Elex II to kontynuacja nowej serii gier RPG spod szyldu niemieckiego studia Piranha Bytes. Dotychczasowe ich gry potrafiły być nieco upierdliwe przy zbieraniu pucharków. Najnowsza produkcja jest jednak dużo przystępniejsza pod tym kątem. Możemy się z platyną uwinąć w jednym całkowitym przejściu gry plus drugim, króciutkim. Należy tylko zachować sobie zapisy w pewnych kluczowych momentach gry.
Krok po kroku:
Poprzednia odsłona marki Elex była dość upierdliwa pod kątem platynowania. W razie czego poradnik do niej możecie znaleźć TUTAJ. Druga część jest dużo bardziej wyrozumiała dla Łowców Trofeów. Przede wszystkim nie ma już konieczności ogarniania różnych zakończeń gry, które zależały od poziomu oziębłości. Zamiast tego mamy tu poziom zniszczenia, ale jedyne co musimy z nim zrobić, to wykorzystać przy dołączaniu do frakcji, a także zdobyć maksymalny oraz minimalny jego poziom. I właśnie z tego wynika drugie krótkie przejście gry. Poniżej opiszę kilka istotnych porad oraz rzeczy na jakie należy uważać, by bez problemu ugrać platynkę.
Podstawowe informacje:
- Gra posiada możliwość szybkiego zapisu i wczytywania. Szybki zapis wykorzystuje 3 sloty zapisu i potem nadpisuje najstarszy. Warto z tego korzystać. By dokonać szybkiego zapisu włączamy puzę i wciskamy .
- Zdecydowanie zalecam oszczędzać punkty umiejętności. Bohater w tej odsłonie w sumie dobrze sobie radzi bez ulepszeń, a punkty będą nam potrzebne, by poprzez wczytanie gry sprzed ich przydzielenia móc zdobyć pucharki za maksymalne ulepszenie wszystkich podstawowych drzewek umiejętności.
- Od początku polecam zbierać i kupować zbiorniki z paliwem do plecaka odrzutowego. Potrzebujemy ich 50 sztuk, by go maksymalnie ulepszyć do trofeum Na skrzydłach wolności.
- Polecam zbierać wszystko co nam wypadnie w łapy. Bohater ma nieskończoną pojemność ekwipunku, a zbierane przedmioty przydadzą się do trofeów Chomik oraz Skarbnik.
Droga ku platynie:
- Zalecam przy pierwszym podejściu gry grać pod niski poziom zniszczenia. Oprócz konieczności niskiego poziomu w przypadku dołączenia do frakcji Berserków oraz trofeum Twórca, jest to też przydatne do kilku zadań związanych z pucharkami. Starajmy się każde zadanie rozwiązywać w tym stylu.
- Uwaga na trofea związane z zadaniami pobocznymi: Bywalec festiwalu, Kochanek, Przepustka A38, Detektyw oraz Zabawkarz.
- NIE PRZYŁĄCZAJMY się do żadnego z obozów, aż do ostatniej chwili. Punkt, po którym już się nie da dołączyć to zadanie Punkt przełomowy z misji głównej Partner Szóstej Siły. Wykonujmy wszystkie zadania poboczne dla frakcji, ale nie podejmujmy ostatecznej decyzji o dołączeniu. Dzięki temu będziemy mogli w jednym przejściu zdobyć większość frakcyjnych trofeów.
- Podczas wykonywania zadań w forcie Berserków oraz jaskini Morkonów KONIECZNIE pomóżmy ukrywającym się tam członkom Banitów i nie wydawajmy ich władzom obozów. Jest to gildia złodziei, której zinfiltrowanie zleci nam jeden z berserków w forcie oraz wyznawcy Kriitona, których wytropienie zleci nam Zarina w ramach zadań w jaskini morkonów. Jeśli zepsujemy obie te możliwości, nie będziemy mogli w tym przejściu zdobyć trofeum związanego z dołączeniem do Banitów.
- Po ukończeniu wszelkich dostępnych zadań pobocznych oraz głównych i dotarciu do wspomnianego w trzecim punkcie Punktu przełomowego wykonujemy sobie manualny zapis gry.
- Decydujemy się nie dołączać do nikogo podczas rozmowy z Adamem w Bastionie. Zdobywamy: Zbieg.
- Wczytujemy zapis z Punktu przełomowego i dołączamy do Albów, zdobywając Alb. Następnie gramy dalej i staramy się awansować w hierarchii tego obozu. W pewnym momencie zadania te zaprowadzą nas do obozu Kleryków. Po rozmowie z dowódcą Hagenem będziemy mogli zdradzić Albów i zrekrutować ich do obozu Kleryków, po czym samemu tam dołączyć, zdobywając Kleryk.
- Wczytujemy zapis z Punktu przełomowego i dołączamy do Berserków, zdobywając Berserk. Wykonujemy dalsze zadania, by awansować do rangi wojownika w tej frakcji. Jeśli zgodnie z czwartym punktem dogadaliśmy się z gildią złodziei, możemy porozmawiać z Yasmą w kryjówce. Ona skieruje nas do Hektora, gdzie będziemy mogli dołączyć do Banitów, zdobywając Banita.
