikiem brązowym / Complete every level in Score Attack with a bronze score or better.
Więcej informacji przy trofeum: Złote dziecko.
Złote dziecko / Golden Child GS: 25
W trybie Atak na wynik ukończ każdy poziom ze złotym wynikiem / Complete every level in Score Attack with a gold score.
Prawdopodobnie będzie to ostatni pucharek, który będzie Was dzielił od platynki. Mamy łącznie 27 poziomów znanych z kampanii, do ponownego rozegrania. Tylko tym razem, na każdym będziemy musieli zdobyć określoną liczbę punktów, aby mieć złoty wynik. Aby móc uzyskać wysoką ilość punktów składa się na to wiele czynników:
- czas – im szybciej ukończymy tym więcej punktów dodatkowych dostaniemy lub nam zostaną odjęte
- licznik kombinacji – im wyższy, tym więcej punktów dostaniemy za każdą kolejną czynność
- ogniki – są rozsiane po naszej drodze, utrzymują nasz licznik punktowy
- latarnie – kiedy nie ma ogników, to one pomagają utrzymać licznik punktowy
- przedmioty – za każdy zebrany przedmiot/surowiec/amunicję również dostajemy punkty, jak i również utrzymujemy licznik
- zabójstwa/uniki – każde zabójstwo również jest punktowane, a trafienie w nas resetuje licznik. Zwierzęta również są brane pod uwagę, jak i sposób zabójstwa.
- poziom trudności – zabójstwa na wyższych poziomach trudności są wyżej punktowane
Po zebraniu punktów ostatnią główną rolę grają karty, które zwiększą nam uzyskany wynik. Koniecznie miejcie zawsze pięć kart i premie za karty na poziomie 300%-400%. Na takim wysokim procencie, bez problemu powinniście mieć wysoki wynik, jeśli oczywiście w trakcie rozgrywania nie utracicie wysokiego licznika kombinacji.
Do walki z przeciwnikami polecam kartę Toksykologia ma -50%, ale warto jej używać, ponieważ daje nam nieograniczony zapas zatrutych strzał. A jak już wiecie po przejściu kampanii, jest to zabójcza broń. Jeśli jej nie macie to jest na to sposób. Wchodzimy do Rankingu, wybieramy jakąś osobę na przedzie tabeli i gramy na jego kartach. Kosztuje nas to 2.000 kredytów, ale jak wspomniałem, warto ją mieć. UWAGA! Grając na czyichś kartach nie zalicza nam wyzwań.
Gdyby ktoś miał problemy z uzyskaniem wysokiego licznika kombinacji to TUTAJ macie playlistę (od dormouse03) do wszystkich poziomów.
Pozłacany / Gilded GS: 10
W trybie Atak na wynik ukończ poziom ze złotym wynikiem / Complete a level in Score Attack with a gold score.
Trofeum wpadnie po ukończeniu 1 z 27 poziomów ze złotym wynikiem. Więcej informacji przy trofeum: Złote dziecko.
Grunt to iść za ciosem / Well Begun Is Half Done GS: 10
W trybie Atak na wynik ukończ 10 różnych poziomów ze złotym wynikiem / Complete 10 levels in Score Attack with a gold score.
Trofeum wpadnie po ukończeniu 10 z 27 poziomów ze złotym wynikiem. Więcej informacji przy trofeum: Złote dziecko.
Mój najgorszy wróg / My Own Worst Enemy GS: 10
W trybie Atak na wynik ukończ poziom z premią za karty wynoszącą co najmniej 200% / Complete a level in Score Attack with a score multiplier of 200% or more.
Pucharek powinien wskoczyć po zaliczeniu pierwszego poziomu ze złotym wynikiem. Po wybraniu wyzwań, przechodzimy do zakładki z kartami, wystarczy wcisnąć Najwyższą premię i powinniśmy mieć karty, które spokojnie przekroczą 200%. Karty wysoko procentowe utrudniają nam rozgrywkę. Pucharek wpadnie razem z Żelazna wola.
Żelazna wola / Iron Will GS: 10
W trybie Atak na wynik ukończ poziom, wykorzystując 5 kart / Complete a level in Score Attack using 5 cards.
