Sequel idealny? Na to wygląda! W dodatku bardzo przyjemna platyna, a do tego brak pomijalnych pucharków. God of War: Ragnarök to wzór do naśladowania pod każdym możliwym względem.
[poll id=”216″]
- Stopień trudności wbicia platyny: 4/10
- Czas do zdobycia platyny: 60 – 70 godzin
- Liczba trofeów: x1/ x4 / x15 / x16
- Trofea online: 0
- Minimalna liczba przejść: 1
- Trofea możliwe do przeoczenia: BRAK
- Zglitchowane trofea: Brak
- Autopop: Tak (tylko przenosząc zapis z platyną z PS4 na PS5)
Wstępne wskazówki:
- Nie ma trofeów za poziom trudności, więc możecie spokojnie grać nawet na najłatwiejszym.
- Do wszystkich miejsc, gdzie są wymagane znajdźki można bez problemu wrócić, także nawet jak coś przegapicie to nie macie się czym martwić.
- Dobór pancerza czy dodatków do broni to bardziej kwestia gustu, ale osobiście zawsze kierowałem się siłą. Moje wybory to: Pancerz Surtra (dostępny za wyzwania w Muspelheim), Topór – Wściekła Masakra, Ostrza Chaosu – Rękojeści Niegasnącej Iskry, Włócznia – Tylec Czterech Wiatrów, Tarcza – Nieustraszona Tarcza + Rönd Gniewu. Co do Reliktu to najmocniejszy otrzymacie dopiero po pokonaniu Króla Hrólfa (dostępny znacznie później i po pokonaniu innych berserkerów).
- Nauczcie się jak najszybciej sprawnego parowania ataków tarczą. Im lepiej opanujecie tą umiejętność, tym łatwiej będzie Wam walczyć z końcowymi bossami, w szczególności z berserkerami, gdzie przez większość czasu będziecie musieli dobrze parować ich ataki. Macie 2 rodzaje parowania, które daje żółtą i pomarańczową poświatę. Żółta oznacza, że wcisnęliście przycisk nieco za wcześnie, zaś pomarańczowa jest idealna i daje najwięcej do ogłuszenia. Uważajcie na serię ataków, wtedy trzeba wiedzieć ile razy przeciwnik uderzy nim będzie można wcisnąć podwójnie , aby skontrować.
- Na Arenie w Niflheim możecie aktywować potyczki z różnymi przeciwnikami. W trakcie walki nie dostaniecie materiałów czy poziomu doświadczenia, ale można ulepszać umiejętności, poprzez wykonywanie wymaganych ataków.
- Transmog (zmiana wyglądu pancerza) stanie się dostępny dopiero, gdy ulepszycie jakąś część do maksymalnego 9 poziomu. Wciskacie wtedy i możecie zmieniać wygląd.
Krok po kroku:
KROK #1 – Ukończyć fabułę, zadania poboczne + czyścić mapy
Im więcej uda Wam się znaleźć w trakcie robienia fabuły, tym mniej szukania Was czeka pod koniec gry. Starajcie się robić co tylko jest możliwe w danym momencie, możecie regularnie sprawdzać mapę i listę znajdziek po lewej stronie ekranu. Da to również sporo dodatkowych materiałów, a nawet nowych dodatków do broni czy pancerzy. Warto sprawdzać każdy zakamarek mapy. Możecie też przyspieszyć nieco fabułę, a dopiero potem wrócić, gdy będziecie mieć odblokowany dodatkowych sprzęt, dzięki któremu dostaniecie się do wcześniej niedostępnych miejsc (od momentu otrzymania włóczni możecie już znaleźć większość rzeczy na mapie). Jakiegokolwiek sposobu nie wybierzecie i tak niczego nie pominiecie, więc sami zdecydujcie jaki sposób gry wolicie.
KROK #2 – Ukończyć wyzwania w Muspelheim
W Muspelheim znajdziecie Tygiel, gdzie będą 3 pomieszczenia z wyzwaniami + główna arena. Warto zrobić wszystkie 15 wyzwań, ponieważ otrzymacie bardzo dobry pancerz Surtra, który ulepszony do maksimum jest jednym z lepszych w grze. Zasada działania wyzwań może początkowo wydawać się nieco zakręcona, ale wszystko wyjaśniłem w opisie pucharka: Próby ognia / Trials by Fire. Przeciwnicy mają tutaj stałe poziomy i nawet będąc na 8 poziomie, oni mieli raptem od 4 do 6. Możliwe, że w którymś patchu zmienią skalowanie, ale póki co wchodząc tam na takim levelu, bez problemu sobie z wszystkim poradzicie. Wyzwania są dostępne już we wczesnej fazie gry, więc warto próbować je zrobić najszybciej jak to możliwe.
KROK #3 – Zabić berserkerów oraz Króla Hrólfa
W późniejszym etapie gry pojawią się berserkerzy, są to odpowiedniki walkirii z poprzedniej części i wymagają już wyższego poziomu sprzętu oraz umiejętności. Musicie najpierw ubić 12 z nich, aby odblokować walkę z Królem Hrólfem w Midgardzie. Przypominam, że w trakcie walk z nimi, kluczowe jest odpowiednie parowanie ich ataków. Gdy będziecie walczyć z więcej niż jednym to koniecznie miejsce cały czas podgląd na arenę, aby widzieć nadchodzące ataki. Dobry sprzęt i poziom bardzo pomaga, więc jeśli odczuwacie problemy, koniecznie ulepszcie rynsztunek (idealnie jest mieć wszystko na 9 poziomie). Zalecam nauczyć się też obsługi włóczni, bo jest zdecydowanie najlepszą bronią w grze. Więcej informacji na temat walk możecie przeczytać w opisie trofeum: Śmiertelny błąd / Grave Mistake
KROK #4 – Zabić walkirię Gna
Gna to najtrudniejszy przeciwnik w całej grze. Znajdziecie ją w Muspelheim, zaraz obok areny w Tyglu. Jej ataki są bardzo szybkie i śmiercionośne, będziecie musieli się nauczyć kontrować każdy z nich, więc tarcza odgrywa tutaj bardzo dużą rolę. Nie zapominajcie używać strzał Frey, aby przyspieszyć nabijanie paska ogłuszenia. Najważniejszy jest tutaj jednak poziom naszej postaci. Na 8 poziomie będziecie się mocno męczyć, dopiero na 9 walka staje się przystępna. Całość opisałem w trofeum: Prawdziwa Królowa / The True Queen.
KROK #5 – Czyszczenie pozostałości
Została już drobnica do wyczyszczenia. Jeśli czegoś nie zrobiliście wcześniej, to teraz jest na to pora. Gdyby Wam czegoś brakowało, to czytajcie opisy poszczególnych pucharków, opisałem najważniejsze znajdźki, przysługi oraz zamieściłem filmiki ze wszystkim. Od siebie dodam, że jeśli brakuje Wam jednego reliktu do trofeum Kolekcjoner / Collector, to sprawdźcie Więzienie w Niflheim, zaraz obok legendarnej skrzyni będą leżeć zwłoki, a obok nich praktycznie niewidoczny relikt do podniesienia. Była to ostatnia rzecz, która zajęła mi dobre kilka godzin nim ją znalazłem.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Niedźwiedź i wilk / The Bear and the Wolf
Zbierz wszystkie trofea / Collect all Trophies
Bardzo przyjemna platyna, podobnie jak ostatnio, trzeba ukończyć grę, zebrać większość znajdziek, powalczyć z kilkoma trudnymi bossami i gotowe.