- Teraz możemy grać dalej, albo wczytać zapis z Punktu przełomowego i dołączyć do kogo już nam osobiście najbardziej pasuje. Kontynuujemy grę, zdobywamy wszelkie kumulacyjne pucharki. Ulepszamy drzewka umiejętności z którymi nie powinno być problemu jeśli oszczędzaliśmy punkty zdobywane przy awansowaniu na kolejne poziomy. Potem możemy zakończyć główny wątek. W razie czego po jego zakończeniu można nadal kontynuować rozgrywkę.
- Rozpoczynamy nową grę i gramy już konkretnie pod pod wysoki poziom zniszczenia. Możemy atakować napotkane niewinne stworzenia do trofeum Bez litości jeśli tego wcześniej nie zrobiliśmy. W ramach gry od razu kierujmy się do jaskini Morkonów i działajmy, by dołączyć do tej frakcji zdobywając Morkon.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Platyna / Platinum
Odblokowano wszystkie trofea. / Unlocked all trophies.
Platynowe trofeum. Wpadnie nam, gdy ogarniemy wszystkie pozostałe.
Obywatel / Civilian
Ukończono misję: „Nic do stracenia”. / "Nothing to Lose" completed.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie nam po ukończeniu zadania głównego o nazwie „Nic do stracenia”.
Bywalec festiwalu / Festival-goer
Ukończono misję: „Koncert Billy'ego Idola”. / "Billy Idol Concert" completed.
Generalnie nie wiem, czy jest możliwe przeoczenie tego pucharka, ale myślę, że jeśli ktoś by się uparł, to dałby jednak radę, więc uprzedzam. Misję „Koncert Billy’ego Idola” otrzymamy już na samym początku gry. Koncert będzie ogłaszany w radiu, które siłą rzeczy miniemy w ramach głównego wątku. Wszystko co musimy zrobić, to udać się we wskazane na mapie miejsce.
UWAGA! Musimy w opcjach gry w zakładce rozgrywka zaznaczyć sobie – zewnętrzna muzyka (włączone). W innym wypadku koncert nie pojawi się u nas. Wynika to z możliwości unikania licencjonowanych utworów z której korzystają streamerzy.
Dowódca / Commander
Ukończono misję: „Ścisły sojusz”. / "Strong Alliances" completed.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie nam po ukończeniu zadania głównego o nazwie „Ścisły sojusz”. Zadanie to polega na rozmowie z przedstawicielami każdej frakcji na Magalanie.
Najlepszy kumpel / Best Buddy
Znaleziono: C.R.O.N.Y. U4. / C.R.O.N.Y. U4 found.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie nam po ukończeniu zadania głównego o nazwie „Stare rzęchy na złym torze”. Otrzymamy je w Bastionie od zwerbowanego tam przez nas Thaliga. Wystarczy, że odnajdziemy i zwerbujemy naszego starego drona.
Zjazd rodzinny / Family Reunion
Znaleziono: Wardek. / Wardek found.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie nam po ukończeniu zadania głównego o nazwie „Ojcowska miłość”. Otrzymamy je automatycznie w pewnym momencie gry.
Kochanek / Lover
Ukończono misję: „Stara miłość nie rdzewieje”. / "Old Love Doesn't Rust" completed.
Ten pucharek można zepsuć. By zaliczyć tę misję musimy być w dobrych stosunkach z Kają i to wiąże się utrzymywaniem jak najniższego poziomu zniszczenia. Będąc miłym i uczynnym bez problemu się z nią dogadamy. W bastionie Kaja będzie miała dla nas kilka zadań: „Zabezpieczenie terenu”, „Przerażająca refleksja”, „Służba nie drużba” oraz „Od błękitu do fioletu”. Będziemy je otrzymywać spotykając się z nią w bazie. Po ukończeniu tych zadań i zdobyciu odpowiedniego poziomu relacji będzie możliwe ukończenie misji „Stara miłość nie rdzewieje”.
Berserk / Berserker
Jesteś Berserkiem. / Joined the Berserkers.
Przed przystąpieniem do jakiejkolwiek frakcji wykonajmy ręczny zapis! Dzięki temu możliwe jest zdobycie wszystkich frakcyjnych trofeów względnie szybko. Berserkowie są jedną z trzech największych frakcji w grze. By do nich dołączyć najpierw będziemy musieli wykonać odpowiednie misje frakcyjne oraz posiadać jak najniższy poziom zniszczenia. KONIECZNIE pomóżmy ukrywającym się w forcie Banitom i nie wydawajmy ich władzom obozu. Jest to gildia złodziei, której zinfiltrowanie zleci nam jeden z berserków. Jeśli to zepsujemy nie będziemy mogli w tym przejściu zdobyć trofeum związanego z dołączeniem do Banitów.
Kleryk / Cleric
Jesteś Klerykiem. / Joined the Clerics.