Pucharek powinien wskoczyć po zaliczeniu pierwszego poziomu ze złotym wynikiem. Aby zdobyć jak najwięcej punktów na każdym poziomie zawsze będziemy wykorzystywać pięć wysoko procentowych kart. Pucharek wpadnie razem z Mój najgorszy wróg.
Tylko na tyle cię stać? / That All You Got? GS: 10
W trybie Atak na wynik ukończ poziom, przechodząc 3 ponowne wyzwania / Complete 3 Replay Challenges in one Score Attack.
Oprócz kart, mamy również wyzwania, które zaliczamy na każdym poziomie w owym trybie. Polegają one na szybkości ukończenia poziomu, zabijaniu lub zebraniu określonych przedmiotów. Możemy nawet wybrać, jakie wyzwania byśmy chcieli zaliczyć, po przez naciśnięciu na którekolwiek. Aby zdobyć pucharek musimy zaliczyć 3 z 5 wybranych wyzwań podczas jednego poziomu.
UWAGA! Grając na czyiś kartach, wyzwania nie są zaliczane. Musimy sami uruchomić poziom, przy czym wybrać wyzwania oraz karty. Polecam wyzwania, które mamy na poziomach grobowców.
Garstka wybranych / The Chosen Few GS: 10
Odkryj szczątki wszystkich uczniów Jacoba / Uncover the remains of all Jacob’s disciples.
Pucharek polega na odkryciu pięciu krypt, która każda kryje w sobie sarkofag. Dwie jaskinie znajdziemy w Kompleksie Radzieckim, dwie w Geotermicznej Dolinie i jedną w Zaginionym Mieście. Jedynym problemem jaki napotkamy, będzie odszukanie właściwej ścieżki w jaskini, która doprowadzi nas do sarkofagu. Każdy kryje w sobie jakąś część do broni. Wokół miejsca spoczynku znajdziemy zawsze stare antyczne monety.
Zapalony zakupowicz / Avid Shopper GS: 10
Kup wszystkie przedmioty ze sklepu z zaopatrzeniem / Purchase all items from the supply shack.
Sklep z zaopatrzeniem napotkamy w Kompleksie Radzieckim i raczej go nie pominiemy, ponieważ historia nas tak poprowadzi, że będziemy musieli przejść przez sklep. Można w nim kupić ekwipunek oraz nowe bronie, m.in:
- tłumik
- celownik laserowy
- wciągarka
- granatnik
- narzędzie rzemieślnicze
- stój komandosa
- karabin wojskowy
- strzelba taktyczna
W sklepie obowiązuje waluta starych antycznych monet, które są zakopane prawie w każdej lokacji. Ich lokalizację odkryjemy dzięki tłumaczeniom monolitów. Oprócz w ziemi, monety można znaleźć również w grobowcach oraz kryptach, dlatego w tych miejscach polecam dużo spamować Instynktem przetrwania . Jeśli trafimy do sklepu po raz pierwszy to polecam kupić na początku granatnik, dzięki temu odblokujemy sobie zablokowane wejścia do ukrytych przedmiotów. Jak pisałem w mapie przejścia, starałem zbierać wszystko dokładnie i po wykupieniu całego asortymentu ze sklepu, zostało mi w ekwipunku 98 monet.
INFORMACJA O ZBUGOWANYM PUCHARKU!
Trofeum w wersji 1.04 potrafiło się zbugować co niektórym osobom. W chwili obecnej jest już nowsza wersja gry, która naprawia wszystkie zbugowane pucharki, więc prawdopodobnie jeśli rozpoczniemy nową grę na tej wersji, nie powinniśmy napotkać żadnych trudności w odblokowaniu wszystkich pucharków.
Niezły upadek / Quite A Tumble GS: 10
Przeżyj lawinę / Survive the avalanche.
Trofeum ściśle związane z fabułą, nie do pominięcia. Pucharek otrzymamy po przygodzie w Syrii.
W ślady ojca / Following in Father’s Footsteps GS: 10
Wejdź do syryjskiego grobowca zaginionego Proroka / Enter the Syrian tomb.