Florysta / The Florist
Zbierz po jednym kwiecie z każdego z dziewięciu światów / Collect one flower from each of the nine realms
Większość z 9 kwiatów będziecie mogli zbierać dopiero po ukończeniu głównego wątku fabularnego. Dlatego też zalecam zostawić sobie to trofeum, gdy już pokonacie Odyna i wrócicie do Midgardu z Freyą i Atreusem. Kwiaty są częścią Przysługi „Rozkwit dziewięciu światów / Nine Realms in Bloom”. W zakładce Cele / Goals > Przysługi / Favours, możecie na bieżąco sprawdzać, które kwiaty macie już zebrane, a jakich Wam jeszcze brakuje. Pamiętajcie, że po podejściu do kwiatu, musicie wcisnąć i poczekać aż Freya lub Atreus go podniesie.
Lokacje wszystkich kwiatów:
- Svartalfheim (Nidavellir) – w mieście krasnoludów, będzie jedno miejsce z dziurą, z której wylatuje powietrze. Trzeba tam wbić włócznię, aby móc przeskoczyć na drugą stronę i zebrać kwiat.
- Vanaheim (Zapadliska / Sinkholes) – najpierw musicie odblokować tam drogę, poprzez użycie łańcucha przy bramie, a następnie przypłynąć łódką. Kwiat będzie blisko bramy, którą przed chwilą otworzyliście.
- Midgard (Gaj Sanktuarium / Sanctuary Grove) – musicie mieć ziarno Yggdrasil (po ukończeniu gry pogadajcie z wiewiórką obok domu Sindriego), a następnie odblokować sobie portal do tego miejsca. Kwiat będzie nieopodal domu Frey.
- Alfheim (Zakazane Piaski / Forbidden Sands) – obok miejsca, gdzie jest skrzynia Nornir, będzie drewniany płot, który wystarczy obejść, kwiat będzie zaraz za nim.
- Niflheim (Szczątki Więzienia Asów / Aesir Prison Wreckage) – kwiat będzie w jednej z cel na samym dole, musicie przesuwać drążki coraz niżej, aby móc się tam dostać.
- Niflheim (Mist Fields / Pola Mgieł) – zaraz na przeciwko portalu, którym przechodzicie do tego miejsca, nie sposób go pominąć.
- Muspelheim (Tygiel / Crucible) – jak tylko wejdziecie do tej miejscówki, kwiat będzie zaraz obok warsztatu.
- Helheim (Hel’s Perch / Taras Hel) – jak tylko wejdziecie, udajcie się w lewą stronę i zeskoczcie na dużą arenę, gdzie walczyliście z ogromnym wilkołakiem. Będziecie mogli wskoczyć na rozwalony most, gdzie udajecie się w prawo po kwiatek.
- Jotunheim (Angrboda’s Treehouse / Dom Angrbody) – po wejściu, idźcie od razu w lewo, do samego końca, gdzie będzie leżeć powalone drzewo. Kwiatek leży zaraz przed nim.
Filmik:
Bibliotekarz / The Librarian
Zbierz wszystkie książki / Collect all of the Books
Należy zebrać 14 książek, który są rozsiane po wszystkich światach. Są one częścią celu „Wiersze Kvasira / Kvasir Poems” oraz należą do kategorii Artefaktów, możecie na bieżąco sprawdzać ile Wam jeszcze brakuje w zakładce . Możecie je sobie również obejrzeć w domu Sindriego, będą stały na półkach, niedaleko kominka. Jako ciekawostkę dodam, że okładki książek to bardzo fajne easter eggi, które nawiązują do innych gier Sony. Nie da się pominąć żadnej z nich, do każdej możecie wrócić w dowolnym momencie gry, nawet po ukończeniu wątku głównego.
Lokacje wszystkich Książek:
- Svartalfheim (Mokradła Aurvangar / Aurvangar Wetlands)
- Svartalfheim (Nidavellir)
- Svartalfheim (Wyspa Lyngbakr / Lyngbakr Island)
- Svartalfheim (Kopalnia Jarnsmida / Jarnsmida Pitmines)
- Svartalfheim (Ogryzek / Applecore)
- Alfheim (Strond)
- Alfheim (Świątynia Światła / Temple of Light)
- Alfheim (Świątynia Światła / Temple of Light)
- Alfheim (Pustkowia / The Barrens )
- Alfheim (Zakazane Piaski / Forbidden Sands)
- Vanaheim (Południowa Dzicz / The Southern Wilds)
- Vanaheim (Dżungla / Jungle)
- Vanaheim (Zapadliska / Sinkholes)
- Midgard (Wioślarze / Oarsman)
Poniżej zamieszczam również listę oraz filmiki do wszystkich znajdziek w grze, nawet tych, które nie są wymagane do platyny. Każdy rejon został opracowany w 100%, więc możecie śmiało tu zaglądać, jeśli tylko będziecie czegoś potrzebować.
Lista wszystkich znajdziek w grze:
Kustosz / The Curator
Zbierz wszystkie artefakty / Collect all of the Artifacts
W grze jest w sumie 38 artefaktów + 5 misji pobocznych „Ofiary Wojny / Casualties of War”, z których również dostaniecie artefakt. Zostały one podzielone na różne kategorie (Książki, Rzeczy Zagubione, Diagramy, itd.) i zawsze są podświetlone na fioletowo, gdy leżą na ziemi. Żadnego artefaktu nie da się pominąć, można spokojnie wrócić do każdego z nich, nawet po skończeniu fabuły. Misje „Ofiary Wojny / Casualties of War”, będziecie mogli robić dopiero po odkryciu Krateru w Vanaheim (późniejszy etap fabuły). Zadania te polegają głównie na pogadaniu z duchem oraz podniesieniu artefaktu i odnalezieniu części, której poszukuje. Poniżej zamieszczam jedynie listę, ile artefaktów znajdziecie w danym świecie i rejonie.
Lokacje wszystkich Artefaktów:
- Svartalfheim (Mokradła Aurvangar / Aurvangar Wetlands) – 2 artefakty
- Svartalfheim (Nidavellir) – 2 artefakty
- Svartalfheim (Wyspa Lyngbakr / Lyngbakr Island) – 1 artefakt
- Svartalfheim (Kuźnia / Forge) – 1 artefakt
- Svartalfheim (Kopalnia Jarnsmida / Jarnsmida Pitmines) – 2 artefakty
- Svartalfheim (Ogryzek / Applecore) – 3 artefakty
- Vanaheim (Południowa Dzicz / The Southern Wilds) – 1 artefakt
- Vanaheim (Obóz Frejra / Freyr’s Camp) – 1 artefakt
- Vanaheim (Ogród Nóatun / Nóatun Gardens) – 1 artefakt
- Vanaheim (Zasnute Przejście / Veiled Passage) – 1 artefakt
- Vanaheim (Świątynia Frei / Vanir Shrine) – 1 artefakt
- Vanaheim (Delta Rzeczna / River Delta) – 2 artefakty
- Vanaheim (Równiny / Plains) – 3 zadania „Ofiary Wojny”
- Vanaheim (Dżungla / Jungle) – 1 artefakt + 1 zadanie „Ofiary Wojny”
- Vanaheim (Zapadliska / Sinkholes) – 1 artefakt + 1 zadanie „Ofiary Wojny”
- Midgard (Opuszczony Posterunek / The Derelict Outpost) – 1 artefakt
- Midgard (Jezioro Dziewięciu / Lake of Nine) – 3 artefakty
- Midgard (Wybrzeże Dziewięciu / Shores of Nine) –1 artefakt
- Midgard (Wioślarze / Oarsman) – 2 artefakty
- Alfheim (Strond) – 2 artefakty
- Alfheim (Świątynia Światła / Temple of Light) –2 artefakty
- Alfheim (Pustkowia / The Barrens) – 3 artefakty
- Alfheim (Nory / The Burrows) – 1 artefakt
- Alfheim (Zakazane Piaski / Forbidden Sands) – 3 artefakty
W opisie trofeum Bibliotekarz / The Librarian, zawarłem filmiki ze wszystkimi znajdźkami w grze, w tym i wymagane artefakty.