Przed przystąpieniem do jakiejkolwiek frakcji wykonajmy ręczny zapis! Dzięki temu możliwe jest zdobycie wszystkich frakcyjnych trofeów względnie szybko. Klerycy to specyficzna frakcja, do której nie możemy przyłączyć się w tradycyjny sposób. Jedyna opcja to wcześniejsze dołączenie do Albów, a następnie awansowanie w ich hierarchii do momentu, gdy jedno z zadań zaprowadzi nas do siedziby Kleryków. Wtedy będziemy mogli opowiedzieć się po ich stronie i w efekcie wstąpić w ich szeregi. Będzie to jednak wymagało posiadania przez bohatera minimum 30 poziomu.
Banita / Outlaw
Jesteś Banitą. / Joined the Outlaws.
Przed przystąpieniem do jakiejkolwiek frakcji wykonajmy ręczny zapis! Dzięki temu możliwe jest zdobycie wszystkich frakcyjnych trofeów względnie szybko. Banici to specyficzna frakcja do której nie możemy przyłączyć się w tradycyjny sposób. Jedyna opcja to wcześniejsze dołączenie do Berserków lub Morkonów. KONIECZNIE pomóżmy ukrywającym się tam członkom Banitów i nie wydawajmy ich władzom obozów. Jest to gildia złodziei, której zinfiltrowanie zleci nam jeden z berserków w forcie oraz wyznawcy Kriitona, których wytropienie zleci nam Zarina w ramach zadań w jaskini morkonów. Dogadując się z szpiegami i odpowiednio awansując w hierarchii możemy zostać wysłani do obozu Banitów i do nich dołączyć. Będzie to jednak wymagało posiadania przez bohatera minimum 30 poziomu.
Alb / Alb
Jesteś Albem. / Joined the Albs.
Przed przystąpieniem do jakiejkolwiek frakcji wykonajmy ręczny zapis! Dzięki temu możliwe jest zdobycie wszystkich frakcyjnych trofeów względnie szybko. Albów są jedną z trzech największych frakcji w grze. By do nich dołączyć najpierw będziemy musieli wykonać odpowiednie misje frakcyjne. W ramach pięcia się w hierarchii obozu pojawi się nam jedyna w grze możliwość przyłączenia się do obozu Kleryków. Trzeba mieć to na uwadze.
Morkon / Morkon
Jesteś Morkonem. / Joined the Morkons.
Przed przystąpieniem do jakiejkolwiek frakcji wykonajmy ręczny zapis! Dzięki temu możliwe jest zdobycie wszystkich frakcyjnych trofeów względnie szybko. Morkoni są jedną z trzech największych frakcji w grze. By do nich dołączyć najpierw będziemy musieli wykonać odpowiednie misje frakcyjne oraz posiadać jak najwyższy poziom zniszczenia. KONIECZNIE pomóżmy ukrywającym się w jaskini Banitom i nie wydawajmy ich władzom obozu. Są to wyznawcy Kriitona, których wytropienie zleci nam Zarina w ramach zadań dla tej frakcji. Jeśli to zepsujemy nie będziemy mogli w tym przejściu zdobyć trofeum związanego z dołączeniem do Banitów.
Zbieg / Defector
Nie należysz do żadnej frakcji. / Decided not to join a faction.
Przed przystąpieniem do jakiejkolwiek frakcji wykonajmy ręczny zapis! Dzięki temu możliwe jest zdobycie wszystkich frakcyjnych trofeów względnie szybko. Oprócz możliwości dołączenia do jednej z opisanych wyżej frakcji istnieje też opcja, by nie przyłączać się do żadnej. Jest najmniej sensowna, bo tracimy gratisowy pancerz, misje frakcyjne oraz specjalne umiejętności frakcji. By zdobyć pucharek wystarczy nie zadeklarować przynależności do żadnej grupy, a następnie ukończyć zadanie Punkt przełomowy z misji głównej Partner Szóstej Siły. Po rozmowie z Adamem otrzymamy trofeum.
Przepustka A38 / Pass A38
Raik zrzeka się swojej doli, aby wspomóc ogrodników. / Raik forgoes his salary to benefit the Cultivators.
Pucharek związany z zadaniem dostępnym na terenie fortu Berserków. Sytuacja zaczyna się w ramach zadania „Zaufanie Berserków”, które zleca nam naczelnik Fernis. Jest to konieczne, by uzyskać dostęp do górnej części fortu. Jedną z osób o poparcie których musimy zabiegać jest Thorhilda, która ma problemy na plantacji sadzonek. Otrzymamy zadanie „Nieudolni robotnicy”. Skieruje nas to do baru Chloe, gdzie przyjdzie nam porozmawiać z Butchem. Ten powie, że nie jest zadowolony z zarobków. Zgadzamy się pomóc i wracamy do Thorhildy. Ta odeśle nas do Fernisa, a rozmowa z naczelnikiem skieruje nas do alchemika Tilasa. On jednak również nas nie poratuje, ale poleci zagadać do Raika. Znajdziemy go w barze Chloe. Raik po rozmowie poprosi nas o spotkanie następnego dnia. Możemy się przespać w dowolnym łóżku i wrócić. Po ponownej rozmowie zabierze nas w ustronne miejsce i naśle na nas najemnika. Musimy spuścić mu łomot. Po wygranej walce ponownie zagadujemy Raika i każemy mu się zrzec swojej doli. Ten z uwagi, że obiliśmy jego ochroniarza nie będzie miał obiekcji. Zostanie nam już tylko poinformować kolejne osoby i zakończyć zadanie otrzymując przy tym pucharek.
