5/10
60-80H
x1
x3
x5
x42
51
0
15
1
1
51
0
15
1
1

 

Risen generalnie nie ma trudnej platyny, ale nie można odmówić jej upierdliwości. Dużo trofeów można pominąć i by tego uniknąć należy uważnie pilnować dokonywania zapisów w kilku kluczowych momentach gry. To jedna z tych produkcji, gdzie kierowanie się poradnikiem może znacząco przyspieszyć zdobycie upragnionej platynki.

 

Krok po kroku:

Ogrywając Risena pod kątem platynki gorąco polecam korzystać z poniższej mapy przejścia, by po kolei zaliczać sobie kolejne trofea. Jest to chyba najbardziej optymalna droga pod zebranie wszystkich pucharków.

 

KLUCZOWE PORADY:

  • Często zapisujmy grę na kilku slotach! Gra jest w bardzo kiepskim stanie technicznym i gorąco zachęcam do zapisywania jej jak najczęściej i koniecznie na większej ilości slotów. Polecam tak trzymać z 6 zapisów do bieżącej rozgrywki plus te sprzed kluczowych wyborów zaznaczonych w poniższej mapie przejścia.
  • Gra będzie wymagała od nas chomikowania punktów umiejętności, by zdobyć trofea związane za maksymalne ulepszenie konkretnych umiejętności. Dlatego też polecam nie marnować ich na nic innego niż te opisane w mapie przejścia.
  • Model walki jest bardzo niewygodny i irytujący. Szczególnie w początkowej rozgrywce polecam jak najszybciej znaleźć sobie tarczę. Chowanie się za nią ratuje życie. Walcząc 1 na 1 z większością przeciwników można spamować taktykę: trzymamy  osłaniając się tarczą i podchodzimy jak najbliżej wroga starając się go okrążyć. Gdy ten spudłuje atakiem mamy idealną szansę na zadanie ciosu. W ten sposób można początkowo radzić sobie z każdym starciem.
  • Już z początku gry możemy skorzystać z glicza na nieskończone zdobywanie złota oraz doświadczenia. Jest to proces powolny, ale można go wykorzystać, gdy brakuje nam kasy. Opisany jest przy trofeum zloto Król Midas.
  • Fabuła gry jest nieoczywista i w początkowej rozgrywce istnieje możliwość, że zostaniemy złapani przez Zakon. NIE MOŻEMY do tego dopuścić, bo uniemożliwi nam to zdobycie części trofeów.
  • Korzystajmy z łóżek, by łatwo zregenerować sobie zdrowie. Można je znaleźć nie tylko w miejscach pełnych ludzi, ale też i w chatkach w poza bezpiecznymi obszarami.
  • W przypadku otwierania skrzyni polecam sobie uprzednio zapisać grę, sprawdzić kombinację, wczytać grę i otworzyć skrzynię. Dzięki temu nie marnujemy wytrychów.
  • Nie kradnijmy na oczach innych! W Risenie mieszkańcy nie będą się temu biernie przyglądać i nas zaatakują. Jeśli koniecznie chcemy coś buchnąć polecam wcześniej zapisać grę.
  • W przypadku umiejętności związanych z trofeum braz Pracoholik polecam od razu po spotkaniu danego nauczyciela konkretnej rzeczy zapisać sobie grę, nauczyć się wszystkiego, po czym wczytać grę. Będziemy mieli już zaliczone wtedy opanowanie konkretnych umiejętności do tegoż pucharka.

 

MAPA PRZEJŚCIA:

  • Z początku gry, gdy odprowadzimy Sarę do domku z plaży będziemy ruszać dalej sami. Po drodze miniemy ruiny. Wystarczy do nich wejść, wpaść przez zapadnię w podłodze i za pomocą dźwigni otworzyć sobie przejście, by zdobyć braz Poszukiwacz ścieżek.
  • Idąc dalej po drodze spotkamy Jana, który poprosi nas o przeszukanie domu. Po znalezieniu miecza zagadujemy go ponownie i mówimy o Sarze, która została przy domku wcześniej. Otrzymamy braz Filantrop.
  • Następnie możemy poprosić Jana, by zaprowadził nas do miasta. Ten odprowadzi nas tylko do pobliskiej farmy. Na niej jednak możemy zebrać 10 roślin uprawnych do trofeum braz Parobek i oddać je jednemu z pracujących tam ludzi.
  • Wracamy do Jana i prosimy, by zaprowadził nas do obozu bandytów. Tam czeka nas dłuższe działanie w ramach wykonywania dostępnych na tym terenie zadań. Polecam skorzystać z tej SOLUCJI, by dowiedzieć się co możemy zrobić.
  • Przede wszystkim skupiamy się teraz na trofeum braz Fucha. By tego nie zepsuć NIE MOŻEMY zaatakować Brogara, ani dać się przypadkowo przyłapać na otwieraniu kufra w jego chacie. Zadanie do tego pucharka zleci nam Sam, który piłuje drewno zaraz na początku obozu. Zaczynamy od walk na arenie. Musimy porozmawiać z Craigiem w tej sprawie. Przy okazji możemy sobie zainwestować w 20 punktów siły. Przyda się. Jeśli jeszcze nie mamy tyle punktów nauki ukończmy kilka misji z tej okolicy. Pokonujemy na arenie wszystkich przeciwników łącznie z Craigiem. Polecam stosować taktykę opisaną w poradach powyżej. Na koniec będziemy mogli sprowokować samego Brogara do walki na arenie. Pamiętajmy, by ograbić każdego pokonanego przeciwnika! Brogar oraz Craig będą posiadali elementy złotego miecza, które nam się przydadzą. Kontynuujemy potem zadania dla Brogara. Jedno z nich skieruje nas do okolicznej jaskini na bagnach. Uwaga, bo jest pełna wielkich owadów, które radzę wyciągać pojedynczo o walki. Po drodze spotkamy też łowcę Luisa, który za 3 piwa odstąpi nam swój kawałek złotego miecza. Przy zwłokach w jaskini znajdziemy listę Brogara. Zgadzamy sie pomóc mu zbierać pieniądze za ochronę, ale o wszystkim wcześniej raportujemy Rachel i ostatecznie pieniądze dajemy jej. To zadanie plus zebranie plotek okolicznych mieszkańców pozwoli nam zakończyć zadanie „Walka o władzę” i wygonić Brogara. Przy okazji dostaniemy jego chatkę.
  • Teraz pora zająć się złotym mieczem. Mamy już na tym etapie trzy kawałki. Ostatni znajdziemy w skrzyni na jednej z wysepek na bagnach. Kowal Oskar może go wtedy dla nas wykonać. Pamiętajmy jednak, by mu go nie oddać! Co prawda się na nas obrazi, ale będziemy mogli dzięki temu wejść do jaskini Dona. Nie oddawajmy jednak w tym momencie tego miecza Donowi, bo jest to bardzo dobra broń na ten etap gry. Po prostu ściemniamy strażnikowi, że mamy miecz, a samemu Donowi o nim potem nie wspominamy. Dojście do wnętrza jaskini przyda się potem.
  • Polecam jeszcze na tym etapie znaleźć w obozie Phila i nauczyć się od niego 2 poziomów otwierania zamków oraz 2 poziomów kradzieży kieszonkowej. Obie umiejętności będą się przydawały podczas dalszej rozgrywki.
  • Tuż po nauczeniu się złodziejstwa mamy dobry moment na zdobycie trofeum braz Mistrz złodziejstwa. Zapisujemy sobie grę w obozie bandytów. Znajdujemy i okradamy Obela, potem Claya, Louisa siedzącego na jednej wysepce w pobliskich bagnach, potem Brogara któego znajdziemy teraz za jedną chatką tuż przed obszarem bagien. I jest jeszcze Branon siedzący przy oknisku nieopodal areny. Po okradnięciu wszystkich wczytujemy grę i lecimy kolejny raz. Powtarzamy do momentu zdobycia trofeum.
  • Istotnym elementem dalszej rozgrywki będzie zgromadzenie przez nas 90 wolnych punktów umiejętności. Będą one potrzebne by po kolei sobie ogarniać trofea związane z maksymalnym ulepszaniem konkretnych rzeczy.
  • Po ukończeniu zadań w obozie bandytów czas kierować się do miasta. Polecam udać się na farmę, gdzie wcześniej zbieraliśmy rośliny uprawne do jednego z pucharków. Tam po tym jak pomożemy okolicznym mieszkańcom jeden z nich będzie mógł nas odprowadzić do miasta. Kluczowe jest, by dostać się do tylnej bramy, gdyż przednia jest strzeżona przez ludzi Zakonu, którzy od razu nas zaatakują. Przed tylną bramą spotkamy strażnika Leto, który za 100 sztuk złota wpuści nas do środka.
  • W mieście polecam ostrożnie dobierać zadania i iść po kolei dokładnie z poniższymi punktami. Wynika to z faktu, iż część zadań automatycznie przybliża nas do jednej z dwóch frakcji. Dlatego zalecam na wszelki wypadek wykonać sobie w tym miejscu KLUCZOWY ZAPIS NR 1. Tak na wszelki wypadek. Zostawiamy go i uważamy by przypadkowo nie nadpisać.
  • Tuż po wejściu do miasta spotkamy Arno, który poprosi nas o pomoc dla swojej żony. Zadanie to będzie dotyczyć jednego z pucharków.
  • Kierujemy się dalej, aż spotkamy pracującego przy kotle maga o imieniu Belschwur. Poprosi on nas o dostarczenie mikstur kilku osobom z miasta. Zgadzamy się pomóc. Po ukończeniu zadania wpadnie nam trofeum braz Samarytanin.
  • W pobliżu wspominanego wyżej maga spotkamy kupca Flavio, który poprosi nas o znalezienie i dostarczenie 10 skór wilka i 10 skór dzika Baxterowi, by ten wymienił się za mięso. Skóry możemy spróbować kupić lub ukraść gdzieś na mieście. Do kradzieży warto zdobyć pierścień skrapiania się. Ten możemy znaleźć zakopany w mieście. Kierujemy się do górnej części miasta. Na samym szczycie znajdziemy strażnicę, gdzie przebywa komendant Carlos. By zdobyć skarb musimy mieć łopatę. Stojąc twarzą do wejścia do strażnicy kierujemy się wzdłuż muru w prawo. Wejdziemy do małego wgłębienia miedzy murem, a skałą i tam możemy wykopać kufer z tym przydatnym pierścieniem. Skradając się po nocy, gdy mieszkańcy śpią możemy łatwo ograbić ich domostwa. Po wymianie skór na mięso możemy poprosić Flavio o pomoc w sprawie wspominanej wcześniej żony Arno. Ten się zgodzi. Idziemy porozmawiać z kobietą i otrzymamy braz Litościwy.
  • Kierujemy się w stronę portu. Przy latarni zobaczymy duży budynek. Wewnątrz w pomieszczeniu po lewej w wannie spotkamy kobietę – Gwen, która ma problem z jednym z klientów. Musimy jej pomóc. Będzie to od nas wymagało wygonienia Eriksona z przybytku. Ten nie zgodzi się po dobroci, więc spuszczamy mu łomot. I ograbiamy oczywiście jak padnie. Potem każemy spadać. Wracamy do Gwen, by zakończyć zadanie i otrzymać trofeum braz Miłośnik dam.
  • W pomieszczeniu gdzie przebywa Gwen musimy wejść w interakcje z obrazem wiszącym na ścianie. Otworzy to tajne przejście ukryte za szafą. W przejściu spotkamy bandytę o imieniu Scordo. Musimy ukraść mu klucz. Korzystamy z kradzieży kieszonkowej lub go atakujemy. Dzięki niemu będziemy mogli opuścić swobodnie miasto bez konieczności dołączania do jednej z frakcji na tym etapie gry.
  • Teraz możemy się zabrać za wykonanie jak największe ilości zadań w mieście. Tu znajdziemy SOLUCJĘ do zadań w razie potrzeby. Kluczowym aspektem jest teraz jednak wykonanie zadań frakcyjnych pół na pół. Jest bowiem 7 misji, których ukończenie daje +1 punkt do jednej z frakcji, a po ukończeniu 4 automatycznie zostajemy już przypisani. Najlepiej zabrać się za te zadania zgodnie z poniższą tabelą. Jedynie ostatni konflikt interesów Kapitana Romanowa i Sergio zostawiamy sobie na późniejszy etap gry tuż przed wyborem frakcji.
Zleceniodawca Bandytów Zleceniodawca Zakonu Zadanie Zalecana Strona
Scrodo Carasco TRZY ZŁOTE MISY DLA SCRODO Pomagamy Scrodo zdobyć złote misy
Cid Rodriguez CO PLANUJE RODRIGUEZ Pomagamy Cidowi uwolnić się od podejrzeń Rodrigueza
Łasica Marcelo ZANIEŚ PACZKĘ Z POWROTEM DO ŁASICY Pomagamy Łasicy zdobyć paczkę Dona
Delgado Sebastian SEBASTIAN CHCE SIĘ DOWIEDZIEĆ, CO PLANUJE DELGADO Pomagamy Sebastianowi pozbyć się Delgado
Lukor Carasco CARASCO CHCE PIĘĆ PANCERZY Pomagamy Crasco zdobyć pięć elementów pancerza
Toni Hernandez POZBĄDŹ SIĘ TONIEGO Oddajemy pamiątkę rodzinną Dona Hernandezowi
Kapitan Romanow Sergio ZOSTAWIAMY TO ZADANIE NA PÓŹNIEJ Zależnie od decyzji automatycznie przyłączy nas to do jednej z frakcji.
  • Teraz czeka nas najbardziej eksploracyjny aspekt gry nim ostatecznie przyłączymy się do jednej z frakcji. Jest tu kilka rzeczy za które warto się się w tym momencie zabrać. Całe zbieractwo najlepiej ogarnąć od razu. Wyjątek stanowi szukanie kamiennych tablic do zwiększenia poziomu mądrości, gdyż na tym etapie gry jeszcze nie będziemy posiadali dostępu do części wymaganych lokacji. Jednak jak jakąś przy okazji znajdziemy to nie wahajmy się jej podnieść.
    • Zbieramy 20 sztuk toreb z narzędziami do trofeum braz Złota rączka. Zleca nam to kowal Walter w portowym mieście. Ale zadanie kończy się po zebraniu 15, więc musimy pamiętać, by zdobyć jeszcze kolejne 5 do otrzymania pucharka.
    • Dodatkowo zaczynamy realizować zadanie do trofeum braz Człowiek rodziny. Wymaga ono znalezienia i porozmawiania z trzema synami Tyldy, która nas o to poprosi. Znajduje się w górnej części portowego miasta. Beppo znajdziemy w obozie bandytów. Leona znajdziemy w domku w lasku nad małym jeziorkiem, ale o nim jest kolejny punkt. Williama zaś znajdziemy w klasztorze Zakonu, jednak tam udamy się dopiero później. Dlatego polecam od razu pogadać z Beppo i znaleźć Leona.
    • Leon zleci nam zadanie związane z trofeum braz Władca pierścieni. Polega ono na pokonaniu 6 władców szkieletów i zdobyciu ich pierścieni. Są to twardsi przeciwnicy i radzę odciągać ich pojedynczo, bo chmarą mogą nas łatwo zatłuc. Leona znajdziemy TU. Pierścienie wasali natomiast pokazane są na TEJ mapie.
    • Do maksymalnego ulepszenia będą nam potrzebne specjalne mikstury, a do nich konkretne składniki. Dlatego musimy odnaleźć po 20 sztuk Korony bohatera, Kapelusza wróżki oraz Ogrzego korzenia. Korzystać z nich będziemy później. Na tą chwilę tylko zbieramy. Mapki z zaznaczonymi lokalizacjami są podlinkowane pod nazwą składnika.
  • Po znalezieniu 15 sztuk narzędzi, po 20 sztuk składników do mikstur oraz zakończeniu zadania związanego z wasalnymi pierścieniami pora wykonać KLUCZOWY ZAPIS NR 2. Koniecznie zachowujemy go na później i uważamy, by przypadkiem nie nadpisać. Jest to najważniejszy punkt bez powrotu.
  • Gdy zapis jest gotowy możemy ruszyć z częścią fabuły związaną ze stroną bandytów. Wracamy wiec do miasta i wykonujemy ostatnie zadanie stając po stronie Kapitana Romanowa. Scrodo zleci nam zadanie związane z dostarczeniem Donowi paczki po którym otrzymamy trofeum braz Paser i dołączymy do bandytów.
  • Teraz należy kontynuować główny wątek fabularny. Udamy się do klasztoru na spotkanie z Mendozą z polecenia Dona. Po drodze na placu ćwiczeń pogadajmy z Williamem – ostatnim z synów Tyldy. Cały główny wątek będzie polegał na zdobyciu 5 fragmentów kryształowego dysku. Po powrocie do Dona poleci on nam zebrać je wszystkie. Pamiętajmy, by porozmawiać z Fincherem w celu uzyskania kamienia teleportacyjnego do obozu bandytów.
  • Będąc w jaskini Dona zaczepi nas pirat w sprawie Patty. Zajmujemy się właśnie tym zadaniem. Córkę pirata znajdziemy zależnie od wykonanych wcześniej zadań w karczmie w portowym mieście, w pomieszczeniu obok Scrodo lub na plaży w pobliżu tajnego wyjścia z miasta. Przy okazji zagadajmy do Scrodo, by dał nam kamień teleportacyjny do miasta. Potem rozmawiamy z Patty zgadzamy się jej pomóc. Będziemy musieli ją kawałek eskortować, po czym wykopać skrzynię na cmentarzu. A następnie wykopać pozostałe skrzynie. Są one zaznaczone na mapie zadania. W międzyczasie natrafimy na członków załogi Romanowa i polecam ich się od razu po spotkaniu pozbyć, gdyż pod koniec może czekać nas z nimi starcie. Po znalezieniu ostatniego skarbu okaże się, że Patty nie ma na cmentarzu, bo została uprowadzona przez Romanowa. Idziemy na spotkanie z nim. Znajdziemy go na samym końcu ścieżki po lewej stronie wybrzeża wyspy. Przed jaskinią za ostatnimi ruinami. Możemy od razu się go pozbyć i zabrać klucz ze zwłok. Wewnątrz jaskini należy znaleźć kufer Dilingera i wykopać tylko ten jeden – znajdziemy w nim miedzy innymi jeden z dysków. Przy okazji uwaga na ghule. Teraz trzeba uwolnić Patty. Znajdziemy ją w pierwszych ruinach jakie mijaliśmy idąc do Romanowa. Znajduje się w celi od strony wybrzeża. Po uwolnieniu jej otrzymamy trofeum braz Mały bohater.
  • Będąc wolnym można też wrócić do miasta, by zdać relację Tyldzie o życiu jej synów i otrzymać trofeum braz Człowiek rodziny.
  • Kolejna rzecz – musimy udać się w miejsce, gdzie jest wielki linowy mostek. Przechodziliśmy tędy szukając wcześniej toreb z narzędziami skradzionymi przez gnomy. Tuż przed mostem zagadujemy siedzącego tam łowce, który zgodzi się nam pomóc. Będziemy musieli ubić legendarnego potwora, który siedzi w ruinach na końcu ścieżki. Po jego ubiciu zdobędziemy kolejny dysk i zyskamy trofeum braz Śmierć legendy.
  • Jeśli mamy obecnie zgromadzone 90 punktów nauki to warto sobie od teraz pozaliczać ulepszenie na maksa wszystkiego co możliwe. Robimy sobie zapis tuż przed ulepszeniem, ulepszamy na maksa i potem wczytujemy zapis. Dzięki temu ulepszenie do pucharka zaliczone, a my możemy opanować co innego. Dotyczy to trofeów: braz Gladiator, braz Strzelec wyborowy oraz braz Pracoholik. Walkę kosturem i magię będziemy mogli ogarnąć dopiero w przejściu po stronie Zakonu.
  • Możemy też zapisać grę, nauczyć się alchemii, wytworzyć potrzebne mikstury i maksymalnie ulepszyć zręczność/siłę najpierw u nauczyciela, a potem dopakować miksturami by osiągnąć 200 punktów. Najpierw jeden atrybut, potem wczytanie i drugi. Jeśli nam się uda to mamy 2 z 3 atrybutów z głowy do braz Pilny uczeń. A skoro wszystko to z tych punktów ulepszyliśmy to chomikowanie punktów umiejętności w tej konkretnej rozgrywce nie będzie już koniecznie i możemy sobie dopakować postać jak nam wygodnie. Do ostatnich ulepszeń i tak będziemy korzystali wczytując wcześniejszy zapis i wybierając drugą frakcję.
  • Możemy dalej kontynuować wątek ze zbieraniem dysków i zająć się tematem wschodniej świątyni. Zależnie od wcześniejszych dokonań będziemy musieli sprowadzić do świątyni trzech braci łowców skarbów z plaży przy tajnym wyjściu z miasta, ewentualnie będą już na miejscu w świątyni. Badamy świątynie i na koniec toczymy walkę z jaszczurzym kapłanem. Znajdziemy przy nim kolejny fragment dysku. Po jego pokonaniu wpadnie braz Archeolog. Tu warto zaznaczyć, że od tego momentu na mapie świata pojawią się też inni jaszczurzy przeciwnicy.
  • I ostatni wątek fabularny ze zbieraniem dysku. Przyjdzie nam odszukać druida Eldrica. Zadanie skieruje nas do ruin zamkniętych barierą. Cyrus pomoże nam ją sforsować. Wewnątrz ruin nim skierujemy się w prawą stronę i otworzymy wielką kamienną bramę skierujmy się w lewo. Znajdziemy tam więzienie jaszczuroludzi. Wśród nich przeciwników strażnik posiada klucz. Zabieramy go i otwieramy celę na górze, gdzie przetrzymywany jest ogr. Po rozmowie z nim puszczamy go wolno i zdobywamy braz Przyjaciel ogrów.
  • Kontynuujemy wątek główny i zdobywamy wszystkie fragmenty dysku z którymi wracamy do Dona. Ten odda nam swój i możemy przekazać je Mendozie w klasztorze. On otworzy bramę i rozpocznie się walka z jaszczurami. Możemy ją olać i poczekać, aż jaszczury padną. Rozpocznie się kolejny rozdział, a celem gry będzie podążenie za Mendozą wewnątrz jaskini. Nie robimy jednak tego. Zamiast tego teleportujemy się do Dona i zdajemy mu raport. Otrzymamy zadanie przejęcia portowego miasta, więc teleportujemy się tam. Jedyne co musimy zrobić, to udać się do strażnicy i powiedzieć Carlosowi, by spadał z miasta. Otrzymamy trofeum braz Bojownik o wolność i w zasadzie wszystko co mogliśmy zrobić po stronie bandytów to zrobiliśmy. Ewentualnie możemy sobie zatrzymać zapis z tego momentu gry.
  • Wczytujemy nasz KLUCZOWY ZAPIS NR 2. Tym razem decydujemy się wykonać zadanie po stronie Sergio oddając mu skarb Romanowa. Potem kierujemy się do Carlosa i zdajemy mu raport o pozbyciu się bandytów z miasta. Czeka nas też zadanie, by pozbyć się jeszcze Scrodo. Po uwolnieniu miasta spod wpływu ludzi Dona otrzymamy trofeum srebro Rozjemca.
  • WAŻNE, by od Carlosa uzyskać rekomendację wstąpienia do Zakonu. Z tą rekomendacja udajemy się do klasztoru. I tam KONIECZNIE musimy dać znać, że zgłaszamy się na ochotnika, mamy rekomendację i chcemy ZOSTAĆ MAGIEM. Jest to jedyny sposób, aby zdobyć część trofeów.
  • Tuż po dostaniu się do klasztoru Taylor będzie mógł nas odprowadzić do naszej kwatery. Okaże się jednak, że doszło tam do morderstwa i czeka nas zadanie związane z dojściem do tego, kto za tym stoi. Pomagać będą nam w tym Mistrz Vitus oraz Kacper. Po rozwiązaniu tego zadania otrzymamy braz Wielki detektyw.
  • Jednym z zadań fabularnych będzie ukończenie wszystkich prób mistrzów, by zostać magiem. W razie czego TUTAJ jest solucja do zadań na terenie klasztoru. Jedno z tych wyzwań związane jest z trofeum: braz Mędrzec.
  • Kontynuujemy wątek główny w zasadzie identycznie jak w przypadku przejścia po stronie bandytów i szukamy kryształów. Watro też od razu jak zdobędziemy te 90 wolnych punktów umiejętności zaliczyć sobie teraz maksymalny poziom walki kosturem oraz po kolei ulepszyć każdy typ kryształów do braz Mag. W przypadku kryształów konieczne będzie też zdobycie odpowiedniej runy.
  • W tym momencie jedynie umiejętności do pieczęci zostaną do ulepszenia związane z braz Mistrz run. Dlatego należy zostawić sobie wolne 20 punktów nauki, acz warto zostawić trochę więcej by uzyskać 80 punktów many, które przydadzą się do możliwości korzystania z zaklęcia Inferno znacznie przyspieszającego grind pokonanych potworów. Resztę możemy rozdysponować jak nam wygodnie jeśli mamy zdobyte wszystkie inne trofea z ulepszeniami. By ulepszyć magiczną pieczęć do 4 poziomu konieczne jest posiadanie mądrości na poziomie 200 punktów. Sporo ją podniesiemy czytając wszystkie dostępne księgi w bibliotece zakonu. Reszta będzie wymagała szukania kamiennych tablic, ale część z nich stanie się dostępna dopiero w 4 Rozdziale podczas poszukiwań elementów ekwipunku tytana. Mapa kamiennych tablic dostępna jest TUTAJ. Po maksymalnym ulepszeniu mądrości wystarczy odnaleźć Mistrza Ignatiusa i ten nauczy nas wszystkich pieczęci.
  • Podczas dalszych podróży pamiętajmy o ograbianiu ciał jaszczurów. Znajdziemy przy nich kamienie teleportacyjne w różne regiony wyspy. Musimy znaleźć je wszystkie do trofeum braz Podróżnik.
  • Po rozpoczęciu rozdziału 3, gdy Mendoza otworzy bramę i stoczy walkę z jaszczurami zamiast iść za nim wracamy się do klasztoru. Okaże się, ze tam też nie brakuje przeciwników. Będziemy musieli pomóc ocalałym, by otrzymać pucharek braz Obrońca.
  • Potem czeka nas już tylko dalsza część wątku fabularnego. Warto zapisać sobie grę przed oddaniem wszystkich elementów pancerza tytana i wtedy powbijać wszystkie grinderskie trofea, które nam jeszcze zostały. A potem możemy udać się zakończyć naszą przygodę.
Disclaimer
Poradnik napisany w całości na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Grę udostępnił wydawca
Ikona osiągnięcia: Risen</span> / <span>Risen

Risen / Risen

Wszystkie inne trofea / All other trophies

Platynowe trofeum. Wpadnie, gdy uporamy się z pozostałymi.

Ikona osiągnięcia: Parobek</span> / <span>Field hand
10

Parobek / Field hand

Zebrałeś 10 roślin uprawnych / 10 grain plants collected

Pucharek ten możemy zdobyć już na początku gry. Gdy niedługo po rozbiciu się spotkamy bandytę Jana możemy poprosić go, by zaprowadził nas w stronę miasta. On przejdzie z nami jednak tylko kawałek i odprowadzi nas do okolicznej farmy. Właśnie na niej możemy zebrać 10 roślin uprawnych. Jest to nawet zadanie zlecane przez mieszkającą tam postać.

Ikona osiągnięcia: Filantrop</span> / <span>Philanthropist
10

Filantrop / Philanthropist

Ukończono zadanie „Uratuj Sarę z dziczy" / "Rescue Sara from the wilderness" completed

Jedno z pierwszych trofeów, jakie możemy zdobyć. Tuż po rozbiciu się razem z Sarą będziemy zmierzać w głąb lądu. W pewnym momencie zostawi ona nas i zatrzyma się przy napotkanym pustym domu. Idąc dalej napotkamy Jana, który poprosi nas o przeszukanie domu. Po znalezieniu miecza zagadujemy go ponownie i mówimy o Sarze.

Ikona osiągnięcia: Samarytanin</span> / <span>Samaritan
20

Samarytanin / Samaritan

Ukończono zadanie „Lekarstwo dla wszystkich" / "Medicine for everyone" completed

Będąc w portowy mieście spotkamy pracującego przy kotle maga o imieniu Belschwur. Poprosi on nas o dostarczenie mikstur kilku osobom z miasta. Zgadzamy się pomóc. Wystarczy odnaleźć wskazane na liście osoby i każdej wręczyć buteleczkę z miksturą.

Ikona osiągnięcia: Rozjemca</span> / <span>Peacekeeper
30

Rozjemca / Peacekeeper

Ukończono zadanie „Ład i spokój" / "Peace and order" completed

Możliwe do przeoczenia

Pucharek ten związany jest z przyłączeniem się do frakcji Zakonu w ramach działań w mieście portowym. By go zdobyć musimy w przynajmniej 4 z 7 dostępnych specjalnych zadań opowiedzieć się po stronie Zakonu. Dokładniej jest to przedstawione w zamieszczonej powyżej Mapie Przejścia.

Ikona osiągnięcia: Paser</span> / <span>Fence
30

Paser / Fence

Ukończono zadanie „Paczka dla Dona" / "A package for the Don" completed

Możliwe do przeoczenia

Pucharek ten związany jest z przyłączeniem się do frakcji Bandytów w ramach działań w mieście portowym. By go zdobyć musimy w przynajmniej 4 z 7 dostępnych specjalnych zadań opowiedzieć się po stronie Bandytów. Dokładniej jest to przedstawione w zamieszczonej powyżej Mapie Przejścia.

Ikona osiągnięcia: Miłośnik dam</span> / <span>Ladies' man
10

Miłośnik dam / Ladies' man

Ukończono zadanie „Damski bokser" / "Woman beater" completed

Będąc w portowym mieście kierujemy się w stronę morza. Przy latarni zobaczymy duży budynek. Wewnątrz w pomieszczeniu po lewej w wannie spotkamy kobietę – Gwen, która ma problem z jednym z klientów. Musimy jej pomóc. Będzie to od nas wymagało wygonienia Eriksona z przybytku. Ten nie zgodzi się po dobroci, więc spuszczamy mu łomot i ograbiamy oczywiście, gdy padnie, a potem każemy spadać. Wracamy do Gwen, by zakończyć zadanie i otrzymać trofeum.

Ikona osiągnięcia: Fucha</span> / <span>Sidelined
20

Fucha / Sidelined

Ukończono zadanie „Walka o władzę" / "Power struggle" completed

Możliwe do przeoczenia

Pierwsze bardziej skomplikowane zadanie, jakie przyjdzie nam wykonać. By tego nie zepsuć NIE MOŻEMY zaatakować Brogara, ani dać się przypadkowo przyłapać na otwieraniu kufra w jego chacie. Zadanie do tego pucharka zleci nam Sam, który piłuje drewno zaraz na początku obozu Bandytów. Zaczynamy od walk na arenie. Musimy porozmawiać z Craigiem w tej sprawie. Przy okazji możemy sobie zainwestować w 20 punktów siły. Przyda się. Jeśli jeszcze nie mamy tyle punktów nauki ukończmy kilka misji z tej okolicy. Pokonujemy na arenie wszystkich przeciwników łącznie z Craigiem. Polecam stosować taktykę opisaną w poradach powyżej. Na koniec będziemy mogli sprowokować samego Brogara do walki na arenie. Pamiętajmy, by ograbić każdego pokonanego przeciwnika! Brogar oraz Craig będą posiadali elementy złotego miecza, które nam się przydadzą. Kontynuujemy potem zadania dla Brogara. Jedno z nich skieruje nas do okolicznej jaskini na bagnach. Uwaga, bo jest pełna wielkich owadów, które radzę wyciągać pojedynczo o walki. Po drodze spotkamy też łowcę Luisa, który za 3 piwa odstąpi nam swój kawałek złotego miecza. Przy zwłokach w jaskini znajdziemy listę Brogara. Zgadzamy sie pomóc mu zbierać pieniądze za ochronę, ale o wszystkim wcześniej raportujemy Rachel i ostatecznie pieniądze dajemy jej. To zadanie plus zebranie plotek okolicznych mieszkańców pozwoli nam zakończyć zadanie „Walka o władzę” i wygonić Brogara. Przy okazji dostaniemy jego chatkę.

Ikona osiągnięcia: Wielki detektyw</span> / <span>Master detective
20

Wielki detektyw / Master detective

Ukończono zadanie „Znajdź mordercę Hemlara" / Find Hemlar's murderer completed

Możliwe do przeoczenia

Zadanie to dostępne jest wyłącznie dla frakcji Zakonu. Tuż po dostaniu się do klasztoru Taylor będzie mógł nas odprowadzić do naszej kwatery. Okaże się jednak, że doszło tam do morderstwa i czeka nas zadanie związane z dojściem do tego, kto za tym stoi. Pomagać będą nam w tym Mistrz Vitus oraz Kacper. Wystarczy postępować zgodnie z kolejnymi krokami tego zadania i na końcu poczekać w łaźni na objawienie się mordercy. Nie musimy nawet z nim walczyć. Możemy też po prostu uciec.

Ikona osiągnięcia: Litościwy</span> / <span>The merciful one
10

Litościwy / The merciful one

Ukończono zadanie „Chora żona farmera" / The farmer's sick wife completed

Podczas pierwszych odwiedzin miasta idąc od strony bocznej bramy natrafimy na Arno, który martwi się o chorą żonę. Idąc dalej spotkamy kupca Flavio, który poprosi nas o znalezienie i dostarczenie 10 skór wilka i 10 skór dzika Baxterowi, by ten wymienił się za mięso. Skóry możemy spróbować kupić lub ukraść gdzieś na mieście. Do kradzieży warto zdobyć pierścień skrapiania się. Ten możemy znaleźć zakopany w mieście. Kierujemy się do górnej części miasta. Na samym szczycie znajdziemy strażnicę, gdzie przebywa komendant Carlos. By zdobyć skarb musimy mieć łopatę. Stojąc twarzą do wejścia do strażnicy kierujemy się wzdłuż muru w prawo. Wejdziemy do małego wgłębienia miedzy murem, a skałą i tam możemy wykopać kufer z tym przydatnym pierścieniem. Skradając się po nocy, gdy mieszkańcy śpią możemy łatwo ograbić ich domostwa. Po wymianie skór na mięso możemy poprosić Flavio o pomoc w sprawie żony Arno. Ten się zgodzi. Idziemy porozmawiać z kobietą i otrzymamy trofeum.

Ikona osiągnięcia: Mędrzec</span> / <span>Wise man
20

Mędrzec / Wise man

Ukończono zadanie „Próba Mistrza Ignatiusa" / "The test of Master Ignatius" completed

Możliwe do przeoczenia

Zadanie to dostępne jest wyłącznie dla frakcji Zakonu, a dodatkowo tylko jeśli zgłosiliśmy się na maga. Dostaniemy wtedy serię zadań będących próbami od Mistrzów. Jedną z nich jest właśnie Próba Mistrza Ignatiusa. Zadanie to nie jest skomplikowane. Wymagać będzie znalezienia ukrytego przejścia w zakonnej bibliotece.

Ikona osiągnięcia: Człowiek rodziny</span> / <span>Family man
20

Człowiek rodziny / Family man

Ukończono zadanie „Synowie Tyldy" / "The sons of Tilda" completed

Zadanie do tego trofeum otrzymamy od kobiety w górnej części portowego miasta. Będzie wymagało ono od nas znalezienia i porozmawiania z jej trzema synami. Beppo znajdziemy w obozie bandytów. Leona znajdziemy w domku w lasku nad małym jeziorkiem (TU). Williama zaś znajdziemy w klasztorze Zakonu. Po rozmowie z każdym z nich wracamy do kobiety by zakończyć zadanie i otrzymać pucharek.

Ikona osiągnięcia: Śmierć legendy</span> / <span>Death of a legend
20

Śmierć legendy / Death of a legend

Ukończono zadanie „Legenda o Gyrgerze" / "The legend of the Gyrger" completed

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pokonaniu potwora Gyrgera kryjącego się w jednych z ruin. Musimy się za to zabrać, by zdobyć jeden z pięciu fragmentów dysku, których szukamy w ramach głównego wątku.

Ikona osiągnięcia: Archeolog</span> / <span>Archaeologist
20

Archeolog / Archaeologist

Ukończono zadanie „Tajemnica wschodniej świątyni" / "The mystery of the eastern temple" completed

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pokonaniu pierwszego jaszczurzego kapłana kryjącego się w starej świątyni. Musimy się za to zabrać, by zdobyć jeden z pięciu fragmentów dysku, których szukamy w ramach głównego wątku.

Ikona osiągnięcia: Mały bohater</span> / <span>Little hero
20

Mały bohater / Little hero

Ukończono zadanie „Gdzie jest Patty?" / "Where is Patty?" completed

Możliwe do przeoczenia

Tu jest o tyle ciekawie, że zadanie zaczyna się jako główne, związane z lokalizacją jednego z poszukiwanych fragmentów dysku. Sęk w tym, że po odnalezieniu skarbu w ramach tego zadania musimy jeszcze uratować uwięzioną Patty. Klucz do jej celi otrzymamy od Kapitana Romanowa po dobroci lub też nie. Patty znajdziemy w pierwszych ruinach jakie mijaliśmy idąc do Romanowa. Znajduje się w celi od strony wybrzeża. Po uwolnieniu jej otrzymamy trofeum.

Ikona osiągnięcia: Bojownik o wolność</span> / <span>Freedom fighter
20

Bojownik o wolność / Freedom fighter

Ukończono zadanie „Powrót Estebana do Miasta" / "Esteban's return to Harbour Town" completed

Możliwe do przeoczenia

Zadanie związane tylko z frakcją Bandytów. W ramach głównej fabuły Mendoza otworzy bramę do jaskini przy klasztorze i rozpocznie się walka z jaszczurami. Możemy ją olać i poczekać, aż jaszczury padną. Rozpocznie się kolejny rozdział, a celem gry będzie podążenie za Mendozą wewnątrz jaskini. Nie robimy jednak tego. Zamiast tego teleportujemy się do Dona i zdajemy mu raport. Otrzymamy zadanie przejęcia portowego miasta, więc teleportujemy się tam. Jedyne co musimy zrobić, to udać się do strażnicy i powiedzieć Carlosowi, by spadał z miasta.

Ikona osiągnięcia: Obrońca</span> / <span>Defender
20

Obrońca / Defender

Ukończono zadanie „Zabezpiecz Wulkaniczną Twierdzę" / "Secure the volcano keep" completed

Możliwe do przeoczenia

Zadanie związane tylko z frakcją Zakonu. ramach głównej fabuły Mendoza otworzy bramę do jaskini przy klasztorze i rozpocznie się walka z jaszczurami. Możemy ją olać i poczekać, aż jaszczury padną. Rozpocznie się kolejny rozdział, a celem gry będzie podążenie za Mendozą wewnątrz jaskini. Zamiast iść za nim wracamy się do klasztoru. Okaże się, ze tam też nie brakuje przeciwników. Będziemy musieli pomóc ocalałym, by otrzymać pucharek.

Ikona osiągnięcia: Puszka Pandory</span> / <span>Pandora's box
20

Puszka Pandory / Pandora's box

Ukończono zadanie „Pułapka na Tytanów" / "The Titan trap" completed

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po dostaniu się do wnętrza jaskini do której chciał się dostać Inkwizytor Mendoza.

Ikona osiągnięcia: Mistrz run</span> / <span>Rune master
20

Mistrz run / Rune master

Ukończono zadanie „Czwarta Pieczęć Magii Runicznej" / "The fourth seal of rune magic" completed

Możliwe do przeoczenia

Trofeum związane tylko z frakcją Zakonu i ścieżką maga. Do uzyskania tego pucharka należy zostawić sobie wolne 20 punktów nauki. Resztę możemy rozdysponować jak nam wygodnie jeśli mamy zdobyte wszystkie inne trofea z ulepszeniami. By ulepszyć magiczną pieczęć do 4 poziomu konieczne jest posiadanie mądrości na poziomie 200 punktów. Sporo ją podniesiemy czytając wszystkie dostępne księgi w bibliotece zakonu. Reszta będzie wymagała szukania kamiennych tablic, ale część z nich stanie się dostępna dopiero w 4 Rozdziale podczas poszukiwań elementów ekwipunku tytana. Mapa kamiennych tablic dostępna jest TUTAJ. Po maksymalnym ulepszeniu mądrości wystarczy odnaleźć Mistrza Ignatiusa i ten nauczy nas wszystkich pieczęci.

Ikona osiągnięcia: Władca pierścieni</span> / <span>Ghost hunter
20

Władca pierścieni / Ghost hunter

Ukończono zadanie „Znajdź wszystkie pierścienie wasalne" / "Find all the vassal rings" completed

Zadanie to zleci nam Leon. Jeden z synów, których szukamy w ramach braz Człowiek rodziny. Polega ono na pokonaniu 6 władców szkieletów i zdobyciu ich pierścieni. Są to twardsi przeciwnicy i radzę odciągać ich pojedynczo, bo chmarą mogą nas łatwo zatłuc. Leona znajdziemy TU. Pierścienie wasali natomiast pokazane są na TEJ mapie.

Ikona osiągnięcia: Podróżnik</span> / <span>The traveler
20

Podróżnik / The traveler

Ukończono zadanie „Znajdź wszystkie kamienie teleportacyjne" / "Find all the teleport stones" completed

Kamieni teleportacyjnych jest do znalezienie dokładnie 14. Pojawią się one do zdobycia wraz z postępem fabularnym.

  1. Wulkaniczna Twierdza – otrzymamy go od Mendozy w ramach głównego wątku fabularnego.
  2. Obóz Bandytów – możemy go otrzymać od Finchera, któego znajdziemy w komnacie Dona.
  3. Miasto Portowe – zależnie od frakcji do jakiej dołączyliśmy możemy go dostać od Scrodo (Balndyci) lub Carlosa (Zakon).
  4. Wschodnia świątynia – znajdziemy u pokonanego kapłana jaszczurów w ramach głównego wątku gry.
  5. Świątynia na równinie – musimy pokonać jaszczury w tym regionie i im odebrać kamień.
  6. Północna świątynia – musimy pokonać jaszczury w tym regionie i im odebrać kamień.
  7. Południowo-wschodnie wybrzeże – musimy pokonać jaszczury w tym regionie i im odebrać kamień.
  8. Wschodnie wybrzeże – musimy pokonać jaszczury w tym regionie i im odebrać kamień.
  9. Północno-wschodnia świątynia – musimy pokonać jaszczury w tym regionie i im odebrać kamień.
  10. Zachodnie ruiny – musimy pokonać jaszczury w tym regionie i im odebrać kamień.
  11. Południowe ruiny – musimy pokonać jaszczury w tym regionie i im odebrać kamień.
  12. Południowo-zachodnie ruiny – musimy pokonać jaszczury w tym regionie i im odebrać kamień.
  13. Zachodnia jaskinia wulkanu – musimy pokonać jaszczury w tym regionie i im odebrać kamień.
  14. Wschodnia jaskinia wulkanu – musimy pokonać jaszczury w tym regionie i im odebrać kamień.

Ikona osiągnięcia: Wielkie starcie</span> / <span>Showdown
50

Wielkie starcie / Showdown

Ukończono zadanie „Inkwizytor nie żyje!" / "The Inquisitor is dead!" completed

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pokonaniu Inkwizytora Mendozy pod koniec gry. Po znalezieniu całego ekwipunku tytana przed bramą w grobowcu czekać nas będzie starcie.

Ikona osiągnięcia: Władca Tytanów</span> / <span>Titan Lord
50

Władca Tytanów / Titan Lord

Ukończono zadanie „Pokonaj Tytana!" / "Defeat the Titan!" completed

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pokonaniu finalnego bossa. Walka z nim jest dość specyficzna i generalnie nie ma żadnego znaczenia jak budowaliśmy swoją postać. I tak będziemy musieli posłużyć się ekwipunkiem tytana, którego szukaliśmy w ramach głównego wątku. Najlepiej cały czas trzymać , by zasłaniać się tarczą. Głównym celem jest odbicie nadlatujących pocisków do przeciwnika. Zostaje on wtedy ogłuszony, a my możemy podejść i jednorazowo zadać mu cios. Potem uciekamy. Uważajmy na znikające płyty podłogowe. Te które mają zniknąć wcześniej podświetlą wyrysowany na nich symbol. Jeśli spadniemy to automatycznie bohater ginie i musimy zaczynać od nowa. Pozostałe ataki w zasadzie nie są mocne. Przed zionięciem ogniem nie da się obronić tarczą i trzeba uciec lub oberwać i zaraz podleczyć się miksturą. Cała taktyka to uważanie na znikające podłoże, odbijanie pocisków i pojedynczy atak. Powtarzamy to parokrotnie i boss będzie pokonany.

Ikona osiągnięcia: Początkujący</span> / <span>Beginner
10

Początkujący / Beginner

Zabiłeś pierwszego potwora / First monster killed

Trofeum związane z ubijaniem potworów. Niemożliwe do pominięcia.

Ikona osiągnięcia: Dzielny mały krawiec</span> / <span>The brave little tailor
10

Dzielny mały krawiec / The brave little tailor

Zabiłeś siedem grobowych ciem / Seven grave moths killed

Trofeum związane z ubijaniem potworów. Grobowe ćmy to charakterystyczne wielkie owady. Spokojnie napotkamy i ubijemy ich w grze więcej niż potrzeba do pucharka.

Ikona osiągnięcia: Dziki dzikobójca</span> / <span>Ferocious wild boars
10

Dziki dzikobójca / Ferocious wild boars

Zabiłeś 20 dzików / 20 wild boars killed

Trofeum związane z ubijaniem potworów. Dzik jest dziki, dzik jest zły, dzik ma bardzo ostre kły. Zmieniamy jednak drugą część wierszyka i zamiast zmykać na drzewo eliminujemy 20 dzików. Występują dość powszechnie w świecie gry.

Ikona osiągnięcia: Pogromca drobiu</span> / <span>Terror of the hens
10

Pogromca drobiu / Terror of the hens

Zabiłeś 20 kurczaków / 20 chickens killed

Trofeum związane z ubijaniem, ale już nie potworów. Kurczaki nie będą nas atakować, więc to my musimy przejąć tą krwawą inicjatywę. Możemy spotkać je w miejscach gdzie zamieszkują ludzie. I znajdziemy ich spokojnie więcej niż potrzeba do pucharka.

Ikona osiągnięcia: Zabójca bestii</span> / <span>Beast slayer
30

Zabójca bestii / Beast slayer

Zabiłeś 500 potworów / 500 monsters killed

Trofeum związane z ubijaniem potworów. Tym razem w większych ilościach. Zobacz opis: srebro Wielki łowca.

Ikona osiągnięcia: Wielki łowca</span> / <span>Big game hunter
50

Wielki łowca / Big game hunter

Zabiłeś 2000 potworów / 2000 monsters killed

Ostatecznie trofeum związane z ubijaniem potworów. Tego nie da się normalnie wbić nawet, jeśli gracz sumienie czyściłby całą wyspę z wszystkich stworów. Na szczęście jednak można pucharek ten grindować poprzez zapisanie gry przed walką, pokonanie potworów, a potem wczytując i pokonując ponownie. Zdecydowanie polecam zabrać się za ten pucharek po zdobyciu braz Mistrz run. Będziemy posiadali wtedy dostęp do zaklęcia Inferno. Można go zgarnąć od jakiegoś pokonanego przeciwnika lub też na potrzeby trofeum kupić u jednego z mistrzów w klasztorze. Warto tylko zaznaczyć, że potrzebuje on też odpowiedniej ilości many, by w ogóle móc go użyć. Po wyposażeniu się w zaklęcie szukamy miejsca, gdzie jest więcej przeciwników. Osobiście grindowałem na polance przy rzece w pobliżu bagien i wejścia do Wschodniej Świątyni. Jest tam duża grupa wilków i owadów. Wbiegamy miedzy wrogów i zbieramy ich, by zaczęli nas gonić. Następnie zapisujemy grę i puszczamy Inferno. Większość momentalnie padnie. Można tak nabijać i do 20 przeciwników na raz. Widać to na poniższym gifie. Powtarzamy do momentu otrzymania trofeum.

Ikona osiągnięcia: Przyjaciel ogrów</span> / <span>Ogre friend
10

Przyjaciel ogrów / Ogre friend

Uratowałeś ogra Droka / Rescued the ogre, Drok

Trofeum związane z wątkiem fabularnym ze zbieraniem dysków. Przyjdzie nam odszukać druida Eldrica. Zadanie skieruje nas do ruin zamkniętych barierą. Cyrus pomoże nam ją sforsować. Wewnątrz ruin nim skierujemy się w prawą stronę i otworzymy wielką kamienną bramę skierujmy się w lewo. Znajdziemy tam więzienie jaszczuroludzi. Wśród nich przeciwników strażnik posiada klucz. Zabieramy go i otwieramy celę na górze, gdzie przetrzymywany jest ogr. Po rozmowie z nim puszczamy go wolno i zdobywamy pucharek.

Ikona osiągnięcia: Pracuś</span> / <span>Hard worker
50

Pracuś / Hard worker

Ukończyłeś 250 zadań / 250 quests completed

Kumulacyjne trofeum związane z zadaniami. Powinno wpaść naturalnie podczas gry. Tym bardziej, że liczy się to z wszystkich naszych zapisów. W razie czego możemy je zdobyć zapisując grę tuż przed oddaniem questa i potem wczytując w kółko ten zapis i oddając zadanie. Wszystko się nalicza.

Ikona osiągnięcia: Ekspert</span> / <span>Expert
20

Ekspert / Expert

Osiągnąłeś 100% w jakimś atrybucie / 100% achieved in an attribute

Trofeum związane z maksymalnym ulepszeniem atrybutu. Wpadnie przy okazji wbijania: braz Pilny uczeń.

Ikona osiągnięcia: Pracoholik</span> / <span>Workaholic
20

Pracoholik / Workaholic

Nauczyłeś się każdej profesji / Every Crafting profession learned

Możliwe do przeoczenia

Trofeum związane z nauczeniem się wszystkiego z zakładki wytwarzania. W przypadku nauki czegokolwiek raz nauczona się umiejętność już zalicza się do pucharka. Możemy wiec zapisać grę przed nauczeniem się czegoś, nauczyć się i potem wczytać grę sprzed nauki. Nauka do trofeum nam zostanie zaliczona, a my będziemy posiadali wolne punkty na naukę czegoś, co nam bardziej pasuje.

Umiejętności wytwarzania:

  • Alchemia – Poziomy 1-3 – Nauczyciele maksymalnego poziomu: Abrax (Klasztor Zakonu), Cormac (Obóz Bandytów)
  • Kowalstwo – Poziomy 1-3 – Nauczyciele maksymalnego poziomu: Karlsen (Klasztor Zakonu), Oskar (Obóz Bandytów), Walter (Miasto Portowe)
  • Poszukiwanie rudy – Poziom 1 – Nauczyciele: Olf (dostępny początkowo w Mieście Portowym, a później w okolicy Wschodniej Świątyni)
  • Myślistwo – Poziom 1 – Nauczyciele: Henrik (Gaj Druidów), Jervis (Klasztor Zakonu), Sam (Obóz Bandytów), Luis (Obóz Bandytów), Cole (Miasto Portowe)
Ikona osiągnięcia: Mag</span> / <span>Mage
20

Mag / Mage

Nauczyłeś się wszystkich kryształów / All crystals learned

Możliwe do przeoczenia

Trofeum związane z nauczeniem się wszystkiego z zakładki magia kryształów. W przypadku nauki czegokolwiek raz nauczona się umiejętność już zalicza się do pucharka. Możemy wiec zapisać grę przed nauczeniem się czegoś, nauczyć się i potem wczytać grę sprzed nauki. Nauka do trofeum nam zostanie zaliczona, a my będziemy posiadali wolne punkty na naukę czegoś, co nam bardziej pasuje.

Umiejętności magii kryształów:

  • Magiczny Pocisk – Poziomy 1-10 – Nauczyciele: Vitus (Klasztor Zakonu)
  • Ognista Kula – Poziomy 1-10 – Nauczyciele: Ignatius (Klasztor Zakonu)
  • Lodowa Lanca – Poziomy 1-10 – Nauczyciele: Pallas (Klasztor Zakonu), Ignatius (Klasztor Zakonu)

W przypadku magii konieczne jest też posiadanie odpowiedniego kryształu. Kryształ Magicznego pocisku znajduje się w podziemnej bibliotece klasztoru w tajnym pomieszczeniu. Kryształ Ognistej Kuli znajduje się w ciele nowicjusza Nathana w Północnej Świątyni. By zdobyć Kryształ Lodowej Lancy, należy zgłosić się do Pallasa. Mag będzie żądał za niego 1000 złotych monet. Możemy zmniejszyć tę cenę jeśli przyniesiemy mu zimne serce bagielca i mały szafir. Ewentualnie można poczekać do momentu fabularnego, w którym Mendoza otwiera jaskinię jaszczurów. Wtedy znajdziemy Pallasa martwego, a w przy jego zwłokach potrzebny kryształ.

Ikona osiągnięcia: Gladiator</span> / <span>Gladiator
20

Gladiator / Gladiator

Nauczyłeś się każdego talentu do walki wręcz / Every close combat talent learned

Możliwe do przeoczenia

Trofeum związane z nauczeniem się wszystkiego z zakładki walka związanej z walką wręcz. W przypadku nauki czegokolwiek raz nauczona się umiejętność już zalicza się do pucharka. Możemy wiec zapisać grę przed nauczeniem się czegoś, nauczyć się i potem wczytać grę sprzed nauki. Nauka do trofeum nam zostanie zaliczona, a my będziemy posiadali wolne punkty na naukę czegoś, co nam bardziej pasuje.

Umiejętności walki wręcz:

  • Walka mieczem – Poziomy 1-10 – Nauczyciele maksymalnego poziomu: Fincher (Obóz Bandytów) – nauczy nas tylko jeśli nie będziemy należeć do Zakonu
  • Walka toporem – Poziomy 1-10 – Nauczyciele maksymalnego poziomu: Karakos (Obóz Bandytów)
  • Walka kosturem – Poziomy 1-10 – Nauczyciele maksymalnego poziomu: Mendoza (Klasztor Zakonu), Carlos (Miasto Portowe) – nauczą nas tylko jeśli przyłączymy się do Zakonu
Ikona osiągnięcia: Strzelec wyborowy</span> / <span>Sharpshooter
20

Strzelec wyborowy / Sharpshooter

Nauczyłeś się każdego talentu do walki dystansowej / Every ranged combat talent learned

Możliwe do przeoczenia

Trofeum związane z nauczeniem się wszystkiego z zakładki walka związanej z walką dystansową. W przypadku nauki czegokolwiek raz nauczona się umiejętność już zalicza się do pucharka. Możemy wiec zapisać grę przed nauczeniem się czegoś, nauczyć się i potem wczytać grę sprzed nauki. Nauka do trofeum nam zostanie zaliczona, a my będziemy posiadali wolne punkty na naukę czegoś, co nam bardziej pasuje.

Umiejętności walki dystansowej:

  • Łucznictwo – Poziomy 1-10 – Nauczyciele maksymalnego poziomu: Sam (Obóz Bandytów)
  • Kusza – Poziomy 1-10 – Nauczyciele maksymalnego poziomu: Edgar (Miasto Portowe)
Ikona osiągnięcia: Pilny uczeń</span> / <span>Master of the classes
30

Pilny uczeń / Master of the classes

Osiągnąłeś 100% w trzech atrybutach / 100 % achieved in three attributes

Możliwe do przeoczenia

Trofeum związane z maksymalnym ulepszeniem każdego atrybutu. W przypadku ulepszania czegokolwiek raz wymkasowany atrybut już zalicza się do pucharka. Możemy wiec zapisać grę przed maksymalnym ulepszeniem siły/zręczności, ulepszyć i potem wczytać grę sprzed sprzed ulepszenia, by wybrać tą drugą bardziej interesującą nas opcję. Nauka do trofeum nam zostanie zaliczona, a my będziemy posiadali wolne punkty na naukę czegoś, co nam bardziej pasuje. Jedynie z mądrością jest inaczej, bo ją zdobywamy w ramach eksploracji.

Maksymalne ulepszenie atrybutu wynosi 200 punktów. Takie ulepszenie jest jednak nieco skomplikowane w przypadku siły oraz zręczności. Wiąże się to z faktem, że nauczyciele mogą nam pomóc ulepszyć te parametry tylko do 100 poziomu. Kolejne musimy już dopakować z pomocą specjalnych mikstur. Możemy znaleźć po 2 buteleczki mikstury siły i zręczności w świecie gry, ale pozostałe 18 trzeba przygotować i tak samemu.

Mikstury w świecie gry:

  • Siła – skrzynia w domu Leonarda w Mieście Portowym
  • Siła – jedna z nagród do wyboru za zadanie związane z trofeum braz Wielki detektyw
  • Zręczność – w jednym kufrze wykopywanym w ramach fabularnych misji dla Patty
  • Zręczność – do znalezienia w lesie w pobliżu Obozu Bandytów (MAPA)

Po rozwinięciu atrybutu siły/zręczności u nauczyciela do 100 poziomu konieczne będzie jeszcze wypicie 20 mikstur. By przyrządzić wspomniane mikstury musimy ulepszyć Alchemię do 3 poziomu. Potrzebne będą też odpowiednie receptury. Tą na miksturę siły możemy nabyć u Cormaca w Obozie Bandytów, natomiast tą na miksturę zręczności u Leonarda w Mieście Portowym. Potrzebne też będą odpowiednie składniki. Zwykłe puste flaszki oraz wino można kupić u dowolnego handlarza alchemicznego. Kluczowe jednak są: Korony bohatera, Kapelusze wróżki oraz Ogrze korzenie. Szczególnie Korony bohatera, gdyż jest ich w grze dokładnie 20.

  • Mikstura Siły = Pusta flaszka + Wino + Ogrzy korzeń + Korona bohatera
  • Mikstura Zręczności = Pusta flaszka + Wino + Kapelusz wróżki + Korona bohatera

Lokalizacje składników na mapie:

No i zostaje jeszcze mądrość. Ją ulepszamy tylko czytając księgi i kamienne tablice. Sporo ją podniesiemy czytając wszystkie dostępne księgi w bibliotece zakonu. Reszta będzie wymagała szukania kamiennych tablic, ale część z nich stanie się dostępna dopiero w 4 rozdziale podczas poszukiwań elementów ekwipunku tytana. Mapa kamiennych tablic dostępna jest TUTAJ.

Ikona osiągnięcia: Zagorzały pływak</span> / <span>Fervent swimmer
10

Zagorzały pływak / Fervent swimmer

10 razy złapał cię czerw pływowy / Caught by the tideworm 10 times

Pucharek ten możemy zdobyć na plaży przy tajnym wyjściu z Miasta Portowego. Wystarczy wejść do wody i zacząć iść w coraz głębiej. W pewnym momencie wyłoni się wielki robal i wyrzuci nas z powrotem na plaże. Nie zada nam to żadnych obrażeń. Po prostu powtarzamy kąpiel 10 razy i trofeum jest nasze.

Ikona osiągnięcia: Czwarty trojaczek</span> / <span>The fourth triplet
10

Czwarty trojaczek / The fourth triplet

Znalazłeś 10 skarbów / 10 treasures found

Tym trofeum nie musimy się przejmować. By zdobyć platynę i tak konieczne jest powtórzenie części gry po obu stronach frakcji, a co za tym idzie i misji fabularnych dla Patty, gdzie wykopujemy skrzynie ze skarbem. Razem więcej niż potrzeba do pucharka.

Ikona osiągnięcia: Idiota</span> / <span>Idiot
10

Idiota / Idiot

Trzykrotnie zabiłeś się spadając z wysokości / Fell to death 3 times

Tego trofeum chyba nie trzeba tłumaczyć. Wystarczy trzykrotnie zeskoczyć z większej wysokości i zginąć przy tym. Może się to zdarzyć nawet i przypadkiem, bo sterowanie w grze nie jest toporne.

Ikona osiągnięcia: Błazen</span> / <span>Jester
10

Błazen / Jester

25 razy użyłeś zaklęcia Żart / 25 Jest spells used

Kumulacyjne trofeum związane z używaniem zaklęcia. Wystarczy zapisać sobie grę, użyć zaklęcia tyle razy ile możemy, potem wczytać i ponownie używać, aż do momentu zdobycia pucharka. Mogą to być zarówno zaklęcia ze zwojów i jak i runa dostępna dla maga. Nie musimy też w nikogo konkretnego celować zaklęciem. Można ot tak używać go na pustej przestrzeni.

Ikona osiągnięcia: Kasiarz</span> / <span>Safecracker
10

Kasiarz / Safecracker

Otworzyłeś 100 zamków / 100 locks picked

Kumulacyjne trofeum związane z otwieraniem zamków. Wystarczy zapisać sobie grę, otworzyć kufer, potem wczytać i ponownie otworzyć. I tak aż do momentu zdobycia pucharka. Najlepiej wybrać jakiś z mało skomplikowanym zamkiem. A jeszcze lepiej jakby w jednym miejscu był więcej niż jeden kufer. Ja osobiście robiłem to w Klasztorze Zakonu w jednym z pomieszczeń mieszkalnych w drodze do biblioteki. Warto tu zaznaczyć, że używanie zaklęcia do otwierania zamków nie liczy się do tego trofeum. Musi to być operowanie wytrychami.

Ikona osiągnięcia: Zbrojmistrz</span> / <span>Weaponsmith
10

Zbrojmistrz / Weaponsmith

Wykułeś 100 broni / 100 weapons forged

Kumulacyjne trofeum związane z wykuwaniem broni. Najlepiej zgromadzić sobie jakieś ostrza do wykucia. Można je kupić u kowala, gdzie też się uczymy rzemiosła. Im więcej kupimy tym lepiej. Następnie podgrzewamy wszystkie ostrza przy piecu, potem kujemy na kowadle i chłodzimy w wodzie. W ten sposób przygotowujemy jak najwięcej. Zapisujemy sobie grę przed ostrzałką, bo dopiero po naostrzeniu wykutego miecza gra zalicza nam jego wytworzenie. Potem wystarczy wszystkie naostrzyć, wczytać grę i ostrzyć do momentu otrzymania pucharka.

Ikona osiągnięcia: Mistrz złodziejstwa</span> / <span>Master thief
10

Mistrz złodziejstwa / Master thief

Okradłeś 50 osób / 50 pockets picked

Kumulacyjne trofeum związane z przetrząsaniem cudzych kieszeni. Najlepszy moment to sam początek gry w Obozie Bandytów. Tuż po nauczeniu się kradzieży zapisujemy sobie grę. Znajdujemy i okradamy Obela, potem Claya, Louisa siedzącego na jednej wysepce w pobliskich bagnach, potem Brogara któego znajdziemy przed chatką. I jest jeszcze Branon siedzący przy oknisku nieopodal areny. Po okradnięciu wszystkich wczytujemy grę i lecimy kolejny raz. Powtarzamy do momentu zdobycia trofeum. Ale można też ogarnąć to w dowolnym innym miejscu poprzez wczytywanie zapisu.

Ikona osiągnięcia: Burżuj</span> / <span>Well-to-do
10

Burżuj / Well-to-do

Zdobyłeś 1000 złotych monet / 1000 gold coins obtained

Trofeum związane z gromadzeniem złota. Zobacz opis zloto Król Midas.

Ikona osiągnięcia: Bankier</span> / <span>Moneybags
30

Bankier / Moneybags

Zdobyłeś 100 000 złotych monet / 100,000 gold coins obtained

Trofeum związane z gromadzeniem złota. Zobacz opis zloto Król Midas.

Ikona osiągnięcia: Król Midas</span> / <span>King Midas
50

Król Midas / King Midas

Zdobyłeś 300 000 złotych monet / 300,000 gold coins obtained

Zglitchowane

Klasyczny pucharek związany z gromadzeniem złota. Niestety z jakiegoś powodu w wersji PS4 nie działa metoda sprzedaży kupcom całego majątku i ponowne wczytywanie gry. Co jest bez sensu, gdyż NIEMOŻLIWE jest normalne zgromadzenie wymaganej ilości złota w pojedynczej rozgrywce bez korzystania z pokazanego niżej błędu gry. A grindowanie przy użyciu tego błędu jest naprawdę nudne i bardzo czasochłonne.

Istnieje możliwość nieskończonego nabijania sobie złota i doświadczenia poprzez zanoszenie ziela Rhobarowi mieszkającemu przy Obozie Bandytów. Daje on nam 70 sztuk złota oraz 50 punktów doświadczenia za każde 10 ziół. Dodatkowe zioło możemy kupić u pracującego w pobliżu Obela oraz znaleźć w grze (MAPA). Im więcej mamy tym lepiej. Oddajemy mu wszystko, następnie atakujemy go bronią do walki wręcz, ograbiamy, czekamy, aż wstanie i oddajemy ponownie. I można tak w nieskończoność.

Ikona osiągnięcia: Poszukiwacz ścieżek</span> / <span>Adventurer
10

Poszukiwacz ścieżek / Adventurer

Znalazłeś drogę do pierwszych ruin / Found way out of the first ruin

Jeden z pierwszych pucharków, jakie możemy zdobyć. Z początku gry, gdy odprowadzimy Sarę do domku z plaży będziemy ruszać dalej sami. Po drodze miniemy ruiny. Wystarczy do nich wejść, wpaść przez zapadnię w podłodze i za pomocą dźwigni otworzyć sobie przejście.

Ikona osiągnięcia: Kartograf</span> / <span>Map reader
10

Kartograf / Map reader

Znalazłeś pierwszą mapę w grze / Found first map in the game

Pucharek praktycznie niemożliwy do pominięcia. Map w grze mamy kilka, możemy je znaleźć normalnie w świecie gry, jak i dostać od napotkanych postaci, czy kupić u handlarzy. Nie trzeba się tym przejmować.

Ikona osiągnięcia: Łucznik</span> / <span>Archer
10

Łucznik / Archer

Znalazłeś pierwszy łuk / Found first bow

Pucharek praktycznie niemożliwy do pominięcia. Łuków w grze nie brakuje. Możemy je znaleźć normalnie w świecie gry, jak i dostać od napotkanych postaci, czy kupić u handlarzy. Nie trzeba się tym przejmować.

Ikona osiągnięcia: Złota rączka</span> / <span>King of the handymen
20

Złota rączka / King of the handymen

Zebrałeś w ekwipunku 20 toreb z narzędziami / 20 tool bags collected in inventory

Możliwe do przeoczenia

Zadanie potrzebne do trofeum zleca nam to kowal Walter w Portowym Mieście. Warto jednak zaznaczyć, że quest kończy się po zebraniu 15 sztuk toreb z narzędziami, więc musimy pamiętać, by zdobyć jeszcze kolejne 5 wymagane do pucharka. W grze jest ich nawet jeszcze więcej, bo 23. W razie czego poniżej znajduje się materiał wideo z lokalizacją, gdzie szukać band gnomów posiadających torby z narzędziami.