Tak to się zaczęło / How it Started
Wpraw zaklęcie / Equip an Enchantment
W trakcie szóstej misji fabularnej „Konfrontacja / The Reckoning”, po pokonaniu bossa Nidhögg, otrzymacie amulet, do którego będziecie mogli włożyć 9 różnych zaklęć / enchantmentów. Na początku dostępne będzie kilka zaklęć, resztę będziecie musieli odblokować w miarę progresu fabuły. Trofeum otrzymacie automatycznie, ponieważ gra „zmusi” was do włożenia jednego z kilku zaklęć do amuletu. Zaklęcia działają podobnie jak zestawy pancerza, czyli jeśli włożycie 3 te same to będziecie mieć dodatkowy bonus, który zawsze jest opisany z prawej strony ekranu. Osobiście używałem zaklęć z: Svartalfheim, Asgard oraz Niflheim.
Wypolerowane / Spit Shine
Ulepsz jeden element pancerza / Upgrade one piece of armor
Pancerze oraz bronie można ulepszać tylko i wyłącznie w warsztatach Sindriego oraz Broka. W każdym świecie znajdziecie przynajmniej kilka takich warsztatów. Do trofeum wystarczy ulepszyć dowolny element pancerza do kolejnego poziomu. Będziecie bardzo często ulepszać wszelkie elementy czy bronie, więc pucharek wpadnie sam z automatu.
Spartańskie tradycje / Spartan Ways
Pamiętaj o spartańskich naukach / Remember the Spartan teachings
Trofeum otrzymacie automatycznie na początku dwunastej misji fabularnej „Ponownie Razem / Reunion”, gdzie Kratos nauczy się trzeciego rodzaju furii. Powinniście mieć 3 rodzaje, które mają nieco inne działanie:
- Furia – zwiększa obrażenia i wraz z każdym uderzeniem przeciwnika, odnawia trochę zdrowia,
- Gniew – ulecza spory pasek zdrowia w zamian za furię,
- Męstwo – ulecza średnią ilość zdrowia, a przy tym na chwilę zwiększa obrażenia.
Pełen brzuch / Full Belly
Zdobądź wszystkie jabłka Iðunn i rogi krwistego miodu / Obtain all of the Apples of Iðunn and Horns of Blood Mead
Podobnie jak w poprzedniej części, znów zbieramy Jabłka oraz Rogi, które znajdziecie w Skrzyniach Norn. Skrzynie rozsiane są po wszystkich światach i jest ich więcej niż jest to wymagane do trofeum. By otworzyć taką skrzynię, zawsze musicie zniszczyć, podpalić lub zmienić oznaczenie runy na elementach w pobliżu skrzyni. Niekiedy są one bardzo dobrze ukryte, więc trzeba dobrze przeszukiwać okolicę. Jabłka oraz Rogi będziecie dostawać na zmianę, bez względu na to którą skrzynię akurat otwieracie. Do trofeum potrzebujecie otworzyć 30 skrzyń, zaś wszystkich w grze jest 35.
Lokacje wszystkich Skrzyń Norn:
- Svartalfheim (Mokradła Aurvangar / Aurvangar Wetlands) – 2 skrzynie
- Svartalfheim (Platforma Radsvinna / Radsvinn’s Rig) – 1 skrzynia
- Svartalfheim (Smocza Plaża / Dragon’s Beach) – 1 skrzynia
- Svartalfheim (Wyspa Alberyka / Alberich Island) – 1 skrzynia
- Svartalfheim (Kuźnia / Forge) – 1 skrzynia
- Svartalfheim (Kopalnia Jarnsmida / Jarnsmida Pitmines) – 1 skrzynia
- Svartalfheim (Ogryzek / Applecore) – 2 skrzynie
- Vanaheim (Południowa Dzicz / The Southern Wilds) – 1 skrzynia
- Vanaheim (Wschodnie Lasy Barri / Eastern Barri Woods) – 1 skrzynia
- Vanaheim (Opuszczona Wioska / The Abandoned Village) – 1 skrzynia
- Vanaheim (Ruiny Wśród Klifów / Cliffside Ruins) – 1 skrzynia
- Vanaheim (Zasnute Przejście / Veiled Passage) – 1 skrzynia
- Vanaheim (Kaskady Bogini / Goddess Falls) – 1 skrzynia
- Vanaheim (Dżungla / Jungle) – 1 skrzynia
- Vanaheim (Zapadliska / Sinkholes) – 2 skrzynie
- Vanaheim (Równiny / Plains) – 2 skrzynie
- Midgard (Kryjówka Łupieżców / Raider Hideout) – 1 skrzynia
- Midgard (Studnia Urd / Well of Urd) – 1 skrzynia
- Midgard (Wioślarze / Oarsman) – 1 skrzynia
- Midgard (Skarbiec / The Lost Treasury) – 1 skrzynia
- Alfheim (Strond) – 2 skrzynie
- Alfheim (Świątynia Światła / Temple of Light) – 1 skrzynia
- Alfheim (Wyrwa / The Below) – 1 skrzynia
- Alfheim (Pustkowia / The Barrens) – 1 skrzynia
- Alfheim (Zakazane Piaski / Forbidden Sands) – 2 skrzynie
- Niflheim (Szczątki Więzienia Asów / Aesir Prison Wreckage) – 1 skrzynia
- Muspelheim (Płonące Klify / Burning Cliffs) – 1 skrzynia
- Muspelheim (Tygiel / Crucible) – 1 skrzynia
W opisie trofeum Bibliotekarz / The Librarian, zawarłem filmiki ze wszystkimi znajdźkami w grze, w tym i wymagane Skrzynie Norn.
Powrót do formy / Knock off the Rust
Kup umiejętność / Purchase a Skill
Jak tylko zbierzecie trochę doświadczenia, wystarczy udać się do zakładki Umiejętności / Skills i wybrać dowolną, na którą Was stać. Kupujecie poprzez przytrzymanie na dowolnej z nich. Pierwszą umiejętność będziecie mogli kupić za 500 XP.
Miś był bardzo niegrzeczny dziś / A Grizzly Encounter
Zmierz się z niedźwiedziem / Battle the Bear
Automatycznie w trakcie pierwszej misji fabularnej „Przetrwać fimbulvinter / Surviving Fimbulwinter”, po walce z niedźwiedziem Bjorn.
Dług krwi / Blood Debt
Zmierz się z bogiem piorunów / Battle the God of Thunder
Podobnie jak wyżej, automatyczne trofeum, które dostaniecie w trakcie pierwszej misji fabularnej „Przetrwać fimbulvinter / Surviving Fimbulwinter”, gdzie w końcu przyjdzie Wam się zmierzyć z Thorem. Dzbanek otrzymacie zaraz po walce z nim.
Podwórkowa bójka / Backyard Brawl
Zmierz się z tajemniczą walkirią / Battle the Mysterious Valkyrie
Automatyczne trofeum, które dostaniecie w trakcie szóstej misji fabularnej „Konfrontacja / The Reckoning”. Wrócicie w pewnym momencie do swojego domu w Midgardzie. W jego pobliżu pojawi się tajemnicza walkiria Vanadis, z którą będziecie musieli walczyć. Pucharek standardowo otrzymacie po walce.