Detektyw / Detective
Ukończono misję: „Księga urwisów”. / "Hitch and the Three Investigators" completed.
Pucharek związany z zadaniem dostępnym na terenie fortu Berserków. Znajdziemy tam trzech dzieciaków – Justina, Petrę i Bobby’ego, którzy starają się rozwiązać zagadkę. W ramach przechadzania się po forcie spotkamy każde z nich. Warto być dla nich miłym i pomocnym. Petrę spotkamy zaraz przy wejściu gdzie poprosi nas o przyjrzenie się kupce papierosów. Justina znajdziemy w wewnętrznej częsci w pobliżu domu alchemika. Na Bobby’ego zaś natrafimy w pobliżu baru Chloe i poprosi on nas o przypilnowanie sterty butelek. Po rozmowie z każdym będziemy mogli spotkać całą trójkę w okolicy straganów kupców. I tam możemy podjąć się już realizacji wymaganego zadania „Księga urwisów”.
Zabawkarz / Toy Time
Ukończono misję: „Przemyt zabawek”. / "Smuggling Toys" completed.
Pucharek związany z zadaniem dostępnym na terenie obozu Albów. Znajdziemy tam placówkę, gdzie szkolona jest grupka dzieci. Wśród nich spotkamy chłopca o imieniu Makar. Musimy do niego zagadać. Należy jednak zrobić to w momencie, gdy nie ma lekcji. Najlepiej w nocy. Rozmawiamy z nim na temat zabawy. Korzystajmy z uprzejmych odpowiedzi. Po rozmowie należy odczekać dzień lub dwa i wrócić. Tym razem dostaniemy zadanie zdobycia zabawki „Przemyt zabawek”. Nie jest to skomplikowane, bo wystarczy udać się do fortu Berserków i pogadać z tamtejszymi dzieciakami.
Los Irissy / Irissa's Fate
Zdecyduj o losie Irissy. / Decide Irissa's fate.
Pucharek związany z zadaniem dostępnym na terenie obozu Albów. Jego zdobycie jest automatyczne jeśli będziemy starać się dołączyć do tej frakcji. Jedyna opcja pominięcia to całkowite olanie zadań z tej części świata gry. Irissa będzie bardzo ważną postacią w ramach zadań „Dochodzenie u Albów” oraz „Agent Albów”. Pod koniec tej linii questów przyjdzie nam zadecydować o jej losie. Możemy ją wydać Albom lub też zaproponować jej dołączenie do frakcji Kleryków.
Legenda / Legendary
Odkryj tajemnicę starej mapy. / Discover the secret of the old map.
Pucharek związany ze znajdźkami. Koniecznie jest zebranie wszystkich 16 fragmentów mapy i zdobycie skarbu, jaki na niej zaznaczono. Najlepiej go zdobyć pod koniec gry ze względu, że niektóre miejsca są trudno dostępne i wymagają między innymi ulepszenia zbiornika na paliwo w plecaku odrzutowym. Lokalizacja wszystkich fragmentów jest pokazana na poniższym materiale wideo.
Wieczna niepamięć / Eternal Oblivion
Ukończono misję: „Egzekucja Khana”. / "Khan's Execution" completed.
Pucharek związany z zadaniem dostępnym na terenie obozu Morkonów. Jego zdobycie jest automatycznie, jeśli staramy się dołączyć do tej frakcji. Pod koniec zadania „Wartości Morkonów” przyjdzie nam stoczyć pojedynek z Khanem. Po jego wygraniu otrzymamy trofeum.
Perfekcjonista / Perfectionist
Ukończono ELEX II. / ELEX II completed.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie nam po ukończeniu głównego wątku gry.
Zaprawiony w boju / Hotshot
Poznano wszystkie umiejętności walki. / All combat skills learned.
Pucharek związany z maksymalnym ulepszaniem drzewka walki. Warto podczas gry oszczędzać punkty umiejętności. Zbieramy sobie je spokojnie podczas gry, potem dokonujemy ręcznego zapisu przyznajemy atrybuty zgodnie z potrzebą danego drzewka, wykupujemy wszystkie umiejętności, zdobywamy pucharek i możemy wczytywać grę dla kolejnego trofeum z tej grupy. Nauczycieli możemy odnaleźć wybierają daną umiejętność i wciskając , by podświetlić ich znaczniki na mapie. Pod warunkiem jednak, że ich wcześniej poznaliśmy. Nie powinno być jednak to problemem w przypadku wykonywania wszelkich zadań pobocznych.