Trofeum ściśle związane z fabułą, nie do pominięcia. Pucharek otrzymamy w Syrii, po wejściu do grobowca zaginionego Proroka.
Twarda sztuka / Tougher Than She Looks GS: 10
Przetrwaj noc w syberyjskiej dziczy / Survive a night in the Siberian wilderness.
Trofeum ściśle związane z fabułą, nie do pominięcia. Pucharek otrzymamy po rozpaleniu ogniska w obozie.
Dziwna znajomość / Strange Acquaintance GS: 10
Wydostań Jacoba z gułagu / Rescue Jacob from the gulag.
Trofeum ściśle związane z fabułą, nie do pominięcia. Pucharek otrzymamy po ucieczce z więzienia.
Szlachetny uczynek / Taking the High Road GS: 10
Zapal sygnał ogniowy w dolinie Ocalałych / Light the signal fire in the Remnant Valley.
Trofeum ściśle związane z fabułą, nie do pominięcia. Pucharek otrzymamy po podpaleniu stogu na wieży strażniczej.
Pomocna dłoń / A Helping Hand GS: 15
Broń Ocalałych przed najazdem Trójcy / Defend Remnant home from the Looter Invasion.
Trofeum ściśle związane z fabułą, nie do pominięcia. Pucharek otrzymamy po wydarzeniach w Akropolu.
Klucz do wszystkiego / The Key To It All GS: 10
Zdobądź Atlas / Recover the Atlas.
Trofeum ściśle związane z fabułą, nie do pominięcia. Pucharek otrzymamy po zdobyciu klucza.
Za wszelką cenę / Whatever It Takes GS: 15
Uratuj Jonaha z rąk Konstantina / Rescue Jonah from Konstantin.
Trofeum ściśle związane z fabułą, nie do pominięcia. Pucharek otrzymamy po wydarzeniach w Bazie Badawczej.
Mniej uczęszczana droga / The Road Less Travelled GS: 15
Odblokuj drogę do Kitieżu / Unlock the path to Kitezh.
Trofeum ściśle związane z fabułą, nie do pominięcia. Pucharek otrzymamy po wejściu na Ścieżkę Nieśmiertelnych.
Mistrzyni surwiwalu / Ultimate Survivor GS: 40
Ukończ grę na poziomie trudności Twardziel / Finish the game on Survivor difficulty.
W grze do wyboru mamy pięć różnych poziomów trudności: Poszukiwacz Przygód, Tomb Raider, Weteran, Twardziel i Supertwardziel. Nową Grę rozpoczynamy od razu na poziomie Twardziel. Tak naprawdę nie powinniśmy mieć żadnego problemu z wybranym poziomem, może w kilku sytuacjach ginąłem, ale było to spowodowane przez moje nieprzemyślane czynności. Dlatego poniżej przekażę kilka cennych wskazówek, które na pewno Wam się przydadzą:
- pilnujemy, aby zawsze mieć surowce na bandaże, więc cały czas rozglądamy się za ziołami oraz tkaninami
- na początku wykupmy umiejętności, które nas wzmocnią
- każdą grupę przeciwników likwidujemy najpierw po cichu, dopóki nas nie zauważą
- zwracamy uwagę na przedmioty, które leżą wokół nas. Kiedy zrobi się gorąco, warto rzucić koktajlem Mołotowa lub granatem, które możemy wytworzyć
- miejmy zawsze zrobione kilkanaście strzał wybuchowych oraz trujących, które świetnie się sprawdzają na opancerzonych przeciwników
- miejmy zawsze w pogotowiu pełny granatnik
- zbierajmy wszystkie surowce jakie napotkamy, aż do zapełnienia ekwipunku, przeszukujmy zawsze martwe ciała
Wyrazy szacunku / Paying Respects GS: 10
Weź udział w pogrzebie / Attend a funeral.