Z korzeniami / Root of the Problem
Zmierz się z Níðhögg / Battle Níðhögg
Tak samo jak trofeum wyżej, otrzymacie je automatycznie po pokonaniu bossa Níðhögg w trakcie szóstej głównej misji fabularnej „Konfrontacja / The Reckoning”.
Kocioł / The Cauldron
Zniszcz kocioł Grýli / Destroy Grýla's cauldron
Dostaniecie je automatycznie w trakcie piątej misji fabularnej, gdzie jako Atreus poznacie Angrbodę. Na końcu misji będziecie walczyć z jej babcią Grylą. Pamiętajcie, że musicie się skupić na rozwaleniu jej misy, a nie jej samej.
Uwaga, zły pies / Off the Leash
Zmierz się z Garmem / Battle Garm
Zasłużona kara / Comeuppance
Zmierz się z Hajmdalem / Battle Heimdall
Automatycznie po walce z Heimdallem w trakcie trzynastej misji fabularnej „Stworzenia z przepowiedni / Creatures of Prophecy”. W trakcie walki będziecie najpierw walczyć z Gulltopprem, czyli stworzeniem które Heimdall ujeżdża. Dopiero później przejdziecie do walki bezpośrednio z nim.
Razem raźniej / Better Together
Zmierz się z Hrist i Mist / Battle Hrist and Mist
Automatycznie po pokonaniu dwóch walkirii Hrist oraz Mist w trakcie szesnastej misji fabularnej „Przywołanie / The Summoning”.
Falanga / Phalanx
Zdobądź wszystkie tarcze / Obtain all Shields
Na przestrzeni całej gry będziecie kolekcjonować różny sprzęt, w tym właśnie tarcze. Są one podzielone na 2 kategorie: Tarcza oraz Dodatek Tarczy. Do trofeum musicie zdobyć tylko i wyłącznie 5 Tarczy, dodatki nie są wliczane! Większość z nich zdobędziecie normalnie w trakcie grania. Poniżej zamieszczam dokładną rozpiskę tarcz potrzebnych do trofeum oraz gdzie je znajdziecie. Zamieszczam również opis dodatków do tarczy, ale przypominam, że nie są one wymagane do trofeum!
Lokacje wszystkich Tarcz:
- Nieustraszona Tarcza / Dauntless Shield – możecie ją zrobić za darmo, gdy pierwszy raz traficie do domu Sindriego.
- Tarcza Kamienny Mur / Stone Wall Shield – jak wyżej. Po wyborze tarczy, drugą będziecie mogli później wytworzyć w warsztacie w dowolnym momencie.
- Tarcza Strzaskanej Gwiazdy / Shattered Star Shield – z legendarnej skrzyni w Vanaheim (Opuszczona Wioska / Abandoned Village), gdzie będziecie musieli zamrozić roślinę, aby dostać się do skrzyni.
- Strażnik / Guardian Shield – dostaniecie ją automatycznie w trakcie fabuły (gdy Kratos wyruszy na poszukiwanie Nornów).
- Tarcza Szturmowa / Onslaught Shield – z legendarnej skrzyni w Helheim, po pierwszym pokonaniu Garma.
Lokacje wszystkich Dodatków Tarczy:
(Nie są wymagane do trofeum)
- Rond Woli / Rond of Volition – dostępne od początku.
- Rond Irytacji / Rond of Aggrevation – z legendarnej skrzyni, w trakcie Przysługi, gdzie uwalniacie Lyngbakra (po odcięciu ostatniego łańcucha).
- Rond Wypadu / Rond of Expedition – po pokonaniu Almy w Alfheim.
- Rond Gniewu / Rond of Affliction – z legendarnej skrzyni w Alfheim (Barrens). Trzeba przecisnąć się przez szczelinę w południowej części tego obszaru i zniszczyć pnącza.
- Rond Ozdrowienia / Rond of Restoration – z legendarnej skrzyni w Vanaheim, gdzie musie zniszczyć pierwszą Dziurę Draugr, za którą będzie przejście do skrzyni.
- Rond Oczyszczenia / Rond of Purification – z legendarnej skrzyni w Midgardzie (Well of Urd). Dostęp do tej strefy odblokujecie w miarę progresu fabuły.
- Rond of Deflection – możliwe do zrobienia, gdy wrócicie do warsztatu po spotkaniu Norn w Midgardzie podczas robienia głównej fabuły.
- Rond Fortyfikacji / Rond of Fortification – dostaniecie go, gdy wrzucicie kryształy do studni życzeń w Vanaheim (gdy będziecie wychodzić z Dżungli lub Sinkholes, pójdziecie obok studni).
- Rond Dziewięciu Światów / Rond of the Nine Realms – po ukończeniu Przysługi „For Vanaheim!” w Vanaheim (Plains), gdzie ratujecie Birgiego.
- Rond Zamętu / Rond of Disruption – otrzymacie ją po zrobieniu Przysługi, w której musicie uratować 4 Jelenie w Vanaheim (na terenie Krateru). By móc to zrobić, musicie najpierw pogadać z wiewiórką w domu Sindriego, która da Wam nasiona, dzięki którym będziecie mogli pomóc jeleniom.
- Rond of Absorption – w warsztacie w Muspelheim (Crucible), po ukończeniu gry (możliwe, że dostępne wcześniej).
- Rond Unicestwienia / Rond of Obliteration – otrzymacie ją po pokonaniu Gna w Muspelheim.
Kolekcjoner / Collector
Zdobądź wszystkie relikty i rękojeści / Obtain all Relics and Sword Hilts
Relikty oraz rękojeści to dokładnie ta sama rzecz, więc opis trofeum jest trochę mylący. Musicie zebrać 14 reliktów, aby zaliczyć trofeum. Będziecie je dostawać za najróżniejsze rzeczy, od normalnego znalezienia na ziemi, poprzez wytworzenie w warsztacie aż po te, które otrzymacie automatycznie w trakcie fabuły. Nie da się żadnego pominąć, więc spokojnie do nich możecie wrócić. Osobiście dodam, że jeden relikt mocno napsuł mi krwi, a dokładnie Wezwanie Móstognira, który znajdziecie luźno leżący na ziemi w Niflheim – Szczątki Więzienia Asów, zaraz obok legendarnej skrzyni. Jest on całkowicie niewidoczny i bardzo łatwo go przeoczyć.
Lokacje wszystkich Reliktów:
- Talizman Megin / Talisman of Meign – znajdziecie go w Svartalfheim (Ogryzek / Applecore). Będzie w ręce zmarłego krasnoluda w skale.
- Rękojeść Grama / Hilt of Gram – z legendarnej skrzyni w Alfheim (Świątynia Światła / Temple of Light).
- Rękojeść Angurvdala / Hilt of Angrvadall – będziecie mogli go zrobić u Sindriego, gdy uwolnicie dużą meduzę w Alfheim (Pustkowia / The Barrens).
- Glewia Dodher / Glaive of Dodher – po pokonaniu Fiske w Vanaheim.
- Rękojeść Ridilla / Hilt of Ridill – możliwe do zrobienia po znalezieniu rękojeści w Midgardzie (część fabuły).
- Rękojeść Hofuda / Hilt of Hofud – otrzymacie go po zabiciu Heimdalla.
- Rękojeść Hrottiego / Hilt of Hrotti – po zabiciu jednego z Travelerów w Vanaheim (Równiny / Plains).