Umiejętności Walki:
- Broń do walki wręcz (poziomy od 1 do 5)
- Biegłość w broni do walki wręcz
- Cios w plecy
- Broń dystansowa (poziomy od 1 do 5)
- Biegłość w broni do walki dystansowej
- Mistrz energii
- Mistrz pocisków
- Mistrz prochu
- Granaty
- Broń ciężka (poziomy od 1 do 2)
- Biegłość w broni ciężkiej
Wymagana ilość atrybutów do maksymalnego ulepszenia:
- Siła 75
- Budowa 40
- Zręczność 75
- Inteligencja 50
Nie do złamania / Unbreakable
Poznano wszystkie umiejętności przetrwania. / All survival skills learned.
Pucharek związany z maksymalnym ulepszaniem przetrwania. Warto podczas gry oszczędzać punkty umiejętności. Zbieramy sobie je spokojnie podczas gry, potem dokonujemy ręcznego zapisu przyznajemy atrybuty zgodnie z potrzebą danego drzewka, wykupujemy wszystkie umiejętności, zdobywamy pucharek i możemy wczytywać grę dla kolejnego trofeum z tej grupy. Nauczycieli możemy odnaleźć wybierają daną umiejętność i wciskając , by podświetlić ich znaczniki na mapie. Pod warunkiem jednak, że ich wcześniej poznaliśmy. Nie powinno być jednak to problemem w przypadku wykonywania wszelkich zadań pobocznych.
Umiejętności Przetrwania:
- Pancerz (poziomy od 1 do 3)
- Pełna ochrona (poziomy od 1 do 3)
- Szósty zmysł
- Silniejsze mikstury
- Pożeracz
- Dodatkowe punkty wytrzymałości (poziomy od 1 do 3)
- Regeneracja zdrowia (poziomy od 1 do 3)
- Samotny wilk (poziomy od 1 do 3)
- Witalność (poziomy od 1 do 3)
- Regeneracja witalności (poziomy od 1 do 3)
Wymagana ilość atrybutów do maksymalnego ulepszenia:
- Siła 55
- Budowa 85
- Inteligencja 40
- Spryt 70
Samowystarczalny / Self-Sufficient
Poznano wszystkie umiejętności rzemieślnicze. / All crafting skills learned.
Pucharek związany z maksymalnym ulepszaniem rzemiosła. Warto podczas gry oszczędzać punkty umiejętności. Zbieramy sobie je spokojnie podczas gry, potem dokonujemy ręcznego zapisu przyznajemy atrybuty zgodnie z potrzebą danego drzewka, wykupujemy wszystkie umiejętności, zdobywamy pucharek i możemy wczytywać grę dla kolejnego trofeum z tej grupy. Nauczycieli możemy odnaleźć wybierają daną umiejętność i wciskając , by podświetlić ich znaczniki na mapie. Pod warunkiem jednak, że ich wcześniej poznaliśmy. Nie powinno być jednak to problemem w przypadku wykonywania wszelkich zadań pobocznych.
Umiejętności Rzemiosła:
- Otwieranie zamków (poziomy od 1 do 3)
- Ślusarz
- Kieszonkowiec (poziomy od 1 do 3)
- Chemia (poziomy od 1 do 3)
- Hakowanie (poziomy od 1 do 3)
- Górnictwo
- Trofea zwierzęce (poziomy od 1 do 3)
- Twórca broni (poziomy od 1 do 3)
- Gniazdo na kamienie
- Tworzenie amunicji (poziomy od 1 do 2)
- Twórca granatów
Wymagana ilość atrybutów do maksymalnego ulepszenia:
- Siła 70
- Budowa 50
- Zręczność 85
- Inteligencja 55
- Spryt 55
Idealista / Idealist
Poznano wszystkie umiejętności postaci. / All character skills learned.
Pucharek związany z maksymalnym ulepszaniem postaci. Warto podczas gry oszczędzać punkty umiejętności. Zbieramy sobie je spokojnie podczas gry, potem dokonujemy ręcznego zapisu przyznajemy atrybuty zgodnie z potrzebą danego drzewka, wykupujemy wszystkie umiejętności, zdobywamy pucharek i możemy wczytywać grę dla kolejnego trofeum z tej grupy. Nauczycieli możemy odnaleźć wybierają daną umiejętność i wciskając , by podświetlić ich znaczniki na mapie. Pod warunkiem jednak, że ich wcześniej poznaliśmy. Nie powinno być jednak to problemem w przypadku wykonywania wszelkich zadań pobocznych.
Umiejętności Postaci:
- Punkty atrybutów (poziomy od 1 do 5)
- Atrybut
- Licytator (poziomy od 1 do 2)
- Tania nauka (poziomy od 1 do 2)
- Doświadczony myśliwy
- Mol książkowy
- Wyznawca
- Ufność (poziom od 1 do 2)
- Adwokat
Wymagana ilość atrybutów do maksymalnego ulepszenia:
- Inteligencja 60
- Spryt 65
Na skrzydłach wolności / Free as a Bird
Poznano wszystkie umiejętności plecaka odrzutowego. / All Jetpack skills learned.