Podany w opisie pogrzeb odbywa się w Geotermicznej Dolinie, ale po wyjściu z Podtopionych Archiwów. Z łatwością można go przegapić, ponieważ po przekroczeniu rzeki, przy obozie, uruchomi nam się przerywnik filmowy. Dlatego polecam na filmiku poniżej sprawdzić, w którym momencie w grze trzeba skręcić w lewo. Dalej schodzimy ścieżką w dół i po lewej zobaczymy małą grupkę ludzi stojących przy nagrobku, stańmy przy nich na chwilę i poczekajmy w ciszy na pucharek.
Jeśli przegapiliście tę smutną ceremonię, nie musicie się martwić. Jedyny problem to taki, że ponownie trzeba będzie rozegrać poziom Podtopione Archiwa i przejść go w całości, ponieważ pogrzeb jest dostępny na samym końcu poziomu. W Menu wybieramy Wyprawy -> Powtórka rozdziału – Tryb Elitarny -> Podtopione Archiwa i jakikolwiek poziom trudności. Poniżej filmik z dokładnym miejscem owego pogrzebu:
Tyrolka / Zipper GS: 15
Przepnij ręcznie linę do zjeżdżania / Perform a manual zip line transfer.
Kolejny pucharek, który tak naprawdę wpadł mi, kiedy jeszcze o nim nie wiedziałem. Było to w Bazie Badawczej. Jest tam moment, w którym będziemy zjeżdżać na tyrolce. Pucharek polega na tym, aby ręcznie zeskoczyć z liny na drugą linę. Kiedy tego nie zrobimy Lara i tak automatycznie przeskoczy, ale pucharka nie zdobędziemy, musimy sami to zrobić.
Poniżej przedstawiam filmik od Rekina na którym zobaczycie dokładnie na czym to polega oraz dwa inne miejsce, gdzie możemy pucharek zdobyć:
Cisza / Quiet Time GS: 5
Znajdź najlepsze miejsce / Find the best seat in the house.
Na całym obszarze Geotermicznej Doliny można znaleźć drewniane krzesełka, na które nasza bohaterka może usiąść. Nie musimy ze wszystkimi wchodzić w interakcje, wystarczy znaleźć właściwe i na nim usiąść.
W poniższym filmiku, Rekin pokaże Wam jak do niego dotrzeć:
Do odważnych świat należy / No Guts, No Glory GS: 15
Wykonaj skok do wody trwający co najmniej 2,5 sekundy / Perform a 2.5 second or longer swan dive.
Pucharek dostaniemy podczas wykonywania wyzwania „Skoki z wysokości” w Geotermicznej Dolinie. Mamy tam tylko jedno miejsce, gdzie możemy oddać tyle trwający skok, mowa oczywiście o wodospadzie.
Aby wykonać poprawnie skok, pamiętajcie, aby Lara zanurkowała, czyli leciała głową w dół. Jeśli skoczymy stopami to nam nie zaliczy, mimo, że oddamy skok w tym miejscu. Jeśli jesteśmy przy krawędzi to oddajemy skok i szybciutko w powietrzu wciskamy , aby Lara mogła zanurkować. Na platformie, która jest przy wodospadzie występuję błąd, który umożliwia nam oddanie takiego skoku. Wystarczy stanąć obok niej i powinniśmy bez problemu wykonać skok i zaliczyć pucharek. Poniżej filmik instruktażowy od Rekina:
Nietykalność / Untouchable GS: 25
Przejdź ponownie 5 różnych poziomów nie odnosząc żadnych obrażeń / Replay 5 different levels without taking any damage.
Za pucharek polecam zabrać się po skończeniu fabuły. Musimy powtórzyć pięć różnych poziomów przy czym nie możemy odnieść żadnych obrażeń. Dla ułatwienia nie robimy tego na poziomach z przeciwnikami tylko na grobowcach. Nie znajdziemy tam żadnego wroga, więc żadnych obrażeń nie odniesiemy. Dla bezpieczeństwa uważamy na upadki z dużej wysokości. W Menu wybieramy Wyprawy -> Powtórka rozdziału – Tryb Elitarny i wybieramy spośród dziewięciu grobowców. Dla mnie najłatwiejsze były:
- Zapomniana wyprawa
- Starożytni zbiornik
- Dom przeklętych
- Jama sądu ostatecznego
- Komnata egzorcyzmu
Bekon! / Bacon! GS: 10
Zabij półdziką świnię koktajlem Mołotowa / Kill a razorback boar using a Molotov cocktail.