- Rękojeść Tyrfinga / Hilt of Tyrfing – będziecie go mogli zrobić gdy zdobędziecie przedmiot Nar’s Cup w Vanaheim (Dżungla / Jungle).
- Mistyczna Pamiątka / Mystical Heirloom – znajdziecie go w Midgardzie (Jezioro Dziewięciu / Lake of Nine), za skałą, którą trzeba wysadzić włócznią.
- Projekt Huldrowych Braci Nr 9 / Huldra Project #9 – dostępny do zrobienia w warsztacie po pokonaniu Odyna.
- Rękojeść Dainnsleifa / Hilt of Dainsleif – do zrobienia po zdobyciu przedmiotu Svefnthorn.
- Rękojeść Forsbrandra / Hilt of Forsbrandr – po zebraniu 48 kruków i zabiciu Raven Keepera w Niflheim.
- Rękojeść Skofnunga / Hilt of Skofnung – po zabiciu Króla Skofnunga (trzeba najpierw ubić wszystkich Berserków, aby go odkryć).
- Wezwanie Mótsognira / Motsognir’s Call – w Niflheim (Szczątki Więzienia Asów / Aesir Prison Wreckage) będzie leżeć przy zwłokach, obok legendarnej skrzyni.
Smokobójca / Dragon Slayer
Stwórz zestaw Pancerza ze Smoczej Łuski / Craft the Dragon Scaled Armor Set
Pancerz ze Smoczej Łuski / Dragon Scaled będziecie mogli zrobić po raz pierwszy, gdy traficie do Krateru w Vanaheim (druga część mapy, również duża co pierwsza, dostępna dopiero w późniejszym etapie gry). Na Równinach / Plains, będą dwa warsztaty, wystarczy podejść do dowolnego z nich i będziecie mogli zobaczyć nowe elementy pancerza ze Smoczej Łuski do wytworzenia. Będziecie jednak potrzebować materiały (Smocze Kły oraz Zęby), które lecą tylko i wyłącznie ze smoków, aby móc stworzyć ten pancerz. Smoki znajdziecie głównie na terenie krateru (dodatkowo jeden w Alfheim na Zakazanych Piaskach / Forbidden Sands oraz drugi w Svartalfheim na Smoczej Plaży / Dragon’s Beach, ale trzeba przy nim użyć Mistycznej Pamiątki, aby go obudzić). 7 smoków, które w zupełności wystarczą do zrobienia pancerza, znajdziecie w filmiku ze znajdźkami w Vanaheim w opisie trofeum Bibliotekarz / The Librarian.
A tak jest teraz / How it's Going
W pełni napraw Amulet Yggdrasilu / Fully repair the Amulet of Yggdrasil
Amulet otrzymacie w trakcie szóstej głównej misji fabularnej „Konfrontacja / The Reckoning”, gdzie będziecie walczyć z Níðhögg. Po walce z nim dostaniecie amulet oraz kilka zaklęć, które możecie do niego włożyć. Amulet składa się z 9 otworów, do których można wkładać zaklęcia. Na początku macie tylko dwa otwory (hue hue…), kolejne trzeba naprawić przy użyciu specjalnego przedmiotu Klejnot Yggdrasilu / Jewel of Yggdrasil. Będziecie je dostawać automatycznie w trakcie fabuły oraz w trakcie eksploracji. Poniżej możecie przeczytać listę wszystkich klejnotów oraz gdzie je znaleźć, aby naprawić amulet do maskymalnego poziomu.
Lokacje wszystkich Klejnotów:
- Automatycznie w trakcie fabuły (misja „Przeznaczenie / The Word of Fate”), po walce z Fantomem.
- Automatycznie w trakcie fabuły (misja „Odmienić Los / Forging Destiny”), po walce z Ogrem.
- Z legendarnej skrzyni w Alfheim (Zakazane Piaski / Forbidden Sands), którą znajdziecie w Elfim Sanktuarium.
- Z legendarnej skrzyni w Svartalfheim (Wyspa Alberyka / Alberich Island), którą znajdziecie na końcu tej miejscówki.
- Z legendarnej skrzyni w Midgard (Wioślarze / Oarsman), która będzie w pomieszczeniu pod ziemią.
- Z legendarnej skrzyni w Vanaheim (Ogród Nóatun / Nóatun Gardens), do której musicie odblokować dostęp od drugiej strony (trzeba przeprawić się przez rzekę i wejść na mostek, z którego będziecie mogli spalić pnącza blokujące dostęp do skrzyni).
- Z legendarnej skrzyni w Vanaheim (Dżungla / Jungle), gdzie spadniecie do czegoś w rodzaju pułapki, którą musicie otworzyć rzucając toporem w obrotowe deski. Obok tej pułapki będzie skrzynia z klejnotem.
Pogrzeb przyjaciela / Funeral for a Friend
Weź udział w pogrzebie / Attend the funeral
Po ukończeniu gry, we wszystkich warsztatach pojawi się Lunda. Po rozmowie z nią, dowiecie się, że planują pogrzeb dla przyjaciela oraz pokaże się Wam nowe zadanie poboczne „Pogrzeb Wikinga / A Viking Funeral”. Musicie podążać za wskaźnikiem na mapie w Svartalfheim, najpierw w Nidavellir, a później na Piaskach Sverd / Sverd Sands. W trakcie tej misji nie trzeba nic robić, będzie to po prostu smutny moment pożegnania przyjaciela, po którym wjadą napisy końcowe.
Przywódca rebelii / Rebel Leader
Zwróć Młot Buntu / Return the Hammer of the Rebellion
Można ją zacząć dopiero, gdy zdobędziecie włócznię i wrócicie wagonikiem do Nidavellir. Niedaleko obok wagonia, będą skały w które można wbić włócznie i przeskoczyć na drugą stronę. Będzie stał tam Durlin, który poprosi Was o odzyskanie jego młota. Młot znajdziecie na Smoczej Plaży / Dragon’s Beach, gdzie dzięki włóczni wejdziecie na mosty powyżej. Po drodze będziecie również musieli odczytać runę, która podniesie część pomnika, pod którym będzie skrzynia, a w niej młot dla Durlina. Wróćcie do Nidavellir, aby oddać Durlinowi jego własność i gotowe.
Nowi znajomi / New Friends
Dostarcz kulę Lúndzie / Fetch Lúnda's orb
Gdy wrócicie do Obozu Frejrja w Vanaheim, pogadajcie z Lundą w warsztacie (może to być też jakikolwiek inny warsztat, w którym jest Lunda i Brok). Dostaniecie od niej nowe zadanie, w którym będziecie musieli odnaleźć Tajemniczą Kulę. Znajdziecie ją w Vanaheim (Ogród Nóatun / Nóatun Gardens), gdzie na ścianie na wprost Was, trzeba będzie użyć dłuta, aby ją rozwalić. Za ścianą będzie skrzynia, a w niej wymagany przedmiot do zadania. Teraz wystarczy wrócić do Lundy w Obozie Frejra i gotowe.
Hafgufa ci ufa / Full Gufa
Uwolnij hafgufy / Free the Hafgufas
Trofeum otrzymacie po wykonaniu Przysługi „Tajemnice Piasków / Secret of the Sands” oraz „Pieśń Piasków / Song of the Sands”.
Gdy wykonacie pierwszą misję fabularną w Alfheim, będziecie mieć dostęp do lokacji „Pustkowia / The Barrens”. Na początku będzie panować tam burza piaskowa, którą usuniecie poprzez uratowanie pierwszego Hafgufa (duża meduza). By to zrobić, musicie udać się do miejscówki „Wyrwa / Below”, na końcu której będzie w/w meduza. Po przecięciu wszystkich pnączy, wracacie na górę i przecinacie ostatni z nich (będzie zaznaczony na kompasie). Po przecięciu, uwolnicie ją i burza powinna ustać. Druga duża meduza znajduje się w lokacji obok, czyli w „Zakazanych Piaskach / Forbidden Sands”. Dostęp do nich będziecie mogli jednak odblokować dopiero, gdy nauczycie się czytać runy wraz z Freią. Podobnie jak wcześniej, musicie zejść do lokacji „Nory / The Burrows”, na końcu której znów przecinacie pnącza i ostatnie na górze. Po uratowaniu dwie meduzy połączą się ze sobą, a Wy otrzymacie trofeum.
Zadośćuczynienie / Making Amends
Uwolnij Lyngbakra / Free the Lyngbakr
Trofeum otrzymacie po wykonaniu Przysługi „Ciężar łańcuchów / Weight of Chains”.
Jedna z pierwszych głównych Przysług, gdy traficie do Svartalfheim. Po przejściu przez Nidavellir, traficie na duże jezioro z czymś w rodzaju wyspy na środku. Przysługa aktywuje się automatycznie, gdy wejdziecie na ową wyspę. Najpierw będziecie musieli znaleźć klucz, który jest w skrzyni pod betonową płytą (dotrzecie tam bez problemu). Po otrzymaniu klucza, wracacie do „Strażnica / Watchtower” i będziecie mogli otworzyć drzwi obok wieży. Znajdziecie tam gong, po użyciu którego wynurzy się ogromny wieloryb, zwany Lyngbakrem. Kolejna część zadania, to uwolnienie go poprzez przecięcie 3 łańcuchów. Musicie wchodzić na niego od różnych stron (wszystko będzie oznaczone) i dostać się do każdego łańcucha. Po przecięciu ostatniego, dostaniecie trofeum, a Lyngbakr pozostanie na swoim miejscu pomimo uwolnienia go, więc spokojnie będziecie mogli tam wrócić jeśli coś pominęliście.
To był dobry dzień / It Was a Good Day
Odzyskaj Mardöll / Retrieve Mardöll
Trofeum otrzymacie po wykonaniu Przysługi „Niepokój Frei / Freya’s Missing Peace”.
Przysługę będziecie mogli zrobić, dopiero gdy Freia zastąpi Atreusa jako Wasz stały kompan w Vanaheim (po ukończeniu szóstej głównej misji „Konfrontacja / The Reckoning”). Zadanie otrzymacie, gdy będziecie płynąć z Freią w dół Delty Rzecznej / River Delta. Po przepłynięciu w pobliżu wejścia do Kaskady Bogini / Goddess Falls, dostaniecie zadanie. Wystarczy podążać za znacznikiem na kompasie, aż w końcu dotrzecie od miejsca Świątynia Frei / Vanir Shrine. Pod koniec będziecie musieli otworzyć przejście do końcowej lokacji, gdzie wykonacie zadanie.
Gatunek inwazyjny / Invasive Species
Ukończ wszystkie polowania w kraterze / Complete all of the Crater Hunts
W Vanaheim, w późniejszym etapie gry, odkryjecie Krater, czyli kolejny duży obszar na mapie. Odkryjecie go w trakcie Przysługi „Zapach Przetrwania / Scent of Survival”, gdzie musicie biec za psem Helka. Pojawi się tam również nowy typ zadań „Polowania”. Są one podzielone na 2 kategorię: Polowania na smoki (7) oraz Heroiczne polowania (2). W skrócie, musicie dojść do danego miejsca na mapie i zabić smoka lub inne stworzenie, które się tam znajduje. Za polowanie na smoki będziecie również dostawać materiały, dzięki którym będziecie mogli wytworzyć oraz ulepszyć pancerz ze Smoczej Łuski. Trofeum dotyczy tylko i wyłącznie polowań obejmujących obszar Krateru (Równiny / Plains, Dżungla / Jungle oraz Zapadliska / Sinkholes). Poniżej wrzucam lokacje wszystkich polowań.
Lokacje wszystkich Polowań:
- Vanaheim (Równiny / Plains) – 2x Polowania na Smoki + 2x Heroiczne Polowania
- Vanaheim (Dżungla / Jungle) – 3x Polowania na Smoki
- Vanaheim (Zapadliska / Sinkholes) – 2x Polowania na Smoki
W opisie trofeum Bibliotekarz / The Librarian, zawarłem filmiki ze wszystkimi znajdźkami w grze, w tym i wymagane Polowania na Smoki oraz Heroiczne Polowania.
Najlepsze przyjaciółki / Besties
Pogłaszcz Speki i Svannę / Pet Speki and Svanna
Trofeum otrzymacie po wykonaniu Przysługi „Zwierzęce Instynkty / Animal Instincts”.
Po ponownym powrocie do Midgardu, gdy będziecie mogli już swobodnie poruszać się po Jeziorze Dziewięciu / Lake of Nine, psiaki będą cały czas zaniepokojone obecnością łupieżców. Waszym zadaniem jest oczyszczenie 4 obozów łupieżców, które znajdziecie na terenie Jeziora Dziewięciu / Lake of Nine. Są one wyraźnie zaznaczone na mapie, a nawet podpisane, więc nie sposób ich przeoczyć. Wystarczy zabić wszystkich przeciwników na terenie obozu i powinna pojawić się informacja, że został zaliczony. Po zrobieniu tego w ostatnim i powrocie do zaprzęgu, Kratos pogłaszcze psiaki, a Wy dostaniecie trofeum. Poniżej daję mapkę z zaznaczonymi 4 obozami.
Należne miejsce / Rightful Place
Zwróć wszystkie lindwyrmy Ratatoskowi / Return all the Lindwyrms to Ratatoskr
Trofeum otrzymacie po wykonaniu Przysługi „Zaginione lindwyrmy / The Lost Lindwyrms”.
Po ukończeniu głównej misji fabularnej „Przeznaczenie / The Word of Fate”, wróćcie do domu Sindriego i pogadajcie z Ratatoskiem (wiewiórką). Powiem Wam, że zaginęło 6 lindwyrmów i będzie chciał, żebyście je odszukali. Znajdziecie je w kilku światach, tylko i wyłącznie w Szczelinach Yggdrasilu. Po podejściu do takiej strzelincy, wyskoczy lindwyrm i będziecie musieli naciskać przycisk , aby go złapać. Robicie tak 6 razy i gotowe. Pamiętajcie, żeby udać się do Ratatoska w domu Sindriego, gdy zbierzecie wszystkie, aby zaliczyć trofeum. Poniżej wrzucam listę, gdzie możecie je znaleźć.
Lokacje wszystkich Lindwyrmów:
- Svartalfheim (Jama Alberyka / Alberich Hollow)
- Svartalfheim (Wyspa Alberyka / Alberich Island)
- Svartalfheim (Kuźnia / Forge)
- Svartalfheim (Ogryzek / Applecore)
- Vanaheim (Równiny / Plains)
- Vanaheim (Równiny / Plains)
W opisie trofeum Bibliotekarz / The Librarian, zawarłem filmiki ze wszystkimi znajdźkami w grze, w tym i wymagane Lindwyrmy do znalezienia.
Czyste serce / Pure of Hart
Zwróć Jelenie Pór Roku / Return the Stags of the Four Seasons
Trofeum otrzymacie po wykonaniu Przysługi „Jelenie Pór Roku / A Stag for All Seasons”.
