Vampyr – Poradnik do trofeów i osiągnięć

10 lipca 2018
0

Pora na platynę o bardziej krwistym zabarwieniu. Oto przed Wami poradnik, z którym platyna stanie się prosta i przyjemna. Znajdziesz tutaj trick, który zniweluje podwójne przejście gry, dlatego zapraszamy do wczytania się w nasze porady.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Informacje ogólne:

  • Stopień trudności wbicia platyny: 6/10 (używając triku 2/10)
  • Liczba trofeów: platynax1zlotox5 x17 x6
  • Liczba trofeów offline: 29
  • Liczba trofeów online: 0
  • Minimalna liczba przejść: 1 (posługując się poradnikiem), 2 (bez poradnika)
  • Trofea możliwe do przeoczenia: Wszystkie ze znajdźkami oraz za niezabijanie cywili
  • Zglitchowane trofea: BRAK
  • Czas do zdobycia platyny: 20 godzin

Opinia znajduje się TUTAJ!

 

Krok po kroku:

Kilka wskazówek na początek:

  • UWAGA: Istnieje bardzo prosty sposób na nieskończoną ilość punktów XP, a tym samym możliwość odblokowania wszystkich możliwych umiejętności postaci już na samym początku gry. By to zrobić wystarczy podłączyć klawiaturę do konsoli, przejść od menu postaci > kliknąć  na jednej z umiejętności > wcisnąć „P” na klawiaturze. Zobaczycie teraz jak pasek z punktami doświadczenia zasuwa jak szalony. Metoda ta nie blokuje żadnego pucharu! To czy skorzystacie z tego czy nie to tylko i wyłącznie Wasza wola, pamiętajcie że w razie problemów można zawsze sobie pomóc 🙂
  • UWAGA #2: Podczas zbierania znajdziek, gdy dojdziecie do postaci „Ushera” (gość w turbanie), da Wam zadanie poboczne, które wymaga odzyskania jego notatnika. Gdy tylko odzyskacie notatnik z sejfu w teatrze, pod żadnym pozorem nie czytajcie go (nie wciskajcie touchpada, gdy go podniesiecie)! Jeśli go przeczytacie, a nie mieliście kopii zapisu to trzeba grać od nowa… Także pamiętajcie o tym!
  • Platynę da się zrobić za jednym podejściem, wymaga to jednak zrobienia kopii zapisu w dwóch miejscach w grze, a dokładnie: na początku Rozdziału 1 oraz na początku Rozdziału 6. Oczywiście nie możecie również używać hipnozy na jakimkolwiek cywilu. Jeśli choroba kogoś zabije i zamieni w potwora to nie wpływa to na pucharek, chodzi tylko i wyłącznie o Waszą ingerencję, a dokładnie to jej brak. Leczyć cywili możecie do woli, jednak wystarczy 10 do trofeum.
  • Dobór umiejętności przy przejściu bez zabijania kogokolwiek opisałem w pucharku z tym związanym, jednak najważniejsze są zdecydowanie punkty zdrowia oraz umiejętność odnawiania energii kosztem krwi (Autofagia).
  • Najlepsza broń to rzecz względna, ja używałem wszędzie polecanego dwuręcznego buzdyganu, jednak każda broń ma potencjał. Jeśli tylko ulepszacie ulubioną broń to nie powinniście mieć problemu. Warto mieć kilka rzeczy w zapasie, czy dobrą broń dwuręczną, jednoręczna oraz do drugiej ręki (off-hand), a przy tym jedną broń palną (polecam którąś ze strzelb, najlepiej dubeltówkę).

 

KROK #1 – Dojdź do Rozdziału 6 i zrób kopię zapisu zaraz na jego początku.

Zanim jednak dojdziecie do Rozdziału 6, to pierwszą kopię zapisu musicie zrobić zaraz na początku Rozdziału 1. Chodzi o to, że przy pierwszym rozdziale trzeba dokonać zarówno morderstwa jak i ocalić daną postać, a przy rozdziale szóstym kopia jest potrzeba, aby zdobyć wszystkie znajdźki oraz wbić pucharek za niezabijanie nikogo. Pamiętajcie, że przy Waszym głównym przejściu gry nie możecie nikogo hipnotyzować i zabijać własnymi rękami! Oczywiście oprychy na ulicy i bossowie się nie liczą, chodzi o NPC w miastach czy szpitalu. Poza tym możecie grać normalnie, jednak zalecam skupienie się na głównej fabule jeśli interesuje Was tylko i wyłącznie platyna. Zadania poboczne nie są wymagane do żadnego pucharu, także robicie je tylko i wyłącznie dla siebie. Także gwoli podsumowania:

  • Kopia zapisu na początku Rozdziału 1 – dostaniecie zadanie, które wymaga zarówno użycia hipnozy i zabicia „Claya Fox” oraz wypuszczenia go. Czyli zaczynacie rozdział, czekacie aż pojawi się w prawym górnym rogu ikonka zapisu (czerwone „Y”), wychodzicie z gry, gdy zniknie, robicie kopię na pendrive/chmurę, wracacie do gry i zabijacie Claya. Jak wpadnie Wam pucharek za zabicie to przywracacie save’a i robicie wszystko to samo, tylko go nie zabijacie i kontynuujecie grę.
  • Kopia zapisu na początku Rozdziału 6 – dzięki tej kopii będziecie mogli spokojnie wbić sobie wszystkie puchary za znajdźki, które wymagają zabijania sporej ilości cywili. Po wbiciu pucharu za znajdźki (oraz resztę pominiętych pucharów) przywracacie sobie zapis i lecicie do samego końca gry. W ten sposób ubijacie dwie pieczenie na jednym ogniu.

 

KROK #2 – Znajdź wszystkie bronie oraz zapiski.

