Metro Exodus to oparta na świecie stworzonym przez Dmitrija Głuchowskiego, trzecia część kultowego cyklu gier postapokaliptycznych, rozgrywająca się dotychczas w moskiewskim metrze. Tym razem jednak produkcja otwiera nam świat poza znanymi tunelami metra i pozwala zwiedzić bardziej otwarte lokacje zniszczonej wojną Rosji. Ponownie wcielamy się w Artema i możemy poznać jego dalsze losy po wydarzeniach mających miejsce w książce Metro 2035.
Krok po kroku:
Platyna w Metro Exodus nie jest nadzwyczaj skomplikowana. Pomocny jest fakt iż mamy dostępną opcję wyboru rozdziałów do których można wracać po skończeniu gry. Sama gra mimo bardziej otwartej struktury nie jest na tyle długa, aby ewentualne zdobycie jakiegoś pucharku okazało się bardzo męczące.
KROK I – Ukończenie gry na dowolnym poziomie trudności, zebranie znajdziek i uzyskanie najlepszego zakończenia
Podczas pierwszego przejścia możemy od razu skupić się na znajdźkach. Jeśli wybierzemy łatwy poziom trudności możemy je spokojnie ogarniać. Jeśli pominęliśmy jakiś dziennik, lub pocztówkę nie ma się co martwić. Wystarczy potem dozbierać brakującą znajdźkę poprzez wybór rozdziałów. Jedynie pucharek Szata zdobi człowieka za zdobycie wszystkich ulepszeń trzeba zaliczyć w jednym przejściu. Dobre zakończenie nie jest tak wymagające i niejasne jak w poprzednich pucharkach. Musimy skupić się na zdobyciu pucharków Kniaź, Damir oraz Alosza.
Pucharki możliwe do pominięcia na które dobrze od razu zwracać uwagę podczas przechodzenia rozdziałów:
MOSKWA:
- Hamulcowy
WOŁGA:
- Przyjaciel załogi
- Wędkarz
- Kniaź
- Szata zdobi człowieka (8 ulepszeń)
JAMANTAU:
- Sprawiedliwa zemsta
MORZE KASPIJSKIE:
- Nie ujdzie wam to UAZ-em
- Szalona przejażdżka
- Damir
- Szata zdobi człowieka (5 ulepszeń)
- Odsuń się
- Kalejdoskop
TAJGA:
- Dekomunizacja
- Władca Lasu
- Pora na herbatkę
- Alosza
MARTWE MIASTO:
- Przewodnik
KROK II – trofea do wygrinidowania i zdobycia poprzez wybór rozdziałów
Za pucharki tego typu najlepiej zabrać się po jednokrotnym przejściu gry. Dlaczego? Ponieważ będziemy mieli tu więcej zasobów i możliwości niż na zapisie po ukończeniu najwyższego poziomu trudności. Tak po prostu będzie wygodniej i nic nie będzie nam wadzić w kolejnym kroku.
KROK III – najwyższy poziom trudności i złe zakończenie
No i najtwardszy orzech w liście pucharków. Nie jest jednak nadzwyczaj trudno i da się to ogarnąć o ile nie lecimy na Rambo. Więcej informacji znajduje się w opisie pucharku Trudna sprawa, w tym opcja skorzystania z glitcha jeśli jesteśmy leniwi, a mamy wydanie pudełkowe gry. Jednocześnie tutaj staramy się ogarnąć złe zakończanie. Najlepiej po prostu mordować wszystkich na drodze. Tylko oczywiście po cichu. Głośne działania na tym poziomie są niewskazane.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Platynowe trofeum / Platinum Trophy
Zdobądź wszystkie trofea. / Get all trophies.
Gratulacje! Dla takich pucharków warto było wyjść z metra 🙂
Hamulcowy / Brakeman
Odłącz wszystkie wagony na poziomie MOSKWA. / Detach all train cars on the MOSCOW level.
Pucharek możliwy do pominięcia, ale spokojnie można go ogarnąć poprzez wybór rozdziałów. Pod koniec poziomu MOSKWA przyjdzie nam przeskoczyć na drugi pociąg i wysadzić wrogą lokomotywę. Po drodze będziemy mieli dwie możliwości, aby odłączyć wagon. Musimy skorzystać z każdej. Łatwo to przegapić, bo wajchy nie rzucają się specjalnie w oczy. Znajdziemy je w momentach przejścia między jednym, a drugim wagonem. Poniżej prezentuje pomocny screen.
Exodus / Exodus
Ukończ poziom MOSKWA. / Complete the MOSCOW level.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu pierwszego poziomu gry.
Aurora / Aurora
Nazwij lokomotywę. / Name the locomotive.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie nam pod koniec pierwszego rozdziału gry.
Regaty / Regatta
Wsiądź do łodzi. / Get into a boat.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie nam na początku rozdziału WOŁGA.
Kolejarz / Railwayman
Wsiądź do drezyny. / Get into the Trolley.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie nam podczas przechodzenia rozdziału WOŁGA.
Przyjaciel załogi / Friend of the Crew
Znajdź gitarę i misia na poziomie WOŁGA. / Find the guitar and teddy bear on the VOLGA level.
Podczas gry na poziomie WOŁGA w pewnym momencie dostaniemy zadanie odnalezienia drezyny od Młynarza. Chwilę później zostaniemy zaczepieni jeszcze przez dziewczynkę, która będzie chciała odnaleźć misia oraz Stepana, który poprosi nas o zdobycie gitary. Nawet jeśli nie wysłuchamy dialogów na miejscu zgłoszą się oni do nas przez radio.
Znalezienie tych przedmiotów nie stanowi większego problemu, gdyż zostaną oznaczone na naszej mapie charakterystycznymi ikonkami. Gitara znajduje w obozie bandytów na wieży. Miś zaś jest na szczycie wielkiego zbiornika w gnieździe demona. Przy okazji można tam łatwo zdobyć pucharek Ognisty ptak jeśli mamy przy sobie koktajl Mołotowa.
Pasażer dalekobieżny / Long distance passenger
Znajdź wagon pasażerski. / Find the passenger train car.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie nam podczas przechodzenia rozdziału WOŁGA.
Wędkarz / Fisherman
Zabij suma. / Kill the Catfish.
Wielki sum o którym mowa będzie nas śledził przez całą przygodę na poziomie WOŁGA. Można do niego strzelać, gdy przepływa w pobliżu, ale w ten sposób się go nie pozbędziemy. Miejsce, gdzie możemy go pokonać to terminal w którym zdobywamy drezynę. Znajdziemy tam pod koniec system wajch widoczny na screenie poniżej. Najpierw należy wrzucić zwłoki do wody ciągnąć wajchy na wprost, aby przywołać suma. Gdy przypłynie ciągniemy wajchę po lewej. W ten sposób go ubijemy.
Kniaź / Duke
Kniaź musi przeżyć. / Duke survives.
Trofeum zależne od tego w jaki sposób rozegramy nasze poczynania podczas rozdziału WOŁGA. Aby Kniaź przeżył musimy najpierw podczas wizyty w kościele kultystów obejść się z nimi spokojnie i najlepiej bez zabijania kogokolwiek. Ogłuszyć i okradać możemy wszystkich. Drugi ważniejszy moment to sam finał rozdziału, gdy zakradamy się na most. Wtedy nie możemy absolutnie nikogo zabić. Najlepiej się przekraść. Nie jest to nadzwyczaj trudne do wykonania. Jeśli wszystko pójdzie dobrze pod koniec rozdziału podczas scenki Kniaź razem z nami wskoczy do pociągu.
Opuść most / Lower the Bridge
Ukończ poziom WOŁGA. / Complete the VOLGA level.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie nam pod koniec drugiego dużego rozdziału gry.
Sprawiedliwa zemsta / Righteous vengeance
Zabij 90 kanibali. / Kill 90 cannibals.
Trofeum możemy zdobyć podczas poziomu JAMANTAU. W zasadzie jego uzyskanie jest bardzo proste, gdyż czeka nas tam sporo strzelania. Na samym początku gdy bronimy się w punkcie czekając na wagon transportowy polecam sobie tam chwilę zabawić i ustrzelić tam przeciwników. Musimy jednak być szybcy, by nasi kompani też robią niezłą robotę. Następnie podczas dalszej drogi nie oszczędzajmy nikogo, a nie powinno być problemu z uzyskaniem tego pucharka. W razie czego ewentualnie poprzez wybór rozdziałów będziemy mogli jeszcze ubić więcej kanibali gdyby nam brakowało.
Przerwana kolacja / Spoiled dinner
Ukończ poziom JAMANTAU. / Complete the YAMANTAU level.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie nam pod koniec trzeciego dużego rozdziału gry.
Kierowca / Driver
Usiądź za kierownicą UAZ-a. / Drive the Bukhanka.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie nam na początku rozdziału MORZE KASPIJSKIE.
Nie ujdzie wam to UAZ-em / Carmaheddon
Zabij 50 przeciwników za pomocą Bukhanki. / Kill 50 enemies with the Bukhanka.
To trochę męczące trofeum. Bukhanka to nasz pojazd zdobyty na początku rozdziału MORZE KASPIJSKIE. Możemy nim swobodnie się przemieszczać po obszarze. Aby zdobyć trofeum należy przejechać 50 wrogów. Najlepsze do tego są ghulowate stwory szwendające się po okolicy. Najszybszy sposób to znalezienie miejsca, gdzie na drogę włazi więcej osobników. Jest kilka takich miejsc, gdzie losowo panoszą się te stwory. Gdy zauważymy grupkę wykonajmy szybki zapis. Następnie rozjeżdżamy bandę i wczytujemy nas save. Przejeżdżamy ponownie i wczytujemy aż do momentu otrzymania pucharka.
Szalona przejażdżka / Roller coaster
Użyj przenośnika kubełkowego na poziomie MORZE KASPIJSKIE, by dostać się do oazy. / Use the bucket lift on the CASPIAN level to reach the Oasis.
Ten pucharek możemy zdobyć podczas misji, gdzie razem z Damirem udajemy się do oazy, aby zdobyć wodę dla naszej załogi. Po przejściu przez system jaskiń dotrzemy do jeziorka z którego wydobywana jest woda wspomnianym w opisie przenośnikiem. Nie sposób tego nie zauważyć. W razie czego poniżej prezentuje screen. Aby uzyskać pucharek musimy podejść do przenośnika, przytrzymać i za jego pomocą dostać się na górę.
Kompletna mapa / All road map
Znajdź mapy w laboratorium. / Find the maps in the Labaratory.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie nam, gdy podczas wizyty w bunkrze na poziomie MORZE KASPIJSKIE odnajdziemy mapę w ostatnim rzędzie pólek.
Damir / Damir
Damir musi zostać z załogą. / Damir stays with crew.
Sprawienie, aby Damir został z załogą jest najbardziej skomplikowane z wszystkich trzech momentów tego typu w grze. Podczas przechodzenia etapu MORZA KASPIJSKIEGO musimy działać tak, aby pomóc tamtejszym mieszkańcom. Poniżej prezentuje listę pozytywnych moralnie czynów, które pomogą nam zdobyć to trofeum. Nie trzeba wykonywać dokładnie każdego, ale im więcej tym lepiej.
- Nie zabijamy, tylko ogłuszamy pierwszego napotkanego bandytę. Ma to miejsce na dachu budynku podczas burzy piaskowej. Artem zabiera mu klucz do pojazdu.
- Podczas szturmu bandytów na latarnię morską nie zabijamy żadnego z wrogów. Możemy się podkraść i ogłuszyć każdego z nich. Kilku będzie leżało rannych na ziemi i nam groziło, ale zostawiamy ich w spokoju.
- Będąc w bunkrze pełnym pająków znajdujemy zdjęcie matki Giul. Jest ono w bocznym pomieszczeniu w pobliżu miejsca, gdzie będziemy musieli wejść do szybu wentylacyjnego, aby przejść dalej.
- NAJWAŻNIEJSZE – Uwalniamy niewolników uwięzionych we wraku statku, który Anna oznacza nam na mapie. Dobrze też byłoby zneutralizować snajpera i jego koleżków w innej bazie na która zostanie oznaczona na mapie.
- Pod koniec rozdziału, udajemy się do siedziby Barona chowając broń. Po drodze zobaczymy bandziora bijącego niewolnika. Możemy go znokautować.
- Kawałek dalej będziemy świadkiem scenki, gdzie kolejny bandzior uderzy niewolnicę. Jego też możemy znokautować, ale to już rozpęta strzelaninę. Tak czy siak zostanie zaliczone to jako dobra czynność.
Nowy porządek / New order
Ukończ poziom MORZE KASPIJSKIE. / Complete the CASPIAN level.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie nam pod koniec czwartego dużego rozdziału gry.
Gorzko! / Gor'ko!
Weź udział w weselu na poziomie LATO. / Attend the wedding on the SUMMER level.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie nam podczas krótkiego rozdziału w pociągu po ukończeniu MORZA KASPIJSKIEGO.
Dekomunizacja / Decommunization
Zniszcz największy pomnik stojący przed obozem dzieci na poziomie TAJGA. / Destroy the biggest statue in front of the children's camp on the TAIGA level.
Prosty pucharek do zdobycia na poziomie TAJGA. Na samym początku gry wchodząc do rejonu zabudowań zauważymy spory pomnik przed obozem. Dołączam screen dokładnie pokazujący miejscówkę. Musimy go zniszczyć. Jako, że na tym poziomie mamy jedynie kuszę zabieramy się za to atakiem wręcz. Uderzamy tak długo, aż otrzymamy trofeum.
Władca Lasu / Master of the Forest
Staw czoła niedźwiedziowi przy pierwszym spotkaniu. / Stand your ground against the Bear at first encounter.
Pierwsze starcie z naszym niedźwiadkiem następuje mniej więcej w połowie rozdziału TAJGA. Nie sposób go przegapić. Po przejściu przez stare cmentarzysko i próbie spuszczenia drabinki niedźwiedź rozwali drzwi i wparuje do środka. Aby zdobyć trofeum musimy się z nim zmierzyć. Strzelamy doń tak długo, aż da za wygraną i ucieknie. W razie czego w okolicy można znaleźć trochę amunicji.
Pora na herbatkę / 5 O'clock
Weź udział w herbatce admirała na poziomie TAJGA. / Take part in the Admiral's tea party on the TAIGA level.
Ten pucharek możemy zdobyć po przejściu przez region bagien. Gdy uruchomimy windę i wjedziemy na dach za drzwiami spotkamy wspomnianego admirała. Aby zyskać pucharek musimy wysłuchać całej rozmowy i usiąść przy stole, gdy zostaniemy o to poproszeni. Zostajemy tak długo, aż admirał skończy gadać i zaśnie.
Dziecko lasu / Forest child
Ukończ poziom TAJGA, nie atakując nikogo i nie dając się zauważyć. / Complete the TAIGA level without attacking anyone or getting noticed.
To jedno z najbardziej irytujących i najtrudniejszych trofeów w całej grze. Poziom TAJGA nie należy do najkrótszych, a nie tylko mamy nie dać się zauważyć, ale nie możemy też nikogo nawet ogłuszyć. Jeśli pojawi się klasyczny dźwięk sygnalizujący, że ktoś coś podejrzewa jeszcze jest ok. Grunt, abyśmy nie zostali całkiem zauważeni. Najważniejszą rzeczą jest to, aby na starcie gry odłożyć na jakiś czas pada i zaczekać, aż się ściemni. Za dnia nie uda nam się przekraść niezauważonym. Następnie polecam zobaczyć i kierować się zgodnie z trasą na TYM materiale wideo. Przetestowałem i udało mi się w ten sposób to ogarnąć. Nie musimy się przejmować zauważeniem w momentach fabularnych takich jak: spotkanie pierwszych piratów na moście na początku gry, złapanie w pułapkę, odebranie naszego plecaka, czy spotkanie z niedźwiedziem. Zdecydowanie najtrudniejszy moment to przepłynięcie łódką przez bagna. Gorąco polecam korzystać z szybkich zapisów.
Alosza / Alyosha
Alosza nie może zostać ranny. / Alyosha doesn't get wounded.
To trofeum dostaniemy pod koniec poziomu TAJGA jeśli odpowiednio postępowaliśmy. Tu w zasadzie nie ma większych problemów z uzyskaniem pucharku. Wystarczy kierować się metodą: nie zabijam nikogo. Ogłuszać można ile się chce.
Miecz Damoklesa / Sword of Damocles
Ukończ poziom TAJGA. / Complete the TAIGA level.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie nam pod koniec piątego dużego rozdziału gry.
Ale smród / Putrification
Przejdź przez śmierdzący tunel. / Pass the putrid tunnel.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie nam podczas rozdziału MARTWE MIASTO.
Przewodnik / Guide
Przejdź przez ośrodek badawczy na poziomie MARTWE MIASTO, nie zabijając żadnej ślepej bestii. / Pass the Research Facility without killing a Blind One on the DEAD CITY level.
Generalnie jest to proste trofeum. Podczas rozgrywki na poziomie MARTWE MIASTO w pewnym momencie trafimy do ośrodka badawczego. Po wspięciu się na po drabinie zostaniemy zaatakowani przez zmutowanego goryla. Od tego momentu nie atakujemy w ogóle tych stworzeń. Nie ma trudności z omijaniem ich, gdyż są ślepi. Wystarczy powoli i cicho się poruszać, a nie będzie z tym problemów.
Pełny skład / Full Strength
Kniaź i Damir nie mogą opuścić załogi, Alosza nie może zostać ranny. / Duke and Damir stay with the crew, Alyosha doesn't get wounded.
Pucharek otrzymywany po zakończeniu całej gry z pełnym składem towarzyszy i najlepszym możliwym zakończeniem. W tej części dużo łatwiej to osiągnąć niż w poprzednich.
Musimy w pojedynczym przejściu zadbać o trofea:
- Kniaź
- Damir
- Alosza
Trudna sprawa / Hardcore
Ukończ grę na w trybie „Stalker – trudny”. / Complete the game in Ranger Hardcore mode.
Najtrudniejszy poziom w grze i generalnie najtrudniejszy pucharek w grze. Nie mamy tu dostępnych szybkich zapisów, ale szczęśliwie te automatyczne są dość hojne. Grając na tym poziomie bardzo łatwo można zginąć, a liczba znajdywanych zasobów jest niewielka. Zdecydowanie polecam tu działać po cichu. Warto korzystać z kryjówek w ten sposób, aby grać nocą. Jest co prawda wtedy więcej mutantów, ale da się ich minąć. Ludzie są o tyle gorsi, że strzelają i potrafią za dnia nas wypatrzeć z daleka. Grając pod ten pucharek generalnie najlepiej iść głównym wątkiem i nie zbaczać do pobocznych lokacji o ile nie będzie to konieczne. Warto sobie np. z rozdziału WOŁGA zdobyć noktowizor oraz pancerz pozwalający nosić więcej amunicji. Ten pucharek możemy też połączyć z negatywnym zakończeniem. Poza tym warto pamiętać o posiadaniu przynajmniej jednej wytłumionej broni. Kilka razy trafią nam się też pojedynczy pancerni wrogowie. Na tych typów zbawienne są koktajle Mołotowa.
Jeśli mamy wydanie pudełkowe istnieje też możliwość zdobycia tegoż pucharka za pomocą glitcha. Musimy usunąć grę i zainstalować ją ponownie, aby była na wersji 1.0. Zatrzymujemy pobieranie patcha i odpalamy grę bez niego. Aby zadziałało musimy mieć zapis z ukończoną już przez nas grą. Wybieramy opcję nowa gra na najwyższym poziomie trudności. Oglądamy film wprowadzający i czekamy, aż gra pozwoli nam sterować postacią. Gdy już będziemy mieli kontrolę ściągamy maskę gazową i czekamy, aż bohater się udusi. Gdy pojawi się menu wyczytywania gry wybieramy opcję powrotu do menu głównego. Stamtąd odpalamy wybór rozdziałów i ładujemy ostatni o nazwie FINAŁ. Po jego zakończeniu dostaniemy ten pucharek oraz także Wieczna podróż jeśli go wcześniej nie zdobyliśmy.
Wieczna podróż / Eternal Voyage
Uratuj Annę, płacąc za to ostateczną cenę. / Save Anna by paying the ultimate price.
Pucharek będący przeciwieństwem Pełny skład. Aby go zdobyć musimy sprawić by Kniaź zginął na poziomie WOŁGA, Damir opuścił załogę na poziomie MORZE KASPIJSKIE oraz Alosza został ranny na poziomie TAJGA. W zasadzie wystarczy mordować wszystkich na swojej drodze, aby to zdobyć. Im więcej tym lepiej dla trofeum.
U celu / Your Destination
Przejmij dowodzenie nad Zakonem. / Assume command of the Order.
Trofeum związane z zakończeniem gry. Wpadnie nam automatycznie, jeśli będziemy się starać o Pełny skład.
Zawodowiec / Professional
Zabij co najmniej raz każdą bronią dystansową. / Make at least one kill with every ranged weapon.
Pucharek który możemy starać się ogarnąć wraz z biegiem gry i zdobywaniem nowych broni. Warto pamiętać, ze przy głównym warsztacie przy pociągu możemy dowolnie dobierać sobie uzbrojenie ze wszystkich dotychczasowo odnalezionych. Wystarczy zabić dowolnego przeciwnika każdą bronią.
Lista broni:
- Sobaka (pistolet maszynowy)
- Ubojnik (strzelba)
- Kałach (karabin maszynowy)
- Zawór (karabin snajperski)
- Buldog (karabin maszynowy)
- Gatling (karabin maszynowy)
- Rewolwer (pistolet)
- Aszot (strzelba)
- Tichar (broń pneumatyczna)
- Helsing (kusza)
Rusznikarz / Gunsmith
Zainstaluj modyfikację z każdej kategorii na pojedynczej broni. / Install a modification of each category on a single weapon.
Trofeum związane z modyfikacją broni. Każdą broń można ulepszać, jeśli znajdziemy różne jej elementy. Często możemy je zdobyć z pokonanych wrogów, czy też odnaleźć podczas eksploracji. Aby zdobyć pucharek musimy zamontować po jednym ulepszeniu w każdej kategorii pojedynczej broni: kolba, lufa, celownik, magazynek, dodatek (np. wskaźnik laserowy). Jeśli się rozglądamy i zbieramy zasoby nie powinno być z tym problemu.
Pedant / Tidyman
Wykorzystaj 500 szt. chemikaliów do czyszczenia broni. / Spend 500 chemical resources on cleaning weapons.
Jedno z ostatnich trofeów jakie zbędziemy. Te 500 sztuk chemikaliów to jednak dość sporo na czyszczenie broni. Jest jednak sposób na wygrindowanie tego jeśli nam nie wpadnie do samego końca. Polecam wtedy wczytywać poziom WOŁGA. Na szybko przechodzimy początek z wizytą w kościele. Gdy wrócimy do pociągu możemy udać we wskazane na screenie miejsce. Mamy tam stół narzędziowy w domku nad wodą. Robimy szybki zapis. Wyjmujemy jedną broń i wskakujemy do wody. Wyjmujemy drugą i ponownie wskakujemy do wody. To szybki sposób na zabrudzenie aktualnie używanej. Możemy wskoczyć jeszcze, ale jak przesadzimy z liczbą to nas coś zeżre pod wodą. Po ubrudzeniu broni wchodzimy do chatki, zmieniamy poziom trudności na najwyższy dostępny i ponownie robimy szybki zapis. Podchodzimy do stołu narzędziowego i czyścimy obie bronie. Po wyczyszczeniu wczytujemy szybki zapis i czyścimy ponownie. Powtarzamy, aż do momentu otrzymania pucharka.
Złota rączka / Handyman
Wykorzystaj 500 szt. zasobów, by wytworzyć przedmioty. / Spend 500 consumable resources on crafting.
Ten pucharek powinien nam spokojnie wpaść podczas gry. Wystarczy, że będziemy tworzyć amunicję, apteczki, czy filtry. Na to akurat idzie sporo zasobów.
Szata zdobi człowieka / Dressed for Success
Znajdź wszystkie ulepszenia dla kombinezonu Artema. / Find all upgrades for Artyom's suit.
To jedyne trofeum związane ze znajdźkami, które musimy ogarnąć w jednym przejściu. Ulepszenia kombinezonu resetują się za każdym przejściem, dlatego jeśli przegapimy jedno z nich będziemy musieli przechodzić spory kawał gry ponownie. Poziomy w których się znajdują są jednak tylko dwie: WOŁGA oraz MORZE KASPIJSKIE. Dlatego nim je opuścimy warto upewnić się, że zdobyliśmy wszystkie dostępne tam ulepszenia.
WOŁGA:
- KOMPAS – znajduje się we wraku samolotu, który odwiedzimy po wyjściu z kościoła i pierwszym spotkaniu z wielkim sumem na jeziorze. Choć z jakiegoś powodu można mieć już to ulepszenie przy sobie od początku gry.
- KONTROLER ŁADOWANIA BATERII – znajduje się na wysepce w chacie. Drzwi są jednak zamknięte. Aby się tam dostać najpierw musimy znaleźć benzynę do generatora w szopie obok. Pełny kanister leży blisko za szopą. Podążamy za przewodami, aby włączyć zasilanie i obrócić przełącznik. Za pancernymi drzwiami znajdziemy ulepszenie.
- WZMOCNIONY HEŁM – znajduje się w obozie bandytów, który urządzili sobie w ruinach. Jest w jednym z pomieszczeń. Nie jest to duży obiekt i łatwo go znaleźć.
- FILTR O PRZEDŁUŻONYM DZIAŁANIU – znajdziemy go w niewielkim kontenerze. Będziemy musieli zapalniczką podpalić wszystkie pajęczyny, aby go odnaleźć.
- ŁADOWNICE – znajdują się w obozie bandytów na dolnym poziomie ana jednej z szafek. Nie jest trudno to znaleźć.
- UPRZĄŻ NA BROŃ DO RZUCANIA – znajdziemy je wewnątrz stacji paliw. Wystarczy przestrzelić kłódkę i dostać się do środka.
- WYKRYWACZ METALI – znajdziemy go w szopie nieopodal lokacji z której zdobywamy misia w misji pobocznej. Wystarczy przestrzelić kłódkę i wejść do środka.
- NOKTOWIZOR – gogle znajdziemy w terminalu do którego udajemy się po drezynę w misji fabularnej. Możemy się tam dostać szybciej jeśli zdobędziemy klucz za uratowanie jednego z wieśniaków w obozie bandytów, ale nie jest to konieczne. Wystarczy, że zanim wyjedziemy drezyną skierujemy się w dalej w lewo od wajchy, którą odblokowaliśmy drogę dla drezyny. Noktowizor leży tam na stole.
MORZE KASPIJSKIE:
- CZUJNIK RUCHU – znajdziemy go we wraku statku pod którym przejeżdżamy w drodze do latanii morskiej. Musimy przejść przez cały wrak i na głównym pokładzie statku na górze znajdziemy ulepszenie.
- LATARKA O ZWIĘKSZONEJ MOCY – znajdziemy go we wraku statku w pobliżu latarni. Musimy tylko uważać, bo w środku jest pułapka z bombą, którą dobrze byłoby rozbroić.
- SZKŁO PANCERNE – znajdziemy je w jaskini na końcu obozu wroga. Wchodzimy po linowej drabince i zgarniamy ulepszenie.
- ZASOBNIK NA PRZEDMIOTY ZUŻYWALNE – musimy iść wzdłuż wybrzeża. Znajdziemy tam zejście w dół, a na końcu niewielką jaskinię. Wewnątrz jest poszukiwane ulepszenie.
- ULEPSZONY NOKTOWIZOR – znajdziemy go w opuszczonej bazie w wieży. Musimy wejść do budynku i wspiąć się po schodach na samą górę. Są tam tylko te zwykłe ghulowate mutanty.
Marsjanin / Martian
Załataj maskę przeciwgazową. / Patch the Gasmask.
Jedno z pierwszych trofeów jakie możemy zdobyć. Podczas walki, gdy mamy na sobie maskę gazową może ona ulec uszkodzeniu. Wtedy nasza postać zacznie się dusić. Istnieje jednak możliwość załatania maski poprzez naciśnięcie przycisku . Jednorazowe załatanie maski da nam pucharek.
Ostatnie tchnienie / Last Breath
Kiedy skończą ci się filtry w niebezpiecznej strefie, stwórz nowy, jednocześnie się dusząc. / After running out of filters in a hazard zone, craft a new one while suffocating.
Opis jest dość jasny. Nim jednak się za to zabierzemy musimy się upewnić, że posiadamy odpowiedni zapas materiałów do craftingu. Podczas gry parokrotnie przyjdzie nam przemierzać tereny, gdzie nie da się oddychać bez maski gazowej. Łatwy moment to np. burza piaskowa na samym początku rozdziału MORZE KASPIJSKIE. Wystarczy poczekać, aż skończą się nam filtry. Następnie gdy postać zaczyna ciężko oddychać musimy szybko wcisnąć oraz , a następnie wytworzyć filtr.
Antybiotyk / Antibiotic
Zabij 300 mutantów. / Kill 300 mutants.
Dość jasne trofeum. Im niższy poziom trudności tym łatwiej je zdobyć. Marnowanie amunicji na innych wysokim poziomie jest niewskazane. W razie czego można sobie spokojnie pogridnować na MORZU KASPIJSKIM. Ghulowate stwory są łatwe do ubicia.
Odsuń się / Sniper
Zabij 50 wrogów na daleki dystans. / Kill 50 enemies at long distance.
Tu pucharek nie jest już tak oczywisty. Trudno określić co dokładnie gra rozumie poprzez daleki dystans. Niemniej najlepszym miejscem do tego jest MORZE KASPIJSKIE. Po wyjściu z bunkra po drodze zostaniemy zatrzymani przez Annę, która wskaże nam między innymi stanowisko snajpera. Załatwiamy go i jego koleżków na miejscu. Na górze znajdziemy snajperkę z odpowiednią lunetą. Ze strony z której przyszliśmy powinni nacierać wrogowie. Możemy wykonać teraz szybki zapis i ustrzelić wszystkich. Następnie ponownie wczytać i znowu ustrzelić. I powtarzać do momentu otrzymania pucharka. Niestety jednak nie zawsze nas atakują. Osobiście po zdobyciu snajperki nie miałem już do kogo strzelać. Udałem się jednak w pobliżu niewielkiego obozu na drodze do latarni. Jest tam czterech przeciwników. Zasadziłem się na górce i z daleka ich ubiłem wczytując grę.