Po dostaniu się po raz pierwszy do Krateru w Vanaheim (odkryjecie go w trakcie Przysługi „Zapach Przetrwania / Scent of Survival, gdzie musicie biec za psem Helka), na swojej drodze napotkacie kolorowe jelenie. Udajcie się najpierw do domu Sindriego i pogadacie z Ratatoskkiem, da Wam nasiona, dzięki którym będziecie mogli przywrócić jelenie do ich naturalnego środowiska. Na terenie Krateru znajdziecie 4 Jelenie, które trzeba uratować, nigdzie indziej. Po pierwszym spotkaniu, będą nawet zaznaczone na mapie fioletową ikonką z porożem.
W opisie trofeum Bibliotekarz / The Librarian, zawarłem filmiki ze wszystkimi znajdźkami w grze, w tym i wymagane Jelenie.
Próby ognia / Trials by Fire
Ukończ próby Muspelheimu / Complete the Trials of Muspelheim
Trofeum otrzymacie po wykonaniu Przysługi „Ostatnie wyzwania / The Final Challenges”.
Najpierw musicie dostać się do Muspelheim, a by to zrobić będziecie musieli znaleźć części nasion, dzięki któremu będziecie mogli otworzyć drzwi. Pierwszą część możecie znaleźć w legendarnej skrzyni w Svartalfheim (Platforma Modvitnira / Modvitnir’s Rig). Drugą część znajdziecie w legendarnej skrzyni w Svartalfheim (Jama Alberyka / Alberich Hollow), by się tu dostać wymagane jest posiadanie włóczni. Ostatnią część znajdziecie już bezpośrednio w Muspelheim (Płonące Klify / Burning Cliffs), w legendarnej skrzyni, której nie da się przeoczyć. Dodam jeszcze, że za ukończenie wyzwań będziecie mogli stworzyć jeden z najlepszych zestawów pancerzy, czyli Pancerz Surtra.
Będziecie mogli w końcu wejść do Tygla / Crucible i zrobić wszystkie 15 wyzwań, które są wymagane do trofeum. Najpierw jednak wytłumaczę jak działają wyzwania, bo może to sprawiać problemy na początku. Macie główną arenę + 3 pokoje z wyzwaniami. W tych 3 pokojach, na początku musicie zrobić wszystkie nowe wyzwania + jedno główne na środku, gdy tylko będzie dostępne. Po zrobieniu wszystkich wyzwań w pokojach, przejdziecie do tzw. „nabijania run” na środkowej arenie. Robicie to poprzez ukończenie wyzwań w 2 pokojach (nie ma znaczenia jakie wyzwania robicie w tych pomieszczeniach). Ukończony pokój = nabita runa na środkowej arenie. Gdy ukończycie 2 pokoje, na środkowej arenie będziecie mogli rozpocząć finalne wyzwanie. Finalne wyzwanie różni się w zależności od tego, jakie runy nabiliście na miecz. Przykład znajdziecie poniżej.
Wyjaśnienie działania wyzwań w punktach.
- Najpierw robicie wszystkie dostępne wyzwania w pokojach.
- Po zrobieniu wszystkich pokoi, robicie finalne wyzwanie na głównej arenie.
- Powtarzacie proces aż nie zaliczycie wszystkich wyzwań w pokojach.
- Teraz powinniście mieć około 9 / 15 ukończonych wyzwań.
- Przyjmujemy, że pomieszczenia z wyzwaniami, od lewej do prawej to A B C + główna arena.
- Robiąc dowolne wyzwanie w pomieszczeniu A, nabijacie runę z tego miejsca na głównej arenie.
- Robiąc dowolne wyzwanie w pomieszczeniu B lub C, nabijacie runę z tego miejsca na głównej arenie.
- Kolejność robienia pokoi ma tutaj największe znaczenie, więc musicie zrobić wszystkie kombinacje + finalne wyzwania, aby dobić do wszystkich 15 wyzwań, czyli:
- A + B + Finał
- B + A + Finał
- A + C + Finał
- C + A + Finał
- B + C + Finał
- C + B + Finał
- Po ostatniej kombinacji, powinniście mieć już 15 / 15 ukończonych wyzwań i wbite trofeum.
Dobre przygotowanie / Ready for Commitment
W pełni ulepsz jeden zestaw pancerza / Fully upgrade one armor set
Musicie ulepszyć dowolny zestaw pancerza do maksymalnego 9 poziomu. Trzeba ulepszyć Tułów, Ręce oraz Biodra z tego samego zestawu do 9 poziomu. Nie ma znaczenia, który zestaw ulepszycie, jednak zalecam zrobić to na jakimś, z którego będziecie korzystać, aby nie marnować zasobów. Co prawda, najłatwiej zrobicie to na pierwszym zestawie, czyli Zestaw Przetrwania, ponieważ nie wymaga on unikatowych materiałów, jednak osobiście grałem w późniejszym etapie gry tylko i wyłącznie z Pancerzem Surtra (dostępny za wyzwania w Tyglu) i to jego ulepszyłem do maksymalnego poziomu.
W warsztacie zawsze możecie sprawdzić, jakie są wymagana na poszczególny poziom danego elementu pancerza. Gdyby brakowało Wam jakiś materiałów do ulepszenia, zawsze możecie zerknąć do Kodeksu / Codex > Zasoby / Resources, gdzie po najechaniu na dany materiał, gra powie Wam gdzie można go znaleźć. Jeśli jeszcze jakiegoś materiału nie zdobyliście, to znaczy że zapewne nie ukończyliście gry i zostały wam niezwiedzone rejony lub wyzwania (wiele osób nie wie, że za wyzwania w Tyglu również lecą unikatowe materiały do ulepszania sprzętu).
Ragnarök / Ragnarök
Zmierz się z Wszechojcem / Battle the All-Father
Trofeum związane z fabułą, nie do przeoczenia. Finałowa walka z Odynem, w trakcie głównej misji fabularnej „Wojujące Światy / The Realms of War”. Po ukończeniu gry, będziecie mogli spokojnie wrócić do wszystkiego co przeoczyliście. W grze nie da się niczego pominąć, więc możecie kończyć fabułę kiedy Wam to pasuje. Dodam tylko, że po ukończeniu głównej ścieżki fabularnej, Atreus stanie się niedostępny i będziecie cały czas podróżować z Freią.
Śmiertelny błąd / Grave Mistake
Zmierz się z królem Hrolfem / Battle King Hrólf
W trakcie głównej misji fabularnej „Przeznaczenie / The Word of Fate”, wraz z Freią traficie do Midgardu, gdzie udacie się do lokacji Grobowiec Króla / King’s Grave. Kratos wejdzie tam w interakcje ze zniszczonym nagrobkiem, po czym we wszystkich światach pojawi się nowa aktywność oznaczona czerwoną ikonką. Są to walki z Berserkerami, odpowiednikami walkirii z pierwszej części oraz najtrudniejsi bossowie w grze. W niektórych walkach będziecie musieli walczyć nawet z 3 bossami jednocześnie. W trakcie walk, kluczowe jest posługiwanie się parowaniem i nabijanie paska ogłuszenia najszybciej jak to możliwe, dzięki czemu zdejmiecie mu sporo zdrowia. Wszyscy Berserkerowie mają podobny zasób atak, przeważnie różnią się jedynie elementem (ogień, mróz, bifrost, trucizna, elektryk), więc będziecie musieli nauczyć się ich ataków na pamięć. Większość z nich można parować, szczególnie gdy atakują Was wręcz, musicie sparować kilka ataków pod rząd po czym gdy tylko pojawi się czerwony okrąg, od razu zaatakować (można wcisnąć podwójnie co wybije razu z rytmu). Musicie pokonać 12 Berserkerów, przy 9 Nagrobkach, aby odblokować dostęp do Króla Hrólfa. W trakcie niektórych walk będziecie walczyć z kilkoma jednocześnie, dlatego jest mniej nagrobków niż samych Berserkerów.