Pucharek związany z maksymalnym ulepszaniem plecaka odrzutowego. Warto podczas gry oszczędzać punkty umiejętności. Zbieramy sobie je spokojnie podczas gry, potem dokonujemy ręcznego zapisu przyznajemy atrybuty zgodnie z potrzebą danego drzewka, wykupujemy wszystkie umiejętności, zdobywamy pucharek i możemy wczytywać grę dla kolejnego trofeum z tej grupy. W przypadku plecaka nie potrzebujemy nauczycieli. Możemy go samodzielnie ulepszyć na stanowisku z plecakiem odrzutowym w Bastionie. Wymagane jest tylko posiadanie odpowiednio wysokich atrybutów.
Umiejętności Plecaka Odrzutowego:
- Pojemność paliwa (poziomy od 1 do 50) – w przypadku tego ulepszenia konieczne jest zdobycie 50 pojemników z paliwem pokazanych na poniższym screenie. Możemy je znaleźć w otwartym świecie gry oraz kupować u handlarzy.
- Dodatkowy zbiornik
- Retrorakiety (poziomy od 1 do 4)
- Plecak odrzutowy
- Szybowanie
- Dopalacze
- Dopalacze manewrowe
Wymagana ilość atrybutów do maksymalnego ulepszenia:
- Inteligencja 55
Wzór do naśladowania / Role Model
Osiągnięto 20. poziom. / Level 20 reached.
Trofeum związane z poziomem postaci. Nie będzie z tym żadnego problemu, bo doświadczenia zgarniamy tu naprawdę sporo. Osobiście po zakończeniu głównego wątku gry miałem wbity 46 poziom.
Przywódca wojskowy / Military Leader
5 towarzyszy w drużynie. / 5 companions in your party.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie nam po poznaniu przynajmniej pięciu towarzyszy. Dotyczy tego jedno z głównych zadań w grze. Pomocników możemy znaleźć nawet więcej niż wymagana ilość.
Towarzysze:
- Kaja – spotykamy ją już na początku gry, nie da się pominąć.
- Fox – berserker, którego spotkamy w pobliżu fortu Berserków.
- C.R.O.N.Y. U4 – nasz stary dron, znajdziemy go dobywając trofeum Najlepszy kumpel.
- Zołza – stara znajoma z pierwszej części, spotkamy ją w jaskini Morkonów.
- Drab – najemnik, którego spotkamy w ramach odwiedzin przywódcy Banitów.
- Nyra – techniczka, którą możemy spotkać na terenie obozu Albów.
- Falk – cyborg, którego spotkanie jest opcjonalne z uwagi, że nie znajduje się w żadnej z głównych lokacji. Możemy na niego natrafić w opuszczonej fabryce w pobliżu obozu Kleryków.
Teleportuj mnie / Beam Me Up
Teleportowano się 20 razy. / Teleported 20 times.
Korzystanie z teleportów w Elexie II jest niezwykle wygodne, więc z ten pucharek powinien wpaść bardzo szybko. Wystarczy odkryć jakiś teleportów, a potem w dowolnym miejscu korzystając z mapy możemy się tam przenieść pod warunkiem, że nie jesteśmy akurat atakowani.
Gawędziarz / Storyteller
Znaleziono 20 nagrań. / 20 Audio Logs found.
Pucharek związany ze znajdźkami. Tu trzeba uważać, bo nagrania są przedmiotami do podniesienia. Po podniesieniu załączy się nam nagranie, ale zauważyłem, że gra zaliczała je jako znalezione dopiero, gdy w dzienniku odnalazłem te nagranie i uruchomiłem raz jeszcze. W przypadku mojego przejścia gry znalazłem więcej niż wymagane 20 sztuk. Nagrania można odnaleźć w odwiedzanych lokacjach fabularnych, a także podczas eksploracji. Znajdują się najczęściej w pobliżu charakterystycznych obiektów i różnych budowli. Nie sprawdzałem tej możliwości, ale być może przy tym trofeum zadziała analogiczny trik z zapisem i wczytaniem jak w przypadku pucharka Klucznik.
Długodystansowiec / Long-Haul Flyer
Pojemność paliwa wzrosła do co najmniej 30. / Fuel capacity increased to at least 30.
Pucharek związany z ulepszaniem plecaka odrzutowego. Pojemniki z paliwem możemy znaleźć w otwartym świecie gry oraz kupować u handlarzy. Wpadnie automatycznie przy zdobywaniu Na skrzydłach wolności.
Alchemik / Alchemist
Uwarzono 30 eliksirów. / 30 potions brewed.
Trofeum wymaga zdobycia przynajmniej 1 poziomu w umiejętności Chemia z drzewka rzemiosła. By zrobić miksturę będziemy potrzebowali przepisu oraz składników. Najszybsza opcja to udać się do fortu Berserków do alchemika i tam zakupić przepis oraz składniki na przykładowo słabą miksturę leczącą. Zaznaczam, że chodzi o sklep alchemiczny, nie zaś warsztat Tilasa, gdzie jedynie się możemy nauczyć warzenia eliksirów. Mając składniki zapisujemy grę, po czym przy dowolnym stole alchemicznym tworzymy tyle eliksirów ile się da. Stół taki możemy znaleźć między innymi w Bastionie. Jeśli nie mamy 30 to wczytujemy grę i ponawiamy proces, aż do momentu otrzymania pucharka.
Twórca broni / Weaponsmith
Stworzono broń 20 razy. / Made a weapon 20 times.
Trofeum bardzo podobne do powyższego. Wymagany jest przynajmniej 1 poziom umiejętności twórca broni. Wtedy możemy działać na stole do broni dystansowej lub przy kowadle dla broni do walki wręcz. Zarówno stół, jak i kowadło znajdziemy na terenie Bastionu. Do stworzenia podstawowej broni są nam potrzebne przynajmniej 3 sztuki jej zniszczonej wersji. Jeśli przez całą grę gromadziliśmy zasoby nie powinno być z tym problemu. W innym wypadku możemy u jakiegoś handlarza kupić kilka sztuk zepsutej broni i ją składać poprzez opcję zapisu i wczytania gry.
Obieżyświat / Globetrotter
Odblokuj przynajmniej 35 teleporterów. / Unlock at least 35 teleporters.
Wiele teleportów okryjemy naturalnie podczas przechodzenia gry. Nie w każdy kąt przyjdzie nam jednak zajrzeć jeśli nie jesteśmy skłonni do eksploracji. Do pucharka wystarczy ich 35, jednak w grze jest więcej. Warto je znajdować, by móc później szybko się przemieścić w dane miejsce. Poniżej znajduje się mapa z zaznaczonymi teleportami.
Łowca skarbów / Treasure Hunter
Zbierz 10 fragmentów mapy. / Collect 10 map pieces.
Pucharek związany ze znajdźkami. Fragmentów mapy jest do zdobycia 16 i wszystkie będziemy musieli odnaleźć w ramach trofeum Legenda, więc to trofeum wpadnie nam przy okazji.
Klucznik / Key Master
Otwarto 100 zamków. / 100 locks picked.
Klasyczny pucharek związany z otwieraniem zamków. Zalezienie 100 skrzyń to dość czasochłonne przedsięwzięcie, ale jest też szybszy sposób. Wystarczy znaleźć pojedynczą skrzynię. Najlepiej taką z łatwym poziomem zamka. Następnie wykonujemy szybki zapis, otwieramy skrzynię, wykonujemy szybkie wczytanie i otwieramy ponownie. Każde otworzenie w ten sposób liczy się do trofeum. W razie czego poniżej załączam materiał wideo z tym sposobem i lokalizacją łatwej skrzyni do grindowania.
Komputerowiec / Computer Scientist
30 udanych włamań komputerowych. / 30 successful hacks.
Trofeum analogiczne jak powyższe, tylko dotyczące sejfów. Można tak samo stosować metodę szybkiego zapisu i wczytania. Warto zaznaczyć, że kody w sejfach się nie zmieniają. Jak raz zgadniemy przy każdym wczytaniu gry i ponownej próbie otwarcia będzie on dokładnie taki sam. Wystarczy 30 razy wpisać poprawny kod.
Handlarz / Peddler
Odkryto 20 kupców. / 20 merchants found.
Kupców możemy znaleźć w każdym z obozów oraz natrafić na podróżnych handlarzy. By zostali odkryci na mapie musimy poprosić ich by pokazali nam swoje towary. Wystarczy w każdym mieście rzucić okiem na możliwości handlowe i spokojnie pucharek nam wpadnie.
Przedsiębiorca / Entrepreneur
Otrzymano 1000 kryształków elexitu. / 1,000 elexit shards received.
Trofeum związane z gromadzeniem bogactwa Wpadnie po zebraniu 1000 kryształków elexitu. Zobacz opis przy pucharku Skarbnik.
Bankier / Banker
Otrzymano 10 000 kryształków elexitu. / 10,000 elexit shards received.
Trofeum związane z gromadzeniem bogactwa Wpadnie po zebraniu 10 000 kryształków elexitu. Zobacz opis przy pucharku Skarbnik.
Skarbnik / Treasurer
Otrzymano 50 000 kryształków elexitu. / 50,000 elexit shards received.
Klasyczne trofeum związane z gromadzeniem waluty. Wymagane 50 000 kryształków elexitu to nie jest mało, ale pod koniec gry powinno nam się uzbierać i więcej. Przede wszystkim, gdy zaczniemy sprzedawać zbędne klamoty. Kupcy mają nieograniczone zapasy pieniężnie i kupią od nas każde barachło jakie podniesiemy. Warto jednak mieć na uwadze kilka rzeczy. Mianowicie jeśli będziemy zbierali wszystko na swojej drodze wpadnie nam w łapy bardzo dużo surowego mięsa pozyskanego z ubitych potworów. Nim je sprzedamy warto je usmażyć na ognisku. Smażone jest więcej warte. Podobnie ma się sytuacja z bronią. Z trzech sztuk zepsutej broni tego samego rodzaju możemy złożyć jedną porządną i więcej wartą. Musimy mieć jednak umiejętność umiejętność Twórca broni.
Pijus / Drinker
100 razy uleczono się za pomocą eliksiru. / Healed by potions 100 times.
Pucharek związany z leczeniem się miksturami. Podczas gry znajdziemy ich dość sporo, bo walają się wszędzie. W sumie wystarczy wypić 100 buteleczek dowolnej wielkości. I nie musimy być ranni. Można je sobie popijać dla smaku. Jeśli chcemy szybko wbić to trofeum wystarczy dokonać szybkiego zapisu i wypić wszystko co mamy, a następnie ponownie wczytać grę. Będzie się to liczyło do wymaganej setki.
Chomik / Pack Rat
Zebrano 100 000 przedmiotów. / Collected 100,000 items
To trofeum brzmi trochę strasznie. Podniesienie z ziemi 100 tysięcy szpargałów to nie w kij dmuchał. Osoby z podejściem maniakalnego zbieractwa śmiecia mogą zacierać ręce. Bohater ma nieograniczoną pojemność ekwipunku, więc nie trzeba się niczym przejmować. Na szczęście jest też i szybka metoda na to trofeum. Wystarczy wybrać się do kupca i bawić w sprzedaż/kupno. Bardzo szybko wtedy naliczymy wymaganą ilość jeśli nie stroniliśmy od zbieractwa w trakcie wcześniejszej gry i mamy co sprzedawać.
Twórca / Creator
Zniszczenie wynosi mniej niż 10. / Destruction is below 10.
Trofeum związane z poziomem moralności w grze. Znana z poprzedniej odsłony Oziębłość została zamieniona na bardziej czytelne Zniszczenie. By utrzymać zniszczenie na najniższym poziomie należy być miłym i uczynnym człowiekiem. W dialogach jest wiele okazji do tego. W razie czego w Bastionie mamy też opcje, by przekazać wsparcie pieniężne, co obniża nam poziom zniszczenia, ale korzystanie z tego nie jest konieczne, bo bez problemu można to wbić normalnie podczas gry.
Niszczyciel / Destroyer
Zniszczenie wynosi więcej niż 90. / Destruction is over 90.
Trofeum związane z poziomem moralności w grze przeciwne do powyższego. By utrzymać zniszczenie na jak najwyższym poziomie musimy być nieuprzejmym, agresywnym chamem. Podczas dialogów nie brakuje ku temu opcji. Dodatkowo polowanie na niewinne stworzenia związane z pucharkiem Bez litości też zwiększa nam poziom zniszczenia.
Myśliwy / Hunter
Zabito 20 potworów. / 20 monsters killed.
Pucharek związany z walką. Wpadnie po pokonaniu 20 potworów. Zobacz opis Egzekutor.
Obrońca / Defender
Zabito 20 Niebian. / 20 Skyands killed.
Niebianie to specjalni humanoidalni przeciwnicy będący głównymi siłami z którymi toczymy walkę. Wymagane 20 bez wątpienia wpadnie nam w ramach kończenia gry. W finale czekają na nas ich spore oddziały. Dodatkowo też podczas misji od C.R.O.N.Y. U4 często przyjdzie nam się z nimi tłuc.
Bez litości / Ruthless
Zabito 30 niewinnych stworów. / 30 innocent creatures killed.
Niewinne stwory to niewielkie stworzenia, które nie są do nas wrogo nastawione. Są to między innymi szczury, ptaki hodowlane, czy chrząszcze. Padają od jednego ataku, więc to tylko kwestia znalezienia. Można się na nie natknąć w wielu miejscach. Między innymi w obozach ich nie brakuje. Uwaga jednak z ubijaniem, bo podnosi ono poziom zniszczenia u naszego bohatera.
Bombowiec / Fire in the Hole
10 zabójstw za pomocą granatu ręcznego. / 10 kills by hand grenade.
Granaty to silna, acz niebezpieczna broń z uwagi na łatwość z jaką możemy sami się wysadzić. Nie znajdziemy też ich przesadnie dużo. Osobiście polecałbym kupić kilka, wykonać ręczny zapis i po zdobyciu zabójstwa wczytywać i zaliczać kolejne. Żeby było śmiesznie wysadzenie samego siebie granatem też się liczy jako pojedyncze zabójstwo, wiec na dobrą sprawę nawet nie musimy szukać przeciwników do tego.
Wojownik / Warrior
Zabito 200 potworów. / 200 monsters killed.
Pucharek związany z walką. Wpadnie po pokonaniu 200 potworów. Zobacz opis Egzekutor.
Egzekutor / Enforcer
Zabito 500 potworów. / 500 monsters killed.
Ubijanie potworów to klasyczny pucharek do gier od tego studia. Nie mogło go zabraknąć. Szczęśliwie tym razem ilość jest dostosowana do gry i nie jest konieczne żadne gridnowanie. Nawet jeśli jakimś cudem trofeum to nie wpadnie nam do ukończenia głównego wątku to później w świecie gry pojawia się masa nowych przeciwników z którymi można walczyć. Warty zaznaczenia jest jednak fakt, że potwory pokonane przez naszych towarzyszy nie wliczają się do tego pucharka mimo, że dostajemy za nie punkty doświadczenia.