Najszybciej półdziką świnię spotkamy w Geotermicznej Dolinie i tam też pucharek zdobędziemy. Przenosimy się do Obozu w Ruinach i niedaleko możemy spotkać małe stadko świń (na mapie szukajmy ikonki). Przy ognisku mamy skrzynkę z butelkami, bierzemy jedną i udajemy się w miejsce, które pokaże Wam Rekin:
Łowczyni / Huntress GS: 10
Zabij 50 zwierząt, mając na sobie strój Łowczyni / Kill 50 animals while wearing the Huntress outfit.
Strój Łowczyni zdobędziemy po wykonaniu zadania Syty posiłek dla kobiety z południowo-zachodniej części Geotermicznej Doliny. Możemy go założyć w każdym obozie siadając przy ognisku.
Teraz nie musimy biegać po lesie i szukać zwierząt. Odkryłem bardzo fajne miejsce w Kompleksie Radzieckim, gdzie wystarczy stać i strzelać do woli. Zaraz po ucieczce z gułagu wylądujemy na otwartym terenie. Obok chatki, w której dostaniemy pierwsze zadanie (zniszczyć wieże radiowe) znajduje się duży baniak z wodą. Na jego podeście respawnują się ptaki. Polecam zrobić dużą ilość strzał, wspiąć się na drzewo, które znajduje się niedaleko i strzelać w ptaki, które co rusz będą się pojawiać.
Syberyjski komandos / Siberian Ranger GS: 15
Wygraj 15 walk po ukończeniu gry / Beat 15 combat encounters after completing the game.
Jak mówi opis pucharka, będziemy mogli go zdobyć dopiero po skończeniu kampanii. Musimy odszukać 15 grup wrogów i ich zlikwidować. Po ukończeniu gry możemy ich znaleźć m.in. w Syberyjskiej dziczy, Hucie Miedzi oraz w Akropolu. Przenosimy się z obozu do obozu i ich szukamy. Ewentualnie w pierwszej wyżej podanej lokacji mamy stuprocentową pewność, że zawsze po przeniesieniu się do niej, znajdziemy grupę żołnierzy. Więc, jeśli komuś nie będzie przeszkadzała monotonia to można pucharek zrobić w Syberyjskiej dziczy.
Poruszyć niebo i ziemię / No Stone Unturned GS: 40
Ukończ grę w 100% / Achieve 100% game completion.
Jedyny złoty pucharek w tym zestawieniu, ale za to jaki. Zdobędziemy go po ukończeniu gry w 100%, czyli będziemy musieli:
- ukończyć wątek fabularny
- wykonać wszystkie misje poboczne
- wykonać wszystkie wyzwania (filmik pomocniczy przy pucharku Nałogowiec)
- splądrować wszystkie grobowce (filmik pomocniczy przy pucharku Tomb Raider)
- splądrować wszystkie krypty
- zebrać wszystkie przedmioty kolekcjonerskie, które dzielą się na:
- dokumenty
- artefakty
- zestawy surwiwalowe
- monety antyczne
- monolity
- duże metalowe skrzynie
Podczas przechodzenia gry, koniecznie w każdej nowej lokacji prześwietlamy okolice Instynktem Przetrwania , dzięki temu wszystkie przedmioty kolekcjonerskie zostaną podświetlone, nawet jak będą za ścianą. Są specjalne przedmioty, które po ich zebraniu, odkryją lokalizację innych rzeczy na mapie, mowa o:
- Mapa archiwisty – odkrywa położenie dokumentów, artefaktów i fresków.
- Torba badacza – odkrywa położenie zakopanych zestawów surwiwalowych, wejść do jaskiń i metalowych skrzyń
- Monolity – odkrywają położenie zakopanych skrzyń z antycznymi monetami.
Gdyby zaszły jakieś problemy to pod tym LINKIEM znajdziecie mapy, na których są zaznaczone wszystkie przedmioty kolekcjonerskie, które musimy zebrać.
Materiał zrealizowany na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora.