Tytuł The Sexy Brutale słyszałem obijał mi się o uszy odkąd gra została opublikowana w kwietniu. Od początku czułem, że jest to coś, co szybko powinno zagościć na mojej konsoli, lecz krótkie fragmenty gameplay’u, które miałem okazję obejrzeć nie przekonywały mnie do sięgnięcia po ten tytuł. Nie wiem jak mogłem się tak bardzo pomylić i tak powierzchownie ocenić tę grę. Czas spędzony z The Sexy Brutale to jedne z najlepszych dziesięciu godzin growych w tym roku.
U podstawy gry leży bardzo ciekawa mechanika. Główny bohater, Lafcadio Boone, budzi się w posiadłości zwanej The Sexy Brutale i jest świadkiem zbrodni, w trakcie których pracownicy domu w bardzo wyszukany sposób mordują po kolei wszystkich gości. Na szczęście, Lafcadio ma przy sobie specjalny zegarek kieszonkowy, dzięki któremu może cofnąć czas do południa, aby spróbować zapobiec kolejnym aktom przemocy. Ma na to za każdym razem 12 godzin, gdyż o północy czas automatycznie cofa się o pół dnia. Wydawać by się mogło, że tak zaprojektowana gra będzie cierpieć na bardzo dużą powtarzalność, gdyż siłą rzeczy cały czas oglądamy te same wydarzenia. Nic bardziej mylnego. Posiadłość jest naprawdę ogromna, a do tego nie wszystkie pomieszczenia są od razu dostępne. Dzięki temu gracz jest kierowany odpowiednimi ścieżkami w ten sposób, że za każdym razem poznaje kolejny fragment całej historii, ratując kolejnych gości. Fakt, że wszystko odbywa się równolegle i na koniec składa się w zupełnie zrozumiałą całość jest niesamowitym osiągnięciem projektantów gry. Pod koniec rozgrywki, gdy mamy już możliwość zwiedzania wszystkich pomieszczeń, a dodatkowo na mini mapie możemy podejrzeć gdzie w każdej chwili znajduje się każda postać, widać jak precyzyjnie zostały zsynchronizowane akcje wszystkich gości i pracowników.
Samo rozwiązywanie makabrycznych zagadek, mimo iż nie należą do najtrudniejszych, daje poczucie satysfakcji. Sprowadzają się one zazwyczaj do znalezienia w aktualnym obszarze jakiejś wskazówki lub przedmiotu, który następnie należy zastosować do wyłączenia lub włączenia jakiejś maszyny czy przechytrzenia morderczego pracownika posiadłości. Gra bardzo dobrze radzi sobie z kierowaniem gracza w odpowiednim kierunku, przez co trudno naprawdę się zablokować, jeśli poprawnie rozumie się narzędzia, które Lafcadio ma w danym momencie do dyspozycji. The Sexy Brutale unika przedstawiania graczowi więcej opcji czy przedmiotów niż jest to potrzebne do rozwikłania łamigłówek. Nie doświadczy się też tutaj lizania ścian czy kręcenia się po całej posiadłości w poszukiwaniu wymaganego przedmiotu. Wszystko, co niezbędne do uratowania kolejnego gościa, znajduje się w promieniu kilku pomieszczeń od ostatniego punktu kontrolnego.
Obok podstawowej mechaniki, gra czerpie też z gatunku metroidvania. Wspomniane wcześniej ograniczenia w przemieszczaniu się po posiadłości Lafcadio może przełamać dopiero po zdobyciu określonej umiejętności (na przykład łamanie zamków i kłódek czy podsłuchiwanie szepczących postaci) po uratowaniu konkretnych gości. W większości przypadków, w nowo odkrytych lokacjach czeka na głównego bohatera kolejna postać do uratowania, a im głębiej w las, tym mniej pewny wydaje się realizm zastanej sytuacji. Nie mam zamiaru spoilować tutaj nic na temat fabuły The Sexy Brutale. Powiem tylko, że gra posiada więcej niż jedno dno, a każde kolejne odkrycie może być źródłem gęsiej skórki. Atmosferę budują również dźwięki, które Lafcadio słyszy każdego dnia o tej samej porze, lecz dopiero wraz z poznawaniem kolejnych lokacji, jest w stanie zidentyfikować ich, często tragiczne, źródło.
The Sexy Brutale wpada w szeroko rozumiany gatunek gier przygodowych. Jak do tej pory, nie spotkałem się jednak z grą, która oferuje tak ciekawe i nowatorskie rozwiązania mechaniczne. Poziom trudności poszczególnych zagadek nie zwali z nóg wyjadaczy gatunku, lecz pozwoli on na zagłębienie się w intrygę posiadłości graczom mniej zaznajomionym z takimi grami. A zdecydowanie jest w co się zagłębiać. Świetnie budowana atmosfera i mroczna historia doskonale łączą się z zastosowaną mechaniką. Gra nie stara się też nadużyć naszej gościnności i nie powinna zająć więcej niż 10 godzin, dzięki czemu świetnie wpasuje się między kolejne kilkudziesięciogodzinne blockbustery. Jeśli szukacie czegoś innego, czegoś co poszerzy wasze horyzonty growe, zróbcie sobie wczesny prezent świąteczny i zainwestujcie w The Sexy Brutale.
Plusy:
+ nowatorskie połączenie mechaniki cofania czasu z gatunkiem metroidvania,
+ wielopoziomowa fabuła,
+ budująca napięcie muzyka,
Minusy:
– dla doświadczonych graczy, dość proste zagadki.
Informacje ogólne:
Stopień trudności wbicia platyny: 2/10
Liczba trofeów: x1/ x8 / x6 / x4
Liczba trofeów offline: 19
Liczba trofeów online: 0
Minimalna liczba przejść: 1
Trofea możliwe do przeoczenia: brak
Zglitchowane trofea: brak
Czas do zdobycia platyny: 8-10 godzin (bez poradnika)
Krok po kroku:
Krok 1. Ukończ fabułę, notując zbierane karty do gry.
Prawie wszystkie trofea w The Sexy Brutale odblokujesz po prostu przechodząc fabułę. Opisy pucharów poniżej powinny pomóc Ci w większości zagadek, związanych z ratowaniem gości posiadłości przed pewną śmiercią. W trakcie rozgrywki zbieraj wszystkie karty, które uda Ci się znaleźć, i notuj które to są, żeby nie mieć problemu w identyfikacji braków w drugim kroku. Gra niestety nie śledzi zbieranej talii, w przeciwieństwie do zaproszeń wymaganych do trofeum The Gang’s All Here. O tym, których zaproszeń Ci brakuje dowiesz się z menu ‚Guests’. Opis każdego z gości jest ukryty, dopóki nie znajdziesz jej lub jego zaproszenia.
Dwa trofea – Finding Forever i The Door of Old Habits… – wymagają udania się w odpowiednie miejsca w posiadłości. Fabuła nie zaprowadzi Cię tam bezpośrednio, lecz dotarcie do pokoju demona hazardu oraz lustrzanych korytarzy w piwnicy nie zajmie dużo czasu i możesz zrobić to w trakcie normalnej rozgrywki.
Po ukończeniu fabuły i odwiedzeniu dwóch dodatkowych lokacji odblokujesz następujące trofea:
- The End of the Beginning
- Sixpence None the Wiser
- To Defeat the Spider’s Curse…
- The Devil and the Blue
- Tequila, Down the Hatch
- An Electric Performance!
- A (Stylish) Sense of Dread
- The Light Fantastic
- Out of the Frying Pan…
- The King in Red
- …Into the Fire
- Finding Forever
- The Tale of the Sexy Brutale
- How Scenical! How Scenical!
- Stories and Studies of Strange Things
- The Door of Old Habits…
Krok 2. Zbierz pozostałe karty i zaproszenia.
Nawet po ukończeniu fabuły masz opcję kontynuowania gry ze wszystkimi odblokowanymi mocami. Pozwoli Ci to zebrać pełną talię kart, potrzebną do trofeum A Full Deck, oraz ewentualne brakujące zaproszenia – patrz opis pucharu The Gang’s All Here. Do dwóch trofeów za znajdźki dojdzie już tylko platyna:
- A Full Deck
- The Gang’s All Here
- Totale Brutale
Poradnik:
Totale Brutale
You have unlocked every trick, secret and note that the mansion has to offer.
The Sexy Brutale wzięło mnie kompletnie z zaskoczenia. Dobre opinie obiły mi się o uszy ale gra przebiła wszystkie oczekiwania. Grać i platynować!
A Full Deck
You collected every card available within the mansion. Someone will be very pleased …
Trofeum zdobędziesz po zebraniu wszystkich 52 kart porozrzucanych po posiadłości. Filmik poniżej pokazuje lokację kart, zgodnie z ich kolejnością w talii (od 2 trefl do asa pik). Większość kart znajdziesz na podłodze w różnych pomieszczeniach i warto je od razu podnosić. Część z nich ukryta jest jednak w przedmiotach (stoliki, półki na książki), wymaga wykonania konkretnych czynności (pinball w piwnicy) lub wcześniejszego odblokowania zdolności (otwieranie skrzyń zamkniętych kłódką). Z tego powodu nasz filmik powinien posłużyć Ci jako pomoc na koniec gry w wytropieniu brakujących kart. Niestety gra podaje tylko całkowitą liczbę podniesionych znajdziek, a nie konkretne karty, dlatego przed rozpoczęciem gry polecam wydrukować sobie albo mieć w wersji elektronicznej spis wszystkich kart i odhaczać je podczas gry.
Po zebraniu całej talii możesz udać się do pokoju z ‚demonem hazardu’, który odblokuje ukryte zakończenie gry (patrz opis trofeum The Door of Old Habits…). Nie jest to jednak potrzebne do odblokowania tego trofeum.
Kliknięcie konkretnej karty przeniesie Cię bezpośrednio do miejsca w filmiku, gdzie jest pokazane jak i gdzie ją zdobyć. W przypadku kart, które znajdują się w kominkach, musisz uważać, aby zdążyć je podnieść zanim ogień w kominku zostanie zapalony. Jeśli nie zdążysz, zapisz grę przy najbliższym zegarze i zresetuj czas, aby szybko zabrać kartę. Z kolei as kier wymaga zbudowania mostu z innych kart, dlatego możesz zostawić sobie tę kartę na sam koniec.
The Gang’s All Here
You possess every invite sent to every guest. It is a full — if macabre — collection.
Aby odblokować to trofeum musisz zebrać zaproszenia wszystkich dziewięciu gości, których spotkasz w posiadłości.
- Reginald Sixpence – zaproszenie znajdziesz na jego ciele po tym, jak zostanie zastrzelony przez pracownika.
- Thanos Gorecki – zaproszenie znajdziesz na jego ciele po tym, jak nie uda mu się uruchomić windy. Zwróć uwagę, że ciało Thanosa, w przeciwieństwie do Auruma, pojawi się na dole w piwnicy, a nie przy górnych drzwiach windy.
- Tequila Belle – zaproszenie otrzymasz po rozmowie z jednym z duchów w pokoju koncertowym, gdzie Belle spotka swój koniec (patrz zrzut ekranu poniżej).
- Clay Rockridge – zaproszenie znajdziesz na jego ciele w jednym z pokojów kasyna.
- Redd Rockridge – zaproszenie znajdziesz na jego ciele po tym, jak będzie próbował otworzyć naelektryzowaną klatkę, w której zamknięty będzie Greyson.
- Willow Blue – zaproszenie otrzymasz od ryby voodoo Grinmaw, która w pierwszej kolejności nakłoniła Willow do samobójstwa. Porozmawiaj z potworem, a następnie wejdź nad akwarium i podnieś zaproszenie.
- Trinity Carrington – zaproszenie znajdziesz na jej ciele po tym, jak zostanie zamordowana przez pająka.
- Greyson Grayson – zaproszenie znajdzie w sejfie w Kaplicy (The Chapel). Musisz się do niego dostać zanim otworzy ją Reginald Sixpence. Aby go otworzyć musisz mieć opanowaną umiejętność otwierania zamków, którą zdobędziesz po uratowaniu Greysona.
- Aurum Runes – zaproszenie otrzymasz od jednego z duchów w pokoju na północ od baru w zamian za Głodny Urok (Hungry Charm). Poczekaj aż Aurum skończy pić drinka w kolejnym pokoju i wróci do głównego hallu posiadłości, po czym porozmawiaj z duchem i dokonaj wymiany (patrz zrzut ekranu poniżej).
The End of the Beginning
You saw everything the Bloody Girl has to show you. Time to get to work.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po przejściu wprowadzenia, w której Krwawa Dziewczyna pokaże Ci na czym polega gra.
Sixpence None the Wiser
You saved Reginald Sixpence. The mansion clocks are yours to command.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po uratowaniu Reginalda Sixpence’a w pierwszej misji. Aby to zrobić, znajdź ślepy nabój w pokoju z sejfem, a następnie użyj go na strzelbie w pokoju po drugiej stronie korytarza. Sejf musi najpierw zostać otwarty przez Reginalda, więc poczekaj w bezpiecznym miejscu, dopóki nabój nie znajdzie się na podłodze.
To Defeat the Spider’s Curse…
You saved Trinity and Clay. The quietest of sounds are clear to you.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po uratowaniu Trinity i Claya. Znajdź kod do kamer ochrony po lewej stronie pomieszczenia kasyna z lustrem weneckim. Następnie włącz kamerę #3 i wróć do pokoju z lustrem. Przełącz źródło wyświetlanego obrazu, aby Clay zobaczył co dzieje się z Trinity. Zmobilizuje go to do przerwania gry w karty i udania się jej na ratunek.
The Devil and the Blue
You saved Willow Blue. You can see things that should remain unseen.
Trofeum związane z fabułą. Aby uratować Willow musisz… dać jej się powiesić w wieży z dzwonem. Zanim jednak to zrobi, śledź ją, aby dowiedzieć się o ukrytym przejściu w pokoju z obrazami. Jak Willow popełni już samobójstwo, na kołku przy drzwiach w pomieszczeniu z dzwonem znajdziesz klucz do skrzyni w pokoju Willow. Udaj się tam, przeczytaj wskazówki w niej zawarte i zresetuj zegar, wcześniej aktywując ten na piętrze posiadłości. Po przebudzeniu udaj się do południowo-zachodniego pokoju na piętrze, gdzie znajdziesz Głodny Urok (Hungry Charm). Skieruj swoje kroki w kierunku dwóch akwariów, zaznaczonych na mapie po przeczytaniu wskazówek ze skrzyni. Użyj Uroku najpierw w pierwszej, a następnie w drugiej lokacji. Z pełni nasyconym Urokiem przejdź przez ukryte drzwi w pokoju z obrazami i dotrzyj do ostatniego pokoju z dużym akwarium. Wejdź po schodach na górę i czekaj na Willow. Po tym, jak wejdzie do pomieszczenia i zapali świeczkę, zgaś ją, korzystając z rury z wodą. Willow ocknie się z amoku a puchar i zdolność przyzywania duchów będą Twoje.
Tequila, Down the Hatch
You saved Tequila Belle. Glass shatters at your word.
Trofeum związane z fabułą. Z uratowaniem Belle musisz zdążyć zanim uda się na próbę śpiewu w sali muzycznej na pierwszym piętrze. Skieruj się do pokoju z gramofonem w zachodniej części piętra i podnieś z urządzenia płytę. Zanieś ją do innego gramofonu, który znajdziesz w schowku za garderobą we wschodniej części tego obszaru. Jeśli zrobisz to odpowiednio szybko, pracownik posiadłości, który gra na fortepianie, postanowi wyłączyć gramofon i zostawi instrument oraz klucz do schowka w sali muzycznej. Zabierz klucz z fortepianu i udaj się za pracownikiem, po czym zamknij go w schowku. Uratujesz dzięki temu śpiewaczkę a Lafcadio opanuje umiejętność niszczenia przedmiotów głosem.
An Electric Performance!
You saved Greyson and Redd. The locks of the mansion open for you.
Trofeum związane z fabułą. Greyson zostanie złapany w śmiertelną pułapkę w Teatrze na parterze posiadłości. Aby pomóc Reddowi uratować przyjaciela, najpierw musisz posłuchać rady ducha, którego spotkasz w pomieszczeniu na południe od pokoju ze sceną. Korzystając z zapalniczki, którą znajdziesz we wschodniej części obszaru, w którym się znajdujesz, zapal świeczkę i porozmawiaj z duchem w momencie, gdy Greyson będzie już w pułapce. Powie Ci on o ukrytym przełączniku za szafką w północno-wschodnim pokoju. Pobiegnij tam i aktywuj przełącznik. Następnie udaj się przejściem na północ od sceny do zachodniej części obszaru do pomieszczenia z dźwignią. Poczekaj aż Redd wybiegnie z pokoju ze sceną i pociągnij za dźwignię, aby wyłączyć prąd i uratować oby mężczyzn. Odblokuje to opisywane trofeum a dodatkowo wzbogaci Lafcadio o umiejętność łamania zamków.
A (Stylish) Sense of Dread
You have encountered a chilling figure in the heart of the mansion.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po przerywniku, który aktywuje się po uratowaniu Tequili Belle.
The Light Fantastic
You smashed a priceless chandelier with your voice. Vandalism!
Trofeum związane z fabułą. Aby je zdobyć musisz użyć zdolności krzyku/śpiewu (uzyskanej po uratowaniu Tequili) na kryształowym żyrandolu w jednym z pomieszczeń biblioteki w północno-zachodniej części posiadłości.
Out of the Frying Pan…
You saved Aurum and Thanos. The secrets of the mansion are yours to learn.
Trofeum związane z fabułą. Aby uratować Auruma i Thanosa musisz pomóc temu drugiemu ustawić wszystkie cztery posągi w posiadłości tak, aby wskazywały symbol kier (serce). Dwa z nich są łatwo dostępne w pomieszczeniach na parterze posiadłości (są też zaznaczone na mapie w menu). Trzeci posąg znajduje się w pomieszczeniu na północ od baru. Aby dostać się do niego musisz wyłączyć płytę grającą w barze i zapalić świeczkę. Zrób to zanim do baru przyjdzie Aurum. Tylko wtedy dowiesz się jakie jest hasło, które umożliwi Ci przejście przez drzwi. Ostatni posąg sabotuje jeden z pracowników. W pomieszczeniu jadalnym, na północ od ogromnej windy, którą próbują aktywować mężczyźni, otwórz kotarę, aby móc podglądać co się w nim dzieje z pokoju po drugiej stronie ściany. Udaj się tam, podglądaj jadalnię i czekaj, aż pracownik nie przyniesie urwanego drążka od posągu. Wróć do jadalni, wyjmij drążek ze skrytki i zamontuj go ponownie w posągu w pomieszczeniu na południowy-wschód od jadalni. Jeśli wszystkie posągi ustawią się na symbolu kier, Autum i Thanos zostaną oszczędzeni i trofeum będzie Twoje.
The King in Red
You encountered the deep Lord of the mansion. A prison in his own bloodied tears.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je gdy po raz pierwszy dostaniesz się do wnętrza drzewa w piwnicy posiadłości.
…Into the Fire
You have survived the burning mansion. For some reason, it feels hotter than ever.
Trofeum związane z fabułą. W jednej ze scen Lafcadio będzie musiał uciec z płonącej posiadłości. Musisz to zrobić w dwóch krokach. Szybko dotrzyj do pomieszczenia z zegarem, aktywuj go i zresetuj dzień. Następnie podążaj dalej przez dostępne drzwi, dopóki nie uciekniesz. Trofeum będzie wtedy Twoje.
Finding Forever
You spilled the deepest secrets at the heart of the Sexy Brutale.
W pewnym momencie rozgrywki Lafcadio zyska umiejętność przemieszczania się z wykorzystaniem luster, znajdujących się w różnych pomieszczeniach posiadłości. Aby odblokować to trofeum, skorzystaj z jednego z tych luster, dzięki czemu trafisz do inaczej niedostępnej części piwnicy.
The Tale of the Sexy Brutale
The pieces are in place. But the picture is still not complete…
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz to trofeum po uratowaniu ostatniej postaci – Lucasa. Poczekaj aż Lucas przyniesie zegar do pomieszczenia, w którym się znajdujesz, a następnie opuści je w poszukiwaniu innego przedmiotu. Zejdź wtedy po drabinie i aktywuj zegar swoim kieszonkowym zegarkiem. Zresetuj czas. W pokoju, w którym się obudzisz, podnieś z podłogi szczypce i użyj ich na bombie zegarowej.
How Scenical! How Scenical!
You discovered the mansion grounds. A beautiful, terrible sight.
Trofeum związane z fabułą. Aby opuścić posiadłość i znaleźć się na zewnątrz musisz najpierw uratować Tequilę Belle i zdobyć umiejętność niszczenia przedmiotów głosem. Udaj się do sali balowej, na środku której zobaczysz witraż. Podejdź do niego i użyj zdolności krzyku. Szkło rozbije się na miliony kawałków a puchar będzie Twój.
Stories and Studies of Strange Things
You discovered the library. What secrets does it hide?
Trofeum związane z fabułą. Podczas ratowania Auruma i Thanosa dostaniesz się do obszaru biblioteki, co spowoduje przyznanie Ci tego pucharu.
The Door of Old Habits…
You have unlocked the door to a deep, dark place. Some things never die.
Aby odblokować to trofeum musisz otworzyć drzwi tajemniczego pomieszczenia, które znajduje się dwa pokoje na północ od wejścia do kasyna. Są one jednak zamknięte a klucz do nich znajdziesz w pokoju obok baru ze schodami, prowadzącymi na pierwsze piętro. Podnieś klucz i użyj go na drzwiach, a obudzisz stare demony Lafcadio, jednocześnie dodając kolejne trofeum do swojej kolekcji.
Poradnik napisany na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!