Cichy strzelec / Silent marksman
Zabij 30 wrogów za pomocą tichara. / Kill 30 enemies with Tikhar.
Tihara otrzymamy wraz z biegiem fabuły na poziomie WOŁGA. Wystarczy ustrzelić nim 30 przeciwników. Nie ma znaczenia czy będą to ludzie, czy też mutanci.
Robin Hood / Robin Hood
Zabij 30 wrogów za pomocą kuszy. / Kill 30 enemies with Crossbow.
Kuszę znajdziemy na samym początku rozdziału TAJGA. Będzie to początkowo jedyna broń jaką przyjdzie nam dzierżyć. Polecam sobie po prostu po przejściu gry wczytać tylko ten rozdział i od razu z kuszą ustrzelić wszystkich po drodze.
Łowca głów / Headhunter
Zabij 300 ludzi. / Kill 300 Human enemies.
Pucharek kumuluje się poprzez wszystkie przejścia i ładowania zapisów gry. Po przejściu gry wystarczy sobie odpalić grę na najniższym poziomie i po prostu lecieć na rambo jeśli nam zostanie ten pucharek do wbicia.
Sabotażysta / Saboteur
Zabij w walce wręcz lub ogłusz 50 wrogów. / Melee-kill or stun 50 enemies.
Trofeum związane głownie ze skradaniem. Gdy zakradniemy się do wroga możemy za pomocą go ogłuszyć, lub zabić wciskając . Na niskim poziomie trudności możemy nawet w ogniu walki podbiegać i ogłuszać, lub zabijać w ten sposób.
Kalejdoskop / Kaleidoscope
Zabij 3 wrogów, korzystając z celownika snajperskiego, używając maski przeciwgazowej i noktowizora. / Kill 3 enemies using sniper scope while wearing the Gas mask and using the Night Vision goggles all at the same time.
Ten pucharek najlepiej wbić w miejscu opisanym przy Odsuń się. Po zdobyciu snajperki nakładamy maskę przeciwgazową, noktowizor, po czym celujemy przez lunetę i odstrzeliwujemy trzech wrogów. Nie musimy tego robić podczas pojedynczego przybliżenia. Po prostu ogólnie trzech trzeba ubić mając na sobie tyle przyrządów.
Ognisty ptak / Firebird
Zabij demona za pomocą ognia. / Kill a demon with fire.
W zasadzie są dwie metody na zdobycie tego pucharka. Możemy go ogarnąć już na etapie WOŁGA. Musimy zaopatrzyć się w koktajl Mołotowa przed udaniem się na poboczną misję znalezienia misia. Na szczycie zbiornika znajdziemy śpiącego demona, którego łatwo można potraktować ogniem. Widoczny na screenie poniżej.
Drugą opcją jest MORZE KASPIJSKIE. Na samym początku otrzymamy tam od naszego kompana ogniste pociski do Tichara. Wystarczy pojedynczym strzałem trafić w demona. Nad tym obszarem krąży ich trochę. Szczególnie w pobliżu drogi wyjazdowej z bunkra pod latarnią morską.
Bibliotekarz / Librarian
Znajdź wszystkie 70 ukrytych stron dziennika. / Find all 70 hidden Diary pages.
No i mamy oczywiście znajdźki. Całe szczęście nie musimy ich zebrać wszystkich w pojedynczym przejściu. Jeśli coś przegapimy możemy spokojnie dozbierać brakujące nam przedmioty poprzez wybór rozdziałów. Poniżej prezentuje filmik, gdzie nagrałem wszystkie lokalizacje zarówno 70 stron dziennika, jak i 21 pocztówek.
Zdjęcia starego świata / Old world pictures
Znajdź wszystkie 21 pocztówek. / Find all 21 post cards.
Oprócz standardowych stron dziennika nasz bohater zbiera także pocztówki. Te jest dość łatwo ominąć bo nie rzucają się w oczy. Zapraszam do mojego filmiku z wszystkimi znajdźkami dostępny w opisie pucharku powyżej.
Dołącz do nas na antenie / Join us on air
Znajdź piosenkę w radiu. / Find a tune on the radio.
Pucharek ten możemy zdobyć chwilę po tym jak fabularnie przyjdzie nam przeszukiwać częstotliwości radia. Wystarczy potem ustawić jeszcze piosenkę i trofeum jest nasze.