Pamiętajcie, że poziom trudności Berserkera poznacie po kolorze paska zdrowia. Zielony oznacza łatwy, żółty normalny, pomarańczowy trudny, a czerwony praktycznie nierealny. Paski zdrowia są uzależnione od Waszego poziomu, więc im wyższy Wasz poziom, tym łatwiej będzie się Wam walczyć i nie będą Was zabijać na jednego hita. Zalecam walczyć z nimi, gdy macie minimum 8 lub 9 poziom postaci. Ja zrobiłem błąd i zacząłem wcześniej, przez co z niektórymi bardzo się męczyłem. Zdecydowanie najtrudniejszą walką jest Berserker w Alfheim, gdzie walczymy z nim + dwiema siostrami. Freia nie zda się tutaj na wiele, ale będzie skupiać na sobie zawsze jedną z sióstr. Waszym priorytetem jest główny Berserker, ale musicie mieć ustawioną kamerę tak, żeby widzieć co robi siostra, która będzie Was atakować, aby móc sparować w odpowiednim momencie lub zrobić unik. Jeśli będziecie patrzeć tylko na głównego Berserkera to padniecie bardzo szybko.
Zalecany sprzęt:
- Pancerz: Pancerz Surtra lub Smoczej Łuski (do zdobycia za wyzwania w Muspelheim, zaś Smoczy wytworzycie, gdy pierwszy raz odwiedzicie Krater w Vanaheim),
- Tarcza: Nieustraszona Tarcza / Dauntless Shield + Rond Gniewu / Rond of Affliction (możliwa do zrobienia za darmo, gdy pierwszy raz traficie do domu Sindriego, zaś Rond Gniewu z legendarnej skrzyni w Alfheim (Pustkowia / The Barrens). Trzeba przecisnąć się przez szczelinę w południowej części tego obszaru i zniszczyć pnącza),
- Lewiatan: Wściekła Masakra / The Furious Maul (dostaniecie ten dodatek automatycznie w trakcie fabuły),
- Ostrza Chaosu: Rękojeści Niegasnącej Iskry / Pommels of Undying Spark (z legendarnej skrzyni w Svartalfheim (Kopalnie Jarnsmida / Jarnsmida Pitmines),
- Włócznia: Tylec Czterech Wiatrów / Hind of the Four Winds (po pokonaniu trolla w Svartalfheim (Ogryzek / Applecore), tam gdzie wcześniej odnaleźliście Tyra).
- Relikt: Rękojeść Hofuda / Hilt of Hofud (otrzymacie go po zabiciu Heimdalla)
- Amulet: Ustawienie amuletu znajdziecie na zdjęciu, np. w opisie trofeum Tak to się zaczęło / How it Started
- Inne: Nie zapomnijcie i możliwość kupienia kamienia rezurekcji, dzięki czemu możecie raz umrzeć i zostaniecie wskrzeszeni.
W razie problemów, możecie w każdym momencie zmniejszyć poziom trudności do najłatwiejszego, dzięki czemu walki będą znacznie łatwiejsze. Dodatkowo możecie włączyć punkty kontrolne w trakcie walk, więc nawet jak padniecie, to nie będziecie zaczynać od nowa.
Filmik ze wszystkimi walkami + Królem (Poziom Normalny):
Prawdziwa Królowa / The True Queen
Zmierz się z Gną / Battle Gná
Gna stanie się dostępna dopiero po ukończeniu głównego wątku fabularnego, czyli po pokonaniu Odyna. Znajdziecie ją w Muspelheim (Tygiel / Crucible), wystarczy udać się na prawo za warsztatem i przejść przez szczelinę + przeskoczyć kilka razy na jej arenę. Gna to jeden z najtrudniejszych bossów w grze, jeśli nie najtrudniejszy. Jest ona na 9 poziomie, więc Wy też będziecie potrzebować poziom 9, aby móc z nią walczyć. Można próbować na 8, ale walka będzie trwała znacznie dłużej, a Wy będziecie umierać na kilka strzałów.
Konieczne będzie nauczenie się jej ataków wręcz na pamięć. Przed atakiem, zawsze wydaje okrzyk, który jest powiązany z kolejnym atakiem, więc można w miarę kontrolować jaki będzie następny atak. Jest to jedyny boss, gdzie parowanie nie jest aż tak skuteczne (ale niektóre ataki wciąż trzeba umieć sparować), za to uniki robią lepszą robotę. Trzeba też wiedzieć, które ataki da się normalnie zablokować tarczą, a kiedy trzeba robić unik. Bądźcie czujni, kiedy będzie korzystać z ataku Znaku / Sigil lub Stun / Ogłuszenia, wtedy musicie szybko wybrać odpowiednie strzały u Frei i wcisnąć , aby zablokować jej atak. Upadnie na ziemię i będzie można zadać trochę obrażeń. Uważajcie na moment, kiedy poszybuje w górę areny i będzie atakować z powietrza, musicie zrobić unik w ostatnim możliwym momencie, czasami nawet 3 razy pod rząd, inaczej przygwoździ Was do ziemi i zada sporo obrażeń. Koniecznie obejrzycie mój filmik, gdzie możecie zobaczyć jak sobie z nią radziłem.
Zalecany sprzęt:
- Pancerz: Pancerz Surtra lub Smoczej Łuski (do zdobycia za wyzwania w Muspelheim, zaś Smoczy wytworzycie, gdy pierwszy raz odwiedzicie Krater w Vanaheim),
- Tarcza: Nieustraszona Tarcza / Dauntless Shield + Rond Gniewu / Rond of Affliction (możliwa do zrobienia za darmo, gdy pierwszy raz traficie do domu Sindriego, zaś Rond Gniewu z legendarnej skrzyni w Alfheim (Pustkowia / The Barrens). Trzeba przecisnąć się przez szczelinę w południowej części tego obszaru i zniszczyć pnącza),
- Lewiatan: Wściekła Masakra / The Furious Maul (dostaniecie ten dodatek automatycznie w trakcie fabuły),
- Ostrza Chaosu: Rękojeści Niegasnącej Iskry / Pommels of Undying Spark (z legendarnej skrzyni w Svartalfheim (Kopalnie Jarnsmida / Jarnsmida Pitmines),
- Włócznia: Tylec Czterech Wiatrów / Hind of the Four Winds (po pokonaniu trolla w Svartalfheim (Ogryzek / Applecore), tam gdzie wcześniej odnaleźliście Tyra).
- Relikt: Rękojeść Hofuda / Hilt of Hofud (otrzymacie go po zabiciu Heimdalla)
- Amulet: Ustawienie amuletu znajdziecie na zdjęciu, np. w opisie trofeum Tak to się zaczęło / How it Started
- Inne: Nie zapomnijcie i możliwość kupienia kamienia rezurekcji, dzięki czemu możecie raz umrzeć i zostaniecie wskrzeszeni.
W razie problemów, możecie w każdym momencie zmniejszyć poziom trudności do najłatwiejszego, dzięki czemu walki będą znacznie łatwiejsze. Dodatkowo możecie włączyć punkty kontrolne w trakcie walk, więc nawet jak padniecie, to nie będziecie zaczynać od nowa.
Filmik z walki (Poziom Normalny):