Gdy już zrobicie kopię zapisu na początku rozdziału 6 to skupiacie się tylko i wyłącznie na znajdźkach oraz broniach. Do tego momentu niczego nie da się pominąć i wszędzie można wrócić w razie czego, dlatego bez stresu. Oczywiście będę powtarzać jak mantrę, że do momentu rozpoczęcia rozdziału 6 nie możecie zabić żadnego cywila poprzez hipnozę! Jeśli, w którymś rozdziale zabiliście kogoś i nie zrobiliście przed tym kopii (tak jak na początku rozdziału 1) to musicie powtarzać całą grę, ponieważ pucharek Wam nie wpadnie. Jeśli stracicie jakiś cywilów w wyniku choroby czy utracenia danej dzielnicy to nie wpływa to na pucharek, wciąż go otrzymacie jeśli tylko nie zabiliście nikogo własnoręcznie!

 

KROK #3 – Ukończ grę z zapisu, gdzie nikogo nie zabiliście.

Tak jak tytuł mówi, jak już macie wszystko wbite i zostały Wam pucharki za ukończenie gry, to przywracacie kopię zapisu i kończycie grę. Nie dajcie się zwieść ponieważ pucharek za całkowite ukończenie gry i za niezabijanie cywili wpadnie dopiero po ukończeniu rozdziału 7.

 

Poradnik:

platyna Czas jest po mojej stronie / Time is on my side
Zdobądź wszystkie trofea / Earn all trophies.

Platyna jest stosunkowo prosta, nawet jeśli nie korzystacie z triku z klawiaturą oraz nie zabijacie cywili dla punktów doświadczenia. Najważniejsze to czytanie schematów ruchów przeciwników i wiedzieć kiedy można zaatakować, szczególnie podczas walk z bossami. Spokojnie jednak, to nie soulsy więc każdy kto nie jest amebą umysłową powinien sobie bez problemu dać rady 🙂

 

braz Stąd do wieczności / From here to eternity
Udaj się do kryjówki i odpocznij… / Go to the Shelter and rest…

Pierwszy pucharek fabularny, nie do pominięcia.

 

braz O brzasku do wioseł / At dawn we row
Udaj się na przejażdżkę z doktorem Swansea / Take a ride with Doctor Swansea.

Pucharek fabularny, nie do pominięcia.

 

braz Tylko jeden kęs / Just take a bite
Zabij Claya podczas waszego pierwszego spotkania, całkowicie wysysając z niego krew / Embrace Clay during your first meeting with him.

UWAGA: Na początku Rozdziału 1 należy utworzyć kopię zapisu na pendrive bądź do chmury! Jeśli tego nie zrobicie to stracicie możliwość wbicia wszystkich pucharów za jednym podejściem!

Zaraz na początku Rozdziału 1, tutorial poprowadzi Was do postaci „Claya Foxa”. Nauczycie się używać hipnozy oraz zabijania cywili dla własnego dobra, albo oszczędzenia ich. By zdobyć powyższy pucharek musicie zabić Claya! Pamiętajcie, żeby po zabiciu i otrzymaniu trofeum przywrócić poprzedni zapis, a nie kontynuować gry na obecnym, inaczej nie wbijecie platyny za jednym podejściem!

 

srebro Litościwe uwolnienie / Merciful release
Oszczędź Claya podczas waszego pierwszego spotkania / Let Clay live during your first meeting with him.

UWAGA: Na początku Rozdziału 1 należy utworzyć kopię zapisu na pendrive bądź do chmury! Jeśli tego nie zrobicie to stracicie możliwość wbicia wszystkich pucharów za jednym podejściem!

Tak samo jak w powyższym pucharku, z tym że teraz musicie oszczędzić Claya i normalnie kontynuować grę na tym zapisie. Jak tylko użyjecie hipnozy i zaprowadzicie Claya w ustronne miejsce to musicie go oszczędzić, aby wpadł Wam pucharek. Dalej lecicie z grą normalnie i uważacie, aby nie zabić żadnego cywila z własnej ręki.

 

braz Deratyzacja / Pest control
Zjedz 10 szczurów / Eat 10 rats.

Podczas przechadzanie się po mieście, nieraz traficie na szczury wałęsające się po ulicach. Wystarczy podejść do jednego z nich i wcisnąć . Możecie również wcisnąć , aby włączyć „wampiro-wizję” i szczury powinny podświetlać się na czerwono. Szczury są dobrym źródłem do podbicia krwi. Zjedzcie 10 z nich i pucharek jest Wasz.

Oznaczenie szczurów w grze, gdy do nich podejdziemy:

 

srebro Unlife is strange / Unlife is strange
Nie daj roślince zwiędnąć / Save this poor plant with water.

Roślinkę znajdziecie zaraz po dotarciu do Waszego własnego gabinetu w Szpitalu. Znajduje się zaraz obok biurka-warsztatu. By zdobyć pucharek należy ją podlać przy użyciu czystej wody i przespać minimum 3 noce, aby urosła. Problem jest taki, że wodę znajdziecie dopiero po dotarciu do Rozdziału 4, ponieważ wtedy otwierają się nowe miejsca w mieście. Woda znajduje się w sklepie Kimury Tadaos, w jednej z szafek obok wejścia. Sklep znajduje się nieco na północ od Rezedynecji Reid’ów (dom rodzinny Jonathana).

Miejsce, gdzie znajduje się czysta woda:

Roślinka w Waszym gabinecie, która wymaga opieki 🙂

 

srebro Narzędzia pracy / The tools of the profession
Znajdź wszystkie sztuki broni białej / Find all melee weapons.

UWAGA: Pamiętajcie, żeby na początku Rozdziału 6 zrobić kopię zapisu! Spora część broni wymaga zabijania cywili, co automatycznie anuluje pucharek za przejście bez morderstw (oczywiście jeśli wcześniej również nikogo nie zabiliście). Jeśli tego nie zrobicie i będziecie kontynuować to stracicie możliwość wbicia platyny za jednym podejściem.

W tym miejscu opiszę miejsca wszystkich broni, które wymagane są do zdobycia poniższych 3 pucharów. Zrobiłem opis wg kolejności rozdziałów, podobnie jak w innych poradnikach, ponieważ tak jest najłatwiej, aby się rozeznać co gdzie dokładnie się znajduje. Co by nie przedłużać zapraszam do poniższego filmiku oraz opisu lokacji poszczególnej brońki w grze.

Filmik ze wszystkimi broniami:

Lista lokalizacji poszczególnej broni:

  • Jednoręczne (12 sztuk)
  • Dwuręczne (8 sztuk)
  • Druga Ręka (Off-Hand) (13 sztuk)
  • Broń palna (11 sztuk)

Prolog:

  • 0:07 Jednoręczna Maczeta / Machete – nie do pominięcia, pierwsza broń którą podniesiecie zaraz na samym początku gry, podczas ucieczki. Znajduje się przy zwłokach pod małym przejściem z drewna.
  • 0:32 Rewolwer / Revolver  – dostaniecie go automatycznie po ukończeniu prologu.

Rozdział I:

  • 0:32 Druga Ręka Kołek / Stake– zaraz po ukończeniu prologu będziecie go musieli podnieść ze zwłok. Również dostaniecie go automatycznie ponieważ musicie przejść obok tych zwłok.
  • 0:36 Lupara – po wyjściu z baru udacie się w stronę hangarów/magazynów. Broń znajduje się w drugim z nich na górnym poziomie w walizce.
  • 1:06 Dwuręczna Kosa/Scythe – nie do pominięcia, będzie wbita w ścianę w wąskim korytarzu, zaraz przed walką z pierwszym bossem.
  • 1:38 Jednoręczna Pałka / Bludgeon – automatycznie po zabiciu pierwszego bossa, czyli Williama Bishopa.
  • 2:29 Jednoręczna Piłka / Hacksaw – w Szpitalu na drugim piętrze, w pokoju niedaleko Waszego gabinetu.

Rodział II:

  • 3:00 Druga Ręka Nóż Amputacyjny / Liston Knife – znajduje się praktycznie na samym dole Kostnicy, do której wejście znajduje się za Szpitalem. Wystarczy zejść na sam dół i nóż znajduje się za stołem operacyjnym na blacie.
  • 3:42 Dwuręczna Pałka z Kolcami / Barbed Cudgel – na początku Kanałów, będziecie obok niej przechodzić. Jest oparta o dużą drewnianą skrzynię.
  • 4:22 Jednoręczny Toporek / Hatchet – w Whitechapel, niedaleko Ambulatorium (Dispensary) jest dwupiętrowy hangar/magazyn. Przed wejściem znajduje się bestia, którą trzeba pokonać. Gdy podejdziecie już od tyłu to teleportujcie się bezpośrednio na drugie piętro.
  • 5:21 Druga Ręka Pałka Policyjna / Truncheon – pod koniec Rozdziału II udacie się w stronę Szpitala. Po drodze natraficie na Vincenta Sheena oraz jego brata Tobiego. Broń wypada z Vinceta i jest praktycznie nie do pominięcia.

Rozdział III:

  • 5:26 Pistolet Parabellum – w Zachodnich Dokach, w jednym z hangarów, znajduje się mini-boss Jimmy „Iskierka” Barlow. Wystarczy go zabić i broń wypada z niego.
  • 6:22 Dwuręczny Buzdygan / Mace – po dotarciu w Kanałach na terytorium Skalów, broń znajduje się w naszej kryjówce.

Rozdział IV:

  • 6:59 Druga Ręka Sztylet / Dagger – w środku Klubu Ascalonów, na drugim piętrze na małej szafce.
  • 7:34 Strzelba „Pompka” / Pump-Action Shotgun – w West-End, na wschód od Rezydencji Reid’ów znajduje się dom, do którego można wejść. Broń znajduje się na półce w jednym z pokoi.
  • 8:07 Jednoręczna Szabla / Saber – automatycznie po pokonaniu bossa Doris Fletcher w Teatrze.

Rozdział V:

  • 9:14 Dubeltówka / Double-Barrelled – w West-End znajduje się centrum handlowe. Broń leży na ziemi w jednym ze sklepików na drugim piętrze.
  • 9:37 Dwuręczna Siekiera / Axe – w Kanał niedaleko kościoła w West-End, po obniżeniu wody trzema pokrętłami, należy teleportować się na mostek nad nami. Jest on nieco dalej, łatwo go przeoczyć.

Rozdział VI:

UWAGA: Pamiętajcie, żeby na początku Rozdziału 6 zrobić kopię zapisu! Spora część broni wymaga zabijania cywili, co automatycznie anuluje pucharek za przejście bez morderstw (oczywiście jeśli wcześniej również nikogo nie zabiliście). Jeśli tego nie zrobicie i będziecie kontynuować to stracicie możliwość wbicia platyny za jednym podejściem.

  • 10:23 Druga Ręka Kołek Stróżów Priwen / Priwen Stake – podczas robienia zadania pobocznego dla Thelmy ze Szpitala udacie się do jednego z mieszkań (pomiędzy Szpitalem, a Whitechapel). Broń znajduje się na stole na drugim piętrze.
  • 11:00 Jednoręczna Smocza Zguba / True Dragonbane – by zdobyć tą broń musicie najpierw ukończyć zadanie poboczne od Ushera „Puszka Pandory”. Jedno z zadań będzie wymagać odzyskania jego notatnika, którego nie możecie czytać! Jak tylko go podniesiecie z sejfu w teatrze to nie przyciskajcie touchpada (żeby go nie otworzyć zaraz po podniesieniu) oraz nie wchodźcie w menu z przedmiotami questowymi. Po odniesieniu notatnika do Ushera otrzymacie ostatnią znajdźkę/zapiskę, która jest kluczem do otwarcia ukrytych drzwi przy zejściu do Ushera. Znajdują się tam 4 kładki, na które trzeba odpowiednio wejść. Cały proces opisałem dokładnie przy pucharze Krwawe korzenie / Bloody roots.
  • 11:32 Jednoręczny Toporek Claya / Clay’s Hatchet – zabijcie Claya, który znajduje się na terenie Szpitala (przy bramie wejściowej)
  • 13:06 Jednoręczna Szabla Newtona / Newton’s Saver – zabijcie Newtona, który znajduje się na terenie Szpitala
  • 14:23 Jednoręczna Piła Chirurgiczna Rakesha / Rakesh’s Surgical Saw – zabijcie Rakesha, który siedzi w namiocie za Szpitalem. Po jego zabiciu otrzymacie kluczyk, którym otworzycie skrzynię w jego namiocie, w której znajduje się broń.
  • 15:35 Strzelba Miltona / Milton’s Shotgun – zabijcie Miltona, który znajduje się na terenie Szpitala.
  • 16:57 Druga Ręka Nóż Chirurgiczny Gwyneth / Gwyneth Surgical Knife – zabijcie Gwyneth, która znajduje się na terenie Szpitala.
  • 18:09 Druga Ręka Nóż Chirurgiczny Thoreau / Thoreau’s Surgical Knife – zabijcie Thoreau, który znajduje się na terenie Szpitala, a następnie udajcie się do jego gabinetu, zaraz obok Waszego. Broń znajduje się w jednej z szafek pod oknami.
  • 19:36 Dwuręczny Buzdygan Samuela Connora / Samuel Connor’s Mace – zabijcie Corcorana Tippetsa na ternie Szpitala, który da Wam kluczyk. Udajcie się do jego gabinetu, zaraz obok Waszego. Otrzymacie kolejny kluczyk, z którym musicie udać się do Kostnicy (za Szpitalem) i zejść na sam dół do sali operacyjnej. Broń znajduje się w skrzyni, zaraz obok zwłok na stole.
  • 21:33 Pistolet Joego / Joe’s Semi-automatic Pistol – zabijcie Harrego Petersona (ślepiec w domu) w Whitechapel.
  • 22:19 Rewolwer Alberta / Albert’s Revolver – zabijcie Alberta na ternie Whitechapel.
  • 23:42 Druga Ręka Sztylecik Cristiny / Cristina’s Dagger – zabijcie Cristinę (prostytutka) na ternie Whitechapel. UWAGA: Pucharek wpadł mi pomimo, że jej nie zabiłem i nie zdobyłem jej broni, zapewne glitch, dlatego też nie umieściłem jej na filmiku, za co przepraszam.
  • 23:47 Dwuręczna Pałka z Kolcami Joego / Joe’s Barbed Cudgel – zabijcie Joe Petersona na terenie Whitechapel, który da Wam kluczyk. Udajcie się do jego mieszkania zaraz obok, broń znajduje się w skrzyni na drugim piętrze.
  • 25:13 Jednoręczna Pałka Seymoura / Seymour’s Bludgeon – zabijcie Seymoura w Dokach.
  • 25:27 Jednoręczny Toporek Archera / Archer’s Hatchet – zabijcie Archera w Dokach.
  • 26:49 Dubeltówka Edwiny / Edwinas Double-Barrelled – zabijcie Edwinę w Dokach, obok pubu.
  • 27:49 Rewolwer Toma / Tom’s Revolver – zabijcie Toma (barman) w Dokach.
  • 29:09 Druga Ręka Sztylet Sabriny / Sabrina’s Dagger – zabijcie Sabrine (kelnerka) w Dokach.
  • 30:23 Dwuręczna Siekiera Bootha / Booth’s Axe – zabijcie Bootha w Dokach, obok pubu.
  • 31:24 Druga Ręka Kołek Ichaboda / Ichabod’s Stake – zabijcie Ichaboda w Zachodnich Dokach.
  • 32:12 Druga Ręka Sztylet Giselle / Giselle’s Dagger – znajduje się na drodze w Zachodnich Dokach. Jest oznaczona wykrzyknikiem na mapie i sama zacznie Was atakować. Broń dostaniecie po jej zabiciu.
  • 32:46 Dwuręczna Kosa Rodneya / Rodney’s Scythe – Rodney znajduje się w Kanałach, obok terytorium Skalów, wystarczy go zabić.
  • 34:01 Jednoręczna Maczeta Louise / Louise’s Machete – zabijcie Luise na terenie West-End.
  • 34:54 Pistolet Parabellum Clarence’a / Clarence’s Parabellum – zabijcie Clarence’a na terenie West-End.
  • 35:52 Druga Ręka Pałka Policyjna Charlesa / Charle’s Truncheon – zabijcie Charlesa, który znajduje się obok kościoła, w północnej części West-End.
  • 36:53 Druga Ręka Kołek Charlotte / Charlotte’s Stake – dostaniecie go po ukończeniu zadania pobocznego od Charlotte (West-End).

 

srebro Trzymaj dystans / Keep your distance
Znajdź wszystkie sztuki broni dystansowej / Find all ranged weapons.

Czytaj opis pucharku Narzędzia pracy / The tools of the profession

 

srebro Broń do wyboru / Weapons of choice
Znajdź wszystkie sztuki broni dodatkowej / Find all off-hand weapons.

Czytaj opis pucharku Narzędzia pracy / The tools of the profession

 

zloto Krwawe korzenie / Bloody roots
Znajdź wspomnienia Paulusa Aurelianusa / Find the recollection of Paulus Aurelianus.

UWAGA: Pucharek można bardzo łatwo pominąć jeśli nie wiecie co robicie! Pucharek wymaga od Was ukończenia questa „Puszka Pandory” od Ushera, który znajduje się pod kościołem w West-End. Najważniejsze jest, aby NIE CZYTAĆ NOTATNIKA, który musicie dla niego odzyskać! Więcej szczegółów poniżej.

W wielkim skrócie, pucharek wymaga od Was otworzenia ukrytych drzwi, które są niedaleka Ushera, pod kościołem w West-End. Obok ukrytych drzwi są 4 platformy, które trzeba odpalać w odpowiedniej kolejności. Kolejność dla każdego gracza jest losowa, dlatego już Wam wyjaśniam jak najszybciej otworzyć drzwi i zdobyć pucharek. Questa od Ushera będziecie mogli w pełni zrobić dopiero po dotarciu do Rozdziału 6.

Kończąc powyższego questa, otrzymujecie ostatnią znajdźkę-notatkę, która jest wymagana zarówno do tego pucharku jak i Skarbnica ludowych mądrości / Lore keeper. Teoretycznie nie potrzebujecie wszystkich wcześniejszych znajdziek, żeby otworzyć drzwi, jednak jako że celujemy w platynę to uznamy, że macie już wszystkie poprzednie i przejdziemy do najważniejszego, czyli otwarcia drzwi.

Przede wszystkim musicie otworzyć menu i wejść w notatkę od Ushera, którą dostaliście po zrobieniu questa (pamiętajcie, żeby nie czytać jego notatnika w czasie questu!). Zwie się ona „Bractwo Stuły Św. Pawła – Początki Bractwa”. Jak tylko ją otworzycie to zobaczycie na niej wzór, na którym są opisane 4 platformy przed wejściem do Ushera. Każdy gracz będzie miał losowy dobór znaków do platform, ale zasada działania jest taka sama.

Jak widać na obrazku, mamy dokładnie narysowane wejście oraz zejście do Ushera (u mnie są to „diament” oraz „ryba”). Platformy opisuje wg znaków, czyli diament, kwadrat, kółko, ryba. Gdy już wiecie jak są opisane kolejne platformy pora przejść do odszyfrowania odpowiedniej kolejności wchodzenia na nie. By to zrobić musicie przeszukać wszystkie pozostałe notatki-znajdźki (dlatego właśnie potrzebujecie je wszystkie), na których widnieją kropki oraz symbol. Jak można się domyślić, kropki oznaczają numer kroku, a symbol na którą platformę należy wejść. Już tłumaczę to na podstawie obrazka…

Po odnalezieniu wszystkich notatek powinniście mieć 6 kroków. Wg wszelkich przecieków, kolejność wchodzenia na platfromy jest dla wszystkich taka sama! Różnią się tylko symbole przypisane do poszczególnych platform. Kolejność powinna wyglądać w ten sposób (jednak mimo wszystko radzę się upewnić, nie gwarantuję, że nie zostanie to zmienione w patchu):

  1. Ryba
  2. Kółko
  3. Kwadrat
  4. Kółko
  5. Ryba
  6. Diament

Podczas wchodzenia na platformy poczekajcie aż zjedzie ona do samego dołu! Dopiero wtedy przejdźcie na następną! Jeśli przebiegniecie po nich za szybko to drzwi się nie otworzą i trzeba próbować od nowa. Zalecam również zaczynać od samego środka, pomiędzy platformami. Po udanej kombinacji powinny się otworzyć drzwi, a za nimi sekretny miecz oraz rzecz jasna pucharek dla Was.

 

srebro Skarbnica ludowych mądrości / Lore keeper
Zgromadź wszystkie przedmioty z kolekcji / Gather all collectibles.

W grze mamy 30 znajdziek-notatek, które rozmieszczone są w najróżniejszych miejscach, od półek w pokojach, poprzez skrzynie, a na zwłokach kończąc. Ostatnia z takich notatek wymaga odpowiedniego ukończenia zadania pobocznego od Ushera (nie czytajcie notatnika, który musicie dla niego zdobyć!). Notatki zalecam zacząć zbierać dopiero jak dotrzecie do początku Rozdziału 6 (oczywiście uprzednio zróbcie sobie kopię zapisu, tak jak pisałem na początku poradnika). Chodzi o to, że w Rozdziale 6 macie dostęp do wszystkich wcześniejszych lokacji, zaś później jest to już niemożliwe.

Poniżej zamieszczam filmik oraz listę wszystkich znajdziek:

Lista lokacji oraz odnośniki czasowe:

  1. 0:07 Słabości Wampirów – Ogień i Słońce
  2. 0:27 Stróże Priwen – Nowe praktyki, nowe taktyki
  3. 0:56 Słabości Wampirów – O czosnku i drewnianych kołkach
  4. 1:24 Gatunki Wampirów – Rzadkie gatunki wampirów
  5. 1:51 Bractwo Stuły – Wygnanie smoka
  6. 2:34 Łaknienie Krwi – Uzależnienie od krwi
  7. 3:20 Stróże Priwen – Profesjonalni łowcy wampirów
  8. 3:54 Pochodzenie wampirów – Vrykolakas – Starożytna postać
  9. 4:27 Gatunki Wampirów – Supremacja Ekonów
  10. 5:05 Skale – Pochodzenie Skalów
  11. 5:36 Wielkie Polowanie – Tragedia krwawej nocy
  12. 5:58 Pochodzenie wampirów – Herezja czystej krwi
  13. 6:24 Historia klubu Ascalon – Historia i misja klubu Ascalon
  14. 6:46 Łaknienie Krwi – O rekreacyjnym spożywaniu krwi
  15. 7:31 Bractwo Stuły – Zaginiona biblioteka
  16. 8:35 Skale – Groźne posoki
  17. 9:19 Gatunki wampirów – Wściekłość Vulkodów
  18. 10:48 Wielkie polowanie – Zbrodnia utraty wiedzy
  19. 11:14 Legendarne wampiry – Wampirzy rycerz
  20. 12:01 Stróże Priwen – Kpiny ze stróżów
  21. 12:42 Łaknienie krwi – Wampiry żerują na waszej duszy!
  22. 13:16 Historia klubu Ascalon – Ugrupowania wampirów i skale
  23. 13:49 Pochodzenie wampirów – Płodne jest łono bestii
  24. 15:40 Historia klubu Ascalon – Klub wampirów
  25. 16:10 Wielkie polowanie – Chwała zwyciężonym
  26. 16:56 Słabości wampirów – Święte symbole oraz orichalcum
  27. 17:17 Skale – Wytępmy szkodniki
  28. 17:49 Legendarne wampiry – Herezja krwawej bogini
    1. Tekst #1 – W domu Cadogan Bates’a (pomiędzy Whitechapel, a Szpitalem)
    2. Tekst #2 – W Dokach, przy zwłokach
    3. Tekst #3 – W centrum handlowym w West-End
    4. Tekst #4 – W Kanałach, na wschód od cmentarza (wejście obok kryjówki)
  29. 19:57 Legendarne wampiry – Mit o rogatym wampirze
  30. 20:27 Bractwo Stuły – Początki bractwa (nie czytajcie notatnika, który weźmiecie z sejfu!)

 

srebro Przysięga Hipokratesa / Hippocratic oath
Uzdrów 10 mieszkańców / Heal 10 citizens.

Podczas progresu fabuły będziecie poznawać nowe przepisy na leki. Każdy lek leczy inną chorobę. Każda choroba może ewoluować do 3 stopnia, który wymaga leków składających się z bardzo rzadkich materiałów, dlatego warto leczyć cywili, gdy znajdują się w początkowym stadium choroby (zmęczenie, migrena, przeziębienie, itd.)

Leki możecie stworzyć przy każdym biurku-warsztacie w kryjówkach. Gdy już będziecie mieć odpowiednie leki to udajcie się do dowolnego miejsca gdzie są cywile (Szpital, Whitechapel, West-End) i wciśnijcie , aby włączyć „wampiro-wizję” i móc podglądać każdego napotkane cywila. Dzięki temu podglądowi będziecie mogli zobaczyć, czy dana osoba jest zdrowa czy chora, a jeśli tak to na jaką chorobę. Gdy już znajdziecie osobę, dla której macie leki to wystarczy podejść do niej i podczas rozmowy wcisnąć , aby dać jej lek. Zróbcie tak 10 razy i pucharek jest Wasz.

 

braz Znacznie lepiej / That’s better
Usprawnij broń za pomocą modułu / Upgrade a weapon with a module.

Każdą broń można ulepszać, zarówno jej ogólny poziom oraz 2 dodatkowe moduły. Każdy level broni daje do wyboru 2 moduły. Niestety nie można mieć 2 modułów jednocześnie… W każdym razie by zdobyć pucharek wystarczy udać się do dowolnej kryjówki, podejść do biurka-warsztatu, wybrać broń którą chcecie ulepszyć i wybrać dowolny moduł (np. większe obrażenia, mniejsze zużycie staminy, itd.). Jeśli macie odpowiednie materiały to zbudujecie moduł i otrzymacie rzecz jasna trofeum.

 

braz Praca w toku / Work in progress
Usprawnij broń / Upgrade a weapon.

Każda broń posiada 5 poziomów, są one oznaczone klasycznymi kolorami w grach RPG, czyli szary, zielony, niebieski, fioletowy oraz pomarańczowy. Ten ostatni to rzecz jasna najwyższy i najlepszy poziom. By zdobyć puchar wystarczy udać się do dowolnej kryjówki, podejść do biurka-warsztatu, wybrać broń którą chcecie ulepszyć i wbić broń na wyższy poziom, oczywiście jeśli macie materiały. Po podniesieniu poziomu broni, pucharek jest Wasz.

 

srebro Ciężki sprzęt / Solid metal gear
Usprawnij broń do poziomu 5 / Upgrade a weapon to level 5.

Jak już pisałem wyżej, każda broń posiada 5 poziomów. Ten ostatni jest oznaczony pomarańczowym poziomem i wymaga najrzadszych materiałów w grze. Cały proces wygląda tak samo jak w poprzednim pucharze, z tym że różnica jest taka, że materiały do ulepszenia broni na 5 poziom zaczną lecieć dopiero od Rozdziału 5. Na ulicach pojawią się znacznie mocniejsi wrogowie, tacy jak znacznie więksi napastnicy, bestie, a nawet inne wampiry. Po zabiciu i przeszukaniu każdego z nich powinniście dostać niebieski element, który posłuży Wam do wbicia 5 poziomu na danej broni.

Inną metodą na pozyskanie najrzadszych materiałów jest udanie się do sprzedawcy w West-End, który oferuje większość rzadkich materiałów do ulepszenia broni na 5 poziom. Jeśli macie dużo szylingów to warto się do niego udać. Wygląda on dokładnie tak:

 

srebro Wywiad z wampirem / Interview with the vampire
Weź los Dorothy w swoje ręce / Take care of Dorothy’s fate.

Pucharek fabularny, nie do pominięcia.

 

srebro Baranek ofiarny / Sacrificial lamb
Weź los Seana w swoje ręce / Take care of Sean’s fate.

Pucharek fabularny, nie do pominięcia.

 

srebro Gotuj się na śmierć / Prepare to die
Weź los Aloysiusa w swoje ręce / Take care of Aloysius’s fate.

Pucharek fabularny, nie do pominięcia.

 

srebro Łabędzi śpiew Swansea / The Dying Swansea
Weź los Swansea w swoje ręce / Take care of Swansea’s fate.

Pucharek fabularny, nie do pominięcia.

 

srebro „Anarchy in the UK” / Anarchy in the UK
Przyznaj dzielnicy status wrogiej / Turn a district to hostile status.

Czytaj opis pucharku London’s burning / London’s burning.

 

srebro Apetyt na krew / A taste for blood
Ukończ grę / Complete the game.

Jak sam opis mówi, należy ukończyć grę. Całość składa się z 7 rozdziałów, gdzie ten ostatni to głównie dotarcie do końcowego punktu, wysłuchanie historyjki i tyle. Pucharek wpadnie w momencie jak wjadą napisy końcowe.

 

zloto Ani razu / Not even once
Dotrzyj do zakończenia niepotępiony / Finish the game without killing any citizens.

UWAGA: Najważniejsza rzecz w przypadku tego pucharku to zrobienie kopii zapisu na pendrive bądź chmurę zaraz na starcie Rozdziału 1 oraz Rozdziału 6. Jeśli tego nie zrobicie to będziecie musieli przechodzić grę 2 raz. Chodzi o to, że w Rozdziale 1 mamy mały tutorial, który wymaga od nas zabicia lub ocalenia jednego gościa, zaś w rozdziale 6 będziemy szukać wszystkie bronie, a część z nich wymaga zabijania cywilów.

By zdobyć pucharek musicie ukończyć całą grę bez zabijania jakiegokolwiek cywila! Dobra wiadomość jest taka, że chodzi tylko i wyłącznie o zabicia z Waszej ręki poprzez hipnozę. Jeśli użyjecie hipnozy na kimś i później go zabijecie to puchar przepada, samo użycie hipnozy, a potem odpuszczenie nie neguje jeszcze trofeum. Tak samo w przypadku, gdy cywile zginą od choroby czy jakichkolwiek innych wydarzeń na które nie mieliście wpływu (np. przemiana księdza w skala, można go śmiało zabić). Możecie również śmiało zabijać jakiegokolwiek przeciwnika napotkane na drogach Londynu.

Niestety podejście bez zabijania cywili skutkuje znacznie mniejszą ilością punktów doświadczenia, a przez to mniej rozwiniętą postacią. Może to trochę utrudnić sprawę, głównie na bossach, ale gra ogólnie jest stosunkowo prosta i nawet żółtodziób nie powinien mieć większych problemów podczas grania. Jeśli mimo wszystko macie problemy to możecie użyć triku, który opisałem na samym początku poradnika, dzięki któremu będziecie mieć nieskończoną ilość punktów doświadczenia, wszystkie skille na maksa, a przy tym możliwość zrobienia pucharku. Jeśli jednak zdecydujecie się grać normalnie, bez nabijania punktów klawiaturą, to mam kilka wskazówek, które mogą Wam pomóc.

  • Na początku uzupełniajcie punkty zdrowia oraz zdolność Autofagia. Autofagie możecie uzupełnić do maksymalnie 2 poziomu, jednak ja rozwijałem ją na maksa. Chodzi o to, że później wymagania krwi są większe i trzeba też zwiększać poziom krwi.
  • Wybierzcie jedną umiejętność defensywną, polecam barierę ponieważ przydaje się na bossach (ogłusza ich, gdy Was zaatakują).
  • Tak samo z ofensywną, skupcie się na rozwijaniu głównie jednej (ja wybrałem szpony/pazury).
  • Warto też rozwijać umiejętność gryzienia, a szczególnie ilość krwi pozyskiwaną podczas jednego ugryzienia. Im więcej tym lepiej.
  • Jeśli chodzi o bronie to musicie wybrać swój ulubiony zestaw i rozwijać go tylko i wyłącznie pod kątem obrażeń. Jedynie „Nóż do amputacji / Liston Knife” trzeba rozwijać w kierunku ilości zdobywanej krwi po uderzeniu. Osobiście używałem polecanego wszędzie „Dwuręcznego buzdyganu / 2-hand Mace”. Do tego drugi zestaw w postaci „Szabla / Saber + Nóż do amputacji”, który używałem do uzupełniania krwi. Dobrze jest mieć również w zanadrzu jedną broń palną, bardzo mocno polecam jakąkolwiek strzelbę, najlepiej dubeltówkę i trzymać ją na bossów.
  • Możecie robić zadania poboczne, które uzupełnią trochę Waszą ilość punktów doświadczenia, nie są trudne i przeważnie wymagają dojścia z punktu A do B i zabicia kilku przeciwników, albo zrobienia małego dochodzenia, nic skomplikowanego.
  • Oczywiście są to tylko i wyłącznie wskazówki, nie musicie się nimi kierować i możecie grać w jakikolwiek sposób chcecie.

W grze są też kluczowe momenty, które wymagają od Was podjęcia decyzji o ocaleniu czy zabiciu danej postaci. Będą również opcje takie jak ocalenie, przemiana w wampira, itd. Poniżej zamieszczam dokładną listę momentów, w których musicie podjąć taką, a nie inną decyzję, aby móc zdobyć pucharek.

Lista kluczowych momentów:

  • Rozdział 1 – ocalenie Claya
  • Rozdział 2 – ocalić Dorothi (jeśli przemieni się później w potwora to można ją spokojnie wtedy zabić)
  • Rozdział 3 – ocalić Sean’a (jeśli przemieni się później w potwora to można go spokojnie wtedy zabić)
  • Rozdział 3 – podczas walki z Mary nie pijcie krwi zmarłego na ławce! Jedni mówią, że dostali trofeum pomimo tego, a jest spora grupa ludzi, którzy nie dostali tego trofeum na koniec gry (wciąż nie wiadomo do końca co było powodem). Dlatego dla świętego spokoju odpuście uzupełnienia krwi jego kosztem.
  • Rozdział 5 – przemień Aloysisus’a w wampira
  • Rozdział 5 – ocal/wypuść McCullum’a na wolność (nie zamieniajcie go w wampira!)
  • Rozdział 5 – przemień Dr. Swansea w wampira

 

srebro Pokonaj bestię / Defeat the beast
Pokonaj Fergala / Defeat Fergal.

Fergal to jeden z pierwszych poważniejszych bossów, z którym będziemy walczyć w Kanałach. Jest bardzo prosty do pokonania, głównie za sprawą jego powolności. Można bardzo łatwo czytać jego ataki, szczególnie te obszarowe. Jak tylko zacznie atakować swoimi cieniami to używajcie uniku , aż nie przestanie. W międzyczasie zawsze podbiegacie, zadajecie kilka ciosów i znowu uciekacie.

 

zloto Święta Mary / Hail Mary
Pokonaj Mary / Defeat Mary.

Mary, czyli Wasza siostra, będzie bossem, z którym przyjdzie Wam walczyć na Cmentarzu . Jest to jedna z bardziej irytujących walk ponieważ przez większość czasu Mary trzyma nas na dystans. Szczególnie zalecam uważać na jej „różany atak”, kiedy to spod ziemi wychodzą czerwone kolce/kwiatki. Uważajcie na nie ponieważ mogą zabrać sporo energii. Jak skończą się Wam naboje to pozostaje Wam już tylko podbieganie, zadanie kilka ciosów i unik. Mary będzie się również co jakiś czas leczyć, nie pozwólcie jej na to poprzez atakowanie jej w momencie, gdy będzie to robić.

Jeśli robicie przejście bez zabijania kogokolwiek to nie pijcie krwi zmarłego na ławce. Sporo osób pisało w sieci, że nie dostali pucharku, gdy to robili. Dlatego lepiej się powstrzymać i ewentualnie wyposażyć w krew w strzykawkach.

 

srebro Śmierć na scenie / Death on stage
Pokonaj Doris / Defeat Doris.

Doris jest bardzo prosta do pokonania. Będziecie walczyć z nią podczas wizyty w Teatrze, a jedyny trudny moment podczas walki z nią to ten, kiedy przyzywa innych przeciwników do pomocy. Są co prawda bardzo prości do ubicia, ale jednak trzeba tracić czas na walkę z nimi, a nie bossem. Poza tym to klasyczny układ, czyli kilka ataków i unik, a jak macie naboje to z broni palnej ją traktować.

 

srebro Zakop topór wojenny / Bury the hatchet
Pokonaj McCulluma / Defeat McCullum.

Wiele osób pisze, że jest to najtrudniejsza walka w grze. Miałem nieco inne zdanie, szczególnie że udało mi się go zabić za pierwszym razem. McCullum używa głównie broni palnej, dlatego trzeba być w ciągłym ruchu i nie zatrzymywać się ani na moment. Do tego jak tylko będzie w nas celować to robić uniki i odpoczywać, gdy na chwilę odłoży broń. Druga sprawa to światło, które wpuszcza przez sufit. Na podłodze będziecie widzieć kilka jasnych okręgów, w które nie możecie wchodzić, ponieważ będzie uciekać pasek zdrowia. Warto tutaj przynieść dobrą broń palną + sporo naboi (ulepszenie umiejętności odpowiedzialnej za to).

 

zloto Katastrofa nienaturalna / Unnatural Disaster
Pokonaj Katastrofę / Defeat The Disaster.

Katastrofa to ostatni boss w grze. Moje zdanie o nim jest taki, że był bardzo prosty, aż byłem w szoku… Przede wszystkim najpierw musicie zabić poprzedniego mini-bossa, ale to jest raptem kilkanaście sekund roboty. Następnie wchodzi Czerwona Królowa, która jest właśnie ostatnim bossem. Sama walka przebiega dość przewidywalnie, powiedziałbym że bardzo podobnie do tej z Fergalem. Musicie zadać kilka ciosów i uciekać, ponieważ Królowa lubi ataki obszarowe, a niektóre są wręcz nie do uniknięcia. Poza tym to biegacie wokół niej i atakujecie wszystkim co macie, a w szczególności bronią palną.

 

zloto London’s burning / London’s burning
Przyznaj wszystkim dzielnicom status wrogich / Turn all districts to hostile status.

Ostatni pucharek na liście i możliwe, że jeden z ostatnich jakie zrobicie w grze. Przede wszystkim, nim w ogóle zaczniecie go robić, to koniecznie zróbcie kopię zapisu, gdy rozpoczniecie Rozdział 6 (jeśli rzecz jasna robicie wszystko za jednym podejściem).

Nim w ogóle wytłumaczę jak szybko zrobić ten pucharek, wyjaśnię Wam jak działają dzielnice i co wpływa na ich status. Dzielnic, które mogą uzyskać status wrogich jest dokładnie 4. W każdej z nich znajdują się cywile + tzw. filar. Jak można się domyślić, status dzielnicy zależy od statusu każdej postaci. Jeśli będziecie dbać o każdego, leczyć ich z chorób i dawać im leki to status będzie cały czas na dobrym poziomie. Jeśli jednak zaniedbacie jakąś dzielnicę, zabijecie filar oraz inne postaci to dzielnica bardzo szybko uzyska status wrogiej. Pamiętajcie, że im ważniejsza postać tym większego poziomu hipnozy wymaga, aby móc ją w ogóle zabić. Poziom hipnozy zwiększacie poprzez progres w fabule, dlatego warto zostawić sobie ten pucharek, gdy będziecie już w Rozdziale 6, ponieważ od tego momentu możecie spokojnie hipnotyzować większość cywili.

Gdy zabijecie już jakąś postać, albo nawet filar to udajcie się do Waszej kryjówki i prześpijcie się kilka razy. Dzięki temu przyspieszycie spadający status każdej dzielnicy. Możecie też przesypiać kilkanaście nocy (dni?) z rzędu i większość cywili powinna sama umrzeć, albo zaginąć w wyniku postępującej choroby (każda postać ma obok swojego portretu żółtą ikonkę, każda kolejna oznacza postępującą chorobę). Jeśli poziom się zatrzyma i nie spada pomimo ciągłego spania to trzeba iść i zabić kilka kolejnych postaci.

Pucharek wydaje się trudny, ale w rzeczywistości jest bardzo prosty i bez większych problemów można przemienić dzielnice na wrogie. Status każdej dzielnicy możecie sobie sprawdzić w menu > menu mieszkańców > poszczególne dzielnice.


Materiał zrealizowany na bazie własnych doświadczeń z grą.
Grę do materiału udostępnił wydawca – CDP.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!